Räkan på väg tillbaka???
-
Räkan på väg tillbaka???
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
-
- Moderator
Ja, ryggen verkar ju inte palla med snöskottning. Rally är kanske inte hans sport, trots allt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
Eh, vill Christian Horner bli av med Webber?
Är inte det här ett häpnadsväckande utspel såhär några veckor från säsongsstart?
Svaret är NEJ – det var bara en kackig översättning.
"Det vore en bra idé"/"Det vore en riktigt bra lösning."
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 6655990.ab
"Ett bra alternativ!"
http://www.bild.de/BILD/sport/motorspor ... -bull.html
Är inte det här ett häpnadsväckande utspel såhär några veckor från säsongsstart?
Svaret är NEJ – det var bara en kackig översättning.
"Det vore en bra idé"/"Det vore en riktigt bra lösning."
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 6655990.ab
"Ett bra alternativ!"
http://www.bild.de/BILD/sport/motorspor ... -bull.html
-
- Moderator
Hoppas att Webber täpper till truten på sina belackare i år. Jag ser honom inte som någon potentiell storförare men han är nog så bra att han kan försvara sin plats mot Räikkönen.
-
-
- Moderator
Det går inte att komma undan att Webber verkar sakna stöd i stallet. Synd. Bara det gör ju att det inte går att prestera optimalt. Horner är en idiot om han tror att det blir bättre med Räikkönen bakom ratten. Han har framtiden bakom sig.
-
- Varnad
-
- Moderator
Webber är tillräckligt bra för att också kunna få en titel uppkörd.
-
- Varnad
-
-
Tråkigt om Webber får lämna Red Bull nästa säsong om han nu inte kan ta en plats i ett annat toppstall.
Det var mer tillfälligheter som gjorde att Vettel slutade högre upp i tabellen än Webber. Inte många poängs skillnad i slutet på säsongen.
Båda hade några dåliga race under säsongen men Vettels berodde mest på egna misstag och Webbers var oftast inte det.
Synd att Webber precis som Tärnström skriver inte verkar ha samma stöd i stallet.
Bilen är byggd efter Vettels körstil och snack om att ersätta Webber kommer redan nu innan säsongen.
Men en skadefri Webber kan vara med redan från början i år.
Hoppas verkligen att Webber spöar Vettel i år.
Inte för att det lär ändra Red Bulls beslut men det vore kul.
Det var mer tillfälligheter som gjorde att Vettel slutade högre upp i tabellen än Webber. Inte många poängs skillnad i slutet på säsongen.
Båda hade några dåliga race under säsongen men Vettels berodde mest på egna misstag och Webbers var oftast inte det.
Synd att Webber precis som Tärnström skriver inte verkar ha samma stöd i stallet.
Bilen är byggd efter Vettels körstil och snack om att ersätta Webber kommer redan nu innan säsongen.
Men en skadefri Webber kan vara med redan från början i år.
Hoppas verkligen att Webber spöar Vettel i år.
Inte för att det lär ändra Red Bulls beslut men det vore kul.
-
Extra lätt blir det ju att försvara sig eftersom ju Räikkönen inte kör alls...JTarnstrom skrev:Hoppas att Webber täpper till truten på sina belackare i år. Jag ser honom inte som någon potentiell storförare men han är nog så bra att han kan försvara sin plats mot Räikkönen.
Man ska inte underskatta reklameffekten. Tror Räikkönen ger mer publicitet än Webber.
-
- Moderator
Som Räikkönen jobbar med PR i rallyvärlden så tror jag att Red Bull kan komma att omvärdera den saken.Fredrik i Trollhättan skrev:Extra lätt blir det ju att försvara sig eftersom ju Räikkönen inte kör alls...JTarnstrom skrev:Hoppas att Webber täpper till truten på sina belackare i år. Jag ser honom inte som någon potentiell storförare men han är nog så bra att han kan försvara sin plats mot Räikkönen.
Man ska inte underskatta reklameffekten. Tror Räikkönen ger mer publicitet än Webber.
-
Webber och Kimi är väl nästan så långt ifrån varann man kan komma vad gäller personlighet och hur de jobbar PR-mässigt.Fredrik i Trollhättan skrev: Extra lätt blir det ju att försvara sig eftersom ju Räikkönen inte kör alls...
Men inget ont om Kimi från mig.
Jag gillar båda förarna. Båda har sidor som jag gillar.
Men det vore tråkigt om Webber får flytta på sig bara för att Red Bull är sugen på att ta in Kimi. Vet inte om de kommer tjäna så mycket på det.
Webber har inte gjort sitt i F1...bara att hoppas att han kan fixa ett annat hyfsat kontrakt om han lämnar Red Bull.
Det finns stall som rankar Webber högt så varför inte.
-
- Varnad
Nu låter det som VM i bortförklaringar och helt seriöst måste man vara halvblind eller vänsterpartist minst för att tro att det skulle vara fifty-fifty mellan Webber och Räikkönen.
Det är en sak att faktiskt vara en grymt snabb F1-förare och en potentiell vinnare/världsmästare och en "also-ran", även om även jag gillar Webber en del. Precis som jag gillade Alesi, Barrichello och Coulthard...
Det är en sak att faktiskt vara en grymt snabb F1-förare och en potentiell vinnare/världsmästare och en "also-ran", även om även jag gillar Webber en del. Precis som jag gillade Alesi, Barrichello och Coulthard...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
Jag anar en viss friktion mellan Horner och Mateschitz. Den senare har nu klivit in och sagt sitt - gör Webber en bra säsong kommer han definitivt inte att belönas med att förlora sin plats i teamet. Matscitz säger också att man i nuläget inte umgås med några planer att låta Räikkönen köra för stallet i framtiden.
-
Låter lite som tvärtom mot vad den uppfattning man haft om de båda herrarna förut.JTarnstrom skrev:Jag anar en viss friktion mellan Horner och Mateschitz. Den senare har nu klivit in och sagt sitt - gör Webber en bra säsong kommer han definitivt inte att belönas med att förlora sin plats i teamet. Matscitz säger också att man i nuläget inte umgås med några planer att låta Räikkönen köra för stallet i framtiden.
Mateschitz har ju varit värsta Vettel-fanet.
Inte förrän kring mitten på förra säsongen började han vända om sin åsikt om Webber och kanske erkänna att Webber har något speciellt.
Horner har jag alltid trott haft väldigt höga tankar om Webber.
De båda verkar ju också kompisar och har ju startat ett GP3-stall tillsammans.
-
- Varnad
Då är det med sedvanlig logik bekräftat att Kimi ska köra?JTarnstrom skrev:Jag anar en viss friktion mellan Horner och Mateschitz. Den senare har nu klivit in och sagt sitt - gör Webber en bra säsong kommer han definitivt inte att belönas med att förlora sin plats i teamet. Matscitz säger också att man i nuläget inte umgås med några planer att låta Räikkönen köra för stallet i framtiden.
-
PR är att synas och pratas om. Tyckte det pratades ganska mycket om Kimi under svenska rallyt och det t.o.m. hävdades att han personligen var orsaken till ett par miljoner extra tv-tittare. Troligtvis hade Webber i rally-VM passerat ganska obemärkt. Kanske finns det en hel del Redbull-drickande kids som tycker Kimi är cool. Ärligt talat, drycken är inte för oss ändå...JTarnstrom skrev:Som Räikkönen jobbar med PR i rallyvärlden så tror jag att Red Bull kan komma att omvärdera den saken.Fredrik i Trollhättan skrev:Extra lätt blir det ju att försvara sig eftersom ju Räikkönen inte kör alls...JTarnstrom skrev:Hoppas att Webber täpper till truten på sina belackare i år. Jag ser honom inte som någon potentiell storförare men han är nog så bra att han kan försvara sin plats mot Räikkönen.
-
-
- Moderator
Om man tror på myten om att det inte finns några dåliga nyheter, så visst, då gör ju Kimi ett toppenjobb, men så ser verkligheten inte ut.Fredrik i Trollhättan skrev:PR är att synas och pratas om. Tyckte det pratades ganska mycket om Kimi under svenska rallyt och det t.o.m. hävdades att han personligen var orsaken till ett par miljoner extra tv-tittare. Troligtvis hade Webber i rally-VM passerat ganska obemärkt. Kanske finns det en hel del Redbull-drickande kids som tycker Kimi är cool. Ärligt talat, drycken är inte för oss ändå...JTarnstrom skrev:Som Räikkönen jobbar med PR i rallyvärlden så tror jag att Red Bull kan komma att omvärdera den saken.Fredrik i Trollhättan skrev: Extra lätt blir det ju att försvara sig eftersom ju Räikkönen inte kör alls...
-
- Varnad
Såvida du inte har 16cl vodka i. Då är den inte längre lämplig för barn =)Fredrik i Trollhättan skrev:PR är att synas och pratas om. Tyckte det pratades ganska mycket om Kimi under svenska rallyt och det t.o.m. hävdades att han personligen var orsaken till ett par miljoner extra tv-tittare. Troligtvis hade Webber i rally-VM passerat ganska obemärkt. Kanske finns det en hel del Redbull-drickande kids som tycker Kimi är cool. Ärligt talat, drycken är inte för oss ändå...JTarnstrom skrev:Som Räikkönen jobbar med PR i rallyvärlden så tror jag att Red Bull kan komma att omvärdera den saken.Fredrik i Trollhättan skrev: Extra lätt blir det ju att försvara sig eftersom ju Räikkönen inte kör alls...
Många här förstår inte att jante inte finns i hela världen.
Red Bull är på väg att dominera både WRC och F1 som varumärke tack vare drag som det här med Kimi, helt oavsett hur det går för honom.
Underskatta inte betydelsen av ytterligare 2 miljoner tittare. Hur många Red Bull blir det egentligen?
Hur många extra bilder med varumärket ger det?
Det Woods gjorde går inte ens att jämföra.
-
Jämförelsen med Tiger Woods är i allra högsta grad relevant eftersom den dels visar att all publicitet inte nödvändigtvis är bra publicitet (vilket några här verkar tro) och dels att sponsorer (som t ex Red Bull) till slut når en punkt där föremålet för deras sponsorsengagemang inte längre har något marknadsvärde alt. att man som företag inte längre vill bli förknippad med idrottaren i fråga.
Än så länge har inte Kimi nått dithän, men frågan är hur länge som Red Bull eller Citroën vill ha en reklampelare som gör allt för att undvika att synas i just de sammanhang han bör bli sedd och som dessutom är otrevlig mot sina fans?
Än så länge har inte Kimi nått dithän, men frågan är hur länge som Red Bull eller Citroën vill ha en reklampelare som gör allt för att undvika att synas i just de sammanhang han bör bli sedd och som dessutom är otrevlig mot sina fans?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Det är ett jävla tjatande om Jantelag hit och Jantelag dit från din sida så fort Kimi blir kritiserad.Jari skrev:Många här förstår inte att jante inte finns i hela världen.
Tror du att den är något specifikt svenskt, om du nu ens vet vad den innebär?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
- Varnad
Nej, jämförelsen med Tiger Woods är otroligt orättvis då Woods enligt en stor del av den amerikanska moralnormen gjort sig skyldig till två av de värsta brotten medan Kimi faktiskt bara trampat en lokalreporter i Värmland på hans uppblåsta ego.Razor skrev:Jämförelsen med Tiger Woods är i allra högsta grad relevant eftersom den dels visar att all publicitet inte nödvändigtvis är bra publicitet (vilket några här verkar tro) och dels att sponsorer (som t ex Red Bull) till slut når en punkt där föremålet för deras sponsorsengagemang inte längre har något marknadsvärde alt. att man som företag inte längre vill bli förknippad med idrottaren i fråga.
Något som knappast kablas ut som stornyhet i resten av världen.
Det faktum att du ens kan göra jämförelsen placerar dig bland trollen som utgör en wannabe-start till en äkta värmländsk mullepöbel.
Red Bull och Citroen räknar nog mer i kronor och ören och får man 2 miljoner tittare till för ett enda evenemang är det en jordskredsseger för idén att låta Kimi köra.
Något du verkar ha missat helt.
Vad du anser om vart han bör bli sedd skiter nog både Kimi och Red Bull i. Är han besviken på sin insats får han nog jobba med det före att gnugga någon enskild skribents ego exakt där och då.
Det finns en riktigt bra parallell ifrån det senaste OS:t.
Det var upplagt för at bli "det sämst arrangerade OS:et genom tiderna" till Kalla vann, och sen även Ferry
Efter det var det skitbra arrangerat.
Jävla barnrumpor...
-
- Varnad
Ja, det är det! Och jag skiter väl i om Kimi blir kritiserad, men nu är du bara barnslig och helt utom proportioner.Razor skrev:Det är ett jävla tjatande om Jantelag hit och Jantelag dit från din sida så fort Kimi blir kritiserad.Jari skrev:Många här förstår inte att jante inte finns i hela världen.
-
- Varnad
Jag vet inte vad du tror om moralpaniken eller kristna värderingar i USA, allvarligt talat.Nigel skrev:Läste att Gatorade inte längre vill förknippas med Tiger Woods. För Tiger var avtalet värt 100 miljoner dollar. Undrar om Tiger tycker att det är för mycket eller för lite jante när hans sponsorer lägger sig i vad han gör på fritiden?
Men att begå äktenskapsbrott i parti och minut är inte bra, speciellt som han fck vara med och leka i den "vita sporten" på undantag sas...
-
Vad jag tror om moralpanik eller kristna värderingar i USA har inte ett smack med saken att göra. Frågan var om Tigers beteende på fritiden har haft betydelse för hur sponsorerna ser på hans värde!Jari skrev:Jag vet inte vad du tror om moralpaniken eller kristna värderingar i USA, allvarligt talat.Nigel skrev:Läste att Gatorade inte längre vill förknippas med Tiger Woods. För Tiger var avtalet värt 100 miljoner dollar. Undrar om Tiger tycker att det är för mycket eller för lite jante när hans sponsorer lägger sig i vad han gör på fritiden?
Men att begå äktenskapsbrott i parti och minut är inte bra, speciellt som han fck vara med och leka i den "vita sporten" på undantag sas...
Och innan du säger nåt: Nej, jag anser inte att Kimi har hamnat i samma sits som Tiger. Kimi har en bit kvar.
Vad menar du med att Tiger "fick vara med och leka i den "vita sporten" på undantag"?
-
Nej, Jantelagen är inte svensk.Jari skrev:Ja, det är det! Och jag skiter väl i om Kimi blir kritiserad, men nu är du bara barnslig och helt utom proportioner.Razor skrev:Det är ett jävla tjatande om Jantelag hit och Jantelag dit från din sida så fort Kimi blir kritiserad.Jari skrev:Många här förstår inte att jante inte finns i hela världen.
Det spelar ingen som helst roll hur många gånger du upprepar det, den blir aldrig specifikt svensk, har aldrig varit och kommer aldrig att bli.
Äntligen!
Äntligen!
-
Jantelagen
Så här säger Wikipedia, vad det nu kan vara värt..
Jantelagen[1] (norska och danska: Janteloven) är en uppdiktad lag formulerad av Aksel Sandemose i boken En flykting korsar sitt spår (1933). Aksel Sandemose skrev på norska (bokmål), men växte upp i danska Nykøbing Mors, en stad han i boken kallade Jante, därav namnet "Jantelagen".
Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas ofta till kulturen på många platser i Skandinavien, särskilt tidigare då de flesta bodde på landsbygden och i mindre städer och kontakten med omvärlden var mindre, vilket gav mindre utrymme till förändringar. Motsvarande fenomen finns emellertid på många platser i världen.
Jantelagen på svenska [redigera]
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”[2]. Den är formulerad som en fråga och lyder:
11. Tror du inte att vi vet något om dig?
Användningen av strafflagen beskrivs bäst genom ett citat:
”Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerad brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet." (Ur kapitlet ”Du tror kanske inte att jag vet någonting om dig”)
Jantelagen[1] (norska och danska: Janteloven) är en uppdiktad lag formulerad av Aksel Sandemose i boken En flykting korsar sitt spår (1933). Aksel Sandemose skrev på norska (bokmål), men växte upp i danska Nykøbing Mors, en stad han i boken kallade Jante, därav namnet "Jantelagen".
Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas ofta till kulturen på många platser i Skandinavien, särskilt tidigare då de flesta bodde på landsbygden och i mindre städer och kontakten med omvärlden var mindre, vilket gav mindre utrymme till förändringar. Motsvarande fenomen finns emellertid på många platser i världen.
Jantelagen på svenska [redigera]
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”[2]. Den är formulerad som en fråga och lyder:
11. Tror du inte att vi vet något om dig?
Användningen av strafflagen beskrivs bäst genom ett citat:
”Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerad brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet." (Ur kapitlet ”Du tror kanske inte att jag vet någonting om dig”)
-
Din läsförståelse verkar ju vara sämre än en kackerlackas... det handlar inte om någon "lokalreporter i Värmland" har blivit trampad på.Jari skrev:Nej, jämförelsen med Tiger Woods är otroligt orättvis då Woods enligt en stor del av den amerikanska moralnormen gjort sig skyldig till två av de värsta brotten medan Kimi faktiskt bara trampat en lokalreporter i Värmland på hans uppblåsta ego.
Kritiken kom från betydligt högre håll, även internationella journalister och arrangören kritiserade Kimi.
Jag sa heller inte att Kimi är i det läget nu men du ska inte tro att beteendet vid sidan av inte har någon som helst betydelse för sponsorer och arbetsgivare.
Jag vet inte vilken alternativ verklighet som du lever i men det är uppenbarligen inte samma verklighet som alla vi andra lever i.
Och du anklagar mig för att hålla låg nivå?Jari skrev:Det faktum att du ens kan göra jämförelsen placerar dig bland trollen som utgör en wannabe-start till en äkta värmländsk mullepöbel.
Ja, jävlar.
Återigen, det handlar inte om någon enskild skribents ego.Jari skrev:Är han besviken på sin insats får han nog jobba med det före att gnugga någon enskild skribents ego exakt där och då.
Vad fan har Kalla och Ferry med det här att göra, vari består parallellen?Jari skrev:Det finns en riktigt bra parallell ifrån det senaste OS:t.
Det var upplagt för at bli "det sämst arrangerade OS:et genom tiderna" till Kalla vann, och sen även Ferry
Efter det var det skitbra arrangerat.
Jävla barnrumpor...
Äntligen!
Äntligen!
-
-
JTarnstrom skrev:Om man tror på myten om att det inte finns några dåliga nyheter, så visst, då gör ju Kimi ett toppenjobb, men så ser verkligheten inte ut.
Nej den myten tror jag inte på. Men Kimi är världsmästare i F1 och det faktum att tittare blir nyfikna på hur det ska gå för honom i rally ger tittare. Tror du lika många intresserat sig för Webber?
-
Tiger Woods lever och verkar i USA. Där gäller helt andra regler...Razor skrev:Som Tiger Woods då och se hur bra det går för honom nu.Fredrik i Trollhättan skrev:PR är att synas och pratas om.
Jag kan tänka mig att handla av hans sponsorer ändå.
Senast redigerad av Fredrik i Trollhättan den tis mar 02, 2010 22:04, redigerad totalt 1 gång.
-
- Varnad
-
Fredrik i Trollhättan skrev:Tiger Woods lever och verkar i USA. Där gäller helt andra regler...
Varför skulle europeiska företag inte behöva tänka på sin image?
Det är tydligen bara Nike kvar. Och jag har heller inget problem med att handla av Nike, men Nike är tydligen de enda som inte har problem med Tiger, vilket är poängen.Fredrik i Trollhättan skrev:Jag kan tänka mig att handla av hans sponsorer ändå.[/b]
-
Beror på vad du menar med image. Eftersöker man en image som ett religöst fundamentalistiskt företag så bör man kanske tänka sig för. Annars inte. Finns säkert de i USA som jämställer vänsterprassel med abort.Nigel skrev:Fredrik i Trollhättan skrev:Tiger Woods lever och verkar i USA. Där gäller helt andra regler...
Varför skulle europeiska företag behöva bry sig om vem de man sponsrar vänsterprasslar med. Det kan väl inte passerat att amerikanerna har en annan syn på sånt här än vad vi har i t.ex. sverige?
Tycker Nike gör rätt och m an känner för att stödja dom bara för att man inte drabbas av moralpanik.
-
Även om europeer kanske inte har samma hårda syn på Tigers beteende som amerikaner, så är det nog ändå många som ser hans handlande som synnerligen falskt och svekfullt. Om man som relativt nygift och småbarnspappa ägnar sig åt att vänstra med massor av andra kvinnor tror jag det är få som tycker att man är en god förebild och ärlig hedersknyffel.
Likadant är det med Kimi och andra som inte direkt verkar gilla sina fans eller orkar anstränga sig för att svara på journalisters frågor. De frågar ju det som fansen och den intresserade allmänheten vill veta, annars skulle deras tidningar bli utkonkurrerade. Ställer man inte upp på villkoren i en sport som i huvudsak lever på sina sponsorer, så skall man inte heller bli förvånad om man är lite mindre eftertraktad.
Likadant är det med Kimi och andra som inte direkt verkar gilla sina fans eller orkar anstränga sig för att svara på journalisters frågor. De frågar ju det som fansen och den intresserade allmänheten vill veta, annars skulle deras tidningar bli utkonkurrerade. Ställer man inte upp på villkoren i en sport som i huvudsak lever på sina sponsorer, så skall man inte heller bli förvånad om man är lite mindre eftertraktad.
-
Den image jag avser är den bild som ett företag eller organisation vill skapa om sig själv. Den beskrivningen tror jag är ganska vedertagen. Imagen för exempelvis Accenture, AT&T, Gatorade eller Gillette är inte religöst fundamentalistiskt.Fredrik i Trollhättan skrev:Beror på vad du menar med image. Eftersöker man en image som ett religöst fundamentalistiskt företag så bör man kanske tänka sig för. Annars inte. Finns säkert de i USA som jämställer vänsterprassel med abort.Nigel skrev:Fredrik i Trollhättan skrev:Tiger Woods lever och verkar i USA. Där gäller helt andra regler...
Varför skulle europeiska företag behöva bry sig om vem de man sponsrar vänsterprasslar med. Det kan väl inte passerat att amerikanerna har en annan syn på sånt här än vad vi har i t.ex. sverige?
Tycker Nike gör rätt och m an känner för att stödja dom bara för att man inte drabbas av moralpanik.
Frågan är inte vilken dignitet det är på den moraliskt förkastliga handling som lett till att sponsorerna sviker, utan att den inträffat då det inte är spel, bilkörning, pressträff, reklamjippo eller något annat evenemang som sponsorn krävt att idrottsmannen ska delta i. Det har ju i den här tråden hävdats att det endast är då som en person som uppbär sponsorpengar måste skärpa till sig.
Att Tiger Woods dök upp i den diskussion beror ju på att i det exemplet är det så tydligt att en offentlig person alltid är i tjänst.
Att man i Sverige och Norge slipper löpa gatlopp för otrohet (men däremot för fastighetstrixande och skattesmitning) hör inte hit.
-
De tror uppenbarligen att kunderna är det. De tror t.ex. verkligen att kunder skulle raka sig med någon annan produkt för att Tiger Woods är otrogen. Finns människor med så skruvad personlighet i verkligheten? Gick kundbortfallet att mäta?Nigel skrev:Imagen för exempelvis Accenture, AT&T, Gatorade eller Gillette är inte religöst fundamentalistiskt.
Jag använder Gillette för att jag tycker bladen är bra helt oavsett vad Tiger gör.
Jag tror inte Kimi är dålig reklam för Red Bull och jag tror inte dom tror det heller.
-
- Varnad
Jag är helt övertygad om att ingen på Red Bull kräver att Kimi ska svara på frågor medan han står och skottar eller sitter och bajsar, eller är allmänt sur på sin prestation.AndersF1 skrev:Även om europeer kanske inte har samma hårda syn på Tigers beteende som amerikaner, så är det nog ändå många som ser hans handlande som synnerligen falskt och svekfullt. Om man som relativt nygift och småbarnspappa ägnar sig åt att vänstra med massor av andra kvinnor tror jag det är få som tycker att man är en god förebild och ärlig hedersknyffel.
För mig får han gärna först samla sina tankar och göra sitt "framträdande" i den ordning någon kan kräva av honom.
-
Hur många år till behöver han för att samla sina tankar innan han gör något framträdande?Jari skrev:För mig får han gärna först samla sina tankar och göra sitt "framträdande" i den ordning någon kan kräva av honom.
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Han gjorde officiella och formella uttalanden även i samband med svenska rallyt. Jag såg bland annat ett antal ganska långa intervjuer med honom på finsk tv.Razor skrev:Hur många år till behöver han för att samla sina tankar innan han gör något framträdande?Jari skrev:För mig får han gärna först samla sina tankar och göra sitt "framträdande" i den ordning någon kan kräva av honom.
Jag tror inte det finns några formella krav att framträda på t.ex presskonferenser annat än om man placerat sig topp tre, men om man frågar snällt och med hygglig tajming kan man tydligen få hyggligt vettiga svar också.
Bär du dig åt som en drummel behöver varken han eller någon annan svara alls. Ställer man sig på hans grejer kan man till och med bli bortputtad.
Ska det vara så svårt att begripa vanligt allmänt hyfs?
-
Första gången du köpte rakblad visste du ingenting om deras kvalitet och du gjorde då ett val grundat på någonting annat än vad du vet idag och det var då som Gilettes image hade betydelse.Fredrik i Trollhättan skrev:Jag använder Gillette för att jag tycker bladen är bra helt oavsett vad Tiger gör.
Red Bull varken står eller faller med Kimi. Jag tror att det snarare är tvärtom.Fredrik i Trollhättan skrev:Jag tror inte Kimi är dålig reklam för Red Bull och jag tror inte dom tror det heller.
-
Det är det ingen som har påstått heller så återigen argumenterar du mot inbillade påståenden.Jari skrev:Jag tror inte det finns några formella krav att framträda på t.ex presskonferenser annat än om man placerat sig topp tre
Utom från Kimi, verkar det som.Jari skrev:men om man frågar snällt och med hygglig tajming kan man tydligen få hyggligt vettiga svar också.
Vem, förutom Kimi, har burit sig åt som en drummel under Svenska Rallyt?Jari skrev:Bär du dig åt som en drummel behöver varken han eller någon annan svara alls. Ställer man sig på hans grejer kan man till och med bli bortputtad.
Ang. knuffningen av Paul-Henri Cahier så står ord mot ord vad det gäller om Cahier stod på Kimis utrustning eller inte, samma sak om att han ska ha "rört vid Kimi med objektivet" och även om han nu hade råkat stå på hans utrustning så är det inte skäl att misshandla någon.
Tydligen så är det det för Kimi.Jari skrev:Ska det vara så svårt att begripa vanligt allmänt hyfs?
Äntligen!
Äntligen!
-
- Moderator
Det är inte så att det saknas andra stjärnor att använda sig av i reklamen, och Red Bull lär nog se över sina satsningar precis som vilket annat företag som helst. Finns det mer ROI någon annanstans lär Kimi ryka efter ett tag.Nigel skrev:Första gången du köpte rakblad visste du ingenting om deras kvalitet och du gjorde då ett val grundat på någonting annat än vad du vet idag och det var då som Gilettes image hade betydelse.Fredrik i Trollhättan skrev:Jag använder Gillette för att jag tycker bladen är bra helt oavsett vad Tiger gör.
Red Bull varken står eller faller med Kimi. Jag tror att det snarare är tvärtom.Fredrik i Trollhättan skrev:Jag tror inte Kimi är dålig reklam för Red Bull och jag tror inte dom tror det heller.
För övrigt helt rätt angående reklamens betydelse. Det är ju inte så att reklam fungerar så enkelt som Fredrik tycks tro. Den verkar på ett mycket mer subtilt plan, så i det avseendet har han rätt, det är inte så enkelt att vi fattar rationella och direkta beslut baserat på vad vi anser om exempelvis Kimi, och bestämmer oss för att sluta köpa en viss produkt, men det är de långsiktiga konsekvenserna, nämligen de associationer mellan känslor, Kimi och produkten (varumärket) som Kimis agerande påverkar.
-
Inte ett skit. Vad har Gilette för image förresten?Nigel skrev:Första gången du köpte rakblad visste du ingenting om deras kvalitet och du gjorde då ett val grundat på någonting annat än vad du vet idag och det var då som Gilettes image hade betydelse.
Jag köpte mina första Giletteblad för att farsan använde dom. Det är ju några år sedan nu och idag köper jag deras nya utvecklingar för att de gamla var bra. Kommer det något bättre byter jag helt oavsett vilka golfstjärnor man sponsrar eller har slutat sponsra.
Provar andra ibland men återgår alltid till Gilette.
När det gäller den här typen av produkter tror jag man går mycket mer på personliga referenser. Jag menar, vilket rakblad jag använder syns inte och är inte en så stor imagegrej. Inte heller vilket telefonbolag jag får en räkning från. Syns inte heller och är således i stort sett fritt från image. För Nike därimot, är sponsorkontrakt med idrottsstjärnor helt avgörande. Har Nike verkligen tappat kunder p.g.a. Tiger?
Lika mycket som man kan underskatta reklamens betydelse finns det också en hel del människor som överskattar den. Naturligt finns dessa inom reklambranschen eller ganska nära den.
-
Bara det faktum att man känner igen ett varumärke gör att man väljer det framför ett som man inte känner igen. Så är det speciellt med varor som i köpögonblicket är svåra att jämföra med varandra, som exempelvis hygienartiklar, läsk och cigaretter.Fredrik i Trollhättan skrev:Inte ett skit. Vad har Gilette för image förresten?Nigel skrev:Första gången du köpte rakblad visste du ingenting om deras kvalitet och du gjorde då ett val grundat på någonting annat än vad du vet idag och det var då som Gilettes image hade betydelse.
Jag köpte mina första Giletteblad för att farsan använde dom. Det är ju några år sedan nu och idag köper jag deras nya utvecklingar för att de gamla var bra. Kommer det något bättre byter jag helt oavsett vilka golfstjärnor man sponsrar eller har slutat sponsra.
Provar andra ibland men återgår alltid till Gilette.
När det gäller den här typen av produkter tror jag man går mycket mer på personliga referenser. Jag menar, vilket rakblad jag använder syns inte och är inte en så stor imagegrej. Inte heller vilket telefonbolag jag får en räkning från. Syns inte heller och är således i stort sett fritt från image. För Nike därimot, är sponsorkontrakt med idrottsstjärnor helt avgörande. Har Nike verkligen tappat kunder p.g.a. Tiger?
Lika mycket som man kan underskatta reklamens betydelse finns det också en hel del människor som överskattar den. Naturligt finns dessa inom reklambranschen eller ganska nära den.
Att inte telefonbolagen försöker skapa sig en image är ju rent nonsens. Tele2's högsta önskan är att folk ska tro att de är billigast. Att det inte syns vilken operatör du har valt är oviktigt, eftersom få telefonbolag har status som image.
Troligtvis är det för att Nike förknippas mer med Tigers sportsliga aktiviter än hans person som de fortfarande är kvar. I Gatorades fall hade säkert sina skäl till att sponsra Tiger, men om de inte trodde att de på lite sikt skulle få igen sina 100 miljoner dollar skulle de väl aldrig ha ingått ett sånt avtal med Tiger. Då hade de med säkerhet valt att göra något annat för pengarna. Det samma måste gälla för Kimi. Om hans sponsorer tycker att Kimi inte levererar vad de vill ha hamnar han i kylan.
För din information är jag inte i reklambranchen, eller ens i dess närhet. Mänskligt beteende intresserar mig däremot mycket.