Ferraris bromsvinge

Kungaklassen av motorsport...
formulis

Inlägg av formulis »

Ferrari 2002: "Vid sidan av bakdelen och den på förhand av McLaren och Williams kritiserade lösningen med bromsvingarna" -klippt från Forzas sidor.

Har någon här info om saken?
Lowe

Inlägg av Lowe »

Bromsvingar kan någon förklara vad det skulle vara?
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Nä. Men eftersom det är Ferrari som har det måste det ju vara något fusk med det :???:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja. Info finns, men det mesta är spekulationer baserade på uttalanden ifrån bland andra Ron Dennis och Patrick Head. Man anser där att de sk vingarna eventuellt kan vara ett brott mot 3.15 i tekniska reglementet.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vilken överraskning :roll:
Lowe

Inlägg av Lowe »

Jari vilka sk vingar?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inte sett dom, men jag har hört refereras till dom.
Kan de ha självsanerats i allt brus?
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

tror de filtrerades bort med aktivt kol..... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Alternativt tolkas reglerna om medans vi diskuterar det. Det fanns väldigt lite bilder på nya bilen men den växellåda jag förutspådde för mer än ett halvår sedan finns där och att den är revolutionerande är väl ingen överdrift. Däremot är det nog lite så här också;
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=1308&dept=F1
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ni norrlänningar har något speciellt förhållande till aktivt kol va? :lick:
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Det är gott på knäckebröd.... :wink:

Du hävdade väl senast igår att Ferrari skulle ha motor och växellåda i samma "burk"... :???:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari hävdade så mycket igår tycker jag :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-02-06 19:50, regenmeister wrote:
Det är gott på knäckebröd.... :wink:
:rock:
Du hävdade väl senast igår att Ferrari skulle ha motor och växellåda i samma "burk"... :???:
Jag tycker mig se att du faktiskt har svarat på din egen fråga så exakt som jag framställt att det skulle kunna vara.
:argh2:
Ferrari never claimed to be making a single casting of the engine and gearbox, only that it would be of a unitary design. It was quite a good tactic, indirectly misleading other teams while not actually lying about any details.

The concept of the unitary engine-gearbox lies not in a single casting but in the connection of the two separate pieces. Typically the engine and gearbox are joined with a series of dowels and bolts, arranged in such a manner that separating the two is a quick process. This is necessary in a traditional configuration for engine replacement and gearbox maintenance.

Ferrari has redesigned the gearbox in a radical fashion. Previously the gearbox would need to be removed to replace the clutch and certain gear clusters. The new gearbox is made so that all maintenance can be accomplished with the unit attached to the engine. This has allowed for it to be mated to the engine in a significantly stronger manner, using different bolt patterns and methods to create a union with much stiffer qualities.
Vad det gäller övriga teorier under kvällen i går så kan vi gärna avhandla dessa under ytterligare informella möten på neutral mark
Vi skall väl inte dela med oss av allt det trevliga till såna som var för bekväma för att följa med?
Låt oss bara konstatera att de återigen missade en väldigt trevlig kväll med Forza. :lick:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-02-06 20:19 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-02-06 19:54, LuckyStrike1 wrote:
Är det inte ett ad eller da för mycket i hävdade? :beer:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-02-06 22:36, AndersF1 wrote:
On 2002-02-06 19:54, LuckyStrike1 wrote:
Är det inte ett ad eller da för mycket i hävdade? :beer:
hehe efter att ha hävt kom hävdanden :grin:
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

och ännu mera hävanden... :grin:
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Jari: Vad jag har förstått har ryktena gällt en motor och växellåda i "single casing", dvs de har gemensamt smörjsystem, saknar koppling i vanig bemärkelse mellan motor och växellåda. Jag har inte sett skymten av nån sån ännu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Njae, single casting har jag nog inte uttryckt det som, men jag medger att även jag i viss mån missletts:

"indirectly misleading other teams while not actually lying about any details."

Om övriga team gått på det anser jag mig vara i ganska gott sällskap och med tanke på att jag arbetar som taxichaufför kanske du kan förlåta mig för det någon dag.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

:argh2:

Missletts, eller dragit förhastade slutsatser igen i vanlig ordning, orsakade av långvarit intag av diverese toxikologiska substanser av bryggd humle och destillerad potatis samt en förbittrad hjärna höljd i dunkel av flera års smärtsamma nederlag? :wink:

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bild