Ronnie museum ingvigs idag någon som ska dit?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jacob

Ronnie museum ingvigs idag någon som ska dit?

Inlägg av Jacob »

Idag invigs Ronnie Peterson museum.
Någon härifrårn som ska dit?
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Om jag hade bott i närheten av Örebro så. :(
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Men det är ett högprioriterat semestermål i sommar!
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Skulle gärna vara där om jag hade möjlighet att vara där
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Det var en helt ok invigning.
Många kändisar och Reine Wisell var där i sin gröna kavaj och drog lite anekdokter
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Blev erbjuden att åka upp och titta på detta spektakel på Fredag... Är det något att se eller?
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

olag skrev:Blev erbjuden att åka upp och titta på detta spektakel på Fredag... Är det något att se eller?
Det är principiellt viktigt att stödja denna typ av verksamhet oavsett kvaliteten på det. Initiativet skall stödjas till varje pris.!!!
I.Kilmister
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Christoffer skrev:
olag skrev:Blev erbjuden att åka upp och titta på detta spektakel på Fredag... Är det något att se eller?
Det är principiellt viktigt att stödja denna typ av verksamhet oavsett kvaliteten på det. Initiativet skall stödjas till varje pris.!!!
Helt klart men det var visst Anderstorp jag skulle till. Fler som ska dit?
Men varför kan det inte vara lite närmre skåne??? :D
aikaik

Re: Ronnie museum ingvigs idag någon som ska dit?

Inlägg av aikaik »

Låter som ljuv Musik i mina öron med ett Ronnie Museum.När Ronnie krashade på Monza 78 var han min ende Idol.Jag hade tapetserat mitt 11årsrum med Ronnie-Bilder samt 4-5 Leksaksbilar som var Lotus med John Player special dekaler.Jag var hemma från plugget den dan Ronnie avled.Jag hade hört Ronnie efter avbrutna Race svara Reportrar att det kommer nya Race och att man aldrig ska ge upp.Så det var bara att torka tårarna och kämpa vidare i Skolan.Jag ska blixtsnabbt åka dit.Det måste finnas 10,000tals idag 40-50åringar som var barn på 70talet och följde Ronnie.Ett antal Ton tårar kommer nog att fällas i entren redan.Bra att du informerade mig .tack
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Man blir ju tår ögd det var väldigt vad man kan vara känslomässig i dag då
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jag skall till Ronniemuséet imorgon.
Jag skall dit med en arbetskompis som är uppväxt i Örebro. Han frågade mig en dag. "Jaha så du gillar formel 1?" Vilket jag inte kunde förneka. "Känner du till Ronnie Petersson?" Detta kunde jag inte heller förneka. "Jag vet inte om du tycker det är intressant , men det var en kompis till mig. Vi festade ihop en del på 60-talet." Här började jag stamma, drägla och göra bönrörelser på golvet.
Så imorgon drar vi dit och kollar in museum, grav och var Ronnie bodde. Sedan så tänkte vi nog passa på att festa till lite grann och bor över på något sjabbigt litet hotell innan vi åker tillbaks till kungliga hufvudstaden på lördag.
Finns det någon som känner till nån just krog i Örebro?
I.Kilmister
Användarens profilbild
Znillblix

Inlägg av Znillblix »

Christoffer skrev:Jag skall till Ronniemuséet imorgon.
Jag skall dit med en arbetskompis som är uppväxt i Örebro. Han frågade mig en dag. "Jaha så du gillar formel 1?" Vilket jag inte kunde förneka. "Känner du till Ronnie Petersson?" Detta kunde jag inte heller förneka. "Jag vet inte om du tycker det är intressant , men det var en kompis till mig. Vi festade ihop en del på 60-talet." Här började jag stamma, drägla och göra bönrörelser på golvet.
Så imorgon drar vi dit och kollar in museum, grav och var Ronnie bodde. Sedan så tänkte vi nog passa på att festa till lite grann och bor över på något sjabbigt litet hotell innan vi åker tillbaks till kungliga hufvudstaden på lördag.
Beror på vad man vill ha. Harrys funkar väl. Men det har varit rätt mycket ägarbyten och grejs senaste åren och jag har inte varit ute värst mycket de senaste åren heller så jag vet inte riktigt vad som är bra.

Bra mat har du på http://www.agatan3.se/ eller anningen billigare på http://www.slottskallaren.com/

Ok pubar är väl http://www.olearys.se/Index.asp?DBUnitID=79 eller Pitchers eller The Bishop's Arms

Men på Harrys får man garanterat hugg om man är ute efter det
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Znillblix skrev:
Christoffer skrev:Jag skall till Ronniemuséet imorgon.
Beror på vad man vill ha. Harrys funkar väl. Men det har varit rätt mycket ägarbyten och grejs senaste åren och jag har inte varit ute värst mycket de senaste åren heller så jag vet inte riktigt vad som är bra.

Bra mat har du på http://www.agatan3.se/ eller anningen billigare på http://www.slottskallaren.com/

Ok pubar är väl http://www.olearys.se/Index.asp?DBUnitID=79 eller Pitchers eller The Bishop's Arms

Men på Harrys får man garanterat hugg om man är ute efter det
Tack för tipsen!
Men vi är stadgade familjefäder, så några "hugg" är vi inte ute efter. Snarare att för en gångs skull slippa få hugg och bara få bli på lyset och snacka skit.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Hmm, såna där pubar är väl dussinvara och i stan här till exempel finns en sån där i snart sagt varje hörn.
Jag har en pub över alla andra. Ligger på Sveavägen 90 och heter Pub Anchor.
Som sig bör på en bra pub så känner jag det stora flertalet som är där vid varje given tidpunkt och personalen är snygg trevlig och proffsig utan att bli stöddiga. Klintelet skiftar från dag till dag efter kvällens tema och vakterna är handplockade och bra, både med folk och när de skall avvisas. De har en bra näsa för vilka som är problem och därför är det väldigt sällan just det.
Maten överraskar med kvalitén.
Liveband flera gånger i veckan och "västar" också välkomna.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jari skrev:Hmm, såna där pubar är väl dussinvara och i stan här till exempel finns en sån där i snart sagt varje hörn.
Jag har en pub över alla andra. Ligger på Sveavägen 90 och heter Pub Anchor.
Som sig bör på en bra pub så känner jag det stora flertalet som är där vid varje given tidpunkt och personalen är snygg trevlig och proffsig utan att bli stöddiga. Klintelet skiftar från dag till dag efter kvällens tema och vakterna är handplockade och bra, både med folk och när de skall avvisas. De har en bra näsa för vilka som är problem och därför är det väldigt sällan just det.
Maten överraskar med kvalitén.
Liveband flera gånger i veckan och "västar" också välkomna.
Det är lite långt att åka dit när vi är i Örebro. :wink: Annars håller jag med om att Anchor är bra när man är hemma.
I.Kilmister
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

Jaha ja! så var det med intresset för Ronnie pettersson Museet.Hörde på tvärsnytt nyss att det läggs ned pga dålig publik tillströmmning :o :o
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
aikaik

Öppna i Stockholm

Inlägg av aikaik »

:( Tråkigt om det läggs ner.Jag hade en lång bilbana med Lotusbil med blå hjälm.(Den var svart när jag köpte den 74 men jag målade den blå själv).Jag hade tapetserat väggarna med Ronnie.Tråkigt Tråkigt.Men Bilsportsförbundet borde självklart köpa upp sakerna och öppna ett Museum i Stockholm.Ronnie har varit anledningen till att många 60talister idag kör med sina ungar på Gokartbanorna i Landet .Jag dömmer inte ut Världsmetropolen o Ronnies Hemstad Örebro men Stockholm är bättre.
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

jokan skrev:Jaha ja! så var det med intresset för Ronnie pettersson Museet.Hörde på tvärsnytt nyss att det läggs ned pga dålig publik tillströmmning :o :o
Intresset och publik fanns ju där.
Men Örebro Kommun ställde inte upp med pengar. Plus en privat person skulle slänga upp stort bidrag som inte blev av.
Hyran var ju 32.000 kr i månad, tuff alltså.

De funderar på att köra runt med en stor buss och visa upp, vad jag har läst tidigare.

Jag vill museum ska finnas till :up:
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

med publk så hade inte problemet med 32000kr funnits :D :D :D
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

jokan skrev:med publk så hade inte problemet med 32000kr funnits :D :D :D
Kan du ha en hyra på 32000 kr själv ?
Lätt att förstå hur det ligger till...

Det är en ideellt förening så att 32000 kr per månad kan bli tuff i längden....
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

REP skrev:
jokan skrev:med publk så hade inte problemet med 32000kr funnits :D :D :D
Kan du ha en hyra på 32000 kr själv ?
Lätt att förstå hur det ligger till...

Det är en ideellt förening så att 32000 kr per månad kan bli tuff i längden....
Jag tror inte Jokan har några besökare som betalar för sig :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Koffe

Inlägg av Koffe »

Jag har varit på Museet. Det var ju trevligt. Men det kändes inte som de fick till rätt känsla på nåt sätt. Kan inte förklara varför
Det bästa var ju iallafall filmen dom visade från 1973 eller nåt. Det var ju kanon att få se den filmen i bion!

Men det känns ju inte så viktigt att ha det centralt i Örebro. Det borde ju gå att hitta nåt mycket billigare ställe utanför centrum. Vi fans hittar nog dit ändå. 32000/månad låter ju hopplöst dyrt.
Uffe

Inlägg av Uffe »

Tankar/planer finns på att flytta museet till Karlskoga och då har Gälleråsen och Karlskoga Motorstadion varit på tal.

Förhandlingar pågår med berörda parter som det heter och Micke Luff på Karlskoga Motorstadion är mycket intresserad av att få dit museet.

Den som lever får se :P
Paintball, The ultimate adrenalinerush sport in the world!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fuck Örebro! Jag hoppas att museét hittar hem till Gelleråsen. Det är på något sätt den naturliga hemvisten för muséet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tycker de ska bygga et museum bredvid Monza där alla de där kan vara med. Även Jarno Saarinen och alla andra som var med på "the good old days" på Monza.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:Fuck Örebro! Jag hoppas att museét hittar hem till Gelleråsen. Det är på något sätt den naturliga hemvisten för muséet.
Självklart ska det vara på Gelleråsen, det var ju Ronnies hemmabana.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Uffe

Inlägg av Uffe »

Det blir tyvärr ingen flytt av Ronnie museét till Gelleråsen, utan det kommer att flyttas till Simrishamn.

Museét flyttar till Autoseum i Simrishamn som drivs av Uno Levinsson (f.d VD för Kiviks musteri) där det kommer öppna i påsk och sen vara öppet året ut till att börja med.

Målet är enligt Mikael Thedin (ordf. i föreningen) att museét ska bli ambulerande och visas där det finns intresse.

Tråkigt, men tyvärr så blev det ingen lösning i Karlskoga.
Paintball, The ultimate adrenalinerush sport in the world!
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Uffe skrev:Det blir tyvärr ingen flytt av Ronnie museét till Gelleråsen, utan det kommer att flyttas till Simrishamn.

Museét flyttar till Autoseum i Simrishamn som drivs av Uno Levinsson (f.d VD för Kiviks musteri) där det kommer öppna i påsk och sen vara öppet året ut till att börja med.

Målet är enligt Mikael Thedin (ordf. i föreningen) att museét ska bli ambulerande och visas där det finns intresse.

Tråkigt, men tyvärr så blev det ingen lösning i Karlskoga.
Kanonlösning för mig :D :D :D :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Japp, money talks, bullshit walks!
Jävligt tråkigt sånt där.
Undrar förresten om inte Allun Grilli dragit in mer besökare än Ronnies museum?
(jag rankar dem ungefär lika högt som förare, så ni vet)
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Synd att den ligger i väldigt avsides stället på östra Skåne.
Bättre vore Malmö.
Tyvärr kan med risken Peterson artiklar och bilar samla damm och
nästan ingen kommer ?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Simrishamn är en av Sveriges mest besökta städer.
Skulle tro att det är den mest besökta i relativa tal. (antalet besökare / år -antalet invånare)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är väl med Simrishamn som med Örebro... det bästa med staden ifråga är vägen därifrån.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Gösta skrev:Simrishamn är en av Sveriges mest besökta städer.
Skulle tro att det är den mest besökta i relativa tal. (antalet besökare / år -antalet invånare)
Håller med Gösta.

Tyvärr är där väldigt många från fjollträsk som håller till på sommaren. :(
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

Gösta skrev:Simrishamn är en av Sveriges mest besökta städer.
Museets problem är ju inte att staden Örebro har för få besökare i förhållande till hur många som bor där, utan att de sålt för få biljetter i absoluta tal.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Museet hade passat bra att ha vid Gelleråsen iom att de som åker dit är intresserade av motorsport.

Hur många av besökarna i Simrishamn eller Örebro har intresse av motorsport?

Äntligen!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Razor skrev:Det är väl med Simrishamn som med Örebro... det bästa med staden ifråga är vägen därifrån.
Då har du inte åkt på den vägen :D .
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Razor skrev:Museet hade passat bra att ha vid Gelleråsen iom att de som åker dit är intresserade av motorsport.

Var bor motorintresserade i sverige då?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

platt skrev:
Razor skrev:Det är väl med Simrishamn som med Örebro... det bästa med staden ifråga är vägen därifrån.
Jo, det har jag.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

olag skrev:
Razor skrev:Museet hade passat bra att ha vid Gelleråsen iom att de som åker dit är intresserade av motorsport.

Var bor motorintresserade i sverige då?
Det spelar väl ingen roll var de bor? Det är ju mer viktigt var de kan tänkas befinna sig i större omfattning.

Det är väl bättre att placera museet på en plats där man vet att besökarna är motorintresserade, än något allmänt ställe där merparten av besökarna inte är speciellt intresserade av motorsport?

Av den anledningen tycker jag att man bör placera ett sånt museum i anknytning till någon av våra större banor, t ex Gelleråsen eller Mantorp.
Mantorp har fördelen att det är lättillgängligt och nära E4:an, Gelleråsen har fördelen av att det var Ronnies hemmabana och priset "Ronnie Peterssons minne" delas ut där i samband med Kanonloppet i augusti varje år.

Vad har Simrishamn för fördel? Lockar staden till sig motorsportintresserade?

Äntligen!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Razor skrev:
platt skrev:
Jo, det har jag.
Och den var bra? Själv klart är det av vikt vilken väg tog du? Men de finns inga fråge tecken efter som du har varit där så vet du att det finns fler vägar att ta om man vill lämna byn Simrishamn.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Alla vägar därifrån är bra, vägarna till Simrishamn är sämre.

Äntligen!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Razor skrev:Alla vägar därifrån är bra, vägarna till Simrishamn är sämre.
Du är bra på att slingra dig. precis som vissa vägar både dit och där i från.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

platt skrev:Och den var bra? Själv klart är det av vikt vilken väg tog du? Men de finns inga fråge tecken efter som du har varit där så vet du att det finns fler vägar att ta om man vill lämna byn Simrishamn.
Jag åkte 9:an mot Kristianstad sist jag åkte från Simrishamn.
Det kändes väldigt bra att lämna Simrishamn.

Äntligen!
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Razor skrev:
platt skrev:Och den var bra? Själv klart är det av vikt vilken väg tog du? Men de finns inga fråge tecken efter som du har varit där så vet du att det finns fler vägar att ta om man vill lämna byn Simrishamn.
Jag åkte 9:an mot Kristianstad sist jag åkte från Simrishamn.
Det kändes väldigt bra att lämna Simrishamn.
Jag förstår dig , ungefär som när jag lämnar upplandsväsby det känns som en Uppenbarelse, snart snart så slipper jag det, snart så är jag hemma ingen I Spånga :D det känns som att vägarna är alltid bättre hem en dit, konstigt! :D :lol:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Upplands Väsby är ytterligare en av de groteska orter där vägarna därifrån är bättre än de som leder dit. Märsta tillhör samma grupp.

Äntligen!
aikaik

Kungliga Hufvudstaden Stockholm

Inlägg av aikaik »

Självklart ska Museet ligga i Stockholm.Så jag kan ta sparken o titta på sakerna.Inte i Lapplands Väsby .
Tivan

Inlägg av Tivan »

Razor skrev:Upplands Väsby är ytterligare en av de groteska orter där vägarna därifrån är bättre än de som leder dit. Märsta tillhör samma grupp.
Äh vadåra! Märsta é fint!