Autosports undersökning över bästa förare

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cheever

Autosports undersökning över bästa förare

Inlägg av Cheever »

Läste Autosports undersökning bland 217 gamla F1-förare om vem som var den bäste genom tiderna och listan blev lite förvånande på vissa ställen.

Personligen skulle jag ha Prost högre upp och kanske någon annan på pallen lite längre ner. Sen Hill bakom Alesi 8)
Mika kanske jag hade haft lite högre upp på min lista också.

Listan:
76=: Peter Collins, Luigi Villoresi, Mark Webber, Mike Hailwood, Pedro Rodriguez, Eddie Irvine, Andrea De Cesaris and Kazuki Nakajima.
75: Pedro Lamy
74: Tonio Liuzzi
73: Harry Schell
72: Stefano Modena
71: Carlos Pace
70: Wolfgang von Trips
69: Maurice Trintignant
68: Hans Herrmann
67: Derek Warwick
66: Johnny Herbert
65: Jean-Pierre Beltoise
64: Chris Amon
63: Aguri Suzuki
62: Denny Hulme
61: Bruce McLaren
60: Tom Pryce
59: Felipe Massa
58: Jo Siffert
57: Alex Zanardi
56: Tony Maggs
55: Henri Pescarolo
54: Mike Hawthorn
53: Elio De Angelis
52: Tony Brooks
51: Juan Pablo Montoya
50: Michele Alboreto
49: Jacques Laffite
48: Lorenzo Bandini
47: Jody Scheckter
46: Piero Taruffi
45: Damon Hill
44: Didier Pironi
43: Robert Kubica
42: Jean Alesi
41: Jacques Villeneuve
40: Jacky Ickx
39: Riccardo Patrese
38: Jean Behra
37: Gerhard Berger
36: Clay Regazzoni
35: Stefan Bellof
34: Carlos Reutemann
33: Phil Hill
32: Giuseppe Farina
31: Alan Jones
30: Jenson Button
29: Francois Cervert
28: Dan Gurney
27: Jose Froilan Gonzalez
26: Sebastian Vettel
25: Keke Rosberg
24: James Hunt
23: John Surtees
22: Kimi Raikkonen
21: Graham Hill
20: Mario Andretti
19: Ronnie Peterson
18: Jack Brabham
17: Lewis Hamilton
16: Alberto Ascari
15: Mika Hakkinen
14: Jochen Rindt
13: Nelson Piquet
12: Emerson Fittipaldi
11: Nigel Mansell
10: Gilles Villeneuve
9: Fernando Alonso
8: Sir Stirling Moss
7: Niki Lauda
6: Sir Jackie Stewart
5: Jim Clark
4: Alain Prost
3: Juan Manuel Fangio
2: Michael Schumacher
1: Ayrton Senna
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

22:a plats och bäst betalt :lol: :lol: :lol:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Gällde undersökningen gamla F1-förare eller gamla förare som har kört F1? Zanardi liksom...
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Tycker topp-20 stämde väl överens med vad jag själv och säkert många andra motorsportjournalister, fåtöljexperter mfl anser. Resten kan man nog singla slant om. Fast Hill ska nog vara högre upp, och definitivt inte bakom en sån hopplös tomte som Alesi.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Håller med. Både Hill och Montoya ska upp ett par snäpp. Phil Hill för högt rankad, liksom Alesi och Patrese. Andretti ska upp ett bra antal snäpp. Jag har honom bland de tio bästa någonsin. Fattar inte varför han skattas så lågt. Tillsammans med Jim Clark, Graham Hill och Jacky Ickx de allra bästa allroundracerförarna någonsin.

3: Alain Prost
4: Juan Manuel Fangio
6: Jackie Stewart
8: Mario Andretti
10: Nelson Piquet Sr
11: Jochen Rindt
12: Mika Häkkinen
13: Lewis Hamilton
14: Stirling Moss
15: Emerson Fittipaldi
16: Lewis Hamilton
17: Nigel Mansell
18: Alberto Ascari
19: Jack Brabham
20: Gilles Villenueve
21: Ronnie Peterson
22: Kimi Räikkönen
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
menthol

Inlägg av menthol »

Häkkinen borde upp betydligt, sedan kan man ju undra vad Hill, Montoya m.fl. gör så långt ned, som Tärnström påpekade. Var Frentzen har tagit vägen är för mig ofattbart. :o
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?
-AndersF1
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Var hamna Kova 218 eller :-?
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

2995
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Cheever skrev:2995
:D :D
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:Håller med. Både Hill och Montoya ska upp ett par snäpp. Phil Hill för högt rankad, liksom Alesi och Patrese. Andretti ska upp ett bra antal snäpp. Jag har honom bland de tio bästa någonsin. Fattar inte varför han skattas så lågt. Tillsammans med Jim Clark, Graham Hill och Jacky Ickx de allra bästa allroundracerförarna någonsin.

Jag har länge misstänkt att Hamilton har en tvillingbror! Nu bekräftar JT det! Vem är vem, och vem vann 2008?
Bild
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Pastis skrev:
JTarnstrom skrev:Håller med. Både Hill och Montoya ska upp ett par snäpp. Phil Hill för högt rankad, liksom Alesi och Patrese. Andretti ska upp ett bra antal snäpp. Jag har honom bland de tio bästa någonsin. Fattar inte varför han skattas så lågt. Tillsammans med Jim Clark, Graham Hill och Jacky Ickx de allra bästa allroundracerförarna någonsin.

Jag har länge misstänkt att Hamilton har en tvillingbror! Nu bekräftar JT det! Vem är vem, och vem vann 2008?
Elakt att korrläsa hans lista så nogrannt tycker jag...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Bellof fick kanske en oförtjänt dålig placering tycker jag, för att inte tala om Massa som ju visat sig snabbare och bättre än "den snabbaste".

Vettel lär bli uppflyttad om några år, även han bör hamna högre än "den snabbaste".
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

menthol skrev:Häkkinen borde upp betydligt, sedan kan man ju undra vad Hill, Montoya m.fl. gör så långt ned, som Tärnström påpekade. Var Frentzen har tagit vägen är för mig ofattbart. :o
Snicksnack att han ens har den plats han har är ett mysterium. Häkkinen var för ojämn och uppvisade samma lata ådra som "den snabbaste" om än inte lika utmärkande. Har svårt att se Häkkinen ens topp 20 om man ska vara objektiv.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Måste vara alla gamla finska förare som "hypat" upp Mika och Kimi i omröstningen.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Kul att ha Dan Gurney på 28:e, han var en populär förare på sin tid. Senna, Fangio och Schumacher på de tre första är OK, möjligt att Fangio ska vara först för prestationen att köra dessa monster till bilar på 50-talet slår det mesta. Dessutom med lågskor, vanliga byxor, piketröja samt 40+ med kulmage :D
Användarens profilbild
Eightball

Inlägg av Eightball »

EnzoF1 skrev:
menthol skrev:Häkkinen borde upp betydligt, sedan kan man ju undra vad Hill, Montoya m.fl. gör så långt ned, som Tärnström påpekade. Var Frentzen har tagit vägen är för mig ofattbart. :o
Snicksnack att han ens har den plats han har är ett mysterium. Häkkinen var för ojämn och uppvisade samma lata ådra som "den snabbaste" om än inte lika utmärkande. Har svårt att se Häkkinen ens topp 20 om man ska vara objektiv.
Våga hata Finska förare eller?

Jag tycker att Häkkinen va ne riktigt "kool" förare! Shumi fick nog sina fiskar varma både en o flera gånger.
Hörde en komentar av shumi nån gång att han saknade "mika" och de fighter de hadde...
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."

http://forum.rolfro.netai.net/
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

De fyra första har absolut bättre meriter, men jag är starkt imponerad av Jim Clark. Inte bara i F1, utan även i t.ex. standardbilsracing. Jag kommer ihåg en racefilm där han balanserar Cortinan på 2-3 hjul med lätt sladd, skär genom en s-kombination betydligt rakare än alla andra med ett framhjul över kerbsen och bara försvinner ifrån resten.
Lite i den här stilen:
Bild
Bild

Hans ovalkörningar var inte heller så dåliga.

Dessutom har han lite rolig F1-statistik med bara en andraplats, men 25 segrar på 72 lopp och startade i pole i 46% av alla lopp han körde. Ingen har väl heller anklagat honom för att ha varit oschysst.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

PeppeF1 skrev:Måste vara alla gamla finska förare som "hypat" upp Mika och Kimi i omröstningen.
Har man uttalat sagt att man egentligen skiter i själva sporten och hellre älskar att hata får man en viss typ av "dialog"...
Såna borde hålla sig till fotboll och det är ingen överraskning att det är de med ätt i något trefärgat land.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

AndersF1 skrev:De fyra första har absolut bättre meriter, men jag är starkt imponerad av Jim Clark. Inte bara i F1, utan även i t.ex. standardbilsracing. Jag kommer ihåg en racefilm där han balanserar Cortinan på 2-3 hjul med lätt sladd, skär genom en s-kombination betydligt rakare än alla andra med ett framhjul över kerbsen och bara försvinner ifrån resten.
Lite i den här stilen:
Bild
Bild

Hans ovalkörningar var inte heller så dåliga.

Dessutom har han lite rolig F1-statistik med bara en andraplats, men 25 segrar på 72 lopp och startade i pole i 46% av alla lopp han körde. Ingen har väl heller anklagat honom för att ha varit oschysst.
Clark hade som strategi att dra ifrån så mycket som det gick i inledningen av loppen så att han slapp närkontakt med andra förare. Kanske var det en följd av olyckan med von Trips på Monza (där den senare omkom). Det var nog inte ofta någon var i närheten av honom på banan. Den förare från Clarks era som möjligen ansågs som en aning osportslig var Jack Brabham. Han gick gärna ut med ena hjulparet utanför banan om någon närmade sig bakom och sprutade ned konkurrenterna med sten och grus.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tja, betydligt, vad menas med det? Jag kan inte se att han var bättre än Andretti... Rindt är svårbedömd i sammanhanget eftersom hans karriär avbröts i förtid. Dock var han helt suverän under den säsong han vann sin titel, på ett sätt som bara några få har varit under F1-historien. Nä, Häkkinen ligger runt en tolfteplats och det är inget att skämmas för. Anledningen till att jag inte rankar honom högre är att han var lite skör i psyket. ALonso hamnar före av just samma anledning. Karln har den hårdhet som behövs.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Eightball skrev:
EnzoF1 skrev:
Våga hata Finska förare eller?

Jag tycker att Häkkinen va ne riktigt "kool" förare! Shumi fick nog sina fiskar varma både en o flera gånger.
Hörde en komentar av shumi nån gång att han saknade "mika" och de fighter de hadde...
Absolut, Mika var ingen usel förare, sannolikt den ende som värd namnet som finnarna lyckats få fram, men hör väl till blinda hönan-teorin.
Men att han var ojämn och "lat" är väl knappast nån överdrift. Ibland såg han ju riktigt jävla blek ut på banan när han låg i mittfältet och verkade inte ha nån vilja alls att köra upp sig i fältet.

Hur som helst, finnarna har gjort sitt i F1 på många år nu. Kovalainen kan möjligen hanka sig fram ett år till och få stryk av en italienare, blir väl läropengar för honom.

Mika fick ju en välförtjänt titel i alla fall, det kan ingen ta ifrån honom.

Att han sedan hade en tendens att sätta sig och grina när han inte fick det serverat kan ju ses på olika sätt.
Senast redigerad av EnzoF1 den mån dec 14, 2009 06:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Sedan finns det ju vissa här som aldrig skulle kolla på sporten om det inte fanns finska förare med, men så är det väl för bittra och inåtvända personer, den typ som tränger sig före kvinnor, barn och gamlingar i vaccinationskön misstänker jag.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag kan ibland tycka att det handlar alldeles för mycket om F1 och för lite om de olika skribenterna och deras åsikter om förare eller sporten här. Kan vi inte koncentrera oss mer på personer, deras åsikter eller svagheter med illa dolda svar eller personangrepp? Alla vet ju att skadeglädjen är den enda sanna glädjen.
Eller åtminstone göra dem lite tydligare, t.ex genom att svara direkt med något helt ogenomskinligt direkt efter föregående kommentar?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Bra att Senna är ettan !

Obestridde mästaren !
På många rangordningslistor har Senna som etta. Bättre än Schumi !
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Senna skulle fyllt 50 i dag...

http://en.espnf1.com/f1/motorsport/gallery/11906.html

Svider fortfarande illa...

Kanske allra mest att vi blev lurade på alla fighter Senna - Schumacher som komma skulle..
Saknar de gamla mästarna...