Vad händer med det "finska undret"?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Silverkatten skrev:
Lenny skrev:Fattar mig inte på den här debatten..

Om hans farsa vore svensk, skulle jag tycka han vore minst halvsvensk..

Så grattis finnar till det finska undret. :up:
Trodde hans farsa var åtminstone halvsvensk. Han är väl uppvuxen i Sverige?
Nej, man blir inte halvsvensk av att ha pluggat här något år.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

EnzoF1 skrev:Och igår sa Nico så här:

Do you regard yourself as German or Finnish?

NR: I definitely regard myself as a German, quite simply because I grew up with the German culture, we spoke German at home and watched German TV. So overall I'm a German.

Med andra ord finns det inga finnar i F1 nästa år.
Fakta kvarstår!! Nico Rosberg, född 27 juni 1985 i Wiesbaden, är en tysk racerförare med tysk förarlicens. Rosberg, som är son till F1-världsmästaren Keke Rosberg, har även finländskt medborgarskap.
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Alltså är han dansk.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nu är frågan om Rosbergs nationalitet avslutad. Jag vill inte se fler inlägg om detta eftersom det inte leder någonstans öht. Den som anser att Rosbeg är finländare får göra det utan att bli ifrågasatt. Den som anser honom som tysk, världsmedborgare, turk, kines, israel eller vad som helst annat, likaså.

Det här eviga tjafset om nationalitet, i huvudsak mellan finländska fans och svenska sådana kommer inte att tolereras, det kommer jag att se till. Räkna med att inlägg kommer att plockas bort rätt så urskiljningslöst framöver - jag kan inte sitta och fingranska och uttyda vartenda inlägg - och jag vill inte ha något tjafs om jag har gjort rätt eller fel. Håll ordentligt avstånd, så är det inga problem. Ligger ni för nära, skyll er själva.

Moderatorn
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Men åter till tråden då.

Ännu en vecka har gått, och vi kan konstatera att finska förare är iskalla på F1-förarmarknaden.

Kimis karriär är i praktiken över även om han säkert har en möjlighet att köpa sig en plats i något av lingonstallen men inte ens Kimi är nog korkad för att göra det, han har väl nån självkänsla får man anta.

Kovalainens karriär är väl över den med. Han har ju inte gjort nån glad och det finns väl ingen andreförare som fått så mkt pisk som han fått. Där ser jag ingen som helst öppning för honom och lika bra är väl det. Han är väl urtypen för en "also ran".

Hur ser det då ut längre ned? Ja, det finns väl ingen som helst finsk dominans eller lysande stjärnor i nån underliggande serie, så myten om det finska "undret" eller vad man nu ska kalla det, får väl anses vara "Busted" som kollegorna på Mythbusters skulle säga.

Däremot välkomnar vi Marcus Eriksson, som den förste i raden av en förhoppningsvis lång rad svenska talanger som nu kan få chansen, när inte finska medelmåttor med stinna plånböcker bakom sig köper sig in i F1.

Det ska bli intressant att se om våra finska bröder kommer att visa sig vara storsinta och hålla på Marcus i brist på finska förare. Eller om de kommer att visa sig vara avundsjuka och bittra. Vi är ju trots allt nordbor allihop och borde glädjas åt varandras framgångar.

Nu hoppas jag moderaten anser att detta inlägg är on topic, för det handlade ju om det finska undret. Även om jag blandade in en förhoppningsvis kommande svensk stjärna.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
thedude

Inlägg av thedude »

ehem

EnzoF1 nu tar du i så du spricker Citat från dig
" Vi är ju trots allt nordbor allihop och borde glädjas åt varandras framgångar. " .

Du har väl knappast glatt dig åt Kimis framgångar,snarare hans motgångar.
Patetiskt att du kommer detta inlägg "Det ska bli intressant att se om våra finska bröder kommer att visa sig vara storsinta och hålla på Marcus i brist på finska förare. Eller om de kommer att visa sig vara avundsjuka och bittra" . Det sistnämnda i detta citatet är vad du har varit hela tiden.
The Dude
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

thedude skrev:ehem

" Vi är ju trots allt nordbor allihop och borde glädjas åt varandras framgångar. " .

Patetiskt att du kommer detta inlägg "Det ska bli intressant att se om våra finska bröder kommer att visa sig vara storsinta och hålla på Marcus i brist på finska förare. Eller om de kommer att visa sig vara avundsjuka och bittra" . Det sistnämnda i detta citatet är vad du har varit hela tiden.
Avundsjuk och bitter på vad? För att jag har massor av landsmän som kör F1 och massor av landsmän som tagit WDC-titlar genom åren?
Är det inte snarare så att det är du som känner dig förbannat bitter över Kimis fiasko och försöker projicera dina känslor på andra?

Jag tycker verkligen det ska bli intressant att se om de finska fansen kan ta till sig en ev. svenska förare. I synnerhet eftersom det faktiskt är deras argument jag för fram här.

Jag drar slutsatsen att du är oförmögen att förstå ironi.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
thedude

Inlägg av thedude »

EnzoF1 skrev:
thedude skrev:ehem

Avundsjuk och bitter på vad? För att jag har massor av landsmän som kör F1 och massor av landsmän som tagit WDC-titlar genom åren?
Är det inte snarare så att det är du som känner dig förbannat bitter över Kimis fiasko och försöker projicera dina känslor på andra?

Jag tycker verkligen det ska bli intressant att se om de finska fansen kan ta till sig en ev. svenska förare. I synnerhet eftersom det faktiskt är deras argument jag för fram här.

Jag drar slutsatsen att du är oförmögen att förstå ironi.

Bitter är jag inte ,jag följer inte F1 bara för att det är en landsman som kör jag har flertal förare som jag följer.
Du får dra vilka slutsatser du vill.
The Dude
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

EnzoF1 skrev: Däremot välkomnar vi Marcus Eriksson, som den förste i raden av en förhoppningsvis lång rad svenska talanger som nu kan få chansen, när inte finska medelmåttor med stinna plånböcker bakom sig köper sig in i F1.
Bottas.
Verbatim

Inlägg av Verbatim »

Gösta skrev:För första gången håller jag med Pepparkvarnen gällande något.

Maestro var ofelbar. Justitiemordet på honom i Monaco och Jerez är något FIA får ta på sig. De var ju tvungna att försöka stoppa honom på något sätt.

"Justitiemordet" i Jerez har ju Jätte_hakan själv erkänt så här i efterhand. På sikt kommer han nog erkänna mer grejor (t ex Rascasse...).

http://www.crash.net/F1/news/154568/1/s ... could.html

“What would I change in my career?” he mused in response to a question during a special Shell Q&A. “I have some moments that if I could have them again, yes I would do them differently – probably 1997 at Jerez.
-------------------------------------------------------
Adelaide 1994
Jerez 1997
Monaco 2006
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Ja, han vann ju inte i Jerez så det är klart att det skulle gjorts annorlunda. Det kan väl vem som helst gå med på?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Var det inte Button som sa att det enda felet med Schumis manöver 97 var att det inte funkade?

Schumi var spektakulär på banan, och det är sånt man vill se. Inte crusing a la Kimi (vilket vi iofs slipper nu).

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Är det nån som tycker att om det hade fungerat hade det varit bra?

Det var en av de mest tramsiga manövrar som någonsin har gjorts på en bana och hade FIA varit FIA kunde de stängt av honom något år. Det hade varit roligt. Inte bara det. Alla förstår direkt att han gjorde samma sak 94 - fast han lyckades den gången.

Prost gjorde en snällare variant 89 som verkade bestå av att han inte flyttade på sig när Senna krävde att få köra om. Senna överreagerade året efter och körde på Prost med flit i första kurvan. Var nog den farligaste av de man har sett.

Efter 97 var Schumacher så långt ner som han kunde komma - klart han ångrade det. Hade inte tiden med Ferrari varit så bra efter 2000 hade man kommit ihåg honom som den där halvtaskige fuskaren med stor haka.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det är så jag minns honom...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

El Scorcho skrev:Är det nån som tycker att om det hade fungerat hade det varit bra?

Det var en av de mest tramsiga manövrar som någonsin har gjorts på en bana och hade FIA varit FIA kunde de stängt av honom något år. Det hade varit roligt. Inte bara det. Alla förstår direkt att han gjorde samma sak 94 - fast han lyckades den gången.

Prost gjorde en snällare variant 89 som verkade bestå av att han inte flyttade på sig när Senna krävde att få köra om. Senna överreagerade året efter och körde på Prost med flit i första kurvan. Var nog den farligaste av de man har sett.

Efter 97 var Schumacher så långt ner som han kunde komma - klart han ångrade det. Hade inte tiden med Ferrari varit så bra efter 2000 hade man kommit ihåg honom som den där halvtaskige fuskaren med stor haka.
Oj vad bitter det var här då.

En del av Schumis storhet var att han var 100% racer, spektakulär kan man kalla det.

Jag förstår att du vill se fegkörning a la Kimi, där det aldrig attackeras och där det aldrig försöks köra om. Som tur är så är det Schumi som fortfarande efterfrågas på marknaden och inte Kimi och att publiken runt om i världen fortfarande vill se Schumi och inte Kimi talar även det sitt tydliga språk.

Hellre taggade och rejsiga förare a la Schumi, som ibland går över gränsen, än grådassiga och aptrista cruisera som Kimi.

Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

El Scorcho skrev..
"Efter 97 var Schumacher så långt ner som han kunde komma - klart han ångrade det. Hade inte tiden med Ferrari varit så bra efter 2000 hade man kommit ihåg honom som den där halvtaskige fuskaren med stor haka."

Så om man tänker bort,, att han tog 7 WM-titlar,, och helt dominerade sporten i tolv år..... så skulle man bara komma i håg honom som en halvtaskig fuskare med stor haka..

Ja kanske det.. men det kräver ju ett alldeles speciellt slags selektivt minne. :D
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Om :D
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

El Scorcho skrev:Är det nån som tycker att om det hade fungerat hade det varit bra?...
Ja, hade den lyckats fullt ut så hade den varit fantastiskt bra. Samma med parkeringen i Monaco.
Schumacher är en förare som tänker hela tiden, aldrig ger upp och som alltid ger allt. Kort sagt han är allt som Kimi aldrig var. Kimi tänkte aldrig framåt (snabbaste varv med motor som ska gå nästa race), han ser håglös ut direkt om inte allt är perfekt.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ja det är underhållande kommentarer i alla fall :D

Jag har långt minne - inte selektivt. Menar bara att det var ju för väl att han fick ihop Ferrariprylarna från 2000-2004 så att ryktet blev bättre. Jag bryr mig inte om det, men han gör det. Det är jag säker på.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

http://www.youtube.com/watch?v=EOQjYCwgLdE

Den här är rätt fin - titta hur fin han är när han lipar...han menar det säkert också :whistle:
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Varför skulle han inte mena det? :roll:

Eller låtsades Häkkinen sitta och i en buske på Monza också?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Lenny skrev:El Scorcho skrev..
"Efter 97 var Schumacher så långt ner som han kunde komma - klart han ångrade det. Hade inte tiden med Ferrari varit så bra efter 2000 hade man kommit ihåg honom som den där halvtaskige fuskaren med stor haka."

Så om man tänker bort,, att han tog 7 WM-titlar,, och helt dominerade sporten i tolv år..... så skulle man bara komma i håg honom som en halvtaskig fuskare med stor haka..

Ja kanske det.. men det kräver ju ett alldeles speciellt slags selektivt minne. :D
Ja, men eftersom det där OM inte finns, så komme rman ihåg honom som F1:s störste och bäste förare genom tiderna. En som slagit stora förare som Senna, Häkkinen m fl, och så klart även sopat banan med medelmåttor som Kimi, Tjack, Hill m fl.

I framtiden kommer nya tittare att veta vem han var, tänka på hans storhet. Men Kimi, kommer de inte att känna till.

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jodå, han är en av de största och i statistik är han störst. Men man kommer aldrig ifrån att han många gånger inte var en gentleman.

Problemet var i mina ögon inte att han ville vinna till varje pris. Det är fler som har varit sådana. Problemet är att han så sällan erkände det. I intervjun där han pratar om 1997 så tycker jag han tog ett steg framåt.

Jag tycker överhuvudtaget att han har blivit mer sympatisk med åren och skulle helst slippa se en comeback. Jag tror inte det skulle vara bra för honom.

När det gäller vad historien säger är jag helt säker på att Kimi kommer ha många fans en lång tid framöver.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

http://www.autosport.com/news/report.php/id/80364

Det är mao mest snack kring Kimi och inga reella erbjudanden, precis som i F1.

Gösta

Inlägg av Gösta »

El Scorcho skrev:
När det gäller vad historien säger är jag helt säker på att Kimi kommer ha många fans en lång tid framöver.
Säkert är det så. Fansen kommer att bestå av A-laget på torget i Espo. När pengarna är slut så kan han sälja några av sina F1 bucklor och på så vis förlänga "karriären" :D

En fin tradition. :roll:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
aikaik

Sosse som hejjar på både Finl o Sverige lite lagom

Inlägg av aikaik »

Det kommer fler Finnländare via ett enat Motorsportförbund i Finland.Gamla fd förare Grönh Salo med flera stöttar o får igång företag som hjälper till.Men titta Gösta o Jari på Super-Eje o Kenny Bräck har något på gång här i Svedala nu.Fantastiskt kul.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
Gösta

Re: Sosse som hejjar på både Finl o Sverige lite lagom

Inlägg av Gösta »

aikaik skrev:Det kommer fler Finnländare via ett enat Motorsportförbund i Finland.Gamla fd förare Grönh Salo med flera stöttar o får igång företag som hjälper till.Men titta Gösta o Jari på Super-Eje o Kenny Bräck har något på gång här i Svedala nu.Fantastiskt kul.
Bräck?? Han var säkert jättebra, men inte på att köra F1. Han körde "sunkrejsing" och det räknas liksom inte!

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Re: Sosse som hejjar på både Finl o Sverige lite lagom

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
aikaik skrev:Det kommer fler Finnländare via ett enat Motorsportförbund i Finland.Gamla fd förare Grönh Salo med flera stöttar o får igång företag som hjälper till.Men titta Gösta o Jari på Super-Eje o Kenny Bräck har något på gång här i Svedala nu.Fantastiskt kul.
Bräck?? Han var säkert jättebra, men inte på att köra F1. Han körde "sunkrejsing" och det räknas liksom inte!
Shh... snart är sunkracing det enda som återstår för finnarna...

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Bräck var världens bäste ovalförare ett tag och rätt många svenskar fattar det inte ens.

Hade han slagit igenom idag så kanske han hade valt F1 - nuförtiden när det finns fler än 2 team att köra för om man vill vinna VM. Förstår att Stora Hakan la av när fler än 2 team kunde vinna förresten... :)
Gösta

Inlägg av Gösta »

El Scorcho skrev:Bräck var världens bäste ovalförare ett tag och rätt många svenskar fattar det inte ens.
OVALFÖRARE :D :D :D

Du hör själv hur jävla dummt det låter.

Här har du urtypen för ovalracingpublik. (kolla ca 1 min in på denna)
http://www.youtube.com/watch?v=1iMd8Pm-2EE

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Beklagar att du inte förstår skillnaden på ovaler och banor, men han var hyfsad på de andra med :D får kolla klippet sen, jobbar ju faktiskt just nu.
Gösta

Inlägg av Gösta »

El Scorcho skrev:Beklagar att du inte förstår skillnaden på ovaler och banor, men han var hyfsad på de andra med :D får kolla klippet sen, jobbar ju faktiskt just nu.
Det är jättesvårt att skilja en oval från en traditionell F1 bana. Det har hänt att jag nästan lyckats med det. :D

a left turn, another left turn, another left turn, another left turn................

Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

EnzoF1 skrev:
Du! ta reda på lite fakta innan du öppnar käften :D

Med andra ord: finnfritt i F1 nästa år!
Kova är tydligen ikke finne :D :D :D :D :D :D :D :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Den var ju bra... :D