ESPN Classic

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
REP

ESPN Classic

Inlägg av REP »

Väldigt kul att se på Formula 1 Retro !
Varje kväll ny världsmästerskap serie, t.ex. 1970, 1971 osv !

Bra kvalitet på filmerna. Spelar in och sparar !

Kul se Ronnie Peterson debut Monaco 1970 !
Fotograferna går på trottoarer intill tävlingen Monaco !

Se tablå http://www.tv.nu/kanal/espnclassicsport
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Håller med!
Halkade in mitt i säsongen 70 igår. Jag reagerade på samma sak, riktigt bra kvalitet på bilderna :up:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Oj oj oj - har inte kanalen men om det är ESPN så kan det vara en del väldigt bra utsändningar. Har bl.a. sett Silverstone 1973 som var med otroligt hög kvalitet i färg och såg ut som direktsändning. Såg "nytt ut" - till skillnad från de typer av filmbilder man ofta får se från 70-talet. Hoppas det är bra grejer även om jag inte har kanalen. Kanske dyker upp nånstans så man kan ta hem? :D
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

El Scorcho skrev:Oj oj oj - har inte kanalen men om det är ESPN så kan det vara en del väldigt bra utsändningar. Har bl.a. sett Silverstone 1973
Kommer visa Silverstone 1973 övermorgon, dvs nu på torsdag !

Jag använder Canal Digital Familjepaket, där ingår ESPN Classic gratis. För ett tag sedan kostade det extra om man villa ha ESPN....
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Jag vill nämna att när Ronnie Peterson stod framför kameran som visar Monaco Grand Prix innan tävlingen (1970), som skulle börja före tävlingen (kändisar visar upp sig före tävlingen) Där tyckte jag se Joakim Bonnier stå framför Ronnie ! ?

Jag kan tänka mej om Joakim Bonnier var Ronnies mentor ? Införlivade Formel 1 värld ?

Jag vet tyvärr för lite om det, men filmen från ESPN var väldigt intressant !
Jag såg Jo Bonnier (namn på hjälmen) sitta i en Formel 1 bilen på Monza 1970 ???
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

På den tiden var det inga Super Licenser som krävdes då och inga hälsokontroller.
Då var det kul se t.ex. Renie Wisell och Jo Bonnier dyka upp på filmen Formula 1 Retro 1970 !

Till exempel kunde ju en Torsten Palm hoppa in en F1 bil då Anderstorp GP !

PS jag var ju där då på läktaren !
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

REP skrev:Jag vill nämna att när Ronnie Peterson stod framför kameran som visar Monaco Grand Prix innan tävlingen (1970), som skulle börja före tävlingen (kändisar visar upp sig före tävlingen) Där tyckte jag se Joakim Bonnier stå framför Ronnie ! ?

Jag kan tänka mej om Joakim Bonnier var Ronnies mentor ? Införlivade Formel 1 värld ?

Jag vet tyvärr för lite om det, men filmen från ESPN var väldigt intressant !
Jag såg Jo Bonnier (namn på hjälmen) sitta i en Formel 1 bilen på Monza 1970 ???
Jo Bonnier körde F1 från 1956 fram till sin död -71 så han var med på Monza -70 men lyckades inte kvala in.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

1972 nu...
1971 finns att tanka på en känd bittorrentsite.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Men är inte bilden lite väl platt?
Eller jag kanske borde kolla på detta i 4:3?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Cheever skrev:1972 nu...
Kanske samma sajt som har supit bort mitt användarnamn och lösenord... (Eller har jag lyckats göra det själv?)
Jag hoppas på ett PM från någon generös medlem som vill bjuda in mig till gemenskapen igen.
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Jari skrev:Men är inte bilden lite väl platt?
Den är alltid i 4:3
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

REP skrev:
Jari skrev:Men är inte bilden lite väl platt?
Den är alltid i 4:3
Inte på min tv
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

ANFRAN skrev:
Kanske samma sajt som har supit bort mitt användarnamn och lösenord... (Eller har jag lyckats göra det själv?)
Jag hoppas på ett PM från någon generös medlem som vill bjuda in mig till gemenskapen igen.
Om det är DEN sajten så har nog jag också slarvat bort medlemskapet...man kanske får börja leta.

Var det TV-aktiga bilder? Nyfiken!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

El Scorcho skrev:
ANFRAN skrev:
Om det är DEN sajten så har nog jag också slarvat bort medlemskapet...man kanske får börja leta.

Var det TV-aktiga bilder? Nyfiken!
Nej, inte DEN sajten som har annan motorsport, ni får PM:a och fråga.

Kvaliten är verkligen bra om man jämför med annat jag sett från 70-talet.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Riktigt bra retro måste jag säga!

Nu finns 71 till 74 ute.
Jag håller på att dela med mig till fisken, men det tar ett tag...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Cheever skrev:Jag håller på att dela med mig till fisken, men det tar ett tag...
Till DEN fisken?! :o
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:
Cheever skrev:Jag håller på att dela med mig till fisken, men det tar ett tag...
Till DEN fisken?! :o
En känd bittorrent-site som populärt brukar kallas "Fisken" :D
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Igår VM 1976 började visa TV sändningar. Då fick man se mera duellerna, kul !
Trevligare med TV sändningar som hade bra inspelningsplatser.

Före det var det endast filminspelningar, där fotografer hade dåliga ståplatser. Mest marknivåer :-?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Skoj, jag missade den igår men hoppas att den går att få tag i.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jag såg också det i går.
Jäkligt roligt med lite omkörningar och dueller, tyvärr så är det så bara att vi kommer inte få se det nu för tiden med dessa bilar och banor som finns i dag och det kan i viss mån bero på dagens förare.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det är inget fel på dagens förare, men de har fortfarande för mycket hjälpmedel, växlar inte med spak, har grym downforce osv...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Såg att dom fanns ute på RU nu.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jari skrev:Det är inget fel på dagens förare, men de har fortfarande för mycket hjälpmedel, växlar inte med spak, har grym downforce osv...
Jag har inte påstått att det är fel på dom men det är mycket säkerhets tänkande i dag jag inbillar mig att dom chansade mer för och själv klart är det för mycket hjälpmedel nu
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

1977 nu feresten.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

platt skrev:
Jari skrev:Det är inget fel på dagens förare, men de har fortfarande för mycket hjälpmedel, växlar inte med spak, har grym downforce osv...
Jag har inte påstått att det är fel på dom men det är mycket säkerhets tänkande i dag jag inbillar mig att dom chansade mer för och själv klart är det för mycket hjälpmedel nu
Säkerhet är inte fel och jag tror de går åt rätt håll beträffande hjälpmedel, men till exempel den stora snöplogen borde de förbjuda och ersätta med vinge som inte är bredare än insidan på framdäcken och att bakvingen skall vara bredare och lägre.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

1978 börjar 21:50
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Nu var det slut med serie

Det är från -70 till -79

Mycket kul att se många experimentet av formel 1 bilar !
Denna 70 talet måste vara största experimentet i historien ?
Bland annat 6 hjuling, kjolar och tre st kylare framför föraren !
Vätskekylare är 3 st framför föraren på fronten ovan förarens ben !
Fan, är de så dumma ? Det blir för varmt för föraren om loppet går
t.ex Brasilen GP ! ? ?

Mycket kul att se ssåå många olika formel 1 bilar då.
I dag är alla så mycket lika, endast färgen skiljer åt ?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

REP skrev:Nu var det slut med serie

Det är från -70 till -79

Mycket kul att se många experimentet av formel 1 bilar !
Denna 70 talet måste vara största experimentet i historien ?
Bland annat 6 hjuling, kjolar och tre st kylare framför föraren !
Vätskekylare är 3 st framför föraren på fronten ovan förarens ben !
Fan, är de så dumma ? Det blir för varmt för föraren om loppet går
t.ex Brasilen GP ! ? ?

Mycket kul att se ssåå många olika formel 1 bilar då.
I dag är alla så mycket lika, endast färgen skiljer åt ?
När jag läste dit inlägg så slog det mig, IKEA! alla lika dana men med olika färg val :D
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Adelaide 1994 på Viasat Motor just nu och storskummi kör in i Hill och säkrav sitt första VM.

Hade glömt Hills svarta blick där, den var inte att leka med. Men även om kamikazetysken kunde ha vinglat lite mindre skulle Hill ha vart lite kallare.

Alesi gjorde en rätt fin omkörning på Häkkinen och Barrichello samtidigt också.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Jo, i efterhand så kan man ju helt klart säga att Hill slarva bort titeln där. Men det är klart det är inte lätt att direkt fatta att Schummi har kört bort sig och att man bara kan glida förbi till WM. Kanske är det just det som gör Schumacher stor, han hade den blicken, tänkte hela tiden.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Hill föll på sin ärlighet och att han dömde andra efter sig själv. En bitter läxa. Schumacher... Ja, stort tycker jag inte att hans agerande var, snarare lågt, men jag fattar vad som avses. Utan den hänsynslösa vinnarskallen hade han inte varit den vinnare han blev. Var det inte någon på Forza som skrev en nedsablad artikel om det, förresten?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Cheever skrev:Adelaide 1994 på Viasat Motor just nu och storskummi kör in i Hill och säkrav sitt första VM.

Hade glömt Hills svarta blick där, den var inte att leka med. Men även om kamikazetysken kunde ha vinglat lite mindre skulle Hill ha vart lite kallare.

Alesi gjorde en rätt fin omkörning på Häkkinen och Barrichello samtidigt också.
De flesta vet nog vad jag tycker om von Kerpen så jag tänkte inte ge mig in i någon diskussion om "incidenten" med Hill.

Såg detta lopp igår kväll och slogs av hur rena, vackra och råa bilarna såg ut på den tiden... En del saker VAR bättre förr...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev: Var det inte någon på Forza som skrev en nedsablad artikel om det, förresten?
Krönika :D
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Kan inte låta bli att småle, när jag ser Hills becksvarta blick..

Han ska vara tacksam, att han inte vann VM det året.. för, ingen, jag säger, ingen,, hade tyckt att han vore en värdig mästare. Ingen i hela världen (möjligen Frank) ville se honom vinna VM.

I Ayrton Sennas frånvaro var Schumacher helt överlägsen hela säsongen igenom i en klart sämre bil, och det som många aldrig nämner, är att Schumi blev fråntagen segern på Spa (sliten planka), och sedan svartflaggad i (tror jag) England för nån omkörning på uppvärmningsvarvet, och blev dessutom avstängd ytterligare två race pga. detta.
Dvs. han blev rånad på fyra race, och borde varit chanslös i VM-striden.

Ändå tog han titeln, om än i slutändan på ett ifrågasatt sätt,, men det ingen kan ifrågasätta var, att rätt man vann VM det året.
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lenny skrev:Kan inte låta bli att småle, när jag ser Hills becksvarta blick..

Han ska vara tacksam, att han inte vann VM det året.. för, ingen, jag säger, ingen,, hade tyckt att han vore en värdig mästare. Ingen i hela världen (möjligen Frank) ville se honom vinna VM.

I Ayrton Sennas frånvaro var Schumacher helt överlägsen hela säsongen igenom i en klart sämre bil, och det som många aldrig nämner, är att Schumi blev fråntagen segern på Spa (sliten planka), och sedan svartflaggad i (tror jag) England för nån omkörning på uppvärmningsvarvet, och blev dessutom avstängd ytterligare två race pga. detta.
Dvs. han blev rånad på fyra race, och borde varit chanslös i VM-striden.

Ändå tog han titeln, om än i slutändan på ett ifrågasatt sätt,, men det ingen kan ifrågasätta var, att rätt man vann VM det året.
Ibland är det märkligt hur man kan se saker på olika sätt. Jag och många med mig hade gärna sett att Hill vann sitt VM, helt rättvist och "värdigt" dessutom. Schumacher blev diskad för fusk, han blev inte fråntagen någon seger (man kan inte bli fråntagen något man inte skulle haft från början). Att säga något annat är att förvanska sanningen för den finns ganska väl dokumenterad. Sen har han förfinat sin teknik att fuska senare men den debatten kanske vi inte skall ta här.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Cheever.. du får så klart tycka vad du vill,, men.

Schumacher vann på Spa.. blev han inte fråntagen den segern??

Plankan under bilen var ett rel. nytt påfund då, och i Eau Rouge släpade alla sina bilar i backen så gnistorna stod som en kvast bakom.. fusk,, knappast, men ok. regler är regler, plankan var för mycket sliten..

Men att sen missa tre race för en manöver före start, som inte hade någon som helst inverkan eller påverkan över huvud taget var ju helt sjukt orättvist..(domarna kunde på den tiden också).
Men kalla det gärna fusk du om du vill, men jag kommer aldrig någonsin hålla med dig.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det var det som var grejen, jag tycker inget alls. Bilen var för lågt ställd och plankan blev för sliten, klarade inte efterinspektionen och blev därmed diskad. Alltså vann han inte mycket enkelt och inte en åsikt.

Sen är det andra en bedömning, jag håller inte heller med, han borde fått ett betydligt värre straff. för sin oaktsamhet
Användarens profilbild
PC:

Cheever skrev: Bilen var för lågt ställd och plankan blev för sliten, klarade inte efterinspektionen och blev därmed diskad. Alltså vann han inte mycket enkelt och inte en åsikt.
Exakt.
Det finns regler för ride-height exempelvis, plankan fanns där av en speciell anledning. Solklart i detta fall.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Han är heller inte den enda som har blivit diskad pga plankan så det var knappast något justitiemord.
Däremot så vill jag inte kalla det för fusk eftersom fusk implicerar ett medvetet försök att vinna fördelar genom regelbrott.
Plankincidenter överlag känns mer som olycksfall i arbetet med lite för lågt ställd ride height eller lite för mjukt inställd fjädring.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Ja, var det t.ex. fusk av Alonso när han svartflaggades pga. det lösa hjulet häromsistens?

Nej jag tycker inte det. Regelbrott ja, och korrekt med svartflaggning, men inte var det fusk.

Lika lite som plankförslitningen var fusk. Regelbrott ja, och straff därmed korrekt, men inte fusk.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Medveten risktagning, upptäcks man så är det fusk. Upptäcksman inte så är det inte fusk.
Plankan garanterat fusk. Tankriggen fusk, svartflagg regelbrott.
Användarens profilbild
PC:

EnzoF1 skrev:Lika lite som plankförslitningen var fusk. Regelbrott ja, och straff därmed korrekt, men inte fusk.
Det fanns väl en anledning till att just den plankan slets ner mer än de övriga i fältet... :idea:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

PC: skrev:
EnzoF1 skrev:Lika lite som plankförslitningen var fusk. Regelbrott ja, och straff därmed korrekt, men inte fusk.
Det fanns väl en anledning till att just den plankan slets ner mer än de övriga i fältet... :idea:
Ja, en felinställning, en missräkning, jämförbar med chansningen att släppa iväg alonso så fort som möjligt och hoppas att hjulet satt fast.

Regelbrott båda två, men knappast solklart fusk.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
PC:

EnzoF1 skrev:
Ja, en felinställning, en missräkning, jämförbar med chansningen att släppa iväg alonso så fort som möjligt och hoppas att hjulet satt fast.

Jag tror inte att Alonso hade någon fördel av att åka med ett löst hjul...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

EnzoF1 skrev:
PC: skrev: Det fanns väl en anledning till att just den plankan slets ner mer än de övriga i fältet... :idea:

Jag tror inte att Alonso hade någon fördel av att åka med ett löst hjul...
Jag tror han hade en fördel av att få så kort stopp som möjligt...

Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Måste ge en eloge till Viasat för dom här historiska F1-sändningarna.

Att få se Niki Lauda ta sin tredje VM-titel i Portugal, och veta att McLaren redan tryckt upp posters med Prost som värdsmästare,, den gode Niki hade nog inte mycket hjälp från stallet i det läget..

Eller att se Ayrton Senna utklassa Prost i underlägset material, Japan-93, eller se en ung aggresiv Schumi förivra sig och bli av med nosen..

Tack ska ni ha, forsätt med detta.. :up:
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Fan, jag har inte VIASAT.

Med många kanaler går det inte att kombinera det man vill ha av Canal Digital och VIASAT. Det blir för dyrt ! Synd... :o
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det måste det ju faktiskt inte bli.
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Nu börjar Formula 1 retro igen !

Ikväll kl 23.00 på samma kanal.

En till igen kl 05.00 på morgonen (kanske repris ? )
Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

Har just tittat på 1977 och 1978 års F1 säsonger på ESPN Classic.
Mycket bra kvalite, men tyvärr lite för lite från varje tävling.
Man fick se en hel del av Ronnie, tyvärr åxxå Monza...
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.