Kanske inte, men jag får i alla fall känslan att det är Tilke man ska klaga på i alla lägen, pss som med t ex Viasat.Cuscino skrev:Det är väl ingen som bara skyller på banorna, men om man nu bygger nya så kunde man väl anstränga sig för att göra dem intressanta och mer omkörningsvänliga. Tilke har dock inte fattat hur man gör det.
ABU DHABI GP 2009 - YAS MARINA CIRCUIT. Lopp 17 av 17
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Undantaget på Suzuka pekar kanske på det som är det verkliga problemet, något som ingen bana kan ändra på?
Personligen så är Suzuka en av mina favoriter så jag klagar inte på den banan, om nu någon trodde det och jag är inget stort fan av alla nya banor heller.
Personligen så är Suzuka en av mina favoriter så jag klagar inte på den banan, om nu någon trodde det och jag är inget stort fan av alla nya banor heller.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Det är inte de omkörningarna jag vill se. Då kan jag sitta och kolla på varvningar eller åka ut och köra motorväg.Jari skrev:Det är bara människor som inte begriper bättre som klagar på Tilke. Skiljer det bara en tiondel i varvtider mellan bilarna blir det inte många omkörningstillfällen på ett varv oavsett vem som ritat banan, precis som Razor är inne på. Det var annorlunda förr när några bilar fullständigt dominerade.
En bana som mest består av start och stopp - lång raka - inbromsning - kanske inte är idealet för att skilja förare från varandra. Ju mer jag tänker på det så behöver såna banor inte ens en förare. Och även om det inte alltid blir många omkörningar så tittar jag hellre på tät racing på en bra bana som är svår än de där start och stopp monstren som är en fotbollsplan bred.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ok, jag själv är mer inne på bra racing, vilket omkörningar är en viktig del av. Jag kan hålla med om att banor som Spa, Silverstone, Interlagos och Suzuka är roligare att titta på dels pga nivåskillnader, men det har ju Monaco också.
Jag tror att ett stort problem med de moderna banorna är att de är platta och därför ganska menlösa, dels för säkerhetstänket, men också för att publiken på plats ska ha så mycket som möjligt i valuta för sina pengar.
När det gäller t.ex rally VM så har det tänket förstört mycket av själva sporten. En superspecial är ingenting mot en lång och svår skogssträcka och hellre 22 olika sträckor än fyra som de kör fram och tillbaka för att publiken ska se så mycket som möjligt och för att de ska kunna ha säkerhetsarrangemangen nära till hands.
Jag tror att ett stort problem med de moderna banorna är att de är platta och därför ganska menlösa, dels för säkerhetstänket, men också för att publiken på plats ska ha så mycket som möjligt i valuta för sina pengar.
När det gäller t.ex rally VM så har det tänket förstört mycket av själva sporten. En superspecial är ingenting mot en lång och svår skogssträcka och hellre 22 olika sträckor än fyra som de kör fram och tillbaka för att publiken ska se så mycket som möjligt och för att de ska kunna ha säkerhetsarrangemangen nära till hands.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Silverstone är väl tämligen platt?Jari skrev:Ok, jag själv är mer inne på bra racing, vilket omkörningar är en viktig del av. Jag kan hålla med om att banor som Spa, Silverstone, Interlagos och Suzuka är roligare att titta på dels pga nivåskillnader, men det har ju Monaco också.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det kan förefalla så, men man måste kliva ur racelinjen för att bromsa på vissa ställen för att det inte är som det ser ut.Razor skrev:Silverstone är väl tämligen platt?Jari skrev:Ok, jag själv är mer inne på bra racing, vilket omkörningar är en viktig del av. Jag kan hålla med om att banor som Spa, Silverstone, Interlagos och Suzuka är roligare att titta på dels pga nivåskillnader, men det har ju Monaco också.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bristen på omkörningar är lätt ordnat. Det är bara att ändra reglerna så att man inte får blockera. Då skulle vi få se omkörningar på betydligt fler ställen. Nu är det inte bristen på omkörningar som stör mig utan att många av de nya banorna är fullständigt sterila. Grådagens bana måste ha varit en dröm att köra på. Slät som en barnrumpa. Inte ett gupp som ställde till svårigheter. Inte en enda offcamber-kurva, inga dubbelapex-kurvor att tala om där det gäller att balansera bilen försiktigt med gasen. Abu Dhabi var knappast en utmaning och det är utmaningar jag vill se.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jari skrev:Man kan säkert flytta gränsen för hur defensivt man får köra, men problemen uppstår igen, fast på ett nytt ställe.
Gör KERS standard i stället och utöka nyttan man kan ha av den.
Var är det nya stället? Kör man med samma regler som i IRL och Champ Car på sin tid, så uppstår det inga problem. Då kan förarna gå in jämsides i kurvan och den som håller i bäst kommer ut före den andre. Så gick det till förr, innan Schumacher och Senna, och det var ingen som klagade då (förutom på att aerodynamiken ommöjliggjorde att man låg tätt bakom konkurrenten genom kurvorna).
Att ändra blockeringsreglerna är mycket billigare än att ha en kommitte som hittar på nya tekniska regler som teamen måste anpassa sig till.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
F1 körs inte på ovalbanor tack och lov och menar du på fullt allvar att de ska förbjudas köra defensivt? Då måste man börja utbildningen bland åttaåriga gokartförare, för det är en väsentlig del av racingen.JTarnstrom skrev:Jari skrev:Man kan säkert flytta gränsen för hur defensivt man får köra, men problemen uppstår igen, fast på ett nytt ställe.
Gör KERS standard i stället och utöka nyttan man kan ha av den.
Var är det nya stället? Kör man med samma regler som i IRL och Champ Car på sin tid, så uppstår det inga problem. Då kan förarna gå in jämsides i kurvan och den som håller i bäst kommer ut före den andre. Så gick det till förr, innan Schumacher och Senna, och det var ingen som klagade då (förutom på att aerodynamiken ommöjliggjorde att man låg tätt bakom konkurrenten genom kurvorna).
Att ändra blockeringsreglerna är mycket billigare än att ha en kommitte som hittar på nya tekniska regler som teamen måste anpassa sig till.
Gillar du inte racingens fysiologi kanske konstsim är din sport?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ovalbanor har ingenting med saken att göra. Vill du diskutera eller vill du bara ha rätt genom att bemöta argument och påståenden jag inte har uttalat?Jari skrev:F1 körs inte på ovalbanor tack och lov och menar du på fullt allvar att de ska förbjudas köra defensivt? Då måste man börja utbildningen bland åttaåriga gokartförare, för det är en väsentlig del av racingen.JTarnstrom skrev:Jari skrev:Man kan säkert flytta gränsen för hur defensivt man får köra, men problemen uppstår igen, fast på ett nytt ställe.
Gör KERS standard i stället och utöka nyttan man kan ha av den.
Var är det nya stället? Kör man med samma regler som i IRL och Champ Car på sin tid, så uppstår det inga problem. Då kan förarna gå in jämsides i kurvan och den som håller i bäst kommer ut före den andre. Så gick det till förr, innan Schumacher och Senna, och det var ingen som klagade då (förutom på att aerodynamiken ommöjliggjorde att man låg tätt bakom konkurrenten genom kurvorna).
Att ändra blockeringsreglerna är mycket billigare än att ha en kommitte som hittar på nya tekniska regler som teamen måste anpassa sig till.
Gillar du inte racingens fysiologi kanske konstsim är din sport?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det kanske har undgått dig fullständigt men IRL kör även på andra banor än ovaler.Jari skrev:Ursäkta, men var det inte du som jämförde med IRL och champcar?
Och att du ville se flera bilar gå in i kurvor samtidigt?
Jag tycker själv inte att jag var ute och cyklade med följdfrågan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
IRL kör på ovaler. Liksom Champcar gjorde.JTarnstrom skrev:Det kanske har undgått dig fullständigt men IRL kör även på andra banor än ovaler.Jari skrev:Ursäkta, men var det inte du som jämförde med IRL och champcar?
Och att du ville se flera bilar gå in i kurvor samtidigt?
Jag tycker själv inte att jag var ute och cyklade med följdfrågan.
Det är den gemensamme nämnaren i dina exempel. Ja, de körde även på andra banor, men där gick de inte in två och två i kurvorna.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jaha, den gemensamma nämnaren kan lika gärna vara att bilarna har fyra hjul, eller att de kör på vanliga banor... Du gör verkligen ditt bästa för att misstolka. Imponerande. Nu gäller det frågan om att blockera och den tillämpas både på ovaler och andra banor. Eftersom man inte får blockera så är sannolikheten större för att två bilar går in jämsides i kurvan än om blockering hade varit tillåten. Den typ av sidoförflyttningar som är tillåtet inom F1 ser man inte röken av inom amerikansk racing öht.Jari skrev:IRL kör på ovaler. Liksom Champcar gjorde.JTarnstrom skrev:Det kanske har undgått dig fullständigt men IRL kör även på andra banor än ovaler.Jari skrev:Ursäkta, men var det inte du som jämförde med IRL och champcar?
Och att du ville se flera bilar gå in i kurvor samtidigt?
Jag tycker själv inte att jag var ute och cyklade med följdfrågan.
Det är den gemensamme nämnaren i dina exempel. Ja, de körde även på andra banor, men där gick de inte in två och två i kurvorna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
En formelbil är allt för känslig för bilboxning.Jari skrev:F1 körs inte på ovalbanor tack och lov och menar du på fullt allvar att de ska förbjudas köra defensivt? Då måste man börja utbildningen bland åttaåriga gokartförare, för det är en väsentlig del av racingen.JTarnstrom skrev:Jari skrev:Man kan säkert flytta gränsen för hur defensivt man får köra, men problemen uppstår igen, fast på ett nytt ställe.
Gör KERS standard i stället och utöka nyttan man kan ha av den.
Var är det nya stället? Kör man med samma regler som i IRL och Champ Car på sin tid, så uppstår det inga problem. Då kan förarna gå in jämsides i kurvan och den som håller i bäst kommer ut före den andre. Så gick det till förr, innan Schumacher och Senna, och det var ingen som klagade då (förutom på att aerodynamiken ommöjliggjorde att man låg tätt bakom konkurrenten genom kurvorna).
Att ändra blockeringsreglerna är mycket billigare än att ha en kommitte som hittar på nya tekniska regler som teamen måste anpassa sig till.
Gillar du inte racingens fysiologi kanske konstsim är din sport?
Bilboxning håller man på med i WTCC och i viss mån i STCC, det är ingen som gillar det men ändå "tillåts" det.
Att köra defensivt kan vara att välja alternativa spår på rakorna exempelvis, det gjorde man på min tid. Men hade du valt en linje på en raka så fick du inte göra någon extra sidoförflyttning, punkt.
Senna och von Kerpen var som sagt föregångare som fick hållas med det otyg vi ser idag med Webber som "duktigaste" utövare, varför begriper jag inte...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Menar du att man inte kan köra defensivt utan att blockera?Jari skrev:F1 körs inte på ovalbanor tack och lov och menar du på fullt allvar att de ska förbjudas köra defensivt? Då måste man börja utbildningen bland åttaåriga gokartförare, för det är en väsentlig del av racingen.
Gillar du inte racingens fysiologi kanske konstsim är din sport?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tycker du ska koncentrera dig mer på vad jag faktiskt påstår och mindre på att du är ett offer. Detta är inte fotboll, jag har intre glidtacklat dig utan svarat på vad jag läst att du skrivit utan att blanda in personliga känslor i det hela.JTarnstrom skrev:Jaha, den gemensamma nämnaren kan lika gärna vara att bilarna har fyra hjul, eller att de kör på vanliga banor... Du gör verkligen ditt bästa för att misstolka. Imponerande. Nu gäller det frågan om att blockera och den tillämpas både på ovaler och andra banor. Eftersom man inte får blockera så är sannolikheten större för att två bilar går in jämsides i kurvan än om blockering hade varit tillåten. Den typ av sidoförflyttningar som är tillåtet inom F1 ser man inte röken av inom amerikansk racing öht.Jari skrev:IRL kör på ovaler. Liksom Champcar gjorde.JTarnstrom skrev: Det kanske har undgått dig fullständigt men IRL kör även på andra banor än ovaler.
Det är den gemensamme nämnaren i dina exempel. Ja, de körde även på andra banor, men där gick de inte in två och två i kurvorna.
Jag kan ta det på ett annat språk om du vill och lösa problemet för dig en gång för alla.
Din problemställning och den jämförelse/koppling du gör med amerikansk racing intresserar verkligen inte mig mer än så. Jag tror de flesta här gillar just den typ av racing som sker på och under F1-reglerna. Vill du ha racing som i IRL eller Champcar så finns de reglerna och serierna redan. Titta på det du. Vi andra vill gärna ha F1 som F1 är, för det är det vi gillar.
Problem solved!
Ytterligare ett sätt att se på det är det där med att flytta gränserna som du intre verkade förstå. Skall bilen bakom alltså ha företräde in i kurvorna eller är det som nu att han antingen skall ha insidan eller ligga "före" in i kurvan?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
I jämförelse med vad?Jari skrev:Jag ogillar vinglande också, men har vi egentligen särskilt mycket av det i jämförelse?
Jämfört med t ex IRL har vi massor med vinglande och blockeringar.
Det främjar inte racingen.
Du ogillar det men tycker att det är racingens fysiologi och att det är så det ska vara i F1?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vill man ha det som i IRL kan man titta på det. Jag tror det finns en medelväg som passar riktiga banor bättre och att översättningen ifrån ovalbanor inte gör sig riktigt.Razor skrev:I jämförelse med vad?Jari skrev:Jag ogillar vinglande också, men har vi egentligen särskilt mycket av det i jämförelse?
Jämfört med t ex IRL har vi massor med vinglande och blockeringar.
Det främjar inte racingen.
Du ogillar det men tycker att det är racingens fysiologi och att det är så det ska vara i F1?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Medelväg, vad menar du?
Bara vingla lite eller göra en halv blockering?
Det funkade alldeles utmärkt utan blockeringar fram tills dess att Senna dök upp och Schumacher sedan fulländade tekniken och nu har Webber tagit över tronen som blockerings- och vingelkungen av F1.
Dessvärre så är han inte ensam om att vingla och blockera.
Bara vingla lite eller göra en halv blockering?
Det funkade alldeles utmärkt utan blockeringar fram tills dess att Senna dök upp och Schumacher sedan fulländade tekniken och nu har Webber tagit över tronen som blockerings- och vingelkungen av F1.
Dessvärre så är han inte ensam om att vingla och blockera.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nej, Senna var inte först att köra defensivt men det var inte det jag påstod heller.Jari skrev:Nej Senna var inte den förste som körde defensivt, men Kerpenkorven förfinade visst konsten. Som tur var kunde man använda Zonta till något vettigt ibland.
Regeln en förflyttning behöver förfinas och markeras bättre är nog en variant på medelväg jag far efter.
Alla vi andra har förstått att defensiv körning inte är liktydigt med blockeringar. Det är bara du som tror det.
Hur ska regeln förfinas menar du?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jo, det är exakt det du påstår här:Razor skrev:Nej, Senna var inte först att köra defensivt men det var inte det jag påstod heller.Jari skrev:Nej Senna var inte den förste som körde defensivt, men Kerpenkorven förfinade visst konsten. Som tur var kunde man använda Zonta till något vettigt ibland.
Regeln en förflyttning behöver förfinas och markeras bättre är nog en variant på medelväg jag far efter.
Alla vi andra har förstått att defensiv körning inte är liktydigt med blockeringar. Det är bara du som tror det.
Hur ska regeln förfinas menar du?
Var går gränsen mellan defensiv körning och blockering anser du?Det funkade alldeles utmärkt utan blockeringar fram tills dess att Senna dök upp
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vad ör skillanden och vart går gränsen?Razor skrev:Var står det att defensiv körning är liktydigt med blockeringar?Jari skrev:Jo, det är exakt det du påstår här:Det funkade alldeles utmärkt utan blockeringar fram tills dess att Senna dök upp
Din rad gick väldigt lätt att uppfatta som ett klart och tydligt påstående att Senna skulle varit först med något. Vad får du nu chansen att definiera.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Helt rätt. Det finns ingen skicklighet i att vingla på en raka. Momentet där skickligheten blir en avgörande faktor är i inbromsningen, valet av spår och den taktiska bedömningen (kan en förare hålla en annan bakom sig genom att ta ett annat spår in i kurvan etc).PC: skrev:
Att köra defensivt kan vara att välja alternativa spår på rakorna exempelvis, det gjorde man på min tid. Men hade du valt en linje på en raka så fick du inte göra någon extra sidoförflyttning, punkt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
IRL och Champ Car nämndes som en referens. Jag hade lika gärna kunnat sagt F1 pre-Senna o Schumacher, om det gör det lättare för dig att begripa poängen. F1 har varit F1 med samma regler som IRL och Champ Car längre än vad det har varit F1 a´la Senna och Schumacher så vad som är F1 och inte F1 tål ju att diskuteras.Jari skrev:Jag tycker du ska koncentrera dig mer på vad jag faktiskt påstår och mindre på att du är ett offer. Detta är inte fotboll, jag har intre glidtacklat dig utan svarat på vad jag läst att du skrivit utan att blanda in personliga känslor i det hela.JTarnstrom skrev:Jaha, den gemensamma nämnaren kan lika gärna vara att bilarna har fyra hjul, eller att de kör på vanliga banor... Du gör verkligen ditt bästa för att misstolka. Imponerande. Nu gäller det frågan om att blockera och den tillämpas både på ovaler och andra banor. Eftersom man inte får blockera så är sannolikheten större för att två bilar går in jämsides i kurvan än om blockering hade varit tillåten. Den typ av sidoförflyttningar som är tillåtet inom F1 ser man inte röken av inom amerikansk racing öht.Jari skrev: IRL kör på ovaler. Liksom Champcar gjorde.
Det är den gemensamme nämnaren i dina exempel. Ja, de körde även på andra banor, men där gick de inte in två och två i kurvorna.
Jag kan ta det på ett annat språk om du vill och lösa problemet för dig en gång för alla.
Din problemställning och den jämförelse/koppling du gör med amerikansk racing intresserar verkligen inte mig mer än så. Jag tror de flesta här gillar just den typ av racing som sker på och under F1-reglerna. Vill du ha racing som i IRL eller Champcar så finns de reglerna och serierna redan. Titta på det du. Vi andra vill gärna ha F1 som F1 är, för det är det vi gillar.
Problem solved!
Ytterligare ett sätt att se på det är det där med att flytta gränserna som du intre verkade förstå. Skall bilen bakom alltså ha företräde in i kurvorna eller är det som nu att han antingen skall ha insidan eller ligga "före" in i kurvan?
För övrigt är praxisen idag precis tvärtom mot vad du beskriver. Det räcker om en förare har en centimeter innanför den andre så ska föraren på utsidan se till att det finns utrymme för båda att ta sig igenom kurvan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag får inte ihop er gemensamma teori och det blir inte bättre av att ni blandar in ovalracing och samtidigt tror attd et finns alternativa spår inne i kurvan. Som jag ser det finns det bara ett apex och ett idealspår att förhålla sig till under given förutsättning. (för att det i t.ex regn kan vara bättre att köra vidare spår)JTarnstrom skrev:Helt rätt. Det finns ingen skicklighet i att vingla på en raka. Momentet där skickligheten blir en avgörande faktor är i inbromsningen, valet av spår och den taktiska bedömningen (kan en förare hålla en annan bakom sig genom att ta ett annat spår in i kurvan etc).PC: skrev: Att köra defensivt kan vara att välja alternativa spår på rakorna exempelvis, det gjorde man på min tid. Men hade du valt en linje på en raka så fick du inte göra någon extra sidoförflyttning, punkt.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men sluta nu att prata om ovalracing. Den har ingenting med detta att göra. Har du inte fattat att det körs på annat än ovaler i USA? Det är klart att det finns flera spår in i en kurva, alla är bara inte optimala. Ligger man två i bredd i ingången till en kurva så är sannolikheten stor att ingen av förarna kan köra det optimala spåret. Det är ju en av anledningarna till att bakomvarande brukar hinna ifatt när två förare ligger och slåss - den ene kör defensivt med resultat att han inte kan ta optimala spår.Jari skrev:Jag får inte ihop er gemensamma teori och det blir inte bättre av att ni blandar in ovalracing och samtidigt tror attd et finns alternativa spår inne i kurvan. Som jag ser det finns det bara ett apex och ett idealspår att förhålla sig till under given förutsättning. (för att det i t.ex regn kan vara bättre att köra vidare spår)JTarnstrom skrev:Helt rätt. Det finns ingen skicklighet i att vingla på en raka. Momentet där skickligheten blir en avgörande faktor är i inbromsningen, valet av spår och den taktiska bedömningen (kan en förare hålla en annan bakom sig genom att ta ett annat spår in i kurvan etc).PC: skrev: Att köra defensivt kan vara att välja alternativa spår på rakorna exempelvis, det gjorde man på min tid. Men hade du valt en linje på en raka så fick du inte göra någon extra sidoförflyttning, punkt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den här duellen hade aldrig skett med dagens regler:
http://www.youtube.com/watch?v=EMgWuRfM39I
Är det någon som klagar på spänningen i den här racingen?
http://www.youtube.com/watch?v=EMgWuRfM39I
Är det någon som klagar på spänningen i den här racingen?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Arnoux/Villeneuveklippet är bra, men såg det alltid ut så och racing pågår även dag ungefär som det var som mest på den tiden. Med en viktig skillnad. Det har alödrig varit så bra förare i F1 som det är nu. Från topp till längst ner på listan.JTarnstrom skrev:Den här duellen hade aldrig skett med dagens regler:
http://www.youtube.com/watch?v=EMgWuRfM39I
Är det någon som klagar på spänningen i den här racingen?
Det finns många förare som definitivt platsat in när de var som bäst, men dera motstånd var aldrig såhär.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jari skrev:Som jag ser det finns det bara ett apex och ett idealspår att förhålla sig till under given förutsättning. (för att det i t.ex regn kan vara bättre att köra vidare spår)
Uppenbarligen inte tillräckligt mycket.Jari skrev:Jo, jag kan en del om racing och dess fysiologi.
Kör man defensivt så kör man inte alltid i idealspår just för att försvåra omkörning.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag skulle vilja påstå att startfältet i F1 aldrig har hållt högre klass än under slutet av 70-talet, fram till mitten av 80-talet. På den tiden var karriärstegen mycket tydligare och alla förare, utom någon enstaka paydriver tog sig igenom F2 som var nålsögat på den tiden. Det är inte många namn som var med i toppen av F2 som inte kom till F1 så i det avseendet tror jag att agnarna sållades från vetet på ett mer effektivt sätt än idag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Svårt att jämföra, känns som det hängde mycket mer på talang och "balls" då, nu måste man träna särskillda program för att kroppen ska orka med, sitta i simulator och träna massor, ändra bromsbalans flertal ggr per varv, köra efter vissa instruktioner beroende på vad sensorer i bilen talar om, vxl-temp, motor-temp, broms-temp, graining etc.JTarnstrom skrev:Jag skulle vilja påstå att startfältet i F1 aldrig har hållt högre klass än under slutet av 70-talet, fram till mitten av 80-talet. På den tiden var karriärstegen mycket tydligare och alla förare, utom någon enstaka paydriver tog sig igenom F2 som var nålsögat på den tiden. Det är inte många namn som var med i toppen av F2 som inte kom till F1 så i det avseendet tror jag att agnarna sållades från vetet på ett mer effektivt sätt än idag.
Tror inte dagens förare hade hävdat sig på 70-talet inte heller hade 70-talets förare hävdats sig idag.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Bra förare hade hävdat sig - tror jag. De som var bra förr och de som är bra idag. Träna upp så man klara lite större G-krafter och trycka på nån knapp är väl ungefär världens enklaste att lära sig.
Annars misstänker jag att några förare på gridden idag inte hade sett alls bra ut i gamla tiders F1-bilar.
Annars misstänker jag att några förare på gridden idag inte hade sett alls bra ut i gamla tiders F1-bilar.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Under hela 80-talet stod det en 5-6 världsmästare, eller blivande världsmästare på gridden. Utöver dem fanns det en hel hög förare som definitivt hade kapacitet att vinna. Gilles Villenueve, Alboreto, Reutemann, Arnoux, de Angelis, Pironi... Bakom dem, Watson, Tambay, Depallier, Laffite, Jabouille, hack i häl: Johansson, Warwick, Daly, Patrese, Belloff (som förmodligen var dåtidens Vettel).
Alla dessa förare är legendarer på ett sätt som jag tror att många av dagens förare knappast kommer att bli.
Alla dessa förare är legendarer på ett sätt som jag tror att många av dagens förare knappast kommer att bli.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sedan kan man inte jämföra olika eror direkt med varandra. Däremot kan man göra påståenden om under vilken era konkurrensen var som hårdast och vilken kvalitet startfältet höll i relation till konkurrensen i övrigt inom motorsporten. Därvidlag tycker jag nog att 80-talet var en guldålder. Det går inte att hitta några potentiella F1-kandidater som inte hamnade i F1. Nästan samtliga förare som låg bland de tio bästa i F2 fick någon gång chansen att prova på F1. Så ser det knappast ut idag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666