Billig BMW

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

När jag importerade min Merca fran Tyskland tre veckor sedan sa verkar jag ha startat en ny trend pa mitt jobb. En kollega köpte en BMW 330Ci, och igar var en annan kollega i Munchen och skrev pa kontraktet för en 1999 BMW 328 sedan (nya karossen). Tyckte att hans bil var otroligt billig! Vet inte exakt vad det är för utrusting, han har inte hämtat bilen ännu, men den hade i alla fall läderklädsel och sport-stolar. EUR16,000 kostade den hos en auktoriserad BMW handlare, och den har gatt 4,800 mil. Maste servas + nya däck, men tycker ända att det är nästan löjligt billigt för en sadan fin bil! Vad kostar en 1999 328 i Sverige?
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

BMW 328i 99 Sedan brukar ligga mellan 200 000 - 250 000kr. Coupén ligger något högre 230 000 - 280 000 kr.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-05-08 14:03 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Med andra ord - den där var billig. Fast skulle man ta in den till Sverie så ska den vara så mycket billigare för att man inte ska förlora för mycket i andrahandsvärde på den med tanke på att det är en direktimport.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel

Varför är direktimporterade bilar sa mycket billigare än svensksalda? Sa länge mätarställningen är trolig (köpt hos auktoriserad handlare + stämplad service bok) sa förstar jag inte varför tyska bilar skulle vara mindre eftertraktade. Enda anledningen jag kan komma pa är att bilarna gar hardare pa autobahn, speciellt om det är snabba bilar som BMW och Mercedes med stora motorer. Men om bilen gatt under 5,000 mil sa borde det inte heller spela nagon större roll. Dessutom har ju bilen sluppit mycket väg-salt.

Varför säger man föresten "direktimporterad" om en bil som importeras begagnad? En utländsk bil som säljs ny i sverige borde väl vara mera "direktimporterad" eftersom den importerades direkt när den tillverkades.
Joakim Quensel

När jag tänker efter, kanske därför att den importeras direkt till kund, utan aterförsäljare!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Där slog du huvudet på spiken!

VArför de är billigare/har sämre andrahandsvärde? Troligen för att det finns så många som har skruvade mätare och annat fuffens att det har dragit med sig alla direktimporter, även de fräscha trots att de har full dokumentation. Den där marknaden förstördes av många oseriösa direkt från början och det förstörde mycket. Sen ska man också komma ihåg att för svenska bilhandlare är direktimport en direkt konkurrens mot deras egen ny- och begagnatförsäljning. Därför byter de in de bilarna i mycket lägre priser för att det inte ska vara attraktivt att importera själv och sälja i Sverige. Men den största anledningen är nog att det finns så många fuffensbilar att ingen längre riktigt tror på att det också finns fina direktimporterade exemplar.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel

Jo, importen har ökat lavinartat. Jag minns när jag importerade en 1969 Corvette Cab (427 Big-block) till Sverige 1987. Tullen hade noll-koll! Jag hade ett kvitto (som momsen baseras på) på mindre än halva egentliga priset. Det enda som tanten i tullen var intreserad av var att kolla att chassi-nummret stämmde. Idag är det nog annorlunda.

Importerade också (1988) två motorcyklar från Florida, en Yamaha V-max samt en FZX 700 (4cyl 700cc, ser ut som en miniatyr V-max). Det var precis när man börjat med försäkring baserat på vikt-effekt. V-maxen hade som tur var 99 hästar i papprena (145 i ostrypt utförande vilket den naturligtvis var) men den kom ändå i klass 6. Men jag besiktigade den med ca 40 kg bly (en kompis farsa hade en tryckerifirma sa jag fick låna lite plattor) under tank-kåpan samt i verktygsväskan vilket gjorde att den hamnade i 5:an.

Den andra hojen var en 700cc version av FZX750 som säljs i Sverige. Amerikanarna har extra skatt på hojjar över 700cc för att skydda inhemskatillverkningen. Dett betydde att bilprovningen inte hade några som hellst data på hojjen (dom viste ju inte att det var samma model som FZX750). Jag gjorde en foto-kopia på amerikanska reg-beviset, men jag vände på en 9:a till en 6:a så att den hade 60 hästar i stället för 90. Bilprovningen ville dock ha intyg från amerikanska generalagenten med hästkrafter pluss en massa annan data. Detta löste jag genom att skriva och be dom faxa ett sådant papper. När jag fått intyget tillverkade jag ett lika dant intyg pa min egen dator, fast hästkrafterna ändrade jag förstås! Det fanns ju inga scanners på den tiden, och inga avancerade ritprogram. Fan vad jag satt och jobbade på att göra en snygg firma-logotyp... För att inte besiktingsmannen skulle reagera över den låga effekten så skruvade jag ur ett tändstift innan beskiktningen. "Fan vad bra den går" var besiktingsmannens kommentar efter han hade provkört hojjen!

V-maxen far föresten mitt bästa hoj-köp någonsin. Betalade US$3200 för en ett år gammal hoj med 500mil på mätaren. Detta var när dollarn stog i 5:70! Den var lit emisstänksammt billig, hoj-firman var lite skumm, kanske handlade dom med stulna hojjar (när man är 19 år och är så MC-kåt att man får stå-kuk bara man ser en V-max så bryr man sig inte) Tullad och klar kostade den kanske runt 25,000 i sverige inkl frakt. 10 år och 4000 mil senare blev den stulen och jag fick 57,000 från försäkringsbolaget!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-05-08 20:19 ]</font>