Vilka världsmästare har förtjänat titeln mindre än Ronnie?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Vilka världsmästare har förtjänat titeln mindre än Ronnie?

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, något måste man ju göra när man som Ronnie-fan inser att det fanns andra förare som faktiskt var mer värda att vinna titeln än vad han var.

Mina förslag är följande:

Mike Hawthorn - det var många förare som var bättre än Hawthorn redan då det begav sig. A one hit wonder.
James Hunt - talangfull, utan tvekan, och säkert med tonvis av outnyttjad kapacitet, men ändå tycker jag att Ronnie var mer komplett.
Keke Rosberg - snabb som attan, men lite för mycket gung-ho.
Kimi Räikkönen - massvis med kapacitet, men taskigt utnyttjad. Snabb som få när motviationen finns där, men inte i nivå med Ronnie.

För de som tror att jag hänger mig åt finnbashning så anser jag Häkkinen vara en bättre förare än Ronnie. Inte mer spännande, men mer komplett.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Blir lång lista det, men vi kan ju börja med:
Zchumacher x 5
D Hill
Villenueve
Keke
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Bra namn, där, Chevan. Jag får nog ge dig rätt på Hill även om han är en stor personlig favorit.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:Bra namn, där, Chevan. Jag får nog ge dig rätt på Hill även om han är en stor personlig favorit.
Jag gillar Hill skarpt jag med, en kille med självdistans som var oslagbar i rätt förhållanden :up:
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

D. Hill,.. J. Villenueve,.. N. Mansell,.. om jag ska plussa på med några "favoriter"..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Cheever skrev:
JTarnstrom skrev:Bra namn, där, Chevan. Jag får nog ge dig rätt på Hill även om han är en stor personlig favorit.
Jag gillar Hill skarpt jag med, en kille med självdistans som var oslagbar i rätt förhållanden :up:
Hans storhet låg i de hinder han hade att övervinna. Han startade sin karriär sent, hade aldrig fullt förtroende från teamet och fick kämpa i skuggan av sn far. Ändå vann han 22(?) race och blev världsmästare. Den prestationen är stor.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Cheever skrev:Blir lång lista det, men vi kan ju börja med:
Zchumacher x 5
D Hill
Villenueve
Keke
Så du unnar honom 2 titlar?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

EnzoF1 skrev:
Cheever skrev:Blir lång lista det, men vi kan ju börja med:
Zchumacher x 5
D Hill
Villenueve
Keke
Så du unnar honom 2 titlar?
Tidernas fuskare var trots allt inte en sån sopa bakom ratten som vissa vill göra gällande.
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Lenny skrev:D. Hill,.. J. Villenueve,.. N. Mansell,.. om jag ska plussa på med några "favoriter"..
Mansell förtjänade verkligen sin VM-titel. Han vann inte mindre än 31 GP-lopp ! Det är bara Schumi, Prost och Senna som har fler GP-segrar. Han kom tvåa i VM inte mindre än 3 gånger (1986, 87 och 91). Han fick verkligen kämpa för titeln, men till slut kom den.
Oldtimer
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Oldtimer »

TurboF1 skrev:
Lenny skrev:D. Hill,.. J. Villenueve,.. N. Mansell,.. om jag ska plussa på med några "favoriter"..
Mansell förtjänade verkligen sin VM-titel. Han vann inte mindre än 31 GP-lopp ! Det är bara Schumi, Prost och Senna som har fler GP-segrar. Han kom tvåa i VM inte mindre än 3 gånger (1986, 87 och 91). Han fick verkligen kämpa för titeln, men till slut kom den.
Håller Mansell högt det är han värd många gånger om .
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Skulle nog säga att dessa tre har förtjänat sina titlar minst:
Keke Rosberg
James Hunt
Kimi Räikkonen
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Min röst faller på James Hunt som jag tycker inte ens vann titeln, utan mer eller mindre fick den till skänks av Lauda i Japan 1976.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Pepparkvarnen skrev:Min röst faller på James Hunt som jag tycker inte ens vann titeln, utan mer eller mindre fick den till skänks av Lauda i Japan 1976.
James Hunt är min idol för han var så ut flippad och inte för han var en bra F1 förare :up:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

TurboF1 skrev:
Alla tre satt i en bil som det var svårt att inte hamna högst upp på pallen med..

Det var ju närmast ofattbart att Senna kunde klara Mansell när Williamsbilen var som ett ufo med paddlar på ratten o. allt..

(Jag bara nämner dem som förtjänar en titel mindre än vad Ronnie gör,, se rubrik,, jag säger inte att de inte förtjänar en titel.. även om jag tycker det :wink: ).

Mansell var en kämpe, en slugger, men talang, nej..
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Silverkatten skrev:Skulle nog säga att dessa tre har förtjänat sina titlar minst:
Keke Rosberg
James Hunt
Kimi Räikkonen
Håller med om båda finnarna. :up: Tycker dock att Hunt var en profil som var värd en titel. :up:
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Det hade varit fint om Ronnie hade vunnit 1973. 9 poles och så ledde han 11 av 15 lopp tror jag.

Mästare som förtjänade titeln mindre - spontant kommer jag att tänka på Alan Jones, James Hunt, Jody Scheckter, roligt nog är de från samma era.
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Lenny skrev:
TurboF1 skrev:
Alla tre satt i en bil som det var svårt att inte hamna högst upp på pallen med..

Det var ju närmast ofattbart att Senna kunde klara Mansell när Williamsbilen var som ett ufo med paddlar på ratten o. allt..

(Jag bara nämner dem som förtjänar en titel mindre än vad Ronnie gör,, se rubrik,, jag säger inte att de inte förtjänar en titel.. även om jag tycker det :wink: ).

Mansell var en kämpe, en slugger, men talang, nej..
Det är sant att 1991 var början på en era för Williams. Men bilen ska ju hålla också - vilket den inte gjorde jämfört med McLaren detta år.
Men Mansell var med i toppen så pass många år så han är en av dem som förtjänat sin titel mest anser jag. Dock kommer han inte i närheten av Schumi, Prost och Senna.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Förstår faktist inte varför Mansell ska vara med på listan - han kunde haft både 2 och 3 titlar med lite mer flyt.
Användarens profilbild
thedude

Inlägg av thedude »

El Scorcho skrev:Förstår faktist inte varför Mansell ska vara med på listan - han kunde haft både 2 och 3 titlar med lite mer flyt.

Mansell var min favorit när han höll på och rajsa.
Har för mig att när han gick över till jänkelandet så vann han
första året indycar,det tycker jag inte var dåligt. Men när han
skulle köra f1 igen så var han för tjock, fick inte plats i bilen,
Williams eller var det mclaren fick modda cockpit :) .

Räikkönen kunde väl också haft 2 titlar till ifall han haft lite mer flyt
syftar på 2003 och 2005. " 2003 körde han med en 2002 bil med färre hk
och 2005 var det en massa strul med bilen ,drivaxlar som pajade och motorer som gick sönder, vid flertal tillfällen ledde han loppet och fick bryta,tycker han har fått kämpa i motvind och förtjänar 2007 vm titel.
The Dude
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

thedude skrev:
El Scorcho skrev:Förstår faktist inte varför Mansell ska vara med på listan - han kunde haft både 2 och 3 titlar med lite mer flyt.

Mansell var min favorit när han höll på och rajsa.
Har för mig att när han gick över till jänkelandet så vann han
första året indycar,det tycker jag inte var dåligt. Men när han
skulle köra f1 igen så var han för tjock, fick inte plats i bilen,
Williams eller var det mclaren fick modda cockpit :) .

Räikkönen kunde väl också haft 2 titlar till ifall han haft lite mer flyt
syftar på 2003 och 2005. " 2003 körde han med en 2002 bil med färre hk
och 2005 var det en massa strul med bilen ,drivaxlar som pajade och motorer som gick sönder, vid flertal tillfällen ledde han loppet och fick bryta,tycker han har fått kämpa i motvind och förtjänar 2007 vm titel.
Håller med thedude. Räikkönen kunde ha vunnit både 2003 och 2005. Han har väl förtjänat sin titel. Själv anser jag dock att Kimi vann fel år. 2007 var rejält stolpe in. 2003 och eller 2005 skulle han ha vunnit. Det är många andra här på forumet som passar på att "sparka" på Kimi just nu.
Det kommer de snart att få äta upp.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Mansell måste väl vara den ende som efter att ha lyckats i F1 (världsmästartitel tänker jag på där) också lyckas i USA...
Användarens profilbild
TurboF1

Inlägg av TurboF1 »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Mansell måste väl vara den ende som efter att ha lyckats i F1 (världsmästartitel tänker jag på där) också lyckas i USA...
Mario Andretti vann F1 1978, sedan Cart (indy) serien 1984.
Emerson Fittipaldi vann F1 1972 och 1974, sedan Cart 1989.
Jacques Villeneuve vann dubbelt också, fast först i USA (1995), sedan F1 (1997).
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

TurboF1 skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
Mario Andretti vann F1 1978, sedan Cart (indy) serien 1984.
Emerson Fittipaldi vann F1 1972 och 1974, sedan Cart 1989.
Jacques Villeneuve vann dubbelt också, fast först i USA (1995), sedan F1 (1997).
Se där. Det fanns två till. JV räknar jag inte eftersom han tog titlarna i "fel" ordning. Det är ju betydligt vanligare att förare går från en framgångsrik karriär i USA till F1 än tvärt om...
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Fredrik i Trollhättan skrev: Se där. Det fanns två till. JV räknar jag inte eftersom han tog titlarna i "fel" ordning. Det är ju betydligt vanligare att förare går från en framgångsrik karriär i USA till F1 än tvärt om...
Nja, inte om man räknar exemplen ovan.
Användarens profilbild
Fabbe

Inlägg av Fabbe »

potentiellt sätt har vi i alla fall Button som åkt räkmacka till den här titeln. Missförstå mig rätt nu, jag gillar button men världsmästare, nja.

Kasta för satan inte skit på Mansell min gamla hjälte, han förtjänade minst titeln 86 som var hans bortsett från en punktering.
En gång Skummilover - Alltid Skummilover
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Fabbe skrev:potentiellt sätt har vi i alla fall Button som åkt räkmacka till den här titeln. Missförstå mig rätt nu, jag gillar button men världsmästare, nja.

Kasta för satan inte skit på Mansell min gamla hjälte, han förtjänade minst titeln 86 som var hans bortsett från en punktering.
Bara dåligt minne. Button var totalt överlägsen i början av säsongen. Det var många som jämförde honom med Schummi och tyckte att säsongen var över.
Hade Button varit lika överlägsen nu under hösten istället så hade ingen sagt att han inte förtjänade titeln.
Användarens profilbild
Fabbe

Inlägg av Fabbe »

Silverkatten skrev:
Fabbe skrev:potentiellt sätt har vi i alla fall Button som åkt räkmacka till den här titeln. Missförstå mig rätt nu, jag gillar button men världsmästare, nja.

Bara dåligt minne. Button var totalt överlägsen i början av säsongen. Det var många som jämförde honom med Schummi och tyckte att säsongen var över.
Hade Button varit lika överlägsen nu under hösten istället så hade ingen sagt att han inte förtjänade titeln.
Ja visst men det är inte det jag menar, jag ser till Buttons hela karriär, jag ser inget hos honom som har gett mig världsmästarvibbar nånsin. Det enda nu är en överlägsen bil.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Fabbe skrev:
Silverkatten skrev: Bara dåligt minne. Button var totalt överlägsen i början av säsongen. Det var många som jämförde honom med Schummi och tyckte att säsongen var över.
Ja visst men det är inte det jag menar, jag ser till Buttons hela karriär, jag ser inget hos honom som har gett mig världsmästarvibbar nånsin. Det enda nu är en överlägsen bil.
Nå, ta 2004 då?
Det är ju svårt att vara bra om bilen är kass eller hur? Förutom 2004 så har han väl inte haft så mycket till bilar att vinna med.
Användarens profilbild
Fabbe

Inlägg av Fabbe »

Nej det har han inte, men har heller inte gjort underverk i det skräpet han satt i, som Alonso i Minardi osv.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Nej, jag kan hålla med om att han inte är en Alonso, en Vettel eller Schumacher för den delen. Men det gör ju inte att han är ett hopplöst världsmästarämne.
Anser tex inte att Webber som tog poäng i en Minardi är bättre, snarare tvärtom. Tror faktiskt det krävs det där lilla extra för att dominera åtminstone en halv F1-säsong.
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

Mario Andretti - 1978

(En gång är ingen gång.. 2 eller fler är rutinerat.)
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
aikaik

Nu blir det liv i luckan

Inlägg av aikaik »

Kan inte glömma vad DC gjorde på Spa 98 el 99 mot Schummi.När DC skulle varvas o körde av Mästaren som missade en given 10a o därmed rök titeln .Mika vann detta år.Men är inte DC trots allt med i leken?
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
aikaik

Läste nog frågan slarvigt

Inlägg av aikaik »

Du menar nog en förare som vunnit titeln redan.Jag måste i så fall läsa på lite innan jag svarar.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Andretti har jag svårt att se varför han inte skulle ha varit förtjänt av en titel. En av världens bästa förare någonsin. De första säsongerna i F1 körde han väldigt sporadiskt. Han avslutade F1-karriären på samma sätt som han inledde den med Lotus då han tog pole position i debuten. I sitt sista race, ett inhopp i Ferrari tog han pole direkt. Snacka om imponerande. Andretti hade nog tagit fler titlar om han hade fokuserat på F1. Nu körde han sportvagnar, Indy Car och fan vet vad parallellt.

Användarens profilbild
PC:

Re: Nu blir det liv i luckan

Inlägg av PC: »

aikaik skrev:Kan inte glömma vad DC gjorde på Spa 98 el 99 mot Schummi.När DC skulle varvas o körde av Mästaren som missade en given 10a o därmed rök titeln .Mika vann detta år.Men är inte DC trots allt med i leken?
Det var Schumi som försökte sätta på DC, inte tvärt om. :idea:

En av de mest huvudlösa manövrar som Vingelpellen von Kerpen gjort...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är möjligt att han försökte sätta på honom men DC har tagit på sig, i alla fall en del av skulden.

Det loppet gav oss lite senare en av F1-historiens mest komiska stallordrar.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
aikaik

Inlägg av aikaik »

Nä Herr Komendant har aldrig kört av någon iallafall inte med vilja.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

:D :roll: Nääää
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

PC: skrev:
aikaik skrev:Kan inte glömma vad DC gjorde på Spa 98 el 99 mot Schummi.När DC skulle varvas o körde av Mästaren som missade en given 10a o därmed rök titeln .Mika vann detta år.Men är inte DC trots allt med i leken?

Det där är ju så barnsligt så jag vill knappt kommentera...
Men ok, det var dimma och DC kröp fram i racinglinjen på en av de snabbste partierna. Detta under förhållanden då sikten var ytterstbegränsad. Schumacher hade ingen chans att upptäcka DC i tid och veja. Tror knappast att DC gjorde det med vilje (men man vet ju inte nu för tiden med fuskskallar som Piquet tex).
En av de få gånger jag har sett Schumacher riktigt heligt förbannad och med rätta. Idag hade säkert DC blivit bestraffad, med tanke på nivån som har införts.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Tja, döm själva... Nog tycker jag att von Kerpen beter sig huvudlöst i rådande förhållanden.

http://www.youtube.com/watch?v=TeAuQ2Xem4Q
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

David Coulthards egna ord om händelsen:
"The reality is that I lifted to let him pass me, but I lifted in heavy spray on the racing line. You should never do that. I would never do that now. In 1998, I didn't have the experience and the knowledge, and I had never had someone run into the back of me. And because someone pushes you, you react. So you act as though 'I didn't do that,'" he said.

"The minute I knew he was there, and I was told by the team that he was and was trying to allow him to pass me, I should have made a smarter decision."
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Kan lägga till att loppen efter Belgien var Monza där Schumacher vann och gjorde VM-kampen jämn men sen vann Häkkinen på Nürburgring och Suzuka och vann VM med 14 poäng.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Silverkatten skrev:
PC: skrev:

Det där är ju så barnsligt så jag vill knappt kommentera...
Men ok, det var dimma och DC kröp fram i racinglinjen på en av de snabbste partierna. Detta under förhållanden då sikten var ytterstbegränsad. Schumacher hade ingen chans att upptäcka DC i tid och veja. Tror knappast att DC gjorde det med vilje (men man vet ju inte nu för tiden med fuskskallar som Piquet tex).
En av de få gånger jag har sett Schumacher riktigt heligt förbannad och med rätta. Idag hade säkert DC blivit bestraffad, med tanke på nivån som har införts.
Skomakaren hade i dag oxå straffats..För att köra med en skadad bil :wink:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

PC: skrev:Tja, döm själva... Nog tycker jag att von Kerpen beter sig huvudlöst i rådande förhållanden.

Jag är mycket fredlig av mig, men,, jag hade personligen bankat in skallen på den satans skotten om jag varit på plats....
Och han hade varit avstängd på livstid om jag fått bestämma..

Han var två eller tre varv efter, och sabbade både loppet och VM-kampen för oss åskådare, .. jag minns särskilt att när han snurrade runt på gräset i tidigare skede i sitt stökiga lopp, hoppades jag att han inte skulle komma ut igen och ställa till nåt elände.. men tyvärr kom han upp på asfalten och han lyckadet straika ut loppets ledare..

I och för sig hedrar det honom att han erkänt, att han bar sig dumt åt,(att släppa av i raceline) även om det dröjde bra många år..
Gösta

Inlägg av Gösta »

PC: skrev:Tja, döm själva... Nog tycker jag att von Kerpen beter sig huvudlöst i rådande förhållanden.

Han var ju för böveln på väg att varvas, vad var problemet att lämna "raceline" och låta Maestro passera. Han ligger som en jävla bromskloss kurva efter kurva i vad som för honom är max racefart. Så gör bara lingon. [Coulthard] skulle inte ha kunnat bli WDC om man så opererade in pokalen i arschlet på honom. Den skulle inte sitta kvar, så slapp i ändtarmen var han. Jävla sopa. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Konstigt att regnmaestron inte kunde klara av den där omkörningen. Rakt fram och lite enkelt duggregn. Inga minusgrader. Skitenkelt.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Håller med om Coulthard annars :D