Lotus tillbaka i F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kanske att Jari tänkte så men det var inte så han skrev:
Jag vet att det var Hondas utvecklingskostnader de tog över, men betänk en stund vilken budget de hade och jämför med t.ex Ferraris, Toyotas och ett antal andra stalls budgetar så stämmer fortfarande mitt påstående.
Men det är som vanligt. Det går inte att ge sig. Istället kommer en svärm med halvt obegripliga inlägg som är avsedda att avleda diskussionen-
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:
Jari skrev: Om den forne Hondabilen skulle vinna VM i år så är den billigaste vm-titeln sen turbobilarna förbjöds totalt.
Även där har du fel, men vad annat var att vänta. Renault har vunnit titlar för mindre pengar.
Jaså?
"Renault's success in winning both championship titles for the second year in a row represents a huge achievement. This is the victory of the Renault brand; a brand that is enthusiastic, innovative and capable of commanding latestgeneration technologies. And Renault triumphed with only the fifth-largest budget on the starting grid. Quite an achievement!"

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Kanske att Jari tänkte så men det var inte så han skrev:
Jag vet att det var Hondas utvecklingskostnader de tog över, men betänk en stund vilken budget de hade och jämför med t.ex Ferraris, Toyotas och ett antal andra stalls budgetar så stämmer fortfarande mitt påstående.
Men det är som vanligt. Det går inte att ge sig. Istället kommer en svärm med halvt obegripliga inlägg som är avsedda att avleda diskussionen-
Jag väntar fortfarande på länken som stödjer det här:
Honda har haft ungefär samma budget som de övriga toppstallen. Ibland har de haft mer än Ferrari, till och med.

Såvitt man kan utläsa av de länkar som dykt upp har de aldrig haft större budjet än Ferrari eller de andra stallen jag nämnde.
Satsningen är dessutom väldigt kort jämfört de de övriga toppstallen.
På en punkt kan jag ge dig halvt rätt, Tärnström och det gäller ursprungsuttrycket att de haft "ungefär" samma budjet. Det var det du sa sen jag störde mig på och undrade om du inte gissade nu.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev:
JTarnstrom skrev: Även där har du fel, men vad annat var att vänta. Renault har vunnit titlar för mindre pengar.
Jaså?
"Renault's success in winning both championship titles for the second year in a row represents a huge achievement. This is the victory of the Renault brand; a brand that is enthusiastic, innovative and capable of commanding latestgeneration technologies. And Renault triumphed with only the fifth-largest budget on the starting grid. Quite an achievement!"
Lägg ifrån dig pipan!
Citatet varken säger eller bevisar att Brawn skulle vara ett särskilt dyrt projekt att vinna VM med. Tvärtom. Klipper man bort förra året från räkningen, och det borde man rimligen kunna göra då det är ett nytt team med nya ägare och styre, lär det vara rekordbilligt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:
Jari skrev: Jaså?
Lägg ifrån dig pipan!
Citatet varken säger eller bevisar att Brawn skulle vara ett särskilt dyrt projekt att vinna VM med. Tvärtom. Klipper man bort förra året från räkningen, och det borde man rimligen kunna göra då det är ett nytt team med nya ägare och styre, lär det vara rekordbilligt.
Blanda inte bort korten nu! Citatet säger att REnault har vunnit titlar med en mindre budget än något annat stall. Och det är inte Brawns budget vi talar om, utan Hondas.

Vill du att den här tråden ska utvecklas till ännu en klassiker?

Geer

Inlägg av Geer »

Är detta Lotustråden ?
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Geer skrev:Är detta Lotustråden ?
Om man mediterar i Lotusställning samtidigt som man läser tråden byggs ett starkare karma inombords. Eller nåt. Trådarna på detta forum brukar bli så här. :-?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Christoffer skrev:
Om man mediterar i Lotusställning samtidigt som man läser tråden byggs ett starkare karma inombords. Eller nåt. Trådarna på detta forum brukar bli så här. :-?
Det är väl valfritt att delta i dem, eller hur? Du verkar inte ha annat att komma med än att klaga på inlägg och skribenter.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev:
JTarnstrom skrev: "Renault's success in winning both championship titles for the second year in a row represents a huge achievement. This is the victory of the Renault brand; a brand that is enthusiastic, innovative and capable of commanding latestgeneration technologies. And Renault triumphed with only the fifth-largest budget on the starting grid. Quite an achievement!"
Lägg ifrån dig pipan!
Blanda inte bort korten nu! Citatet säger att REnault har vunnit titlar med en mindre budget än något annat stall. Och det är inte Brawns budget vi talar om, utan Hondas.

Vill du att den här tråden ska utvecklas till ännu en klassiker?
Men herregud, kan du lägga ifrån dig pipan!?!
För alla och envar som kan den ädla konsten att skrolla finns det inga bortblandade kort.
Jag gav dig halvt rätt på en del av ursprunget till denna diskussion och nu får du ge mig rätt i de delar jag har det. Att varken Honda bågonsin skulle varit dyrare än Ferrari eller att Renault skulle ha vunnit sina VM-titlar med billigare insats än Brawn om de skulle vinna i år, eller ett gäng team som genom historien klarat sig under $350 millar, får du väl bära som ryggsäck hur länge du vill. Men det bästa vore nog att ge mig rätt, så släpper vi detta sen.
Jag tror att alla utom de med de värsta skygglapparna nu sett vad det hela handlar om och jag tror knappast att jag behöver stoppa några ord i munnen på dem.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev: Jag tror att alla utom de med de värsta skygglapparna nu sett vad det hela handlar om och jag tror knappast att jag behöver stoppa några ord i munnen på dem.
Det kanske är dags att fråga dem så att du får lite hjälp med att korrigera verklighetsuppfattningen.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev: Jag tror att alla utom de med de värsta skygglapparna nu sett vad det hela handlar om och jag tror knappast att jag behöver stoppa några ord i munnen på dem.
Det kanske är dags att fråga dem så att du får lite hjälp med att korrigera verklighetsuppfattningen.
Du tror folk om allt för gott. Jaris verklighetsuppfattning har inte särskilt mycket med verkligheten att göra och ytterligare en för honom pinsam förnedring lär knappast hjälpa. Skratta åt clownen istället, än försök dig på något som får Sisyfos ansträngningar att te sig meningsfulla.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
Jag har rätt på samtliga här presenterade listor som verkat trovärdiga.
Skitsnack, du skrev att hondas budget var svinbilligt jämfört med de andra stallens:
Jari skrev:
Jag vet att det var Hondas utvecklingskostnader de tog över, men betänk en stund vilken budget de hade och jämför med t.ex Ferraris, Toyotas och ett antal andra stalls budgetar så stämmer fortfarande mitt påstående. De har lyckats riktigt svinigt billigt.
Jari skrev:
Ferrari, McLaren men ännu hellre Toyota har toppat de där ligorna i massor av år och Honda har mig veterligt kommit ruskigt billigt undan.
Det har Tärnströms källor visat är totalfel, eftersom hondas budget endast varit några procent ifrån de andra som spenderat mest.

Du är en ohederlig debattör som det är fullständigt meningslös att debattera med, eftersom du inte klarar av att erkänna när du är överbevisad, utan genast börjar kollra om oväsentligheter och mumlar obegripligheter då du uppenbart har svårt att föra ett logiskt resonemang ifrån A till B.
Kombinationen av din uppenbara okunskap och oförmåga att inse det i kombination med ett skruvat ego är möjligen roligt att skratta åt, men så mycket till intellektuell utmaning innebär det inte.

Så jag fortsätter väl roa mig.

Det är du som kommit med ett påstående om hondas budget och alltså din sak att bevisa det, så sluta kollra nu om att andra skulle ha begått misstag eller inte bevisat sin sak och få fram dina egna källor som visar att Hondas budget varit svinbillig de senaste åren jämfört med Ferrari och de andra. Alternativt erkänn att du hade dyngfel.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Att du lyckats doktorera i något kan jag inte begripa.
Å andra sidan har jag sen ett bra tag insett vad din agenda är och du drar dig inte en sekund för att dra något totalt ur sitt sammanhang och vägra inse sammanhang i vilken tes som helst jag gör.
Men, tyvärr för din del gör du det dessutom på ett sätt som knappast lämnar någon att undra lite över samma sak jag nyss nämnt.
Försök hänga med, för jag tar detta bara en gång:
Vi kan ju använda Tärnströms källor för enkelhets skull och utgå därifrån:
Teamen vi pratar om är Honda/Brawn, Ferrari, McLaren, Renault och Toyota. Är du med så långt?
Antingen jämför man årets budgetar och där har vi inga källor, men vi kan väl utgå ifrån att Brawn har den minsta av de team som nämnts?
Är vi överens så långt?

Skall vi dra in utvecklingskostnader för teamen från åren innan så är det svårt att räkna på när den samlade kunskapen för allt med årets bilar började och ifrån vilken dag vi kan börja räkna utvecklingskostnader för det de vet och kan för att bygga årets bil men Ferrari har utvecklat bilar sen 1950, McLaren sen 1965/66, Renault körde sin första säsong, Toyota körde sin första säsong 2002 och Honda körde sin första säsong 2006.
Är vi överens så långt?

Nu kan du ju räkna själv och räkna hur du vill, gärna så alla kan se hur du tänkt vilken bil som i slutändan blivit billigast att vinna VM med.
Det andra om huruvida Honda skulle varit de med mest budget tror jag väl ingen tror på längre?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev: Vi kan ju använda Tärnströms källor för enkelhets skull och utgå därifrån:
Teamen vi pratar om är Honda/Brawn, Ferrari, McLaren, Renault och Toyota. Är du med så långt?
Antingen jämför man årets budgetar och där har vi inga källor, men vi kan väl utgå ifrån att Brawn har den minsta av de team som nämnts?
Är vi överens så långt?
Det är Hondas budget som diskussionen gällde.

Skall vi dra in utvecklingskostnader för teamen från åren innan så är det svårt att räkna på när den samlade kunskapen för allt med årets bilar började och ifrån vilken dag vi kan börja räkna utvecklingskostnader för det de vet och kan för att bygga årets bil men Ferrari har utvecklat bilar sen 1950, McLaren sen 1965/66, Renault körde sin första säsong, Toyota körde sin första säsong 2002 och Honda körde sin första säsong 2006.
Är vi överens så långt?
Jaha, att du inte sade det från början, att det är stallens sammanlagda budget sedan de började tävla, som saken gällde. Då har du rätt, Jari, och vi andra har fel. Det är bara för mig att vika mig platt på rygg.

Nu kan du ju räkna själv och räkna hur du vill, gärna så alla kan se hur du tänkt vilken bil som i slutändan blivit billigast att vinna VM med.
Det andra om huruvida Honda skulle varit de med mest budget tror jag väl ingen tror på längre?
Ja, med ditt sätt att räkna har ju Honda verkligen kommit svinbilligt undan.

Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jaha. Är det så vi räknar. Då kan vi forsätta att snurra till det genom att säga att Ferrari fått sina 8 VM-titlar under 2000-talet ruskigt billigt. Alla de andra har ju spenderat 100 tals miljoner och inte lyckats ta en enda (förutom Renualt då).
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:Att du lyckats doktorera i något kan jag inte begripa.
Vad har mina akademiska meriter med den här diskussionen att göra? Man kan ha bildning och kunskap utan formell utbildning och jag har t.ex. inte skrivit nåt i tråden om att du fick hoppa av ditt försök till akademiska studier med svansen mellan benen, när du inte klarade av det, så varför anmärka på mina meriter, som med närmare 400 gamla poäng, i.e. 600 hp, och flera examen, dessutom knappast kan betraktas som särskilt misslyckade? Antyder du att det skulle vara något fel på min doktorsexamen? Du kan ladda ned avhandlingen här och komma med mer precis kritik , om du har någon: http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT01

Min anmärknig var ditt beteende här på forumet där du inte kan föra en hederlig linje, utan ständigt måste försöka kollra bort dina okunniga påståenden. Dessutom har du tydligen något behov av att lägga dig i massor av ämnen som du uppenbarligen inte behärskar och då blir det som när Nisse kom med sina råd angående räddande av hårddiskar. När det med önskvärd tydlighet visar sig att dina inlägg saknar all substans så skall du försöka styra över diskussionen på annat istället, vilket bara leder till otrevlig stämning och ännu en förstörd tråd.
Jari skrev: Å andra sidan har jag sen ett bra tag insett vad din agenda är och du drar dig inte en sekund för att dra något totalt ur sitt sammanhang och vägra inse sammanhang i vilken tes som helst jag gör.
Jag har ingen speciell agenda nä det gäller dig, utan har för längesedan insett det meningslösa i att försöka debattera med någon som inte klarar av ens det mest fundamentala i en diskussion och ägnar mig mest åt att försöka skratta åt ditt patetiska beteende. Möjligen lite väl uppenbart hur du åter igen kommer att trassla in dig p.g.a. din fullständiga oförmåga att erkänna att du har fel. Trots att jag med en ironisk kommentar förutsedde vad som skulle ske i den här tråden så fortsätter du med ditt idiotbeteende - vilket jag måste erkänna roar mig. Så fortsätt du.

Jari skrev:[Ointressant svammel i ett försök att komma undan]
Försök inte, jag har redan citerat vad du skrev angående hondas budget, så återigen, kom med dina källor angående det påståendet, eller erkänn att du hade dyngfel.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Det värmer att se att man är en av dem som Dr Arsel tackar (om än utan namn) i sin avhandling. :wave:

Som fd anställd på institutionen så känner jag mig stolt att ha bidragit till hans doktorshatt.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Vad har mina akademiska meriter med den här diskussionen att göra? Man kan ha bildning och kunskap utan formell utbildning och jag har t.ex. inte skrivit nåt i tråden om att du fick hoppa av ditt försök till akademiska studier med svansen mellan benen, när du inte klarade av det, så varför anmärka på mina meriter, som med närmare 400 gamla poäng, i.e. 600 hp, och flera examen, dessutom knappast kan betraktas som särskilt misslyckade? Antyder du att det skulle vara något fel på min doktorsexamen? Du kan ladda ned avhandlingen här och komma med mer precis kritik , om du har någon: http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT01

Min anmärknig var ditt beteende här på forumet där du inte kan föra en hederlig linje, utan ständigt måste försöka kollra bort dina okunniga påståenden. Dessutom har du tydligen något behov av att lägga dig i massor av ämnen som du uppenbarligen inte behärskar och då blir det som när Nisse kom med sina råd angående räddande av hårddiskar. När det med önskvärd tydlighet visar sig att dina inlägg saknar all substans så skall du försöka styra över diskussionen på annat istället, vilket bara leder till otrevlig stämning och ännu en förstörd tråd.
Jari skrev: Å andra sidan har jag sen ett bra tag insett vad din agenda är och du drar dig inte en sekund för att dra något totalt ur sitt sammanhang och vägra inse sammanhang i vilken tes som helst jag gör.
Jag har ingen speciell agenda nä det gäller dig, utan har för längesedan insett det meningslösa i att försöka debattera med någon som inte klarar av ens det mest fundamentala i en diskussion och ägnar mig mest åt att försöka skratta åt ditt patetiska beteende. Möjligen lite väl uppenbart hur du åter igen kommer att trassla in dig p.g.a. din fullständiga oförmåga att erkänna att du har fel. Trots att jag med en ironisk kommentar förutsedde vad som skulle ske i den här tråden så fortsätter du med ditt idiotbeteende - vilket jag måste erkänna roar mig. Så fortsätt du.

Jari skrev:[Ointressant svammel i ett försök att komma undan]
Försök inte, jag har redan citerat vad du skrev angående hondas budget, så återigen, kom med dina källor angående det påståendet, eller erkänn att du hade dyngfel.
V.S.V. Skit i tråden och argumenten, så länge man kan hacka på "gamla Jari".
Nisse gav ett korkat råd som inte funkar om en hårddisk som inte fungerar.
Jag påpekade att det med stor sannolikhet inte fungerar, vilket det heller inte gjorde och du tycker jag sprider dålig stämning?
Ja, men då fattar jag...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Källor till det här, tack!
Jari skrev:
Jag vet att det var Hondas utvecklingskostnader de tog över, men betänk en stund vilken budget de hade och jämför med t.ex Ferraris, Toyotas och ett antal andra stalls budgetar så stämmer fortfarande mitt påstående. De har lyckats riktigt svinigt billigt.
Jari skrev:
Ferrari, McLaren men ännu hellre Toyota har toppat de där ligorna i massor av år och Honda har mig veterligt kommit ruskigt billigt undan.
Alternativt erkänn att du har dyngfel.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:Källor till det här, tack!
Jari skrev:
Jari skrev:
Alternativt erkänn att du har dyngfel.
Igen menar du?
På en punkt kan jag ge dig halvt rätt, Tärnström och det gäller ursprungsuttrycket att de haft "ungefär" samma budjet.
Du framstår smartare om du vet vad som påståtts i tråden innan du dömer ut någon.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
Igen menar du?
På en punkt kan jag ge dig halvt rätt, Tärnström och det gäller ursprungsuttrycket att de haft "ungefär" samma budjet.
Du framstår smartare om du vet vad som påståtts i tråden innan du dömer ut någon.
Skall jag tolka det där halvkvävda om att Tärnström skulle ha haft halvt rätt som att du hade dyngfel i ditt påstående om att Hondas budget var svinbillig?

Varför då inte bara ärligt säga att du hade helt fel, utan krumbuktande?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Håller fan med dig. Jag har ett exemplar av hans avhandling hemma (fick den då jag var inbjuden att närvara på hans disputation, dock inte som opponent som tur är) och jag har försökt begripa vad den handlar om. Jag begrep inte mycket, det verkar inte så lätt att begripa om man inte har specialkunskaper om ämnet i fråga. Jag får hoppas att Anders F1 begrep något av det han skrev. Gjorde han inte det är det fullt förståeligt och jag klandrar honom inte för det. Men opponenterna verkade nöjda med de svar han gav dem på deras frågor. Det lät som engelska, men ett tag var jag lite osäker på om det verkligen var det. Så jag håller med dig, att han lyckades doktorera var och är obegripligt för de flesta av oss, men inte för de lärde på KTH, de verkade begripa det mesta av det som Anders F1 försökte lura i dem. :D

Det som jag och eventuellt du inte begriper finns här. (klicka på "Fulltext01" långt ner på sidan. Läs och njut.

http://kth.diva-portal.org/smash/record ... diva2:8947

Kolla in sid 16, 17, 24 ....... Kanske fullt med fel? Du får gärna rätta till felen och på så vis bidra till att föra utvecklingen på KTH vidare. :roll:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

EnzoF1 skrev:
Christoffer skrev:
Det är väl valfritt att delta i dem, eller hur? Du verkar inte ha annat att komma med än att klaga på inlägg och skribenter.
Kanske det. Förstår att du känner dig träffad.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Handlar inte den här tråden om Lotus och dess återkomst till F1, visserligen bara till namnet, då ägarna tycks vara från Malaysia och varumärket har sålts ett antal ggr. Intressant doktorsavhandling Anders, grattis i efterhand.

Intressant om de kan få fram en konkurrenskraftig bil till 2010, Mike Gascoyne brukar få till det Han erkänner att det är speciellt att få tillbaks namnet Lotus, men tillägger att de inte försöker vara det "gamla" Team Lotus utan det nya.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Jari skrev:
Igen menar du?
Skall jag tolka det där halvkvävda om att Tärnström skulle ha haft halvt rätt som att du hade dyngfel i ditt påstående om att Hondas budget var svinbillig?

Vill du att jag letar fram fortsättningen på den posten eller kan du sträcka dig så långt själv?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
AndersF1 skrev:
Jari skrev:
Igen menar du? Du framstår smartare om du vet vad som påståtts i tråden innan du dömer ut någon.

Vill du att jag letar fram fortsättningen på den posten eller kan du sträcka dig så långt själv?
Ett enkelt "ja, jag hade fel", räcker bra för mig. Är det svaret på min fråga angående ditt påstående om hondas svinbilliga budget? Inget krumbuktande, ja, eller nej?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Gurney skrev:Intressant doktorsavhandling Anders, grattis i efterhand.
Tackar.
Ett himla slit var det, men klart skön känsla när det väl var klart.
Nu har det ju gått ett antal år, så nu känns det inte som en lika lång period med låg lön, annars var det väl så här efteråt, inte precis det mest ekonomiskt kloka beslutet att doktorera.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Jari skrev:
AndersF1 skrev: Skall jag tolka det där halvkvävda om att Tärnström skulle ha haft halvt rätt som att du hade dyngfel i ditt påstående om att Hondas budget var svinbillig?

Ett enkelt "ja, jag hade fel", räcker bra för mig. Är det svaret på min fråga angående ditt påstående om hondas svinbilliga budget? Inget krumbuktande, ja, eller nej?
Snacka inte så mycket om krumbuktande. Du verkar inte ens ha en aning om vad tråden handlar om utan söker svaret på frågor som inte ställts och repetitioner på svar som redan givits.
Eftersom du är oförmögen att kontrollera själv vad som sagts så kan jag väl hänvisa till de citat jag leta fram i denna post där det uttryckligen står att jag ger Tärnström rätt i fråga om likvärdiga budgetar. Svaret är alltså ja.
Å andra sidan lyder fortsättningen på den tråden där citatet är plockat följande:
Det var det du sa sen jag störde mig på
Jag hoppas du är nöjd och kan använda ditt lösryckta ja till något vettigt.
Det bästa hade dock varit att du tagit dig vidare från en mening till nästa så diskussionen kunde komma framåt någon gång.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Gurney skrev:Intressant doktorsavhandling Anders, grattis i efterhand.
Tackar.
Ett himla slit var det, men klart skön känsla när det väl var klart.
Nu har det ju gått ett antal år, så nu känns det inte som en lika lång period med låg lön, annars var det väl så här efteråt, inte precis det mest ekonomiskt kloka beslutet att doktorera.
Det kanske hade varit mer luckrativt att doktorera i något som efterfrågas på marknaden?
Det finns ju de som doktorerat i hur synd det är om kvinnor som blivit slagna också.

Test av din tes:
Hur ska jag jacka kolven på grabbens Puch Montana från 78 för att få den att varva bättre? Exakt matematis uträkning helst.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev: Hur ska jag jacka kolven på grabbens Puch Montana från 78 för att få den att varva bättre? Exakt matematis uträkning helst.
En PUCH-motor skall inte varva mer än lite drygt 3000 RPM. Den dagen grabben är mogen för något som varvar mer och lämnar mer efekt osv då skall han gå på körskola, ta MC kort, skaffa sig en MC och köra så som han blivit lärd att köra. Allt annat är ansvarslöst av dig.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Vad skönt, du är alltså inte häktad för helikopterrånet!
:D
Nej för helskotta!
En Montana ska varva original 3500 varv och ha sitt maxvrid vid 2500. Den ger då modiga 0,736kW i nyskick (vilket det inte längre är). Ca 1 Hk.
Men nu är det så att runt omkring där jag bor far bilarna fram i mellan 70 och 100 och det finns inga väggrenar, så jag skulle föredra om han susade fram i 55-60 hellre än i 30-35.
Han är utbildad för att röra sig i trafik och innehar certifikat för klass 1-moped, så hastigheterna är jag mindre oroad för. Klass 1-mopeder gör lätt 55-60 eller mer.
Snarare hellre att det går lite fortare av ovan nämnda skäl än långsammare.
Till ansvarsfrågan:
Skulle jag ha omdöme och vart skulle jag ha dragit på mig det nånstans?
Är det smittsamt?
Jag är kille, och känner mig inte helt bekväm med uttyrcket.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag tycker att den eminenta Puch Montana skall göras till originalskick. Ta hellre bort insugets strypning (brukar sitta en plugg med förträngning där) och komplettera med en förgasare som lämnar ett större flöde. Det räcker gott och väl.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:Jag tycker att den eminenta Puch Montana skall göras till originalskick. Ta hellre bort insugets strypning (brukar sitta en plugg med förträngning där) och komplettera med en förgasare som lämnar ett större flöde. Det räcker gott och väl.
Jo, vi ska plocka pluggen i helgen och dreva tolv fram, men någon ny förgasare blir det inte i höst. Nu tjurar tändningen på den, får bara gnista var fjärde rotering.
Borde egentligen kollat upp tändplattan innan vi skruvade ihop den men jag hade ingen avdragare. Den gick ju dessutom ett tag.
Funderar nu på om det kan vara kondingen?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:
Gösta skrev:Jag tycker att den eminenta Puch Montana skall göras till originalskick. Ta hellre bort insugets strypning (brukar sitta en plugg med förträngning där) och komplettera med en förgasare som lämnar ett större flöde. Det räcker gott och väl.
Jo, vi ska plocka pluggen i helgen och dreva tolv fram, men någon ny förgasare blir det inte i höst. Nu tjurar tändningen på den, får bara gnista var fjärde rotering.
Borde egentligen kollat upp tändplattan innan vi skruvade ihop den men jag hade ingen avdragare. Den gick ju dessutom ett tag.
Funderar nu på om det kan vara kondingen?

Det finns en platta med magneter på insidan, försök skruva av den och rengör med smärgelduk. Kondensatorn brukar sällan krångla, men är billig att byta. Där skall om jag minns rätt även finnas brytarspetsar, dessa kan vara felinställda eller oxiderade. Justera och rengör.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Håll moppediskussionen någon annanstans. Ingen behöver heller bevisa sina akademiska meriter här. Diskutera sakfrågor.

Moderatorn

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Förlåt mig. Jag försökte bara återskapa lite av den där gamla hederliga garagekänslan man förknippar så med Lotus.
Jag ska skärpa mig.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jari skrev:Förlåt mig. Jag försökte bara återskapa lite av den där gamla hederliga garagekänslan man förknippar så med Lotus.
Jag ska skärpa mig.
Men de lyckades få grejerna att fungera till skillnad från dig. :idea:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nisse skrev:
Jari skrev:Förlåt mig. Jag försökte bara återskapa lite av den där gamla hederliga garagekänslan man förknippar så med Lotus.
Jag ska skärpa mig.
Men de lyckades få grejerna att fungera till skillnad från dig. :idea:
Ja jävlar vad bra deras grejer har hållit i alla dessa år. De har formligen dominerat F1 efter 70-talets slut...
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Kul att Lotus kommer tillbaka !

Men är lite besviken att bilen kommer ha andra färger :(

Jag saknar häftiga svart och guld ! Då skulle jag minnas Ronnie P mycket.
Jag hejade på honom på Anderstorp.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

REP skrev:Kul att Lotus kommer tillbaka !

Men är lite besviken att bilen kommer ha andra färger :(

Jag saknar häftiga svart och guld ! Då skulle jag minnas Ronnie P mycket.
Jag hejade på honom på Anderstorp.
URsprungsfärgen på Lotus var ju grön långt innan den blev svart och gul.

Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

JTarnstrom skrev: URsprungsfärgen på Lotus var ju grön långt innan den blev svart och gul.
Ska vi gissa på färg ur överskottslager...