JAPANS GP 2009 - SUZUKA. Lopp 15 av 17

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

JAPANS GP 2009 - SUZUKA. Lopp 15 av 17

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: 2009 FORMULA 1 FUJI TELEVISION JAPANESE GRAND PRIX

Banbeskrivning: Suzuka
Banlängd: 5.897 km, antal varv: 53, distans: 312.541 km
Bensinförbrukning: Information kommer snart!

Tidschema (Bästa tid från 2008 inom parantes)
Fredag 2009-10-02, CET
Träning 1 03:00-04:30
Träning 2 07:00-08:30
Lördag 2009-10-03, CET
Träning 3 04:00-05:00
Kvalificering 07:00-08:00
Söndag 2009-10-04, CET
Lopp 07:00-09:00

Alla 20 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:23:53,413
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:29:02,212
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:24:26,985
2003: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:25:11,740
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:26:59,698
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:27:33,298
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:29:53,435
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:31:18,785
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:27:22,535
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 1:29:48,446
1996: Damon Hill - Williams # 1:32:33,791
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:36:52,930
1994: Damon Hill - Williams # 1:55:53,532
1993: Ayrton Senna - McLaren # 1:40:27,912
1992: Riccardo Patrese - Williams # 1:33:09,553
1991: Gerhard Berger - McLaren # 1:32:10,695
1990: Nelson Piquet - Benetton # 1:34:36,824
1989: Alessandro Nannini - Benetton # 1:35:06,277
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:33:26,173
1987: Gerhard Berger - Ferrari # 1:32:58,072

Alla 20 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2006: Felipe Massa - Ferrari # 1:29,599
2005: Ralf Schumacher - Toyota # 1:46,106
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:33,542
2003: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:31,713
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:31,317
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:32,484
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:35,825
1999: Michael Schumacher - Ferrari # 1:37,470
1998: Michael Schumacher - Ferrari # 1:36,293
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:36,071
1996: Jacques Villeneuve - Williams # 1:38,909
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:38,023
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:37,209
1993: Alain Prost - Williams # 1:37,154
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:37,360
1991: Gerhard Berger - McLaren # 1:34,700
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:36,996
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:38,041
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:41,853
1987: Gerhard Berger - Ferrari # 1:40,042

© Forza Motorsport 1998 - 2009. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Äntligen tillbaka på en av årets bästa banor.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Det vete tusan... men nån banan tycker jag inte den liknar... :D

Bild
Keep on Boppin´
PerP

Inlägg av PerP »

Verkar vara en Ferrari bana, tror Kimi tar segern och Fishi poäng.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

PerP skrev:Verkar vara en Ferrari bana, tror Kimi tar segern och Fishi poäng.
Ja en poäng borde denne eminente förare kunna ta med nästa den vinnarbil han sitter i.
Han kanske till och med får köra åttor om Kimi här? :D
Användarens profilbild
Wolfwhistle

Inlägg av Wolfwhistle »

Om Kimi lyckas vinna och Fish lyckas ta poäng så är nog inte Ferrrarin så oduglig som jag trode. Tror i och för sig att dom tar poäng båda två men att Kimi skulle vinna är nog tyvärr bara en önske dröm.

För hur bra Kimi och fishi än är så tror jag dom andra stalens bilar är f*n så mycket bättre än den röda bromsklossen. :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Speciellt som ingen annan verkar verkar kunna ta bilen från q3 ens...
Användarens profilbild
Wolfwhistle

Inlägg av Wolfwhistle »

EnzoF1 skrev:
Wolfwhistle skrev:
Om Kimi lyckas vinna och Fish lyckas ta poäng så är nog inte Ferrrarin så oduglig som jag trode. Tror i och för sig att dom tar poäng båda två men att Kimi skulle vinna är nog tyvärr bara en önske dröm.

För hur bra Kimi och fishi än är så tror jag dom andra stalens bilar är f*n så mycket bättre än den röda bromsklossen. :D
Ja, man ser hur det blir mer Kimi som försteförare... bilen verkar liksom tappa 100 hästar med en gång...
haha.. jag då måste han vara riktigt rutten.. för Massas bil har ju också tappat dom där 100 hästarna för att inte tala om Fishi, hans bil har ju tappat 100 till så HAN måste ju vara riktigt usel. Nja.. tror inte felet ligger hos Kimi.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nigel skrev:
EnzoF1 skrev:
Wolfwhistle skrev: Om Kimi lyckas vinna och Fish lyckas ta poäng så är nog inte Ferrrarin så oduglig som jag trode. Tror i och för sig att dom tar poäng båda två men att Kimi skulle vinna är nog tyvärr bara en önske dröm.

Ja, man ser hur det blir mer Kimi som försteförare... bilen verkar liksom tappa 100 hästar med en gång...
Din passion för Massa överträffas bara av ditt förakt för Kimi. Det verkar göra dig helt förblindad, för sedan Massas olycka har Kimi stått på pallen fyra av fem gånger. Så jävla illa som du försöker göra det är det inte!
Fast vi kan ju bara spekulera i vad Massa skulle ha åstadkommit, men ett par segrar kan man nog räkna med, med tanke på att han är så pass mkt bättre än Kimi.

Jag skulle snarare vilja säga att din och andras helt blinda beundran av Kimi i praktiken saknar verklighetsförankring och era ursäkter nu när Kimi faktiskt kommer att få sparken, är helt underbara fantasifoster.

Kimi är inte alls en dålig förare, det är bara det att Massa är bättre och totalt sett har presterat bättre under deras tid tillsammans. Jag förstår att det svider för Kimis fans, men för den skull måste man ju inte förneka verkligheten.

Och dessutom, varför blanda in min person i detta? Du har väl egentligen inte en jävla aning om vad jag har passion för och vem eller vad jag föraktar, eller hur?

Men jag antar man tar till de knepen när man saknar riktiga argument.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Wolfwhistle skrev:
EnzoF1 skrev:
Wolfwhistle skrev: Om Kimi lyckas vinna och Fish lyckas ta poäng så är nog inte Ferrrarin så oduglig som jag trode. Tror i och för sig att dom tar poäng båda två men att Kimi skulle vinna är nog tyvärr bara en önske dröm.

haha.. jag då måste han vara riktigt rutten.. för Massas bil har ju också tappat dom där 100 hästarna för att inte tala om Fishi, hans bil har ju tappat 100 till så HAN måste ju vara riktigt usel. Nja.. tror inte felet ligger hos Kimi.
Man behöver inte vara raketforskare för att inse att Ferrari, som inte utvecklats av teamet på flera månader inte längre är någon vinnarbil och att i och med att övriga stall utvecklats så hänger de inte med längre.
Huruvida Massa skulle presterat så mycket bättre vet vi inget om, men jag tror det inte. Det är heller inte särskilt troligt eftersom Kimi är den enda i teamet under deras gemensamma resa som faktiskt levererat när det gällt.
Precis som du sagt, bilen börjar kännas riktigt gammal och usel nu och det Kimi gör imponerar på väldigt många kännare just nu utom de absolut blindaste och okunnigaste fansen, som egentligen inte bryr sig särskilt mycket om racingen, så länge man kan använda sina teser som slagträ i en debatt som inte går att vinna.
Kimi som förare kan ju aldrig visa sig bättre än Massa om inte Massa kör, eller hur?
Sen kan jag personligen också tycka att kimis eventuella alkoholvanor eller gamla synder under påverkan för en massa år sen borde vara under bältet numera. Han har faktiskt inga såna skandaler på sig på flera år och såvitt jag vet har han varit nykter hela året i år, till skillnad mot de flesta av oss.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nu får det vara nog! Den här tråden handlar om Japans GP, inte om Kimi vs Massa, och inte om att recensera varandras personer. Enzo, jag föreslår att du håller diskussionerna om Kimis förträffligheter till tråden om att Kimi ska sluta. De som vill gaffla med Enzo om detta gör det på eget bevåg, men HÄR handlar inte diskussionen om det.

Moderatorn
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag saknar fortfarande gamla 130R som förmodligen hade varit en utmaning för förarna även i år. De borde ha åtgärdat avåkningszonen i stället för kurvan.
PerP

Inlägg av PerP »

Någon som vet varför någon japan kör Glocks Toyota. (Har nämligen inte skitkanalen)
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Glock blev sjuk när han kom till Japan, därför kör Kobayashi istället idag. Glock räknar med att köra på den ordinarie träningen
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

PerP skrev:Någon som vet varför någon japan kör Glocks Toyota. (Har nämligen inte skitkanalen)
Varför inte beställa "skitkanalen"? 99 kr/mån (Tele2 kabel-TV)
Här kommer några F1-länkar:
http://www.crash.net/f1, http://www.planet-f1.com/, http://www.autosport.com/f1/
PerP

Inlägg av PerP »

Som jag skrivit tidigare vill inte stödja Viasat. Tack för infon om Glock. Roligt för Kobayassi och japanerna att han får F1 träna på hemmaplan.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

PerP skrev:Som jag skrivit tidigare vill inte stödja Viasat. Tack för infon om Glock. Roligt för Kobayassi och japanerna att han får F1 träna på hemmaplan.
Nej, varför bidra till att få ännu bättre motorsportsändningar?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gösta

Inlägg av Gösta »

EnzoF1 skrev:
PerP skrev:Som jag skrivit tidigare vill inte stödja Viasat. Tack för infon om Glock. Roligt för Kobayassi och japanerna att han får F1 träna på hemmaplan.
Viasat motor (har den tyvär) är riktigt jävla usel som motorsportkanal. Det är inget annat än en fopollskanal son visar lite motorsport. Den blir tyvär inte bättre, kundunderlaget på 10M människor räcker inte. Skärper de inte till sig så är den historia hos mig. Hellre testbild än fopoll. Sämsta tänkbara förpackning, man tvingas köpa 4 kanaler fast man bara vill ha en halv. :down:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Gösta skrev:
EnzoF1 skrev:
Viasat motor (har den tyvär) är riktigt jävla usel som motorsportkanal. Det är inget annat än en fopollskanal son visar lite motorsport. Den blir tyvär inte bättre, kundunderlaget på 10M människor räcker inte. Skärper de inte till sig så är den historia hos mig. Hellre testbild än fopoll. Sämsta tänkbara förpackning, man tvingas köpa 4 kanaler fast man bara vill ha en halv. :down:
Önska dig till baka i tiden när man fick se 2,5 sek på sporten om motor sport . Det är som DN på måndags morgon efter ett lopp En notis 3cm*3cm Hamilton van Kimmi kom sist. Det var roliga tider. Nu när man kan sluka i sig både det man vill ha och inte ha, jag njutter varje dag så sluta klaga sluka i er det som sänds en dag så är det borta då får vi leva på gamla minen, så som Tärnan går i gång på :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jag satt här på kvällningen och fick kväljningar när eje satt och sa att Kimmi skulle köra Toyota nä nääääääääää! nu djävlar får han skärpa sig det kan inte sluta på detta sätt ko Det måste vara ett skämt det är som att han skulle börja köra Minardi eller Jordan. Skulle det vara så att det kommer upp i hans karriär, LÄGG AV!!!!! gå I PANSION DRA DIG TILL BAKA. jag HAR INTE MER FANTASI skrotten :cry:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

platt skrev:Jag satt här på kvällningen och fick kväljningar när eje satt och sa att Kimmi skulle köra Toyota nä nääääääääää! nu djävlar får han skärpa sig det kan inte sluta på detta sätt ko Det måste vara ett skämt det är som att han skulle börja köra Minardi eller Jordan. Skulle det vara så att det kommer upp i hans karriär, LÄGG AV!!!!! gå I PANSION DRA DIG TILL BAKA. jag HAR INTE MER FANTASI skrotten :cry:
Anledningen till att det gått så dåligt för Toyota hittills är att de alltid haft så totalt värdelösa förare.

Signar de Kimi och Kubica så kommer Toyota bli ett team att räkna med.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Gösta skrev:
EnzoF1 skrev:
Absolut, de visar ju bara all den bästa motorsporten som finns i världen, det kan man ju inte vara nöjd med.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Pepparkvarnen skrev:
platt skrev:Jag satt här på kvällningen och fick kväljningar när eje satt och sa att Kimmi skulle köra Toyota nä nääääääääää! nu djävlar får han skärpa sig det kan inte sluta på detta sätt ko Det måste vara ett skämt det är som att han skulle börja köra Minardi eller Jordan. Skulle det vara så att det kommer upp i hans karriär, LÄGG AV!!!!! gå I PANSION DRA DIG TILL BAKA. jag HAR INTE MER FANTASI skrotten :cry:
Anledningen till att det gått så dåligt för Toyota hittills är att de alltid haft så totalt värdelösa förare.

Signar de Kimi och Kubica så kommer Toyota bli ett team att räkna med.
Du har så rätt men jag vill inte att det ska sluta så här :cry:
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

platt skrev:Du har så rätt men jag vill inte att det ska sluta så här :cry:
Det är inget slut.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Pepparkvarnen skrev:
Det är inget slut.
Minardi börjar man med, inte slutar!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

platt skrev:
Pepparkvarnen skrev:
Det är inget slut.
Minardi?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Pepparkvarnen skrev:
platt skrev:
Pepparkvarnen skrev:Det är inget slut.
Minardi?
Toyota
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

platt skrev:Toyota
Ok, men Toyota är inget Minardi, Toyota är ett toppteam, och kanske det team som har den största budgeten av alla, Minardi däremot hade ingen budget.

Toyota vinner inga segrar för de har värdelösa förare, det är inte teamet som är dåligt. Förstår du?

Du behöver inte vara orolig, Toyota är ett perfekt team för Kimi, går han dit så kommer Toyota bli ett toppteam.

Ta dig samman nu för fan.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Pepparkvarnen skrev:
Ok, men Toyota är inget Minardi, Toyota är ett toppteam, och kanske det team som har den största budgeten av alla, Minardi däremot hade ingen budget.

Toyota vinner inga segrar för de har värdelösa förare, det är inte teamet som är dåligt. Förstår du?

Du behöver inte vara orolig, Toyota är ett perfekt team för Kimi, går han dit så kommer Toyota bli ett toppteam.

Ta dig samman ...................................................!
Kimmi i Toyota/ Minardi!!!!!!!!!!
Jag kan inte tänka mig tanken alls. Men jag är en dålig tiggare så jag får väl förlita mig på dig, men det bär i mot Kanske du har rätt Minardi hade 50miljoner Toyota har 400 miljoner och kan inte Trulli skapa mer med dessa Japaneser så kan inte Kimi som bara vill köra och inte snacka!
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Pepparkvarnen skrev:

Komedi på riktigt hög nivå. Ser riktigt framför mig hur Kimi leder kickoffen.
Med plastdelfiner och sake (mycket sake) för alla höga Toyota chefer.

:D
PerP

Inlägg av PerP »

EnzoF1 skrev:
Tja det lilla jag sett har ju inte varit så bra, ser man på BBC får man Viasats motorsportsatsning att likna amatörfilm.
Sedan har jag en personlig vendetta mot Viasat, men det är en annan historia.

Edit
Kimi skulle inte fungera i Toyota, bilen är inte tillräkligt bra för att han bara skall koncentrera sig på att köra. Nu får han lägga ner tid på utveckling vilket ej är Kimi starka sida.
Jag hoppas på att Kubica hittar ett bra team, Toyota skulle kunna vara rätt. Annars kan han iofs vara ett alternativ för Ferrari inför 2011 om Massa inte kan köra. Att Fishi kommer köra nästa år om Massa inte kan är rätt självklart då Montezemelo tydligt betonat RESERVFÖRARE.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Nisse skrev:
Pepparkvarnen skrev:

Komedi på riktigt hög nivå. Ser riktigt framför mig hur Kimi leder kickoffen.
Med plastdelfiner och sake (mycket sake) för alla höga Toyota chefer.

:D
Detta är inte ROLIGT, Jag kräver lite respekt NU!
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Varför tjatar du om Minardi i samband med Toyota. Det var Red bull som köpte Minardistallet...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Fredrik i Trollhättan skrev:Varför tjatar du om Minardi i samband med Toyota. Det var Red bull som köpte Minardistallet...
Dom har samma standard, är det något mer du undrar om?
Oldtimer
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Oldtimer »

platt skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Varför tjatar du om Minardi i samband med Toyota. Det var Red bull som köpte Minardistallet...

lol :D
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Eje undrar hur Fichi kan köra så pass sämre en Kimi, vad är det att undra över. Kimi är så pass mycket bättre så att han klarar av att ta bilen runt banan och Fichi kommenterad
Jag tror att Ferrari kommer sakna Kimi som klarar av att köra en skit bil.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Hoppas nu fär guds skull att deras tidiga satsning på nästa års bil ger åtminstone lite resultat för annars kan Ferrari packa och dra inom tre-fyra år.
Fredrik i Trollhättan

platt skrev:
Ja det finns en del saker jag undrar över rörande F1 men du är uppenbarligen inte rätt person att fråga.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Fredrik i Trollhättan skrev:
platt skrev:
Ja det finns en del saker jag undrar över rörande F1 men du är uppenbarligen inte rätt person att fråga.
:quest:
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Kul kval idag, rätt många som glömt bort hur det är att köra bil på en riktig bana.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hög klass på årets förare! Vad pysslar de med på Suzuka? :roll:
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kovalainen... Han stärker inte sina aktier, direkt.

PerP

Inlägg av PerP »

Vad kommer hända med Brawn förarna som sket i gulflagg?
De som krashar är dem som jag funderat på vad de gör i F1, förutom Webber då. Hoppas det gick bra för Glock, men dessa incidenter förstör verkligen kvalet.
Senast redigerad av PerP den lör okt 03, 2009 08:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

JTarnstrom skrev:Kovalainen... Han stärker inte sina aktier, direkt.
Han försöker iallafall.
Fredrik i Trollhättan

Jag tycker faktiskt att Kimi gör det. Han verkar ju vara den ende som kan köra årets Ferrari just nu...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:Jag tycker faktiskt att Kimi gör det. Han verkar ju vara den ende som kan köra årets Ferrari just nu...
Han kör ju för kontrakt...

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

platt skrev:
Han försöker iallafall.
Det kan jag också göra... Kovalainen är ett mysterium, från hyllad och hypad till misslyckad och föredetting. Han kör inte F1 nästa år.
Bild
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Pastis skrev:
platt skrev:
Han försöker iallafall.
Det kan jag också göra... Kovalainen är ett mysterium, från hyllad och hypad till misslyckad och föredetting. Han kör inte F1 nästa år.
Jag hoppas att du har fel.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Jag tycker faktiskt att Kimi gör det. Han verkar ju vara den ende som kan köra årets Ferrari just nu...
Han kör ju för kontrakt...
Han kör enligt kontraktet med Ferrari, inte för kontrakt.
Hans kvalitéer är nog hyggligt kända i depån sen ett tag.

Men hur kan Rosberg och Alonso berövas en chans att köra Q3?
Brawn, satt han och hotade domarna med en stor champagneflaska genom hela Q2 eller?
Kan någon väcka bandomarna nu och berätta vad som händer?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

platt skrev:
Pastis skrev:
platt skrev:Han försöker iallafall.
Jag hoppas att du har fel.
Vad ser du i honom? Han misslyckades i Renault, han har misslyckats i McLaren. Det en hypade han gjort var evigheter sedan när han körde i ROC.
Bild