FIA utreder Singapores GP 2008
-
- Utvisad
-
- Moderator
Nja, så långt skulle inte jag sträcka mig, men helt klart påverkades resultatet i mästerskapet av Renaults riggning. Det är tragiskt för både Massa och Hamilton, det som har skett.EnzoF1 skrev:Detta innebär ju att den moraliska mästaren 2008 heter Felipe Massa.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
Utskrift av Renaults radiotrafik under avåkningen finns på:
http://www.planet-f1.com/story/0,18954, ... 33,00.html
(Om nu källan Daily Mail är riktig)
Flavio Briatore: "F***ing hell... my every f***ing disgrace, f***ing, he's not a driver."
http://www.planet-f1.com/story/0,18954, ... 33,00.html
(Om nu källan Daily Mail är riktig)
Flavio Briatore: "F***ing hell... my every f***ing disgrace, f***ing, he's not a driver."
-
-
Vad hade hänt om Piquet Jr fått fortsätta hos Renault, hade detta kommit fram förr eller senare? Man kan bara inte ta bort sitt eget ansvar genom att säga att man fått order om att krascha, det finns alltid en risk att man skadar andra.
Det här förklarar en hel del varför Piquet Jr fått vara kvar hos Renault trots sina missar och krascher. Briatore är inblandad i en hel del annat också, som delägare med Ecclestone i ett fotbollslag Queens Park Rangers.
Att beordra någon att krascha i ett Formel 1 lopp är oacceptabelt pga riskerna för andra förare och publik, vilket även borde leda till ett civilt åtal i domstol.
Det här förklarar en hel del varför Piquet Jr fått vara kvar hos Renault trots sina missar och krascher. Briatore är inblandad i en hel del annat också, som delägare med Ecclestone i ett fotbollslag Queens Park Rangers.
Att beordra någon att krascha i ett Formel 1 lopp är oacceptabelt pga riskerna för andra förare och publik, vilket även borde leda till ett civilt åtal i domstol.
-
- Moderator
Självklart kan inte Nelsinho gå fri från ansvar, moraliskt sådant (av FIA har han ju fått immunitet). Dock måste man säga att den beroendeställning (dubbla, genom att Briatore både är hans manager och stallchef) som Piquet jr har befunnit sig i har gjort hans situation mycket svår. Om jag inte har helt fel finns en term för det Briatore har sysslat med och det är brottsligt i sig att utnyttja någon i beroendeställning för att begå brott. Nelsinho kan göra en sak, och det är att vidgå sitt agerande och be om ursäkt. Det måste dock göras med fullständig ärlighet.Gurney skrev:Vad hade hänt om Piquet Jr fått fortsätta hos Renault, hade detta kommit fram förr eller senare? Man kan bara inte ta bort sitt eget ansvar genom att säga att man fått order om att krascha, det finns alltid en risk att man skadar andra.
Hade Nelsinho varit en bättre förare hade han förmodligen varit kvar i Renault men då hade han heller kanske aldrig begått misstaget att krascha avsiktligen. Det var ju hans bedrövliga resultat som bidrog till att försätta honom i beroendet till Briatore och Renault.
-
-
ag förstår ditt resonemang, men detta är att gå över lik för att vinna!
Det var ingen som bad Maestro att preja Villeneuwueff lika lite som någon bad honom om att missa bromspunkten i Monaco, det ena var hjärnsläpp och det andra var oavsiktligt även om han dömdes för det som det vore avsiktligt. Men detta är så djävolusiskt beräknande. IdiotFlavio borde aldrig få sätta sin fot på en F1 bana igen, inte Symonds eller Piquet heller.
Gösta min gode vän, det där behöver du inte förklara för mig, det där visste jag ju redan
-
- Moderator
Det är inte alls troligt att Alonso visste om detta på förhand. Efteråt kan han förstås ha fått reda på saken. Radiotrafiken visar att ingejörerna hölls utanför uppgörelsen. Det fanns ingen anledning att informera Alonso. Efteråt har han förstås haft möjlighet att få vetskap om detta, men ingenstans framkommer att så har varit fallet. Nelsinho har heller inte sagtnågot om detta. Hans vittnesmål tyder på att detta var en uppgörelse mellan tre person. Han själv, Briatore och Symonds. Betänk att Piquet Sr har sagt att Alonso måste ha vetat om detta, så far och son Piquet verkar inte ha hållt igen med vittnesmålen för att hålla Alonso utanför.jokan skrev:Ok vad kommer nu att hända med Alonso?
Självklart så visste ju han om detta!
Vill Santander/Ferrari ha att göra med en sådan FUSKARE???????????
-
-
-
jokan skrev:Nja vi måste ju hålla FA för en intelligent människa och vad ska han ha sagt/tänkt ang hans race strategi men nästan tom tank och långt långt bak i startfältet .
Klart han visste!!
Jag vill tro gott om människor (utom internetforummoderatorer som är genuint elaka) till motsatsen bevisas. Visste Alonso inte om detta skall självfallet ingen skugga falla över honom. Visste han däremot om det så är han lika skyldig som de tre övriga idioterna och skall behandlas därefter.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
- Moderator
Den strategin var kanske inte helt tokig. Den utgick ju från att en säkerhetsbil skulle ut på banan, en inte helt osannolik händelse. Betänk att Alonso var supersnabb hela helgen men misslyckades i kvalet på grund av en felande bränslepump. Han var nog beredd att spela rätt högt. En strategi liknande de som stod framför honom hade definitivt inneburit att segerchansen var helt borta. Med en annorlunda strategi fanns det i alla fall en liten chans.jokan skrev:Nja vi måste ju hålla FA för en intelligent människa och vad ska han ha sagt/tänkt ang hans race strategi men nästan tom tank och långt långt bak i startfältet .
Klart han visste!!
Jag tror inte att han visste något före loppet. Den stora frågan är vad han visste efter.
-
Även om han fick reda på det efter loppet så borde han ha reagerat direkt om han har någon heder i kroppen. Gått till FIA och sagt vad han visste. Hur kul är det att vinna ett lopp på det viset?JTarnstrom skrev:
Jag tror inte att han visste något före loppet. Den stora frågan är vad han visste efter.
Hoppas verkligen att Alonso hölls utanför detta svineri. Nu lär han ju veta det i alla fall. Han bör nu gå ut och offentligt avsäga sig den segern. Den är noll och intet värd.
Vem blev tvåa trea och fyra i detta lopp???
-
- Moderator
Du har förstås rätt om det där med heder, men av förhören framgår att en ingenjör frågade Piquet jr om kraschen var avsiktlig, men fick ingen bekräftelse på det. Misstankar fanns säkert hos många men ur Alonsos perspektiv kan det lika gärna ha uppfattats illasinnade rykten. Jag tror att vi kan konstatera att OM den konspirerande trion ville hålla saken hemlig, så var det inga problem. Vad skulle Alonso ha gjort? Begärt att få se dataloggen? Det vore ju att spela högt med sin egen karriär eftersom det vore att uttala ett misstroendevotum.Gösta skrev:Även om han fick reda på det efter loppet så borde han ha reagerat direkt om han har någon heder i kroppen. Gått till FIA och sagt vad han visste. Hur kul är det att vinna ett lopp på det viset?JTarnstrom skrev:
Hoppas verkligen att Alonso hölls utanför detta svineri. Nu lär han ju veta det i alla fall. Han bör nu gå ut och offentligt avsäga sig den segern. Den är noll och intet värd.
Vem blev tvåa trea och fyra i detta lopp???
Och hade det snackats internt inom Renault, kan vi nog säkert tro att saken hade blivit känd genom någon annan än Nelsinho. Jag tror att Briatore var väl medveten, och vis av McLaren-affären, om att ju färre som kände till saken, desto bättre.
Jag upprepar också att ett motiv kan ha varit kopplad till en eventuell prestationsklausul i Alonsos kontrakt. I det fallet skulle Briatore naturligtvis inte låta Alonso veta om detta, då det helt och hållet skulle göra kontraktsvillkoren ogiltiga.
-
-
- Moderator
Även utan deras hjälp fanns en liten chans.jokan skrev:Q Med en annorlunda strategi fanns det i alla fall en liten chans. Q
Javisst med hjälp av farbröderna Symonds och Briatore nya krasch strategi,behjälpta av N Puchet
-
-
-
Hade han vetskap om detta men inte vidtog åtgärder så skall han betraktas som paria av Santander, Ferrari och hela F1 publiken.jokan skrev:Frågan kvarstår vad kommer Santander bank och Ferrari säga, om det framkommer att FA hade vetskap om det.
-
Re: FIA utreder Singapores GP 2008
FAAN! Jag hade fel ingen, men jag tror bara gott om folk då går man på sådana här minor.EnzoF1 skrev:platt skrev:Tror du på det? Huumm tänk, gå inte på allt.JTarnstrom skrev:Enligt Autosport har ny bevisning framkommit som visar att Renault kan ha manipulerat resultatet i Singapores GP förra året, en tävling som ALonso vann, genom att låta Piquet Jr köra in i muren för att på så sätt tvinga ut säkerhetsbilen.
Skulle FIA komma fram till att Renault har manipulerat resultatet på detta vis, tror jag att det är ajöss med det franska stallet.
Detta är nog värre en allt skit som har varit dom senaste årens dravel.
Så en en gång får jag säga ursäkta för mina bergsäkra och felaktiga gissningar/ påståenden.
Senast redigerad av platt den ons sep 16, 2009 21:35, redigerad totalt 1 gång.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Du är en dålig människa....platt skrev:FAAN! Jag hade fel ingen, men jag tror bara gott om folk då går man på sådana här minor.EnzoF1 skrev:platt skrev: Tror du på det? Huumm tänk, gå inte på allt.
Så en en gång får jag säga ursäkta för mina bersäkra och felaktiga gissningar/ påståenden.
FIA = Ferrari International Assistance
-
Nej inte dålig bara godtrogenolag skrev:Du är en dålig människa....platt skrev:FAAN! Jag hade fel ingen, men jag tror bara gott om folk då går man på sådana här minor.EnzoF1 skrev:
Så en en gång får jag säga ursäkta för mina bersäkra och felaktiga gissningar/ påståenden.
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
-
Men jag står för det i alla fall, det är inte alla som gör detjokan skrev:Nej inte dålig bara godtrogenolag skrev:Du är en dålig människa....platt skrev: FAAN! Jag hade fel ingen, men jag tror bara gott om folk då går man på sådana här minor.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Moderator
Jodå, det är flera som gör det. Det är alltid trevligtplatt skrev:Men jag står för det i alla fall, det är inte alla som gör detjokan skrev:Nej inte dålig bara godtrogenolag skrev: Du är en dålig människa....
-
Ja visst är det fler som gör det, men inte alla eller hur.JTarnstrom skrev:Jodå, det är flera som gör det. Det är alltid trevligtplatt skrev:Men jag står för det i alla fall, det är inte alla som gör detjokan skrev: Nej inte dålig bara godtrogen
-
- Varnad
Ni är rätt dåliga allihop, det är bara jag och Gösta som är det minsta lilla bra och det mesta beror på vår gemensamma syn på internetmoderatorer.
Jag har inte delat övertygelsen om Flavios självklara oskyldighet och hans egna historia är skäl nog.
Har han gjort något helt ärligt och med goda intentioner?
Jag har inte delat övertygelsen om Flavios självklara oskyldighet och hans egna historia är skäl nog.
Har han gjort något helt ärligt och med goda intentioner?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
- Varnad
-
Jag LOVAR.Jari skrev:platt, jag vill att du kör försiktigt och tänk på att de där idioterna i bilerna har INTE sett dig.
-
- Varnad
-
Mitt finna garage är snart klart, där kan den stå och gotta sig men tack ändå.Jari skrev:Bra där!
Behöver du garageplats för vintern kan den stå här. Det har den gjort för.
-
platt skrev:Och jag medolag skrev:
Sista dagen på jobb och jag fick det på bild
Ni och era superkameror, själv hade jag bara en instamatic som jag inte hittar sladden till (jäkla Nikon som inte kan ha samma std som alla andra) eftersom jag inte har kortplats i den här stenåldersburken oc kontoret för närvarande är nerpackat.
I was misled and that is the way it went
-
Att Briatore är en skrupelfri räv har jag aldrig tvekat på.
Men Pat Symonds har jag alltid tyckt vara en sympatisk typ. En klar besvikelse att han varit inblandad i dylikt. Hedervärt av honom att inte ljuga på förhören utan istället avböja att svara på vissa frågor trots att det avslöjar honom.
Men Pat Symonds har jag alltid tyckt vara en sympatisk typ. En klar besvikelse att han varit inblandad i dylikt. Hedervärt av honom att inte ljuga på förhören utan istället avböja att svara på vissa frågor trots att det avslöjar honom.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
Jag har aldrig varit främmande för den här typen av kreativ taktik. Det är aningen längre än att göra en bra aerodynamik eller att köra den man tävlar om världsmästartiteln med av banan i sista tävlingen, men vi pratar om folk som vill vinna till nästan varje pris.
Har lite svårt att tro det här om Pat Symonds förresten. Men OK, man har sett rätt mycket skit men ändå blir man lite förvånad och tänker det kanske har gått till så här. Synd. Skandal. Och så vidare. Man är lite förvånad. Men inte tokförvånad.
Något som jag däremot är tokförvånad över är att Flavio och Pat får sparken - idag. Så bara. Det tycker jag är helt otroligt överkonstigt. På något konstigt sätt så anar jag en spanking Max som vill ge igen till Flavio för saker som handlar om bilder, skandaler, prestige och otroligt gamla gubbars problem med potensen.
Har lite svårt att tro det här om Pat Symonds förresten. Men OK, man har sett rätt mycket skit men ändå blir man lite förvånad och tänker det kanske har gått till så här. Synd. Skandal. Och så vidare. Man är lite förvånad. Men inte tokförvånad.
Något som jag däremot är tokförvånad över är att Flavio och Pat får sparken - idag. Så bara. Det tycker jag är helt otroligt överkonstigt. På något konstigt sätt så anar jag en spanking Max som vill ge igen till Flavio för saker som handlar om bilder, skandaler, prestige och otroligt gamla gubbars problem med potensen.
-
-
Den här kommentaren från Piquet Jr om Flavio var kul.
Briatore: The problem is Trulli.
[Engineer]: Yeah, it's Trulli.
Briatore: I don’t understand why Rosberg not try hard.
[Engineer]: Yep.
Briatore: ...Fernando will be going nowhere?
Symonds: Absolutely.
Briatore: Let’s see the Japanese now yutaw taw.
Briatore: Fernando need to overtake somebody there because that is not...
Symonds: Yeah.
Briatore: That Trulli’s very slow eh?
Briatore: ...Nakajima
Symonds: Nakajima yeah.
Briatore: Yeah, come on.
Briatore: Maybe, you know, maybe we need to quicken up now.
[Engineer]: Yeah, we gone quicker now than Nakajima.
Det var precis den känslan jag fick när jag läste radiotrafiken från Singapore. Symonds var hjärnan, mekanikerna och ingenjörerna slet som djur för att hålla koll på allt, och Flavio... han verkar mest ha stört de andra i arbetet?If you listen to the pit-wall radio, it's like a joke. He hasn't got a clue what is happening in the race.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77638
Briatore: The problem is Trulli.
[Engineer]: Yeah, it's Trulli.
Briatore: I don’t understand why Rosberg not try hard.
[Engineer]: Yep.
Briatore: ...Fernando will be going nowhere?
Symonds: Absolutely.
Briatore: Let’s see the Japanese now yutaw taw.
Briatore: Fernando need to overtake somebody there because that is not...
Symonds: Yeah.
Briatore: That Trulli’s very slow eh?
Briatore: ...Nakajima
Symonds: Nakajima yeah.
Briatore: Yeah, come on.
Briatore: Maybe, you know, maybe we need to quicken up now.
[Engineer]: Yeah, we gone quicker now than Nakajima.
-
-
- Varnad
-
Det enda intressanta med den där radiotrafiken är att varje gång man ser folk på pitwalls sitter dom oftast och ser lugna ut och tittar på TV ser det ut som, men om det där är en standard radiotrafik under några minuter på ett lopp så låter det fan hektiskt värre...
Och att det ska kunna användas som bevis för att någon är oskyldig är nog ganska uteslutet då ALLA vet att allt dom säger spelas ju in, och under alla år i sporten har väl både briatore och symmonds plockat upp lite skådistalanger!
roligt på p-f1 idag där det spekuleras att tom Ferrari och Massa kan stämma dom för förlorad inkomst för att dom tappa vm-et pga den incidenten, far fetched
Och att det ska kunna användas som bevis för att någon är oskyldig är nog ganska uteslutet då ALLA vet att allt dom säger spelas ju in, och under alla år i sporten har väl både briatore och symmonds plockat upp lite skådistalanger!
roligt på p-f1 idag där det spekuleras att tom Ferrari och Massa kan stämma dom för förlorad inkomst för att dom tappa vm-et pga den incidenten, far fetched
-
Det är inte alls långsökt! Om det är så att andra stall led ekonomisk skada av det sannslöst idiotiska tilltag som Piquet, Briattore och Symonds kokte ihop så kan de mycket väl i domstol söka ekonomisk kompensation av Rrnault, dessutom med goda chanser att vinna målet skulle jag gissa.stoff skrev:
-
Vad dom skulle behöva bevisa då vore att dom hade vunnint F1 mästerskapet om detta inte hade hänt, och hade det varit det sista loppet hade det kanske gott, men det var ju 3 lopp efter som kunde haft andra utgångar om ställningen var annorlunda, alla vet ju hur hamilton safeade i brasilien och gjorde minsta möjliga för att kamma hem det.
-
En mycket bra redogörelse finns nu på autosport.com angående skandalen, där redogörs intrvjuer med Piquet Jr, Symmonds och Briatore liksom telemetri mm:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/78682
http://www.autosport.com/news/report.php/id/78682
-
- Utvisad
-
Det här får en att överväga intresset för F1, det behövs en rejäl utrensing och generationsbyte både bland stallen och FIA. Se bara på Force India som anställde unga hungriga tekniker. Briatore var en pajas men Symmonds är en duktig tekniker som skämt ut sig och valt att spela med.
Niki Lauda sammanfattar eländet med orden:
"Why did Piquet do it?
"Remember, he was a young driver - more of a child than a man - and was put under pressure by the team who told him what he must do in order to get a new contract. When I drove we were men and would have said no."
Källa: http://www.planet-f1.com/story/0,18954, ... 13,00.html
Niki Lauda sammanfattar eländet med orden:
"Why did Piquet do it?
"Remember, he was a young driver - more of a child than a man - and was put under pressure by the team who told him what he must do in order to get a new contract. When I drove we were men and would have said no."
Källa: http://www.planet-f1.com/story/0,18954, ... 13,00.html
-
-
- Utvisad
Om man ska tro det som skrevs i Autosport, så visste senior ju inte det förrän i efterhand.Cheever skrev:Man undrar på samma tema varför inte Piquet Sr inte satte stopp för det hela, han är ju visserligen gubbe men borde ha lärt sig något, och han måste väl ha vetat eller?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-