Ang Stallets budgetar
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ferrari har också en bråkdel av de pengar som de stora billtillverkarna har .... moderbolaget FIAT däremot har klöver och Marlboro pytsar in en rejäl dos pengar i det där stallet också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
On 2002-05-06 09:41, mopar wrote:
Vad många inte vet är att Renault är den störste enskilde sponsorn, minns inte summan men dom står för merparten av hela Renault teamets budget. Ferrari betalar t.ex. en bråkdel av den totala Scuderia Ferrari budgeten.
//mopar
Trodde att Renault ägde sitt stall inte sponsrade det????
Sponsor är väl per definition en utomstående bidragsgivare / reklamplatsköpare ?????
Ferarri betalar väl hela sin budget själva? Intäkterna kommer från bidragsgivare / reklamplatsköpare??
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vodafone avtalet sägs vara värt uppemot 500 Mkr per år för Ferrari - och Marlboro avtalet ger betydligt mer pengar än så ... med andra ord rätt stor budget
Och visst är REnault inte sponsor åt Renaultstallet - de är ägare, Mild Seven däremot är en sponsor och Renault betalar hela budgeten med hjälp av bland annat Mild Seven pengar - dutti pojke zz
Och visst är REnault inte sponsor åt Renaultstallet - de är ägare, Mild Seven däremot är en sponsor och Renault betalar hela budgeten med hjälp av bland annat Mild Seven pengar - dutti pojke zz
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ibland brukar kostnaderna för den nya fabriken, inkl. vindtunnel vara med i Toyotas budget, vilket ju inte är så relevant, eftersom den kostnaden skall slås ut över många år. Ferrari har t.ex. bra många fler anställda än Toyota, så det är klart att de har större årsbudget. Däremot tycker jag det verkar tveksamt att Renault verkligen betalar mer än Toyota per år, men, men, säger ni att det är så, så får jag väl tro på det.
I juli 2005 skall det ju bli totalt förbud mot tobaksreklam inom EU , medans FIA skall gå med i världsförbudet mot tobaksreklam inom sport, i oktober 2006. Om det förstnämnda går igenom och ingen dispens ges, så har Ferrari Marlboro-pengar i 2 säsonger till, sedan måste de hitta en annan sponsor. FIAT verkar ju minst sagt vara bankrutt, så därifrån lär de snarare få mindre pengar än mer. Vodafone verkar ju på en minst sagt skakig bransch och har väl inte helt stabil ekonomi själva, så det kommer nog inte att bli helt lätt för Ferrari. Nu har de ju ett väldigt starkt varumärke så det ordnar sig nog med en hyfsad budget, men lite kämpigt kan det nog bli, iallafall att expandera som de gjort hittills.
Även McLaren kommer ju att mista West, men har fördelen att ha en något stabilare biltillverkare bakom sig, som pytsar in mängder av pengar. Det ryktas ju förresten att West skall dra sig ur snarast. Moderbolaget gick väl ihop med nåt annat bolag, eller köpte(s) upp, eller vad det var?
Williams har ingen tobakssponsor och en biltillverkare bakom sig som till skillnad ifrån de flesta andra har mångmiljardvinster och har råd att slänga ut en hel del på F1. Så det kanske blir Williams tur att dominera igen, om några år.
I juli 2005 skall det ju bli totalt förbud mot tobaksreklam inom EU , medans FIA skall gå med i världsförbudet mot tobaksreklam inom sport, i oktober 2006. Om det förstnämnda går igenom och ingen dispens ges, så har Ferrari Marlboro-pengar i 2 säsonger till, sedan måste de hitta en annan sponsor. FIAT verkar ju minst sagt vara bankrutt, så därifrån lär de snarare få mindre pengar än mer. Vodafone verkar ju på en minst sagt skakig bransch och har väl inte helt stabil ekonomi själva, så det kommer nog inte att bli helt lätt för Ferrari. Nu har de ju ett väldigt starkt varumärke så det ordnar sig nog med en hyfsad budget, men lite kämpigt kan det nog bli, iallafall att expandera som de gjort hittills.
Även McLaren kommer ju att mista West, men har fördelen att ha en något stabilare biltillverkare bakom sig, som pytsar in mängder av pengar. Det ryktas ju förresten att West skall dra sig ur snarast. Moderbolaget gick väl ihop med nåt annat bolag, eller köpte(s) upp, eller vad det var?
Williams har ingen tobakssponsor och en biltillverkare bakom sig som till skillnad ifrån de flesta andra har mångmiljardvinster och har råd att slänga ut en hel del på F1. Så det kanske blir Williams tur att dominera igen, om några år.
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Ok,
Jag förtydligar mig lite dårå..
Renault är den biltillverkare som står för största pengatillskottet till det egna stallet av samtliga stall. Toyota, Ferrari etc betalar en lägre summa av "egna" pengar och finansierar sin verksamhet till största del på sponsorernas pengar. Jämför man vad de olika sponsorerna sägs "skänka" och vad de olika biltillverkarna skjuter till.. så skall alltså enligt ryktet Renault ge mest pengar av samtliga.
Men visst äger dom sitt stall.. ingen tvekan om det.
Tyvärr har jag inte kvar länken till siten där jag läste allt detta inför säsongen.. jag somnade innan jag la den på minnet.. någonstans nere bland tobaksbolagen dog mitt intresse.
Bästa sponsorn genom tiderna måste ha varit när Williams hade sponsring av Bin Laden group eller nått liknande.. den idag välkände skurkens farsa sponsrade Williams en gång i tiden när Alan Jones rattade..
//mopar
_________________
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: mopar den 2002-05-06 13:58 ]</font>
Jag förtydligar mig lite dårå..
Renault är den biltillverkare som står för största pengatillskottet till det egna stallet av samtliga stall. Toyota, Ferrari etc betalar en lägre summa av "egna" pengar och finansierar sin verksamhet till största del på sponsorernas pengar. Jämför man vad de olika sponsorerna sägs "skänka" och vad de olika biltillverkarna skjuter till.. så skall alltså enligt ryktet Renault ge mest pengar av samtliga.
Men visst äger dom sitt stall.. ingen tvekan om det.
Tyvärr har jag inte kvar länken till siten där jag läste allt detta inför säsongen.. jag somnade innan jag la den på minnet.. någonstans nere bland tobaksbolagen dog mitt intresse.
Bästa sponsorn genom tiderna måste ha varit när Williams hade sponsring av Bin Laden group eller nått liknande.. den idag välkände skurkens farsa sponsrade Williams en gång i tiden när Alan Jones rattade..
//mopar
_________________
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: mopar den 2002-05-06 13:58 ]</font>
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
De här är ju lite kul(ursprunget ifrån Sun):
Most of the F1 team bosses have supported the calls for cost cuts,
but Jaguar team boss Niki Lauda has hit out at them and said that he has no
sympathy with their plight.The Sun quoted Lauda saying the following on
Jordan team boss Eddie Jordan: "Eddie Jordan, who has sold 40 per cent of
his JORDAN team for £20million, prefers collecting extortionately expensive
yachts instead of looking after his F1 team." He furthermore suggested that
Eddie Jordan should start investing his own money into the team "he has run
down".He furthermore said the following on Arrows team boss Tom WAlkinshaw:
"Everyone knows how Tom makes his deals. No need to say more." He ended by
labeling the Minardi team as "cheapjack racers".He ended by saying the
following on McLaren's team boss Ron Dennis: "Ron has always claimed he
didn't need a Schumacher because his team was easily good enough without
him. Well, this idea has ended up in smoke where it belongs."
Lite trevligt bråk i sann F1-anda. En klubb som måste göra Farbror Sid överlycklig...Jaguar Racing boss Niki Lauda has long been known for not mincing his words and telling it like it is. Even to the extent of calling his own car a pile of ****.
However in today's Sun newspaper the former world-champion has gone further than ever. When asked about the Jordan's team money worries Lauda is reported to have said, "Eddie Jordan, who has sold 40% of his Jordan team for £20 million, prefers collecting extortionately expensive yachts instead of looking after his F1 team."
Lauda suggests that Jordan, who recently announced a series of job losses at his Silverstone HQ should invest more of his own money in the team.
This comes in the wake of Heinz-Harald Frentzen's crack at the Barcelona Grand Prix press conference that maybe Eddie should consider working himself in the future.
In response to Lauda's jibes a furious Eddie Jordan said, "Niki is obviously having a go at others to deflect from his own poor showing on the track. He has more resources at his disposal than the entire bottom half of the grid and yet he has only scored three points this season."
"He should concentrate on his own job and not worry about the other teams."
The public spat will no doubt put an end to speculation that Jordan will be using Cosworth engines in 2003. Paddock rumour has suggested that Honda could end their engine supply deal with Jordan at the end of the year leaving EJ short of a power unit.
As engine suppliers Cosworth come within his remit, Niki Lauda has the power to veto any future engine supply deal.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd