Det blir väl som vanligt. Berättar förarna vad dom vet så ger inte FIA dom något straff.JTarnstrom skrev:Japp, och när han sedan kraschade fick han förtroende att köra även nästa race. De flesta andra förare hade fått sparken... Huvuden kommer att rulla. Den stora frågan är bara om Alonso kan hållas utanför detta. Om han är inblandad, vilket jag tror att han är, något annat vore ju osannolikt, så hoppas jag att även han ryker. Han må vara en bra förare, men det börjar bli lite mycket nu.ANFRAN skrev:"Although [Briatore and Symonds] confirm that the meeting between the three of them took place, both suggest that it was Piquet's own suggestion to cause an accident."JTarnstrom skrev:Nu ligger Renault riktigt risigt till.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/78446
FIA utreder Singapores GP 2008
-
-
-
- Moderator
Han verkar rätt bra på det själv. Någon hjälp utifrån verkar inte behövas. Han lever farligt, den gode Alonso. Självkart kände han till det här. Att han skulle ha hållits ovetande om detta både före och efter loppet ter sig lika sannolikt som om påven har porrpung.Christoffer skrev:Hmm. Och detta kommer precis när Alonso skall få komma till Ferrari.
Har han någon som vill sätta pinnar i hjulen för hans karriär?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
Precis, Piquet lär ju knappast kunnat hålla tyst om vilken insats han gjort för att Alonso skulle kunna vinna loppet om det nu var så att Alonso inte visste om det redan innan.JTarnstrom skrev:Han verkar rätt bra på det själv. Någon hjälp utifrån verkar inte behövas. Han lever farligt, den gode Alonso. Självkart kände han till det här. Att han skulle ha hållits ovetande om detta både före och efter loppet ter sig lika sannolikt som om påven har porrpung.Christoffer skrev:Hmm. Och detta kommer precis när Alonso skall få komma till Ferrari.
Har han någon som vill sätta pinnar i hjulen för hans karriär?
-
- Utvisad
-
Om Renault har fuskat så självklart visste Alonso detta. Men att det kommer ut ett år efteråt när han är på väg till Ferrari känns nästan som en hämndåtgärd. Är det så att Renault har svårt att fortsätta utan Alonso så Briatore menar att får inte vi så ska inte han heller få fortsätta.
Att halvt erkänna att något lurt var på gång är ju detsamma som att helt erkänna.
Att halvt erkänna att något lurt var på gång är ju detsamma som att helt erkänna.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
I.Kilmister
-
-
-
ponera det här... fia tycker det här är tillräckligt mycket för att ogiltigförklara loppet ur poängsynpunkt vilket skulle ge massa vm vinst 2008
(för det är väl inte alltför långdragen slutsats att hade massas depåstopp skett som planerat så hade det inte blivit så illa som det blev.. även fast det helt var ferraris fel själva!)
men inget som fia gör förvånar en
(för det är väl inte alltför långdragen slutsats att hade massas depåstopp skett som planerat så hade det inte blivit så illa som det blev.. även fast det helt var ferraris fel själva!)
-
- Moderator
Jag tror inte att FIA kan göra så mycket åt resultatet i efterhand. Bucklorna är utdelade sedan länge.
Jag har nu läst Piquets vittnesmål och Briatore framstår som precis den tyrann jag har trott honom vara - alltså när det gäller andreförarna. Jag finner dessutom Piquets vittnesmål trovärdigt och en del av de uppgifter han har lämnat kan säkert också styrkas i efterhand.
Jag har nu läst Piquets vittnesmål och Briatore framstår som precis den tyrann jag har trott honom vara - alltså när det gäller andreförarna. Jag finner dessutom Piquets vittnesmål trovärdigt och en del av de uppgifter han har lämnat kan säkert också styrkas i efterhand.
-
Snarare isåfall att Alonso diskas och Rosberg utses till segrare.stoff skrev:ponera det här... fia tycker det här är tillräckligt mycket för att ogiltigförklara loppet ur poängsynpunkt vilket skulle ge massa vm vinst 2008
Hamilton kom på poängplats och får isåfall sin mästartitel mer säkrad.
Massa hade ju lite problem med tankningen där och var långt från poängplats.
Brain dead, total amnesia,
I.Kilmister
I.Kilmister
-
Jorå, jag vet, men Ferrari schabblade ju till Massas depåstopp pga ren stress orsakad av det kaotiska läget med gällande säkerhetsbilsreglerna, och då missade han poäng. Men om man, vilket jag inte ens vet om dom kan rent lagligt, bedömmar att piquets medvetna krasch ogiltigförklarar resultatet, ja då tappar ju hamilton 6 poäng från sin tredje plats (var det va?) och sumpar VM titeln till massa med 5 poäng... rolig tanke men föga sannolik.
Synd bara att janne och eje måste ännu en gång diskutera off-track händelser under sändningarna istället för det som händer på banan, och det tror jag kommer bara en del!
Synd bara att janne och eje måste ännu en gång diskutera off-track händelser under sändningarna istället för det som händer på banan, och det tror jag kommer bara en del!
-
Skönt att man slipper, jag tror inte man hör deras röster på plats i Monzastoff skrev: Synd bara att janne och eje måste ännu en gång diskutera off-track händelser under sändningarna istället för det som händer på banan, och det tror jag kommer bara en del!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Vi sitter rätt nära kommentatorshytterna så man vet aldrigplatt skrev:Skönt att man slipper, jag tror inte man hör deras röster på plats i Monzastoff skrev: Synd bara att janne och eje måste ännu en gång diskutera off-track händelser under sändningarna istället för det som händer på banan, och det tror jag kommer bara en del!
I was misled and that is the way it went
-
Platt kanske läser på Ejes läpparCheever skrev:Vi sitter rätt nära kommentatorshytterna så man vet aldrigplatt skrev:Skönt att man slipper, jag tror inte man hör deras röster på plats i Monzastoff skrev: Synd bara att janne och eje måste ännu en gång diskutera off-track händelser under sändningarna istället för det som händer på banan, och det tror jag kommer bara en del!
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Moderator
Kanske att påven har porrpung, trots allt. UTskrifter av radiotrafiken verkar åtminstone bekräfta att Alonsos raceingenjör under loppet ifrågasätter strategin, men Symonds lugnar honom med att allt kommer att lösa sig. Om inte Alonsos raceingenjör visste så är det troligt att Alonso inte heller gjorde det. Frågan kvarstår i så fall om han fick kunskap om saken efteråt, och varför han i så fall inte rapporterade till FIA.
-
Vem är det som bestämmer om depå besöken är det raceingenjören eller Briatore eller kanske Alonso själv? Varför skulle raceingenjören bli förvånad?JTarnstrom skrev:Kanske att påven har porrpung, trots allt. UTskrifter av radiotrafiken verkar åtminstone bekräfta att Alonsos raceingenjör under loppet ifrågasätter strategin, men Symonds lugnar honom med att allt kommer att lösa sig. Om inte Alonsos raceingenjör visste så är det troligt att Alonso inte heller gjorde det. Frågan kvarstår i så fall om han fick kunskap om saken efteråt, och varför han i så fall inte rapporterade till FIA.
Har dom inte gått i genom strategin innan loppet. Hade jag suttit i deras sits så hade jag gått igenom allt innan loppet, men nu är jag ingen raceingenjör och inte heller Briatore himself:D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
Det är väl så att även om han fick reda på det efteråt så skulle att rapporterat till FIA var jämställt med att borra hål i botten på båten man sitter i. Han skulle ju inte bara riskera att bli av med poängen utan dessutom att bli av med sin arbetsgivare. Alonso skulle väl iofs inte ha några större problem att skaffa sig en ny anställning men jag tror att alla som är involverade i F1 förväntas vara lojala mot sitt team oavsett vad teamet sysslar med. Precis som jag tror att Piquet kan få en del bekymmer att skaffa sig en ny sits, inte bara för att han avsiktligt förstörde ett race, utan dessutom för att han väljer att tala om det för övriga världen.JTarnstrom skrev:Kanske att påven har porrpung, trots allt. UTskrifter av radiotrafiken verkar åtminstone bekräfta att Alonsos raceingenjör under loppet ifrågasätter strategin, men Symonds lugnar honom med att allt kommer att lösa sig. Om inte Alonsos raceingenjör visste så är det troligt att Alonso inte heller gjorde det. Frågan kvarstår i så fall om han fick kunskap om saken efteråt, och varför han i så fall inte rapporterade till FIA.
Jag är rätt övertygad om inget stall i F1 drar sig från att köra med lite ljusskygga metoder om det kan gagna målen och att det är precis som i många andra sammanhang, det är ok så länge man inte åker fast. Och jag tror att många förare utan större betänkligheter ställer upp på saker för att skaffa sig fördelar gentemot andra förare men att man förväntas hålla det för sig själv och gör det också av ren självbevarelsedrift.
Alla vill vinna och många är beredda att gå ganska långt för att göra det. I just Piquets fall gick man kanske lite väl långt, men man hade också kommit undan (och gör kanske fortfarande) om inte Piquet själv, ganska långt efter incidenten, valt att berätta om det.
-
-
- Moderator
Som jag förstår det kallades Alonso in i depå tidigare än vad strategin tillät. ALonsos raceingenjör ifrågasatte detta men fick då till svar från Symonds, som uppenbarligen hade det övergripande ansvaret, att det var lugnt, det skulle nog bli bra ändå.platt skrev:Vem är det som bestämmer om depå besöken är det raceingenjören eller Briatore eller kanske Alonso själv? Varför skulle raceingenjören bli förvånad?JTarnstrom skrev:Kanske att påven har porrpung, trots allt. UTskrifter av radiotrafiken verkar åtminstone bekräfta att Alonsos raceingenjör under loppet ifrågasätter strategin, men Symonds lugnar honom med att allt kommer att lösa sig. Om inte Alonsos raceingenjör visste så är det troligt att Alonso inte heller gjorde det. Frågan kvarstår i så fall om han fick kunskap om saken efteråt, och varför han i så fall inte rapporterade till FIA.
Har dom inte gått i genom strategin innan loppet. Hade jag suttit i deras sits så hade jag gått igenom allt innan loppet, men nu är jag ingen raceingenjör och inte heller Briatore himself:D
Hela uppgörelsen hade kunnat ske utan Alonsos vetskap. Jag tror också att motiven för Briatores och Symonds agerande kan ha varit något av följande: Stallet behövde uppvisa resultat för att inte Renaults styrelse skulle dra ur pluggen för hela satsningen, eller för att de skulle få den budget de hade äskat om. Det andra alternativet kan ha varit att uteblivna resultat hade kunnat frigöra Alonso från kontraktet med Renault och det ville Briatore av självklara skäl undvika. Ett bra resultat i Singapore skulle hypotetiskt ha kunnat gjort att klausulerna för att binda Alonso kontraktstiden ut varit uppfyllda. SKulle det senare alternativet utgöra motivet för Briatores och Symonds agerande, då är det inte speciellt sannolikt att Alonso var informerad - då var han lika lurad som alla andra.
-
Varför inte rödflagga loppet i så fall i efterhand.. när NP kraschar.. hur såg då fältet ut? "Ala USA racing"stoff skrev:Jorå, jag vet, men Ferrari schabblade ju till Massas depåstopp pga ren stress orsakad av det kaotiska läget med gällande säkerhetsbilsreglerna, och då missade han poäng. Men om man, vilket jag inte ens vet om dom kan rent lagligt, bedömmar att piquets medvetna krasch ogiltigförklarar resultatet, ja då tappar ju hamilton 6 poäng från sin tredje plats (var det va?) och sumpar VM titeln till massa med 5 poäng... rolig tanke men föga sannolik.
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
IWSC Champion 2002
-
FIA adviser: I put it to you, Mr. Symonds, that that’s aJari skrev:Ska bli kul att se vilka andra sätt att bevisa Nelsons agerande som kan tänkas finnas.
Telemetri? Avslöjanden under hypnos? Rykande underkläder?
very unusual piece of telemetry that would suggest that
this may have been a deliberate crash.
Symonds: I would agree it’s unusual.
FIA adviser: Would it suggest to you a deliberate crash?
Symonds: I’m not sure I’ve ever seen a deliberate crash,
so I.... It’s very unusual data.
FIA adviser: Counter-intuitive for a driver to put his foot
full on the throttle when he’s in a deep (wheel)spin like
that, Mr. Symonds?
Symonds: It is. yes, when he has that much wheelspin,
it’s counter-intuitive.
-
- Moderator
Det är ju inte så att FIA kräver bevisföring i samma utsträckning som en civil domstol. De kräver raka svar och frånvaro av motsägelsefulla utsagor. Det är väldigt mycket upp till deras eget godtycke. Därmed inte sagt att de dömer precis som de känner för. Den trovärdighet som FIA tillmäts avgörs av de beslut de fattar så de lär ju inte kasta ut Renault om inte så pass trovärdiga bevis eller indicier finns att det låter sig göras utan att äventyra den.
-
- Varnad
De ska nog kunna motivera sina beslut också och bibehålla trovärdigheten och därför kommer de inte fällas. Ord står mot ord och en motanmälan från Briatore om förtal har lämnats in till civil domstol.
Han kunde dessutom visa upp en kopia på ett brev som svar på det försök till utpressning Piquet jr och sr gjort sig skyldiga till.
Det bästa svaret jag hört angående frågor om detta med Nelsinho ställda till Flavio var, när han blev tillfrågad om stallet bett honom krocka med flit i Singapores GP; Nelson har krockat 17 gånger!
Han kunde dessutom visa upp en kopia på ett brev som svar på det försök till utpressning Piquet jr och sr gjort sig skyldiga till.
Det bästa svaret jag hört angående frågor om detta med Nelsinho ställda till Flavio var, när han blev tillfrågad om stallet bett honom krocka med flit i Singapores GP; Nelson har krockat 17 gånger!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Jag tycker det är ganska uppenbart att Symonds och Briatore var inblandade. FIA frågade Symonds om han hade visat banritningen för Piquet och pekat ut kurvan där han skulle krascha. Ett helt befängt påstående om det inte skulle ligga någon sanning i det, det hade varit hur lätt som helst för Symonds att förneka att det hade inträffat – i stället ville han inte svara på frågan.
Sedan fanns det, som jag ser det, ingen annan logisk förklaring till att ta in Alonso två varv tidigare.
Sedan fanns det, som jag ser det, ingen annan logisk förklaring till att ta in Alonso två varv tidigare.
-
-
- Moderator
Briatore sänker sig till nya rekordlåga nivåer med sina homofoba påståenden om Nelsinhos sexuella preferenser. Hoppas Renault är nöjda med den bild av företaget som Flavio förmedlar.
-
- Varnad
-
- Moderator
Det var nog inte Briatores avsikt att enbart konstatera att NElsinho har bott tillsammans med en man.Jari skrev:Fan heller!
Lägre än att puckla på Naomi och posera i speedos kommer man inte.
Att Nelson bott tillsammans med en man är varken homofobt eller lågt att konstatera.
-
- Varnad
-
Ja det tror jag de är, annars hade de inte gett honom det förtroendet.JTarnstrom skrev:Briatore sänker sig till nya rekordlåga nivåer med sina homofoba påståenden om Nelsinhos sexuella preferenser. Hoppas Renault är nöjda med den bild av företaget som Flavio förmedlar.
Alla är inte PK och feminister. Det finns män av den gamla stammen kvar, män såm vågar vara just män. (inget du skulle känna till dock )
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Man skall definitivt inte bära hand på kvinnor. En subba däremot kan gott få sig en lusing. Jag tror att Flavio talar med bönder på bönders vis och med de lärda på latin.Jari skrev:Det spelar ingen roll!
Att slå en kvinna är det lägsta en man kan göra och förtjänar evigt spöstraff...
http://www.femalefirst.co.uk/celebrity/ ... -5865.html
http://www.usablogg.org/2008/04/03/inte ... all-i-usa/
http://www.aftonbladet.se/sofismode/art ... vice=print
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
-
Där ser man. En bekräftelse på att min gaydar funkar ganska bra...JTarnstrom skrev:Briatore sänker sig till nya rekordlåga nivåer med sina homofoba påståenden om Nelsinhos sexuella preferenser. Hoppas Renault är nöjda med den bild av företaget som Flavio förmedlar.
Men det var ju fint av Briatore att outa honom just nu. Och nämna åldern på 50-åringen så att moraltanterna kan kräkas lite. Bussigt. Och det var ju minst lika snällt att tvinga Piquet att flytta till Briatores hus så att han kunde "hålla koll på honom" – enligt pappa Piquets önskemål. Låste han inte in honom i en källare också? Hotade med stryk om han kollade på killar på stan? Låter mer som en slavägare än en manager.
Antingen är Briatore ett psykfall eller så är han offer för samma gamla italienska hederskultur som skildras i Gudfadern.
-
- Varnad
Jag vet inte riktigt vilken värld du lever i, för så där inbillar jag mig att det är i verkligheten utanför den trygga verkstan Sverige.ANFRAN skrev:Där ser man. En bekräftelse på att min gaydar funkar ganska bra...JTarnstrom skrev:Briatore sänker sig till nya rekordlåga nivåer med sina homofoba påståenden om Nelsinhos sexuella preferenser. Hoppas Renault är nöjda med den bild av företaget som Flavio förmedlar.
Men det var ju fint av Briatore att outa honom just nu. Och nämna åldern på 50-åringen så att moraltanterna kan kräkas lite. Bussigt. Och det var ju minst lika snällt att tvinga Piquet att flytta till Briatores hus så att han kunde "hålla koll på honom" – enligt pappa Piquets önskemål. Låste han inte in honom i en källare också? Hotade med stryk om han kollade på killar på stan? Låter mer som en slavägare än en manager.
Antingen är Briatore ett psykfall eller så är han offer för samma gamla italienska hederskultur som skildras i Gudfadern.
Speciellt om man fått i uppgift att ha koll på någon i en påpassad högprofilvärld.
Vad Flavio säger är att Nelson var jobbig att ha att göra med på flera plan. Han var en risk, en katastrof som bara väntade på att hända.
Homofobi och rasism bör inte blandas ihop med fördomar eller undvikande av risker i en påpassad värld. Det är den enklaste utvägen att avfärda med tillmälen, när den i själva verket är mycket mer komplext, som Gösta säger.
Är det fler du ser på din Gaydar, eller är det efterklokheter bara?
-
- Moderator
Jari skrev:
Homofobi och rasism bör inte blandas ihop med fördomar eller undvikande av risker i en påpassad värld.?
Öh, om det är något som homofobi och rasism bör blandas ihop med så är det just fördomar...
-
- Varnad
-
- Moderator
Det var inte den slutsats man kunde dra av ditt förra uttalande. Där sade du att man i princip kan vara homofob eller rasist utan att vara fördomsfull.Jari skrev:Ööööh, nej.
Alla har fördomar men alla är inte homofober eller rasister.
-
- Utvisad
Vad har Piquets sexuella tillhörighet med debatten att göra?
Ska han anses som mindre trovärdig för att han råkar bli attraherad av män eller varför ska Flavio överhuvudtaget nämna det.
Det omvända gäller ju så klart, Flavios fäbless för unga vackra tjejer har egentligen inget med honom och F1 att göra heller.
Lika lite som Max lägerlekar har det.
Men som vanligt så sticker rasismens och fördomarnas fula trynen upp.
Jag blir mer och mer övertygad om att Flavio börjar känna pressen och att han kommer att åka dit ordentligt på det här.
Ska han anses som mindre trovärdig för att han råkar bli attraherad av män eller varför ska Flavio överhuvudtaget nämna det.
Det omvända gäller ju så klart, Flavios fäbless för unga vackra tjejer har egentligen inget med honom och F1 att göra heller.
Lika lite som Max lägerlekar har det.
Men som vanligt så sticker rasismens och fördomarnas fula trynen upp.
Jag blir mer och mer övertygad om att Flavio börjar känna pressen och att han kommer att åka dit ordentligt på det här.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Moderator
Är det ett mönster i Briatores agerande, att avslöja andras sexuella preferenser? Mosley "comes to mind". Skulle inte förvåna mig. Här och var har det ryktats om att det var just Briatore som var mannen bakom. Nu hoppas jag nästan att det är så.
-
- Varnad
Jaha, du tolkar som du vill och betänk en smula eller läs igen vetja.JTarnstrom skrev:Det var inte den slutsats man kunde dra av ditt förra uttalande. Där sade du att man i princip kan vara homofob eller rasist utan att vara fördomsfull.Jari skrev:Ööööh, nej.
Alla har fördomar men alla är inte homofober eller rasister.
Briatore svarar på en bitter ex-anställds beskyllningar med en motstämning och passar på att hänga ut odågan med det som finns och som kan belasta eller åtminstone minska värdet av Nelson som karaktär.
Frågan är också om hur det är sagt och vad den som rapporterat om det hört eller tolkat det som. Precis som du ibland kan tolka saker åt helvete fel.
-
- Moderator
Föreslår att du tänker över det du skriver istället. Det handlar inte om tolkning från min sida, utan läsning av det du skriver. Håller du inte med om slutsatsen, skriv gärna det och förklara vad du avser. Här har du skrivit en sak, men menat en annan. Ansvaret för det kan du inte lägga på de som läser inläggen.
-
- Varnad
-
Den där kan du ju försöka göra en omröstning om - nåt säger mig att Tärnströms tolkning inte kommer att vara i minoritet...Jari skrev:Du klumpar ihop när jag säger håll isär?
"Homofobi och rasism bör inte blandas ihop med fördomar"
Du måste vara i minoritet som kan göra en sån tolkning...
Ett tips kan vara att tänka igenom vad du skriver innan du skickar iväg det, så kanske vi andra kan förstå nåt också.
Men du verkar ju vara lite extra ute och slira när det kommer in på homofobi och rasism, så du kanske har lite extra svårt att formulera klara tankar inom ett område du själv verkar ha svårt att stå för dina åsikter inom?
-
- Varnad
Jag står för mina åsikter och om du tycker jag har svårt för att uttrycka mig så är det inte mycket jag tänker göra åt det.
Såvida du inte erbjuder ett riktigt bra incitament?
Det ni två ger uttryck för just nu är ganska typiskt för en argumentationsstil som, bildligt talat, inte tänker se skogen för alla trän som står i vägen.
Såvida du inte erbjuder ett riktigt bra incitament?
Det ni två ger uttryck för just nu är ganska typiskt för en argumentationsstil som, bildligt talat, inte tänker se skogen för alla trän som står i vägen.
-
Men varför då klaga på att andra inte förstår dig?Jari skrev:Jag står för mina åsikter och om du tycker jag har svårt för att uttrycka mig så är det inte mycket jag tänker göra åt det.
Om du inte tänker göra någonting åt det, så får du nog finna dig i att andra inte förstår vad du skriver heller.
Jag tycker dina inlägg är ännu värre när jag väl förstår dem, så för mig får du fortsätta skriva så obegripligt som möjligt, men gnäll gärna lite mindre över att andra inte förstår vad du försöker uttrycka.
-
- Varnad
Nämen nu är du ju där igen och tolkar snett?
Vart klagar jag nånstans? Det är ni som klagar på att jag uttrycker mig oklart när jag påstår att man inte kan dra ett likhetstecken mellan homofobi, rasism och fördomar. Som tre olika betydelser betraktat. Vilket de de facto också har.
Att Tärnström försöker klumpa ihop dem och påstå att man visst har fördomar om man är homofob och rasist är bara att ta en genväg som ingen frågat efter.
Att jag sen försöker tala om för honom att han i stället borde hålla isär begreppen så fattar varken du eller han det, då ni redan gått igång på triggerorden rasist och homofob, precis som det skulle ge er någon rätt att gå till attack mot någonting.
Vart klagar jag nånstans? Det är ni som klagar på att jag uttrycker mig oklart när jag påstår att man inte kan dra ett likhetstecken mellan homofobi, rasism och fördomar. Som tre olika betydelser betraktat. Vilket de de facto också har.
Att Tärnström försöker klumpa ihop dem och påstå att man visst har fördomar om man är homofob och rasist är bara att ta en genväg som ingen frågat efter.
Att jag sen försöker tala om för honom att han i stället borde hålla isär begreppen så fattar varken du eller han det, då ni redan gått igång på triggerorden rasist och homofob, precis som det skulle ge er någon rätt att gå till attack mot någonting.
-
- Moderator
Så, det är alltså inte alla homofober och rasister som har fördomar?Jari skrev:Nämen nu är du ju där igen och tolkar snett?
-
- Varnad
En homofob och en rasist har sina respektive fördomar, vi andra har andra fördomar. En del har det om finnar, en del om svenskar osv.JTarnstrom skrev:Så, det är alltså inte alla homofober och rasister som har fördomar?Jari skrev:Nämen nu är du ju där igen och tolkar snett?
Det är inte därför självklart att det är samma fördomar. Jag skulle till och med bvilja påstå att det är helt olika, men att de naturligtvis även kan ha andra fördomar.
Resten kräver nästan mer uttryckliga definitoner av begreppen, inte bara de allmänt raljerade.
-
Vad har denna diskussion om homofober och rasister med Singapore och dess utredning om eventuellt fusk och riggad seger??????
Vi har alla olika åsikter om det mesta och det finns en lagstadgad yttrandefrihet, tyvärr är det inte så i verkligheten. Vi är snabba att sätta etiketter på de som inte tycker som den samlade majoriteten tycker eller som vad vi anser vara rätt.
Rasist, homofob, bög, terrorist mm är laddade ord som lätt kan trigga upp de mest hetsiga diskussioner, speciellt när ord och meningar rycks ur sin ursprungliga form.
Vad som är otäckt är att vi lätt kan ändra våra åsikter genom påverkan och påtryckning eller manipulation från auktoriteter och sedan bara upprepar vad dessa uppmanar oss att säga. Se bara vad som hände på 1900-talet och som fortsätter nu på 2000-talet, vi är otroligt lättmanipulerade över vad som anses vara rätt eller fel.
Vi har alla olika åsikter om det mesta och det finns en lagstadgad yttrandefrihet, tyvärr är det inte så i verkligheten. Vi är snabba att sätta etiketter på de som inte tycker som den samlade majoriteten tycker eller som vad vi anser vara rätt.
Rasist, homofob, bög, terrorist mm är laddade ord som lätt kan trigga upp de mest hetsiga diskussioner, speciellt när ord och meningar rycks ur sin ursprungliga form.
Vad som är otäckt är att vi lätt kan ändra våra åsikter genom påverkan och påtryckning eller manipulation från auktoriteter och sedan bara upprepar vad dessa uppmanar oss att säga. Se bara vad som hände på 1900-talet och som fortsätter nu på 2000-talet, vi är otroligt lättmanipulerade över vad som anses vara rätt eller fel.