BELGIENS GP 2009 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 12 av 17
-
-
De har ju snarare gjort hela La Source vidare. Jämför bilderna Kimis kamera med bilderna från [Schumacher] 2004. Jag gissar att den nya banmarkeringen ligger ungefär där räcket låg förr. Eller gjorde man kurvan vidare genom att korta räcket efter depåmuren? Skitsamma, det gick inte att ta sig förbi på yttern, för yttern var på andra sidan räcket. Och fan vad Coulthard svamlar.
http://www.youtube.com/watch?v=cN3riqA2bRo
http://www.youtube.com/watch?v=cN3riqA2bRo
-
- Varnad
Nä de slutade med sandfållor när det inte ens gick att hålla skunki kvar i såna...ANFRAN skrev:När jag började kolla på F1, vilket inte var så förbannat många år sedan, då fyllde banmarkeringarna en funktion, nämligen att bilarna skulle hålla sig innanför dem. Körde förarna utanför dem blev de stående i gruset. Hade de tur slog de bara sönder bilen litegrann. Nuförtiden är det alltsomoftast asfalterat utanför banmarkeringarna och plötsligt är det inget problem om förarna kör utanför banan – inte ens om de gör det medvetet för att kunna ta sig förbi förare som håller sig på banan. Kimi tjänade minst en position idag när han rundade kön runt La Source och för detta hyllas han av kommentatorer och forumskribenter. Om jag hade fått bestämma så hade bandomarna tagit ifrån honom starten.platt skrev:Fyyy vilken start av Kimi den var bra det kan ingen ta i från honom.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Såja Enzo, upp med hakan nu. Det var väl skönt att Ferrari fick en seger och tur att dom iallafall har någon som klarade det.EnzoF1 skrev:OK, så då vet du allt om mig då. Vad bra.Jacob skrev:Känner och känner... du är väl från Västerås eller?EnzoF1 skrev: Känner jag dig?
Och det har naturligtvis bäring i diskussionen här på forumet också.
Äh, fattar inte varför jag ödslar tid på en sån som dig. Jag lyssnar hellre på Stones i så fall, och det säger en del.
Föresten Enzo så tror jag att du är saknad på Katajaiset (finska föreningen) i Västerås.
Lite äldre, lite långsammare
-
Mycket bra lopp på den bästa F1-banan! Mycket välförtjänt pallplats för Fisichella och Force India. Fisichella var den snabbaste föraren och var hela tiden i hälarna på Kimi, men avstod förmodligen att försöka köra om Kimi - för då hade han riskerat Force Indias första pallplats.
Button är i en rejäl svacka nu. Jag ser Vettel som den största utmanaren. Han är en bättre förare än Webber.
Button är i en rejäl svacka nu. Jag ser Vettel som den största utmanaren. Han är en bättre förare än Webber.
-
- Utvisad
Ja, de tjatar och tjatar. Men jag har sagt att jag inte kommer dit förrän de börjar med köpessprit.Jacob skrev:Såja Enzo, upp med hakan nu. Det var väl skönt att Ferrari fick en seger och tur att dom iallafall har någon som klarade det.EnzoF1 skrev:OK, så då vet du allt om mig då. Vad bra.Jacob skrev: Känner och känner... du är väl från Västerås eller?
Och det har naturligtvis bäring i diskussionen här på forumet också.
Äh, fattar inte varför jag ödslar tid på en sån som dig. Jag lyssnar hellre på Stones i så fall, och det säger en del.
Föresten Enzo så tror jag att du är saknad på Katajaiset (finska föreningen) i Västerås.
Däremot såg jag nåt anslag att DEF i Västerås saknade sin ordförande (dig) och att de är oroliga.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
-
Haha, nu vet jag inte hur allvarlig du är och visserligen har jag kanske dina gamla VHS-er med loppen men om du drar dig till minnes hur det såg ut tidigare i La Source innan den fick sin Tilkefiering så gick det fint att köra där då med, så det skall naturligtvis vara tillåtet att köra en längre väg där. Sen får man gärna fylla upp lite fler sandfållor igen för min del.ANFRAN skrev:När jag började kolla på F1, vilket inte var så förbannat många år sedan, då fyllde banmarkeringarna en funktion, nämligen att bilarna skulle hålla sig innanför dem. Körde förarna utanför dem blev de stående i gruset. Hade de tur slog de bara sönder bilen litegrann. Nuförtiden är det alltsomoftast asfalterat utanför banmarkeringarna och plötsligt är det inget problem om förarna kör utanför banan – inte ens om de gör det medvetet för att kunna ta sig förbi förare som håller sig på banan. Kimi tjänade minst en position idag när han rundade kön runt La Source och för detta hyllas han av kommentatorer och forumskribenter. Om jag hade fått bestämma så hade bandomarna tagit ifrån honom starten.platt skrev:Fyyy vilken start av Kimi den var bra det kan ingen ta i från honom.
I was misled and that is the way it went
-
Jag visste redan i förväg att Kimi skulle släppa ut bilen utanför banan i första kurvan för att få momentum uppför Eau Rouge och Kemmelrakan, precis som han gjorde förra året. Redan då förundrades jag att inte domarna hade synpunkter..ANFRAN skrev:När jag började kolla på F1, vilket inte var så förbannat många år sedan, då fyllde banmarkeringarna en funktion, nämligen att bilarna skulle hålla sig innanför dem. Körde förarna utanför dem blev de stående i gruset. Hade de tur slog de bara sönder bilen litegrann. Nuförtiden är det alltsomoftast asfalterat utanför banmarkeringarna och plötsligt är det inget problem om förarna kör utanför banan – inte ens om de gör det medvetet för att kunna ta sig förbi förare som håller sig på banan. Kimi tjänade minst en position idag när han rundade kön runt La Source och för detta hyllas han av kommentatorer och forumskribenter. Om jag hade fått bestämma så hade bandomarna tagit ifrån honom starten.platt skrev:Fyyy vilken start av Kimi den var bra det kan ingen ta i från honom.
Saknar de gamla mästarna...
-
- Utvisad
Kanske inte helt schysst kommentar till en dyslektiker.kanotisten skrev:Tacksam om du håller dig till svenska språket i detta forum..platt skrev:Smälen ver en smyggare.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Platt håller sig till ämnet, det är mer än man kan säga om dig!kanotisten skrev:Tacksam om du håller dig till svenska språket i detta forum..platt skrev:Smälen ver en smyggare.
Var det något i hans inlägg du inte förstod? Var formen viktigare än inehållet?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
- Moderator
Enzo stack ut hakan och nu har han fått lite box men nu räcker det med gnabb. När diskussionerna handlar mer om er själva än om förarna får det vara nog - det gäller för alla, Enzo och alla Kimi-fans. Diskutera förarna sakligt fortsättningsvis. Inlägg som kan tolkas som provokationer mot andra på forumet kommer att raderas.
Moderatorn
Moderatorn
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Webber och Vettel hade en hård fight i början på första varvet...Webber gick vinnande ur den striden i alla fall.TurboF1 skrev: Button är i en rejäl svacka nu. Jag ser Vettel som den största utmanaren. Han är en bättre förare än Webber.
För mig känns det som Webber är en bättre racer men att kanske Vettel är aningens snabbare på ett varv...kanske.
I alla fall har Webber kört bättre i de flesta racen.
-
Kan bara instämma och med facit i hand så kan man bara instämma att Kimi måste gjort sitt bästa lopp när han lyckades hålla den "usle" bakom sig.Lenny skrev:Jag visste redan i förväg att Kimi skulle släppa ut bilen utanför banan i första kurvan för att få momentum uppför Eau Rouge och Kemmelrakan, precis som han gjorde förra året. Redan då förundrades jag att inte domarna hade synpunkter..ANFRAN skrev:När jag började kolla på F1, vilket inte var så förbannat många år sedan, då fyllde banmarkeringarna en funktion, nämligen att bilarna skulle hålla sig innanför dem. Körde förarna utanför dem blev de stående i gruset. Hade de tur slog de bara sönder bilen litegrann. Nuförtiden är det alltsomoftast asfalterat utanför banmarkeringarna och plötsligt är det inget problem om förarna kör utanför banan – inte ens om de gör det medvetet för att kunna ta sig förbi förare som håller sig på banan. Kimi tjänade minst en position idag när han rundade kön runt La Source och för detta hyllas han av kommentatorer och forumskribenter. Om jag hade fått bestämma så hade bandomarna tagit ifrån honom starten.platt skrev:Fyyy vilken start av Kimi den var bra det kan ingen ta i från honom.
Dragrace med kersbil mot en utan! Kan resultatet bli annorlunda?
Kimi gjorde det han skulle och det är inte hans fel att de andra inte kom i fatt och förbi.
-
Jag är faktiskt helt allvarlig. La Source hade ju en smalare utgång förut. Om två bilar låg i bredd i höjd med apex så var det väl ändå omöjligt för en tredje att gasa sig förbi på yttern – den föraren hade satt bilen i räcket. Man kan förstås tycka att det borde vara tillåtet att köra en längre väg, och så kan man, precis som Coulthard gjorde, hävda att man samlar upp skräp på däcken om man kör där ute och att man därför inte tjänar på att ligga där, och dessutom kan till och med jag konstatera att Kimi svängde ut till vänster för att undvika en sammanstötning. Men detta faktum kvarstår ändå: om Kimi hade hållt sig på banan hade han inte kunnat ta sig förbi Trulli förrän tidigast i Raidillon. Nu tog han Trulli i La Source och Kubica i Raidillon. Jag säger inte att slutresultatet hade blivit ett annat utan periferikörningen, men liksom... rätt ska vara rätt.Cheever skrev:Haha, nu vet jag inte hur allvarlig du är och visserligen har jag kanske dina gamla VHS-er med loppen men om du drar dig till minnes hur det såg ut tidigare i La Source innan den fick sin Tilkefiering så gick det fint att köra där då med, så det skall naturligtvis vara tillåtet att köra en längre väg där. Sen får man gärna fylla upp lite fler sandfållor igen för min del.
-
ANFRAN skrev:Jag är faktiskt helt allvarlig. La Source hade ju en smalare utgång förut. Om två bilar låg i bredd i höjd med apex så var det väl ändå omöjligt för en tredje att gasa sig förbi på yttern – den föraren hade satt bilen i räcket. Man kan förstås tycka att det borde vara tillåtet att köra en längre väg, och så kan man, precis som Coulthard gjorde, hävda att man samlar upp skräp på däcken om man kör där ute och att man därför inte tjänar på att ligga där, och dessutom kan till och med jag konstatera att Kimi svängde ut till vänster för att undvika en sammanstötning. Men detta faktum kvarstår ändå: om Kimi hade hållt sig på banan hade han inte kunnat ta sig förbi Trulli förrän tidigast i Raidillon. Nu tog han Trulli i La Source och Kubica i Raidillon. Jag säger inte att slutresultatet hade blivit ett annat utan periferikörningen, men liksom... rätt ska vara rätt.Cheever skrev:Haha, nu vet jag inte hur allvarlig du är och visserligen har jag kanske dina gamla VHS-er med loppen men om du drar dig till minnes hur det såg ut tidigare i La Source innan den fick sin Tilkefiering så gick det fint att köra där då med, så det skall naturligtvis vara tillåtet att köra en längre väg där. Sen får man gärna fylla upp lite fler sandfållor igen för min del.
Någon regeltolkare, vad säger reglerna egentligen. Om man är utanför banan och åker, skall man inte släppa förbi de man passerar eller gäller det bara om man genar i en chikan eller dylikt.
-
- Utvisad
Vilket då borde återspeglas i poängen, eller hur?Depeche skrev:Webber och Vettel hade en hård fight i början på första varvet...Webber gick vinnande ur den striden i alla fall.TurboF1 skrev: Button är i en rejäl svacka nu. Jag ser Vettel som den största utmanaren. Han är en bättre förare än Webber.
För mig känns det som Webber är en bättre racer men att kanske Vettel är aningens snabbare på ett varv...kanske.
I alla fall har Webber kört bättre i de flesta racen.
Nähäpp... Vettel ligger visst före Webber i tabellen. Nu är jag ingen expert, men det tyder på att han lyckats bättre totalt sett, eller?
Och då är man väl den bättre racern också?
Ser man dessutom till att Webber är i slutet av sin karriär och Vettel i början så är resultatet i princip rent pinsamt för Webber.
-
Jag kan kolla mer noga senare men om jag kommer ihåg rätt skall man släppa tillbaka om man skaffar sig en fördel av att vara utanför banan - vilket man också skulle kunna säga att Kimi gjorde i starten. Jag menar, och det verkar som om domarna håller med - att som La Scource är utformad för tillfället ska det inte bestraffas om man tar ett vidare spår i startkalabaliken (men du har rätt AnFran, det är vidare hela vägen och även Eau Rouge ser ju annorlunda ut i förlängningen) att bestraffa någon för att gena i en Chikan är ju betydligt lättare när bilarna kommer på rad och en kör rätt igenom och tar en placering på det.Nisse skrev:ANFRAN skrev:Jag är faktiskt helt allvarlig. La Source hade ju en smalare utgång förut. Om två bilar låg i bredd i höjd med apex så var det väl ändå omöjligt för en tredje att gasa sig förbi på yttern – den föraren hade satt bilen i räcket. Man kan förstås tycka att det borde vara tillåtet att köra en längre väg, och så kan man, precis som Coulthard gjorde, hävda att man samlar upp skräp på däcken om man kör där ute och att man därför inte tjänar på att ligga där, och dessutom kan till och med jag konstatera att Kimi svängde ut till vänster för att undvika en sammanstötning. Men detta faktum kvarstår ändå: om Kimi hade hållt sig på banan hade han inte kunnat ta sig förbi Trulli förrän tidigast i Raidillon. Nu tog han Trulli i La Source och Kubica i Raidillon. Jag säger inte att slutresultatet hade blivit ett annat utan periferikörningen, men liksom... rätt ska vara rätt.Cheever skrev:Haha, nu vet jag inte hur allvarlig du är och visserligen har jag kanske dina gamla VHS-er med loppen men om du drar dig till minnes hur det såg ut tidigare i La Source innan den fick sin Tilkefiering så gick det fint att köra där då med, så det skall naturligtvis vara tillåtet att köra en längre väg där. Sen får man gärna fylla upp lite fler sandfållor igen för min del.
Någon regeltolkare, vad säger reglerna egentligen. Om man är utanför banan och åker, skall man inte släppa förbi de man passerar eller gäller det bara om man genar i en chikan eller dylikt.
I starten på Spa är det svårare att vara konsekvent och det är antagligen bara på just första varvet som man kan tjäna något på att gå på yttern där. Annars blir det som DC sa med smuts och så vidare. Jag tror att man varnar för de ställen man kommer att bestraffa på förarmöten om det är något utöver det vanliga, det är lite olika fokus på olika banor och i och med att La Scource ser ut som den gör har det tagits vidare linjer där i alla tider vilket säkert påverkar.
Sen kan jag hålla med att om man ska hålla sig på banan det är typ därför den finns där.
I was misled and that is the way it went
-
Jag vet inte riktigt vad reglerna säger. De har kanske bestämt på förarmötet att det är helt okej att köra om folk utanför banan i starten? Sådana här omkörningar har ju gått bra förr, tyvärr. Jag minns Hockenheim 2004 när [Schumacher] inte kunde ta sig förbi Trulli – inte förrän han kom på den briljanta idén att utnyttja den asfalterade avåkningszonen längs utsidan av hårnålen. Stackars Trulli var dum nog att hålla sig på banan medan [Schumacher] tog en mycket vidare sväng och kunde hålla högre hastighet. Fiffigt!
-
Nä, för kurvan har väl gjorts bredare av säkerhetsskäl, just för att undvika kaos i starten. Först tänkte jag att man skulle kunna räffla asfalten på utsidan så att man inte tjänar tid på att ligga där, men det blir förstås en säkerhetsrisk om förare börjar gira rätt ut till höger i nedförsbacken.Cheever skrev:Jag menar, och det verkar som om domarna håller med - att som La Scource är utformad för tillfället ska det inte bestraffas om man tar ett vidare spår i startkalabaliken
Äh, jag tycker ändå att Kimi borde ha blivit tillsagd att lägga sig bakom Trulli igen. Det var så uppenbart att han tjänade på det.
-
Utan Drive-through straffet hade det förmodligen sett väldigt annorlunda ut.EnzoF1 skrev:
Vilket då borde återspeglas i poängen, eller hur?
Nähäpp... Vettel ligger visst före Webber i tabellen. Nu är jag ingen expert, men det tyder på att han lyckats bättre totalt sett, eller?
Ser man dessutom till att Webber är i slutet av sin karriär och Vettel i början så är resultatet i princip rent pinsamt för Webber.
Webber hade dragit ifrån ytterligare i tabellen.
De flesta sa att Vettel skulle slå Webber stort den här säsongen.
Webber skulle inte ha en chans mot nya Schumi.
Nu blev det inte alls så.
Webber har haft övertaget ett tag nu så isåfall borde det väl vara mer pinsamt för Vettel som inte klarar att slå en "föredetting" som är i slutet av karriären.
-
- Utvisad
Så särskilt länge har inte Webber haft övertaget, det är väl bara nåt lopp.Depeche skrev:Utan Drive-through straffet hade det förmodligen sett väldigt annorlunda ut.EnzoF1 skrev:
Vilket då borde återspeglas i poängen, eller hur?
Webber hade dragit ifrån ytterligare i tabellen.
De flesta sa att Vettel skulle slå Webber stort den här säsongen.
Webber skulle inte ha en chans mot nya Schumi.
Nu blev det inte alls så.
Webber har haft övertaget ett tag nu så isåfall borde det väl vara mer pinsamt för Vettel som inte klarar att slå en "föredetting" som är i slutet av karriären.
Sett till hur de kör så är ju Vettel ljusår bättre. Mer lite mer rutin kommer Webber att framstå som det rundningsmärke han är.
Och utan Vettels pajade motorer och annat så hade det också sett annorlunda ut. Drivethrough är sånt som tillhör tävlingen.
Och du ska se att när säsongen är över så är det över 20 p fördel Vettel.
-
Nja du kan gå tillbaka ända till Spaniens race.EnzoF1 skrev: Så särskilt länge har inte Webber haft övertaget, det är väl bara nåt lopp.
Sett till hur de kör så är ju Vettel ljusår bättre. Mer lite mer rutin kommer Webber att framstå som det rundningsmärke han är.
Och utan Vettels pajade motorer och annat så hade det också sett annorlunda ut. Drivethrough är sånt som tillhör tävlingen.
Och du ska se att när säsongen är över så är det över 20 p fördel Vettel.
Det står 6-2 i race från och med Spanien.
8-4 totalt i racen.
Igår hade Webber dessutom övertaget i racet tills han fick DT-straffet.
Vettels pajade motorer och annat ?
Det andra har ju Vettel ställt till med själv och vad gäller pajade motorer så har väl Webber pajat lika många om inte en mer till och med.
Ser ju till och med sämre ut för Webber på motorsidan.
Webber hade 1 motor kvar efter motorbytet på SPA och Vettel har 2 kvar.
Lite märkligt att det inte pratades lika mycket om det trots att Webber ledde med 4.5 poäng före Vettel.
-
Kimi kör lite som Schumacher. Kör på ett sätt som många tycker inte "borde" vara tillåtet men är det.
Angående Fisis snabbhet i loppet kan man då säga att man förlorade på dålig strategi. Om man inte gått i depå på exakt samma varv som Kimi så hade man fått ett par fria varv i fantastisk hastighet och vunnit. Eller inte.
Angående Fisis snabbhet i loppet kan man då säga att man förlorade på dålig strategi. Om man inte gått i depå på exakt samma varv som Kimi så hade man fått ett par fria varv i fantastisk hastighet och vunnit. Eller inte.
-
-
- Varnad
Jaså, jag ser inte riktigt likheterna, om du nu inte menar olovligt eller omoraliskt snabbt?Fredrik i Trollhättan skrev:Kimi kör lite som Schumacher. Kör på ett sätt som många tycker inte "borde" vara tillåtet men är det.
Om och hade?
Kimi startade från sjätterutan, körde om allihop och vann. Vadå om?
Inte ens en galen präst kan man ju skylla på...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
Det vida spåret ut ur La Source har ju använts hur ofta som helst. Jag tror inte att Kimi är värre än någon annan, inte heller ser jag att Kimi brukar använda alternativa, kreativa, spår oftare än någon annan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
-
Tycker inte det finns några som helst likheter mellan Kimi och Schumachers sätt att köra. Ska vara snabbheten då.Jari skrev:Jaså, jag ser inte riktigt likheterna, om du nu inte menar olovligt eller omoraliskt snabbt?Fredrik i Trollhättan skrev:Kimi kör lite som Schumacher. Kör på ett sätt som många tycker inte "borde" vara tillåtet men är det.
Om och hade?
Kimi startade från sjätterutan, körde om allihop och vann. Vadå om?
Inte ens en galen präst kan man ju skylla på...
Jag tycker Kimi är bland de som kör schysstast.
Tror aldrig jag sett honom köra fult...Schumi är raka motsatsen där.