ANFRAN skrev:Snacka om uppkörd seger... Vad är det egentligen sagt om KERS till nästa år? Slopas det, blir det obligatoriskt eller är det ingen som vet än?
Är det inte så att det är ungefär samma regler som i år, men att stallen skall ha kommit överrens om att inte använda det?
Om så, så lär nog Ferrari och McLaren börja ångra den överenskommelsen.
ANFRAN skrev:Snacka om uppkörd seger... Vad är det egentligen sagt om KERS till nästa år? Slopas det, blir det obligatoriskt eller är det ingen som vet än?
Är det inte så att det är ungefär samma regler som i år, men att stallen skall ha kommit överrens om att inte använda det?
Det verkar ju i alla fall som Williams kommer att använda KERS nästa säsong så varför inte Ferrari och McLaren.
En överenskommelse kan man ju gå ifrån.
Klart bästa loppet i år, extra kul med en ny vinnare igen, nu har 6 olika förare vunnit hittills i år. Bara bra för mästerskapet och att Button bröt med etta resultat, håller Red Bull kan vi se Vettel som mästare i år.
Men Fisichella gjorde ett utmärkt lopp och kunde hålla Kimi:s fart, få se vem som sitter i en Ferrari i Monza för BADoer får förhoppningsvis silkessnöret efter denna urusla körning.
Det verkar ju i alla fall som Williams kommer att använda KERS nästa säsong så varför inte Ferrari och McLaren.
En överenskommelse kan man ju gå ifrån.
Ni verkar ha rätt båda två, tyvärr. Med andra ord vet ingen hur det blir nästa år och vi kan få se fler lopp där det är helt omöjligt att ta sig förbi ledaren på banan. Att alla kommer ha liknande bränslemängd lär väl inte göra saken bättre heller.
Gurney skrev:Klart bästa loppet i år, extra kul med en ny vinnare igen, nu har 6 olika förare vunnit hittills i år. Bara bra för mästerskapet och att Button bröt med etta resultat, håller Red Bull kan vi se Vettel som mästare i år.
Men Fisichella gjorde ett utmärkt lopp och kunde hålla Kimi:s fart, få se vem som sitter i en Ferrari i Monza för BADoer får förhoppningsvis silkessnöret efter denna urusla körning.
Körde inte Badoer om sig själv fast bakåt? Har de satt hans växellåda bakåfram?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gurney skrev:
Till och med Ferrari måste inse att man gjorde ett gigantiskt misstag när man lät Badoer avsluta sin karriär i Ferrari, silkessnöre lär det inte bli, snarare taggtråd.
Om Badoer står på startlinjen på Monza så fruktar jag för hans säkerhet och F1 kan komma närmare fotbollskravaller.
Varför kan inte alla banor vara som Spa.. Den banan är fanimej magisk, finns få banor som är såpass underhållande och rolig.
Gött med en Vinst för Kimi, det har han gjort sig förtjänt av!
Kanske "tvivlarna" håller käften ett tag framöver?
Grymt bra kört av Fisichella också, imponerad att han klarade sitta som ett plåster på Kimi.
Två veckor tills Monza. Nu fan är det roligt att vara F1 fan igen, att inte hela kalendern bestod av Spa och Monza
Gurney skrev:
Till och med Ferrari måste inse att man gjorde ett gigantiskt misstag när man lät Badoer avsluta sin karriär i Ferrari, silkessnöre lär det inte bli, snarare taggtråd.
Om Badoer står på startlinjen på Monza så fruktar jag för hans säkerhet och F1 kan komma närmare fotbollskravaller.
Jag håller tummarna att han sitter kvar i den röda bilen i Monza..
Då kommer den helgen vara totalt underbar
Helt klart Årets bästa lopp sedan så hade Fisci varit förtjänt med en seger hehe, starkt jobbat av force india. Det är kul som sagt när det rörs om ordentligt i grytan
Det sorgliga är att Badoer inte tycks ha en minsta gram av självkritik, han tyckte att det gick riktigt hyfsat och att det går bättre och bättre. Dessutom hoppas han att han ska få köra på Monza..
ANFRAN skrev:Vad tror du om Drulli då? Vågar du erkänna hans segerchanser?
Aldrig
Han klantade sig som vanligt, Toyota är bättre än sina förare. Hade man bara en bra förare att komplettera Glock med hade man inte väntat på sin första seger fortfarande.
(Trulli kan visserligen bli farlig på Monza om han bara "pallar trycket")
Vad har jag gjort DETA är katastrof! Här går jag på kalas med tanke att jag ska se loppet där garderar mig med egen dator. Väl där konstaterar att dom inte har Viasat motor inga problem slår igång datorn och för höra att dom har inte Internet, VAFAN skojar du! Inga problem tänkte jag Jag har hört om att Gösta har grannar som surfar på hans konto, Nä fan hittar två öppna konton men med lösen ord. Livet är i kaos Jag för lite info av Gösta per tele. Väl hemma så får man läsa ÅRETS lopp, vad glad man blir. JaJa jag får väl titta reprisen senare i kväll och veta om smällen och vinsten.
Jag får tacka Gösta för Infon och gratulera både Kimi och Fisci för deras väl förtjänade placeringar
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
platt skrev:Vad har jag gjort DETA är katastrof! Här går jag på kalas med tanke att jag ska se loppet där garderar mig med egen dator. Väl där konstaterar att dom inte har Viasat motor inga problem slår igång datorn och för höra att dom har inte Internet, VAFAN skojar du! Inga problem tänkte jag Jag har hört om att Gösta har grannar som surfar på hans konto, Nä fan hittar två öppna konton men med lösen ord. Livet är i kaos Jag för lite info av Gösta per tele. Väl hemma så får man läsa ÅRETS lopp, vad glad man blir. JaJa jag får väl titta reprisen senare i kväll och veta om smällen och vinsten.
Jag får tacka Gösta för Infon och gratulera både Kimi och Fisci för deras väl förtjänade placeringar
Själv satt jag fast på en jävla hästtävling.. SOmnade före sammandraget...
platt skrev:Vad har jag gjort DETA är katastrof! Här går jag på kalas med tanke att jag ska se loppet där garderar mig med egen dator. Väl där konstaterar att dom inte har Viasat motor inga problem slår igång datorn och för höra att dom har inte Internet, VAFAN skojar du! Inga problem tänkte jag Jag har hört om att Gösta har grannar som surfar på hans konto, Nä fan hittar två öppna konton men med lösen ord. Livet är i kaos Jag för lite info av Gösta per tele. Väl hemma så får man läsa ÅRETS lopp, vad glad man blir. JaJa jag får väl titta reprisen senare i kväll och veta om smällen och vinsten.
Tur att tjejen vann tävlingen i alla fall ..
Det är bara som hon säger efter som du sov. Du verkar vara en snäll en mot tjejen din, jag själv har bar varit på en halv tävling när frugan tävlade sen tröttnade jag och åkte hem, hon kom tvåa då så det gjorde inte så mycket
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Undrar om inte Fisi hade tagit hem segern med en bättre strategi.
Om dom satsat på lite mer bränsle i stopp ett och haft ett par varv mer än Kimi i andra stinten, då tror jag att dom hade fixat det.
Angående bränsleförbrukningen och Ferraris "tidiga" stopp.
Q. (Michael Schmidt – Auto Motor und Sport) Kimi, according to the fuel weights, you should have been able to go at least two laps longer than Giancarlo. Giancarlo mentioned before that he was saving fuel behind the safety car but I guess you did the same, so why did you come in on the same lap?
KR: I don't know. It's difficult to say. Some engines use a bit more fuel than others. I think our engine probably uses a bit more fuel than the Renaults or McLarens. Maybe that's the one difference. I tried to get my tyres warmed up quite heavily behind the safety car, so I definitely didn't try to save as much as we could. But it paid off, we got first place after the safety car and that counts much more than one lap on a pit stop.
Jari skrev:
PeppeF1 skrev:Ska han klippa sig nu?
Ja, han har lovat att hockeyfrillan åker vid seger.
Q. (Joonas Partanen – Iltalehti) Kimi, it has been almost a year and a half since you last won, so did the champagne taste better on the podium compared to those times you were second and third, and then another question: some people have suggested that you won't cut your hair until you have won again, so are you going to cut it now?
KR: No, it's nothing to do with that. There's always speculation in Formula One and b****t as we know. It doesn't change anything. It's the same stuff. When you're first or second or third, it makes no difference what is in the bottle, but of course the feeling is nicer overall. It's good for the team and good for me, so in that way it's nice.
kanotisten skrev:Härligt att se Kimi tillbaka i gammal god form! Men gladast är nog Fisi i alla fall!
P.S
Så märkligt tyst Enzo är då.. Han kanske fick hjärnblödning när han insåg att det finska "fyllot" fortfarande är en vinnare..
Var nu snäll, Enzo är en känslig Man. Man vet aldrig hur han tar det här nederlaget.
Jacob skrev:jag kan hålla med om att Enzo är känslig men det där med att han är man vet jag inte riktigt...
Tur att tjejen vann tävlingen i alla fall ..
Det är bara som hon säger efter som du sov. Du verkar vara en snäll en mot tjejen din, jag själv har bar varit på en halv tävling när frugan tävlade sen tröttnade jag och åkte hem, hon kom tvåa då så det gjorde inte så mycket
DÅ jag råkar känna Fp730 så vet jag att han inte har det så lätt med brudar så han får glatt sitta på hästtävlingar för att få lite fett på nålen..
Ja, han har lovat att hockeyfrillan åker vid seger.
Q. (Joonas Partanen – Iltalehti) Kimi, it has been almost a year and a half since you last won, so did the champagne taste better on the podium compared to those times you were second and third, and then another question: some people have suggested that you won't cut your hair until you have won again, so are you going to cut it now?
KR: No, it's nothing to do with that. There's always speculation in Formula One and b****t as we know. It doesn't change anything. It's the same stuff. When you're first or second or third, it makes no difference what is in the bottle, but of course the feeling is nicer overall. It's good for the team and good for me, so in that way it's nice.
Så vi får nog dras med frisyren ett tag till.
Bra. Han ser lite mindre livlös ut nu än när han var kortklippt.
PeppeF1 skrev:Från 6:e till 1:a plats, är inte det en uppkörning så säg.
Han fick den gratis
Jorå. Han blev omkörd av Kimi och kan inte skylla på depåproblem, trafik eller något annat som han inte kan påverka.
Eller hur menar du?
Du har uppenbarligen missat det, men i racing förekommer det oftast flera bilar på banan och då är det inte säkert att man vinner även om man är snabbast, eftersom man måste förbi den framför. Omörningar kräver att man är snabbare på rätt ställen och dessutom ganska mycket.
Nej jag har inte missat det men blir man omkörd, ute på banan, och sedan inte kommer om igen trots att man kör felfritt så anser jag inte att man är snabbast hur man än räknar.
Fredrik i Trollhättan skrev:Nej jag har inte missat det men blir man omkörd, ute på banan, och sedan inte kommer om igen trots att man kör felfritt så anser jag inte att man är snabbast hur man än räknar.
Utan Kimis KERS hade vi nog sett fyra, fem omkörningsförsök från Fisichellas sida. Minst. Nu var han aldrig ens i närheten av Kimi på ställena där det går att köra om, och det berodde på två saker: felfri körning från Kimi men framför allt rejsingdödaren KERS.
Fredrik i Trollhättan skrev:Nej jag har inte missat det men blir man omkörd, ute på banan, och sedan inte kommer om igen trots att man kör felfritt så anser jag inte att man är snabbast hur man än räknar.
Utan Kimis KERS hade vi nog sett fyra, fem omkörningsförsök från Fisichellas sida. Minst. Nu var han aldrig ens i närheten av Kimi på ställena där det går att köra om, och det berodde på två saker: felfri körning från Kimi men framför allt rejsingdödaren KERS.
Jovisst men KERS är en del av Kimis bil och naturligtvis gjorde det bilen snabbare på avgörande ställen på Spa. Att säga att man egentligen är snabbare än vinnaren är bara en dålig ursäkt.
Vad är det som egentligen säger att Kimi skulle blivit omkörd om Ferrari inte utvecklat KERS och istället satsat på en mer konventionell bil?
Om han släpat runt på systemet och inte använt det skulle han ju blivit ett lätt byte.
Senast redigerad av Fredrik i Trollhättan den sön aug 30, 2009 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Jag sitter här och kollar på inför F1. Jag tycker det är så äckligt när förarna suger på sina öron proppar som Alonso gör, jag hoppas att dom är ny för varje dag
platt skrev:Jag sitter här och kollar på inför F1. Jag tycker det är så äckligt när förarna suger på sina öron proppar som Alonso gör, jag hoppas att dom är ny för varje dag
JTarnstrom skrev:Fisi hade en snabbare bil, däremot var han inte snabbast. Är det okej, då?
På vilket sätt var han snabbare? Fisis snabbaste varv var långsammare än Kimis snabbaste varv...
När en förare kan ligga så tätt bakom en annan förare, så länge, så brukar det som regel vara så att det finns mer att ge, bara han skulle kunna komma förbi. Fisi var ju konsekvent snabbare än Kimi även i kvalet och Kimi var bara sexa, något som talar för att Fisi egentligen hade en bil som var kapabel till snabbare varvtider än Kimis. Dock förlorade han position vilket avgjorde racet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Fisi hade en snabbare bil, däremot var han inte snabbast. Är det okej, då?
På vilket sätt var han snabbare? Fisis snabbaste varv var långsammare än Kimis snabbaste varv...
När en förare kan ligga så tätt bakom en annan förare, så länge, så brukar det som regel vara så att det finns mer att ge, bara han skulle kunna komma förbi. Fisi var ju konsekvent snabbare än Kimi även i kvalet och Kimi var bara sexa, något som talar för att Fisi egentligen hade en bil som var kapabel till snabbare varvtider än Kimis. Dock förlorade han position vilket avgjorde racet.
Fyyy vilken start av Kimi den var bra det kan ingen ta i från honom.
Smälen ver en smyggare.
Fredrik i Trollhättan skrev:
ock ?
Obegriplig kommentar. Säg det du vill säga istället. Jag har inte hjärna nog att försöka uttolka vad du försöker säga.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Vettel bör kunna vinna 2 lopp till denna säsong och knappen bör inte ta några poäng på två lopp så det kan bli tufft dom sista två loppen. Det kommer att bli ett spännande avslutning
platt skrev:Fyyy vilken start av Kimi den var bra det kan ingen ta i från honom.
När jag började kolla på F1, vilket inte var så förbannat många år sedan, då fyllde banmarkeringarna en funktion, nämligen att bilarna skulle hålla sig innanför dem. Körde förarna utanför dem blev de stående i gruset. Hade de tur slog de bara sönder bilen litegrann. Nuförtiden är det alltsomoftast asfalterat utanför banmarkeringarna och plötsligt är det inget problem om förarna kör utanför banan – inte ens om de gör det medvetet för att kunna ta sig förbi förare som håller sig på banan. Kimi tjänade minst en position idag när han rundade kön runt La Source och för detta hyllas han av kommentatorer och forumskribenter. Om jag hade fått bestämma så hade bandomarna tagit ifrån honom starten.
platt skrev:Fyyy vilken start av Kimi den var bra det kan ingen ta i från honom.
När jag började kolla på F1, vilket inte var så förbannat många år sedan, då fyllde banmarkeringarna en funktion, nämligen att bilarna skulle hålla sig innanför dem. Körde förarna utanför dem blev de stående i gruset. Hade de tur slog de bara sönder bilen litegrann. Nuförtiden är det alltsomoftast asfalterat utanför banmarkeringarna och plötsligt är det inget problem om förarna kör utanför banan – inte ens om de gör det medvetet för att kunna ta sig förbi förare som håller sig på banan. Kimi tjänade minst en position idag när han rundade kön runt La Source och för detta hyllas han av kommentatorer och forumskribenter. Om jag hade fått bestämma så hade bandomarna tagit ifrån honom starten.
Anfran det är bara att inse du börjar bli gubbe, tyvärr det är bara att inse
En riktig analys ANFRAN, men tyvärr så tillåter man sådan körning i dag. Jag håller med om att det var bättre förr när man hade grus utanför banan. Då fick man betala för att bromsa på sig och liknande fel, i dag kan man göra fel och tjäna på det.