BELGIENS GP 2009 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 12 av 17

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

JTarnstrom skrev:
Rexa skrev:
JTarnstrom skrev:Så jäkla tomt var det med andra ord inte i Fischellas tank.
Nä bara Barrichello var lättare . :roll: :roll:
Det är tre förare till med ungefär lika lite i tanken som måste in i depå på samma varv. Om Fisi hade haft så lite i tanken att han hade fått kompromissa med strategin bara för att få pole, då hade jag gått med på att han bara hade luft i tanken, men så är det alltså inte.
Klart imponerande av Fisi att ta pole måste jag säga efter att ha sett vikterna, visst han är lätt men inte SÅ lätt. Och det skall bli uppehåll i morgon enligt min norske meterolog men minst top fem borde han klara om han inte klantar sig i starten enligt mina beräkningar.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Vad tror du om Drulli då? Vågar du erkänna hans segerchanser? :wink:
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:Vad tror du om Drulli då? Vågar du erkänna hans segerchanser? :wink:
Aldrig 8)
Senast redigerad av Cheever den sön aug 30, 2009 17:56, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
form-ola1 skrev:
Gösta skrev:VAD FAN ÄR DET SOM HÄNDER???

FISICHELLA KÖR SOM EN GUD!!!!!

:dance: :rock: :argh2: :wor: :bang:
Grattis Fisi och Gösta. :up:

Återigen knäcker du Enzo vad det gäller tycke och smak men framför allt vad det gäller kunskap. :up:
Tack form-ola1. Så som jag har längtat till denna dag. Trodde aldrig den skulle komma. (bakgrunden är att min framlidna mor var "vännina" med Giancarlos mamma. Träffade Giancarlo 1981 då de var på besök hos oss, han var en parvel på knappt 10 år.) Såjag håller på honom av det skälet.

Min intention är inte att "knäcka" någon. Enzo är en jättetrevlig kille (när han är på det humöret.) Han har många trevliga egenskaper. Han lagar otroligt god mat, gör sannolikt de bästa espresso kaffet norr om Trieste, är stor djurvän, kunnig gällande bildäck, audio och videoteknik, språkkunnig, osv. Hans passion för, överstiger hans kunskap inom motorsporten. Hans största brist är ödmjukhet. Trotts sina goda kunskaper inom lingvistiken kan han inte ens stava till "ödmjukhet" . En annan dåliug egenskap är att han fått för sig att det finns rätt och fel musiksmak. :D
Gösta är ibland trevlig han med. Han har flera goda egenskaper han också. Har man tillfälligt (i mitt fal kronisk) dålig solvens, ställer han alltid upp på poker.

Det finns ingen, repeterar ingen, på denna planet som kan späda Limoncello som Gösta. Han får till den där utsökta balansen mellan BOBs Citronlättdryck och den punkt där det börjar smaka sprit om det. Lysande helt enkelt.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

JTarnstrom skrev:Nog fan borde man spela ett par spänn på Fisi men tappar han ledningen efter depåstoppet så är det nog kört. Han lär komma ut med rätt mycket soppa efter stoppet och de andra kan mala på i flera varv, på allt snabbare tider. Med så små marginaler som det är mellan bilarna har jag svårt att tro att Fisi kan dra ifrån så mycket som behövs.
Dagen tips
Fisi klantar till det i starten om han inte redan har spunnit av på formationsvarver.

Sorry Gösta.

//S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Här kommer en intervju med Fisichella:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/78136

"Winning is a big word, but we have a good opportunity to do well. Our main target is to score a point, which is like winning a race, but considering where we are I think I can score quite a lot of points. The target from where we are I think it could be top six, but starting on pole the hope is to get on the podium."
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Tror också på en Fisi seger. Force India har farten, de visade de under gårdagen.
Ska bli intressant att se om de fortsätter lätta eller om de tankar upp som tusan. Får väl hoppas att de satsar på en seger, det hade varit kul.
Användarens profilbild
Hood

Inlägg av Hood »

Ett par ord som Eje och Blomman ofta använder sig av som jag reagerar på är väl i och för sig svenska ord, men det märks klart att de kommer från engelskt "racingspråk" och i normalt tal inte används på de sätten i svenskan.

"Den där föraren är bra på att konservera däcken". Tänker direkt på konserverad gröt ;). Bevara eller "ta hand om" är väl ord man annars skulle använda.

"Den där föraren är konfirmerad för Brawn. Konfirmera sig gör man väl i tonåren i kyrkan normalt sett. Bekräftad är väl ändå ett bättre ord?
Användarens profilbild
Redbullgerdigvingar

Inlägg av Redbullgerdigvingar »

Crazy F1 skrev:Kan någon förklara för mig hur man kan vara så dålig som Badoer är nu? Jag tror verkligen inte en GPförare som kört banan innan skulle kört så mycket långsammare och jag tror absolut att schumi skulle varit topp fem idag.

Bilen verkar ju inte vara så kass eftersom det är små marginaler och Kimi är snabb i första sektorn och där har vi ju ändå Eue roughe eller hur det stavas. Luca lär kicka killen efter helgen men frågan är om det blir Gene eller nån annan som rattar bilen, Eddie Irvine kanske? :D
Luca, lär kicka Luca.
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nu är du allt lite kinkig Hood.
Silverkatten, har du läst vad Fisi tror?
Han trodde visst inte på seger utan siktar på poäng. Kanske vat han något?
Crazy, vart hade Schumi kommit i kvalet igår och hur hade han kommit i racet idag?
Hur hade han placerat sig förra helgen med tanke på allt?
3:a, 4:a?
Vilken depåstrategi hade han använt idag och hur tungt hade han kört i Q3 om han kommit dit igår?
Vilken tid hade han fått?
Det är så mycket du vet som jag gärna skulle vilja ha svaren på.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Hood skrev:Ett par ord som Eje och Blomman ofta använder sig av som jag reagerar på är väl i och för sig svenska ord, men det märks klart att de kommer från engelskt "racingspråk" och i normalt tal inte används på de sätten i svenskan.

"Den där föraren är bra på att konservera däcken". Tänker direkt på konserverad gröt ;). Bevara eller "ta hand om" är väl ord man annars skulle använda.

"Den där föraren är konfirmerad för Brawn. Konfirmera sig gör man väl i tonåren i kyrkan normalt sett. Bekräftad är väl ändå ett bättre ord?
Helt rätt! "Konfirmera" används endast i bemärkelsen att dopet bekräftas. Ordet "konservera" har inte samma betydelse som engelskans "conserve". "Hushålla" funkar också som ersättningsord, precis som "bevara" eller "ta hand om".
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Helt fel:
Konfirmera betyder enligt SAOL också bekräfta formellt, så bit ihop och backa.
"WALK IT OFF"!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Helt fel:
"WALK IT OFF"!
som du såg skrev jag "används", inte "betyder". Ordagrant betyder konfirmation bekräftelse, men det används nästan uteslutande (förutom av kommentatorer) i bemärkelsen bekräftelse av dop i svenskan. Nu är det ju så att Eje och BLomman med största säkerhet har det engelska ordet "confirm" i huvudet och därför blir det "konfirmera", inte för att de vill vara så otroligt formella i sammanhanget.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Jari skrev:Helt fel:
"WALK IT OFF"!
som du såg skrev jag "används", inte "betyder". Ordagrant betyder konfirmation bekräftelse, men det används nästan uteslutande (förutom av kommentatorer) i bemärkelsen bekräftelse av dop i svenskan. Nu är det ju så att Eje och BLomman med största säkerhet har det engelska ordet "confirm" i huvudet och därför blir det "konfirmera", inte för att de vill vara så otroligt formella i sammanhanget.
Så du tycker de gör fel för att de använder helt korrekt svenska, men för att de gör det av fel anledning?
Det är helt irrelevant att ordet är nära besläktat med det engelska uttrycket confirmed när konfirmera betyder samma sak på svenska.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Om vi säger så här: Det klingar inte svenskt om "konfirmera" i det sammanhanget som det används. Andra kanske tycker annorlunda.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

JAg bryr mig å andra sidan inte speciellt mycket om vilka uttryck Eje och Blomman använder när de kommenterar. Det är deras sak och för egen del stör jag mig inte på det. Jag tycker mest att det är kul med språkdiskussioner.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Om vi säger så här: Det klingar inte svenskt om "konfirmera" i det sammanhanget som det används. Andra kanske tycker annorlunda.
Det klingar inte svenskt?
Det står i Svenska Akademiens OrdLista och allt som står där är svenskt. Kanske inte från början, men svenskarna har aldrig varit blyga över att sno skit förr, så varför leka pryd nu?
Rexa
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Rexa »

JTarnstrom skrev:JAg bryr mig å andra sidan inte speciellt mycket om vilka uttryck Eje och Blomman använder när de kommenterar. Det är deras sak och för egen del stör jag mig inte på det. Jag tycker mest att det är kul med språkdiskussioner.
Bara dom är på svenska då eller ??
Själv tycker jag ert tjafs om språket förstör hela tråden .
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Å herre gud, sluta tjafsa om petitesser. Blomman slant med tungan då han försvenskade confirm till konfirmera vilket är lätt hänt eftersom det är lätt att blanda ihop språken när man är motorjournalist.

Åter till verkligen och loppet idag, väderprognosen för idag är att inför tävlingen ska det bli delvis molnigt och 20-21 grader. Nu är det ju Spa så allt kan hända i väderväg - åska och drivis :D

Nu tror jag inte att Fisichella tar hem segern utan faktiskt anar en Kimi som lurar som gäddan i vassen. Det är fler som vill revanschera sig inför nästa säsong.
Rexa
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Rexa »

Håller bara bilen så tar Kimi det här ..
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gurney skrev:Å herre gud, sluta tjafsa om petitesser. Blomman slant med tungan då han försvenskade confirm till konfirmera vilket är lätt hänt eftersom det är lätt att blanda ihop språken när man är motorjournalist.

Åter till verkligen och loppet idag, väderprognosen för idag är att inför tävlingen ska det bli delvis molnigt och 20-21 grader. Nu är det ju Spa så allt kan hända i väderväg - åska och drivis :D

Nu tror jag inte att Fisichella tar hem segern utan faktiskt anar en Kimi som lurar som gäddan i vassen. Det är fler som vill revanschera sig inför nästa säsong.
Var det han som skrev in det i SAOL också?
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Hood skrev:Ett par ord som Eje och Blomman ofta använder sig av som jag reagerar på är väl i och för sig svenska ord, men det märks klart att de kommer från engelskt "racingspråk" och i normalt tal inte används på de sätten i svenskan.

Ja, det har verkligen ett uselt svenskt språkförråd. Backa av är ett annat kul uttryck man hör titt som tätt. Trolley - vad är det för fel på vagn? Momentum, apex, ...
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

”Det är helt omöjligt att vara så dålig som han är"
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/m ... 5710693.ab
Med son kraftig kritik av sina kollegor så hade jag stannat hemma, sorgligt Men det är ganska skoj ändå :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Ross Brawn "konfirmerar" :D att däckproblemen är tillbaka, "It was the curse of the tyre temperatures again," . Han anser vidare att Buttons mjukare körsätt, jämfört med Barrichello, inte får däcken att komma upp i rätt temperatur.

Brawn tror att Barrichello kan överraska idag, han har relativt mycket bränsle och kan ta placeringar.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gurney skrev:Ross Brawn "konfirmerar" :D att däckproblemen är tillbaka, "It was the curse of the tyre temperatures again," . Han anser vidare att Buttons mjukare körsätt, jämfört med Barrichello, inte får däcken att komma upp i rätt temperatur.

Brawn tror att Barrichello kan överraska idag, han har relativt mycket bränsle och kan ta placeringar.
Hur mycket jag än gillar förare som har en mjuk körstil så kan det inte sägas vara annat än en brist att inte kunna anpassa sig efter däcken. Och kanske är det det vi menar när vi säger "köra runt problemen", förmågan att generera värme i däcken. En förare som Button är med andra ord helt utelämnad åt däckleverantörens godtycke och väderleken. Knappast något som utmärker en mästare.

Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Något som kännetecknar en mästare det är förmågan att anpassa sig efter situationen och materialet. Button är säkert en fantastisk förare i medgång då allt går hans väg men han har svårt att prestera det lilla extra som krävs då allt inte stämmer.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Vilken fight Webber och Vettel hade.
Riktigt kul att se.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Bedrövlig inledning.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gurney skrev:Något som kännetecknar en mästare det är förmågan att anpassa sig efter situationen och materialet. Button är säkert en fantastisk förare i medgång då allt går hans väg men han har svårt att prestera det lilla extra som krävs då allt inte stämmer.
Här gör Hamilton sitt för att stryka under detta...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Och vad fan är det med Barrichellos dåliga starter?

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Bedrövlig inledning.
Det blir inte bättre än såhär...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Och vad fan är det med Barrichellos dåliga starter?

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Helt klart är Kimi favorit nu. Det hans "race to lose", som det heter.

Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Rosberg kan ha kört om Vettel under gul flagg enligt Vettel.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Och nu har de övriga fått smaka på Grosjean.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

JTarnstrom skrev:Helt klart är Kimi favorit nu. Det hans "race to lose", som det heter.
Å nu leder han. Klarar Enzos nerver detta? :wink:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ännu ett lopp som lovar dramatik, men snabbt förvandlas till ett förutsägbart sömnpiller.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Ännu ett lopp som lovar dramatik, men snabbt förvandlas till ett förutsägbart sömnpiller.
Förutsägbart?
Det är nog mer mina reaktioner som du ser som förutsägbara för att Kimi skulle gå och vinna är en skräll med tanke på vad han kör och hur Ferrari gett upp hoppet för att kunna slåss om dessa sen länge.
En notering från depån i finska sändningen är att Nico kör med en framvinge som inte alls är anpassad för denna bana. Den de tagit fram var dock ännu sämre.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Eje och Blomman är blinda. Man hade ju problem med Glocks tankrigg...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tycker att det är synd när två segerkandidater som Barrichello och Trulli försvinner direkt.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

UNsafe release på Webber. Kan inte bli något annat.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:UNsafe release på Webber. Kan inte bli något annat.
Klantigt av Red Bull! Dock inte Webbers fel utan Red Bulls, men han får väl straffet?
Senast redigerad av Pastis den sön aug 30, 2009 14:36, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:
Klantigt av Red Bull! Dock inte Webbers fel, men han får väl straffet?
Nja, det blir nog stallet. Red Bull får inte ställa upp i nästa race.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Vad glad han ska va på stallet Webber...
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Lollipopen (eller man kanske ska säga gubben med klubban) i RBR får nog söka sig ett nytt jobb snart.
Användarens profilbild
Depeche

Inlägg av Depeche »

Typiskt...Webber som hade hyfsat läge för pallplats.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:
Pastis skrev:
Klantigt av Red Bull! Dock inte Webbers fel, men han får väl straffet?
Nja, det blir nog stallet. Red Bull får inte ställa upp i nästa race.
Vi får hoppas Red Bull får straffet, men jag tror även Webber straffas...
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Märkligt att Kimi och FIsi gick in i depå på samma varv.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Och så har vi Toyota och sina förare igen! Varför klantar de alltid till det? Antigen förare eller stall, trots de har "bästa" bilen ;)
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

JTarnstrom skrev:Märkligt att Kimi och FIsi gick in i depå på samma varv.
Ferrari går alltid in tidigt om man ser till uppmätt bensinmängd. Har längre förundrats av det.
Bild