JTarnstrom skrev:
Den diskussionen har vi haft förut. Det är ju inte marken som trycker...
Nej, men det tryck som är riktad neråt, dvs mot marken!
Tryck heter pressure på engelska, är en skalär och saknar alltså riktning. Tryckgradienten har dock riktning. Kraft heter däremot force, så en korrekt översättning av "downforce" skulle vara nedåtkraft.
Å andra sidan kan "force down" översättas med "trycka ner", och downforce får väl bilen att tryckas ner mot marken.
Ordboken översätter "momentum" med "fart": the car gained (gathered) momentum, bilen fick fart (fick upp farten). Men det ordet är kanske inte helt glasklart för tittarna.
Cheever skrev:Heidi tre också, inte illa. Det är många föredettingar nu. Dom får ställa fram rullatorn på väg till presskonfen.
Jo, med Fisi, Trulli, Heidi och Rubens på de fyra första platserna känns det lite som ett pensionskval. Det är väl Webber som fattas. Badoer kan man dock lita på, han håller reda på eftersläntarna bland dagisbarnen.
ANFRAN skrev:Ordboken översätter "momentum" med "fart": the car gained (gathered) momentum, bilen fick fart (fick upp farten). Men det ordet är kanske inte helt glasklart för tittarna.
Det används ju i bemärkelsen rörelsenergi i bildlig mening.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Gösta skrev:Tycker det är helt underbart. Nu kan han förhoppningsvis slåss om en poängplats. Med lite tur, bra strategi och lite otur för de andra toppstallen så finns en liten chans på pallplats. En seger vore inte bra för min hälsa, upphetsningen hade blivit för stor.
ANFRAN skrev:Ordboken översätter "momentum" med "fart": the car gained (gathered) momentum, bilen fick fart (fick upp farten). Men det ordet är kanske inte helt glasklart för tittarna.
"Momentum" har alltså minst två betydelser. Om man försöker slå ihop Random House Dictionary och Norstedts Engelska ord ser det ut såhär:
1. force or speed of movement; impetus, as of a physical object or course of events: The car gained momentum going downhill. Her career lost momentum after two unsuccessful films.
fart äv. bildl.; styrka, [slag]kraft <gain (vinna i) momentum, the growing momentum of the attack>; drivande kraft, inneboende energi the car gained (gathered) momentum bilen fick fart (fick upp farten)
2. Also called linear momentum. Mechanics. a quantity expressing the motion of a body or system, equal to the product of the mass of a body and its velocity, and for a system equal to the vector sum of the products of mass and velocity of each particle in the system.
I och med att detta är ett så kallat mellanår så har alla topp stallen bestämt sig för att tacka av alla gamla trotjänare.
Men det är bara LH som inte förstått uppmaningen
Gösta skrev:Tycker det är helt underbart. Nu kan han förhoppningsvis slåss om en poängplats. Med lite tur, bra strategi och lite otur för de andra toppstallen så finns en liten chans på pallplats. En seger vore inte bra för min hälsa, upphetsningen hade blivit för stor.
Du menar en köpt poängplats ???
På vad sätt skulle en eventuell poängplats i morgon för Fisichella vara köpt?
(Självklart kostar det pengar att bygga en bil, i så fall är alla poäng köpta!)
Jag tycker inte ni visar Fisichella den respekt han förtjänar med detta underbara kval.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
"På vad sätt skulle en eventuell poängplats i morgon för Fisichella vara köpt?"
I och med att detta är ett så kallat mellanår så har alla topp stallen bestämt sig för att tacka av alla gamla trotjänare.
Men det är bara LH(och Gösta) som inte förstått uppmaningen [/quote]
JTarnstrom skrev:Så jäkla tomt var det med andra ord inte i Fischellas tank.
Nä bara Barrichello var lättare .
Det är tre förare till med ungefär lika lite i tanken som måste in i depå på samma varv. Om Fisi hade haft så lite i tanken att han hade fått kompromissa med strategin bara för att få pole, då hade jag gått med på att han bara hade luft i tanken, men så är det alltså inte.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Det känns på förhand som att Trulli Heidfeld och Kimi är dem som kämpar om vinsten. Alla tre är relativt tunga, Men Trulli och Heidfeld står långt fram. Men Kimi har KERS och är djävulskt snabb i sektor 1 (där de flesta omkörningarna sker) Så håller bilen för Kimi så tror jag att han vinner. En podiumplats är garanterat, om inget konstigt händer.
Sluta tjafsa om nationaliteter när det inte är relevant för ämnet. Jag har redan varnat om det tidigare. Jag skiter i om det är finnar, italienare, kurder eller marsianer, det leder bara till samma gamla vanliga trätor. LÄGG AV NU!
Moderatorn
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Återigen knäcker du Enzo vad det gäller tycke och smak men framför allt vad det gäller kunskap.
Tack form-ola1. Så som jag har längtat till denna dag. Trodde aldrig den skulle komma. (bakgrunden är att min framlidna mor var "vännina" med Giancarlos mamma. Träffade Giancarlo 1981 då de var på besök hos oss, han var en parvel på knappt 10 år.) Såjag håller på honom av det skälet.
Min intention är inte att "knäcka" någon. Enzo är en jättetrevlig kille (när han är på det humöret.) Han har många trevliga egenskaper. Han lagar otroligt god mat, gör sannolikt de bästa espresso kaffet norr om Trieste, är stor djurvän, kunnig gällande bildäck, audio och videoteknik, språkkunnig, osv. Hans passion för, överstiger hans kunskap inom motorsporten. Hans största brist är ödmjukhet. Trotts sina goda kunskaper inom lingvistiken kan han inte ens stava till "ödmjukhet" . En annan dåliug egenskap är att han fått för sig att det finns rätt och fel musiksmak.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Hatten av för Fisichella. Han var inte alls så lätt som jag trodde. Åtminstone inte lättast. Det här var utan tvekan det roligaste kvalet på väldigt länge. Hoppas loppet blir lika roligt och ovisst. Verkar ju stå mellan Trulli, Heidfeld och Kimi i egenskap av startraketen KERS. Själv hoppas jag att den där korte får sig en första seger. Ska väl inte vara så jävla svårt...
jokan skrev:"Skål!"????? vafan äru på det hemkörda igen?
Japp! Bäst att köra sin egen skit. Övriga familjen drack en Chablis ikväll, men jag körde Kimistuket och halsar hemkört. Snart kommer plastdelfinen fram...
Man har ju en del att fira, ännu en dag närmare offentliggörandet om att Kimi får sparken.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Är det inte lite överraskande att 7–10 bilar satsar på en enstoppare (Nakajima, Algersuari och Grosjean har väl tankat upp för 30 varv...)? Jag hade för mig att en tvåstoppare brukar funka bättre på Spa, men det verkar inte stämma i år? Men det är klart, om regnet kommer mellan varv 20 och 25 så har vi kanske Button, Hamilton eller Kovalainen på pallen.
ANFRAN skrev:Är det inte lite överraskande att 7–10 bilar satsar på en enstoppare (Nakajima, Algersuari och Grosjean har väl tankat upp för 30 varv...)? Jag hade för mig att en tvåstoppare brukar funka bättre på Spa, men det verkar inte stämma i år? Men det är klart, om regnet kommer mellan varv 20 och 25 så har vi kanske Button, Hamilton eller Kovalainen på pallen.
Att starta med mycket bränsle ger ju lite mer flexibilitet i händelse av regn.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
ANFRAN skrev:Är det inte lite överraskande att 7–10 bilar satsar på en enstoppare (Nakajima, Algersuari och Grosjean har väl tankat upp för 30 varv...)? Jag hade för mig att en tvåstoppare brukar funka bättre på Spa, men det verkar inte stämma i år? Men det är klart, om regnet kommer mellan varv 20 och 25 så har vi kanske Button, Hamilton eller Kovalainen på pallen.
Att starta med mycket bränsle ger ju lite mer flexibilitet i händelse av regn.
Mjo, det är sant. Men tänk om det inte regnar. Eller tänk om det börjar regna på varv 5, då hinner ju Fisichella tanka ikapp. Eller tänk om det regnar redan från början, då kanske de tjänar på det. Eller tänk om McLaren och Brawn har bättre koll på sånt här än jag, då får jag skämmas.
Kan någon förklara för mig hur man kan vara så dålig som Badoer är nu? Jag tror verkligen inte en GPförare som kört banan innan skulle kört så mycket långsammare och jag tror absolut att schumi skulle varit topp fem idag.
Bilen verkar ju inte vara så kass eftersom det är små marginaler och Kimi är snabb i första sektorn och där har vi ju ändå Eue roughe eller hur det stavas. Luca lär kicka killen efter helgen men frågan är om det blir Gene eller nån annan som rattar bilen, Eddie Irvine kanske?
ANFRAN skrev:Är det inte lite överraskande att 7–10 bilar satsar på en enstoppare (Nakajima, Algersuari och Grosjean har väl tankat upp för 30 varv...)? Jag hade för mig att en tvåstoppare brukar funka bättre på Spa, men det verkar inte stämma i år? Men det är klart, om regnet kommer mellan varv 20 och 25 så har vi kanske Button, Hamilton eller Kovalainen på pallen.
Att starta med mycket bränsle ger ju lite mer flexibilitet i händelse av regn.
Mjo, det är sant. Men tänk om det inte regnar. Eller tänk om det börjar regna på varv 5, då hinner ju Fisichella tanka ikapp. Eller tänk om det regnar redan från början, då kanske de tjänar på det. Eller tänk om McLaren och Brawn har bättre koll på sånt här än jag, då får jag skämmas.
Det finns många möjligheter om man ska tänka och tveka blir det bara en soppa, livet går ut på att chansa
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
JTarnstrom skrev:
Att starta med mycket bränsle ger ju lite mer flexibilitet i händelse av regn.
Mjo, det är sant. Men tänk om det inte regnar. Eller tänk om det börjar regna på varv 5, då hinner ju Fisichella tanka ikapp. Eller tänk om det regnar redan från början, då kanske de tjänar på det. Eller tänk om McLaren och Brawn har bättre koll på sånt här än jag, då får jag skämmas.
Det finns många möjligheter om man ska tänka och tveka blir det bara en soppa, livet går ut på att chansa
Du har kanske rätt. Och om väderprognosen har rätt blir det 18 grader, uppehåll och växlande molnighet.
Nog fan borde man spela ett par spänn på Fisi men tappar han ledningen efter depåstoppet så är det nog kört. Han lär komma ut med rätt mycket soppa efter stoppet och de andra kan mala på i flera varv, på allt snabbare tider. Med så små marginaler som det är mellan bilarna har jag svårt att tro att Fisi kan dra ifrån så mycket som behövs.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
ANFRAN skrev:
Mjo, det är sant. Men tänk om det inte regnar. Eller tänk om det börjar regna på varv 5, då hinner ju Fisichella tanka ikapp. Eller tänk om det regnar redan från början, då kanske de tjänar på det. Eller tänk om McLaren och Brawn har bättre koll på sånt här än jag, då får jag skämmas.
Det finns många möjligheter om man ska tänka och tveka blir det bara en soppa, livet går ut på att chansa
Du har kanske rätt. Och om väderprognosen har rätt blir det 18 grader, uppehåll och växlande molnighet.
Du ser om chansningen är rätt så vinner Fisichella kanske.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
JTarnstrom skrev:Nog fan borde man spela ett par spänn på Fisi men tappar han ledningen efter depåstoppet så är det nog kört. Han lär komma ut med rätt mycket soppa efter stoppet och de andra kan mala på i flera varv, på allt snabbare tider. Med så små marginaler som det är mellan bilarna har jag svårt att tro att Fisi kan dra ifrån så mycket som behövs.
Men tanken är jäkligt tillfredsställande, tänk.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "