Ferrari klantar bort sig igen

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Ferrari klantar bort sig igen

Inlägg av guuben »

1) Förstört för Massa i kvalet i Q1 eller var det Q2
2) Förstört för Kimi i kvalet i Q1
3) Förstört för Massa - tankat för lite soppa.
4) Förstört för Kimi o Massa: Schumacher i depån
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

1. Jag tycker Massa skötte kvalet ganska bra. P4 var väl helt okej?
2. Kimi förstörde väl för sig själv, då han enligt uppgift var helt införstådd med beslutet att inte slösa på fler däck.
3. Det där vet vi ju inget om. Tvärtom så verkar det som att bilen drar lite mer bränsle än beräknat, eller så var det fel på tankriggen, vilket är den förklaring man kommer med från officiella håll.
4. Massa lyssnar ofta på Schumacher med gott resultat. Kimis nerver verkar dock inte vara de bästa då han tydligen får nån form av mindervärdhetskomplex då han ser den kille han inte lyckades slå på banan i depån.

Som en av åldermännen här på forumet så tar jag mig rätten att yppa dessa åsikter.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

EnzoF1 skrev:1. Jag tycker Massa skötte kvalet ganska bra. P4 var väl helt okej?
2. Kimi förstörde väl för sig själv, då han enligt uppgift var helt införstådd med beslutet att inte slösa på fler däck.
3. Det där vet vi ju inget om. Tvärtom så verkar det som att bilen drar lite mer bränsle än beräknat, eller så var det fel på tankriggen, vilket är den förklaring man kommer med från officiella håll.
4. Massa lyssnar ofta på Schumacher med gott resultat. Kimis nerver verkar dock inte vara de bästa då han tydligen får nån form av mindervärdhetskomplex då han ser den kille han inte lyckades slå på banan i depån.

Som en av åldermännen här på forumet så tar jag mig rätten att yppa dessa åsikter.
3, Han tanka ca 1.5 sekunder mindre än RedBull bilen som stanna samtidigt....
FIA = Ferrari International Assistance
Tiresias

Inlägg av Tiresias »

olag skrev:
EnzoF1 skrev:1. Jag tycker Massa skötte kvalet ganska bra. P4 var väl helt okej?

Det innebär absolut ingenting. Vi vet inget om hur mycket soppa de hade kvar i bilen vid tankning
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Tiresias skrev:
olag skrev:

Tydligen förlite

Det innebär absolut ingenting. Vi vet inget om hur mycket soppa de hade kvar i bilen vid tankning
Tydligen förlite
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Stefano Domenicali erbjuder idag via media ett välbetalt jobb åt den som kan lösa Ferraris problem (jobbet gäller allt från tankningar till hydraulikproblem).
Lite fräckt bara at skylla på Massas körstil att inte soppan räckte till. Visste dom inte förut om Massas "bensinslukande" körstil ....äh, bortförklaringar - det var felkalkylerat så klart.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
JockeJ71

Inlägg av JockeJ71 »

Tiresias skrev:
olag skrev: 3, Han tanka ca 1.5 sekunder mindre än RedBull bilen som stanna samtidigt....
Hade Massa 1.5sekunders tankning kvar i tanken när han kom in så har någon gjort bort sig big time.
De chansade för att vara säkra på att komma ut före Vettel.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

På radion säger ju depån till Massa att bränsleförbrukningen på det senaste varvet var för hög. Det får mig att misstänka att motorn har utvecklat någon form av problem, att den kanske har dragit mer bränsle, eller att en sensor har gett felaktig information.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det kan också ha varit problem att få i tillräckligt med bränsle vid depåstoppen, Chrys Dyer antyder den sortens problem.
On Felipe's car, the front left wheel fairing broke and at both pit stops we had a refueling problem, the cause of which we have yet to find out.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JockeJ71

Inlägg av JockeJ71 »

JTarnstrom skrev:På radion säger ju depån till Massa att bränsleförbrukningen på det senaste varvet var för hög. Det får mig att misstänka att motorn har utvecklat någon form av problem, att den kanske har dragit mer bränsle, eller att en sensor har gett felaktig information.
Klart som fan att bränsleförbrukningen är för hög om man inte tankat tillräckligt för att ta sig i mål..... :roll:
Det kan också ha varit problem att få i tillräckligt med bränsle vid depåstoppen, Chrys Dyer antyder den sortens problem.
Ja, de problemen har jag redan gissat mig fram till vad de berodde på :D
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

JockeJ71 skrev:
JTarnstrom skrev:På radion säger ju depån till Massa att bränsleförbrukningen på det senaste varvet var för hög. Det får mig att misstänka att motorn har utvecklat någon form av problem, att den kanske har dragit mer bränsle, eller att en sensor har gett felaktig information.
Klart som fan att bränsleförbrukningen är för hög om man inte tankat tillräckligt för att ta sig i mål..... :roll:
Ja, de problemen har jag redan gissat mig fram till vad de berodde på :D
Det är till att komma med dryga smajlisar... Bränsleförbrukningen kan ha varit för hög trots att man hade fått i rätt mängd bränsle, DUH!

Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:Bränsleförbrukningen kan ha varit för hög trots att man hade fått i rätt mängd bränsle, DUH!
Var förbrukningen högre än vad man hade räknat med så är det fel på bilen eller de egna beräkningarna, man borde då undersöka dels bilens förbrukning dels sitt beräkningssätt.

Hade man fått in "rätt mängd" bränsle så hade Massa aldrig behövt få instruktionen att sparta bränsle eller att lyfta av för att släppa Vettel och Alonso. Man fick av någon anledning i för lite bränsle.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Nya prioriteringar i stallet är det som gäller :D
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:Bränsleförbrukningen kan ha varit för hög trots att man hade fått i rätt mängd bränsle, DUH!
Var förbrukningen högre än vad man hade räknat med så är det fel på bilen eller de egna beräkningarna, man borde då undersöka dels bilens förbrukning dels sitt beräkningssätt.

Hade man fått in "rätt mängd" bränsle så hade Massa aldrig behövt få instruktionen att sparta bränsle eller att lyfta av för att släppa Vettel och Alonso. Man fick av någon anledning i för lite bränsle.
Massa hade kunnat få instruktionen att lyfta av även om man hade fått i rätt mängd bränsle itankad - om bränsleförbrukningen hade blivit för hög på grund av tekniska problem. Förarna kan ju exempelvis välja olika bränsleblandningar. Tänk om motorn fick fel bränsleblandning och förbrukade mer soppa än vad som var tänkt. Problemet kan ha varit elektroniskt, fel bränsleprogram aktiverades, sensorerna som reglerar bränsleblandningen kan ha givit fel signaler etc.

Allt pekar förstås på att Ferrari hade problem vid tankningen och att rätt mängd bränsle inte fylldes på. Jag säger bara att min förklaring inte kan uteslutas, i alla fall inte förrän Ferrari är klara med sin analys.

Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
Gösta skrev:

Massa hade kunnat få instruktionen att lyfta av även om man hade fått i rätt mängd bränsle itankad - om bränsleförbrukningen hade blivit för hög på grund av tekniska problem. Förarna kan ju exempelvis välja olika bränsleblandningar. Tänk om motorn fick fel bränsleblandning och förbrukade mer soppa än vad som var tänkt. Problemet kan ha varit elektroniskt, fel bränsleprogram aktiverades, sensorerna som reglerar bränsleblandningen kan ha givit fel signaler etc.

Allt pekar förstås på att Ferrari hade problem vid tankningen och att rätt mängd bränsle inte fylldes på. Jag säger bara att min förklaring inte kan uteslutas, i alla fall inte förrän Ferrari är klara med sin analys.

Din förklaring är sannolik.

Konstaterar bara att man schabblar med bränslet som vilket amatörstall som helst.

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Domenicali på frågan om bilen drog för mycket bränsle:
I don't know, to be honest, we need to see. Looking at the weight of the car, it seems it can be a factor with fuel consumption and driving style. For sure we need to understand that.

Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

Luca :down: :down:
Williams är bara en språngbräda inför 2013..
Martin Sohlberg

Inlägg av Martin Sohlberg »

jokan skrev:Luca :down: :down:
Nej... Luca :down: :down: :down: :down: :down: ...
Mannen är ju ett skämt...
Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

Vilket genidrag att låta en förare köra som heter BAD!!!oer :aha:
Gösta

Inlägg av Gösta »

En kort fråga till någon som vet svaret:

Varför flyttade BADoer sig i pittlane på väg ut på banan för en bakomvarande bil (tror att det var en Renault)?????????

Användarens profilbild
jokan

Inlägg av jokan »

Pitt!!!lane?
I 10år så har han harvat runt på tomma banor för sig själv!
klart som fan att han blev rädd :D normal reaktion för honom.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Nu lär väl inte Badoer bli kvar så länge till enligt Ferraribossen, men som en viss Ingemar Stenmark sa till en journalist som klagade på Stenmarks placering en gång: "Kör själv så får du se".

Badoer och Marc Gene har varit Ferraris testförare under många år och de har levererat bra prestationer under dessa tester. Men det är en helt annan sak att köra tävling vilket fler testförare än Badoer fått erfara, som Pedro de la Rosa sfick erfara.

Ferraris ambition var säkert att få en genomtestning av bilen under Valencia men teststoppet har gjort att stallens testförare inte får någon körtid under året och är då oförberedda när det behövs ett inhopp.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

jokan skrev:Vilket genidrag att låta en förare köra som heter BAD!!!oer :aha:
Ja... genialiskt! Att han borde gå å BADa istället, eller...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
PC:

Frågan är ju som sagt vad det var meningen att LB skulle uträtta i Valencia.
Att plocka poäng verkar ju inte varit prioriterat med tanke på resultatet. Nu fick han i.o.f.s. hjälp med att snurra redan på första varvet, men ändå.

Det är trots allt en Ferrari och inte en Force India han rattar...
Användarens profilbild
PC:

PC: skrev:Frågan är ju som sagt vad det var meningen att LB skulle uträtta i Valencia.
Att plocka poäng verkar ju inte varit prioriterat med tanke på resultatet. Nu fick han i.o.f.s. hjälp med att snurra redan på första varvet, men ändå.

Det är trots allt en Ferrari och inte en Force India han rattar...
Hoppsan! BadGuy hade nog kanske klarat sig bättre i en Force India idag... :D
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Gösta skrev:En kort fråga till någon som vet svaret:

Varför flyttade BADoer sig i pittlane på väg ut på banan för en bakomvarande bil (tror att det var en Renault)?????????
Kikade precis på f1.com:s sammandrag och när Luca kör ut från depårutan skriker Smedley "Traffic Traffic Traffic". Såhär i efterhand kan man ha viss förståelse att det uppstod lite panik hos den oerfarne Luca i det ögonblicket.

Sen fortsatte Smedley "Good, no, no keep going, keep going, push him, push him, push him" vilket fick till följd att han var utanför vita linjen och seglade en aning. :D