FOTA vill ha 36 bilar
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
FOTA vill ha 36 bilar
"The proposals are yet to be announced by FOTA, but the group confirmed Wednesday that it will discuss with the FIA a possible expansion of the grid to 36 cars."
Jag vet inte om det är någon som har missuppfattat saken men det har ju varit ett jäkla tjat om den där tredje bilen så det kan ju ligga något i saken. Kanske har FOTA-gubbarna stirrat för mycket på Nascar.
Jag vet inte om det är någon som har missuppfattat saken men det har ju varit ett jäkla tjat om den där tredje bilen så det kan ju ligga något i saken. Kanske har FOTA-gubbarna stirrat för mycket på Nascar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Om man nu vill ha så många startande bilar, varför inte låta fler stall vara med istället för att ha fler bilar per stall?
Ur en publik synvinkel skulle nog det vara mer intressant med flera stall istället för tre bilar per stall men de etablerade stallen vill väl inte dela med sig av TV-pengarna till nya stall antar jag.
Personligen anser jag nog att 22 - 26 startande känns hyfsat optimalt.
Ur en publik synvinkel skulle nog det vara mer intressant med flera stall istället för tre bilar per stall men de etablerade stallen vill väl inte dela med sig av TV-pengarna till nya stall antar jag.
Personligen anser jag nog att 22 - 26 startande känns hyfsat optimalt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror mer att det rör sig om att FOTA inte vill ha de nya stallen på gridden. De ser nog helst att de inte kommer till start (eftersom det skulle bli mer att dela på av CVC-kakan för de som är kvar). Då är det bra att ha möjligheten att fylla upp med egna bilar istället för att släppa in andra som vill vara med.
Jag kan inte tänka mig att de nya stallen, och Williams och Force India, är speciellt trakterade av idéen med en tredje bil. Kostnaderna blir större och dessutom är risken stor att de kommer att hamna bakom de stora stallens tredjebilar i resultatlistan, något som skulle vidga gapet mellan de oberoende stallen och de stora.
Jag kan inte tänka mig att de nya stallen, och Williams och Force India, är speciellt trakterade av idéen med en tredje bil. Kostnaderna blir större och dessutom är risken stor att de kommer att hamna bakom de stora stallens tredjebilar i resultatlistan, något som skulle vidga gapet mellan de oberoende stallen och de stora.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: ons jul 29, 2009 22:05
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: fre sep 26, 2008 23:41
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Att de stora stallen vinner mer och att kostnaden per bil minskar. Fler förare får också chans på segrar, men ni har också nämt de flesta avigsidorna. Det lär bli fler stallorder, större klyftor...pitepudas skrev:håller med fullständigt. Vad är vitsen med 3 bilar/stall?Wolfwhistle skrev:3 bilar i varje stall.. låter som att man vill ha en "test" bil. Näpp.. vill man nu ha fler startande bilar så släpp in fler stall vilket i sin tur ger fler nya talanger chansen att köra F1.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: ons jul 29, 2009 22:05
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Dom gamla banorna försvinner en efter en i kalendern för nya i 3 :e världen kommer in......Så då löser man ju depåproblemen naturligtWolfwhistle skrev:Jag tror också att F1 som sport har mer att vinna på att ta in fler stall än att alla stall kör mad tre bilar.
Sen är väl frågan... går det att ha fler stall.. kan man klämma in fler depåer utan att man måste bygga om alla banor??
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu är Luca d M igång igen och tjatar om en tredje bil. Nu är skälet att Schumacher ska kunna köra nästa säsong. Varför reglerna ska ändras för att tillgodose det kravet när Schumacher inte klarar att komma till start i ett lopp, det krävs det en lobotomering för att acceptera. Men skyll inte på mig, jag ville varken ha Sverige in i EU eller att FOTA skulle ta makten över F1...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Usch vad tråkigt med så många förare på banan. Inte vill man se och höra 36 F1 bilar när man går på race... eller ? Tror inte att idén är helt fel för publiken.JTarnstrom skrev:Nu är Luca d M igång igen och tjatar om en tredje bil. Nu är skälet att Schumacher ska kunna köra nästa säsong. Varför reglerna ska ändras för att tillgodose det kravet när Schumacher inte klarar att komma till start i ett lopp, det krävs det en lobotomering för att acceptera. Men skyll inte på mig, jag ville varken ha Sverige in i EU eller att FOTA skulle ta makten över F1...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att 36 bilar skulle stå på startlinjen kan du glömma. Banorna och depåerna är inte dimensionerade för det. Med andra ord, det handlar om färre stall. FOTA vill inte dela med sig av FOM-pengarna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Varför stoppa vid tre bilar i så fall? Du kanske tycker att DTM är ett roligt koncept?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag har svårt att förstå att det kan få plats 36 bilar på banan. Tänk vid starten dom sista bilarna står runt hörnet för startsträckan räcker inte till
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: lör maj 23, 2009 20:09
Tycker också det känns som 36 bilar är lite väl mycket, det är redan trångt med 20 bilar. Tänk då nästan dubbla antalet, speciellt i banor med en tajt kurva efter startrakan.
Nürburgring med 36 bilar , kommer man ge ut gratis ansiktes masker till publiken eller? För det kommer flyga en jävla massa kolfiber tror jag.
Hur gör man med depå gatan och startpositionerna då?
Nä, jag är en motståndare till 3 bilar per stall, det blir alldeles för mycket trafik, för ont om plats och ger möjlighet till ganska så irriterande team order eller något.
Tänk om man har 3 st Ferrari i top, låt oss säga att den tredje leder mästerskapet, men bara knappt. Då släpper de två Ferrari bilarna framför förbi, och wips så tjänade man 4 poäng extra.
Nürburgring med 36 bilar , kommer man ge ut gratis ansiktes masker till publiken eller? För det kommer flyga en jävla massa kolfiber tror jag.
Hur gör man med depå gatan och startpositionerna då?
Nä, jag är en motståndare till 3 bilar per stall, det blir alldeles för mycket trafik, för ont om plats och ger möjlighet till ganska så irriterande team order eller något.
Tänk om man har 3 st Ferrari i top, låt oss säga att den tredje leder mästerskapet, men bara knappt. Då släpper de två Ferrari bilarna framför förbi, och wips så tjänade man 4 poäng extra.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Menar du att man ska kvala in gång på gång så att man till slut har 22 bilar kvar för start ledet? Det verkar jätte kullllll!Jari skrev:Förkval, förkval, förkval!!!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men förkval kommer att göra kostnaderna alldeles för höga för att motivera deltagande med en tredje bil. Vips, så är vi tillbaka till 20 bilar på griden. Skulle man genomföra en sådan idé är risken stor att ett eller annat stall slås ut och då kan ju effekten bli att det blir än färre deltagande stall, något som går i fel riktning.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag har börjat lista ut vad allt du pratar om handlar om.
Det spelar absolut ingen roll vad som sker eller vad som händer eller planeras. Det går åt helvete med allting är ditt standardsvar, om än förklätt till ett annat språk.
Jag ska inte skriva något på din näsa, men har du inga lösningar så sluta gnäll...
Det spelar absolut ingen roll vad som sker eller vad som händer eller planeras. Det går åt helvete med allting är ditt standardsvar, om än förklätt till ett annat språk.
Jag ska inte skriva något på din näsa, men har du inga lösningar så sluta gnäll...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Där har du helt fel, Jari, men å andra sidan är det en vanlig "härskarstrategi" att avfärda kritik med att vara domedagsprofetior. Sätter man den etiketten på debattmotståndaren behöver man inte bemöta med argument. Saken är redan avgjord. Jag har förslag på lösning. Den ligger i linje med MOsleys förslag om budgettak och att ta ned kostnadsnivåerna till en hållbar nivå.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
När du analyserat mig färdigt hoppas jag du kommer fram till att jag är en sk alfa-hanne, något som förnekas helt att det finns på den där genuskursen där "härskarstrategier" och annat mumbo-jumbo först såg dagens ljus.
Jag antar att du hört hur "den framgångssagan" med genusvetenskap ser ut att sluta?
Jag tror nte på kostnadstak. Jag tror inte det går att övervaka heller. Jag vill heller inte att F1 ska vara en enhetsserie i sann kommunistisk anda, där ingen får testa mer än de andra, samma delar, elektronik, däck osv.
F1 skall vara den yttersta spjutsspetsteknologin och det går varken med kostnadstak eller testförbud.
Mosley har spelat ut sina kort och är slut som president. Han har gjort massor av bra saker både för sporten och för trafiksäkerhet i allmänhet. Beträffande F1 borde han slutat för flera år sen för han har helt klart tappat alla konsepten.
Såna där enhetsserier med kostnadstak finns redan. De som vill ha såna kan väl utveckla dessa i stället. (gäääääääsp)
Precis som för allt annat så är budgetar självreglerande, dvs när ett stall inte har råd med mer och sponsorerna inte rä'cker till för ytterligare excesser får man backa två steg och börja i en annan ända samtidigt som sporten utvecklas ännu mer.
Jag antar att du hört hur "den framgångssagan" med genusvetenskap ser ut att sluta?
Jag tror nte på kostnadstak. Jag tror inte det går att övervaka heller. Jag vill heller inte att F1 ska vara en enhetsserie i sann kommunistisk anda, där ingen får testa mer än de andra, samma delar, elektronik, däck osv.
F1 skall vara den yttersta spjutsspetsteknologin och det går varken med kostnadstak eller testförbud.
Mosley har spelat ut sina kort och är slut som president. Han har gjort massor av bra saker både för sporten och för trafiksäkerhet i allmänhet. Beträffande F1 borde han slutat för flera år sen för han har helt klart tappat alla konsepten.
Såna där enhetsserier med kostnadstak finns redan. De som vill ha såna kan väl utveckla dessa i stället. (gäääääääsp)
Precis som för allt annat så är budgetar självreglerande, dvs när ett stall inte har råd med mer och sponsorerna inte rä'cker till för ytterligare excesser får man backa två steg och börja i en annan ända samtidigt som sporten utvecklas ännu mer.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Härskarstrategier existerar oavsett genusforskning. Jag hade kunnat kallat det för ett retoriskt knep som du använde dig av. I alla händelser kan jag inte under några omständigheter komma fram till att du skulle vara en alfahanne.
Problemet är att du inte argumenterade sakligt utan gav dig på min person genom att stämpla mig som domedagsprofet. Men det gjorde inte så ont, så jag bryr mig inte om det.
Problemet är att du inte argumenterade sakligt utan gav dig på min person genom att stämpla mig som domedagsprofet. Men det gjorde inte så ont, så jag bryr mig inte om det.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad var sakfrågan du ville diskutera? Eller är du mer intresserad av att spänna upp fjädrarna för allmännt beskådande, som den alfahanne du är? Det vore ju ett enormt slöseri med energi eftersom det är få som attraheras av dig på det här forumet (på det sättet alltså).
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det fanns ingen annan "sakfråga" än min åsikt om hur jag upplever att du funkar i ärende efter ärende. Som jag ser det finns det två håll att gå, antingen åt det socialistiska och lite lätt bakåtsträvande eller det progressiva och lätt kapitalistiska sättet som nästan alltid visar sig vara ett bättre sätt, om än inte perfekt eller helt utan offer i form av små stall som bitit sig i rumpan när de tror att de med små medel kan mäta sig med de riktiga proffsen.
I den bortre ändan av detta finns ett vågspel, nämligen tilldra sig intresse av publik, som i sin tur genererar sponsorer, som i sin tur sätter de kostnadsbegränsningar som behövs i förhållande til vad man får.
I den bortre ändan av detta finns ett vågspel, nämligen tilldra sig intresse av publik, som i sin tur genererar sponsorer, som i sin tur sätter de kostnadsbegränsningar som behövs i förhållande til vad man får.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!