Rainio skrev:Tror snarare Kimi tyckte det var lite synd att Schumi inte gjorde sin planerade comeback (Jag vet att jag tyckte det var synd). Hade varit roligt och se Kimi köra åttor runt fuskgubben Schumacher.
MM samtidigt som Schumi körde 38or runt Kimi . Föresten min pappa är starkare en din
platt skrev:Häkkinen sa väl för några år sen att det inte var att tänka på en comeback, pågrund av att reflexerna inte hängde med när man blir äldre och när man har varit borta ett tag från F1. Det var ett klokt uttalande av en mycket bra och klok före detta F1 förare
Konstigt att Häkkinen inte har reflexerna helt intakt efter all Kos...? Som sagt var...Tur för Räkan och alla dom andra F1 förarna! Dom slipper förnedring!
Fakta: Kimmi är inte bra, Massa har kört skiten av honom hela sässongen!!!
Har svårt att tro på Hakkinen. Kan vara något som han sa bara för att slippa fortsätta på tråden. Undersökningar har ju visat att reflexerna försämras högst marginellt (nu talar vi inte om 80-åriga gubbar iofs.)
Stridsflygare får ju inte flygförbud eller skickas till transportflug/helikopter när de fyller 40.
Jag är övertygad om att om att Schumachers reflexer duger alldeles utmärkt än idag. Skulle dom ha försämrats så uppvägs det mer än väl hans erfarenhet. Nej det är nog motivationen som är den största faktorn för äldre förare.
platt skrev:Häkkinen sa väl för några år sen att det inte var att tänka på en comeback, pågrund av att reflexerna inte hängde med när man blir äldre och när man har varit borta ett tag från F1. Det var ett klokt uttalande av en mycket bra och klok före detta F1 förare
Konstigt att Häkkinen inte har reflexerna helt intakt efter all Kos...? Som sagt var...Tur för Räkan och alla dom andra F1 förarna! Dom slipper förnedring!
Har svårt att tro på Hakkinen. Kan vara något som han sa bara för att slippa fortsätta på tråden. Undersökningar har ju visat att reflexerna försämras högst marginellt (nu talar vi inte om 80-åriga gubbar iofs.)
Stridsflygare får ju inte flygförbud eller skickas till transportflyg/helikopter när de fyller 40.
Jag är övertygad om att om att Schumachers reflexer duger alldeles utmärkt än idag. Skulle dom ha försämrats så uppvägs det mer än väl hans erfarenhet. Nej det är nog motivationen som är den största faktorn för äldre förare.
Fel JARI, han sa att han skulle göra comeback om han var i fysisk form, han sa att hälsan var det viktigaste och att han bl. a lovat sin fru att sätta hälsan i första rummet.
JTarnstrom, du har fullständigt rätt, Ferrari borde gått ut och sagt att man önskar att schumi ska köra bilen men att det finns problem med hälsan och att de inte kan något defenitivt beslut fören schumachers fysik har testats ordentligt.
Crazy F1 skrev:Ferrari borde gått ut och sagt att man önskar att schumi ska köra bilen men att det finns problem med hälsan och att de inte kan något defenitivt beslut fören schumachers fysik har testats ordentligt.
Istället ville de ha ett undantag mot testförbudet med årets bil.
Stridsflygare får ju inte flygförbud eller skickas till transportflug/helikopter när de fyller 40.
Tror inte heller att reflexerna försämras i sådan omfattning att det skulle utgöra ett problem för en racerförare. Mario Andretti vann sitt sista CART-race när han var 54 och det finns gott om förare som har visat sig vara konkurrenskraftiga långt upp i åldrarna. Den lilla försämring som eventuellt uppstår kompenseras nog gott av erfarenhet och rutin. Rent generellt tror jag att en femtioåring i genomsnitt löser komplicerade uppgifter bättre än betydligt yngre människor.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Personligen tror jag det där är väääääldigt individuellt.
Mina reflexer är inte de samma som när jag var tjugo och det tvivlar jag starkt på att dina är heller.
Reflexer är då bara en liten delegenskap av allt man ska kunna som F1-förare. Skickligheten tror jag finns där, men vilja, topptrim och motivation till att vinna tvivlar jag mycket starkt på.
Ofta är det mängden förberedelser inför en säsong som gör att de väljer att avstå till slut.
Crazy, nu skarvar du till lite. Håll dig till fakta bara.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:Personligen tror jag det där är väääääldigt individuellt.
Mina reflexer är inte de samma som när jag var tjugo och det tvivlar jag starkt på att dina är heller.
Reflexer är då bara en liten delegenskap av allt man ska kunna som F1-förare. Skickligheten tror jag finns där, men vilja, topptrim och motivation till att vinna tvivlar jag mycket starkt på.
Ofta är det mängden förberedelser inför en säsong som gör att de väljer att avstå till slut.
Crazy, nu skarvar du till lite. Håll dig till fakta bara.
Har du mätt? Dessutom tror jag att man ska göra skillnad på reflexer och reaktionstid. För en väl intränad rörelse tror jag inte att reaktionstiden behöver bli längre för en äldre person än en yngre. Självklart börjar nervsystemet försämras vid någon punkt, men att den skulle göra det i fyrtioårsåldern tar jag för mindre troligt. Att du själv upplever dina reflexer som sämre kan lika gärna ha med din fysik att göra. De flesta av oss är soffpotatisar och försämrad reaktionstid har nog mer att göra med förslappad muskulatur.
Jag läste någon gång någonstans att förfallet börjar vid 25-årsåldern, men du har rätt. I vårt fall handlar det nog mer om soffan. Vi har kanske bättre tränade pekfingrar för att sprida okvädningar på nätet än vad de har i stället?
Jag har kollat lite undersökningar och för enkla reaktioner, det vill säga där försökspersonen inte behöver reagera med ett val, så är det ingen större skillnad mellan en 20-årong och en 40-åring. Man får gå upp till dryga femtio år för att skillnaderna ska bli meningsfulla. Åldersförsämringen märks tydligare när försökspersonen ska reagera med ett val. Då börjar reaktionstiden att förlängas något tidigare. Jag kan inte säga säkert, men av kurvorna att döma kan det vara så att man faktiskt reagerar snabbare som 35-åring än som 20-åring. Det kan ju vara så att det finns en inlärningskomponent som kompenserar för åldrandet. Hur som haver, en kille som Schumacher är förmodligen i bättre form än någon av oss någonsin har varit och med all sannolikhet har han även en reaktionsförmåga som är bättre än genomsnittet.
Jaadu, jag tror inte en medelmåtta som du och jag och förmodligen alla andra också i de där testerna ska ge sig på att köra F1-bil, då det är en helt annan värld med helt nya krav på yttersta prestation.
Senaste från Mario (anställd i Ferraristore, chipsnisse på hemsidan och kompis med F1-mekarna). Ingen av hans kompisar blev förvånad av att M.S. inte ställde upp. Ingen av dom trodde att han skulle köra.
M.S. vågar inte köra mot Kimi med samma förutsättningar.
Andra gången han fegar ur.
form-ola1 skrev:Rykterna i Rom (min källa Mario) säger att det aldrig var aktuellt med M.S. start utan att det var en PR-kupp och att den varit framgångsrik.
Sant eller inte, det tog skruv.
Vilket trams! Så du känner en italienare och tror att han vet allt?
En vanlig italienare vet lika lite om det här som en vanlig svenskt eller gubben i månen. Det är bara finnarna som vet allt!
Min italienare tror jag vet mer än andra italienare då han har en fot inne i stallet. Dock måste jag tillstå att det är andrahandsuppgifter och borde då också tillskrivas med smileys.
PR-kupp för vem? Det kan ju inte vara för vare sig Ferrari eller Schumacher. Det är inte direkt så att den här historien har varit positiv för någon av dem, i synnerhet inte Ferrari.
JTarnstrom skrev:PR-kupp för vem? Det kan ju inte vara för vare sig Ferrari eller Schumacher. Det är inte direkt så att den här historien har varit positiv för någon av dem, i synnerhet inte Ferrari.
But, still recovering from a neck injury sustained in a motorbike accident back in February, Schumacher underwent a scan on Monday after complaining of a pinch in his neck.
The scan revealed that the German had in fact suffered fractures to the base of his head and to his vertebra in the accident thereby putting an end to his planned comeback.
di Montezemolo told La Stampa:
"They found something that still didn't work. So it's better not to insist. We wouldn't do that at all. He had the small motorcycle accident in February and on the first laps at Mugello he felt that something was wrong.
Trist för F1 publiken att den störste av de största inta har möjlighet att köra för sin publik som ersättare för den skadade Felipe Massa! Inte fan betalar man pengar för att se tex kimi köra! kimi är bara en parantes i F1 historien, en dussinvara. Mr "nobody" nu och Mr "neverwas" i framtiden. Han kan sura under ett plasttält och dricka koskenkorva på någon grusbana i stället, det passar hans personlighet bättre.
Jag tror att majoriteten av motorsportpubliken hade velat se Maestro i ett eller några lopp. För att visa upp sig och tacka alla sina fans världen över. Nu blir det tyvärr inte så.
Det är få förunnat att få se den ende 7-faldige världsmästaren i F1 ratta en Ferrari. Har själv haft privilegiet att ha sett ett drygt 10 tal lopp med Maestro, så jag är nöjd. Men det finns en ny generation F1 publik som gärna tagit detta tilfälle. Själv hade jag gärna sett storheter som Fangio, Moss mfl köra. Nu blev det aldrig så.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gurney skrev:Göra bort sig och föredetting, ja det var också ett sätt att nedvärdera en sjufaldig världsmästare. För det första skulle Schumacher inte ställa upp om han var en föredetting och inte skulle han heller göra bort sig. Det är snarare som Tärnström säger, att det är Ferrari som gått ut och trissat upp förväntningarna inför comebacken. Vill minnas en svensk bordtennislirare som ställde upp och spelade skjortan av sina svenska yngre förmågor och blev 4:a i OS i Peking - Jörgen Persson hette han och så har vi J-O Waldner..
Hela Schumachers comeback hypades av Ferrari och andra som hoppades på att intresset skulle komma tillbaks till Formel1 efter alla skandaler och gräl. Det finns gott om F1-sajter där man kan ta reda på fakta istället för att nedvärdera Schumacher kategoriskt. Jag är inget fan av honom men han tillhör de främsta förarna och han kan säkert fortfarande prestera bra resultat. Loppet i Valencia hade blivit betydligt intressantare med Schumacher på startlinjen men nu blev det inte så utan man får hoppas på att det blir regn eller en sensationsvinnare.
Fakta: Han är en föredetting och han ställer inte upp. Han sa att han skulle göra det, men drog sig ur.
Det är bara fakta, oavsett källa så är konsensus detsamma.
Ferrari har inte trissat upp någonting, det är hans fans som stått för hypen. Att de inte analyserat hans verkliga chanser, höjt honom över mänsklig förmåga att ratta F1-bil, trots stora skillnader i dem sen hans storhetstid, samtidigt som han ju inte heller precis blir yngre är de största problemen.
Självklart hade det varit kul att se den gamle göra ett gästspel på F1-banorna för att minnas tillbaks, men förväntningarna bland hans fans blev nog en chock för honom. Jag tror inte hans enda problem hade varit att rå på Kimi eller ens vara i närheten av samma tider. Bland hans fans hade en stor del förväntat sig minst seger och jag och flera med mig vet att det är helt orimliga krav.
Just det, Kimi vinner på WalkOver..
Om det vore så väl att Kimi kunde vinna på WO!!
Han överpresterar inte direkt numera och blir allt som oftast slagen av en före detta hjälpryttare åt.... Schumacher ja
Att Ferrari är missnöjda med Kimis inställning och prestationer är ju inte direkt någon större hemlighet om man lyckas lägga ihop 1+1
Ferrari trodde att de skulle få en ny Schumacher i Kimi!
Det enda de fick var en som har samma lön.
Men varför i helsike skulle Schumacher ha gett sig in i denna historia om han verkligen inte trodde att han skulle klara av det? Vi har ju konstaterat det hela knappast har varit en PR-manöver, en sådan illa uttänkt PR-kampanj tror jag inte ens att Ferrari är kapabla till (även om LdM inte verkar ha alla tändstift i blocket). Alltså, hade Schumacher varit för feg hade han aldrig gett sig in i detta. Karln har ont i nacken. Ferrari hanterade frågan illa och de har gjort många fans besvikna med sitt agerande. Punkt.
Då blir det nog inte Kimi som ersätter Massa. Vad kan Badoer prestera på banan ? Q3 ? Det kan bli svårt men q2 bör han mäkta med. Slutar nog strax utanför poängplats.
Och du själv brukar ju alltid hålla dig till ren fakta eller hur.... Inte kasta glas....
Nä, du lägger ihop allt du hört, oavsett om det är rykten eller hörsägen eller bara illasinnat förtal och tror att denna blandade kompott är nära sanningen.
Ett bra exempel: Jag har inte läst nånstans att Ferrari skulle vara missnöjda med Kimi eller hans prestationer. Det skiljer fyra poäng mellan honom och Massa efter 10 av 17 lopp och det under ett år där Ferrari inte förrän nu under senare tid kunnat räkna med positioner inom topp tio. Kimi gav upp redan efter tre lopp och kör på rutin och avvaktar tills materialet duger att köra åtminstone upp till poängplatser med och som det såg ut i senaste racet sitter fortfarande takterna i med en klar andraplats. För övrigt också något som Massa inte klarat av i år.
Den inbördes fighten mellan Massa och Kimi vinner Kimi även i år.
Kronan som ändå allt räknas utifrån är ultimo resultati, dvs en vm-titel i en bil som Schumi misslyckades i två år i rad med...
OBS, på första försöket!
Tavla nummer två var din sammanfattning om vad som hänt i soppan vågar "chicken mike" köra mot Kimi i en Ferrari.
Jari skrev:Kronan som ändå allt räknas utifrån är ultimo resultati, dvs en vm-titel i en bil som Schumi misslyckades i två år i rad med...
Var det samma bil menar du?
Förmodligen... Enligt en del är det ju von Kerpen som byggt Ferraris bilar och eftersom Kimi aldrig tillskrivits sådana kvaliteter så borde han ju ärvt en bil byggd på Tysk Gewusst-Wie...
Räknar man bort Kimis senaste resultat i Ungern - vilket är rimligt eftersom Massa inte hade en ärlig chans att konkurrera - så blir plötsligt differensen betydligt större. Härligt att jämföra de båda när de inte ens kört lika många lopp.
Eau Rouge skrev:Räknar man bort Kimis senaste resultat i Ungern - vilket är rimligt eftersom Massa inte hade en ärlig chans att konkurrera - så blir plötsligt differensen betydligt större. Härligt att jämföra de båda när de inte ens kört lika många lopp.
På vilket sätt skulle det vara Kimis fel menar du?
Ska vi inte räkna bort de gångerna biljäveln inte ens gått i mål också, så blir siffran ännu intressantare.
Räkna bort resultat rimligt? Muaahhahhah...
Jari skrev:Kronan som ändå allt räknas utifrån är ultimo resultati, dvs en vm-titel i en bil som Schumi misslyckades i två år i rad med...
Ehhhh, Ferrari ja.
Medan "chicken mike" körde hade han dessutom ett dreamteam med sig, medan Kimi fick nöja sig med skrapet som blev kvar. Dessa herrar får till och med Brawn att framstå som vinnare, men inte skunki. Och Kimi lyckades ändå.
Eau Rouge skrev:Räknar man bort Kimis senaste resultat i Ungern - vilket är rimligt eftersom Massa inte hade en ärlig chans att konkurrera - så blir plötsligt differensen betydligt större. Härligt att jämföra de båda när de inte ens kört lika många lopp.
Ska vi inte räkna bort de gångerna biljäveln inte ens gått i mål också, så blir siffran ännu intressantare.
Eh ja? Massa hade ju ingen chans att konkurrera mot Kimi.
Det är ju lika dumt som att påstå att Buemi leder över Alguersuari.
Ehhhh, Ferrari ja.
Medan "chicken mike" körde hade han dessutom ett dreamteam med sig, medan Kimi fick nöja sig med skrapet som blev kvar. Dessa herrar får till och med Brawn att framstå som vinnare, men inte skunki. Och Kimi lyckades ändå.
Eh ja? Massa hade ju ingen chans att konkurrera mot Kimi.
Det är ju lika dumt som att påstå att Buemi leder över Alguersuari.
Det finns ganska många skäl till varför din Alguersuarijämförelse haltar.
Fler än nio faktiskt.
Jaha, så har den här tråden blivit en allmän sågning av diverse förare, gnäll om vem som är bäst Kimi eller Massa osv i all oändlighet i sann Forza forum-anda. Dvs fjortisnivå, tack för kaffet.
JTarnstrom skrev:Men varför i helsike skulle Schumacher ha gett sig in i denna historia om han verkligen inte trodde att han skulle klara av det? Vi har ju konstaterat det hela knappast har varit en PR-manöver, en sådan illa uttänkt PR-kampanj tror jag inte ens att Ferrari är kapabla till (även om LdM inte verkar ha alla tändstift i blocket). Alltså, hade Schumacher varit för feg hade han aldrig gett sig in i detta. Karln har ont i nacken. Ferrari hanterade frågan illa och de har gjort många fans besvikna med sitt agerande. Punkt.
Bra skrivit, nu gäller det bara att printa in det i huvudet på en del folk här. Det är fakta. Punkt.
Och du själv brukar ju alltid hålla dig till ren fakta eller hur.... Inte kasta glas....
Nä, du lägger ihop allt du hört, oavsett om det är rykten eller hörsägen eller bara illasinnat förtal och tror att denna blandade kompott är nära sanningen.
Ett bra exempel: Jag har inte läst nånstans att Ferrari skulle vara missnöjda med Kimi eller hans prestationer. Det skiljer fyra poäng mellan honom och Massa efter 10 av 17 lopp och det under ett år där Ferrari inte förrän nu under senare tid kunnat räkna med positioner inom topp tio. Kimi gav upp redan efter tre lopp och kör på rutin och avvaktar tills materialet duger att köra åtminstone upp till poängplatser med och som det såg ut i senaste racet sitter fortfarande takterna i med en klar andraplats. För övrigt också något som Massa inte klarat av i år.
Den inbördes fighten mellan Massa och Kimi vinner Kimi även i år.
Kronan som ändå allt räknas utifrån är ultimo resultati, dvs en vm-titel i en bil som Schumi misslyckades i två år i rad med...
Du skriver det själv varför Ferrari är missnöjda med Kimi!!
Han bara glassar runt med en fet lön och käkar glass...lite mer kan man kräva eller??
Håller med dig!
Men så kommer vissa dragandes med att Michael inte vågar ställa upp pga Kimi och att lite ont i nacken kan man köra med
Och så var den tråden förstörd
Va? Varför citerar du mitt inlägg? Jag för står inte riktigt var du vill komma.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Jari skrev:Jag läste någon gång någonstans att förfallet börjar vid 25-årsåldern, men du har rätt. I vårt fall handlar det nog mer om soffan. Vi har kanske bättre tränade pekfingrar för att sprida okvädningar på nätet än vad de har i stället?
Där är du fel ute men ändå rätt ute, det är då eroktion har nåt sin topp sen går det baruttför
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Jari skrev:Tror bara det gäller sydeuropéer.
Jag har inte haft några problem med just den detaljen i alla fall.
vAR GLAD FÖR DET för det som sydeuropeerna genomlider det kan inte vara skoj
Lås den här fjantiga tråden, som vanligt spårar diskussionerna ur om nationalitet och allmän sågning av förare och deras fans. Tråden handlar om vem som ska ersätta Massa inte om blå piller och sydeuropeer och sådant skitsnack. Det här är ett forum för Formel 1 fans, det finns ett klotterplank där man kan ösa ur sig en massa dumheter. Att läsa sådan här idioti gör att intresset för Formel 1 blir ännu mindre och respekten för vissa medlemmar likaså.
En gång i tiden var Forzas forum respekterat för sina sakliga inlägg och diskussioner, numera är det allmän pajkastning på varandra och andras åsikter som gäller. Samt inlägg om fega förare, vem som är alkoholiserad eller inte, vem av forummedlemmarna som har tolkningsföreträde, makaroniland, vilken förare som är sämst osv i all oändlighet.
Luca Badoer ersätter Massa i Valencia det är säkert och förmodligen resten av säsongen. Barichello rapporterar att Massa mår bra och vill tillbaks till Formel 1 så snart som möjligt. Men troligtvis blir det först nästa år skriver Barichello på sin Twitter-sida. "I spent the afternoon with Felipe... he is fine and exactly the same person as before, thank God,".... "On Felipe's comeback we need to be patient, he has to be 100 percent before driving again."
När det gäller Schumacher så ligger comebacken helt i händerna på hans läkare. Detta pga att Schumacher ådrog sig en fraktur vid skallbasen vid motorcykelolyckan och vid en ny magnetröntgen så visade det sig att skadan inte var läkt.
Gurney skrev:En gång i tiden var Forzas forum respekterat för sina sakliga inlägg och diskussioner, numera är det allmän pajkastning på varandra och andras åsikter som gäller. Samt inlägg om fega förare, vem som är alkoholiserad eller inte, vem av forummedlemmarna som har tolkningsföreträde, makaroniland, vilken förare som är sämst osv i all oändlighet.
Ja du, jag har god lust att stänga ned forumet helt. Jag får i alla fall inte länge ut speciellt mycket nöje av det och det skapar bara arbete.
Det här blir ju något OT men det är en intressant fråga ändå. Jag tror inte att den låga kvaliteten på forumet egentligen har så mycket att göra med besökarna i sig som att sporten inte längre förmår entusiasmera på samma sätt som förr. Det finns snart inget annat än trams att diskutera. Forumet blir en reflektion av verkligheten. Samma sak som sker på Forza går igen på andra forum, Autosport, F1BB, Pitpass etc. Alla hade betydligt mer trafik, fler initierade besökare och inlägg. Det är bara att konstatera att F1 inte förmår behålla publikens intresse i den grad att den ska delta i diskussionsforum och de som bevistar forumen är för det mesta kvarglömda effekter som är med av sociala skäl. Det är som med A-lagarna som samlas i parken varje dag. Samma historier ältas i det oändliga.