Ny MC.
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Åker till Tyskland ikväll.
Nu är det slut med Offroadhojar på ett tag för min del.
Det lutar åt att det bli en bra beg Suzuki RF900R. Hojen som inte många andra slår 0-100...
Jag kan nästan inte förstå varför man skall köpa begagnad MC i Sverige när det är så enkelt att importera. Och priserna skiljer en hel del på vissa cyklar. Argumentet med skruvade mätare och fiffel ger jag inte mycket för. Varför skulle privatpersoner och handlare i Tyskland vara mer ohederliga än i Sverige?
Som bonus lär det bli att jag tar med mig en platta öl. Eller två
Nu är det slut med Offroadhojar på ett tag för min del.
Det lutar åt att det bli en bra beg Suzuki RF900R. Hojen som inte många andra slår 0-100...
Jag kan nästan inte förstå varför man skall köpa begagnad MC i Sverige när det är så enkelt att importera. Och priserna skiljer en hel del på vissa cyklar. Argumentet med skruvade mätare och fiffel ger jag inte mycket för. Varför skulle privatpersoner och handlare i Tyskland vara mer ohederliga än i Sverige?
Som bonus lär det bli att jag tar med mig en platta öl. Eller två
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag provkörde en RF900 för nagra ar sedan. Min kompis hyrde en över en helg, och tog oss en liten tur där vi bytte hojjar da och da (jag hade en V-Max). Jag maste säga att jag inte blev helt frälst av RF900:an. Motorn kändes faktiskt lite tunn! Allt är ju relativt, kanske berodde det pa att den later som en symaskin ungefär, vilket iofs borde ga att atgärda med ett annat avgas-system. Fartresureserna är det ju dock inget fel pa, jag har för mig att jag fick upp den i 270 pa Nynäsvägen.
Om jag själv skulle köpa en sport-tourer sa skulle jag nog överväga en ZZR 1100. Lite större och otypligare än Suzukin, men bekvämare (i alla fall för mig som är lang) och otroligt mysig motor! Hayabusan gillar jag ocksa, men det är ju en nyare modell som kanske kommer i en för hög prisklass.
Om jag själv skulle köpa en sport-tourer sa skulle jag nog överväga en ZZR 1100. Lite större och otypligare än Suzukin, men bekvämare (i alla fall för mig som är lang) och otroligt mysig motor! Hayabusan gillar jag ocksa, men det är ju en nyare modell som kanske kommer i en för hög prisklass.
-
- Inlägg: 137
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm,Sverige
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Night Train??? Varför det? En gubbe som du ska väl ha en Heritage Springer... till en Night Train krävs en rejäl hästsvans och jag tror att Regain-notan blir alldeles för dyr för det...On 2002-05-04 18:31, zz wrote:
Fy på er, prata om MC så här på vårkanten.
Jag vill ha en H-D FXSTB "Night train".
Det enda som står mellan mig och den är en struntsumma som tyvär är lite för stor.
Skämt åsido, Jag gillar inte det svarta ytan på motorn... det ska vara Black and Chrome. Ta en titt på en Wide Glide istället...
Ska vi åka ned och köpa oss varsin... jag behöver bara en ursäkt... min fru ser nog ingen skillnad ändå...
/E
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Enzo, har inte 1/4 miljon som ligger och skräpar.
En night train eller en Dyna glide är vad jag vill ha.
Körde en Dyna ett par veckor förra sommaren och blev förälskad. Det är just den svarta motorn som jag gillar. Lite svårt att argumentera om smak, den är ju som bekant delad. Den nya motorn (Twin cam 888) på ca 1455 cc är underbar. Ett vridmoment som heter duga. Trivs underbart på hela varvtalsregistret 350 - 3200 rpm.
Zetor, en HD görs av stål och en riskokare av plast.
Har haft riskokare vad jag skall ha (Honda 125 twin, Yamaha RD 350, Kawasaki Z650, Z900, Yamaha FJ 1200) så nu räcker det med fjanterierna, nu vill jag ha en riktig MC och ingen leksak.
Enzo, tjata inte på mig, då gör jag något som kan kosta mig en utskällning här hemma.
En night train eller en Dyna glide är vad jag vill ha.
Körde en Dyna ett par veckor förra sommaren och blev förälskad. Det är just den svarta motorn som jag gillar. Lite svårt att argumentera om smak, den är ju som bekant delad. Den nya motorn (Twin cam 888) på ca 1455 cc är underbar. Ett vridmoment som heter duga. Trivs underbart på hela varvtalsregistret 350 - 3200 rpm.
Zetor, en HD görs av stål och en riskokare av plast.
Har haft riskokare vad jag skall ha (Honda 125 twin, Yamaha RD 350, Kawasaki Z650, Z900, Yamaha FJ 1200) så nu räcker det med fjanterierna, nu vill jag ha en riktig MC och ingen leksak.
Enzo, tjata inte på mig, då gör jag något som kan kosta mig en utskällning här hemma.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Precis som med BMW. Det handlar om image. "Kopiorna" är oftast mycket bättre i rent objektiva termer.On 2002-05-04 20:41, Zetor wrote:
Hur kommer det sig att alla vill ha en HD?
Släde säger jag, bultar som på grävmaskin otroligt dåligt
detaljarbete.
Den som köper en HD har gått på allt!
Åkte en sväng med några fjantar på HD, när vi
kom tillbaka efter ca 8 mils runda så var kommentaren
Att nu hade det varit en riktig långtur!!
Men till skillnad från att köra BMW så blir man ju frän med HD, inte patetisk...
ZZ: En Night Train kostar väl ca 180 kakor, med lite prut 160. Nöjer du dig med en Evo kan du nog hitta en begagnad för 120-130... IOFS ska man väl ha avstrypning och andra pipor etc, så man landar ju på närmare 200 ändå.
Jag har långt gångna funderingar på ett eget bygge, men då med en 113" S&S, Avon 250-bakdäck, 6-8 tums förlängd upsidedown-gaffel... vi får väl se...
/E
/E
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Själv kör jag en 2000 Road King (med nya 88cui twin-cam motorn). Nästan orginalutförande, har "ostrypt" motorn (luft-filter, avgassystem samt förgasar-berstyckning) pluss lite extra krom och detaljer såsom backspeglar, blinkers mm. Skulle vilja göra mycket mer, men det kostar ju som sagt mucho $$$...
Här är en bild på en standard Road-king:
Jämfört med Sorttail-modellerna (dom med stelbens-look) så är Road King en vad jag tycker mycket "bättre" motorcykel i rent objektiva termer (fjädring, bromsar och sitt-komfort). Man tourar inte gärna tex med en Night-train, speciellt inte om man skall ah frugan med sig.
Drömmen är dock att att kompletera med något i stil med Enzos funderingar. En låg och fet Softail med hight-tech stuk och ca 130 hästar. Road-kingen behåller jag till att toura med .
Här är föresten en bild på en Night train:
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-05-05 00:55 ]</font>
Här är en bild på en standard Road-king:
Jämfört med Sorttail-modellerna (dom med stelbens-look) så är Road King en vad jag tycker mycket "bättre" motorcykel i rent objektiva termer (fjädring, bromsar och sitt-komfort). Man tourar inte gärna tex med en Night-train, speciellt inte om man skall ah frugan med sig.
Drömmen är dock att att kompletera med något i stil med Enzos funderingar. En låg och fet Softail med hight-tech stuk och ca 130 hästar. Road-kingen behåller jag till att toura med .
Här är föresten en bild på en Night train:
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-05-05 00:55 ]</font>
Tack JQ
Underbar cyckel, förutom att piporna, backspeglarna och blinkersen behöver bytas samt ett par sadelväskor monteras.
Håll med om att den är lite fin???
RK´n är lite för mycket amerikansk polismotorcyckel look för min smak.
Skulle inte ha den att göra en Europaresa med, utan bara puttra omkring på landsbyggden med.
Underbar cyckel, förutom att piporna, backspeglarna och blinkersen behöver bytas samt ett par sadelväskor monteras.
Håll med om att den är lite fin???
RK´n är lite för mycket amerikansk polismotorcyckel look för min smak.
Skulle inte ha den att göra en Europaresa med, utan bara puttra omkring på landsbyggden med.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du måste ju inte gå in på HD-butiken med ditt Amex i högsta hugg som en annan 40-50-årig loser!On 2002-05-04 23:03, zz wrote:
Enzo, bara ett par "screaming eagle" pipor kostar 12, en uppsättning sadelväskor 6, det rusar liksom iväg. Min NT skulle i "zz edition" kosta 249, och då har jag kompromissat med blinkersen. (standard är fula)
SLUTA TJATA PÅ MIG
Köp Vance & Hines för halva priset, lejonkulans skinnväskor, en schysst fatass-breddningssats från zodiac (200 mm med bibehållen belt), raka ut 4-6 grader och förläng med 6-8 tum. Montera ett schysst styre och släng ut den fåniga standardsadeln till en schysst LaPera eller liknande... då kanske vi börjar snacka...
Ska vi åka ned till veckan då? Alla gånger jag varit där och nästan skrivit på har en liten klocka ringt om att det ju inte är så vettigt köp... men du kan säkert agera moraliskt stöd så att jag gör det rätta...
/E
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
HD är en tönt-MC som kostar alldeles för mycket för en bunt stenåldersteknik som går illa, ser illa ut och låter illa. Amerikanskt skit när det är som sämst. I jämförelse med H-D framstår tekniken som används i NASCAR som rena rymdåldersteknologin.
Som att betala 400 000 för en taskigt renoverad Dodge eller annan skit från 50-talet ...
Som att betala 400 000 för en taskigt renoverad Dodge eller annan skit från 50-talet ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Så när medelålders män betalar mer än dubbelt så mycket för en sämre MC än andra i samma klass, bara för att känna sig fräna, då är det inte patetiskt? Skulle nog säga att det är själva definitionen på patetisk... Dessutom vimlar det ju av dem, så ingen kan ju känna sig särskilt unik heller.On 2002-05-04 22:54, EnzoF1 wrote:
Men till skillnad från att köra BMW så blir man ju frän med HD, inte patetisk...
Men, men, det är väl inget större fel i att vara patetisk, bara man har råd. En del lägger ju t.ex. ned en massa pengar på att skaffa sig en pistol eller revolver för att kunna känna sig lika häftig och frän som de gjorde som femåring med knallpulverrevolvern i sitt fina hölster. Eller lägger ned en massa pengar på värstinggokarts i nåt desperat försök till revansch på det de missade i ungdomen, bara för att bli omkörd av fjortonåringar i sämre bilar. Man skall inte underskatta mäns strävan efter att vara patetisk.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lucy och AF1. Chanell sade en gång "i våra fabriker tillverkar vi parfymer och i våra butiker säljer vi förhoppningar"
Humphrey Bogart sade en gång "Jag ha det, du har det inte, jag fick det gratis och du kan inte köpa det, det kallas stil"
Det rullar inte så många riskokare från 60-70 talet, medan de HD som såldes då börjar bli inkörda nu. Det är ett helt annat MC åkande med en HD i jämförelse med riskokare, även om dom numera byggs som HD wannebees.
Humphrey Bogart sade en gång "Jag ha det, du har det inte, jag fick det gratis och du kan inte köpa det, det kallas stil"
Det rullar inte så många riskokare från 60-70 talet, medan de HD som såldes då börjar bli inkörda nu. Det är ett helt annat MC åkande med en HD i jämförelse med riskokare, även om dom numera byggs som HD wannebees.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Näää du - motorcyklar ska vara antingen italienska eller japanska, inget annat gäller.
Ärligt talat har jag aldrig förstått fascinationen kring HD motorcyklar - hopplöst dyra, passé, gamla och långsamma.
Ärligt talat har jag aldrig förstått fascinationen kring HD motorcyklar - hopplöst dyra, passé, gamla och långsamma.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
märkligt att du som kallar CART för stenåldersteknologi egentligen vill ha en MC som får CART att i jämförelse vara en studie i teknik om 1000 år
(för övrigt är det en Ford S60 T5 och inte en sån där sosse-GM container )
(för övrigt är det en Ford S60 T5 och inte en sån där sosse-GM container )
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det var inte riktat mot dig personligen... ta inte åt dig så mycket!On 2002-05-05 11:54, AndersF1 wrote:Så när medelålders män betalar mer än dubbelt så mycket för en sämre MC än andra i samma klass, bara för att känna sig fräna, då är det inte patetiskt? Skulle nog säga att det är själva definitionen på patetisk... Dessutom vimlar det ju av dem, så ingen kan ju känna sig särskilt unik heller.On 2002-05-04 22:54, EnzoF1 wrote:
Men till skillnad från att köra BMW så blir man ju frän med HD, inte patetisk...
Men, men, det är väl inget större fel i att vara patetisk, bara man har råd. En del lägger ju t.ex. ned en massa pengar på att skaffa sig en pistol eller revolver för att kunna känna sig lika häftig och frän som de gjorde som femåring med knallpulverrevolvern i sitt fina hölster. Eller lägger ned en massa pengar på värstinggokarts i nåt desperat försök till revansch på det de missade i ungdomen, bara för att bli omkörd av fjortonåringar i sämre bilar. Man skall inte underskatta mäns strävan efter att vara patetisk.
/E
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Inget fel på Night train. Största skillnaden mellan en Night train och en Soft-tail standard är dyna, styre pluss avsaknad av krom samt att motorn är till stora delar är svart. Jag gillar krom, samt jag skulel vilja byta dynan och styre hursomhellst, och eftersom Softtail standard dessutom är billigare så skulle jag använda den som utgångsamterial och modifiera den något i stil med vad Enzo föreslår.On 2002-05-05 02:14, zz wrote:
Håll med om att den (Night train) är lite fin???
Om HD nu är en sådan usel motorcykel som en del vill göra gällande, vad fan skall man köpa då om man skippat alla race-ambitioner och bara vill ha en snygg mysig hoj att puttra omkring på???
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
En Royal-Enfield eller Triumph
Antar att en BMW inte är att tala om och jag vet inte hur mycket puttrande det är med en KTM, men ingen av dessa är ju racers i varje fall.
Mindre mainstream än HD. Coolare enligt mig.
http://www.triumph.co.uk/images/dynamic ... assic1.jpg
Läckert avgassytem på denna
http://www.mvagusta.com/2002_new/02_f4s ... e_1024.jpg
Antar att en BMW inte är att tala om och jag vet inte hur mycket puttrande det är med en KTM, men ingen av dessa är ju racers i varje fall.
Mindre mainstream än HD. Coolare enligt mig.
http://www.triumph.co.uk/images/dynamic ... assic1.jpg
Läckert avgassytem på denna
http://www.mvagusta.com/2002_new/02_f4s ... e_1024.jpg
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Surt, sa räven. Var det för många träffar?On 2002-05-05 16:17, EnzoF1 wrote:
Det var inte riktat mot dig personligen... ta inte åt dig så mycket!
/E
JQ:
Det finns ju en hel del japanska glidarhojar, eller HD-kopior om man vill.
Men det är klart, känslan att åka på en glidarhoj är ju klart subjektiv, så den förstärks troligen hos många om de vet, hör och känner att det är en HD de åker på. Om man har råd, så varför inte? Det är klart fascinerande med reklam och vad man kan få folk till (jag äger, äter och gör saker som objektivt är klart irrationellt, men va fan).
ZZ:
HD var ju en ganska bra MC en gång i tiden, relativt andra, men tiden går framåt, hos vissa iallafall...
Anledningen till att det finns en massa gammalt HD-skräp kvar är ju att de fortfarande är värd en hel del pengar, p.g.a. firmamärket. Tror dock inte det är så många som fortfarande fungerar, om de inte genomgått ett antal helrenoveringar per år, eller tiotal mil...
Indian är ett ganska skojigt märke annars, om man vill åka gammal amerikansk hoj. Kul med gasen på vänster hand, handväxelspak och fotkoppling.
En riktig gammal pärla är annars en 30-tals Husqvarna, en V-twin 500:a. Men då är det ju lite annan typ av hoj förstås.
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
JQ, en Moto Guzzi borde väl vara ett trevligt glidar alternativ.
AF1, problemet med HD är att den aldrig har varit bra! Motor är helt enkelt felkonstruerad. Sen att HD folket enligt bästa "det är ingen bug, det är en feature" mentalitet lyckats övertyga folk att det är så det skall vara, så är ju det mest en triumf för deras PR folk.
AF1, problemet med HD är att den aldrig har varit bra! Motor är helt enkelt felkonstruerad. Sen att HD folket enligt bästa "det är ingen bug, det är en feature" mentalitet lyckats övertyga folk att det är så det skall vara, så är ju det mest en triumf för deras PR folk.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nja, jappsarna lyckas nog att göra bättre motorer även om de kanske är könlösa...On 2002-05-06 09:42, zz wrote:
Kaha, att inte du åtar dig jobbet att konstruera en ny motor åt dom??
Jappsarna försöker förtvivlat att göra en lika bra motor som HD, men dom misslyckas ständigt. Den blir lika könlös som allt dom gör.
"Have you ever heard about japanese rock & roll"
Men en VTX1800 är ju ganska maffig. En Evo i svenskt utförande borde vara det tråkigaste som finns...
/E
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja gärna! Fixar du kontraktet?On 2002-05-06 09:42, zz wrote:
Kaha, att inte du åtar dig jobbet att konstruera en ny motor åt dom??
Nä, tyvärr så skulle dom nog inte vilja ha min fina motor
Problemet är inte att HD inte kan konstruera en bättre motor, de vill inte. Den vibrerande motorn med sitt missljud har blivit ett "trademark" för HD. Dom har väl till och med försökt att patentera (miss)ljudet från motorn.
Vill man ha en obalanserad motor med stora vibrationer, konstig tändföljd och märkligt ljud så är väl det enklaste sättet att gå ut till bilen och skruva bort ett tändstift
(Och ja, ZZ, det går säkert lika bra med ett glödstift )
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Om den t ex tänder på bägge cylindrarna samtidigt, vilket jag har för mig att HD:s motorer gjorde förr... men jag kan ju ha fel förstås.On 2002-05-06 16:56, Joakim Quensel wrote:
Hur kan en motor med två cylindrar ha en "konstig tändföljd"?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
I början av 90-talet hade e flesta Roadracing motorer sa kallad "big-bang" tändning, vilket inebär att alla (4 st i 500-klassen) tänder sammtidigt, eller väldigt nära varandra. Gav tydligen bättre grepp ut ur kurvorna. Tror att man nu övergivit denna tekniken, vet inte varför. Själv har jag inget problem med grepp vid acceleration med min Road king...
En och annan modern riskokare har idag 2 cylindriga motorer där kolvarna arbetar parallelt, inget konstingt med den "tändföljden" !!!!!!!On 2002-05-06 17:20, Razor wrote:
Om den t ex tänder på bägge cylindrarna samtidigt, vilket jag har för mig att HD:s motorer gjorde förr... men jag kan ju ha fel förstås.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Är det inte rent av så att vevstakarna sitter på samma tapp på vevaxeln i en HD??On 2002-05-06 18:10, Razor wrote:
Grejen var väl den att de inte arbetade "parallellt", som du säger, i HD:s motorer utan tänder under fel takt och att HD:s karakteristiska ljud har sitt ursprung i det arbetssättet?
Och det lär väl knappast vara för greppets skull i HD:s fall?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ducatis förhoppningsvis kommande MotoGP hoj kommer att vara 4-cylindrig. Ducati byger enligt traditionen V-twin, men kommer att låte cylindrarna tända i par för att efterlikna en twin men samtidigt ha fördelarna av en flercylindrig. Det är vad jag har för mig ryktet säger, om det är vettigt rent tekniskt sett vet jag inte.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Just det, precis som på t ex Hondas 1100 V-twin, det är det, med det 45-gradiga (?) förskjutningen mellan vevstakarna som ger upphov till det karakteristiska dunkandet. Något som HD försökte mönsterskydda men som inte gick, har jag för mig.On 2002-05-06 22:51, Kaha wrote:Är det inte rent av så att vevstakarna sitter på samma tapp på vevaxeln i en HD??On 2002-05-06 18:10, Razor wrote:
Grejen var väl den att de inte arbetade "parallellt", som du säger, i HD:s motorer utan tänder under fel takt och att HD:s karakteristiska ljud har sitt ursprung i det arbetssättet?
Och det lär väl knappast vara för greppets skull i HD:s fall?
/E
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Har inte alla V-twinnar vevstakarna på samma vevtapp? Det är ju en av ideerna med en V-motor, att man sätter vevstakarna på samma vevtapp parvis, så att man får en kompaktare motor. Däremot brukar det kunna vara ett hack i vevtappen så att vevstakarna blir lite förskjutna till varandra och därigenom kan få gynsammare tändningstidpunkter. Men nåt sånt lär det väl kanske inte vara på en HD... Man kan ju även välja om cylindrarna skall tända på samma varv eller inte, men jag vet inte hur HD gör. Så med rätt förskjuten vevtapp skulle man alltså kunna låta cylindrarna tända samtidigt, om man nu av någon underlig anledning skulle vilja det. arannat varv så det blir 360 grader mellan varje tändtillfälle vore kanske en bättre ide.