Pastis skrev:
Alla förare kan köra gamla bilar med GP2-däck, så gnäll inte över det. Är det något som kan vara tveksamt, så är det hans eventuella testdag med en riktig F60.
Det kan ju knappast finnas några tveksamheter om alla konkurrerande stall och FIA godkänner testet?
Hade Ferrari gjort testet utan godkännande så hade det varit mer än tveksamt, då hade det varit ett solklart regelbrott.
Nu tycker jag väl i o f s att fredagsträningarna borde räcka för honom att få koll på bilen och testerna med 2007:an för att få ordning på fysiken... men har alla inblandade godkänt det så är det inte så mycket att gnälla över anser jag.
Med tveksamhet menar jag allt tjafs som kommer med testet. Som du säger är det enligt reglerna, men alla som hatar honom kommer att skylla på att han fusktränat. I vanlig ordning är det få som kan vara opartiska, utan känslorna tar över...
Håller med fullständigt. Testerna i gammal bil är ju helt ok, men varför ska han ha extra testdagar i F60'n (eller om det var en dag det handlade om)?
Vilken annan förare som helst hade säkert fått nej! Nu kan man väl bara hoppas på att FIA sätter stopp för testet Men hur troligt är det...
form-ola1 skrev:Varför inte ge Maestro pole och låta dom andra köra om platserna 5 och bakåt.
Maestro hinner innan nästa lopp få mer träningstimmar än alla andra förare tillsammans
Alla förare kan köra gamla bilar med GP2-däck, så gnäll inte över det. Är det något som kan vara tveksamt, så är det hans eventuella testdag med en riktig F60.
Dom andra har ju kört över en halv säsong....
Tror inte någon av förarkollegorna missunnar honom en testdag i tävlingsbilen..
Löjligt att vissa ens blir upprörda över det. De handlar ju om en ren säkerhetssak, ska han köra en bil som han inte testat och på en bana han inte kört på ? Nej, ni som säger att detta har med fusk och göra kan ju läsa regelboken, de finns en paragraf som gör att vin speciella omständigheter så kan en förare få testa bilen.
Ni som gnäller, är ni så oroliga över att schumi ska få en HEL dag på banan jämfört med alla andra som kört hela säsongen och försäsongen????de luktar bitterhet....
De verkar som att de kanske bara blir 2 lopp för schumi, massa verkar göra stora framsteg och de är inte helt omöjligt att han är tillbaka om en månad.
form-ola1 skrev:Varför inte ge Maestro pole och låta dom andra köra om platserna 5 och bakåt.
Maestro hinner innan nästa lopp få mer träningstimmar än alla andra förare tillsammans
Alla förare kan köra gamla bilar med GP2-däck, så gnäll inte över det. Är det något som kan vara tveksamt, så är det hans eventuella testdag med en riktig F60.
Dom andra har ju kört över en halv säsong....
Tror inte någon av förarkollegorna missunnar honom en testdag i tävlingsbilen..
Klart att dom inte gör . Dom fattar ju va racing är .
Crazy F1 skrev:
Ni som gnäller, är ni så oroliga över att schumi ska få en HEL dag på banan jämfört med alla andra som kört hela säsongen och försäsongen????de luktar bitterhet....
Det är väl inte helt sant. Alguersuari testade inte innan.
Fast jag håller med om att ett Schumacher test inte är något att bli upprörd över. Tvärt om så kan det höja kvaliten på tävlingen.
Crazy F1 skrev:
Ni som gnäller, är ni så oroliga över att schumi ska få en HEL dag på banan jämfört med alla andra som kört hela säsongen och försäsongen????de luktar bitterhet....
Det är väl inte helt sant. Alguersuari testade inte innan.
Han gjorde ett rakbanetest, precis som Grosjean har gjort nu vilket borde innebära att Piquet Jr inte kör nästa lopp... när det nu blir för Renaults del.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Silverkatten skrev:Tycker faktiskt att alla stall borde ha åtminstone ett par dagar för testning. Kanske med reservationen att det ska vara med "tredjeföraren".
Testförbud är destruktivt och borde upphävas.
Ska det tillåtas ska det göras för andra än Maestro.
Nu vet vi ju inte än om han får testa i F60:n. FOTA-stallen verkar inte vara fullt så eniga som Howett ville påskina, t ex så ska Red Bull vilja godkänna det "under vissa villkor".
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
We are requesting that you let us shoot you in the leg by letting Michael test the current car and while he's at it further improve our car by adding new parts. Please bare in mind that this is for the good of the sport and not intended in any way for charging our 7x WDC faster than the current batteries do on our KERS system.
Crazy F1 skrev:Löjligt att vissa ens blir upprörda över det. De handlar ju om en ren säkerhetssak, ska han köra en bil som han inte testat och på en bana han inte kört på ? Nej, ni som säger att detta har med fusk och göra kan ju läsa regelboken, de finns en paragraf som gör att vin speciella omständigheter så kan en förare få testa bilen.
Ni som gnäller, är ni så oroliga över att schumi ska få en HEL dag på banan jämfört med alla andra som kört hela säsongen och försäsongen????de luktar bitterhet....
Helt okey om reglerna också gäller för alla andra.
Det kanske bara ska gälla 40-åringar men inte 19-åringar.
Razor skrev:Nu vet vi ju inte än om han får testa i F60:n. FOTA-stallen verkar inte vara fullt så eniga som Howett ville påskina, t ex så ska Red Bull vilja godkänna det "under vissa villkor".
Razor skrev:Nu vet vi ju inte än om han får testa i F60:n. FOTA-stallen verkar inte vara fullt så eniga som Howett ville påskina, t ex så ska Red Bull vilja godkänna det "under vissa villkor".
Att Kimi inte får vinna?
Något sådant villkor behövs inte, han har ändå vunnit färdigt i F1.
Villkoren gäller väl snarare vad testen ska omfatta.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Silverkatten skrev:Tycker faktiskt att alla stall borde ha åtminstone ett par dagar för testning. Kanske med reservationen att det ska vara med "tredjeföraren".
Testförbud är destruktivt och borde upphävas.
Ska det tillåtas ska det göras för andra än Maestro.
Det är helt fel om FIA går med på att MS får testa.
I så fall ska alla få testa samtidigt för någon test dag hade inte skadat sporten.
Kommer det vara testförbud när säsongen är slut med eller hur kommer det att se ut?
Silverkatten skrev:Tycker faktiskt att alla stall borde ha åtminstone ett par dagar för testning. Kanske med reservationen att det ska vara med "tredjeföraren".
Testförbud är destruktivt och borde upphävas.
Ska det tillåtas ska det göras för andra än Maestro.
Det är helt fel om FIA går med på att MS får testa.
I så fall ska alla få testa samtidigt för någon test dag hade inte skadat sporten.
Kommer det vara testförbud när säsongen är slut med eller hur kommer det att se ut?
Låt alla stall testa också så blir det rättvist vad det gäller möjlighet att förbättra bilen.
Nu får ju inga stall i och för sig ta med sig nya saker eller jobba på nåt nytt från fabrikerna till nästa race men Ferrari får ju en liten möjlighet att testa saker som kan användas racet efter.
Jag vet inte storyn om den här andra killen som ni nämner men finns det en regel som säger att man kan göra undantag så förstår jag inte vad problemet ligger, då är det ju knappast Ferrari och Schumi som "fuskar" utan de handlar väl om att FIA gör den bedömningen att de är en säkerhetsfråga eller en fråga som de kan tillgodose och motivera med hjälp av de rådande regler som i dag finns.
Att man ska slopa testförbudet har jag sagt för längesedan, de kommer fan sluta med att snart får bilarna inte köra loppen för att de ska sparas kostnader
Crazy F1 skrev:Jag vet inte storyn om den här andra killen som ni nämner men finns det en regel som säger att man kan göra undantag så förstår jag inte vad problemet ligger, då är det ju knappast Ferrari och Schumi som "fuskar" utan de handlar väl om att FIA gör den bedömningen att de är en säkerhetsfråga eller en fråga som de kan tillgodose och motivera med hjälp av de rådande regler som i dag finns.
Att man ska slopa testförbudet har jag sagt för längesedan, de kommer fan sluta med att snart får bilarna inte köra loppen för att de ska sparas kostnader
Ska man då skrota superlicensen? Och låta folk testa tills dom kan köra ett lopp ?
form-ola1 skrev:
Helt okey om reglerna också gäller för alla andra.
Det kanske bara ska gälla 40-åringar men inte 19-åringar.
Samma regler men en annan ekonomi. Ansökte Toro Rosso ens om en test dag? Ferrari och Schumacher skulle haft ekonomi att köra tester fram till racestart om de fick, det har inte Toro Rosso, särskilt inte för en rookie. I det ena fallet är det en miljard affär i det andra en miljon affär.
Jag tycker också att det ska finnas fler möjligheter till tester. Särskilt stor tycker jag problemet är för tredjeförarna, ja, de finns ju knappt längre.
Depeche skrev:Nu får ju inga stall i och för sig ta med sig nya saker eller jobba på nåt nytt från fabrikerna till nästa race men Ferrari får ju en liten möjlighet att testa saker som kan användas racet efter.
De restriktioner som Red Bull stallet antytt skulle kunna gå ut på att på något sätt undvika just det du skriver. Kanske kan FIA beslagta bilen efter testet och placera den i park ferme tills loppet i spanien och tvinga Schumacher att använda den i loppet?
Crazy F1 skrev:Jag vet inte storyn om den här andra killen som ni nämner men finns det en regel som säger att man kan göra undantag så förstår jag inte vad problemet ligger, då är det ju knappast Ferrari och Schumi som "fuskar" utan de handlar väl om att FIA gör den bedömningen att de är en säkerhetsfråga eller en fråga som de kan tillgodose och motivera med hjälp av de rådande regler som i dag finns.
För min del handlar det inte om något fusk om han skulle få testa, jag köper bara inte det här med att FIA skulle tillgodose av säkerhetsskäl. Vi snackar om en av sportens mest rutinerade och otvivelaktigt framgångsrikaste förare som inte ska klarar av att hantera en ny bil på en ny bana? Då vi för en vecka sen bevittnade en 19-årig nykomling som knappt rattat en F1:a varken åt höger eller vänster tidigare i livet men ändå klarade sig galant under sin debuthelg. Jag ser liksom inte behovet mer än att Schumacher skall kunna vara "på det" direkt från start i Valencia.
Nä precis. Det handlar ju om att [Schumacher] vill känna på bilen under en dag så den kan vara hyfsat rätt inställd för honom redan på fredagsmorgonen.
Som sagt.. att det skulle vara av säkerhetsskäl MS "tjuv" åker köper jag inte, men däremot att dom ( Ferrari och MS ) vill undvika "Bambi på hal is" köper jag . Att träna upp nacke/kropp kan nog göras på annat sätt än att ratta runt runt en uppdaterad F1 bil från 2007.
Wolfwhistle skrev:Att träna upp nacke/kropp kan nog göras på annat sätt än att ratta runt runt en uppdaterad F1 bil från 2007.
Men det tror jag ingen haft några problem med, däremot att de ska få bryta testförbudet av årets modell.
haha... jag som lever i min lilla egna värld igen. Jo naturligtvis är det testandet av årets bil som kan reta upp en del. Men jag kan bli lite iriterad på att man uppdaterar 2007 bilen så mycket det nu går för att den ska likna årets bil. Fast igentligen vet jag inte varför det retar mig .
Det är en väldig skillnad. Andra däck (GP2), annan geometri på hjulupphängningar, annan aerodynamik och annan viktfördelning.
Vad man gör är att man simulerar dagens downforce genom att lyfta av en massa på 2007-bilen, så man får ungerfär samma downforce fram och bak. Men det är absolut inte samma sak som som att köra en F60. Det är en enorm skillnad.
Men med 2007 kan han i alla fall träna nacken och kroppen. Personligen tycker jag han kunde lära sig F60 på den första tidsträningen och sedan gasa på i den andra och tredje.
Pastis skrev:
Men med 2007 kan han i alla fall träna nacken och kroppen. Personligen tycker jag han kunde lära sig F60 på den första tidsträningen och sedan gasa på i den andra och tredje.
Ja.. att inte provköra nya bilen innan första tidsträningen tycker jag också. För F1 bil kan han ju bevisligen köra
Nu har jag ingen koll på hur länge denna eventuella test skulle vara.. någon som har koll på det??
Fösta måste alla säga JA. Sedan bestämmer sig Ferrari när det ska ske.
Det är ju inte heller helt säkert att Schumacher kör i Valencia, först måste man få besked angående hans nacke. Han skadade den under motorcykelträvlingar och helt hundra är man inte. Men till 99% är han säkert klar för Valencia.
Sedan verkar Massa ivrig att komma tillbaka, jag förstår honom, han vill väl inte att Schumacher ska ställa till med något... För hans egen skull hoppas jag att han hoppar över Europas och Belgiens GP och att vi får se Schumi där.
Pastis skrev:Fösta måste alla säga JA. Sedan bestämmer sig Ferrari när det ska ske.
Det är ju inte heller helt säkert att Schumacher kör i Valencia, först måste man få besked angående hans nacke. Han skadade den under motorcykelträvlingar och helt hundra är man inte. Men till 99% är han säkert klar för Valencia.
Ge alla stallen en varsin testdag, svårare än så är det inte.
Så klumpiga kan väl inte ens Ferrari vara? Skulle det stämma så ska den ansvariga ställas upp framför en mur och arkebuseras! Och Schumi ska stängas av från all motorsport i all framtid och bannas från alla arenor!
Sporten behöver inga fler negativa nyheter så man får hoppas att dom inte lagt på F1 slicks.
Risken finns väl att han inte får sin superlicens om dom försökt bluffa.
Nu blev jag lite orolig, men skulle Ferrari vara så dumma att de fuskade med däcken? De har till och med lämnat ut fotografier från testet. Nu kan jag ingen om GP2-däcken, kan man se någon skillnad på dem och F1-däcken? Eller är det bara kontruktionen och gummiblandningarna som skiljer?
Här kommer två bilder som jag beskärt. De kommer från Ferrari själva.