UNGERNS GP 2009 - HUNGARORING. Lopp 10 av 17

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

När jag tänker på det så är det nog så att domarna menar att Renault hade tid på sig att stoppa Alonso redan i depågatan, innan han kom ut på banan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

JTarnstrom skrev:
Cheever skrev:Det är där jag börjar undra, att Renutt skulle släppa ut Alonso medvetet utan att skruvat fast hjulet, det faller liksom på sin egen orimlighet.
Vem vet, kanske hade de bestämt sig för att skoja till det lite på Alonsos bekostnad.
De kanske vet vilket stall han ska köra för nästa år :D
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Cirkus var rätta ordet.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Pastis skrev:Hur smart är det att FIA bestraffar Renault så här? Straffet är för hårt och timingen är illa med tanke på att det blir allt mindre publik på tävlingarna. Ingen Alonso i Valencia... hurra! :down:
Är det inte precis det där synsättet som många kritiserat FIA för när man behandlade bestraffningar till Ferraris fördel? Att man väger in nöjesvärdet. Naturligtvis kan inte Alonso och Renault få någon form av frikort bara för att han är populär i Valencia. Troligtvis har FIA goda bevis för att Renault anade att hjulet eventuellt var löst men chansade på bekostnad av publikens (och alla andra runt banan) säkerhet.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Äntligen får Alfons lite på fingrarna för att han beter sig som en obstinat tonåring.
Reglerna gäller för alla oavsett om de är ferrariförarewannabes eller inte.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

Är Alonso bestraffad och är det i så fall för att han skulle vara omogen? Om sånt leder till bestraffning skulle startfältet vara ganska litet.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Pastis skrev:Hur smart är det att FIA bestraffar Renault så här? Straffet är för hårt och timingen är illa med tanke på att det blir allt mindre publik på tävlingarna. Ingen Alonso i Valencia... hurra! :down:
Är det inte precis det där synsättet som många kritiserat FIA för när man behandlade bestraffningar till Ferraris fördel? Att man väger in nöjesvärdet. Naturligtvis kan inte Alonso och Renault få någon form av frikort bara för att han är populär i Valencia. Troligtvis har FIA goda bevis för att Renault anade att hjulet eventuellt var löst men chansade på bekostnad av publikens (och alla andra runt banan) säkerhet.
Det var inte huvudtanken med mitt inlägg. Det är FIA:s slumpgenerator som jag kritiserade. Man vet aldrig vilket straff det blir. Ibland 3, 5, 10 platsers nedflyttning för samma att man hindrat någon och nu detta med ett helt lopps avstängning för att ett hjul lossnat.

Att jag sedan nämnde timingen var bara en ytterligare frustation av att FIA tappat greppet och snart finns det ingen publik runt banorna. F1 är helt enkelt för rörigt/politiskt och inte ens jag förstår längre besluten. Jag hade bara missat två lopp sedan 1989 och det var katastrof när jag gjorde det! Nu såg jag starten av Ungerns Grand Prix och målgången. Det räckte enligt mig. Kvalet tittade jag inte alls på utan njöt istället av cykel uppför Mont Ventoux.

Det är inte bara jag som tappat det brinnade intresset för F1 och vems fel är det? Kan bara svara för mig själv, men de senaste 10 åren har jag inte känt att FIA och FOA hängt med och allt fler konstiga beslut har kommit. Den lilla delen av sport som fanns inom F1 är numera snart borta och det handlar snart bara om cirkus och politik.
Bild
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Pastis skrev:Hur smart är det att FIA bestraffar Renault så här?
Själv är jag mest förvånad av att någon annan än McLaren riskerar avstängning :roll: :roll:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Salo skrev:
Pastis skrev:Hur smart är det att FIA bestraffar Renault så här?
Själv är jag mest förvånad av att någon annan än McLaren riskerar avstängning :roll: :roll:
:up: :D
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Pastis skrev:Det här det här som gör att allt fler tröttnar på Formel 1. Straffen blir olika varje gång och man tappar hakan nästan varje gång! Bilar har ju tappat hjulen tidigare och då utdelades inga straff.
Jag tolkar det som ett post-Surtees-Massa-straff. Samtidigt tycker jag nog att straffet är i hårdaste laget, fast... ja, jag vet inte.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Nigel skrev:Är Alonso bestraffad och är det i så fall för att han skulle vara omogen? Om sånt leder till bestraffning skulle startfältet vara ganska litet.
Jaris läsförståelse är inte alltid den bästa, eller om det kanske är förståelsen ö.h.t.? Så du får försöka ha överseende.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:
Cheever skrev:Det är där jag börjar undra, att Renutt skulle släppa ut Alonso medvetet utan att skruvat fast hjulet, det faller liksom på sin egen orimlighet.
Vem vet, kanske hade de bestämt sig för att skoja till det lite på Alonsos bekostnad.
Rätt så skoj, först skicka ut honom utan att sätta dit hjulet och när han sedan märker att något är fel och tror att det är punktering så säger man inget. FIA har ingen humor som inte förstår det roliga.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pastis skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
Det var inte huvudtanken med mitt inlägg. Det är FIA:s slumpgenerator som jag kritiserade. Man vet aldrig vilket straff det blir. Ibland 3, 5, 10 platsers nedflyttning för samma att man hindrat någon och nu detta med ett helt lopps avstängning för att ett hjul lossnat.

Att jag sedan nämnde timingen var bara en ytterligare frustation av att FIA tappat greppet och snart finns det ingen publik runt banorna. F1 är helt enkelt för rörigt/politiskt och inte ens jag förstår längre besluten. Jag hade bara missat två lopp sedan 1989 och det var katastrof när jag gjorde det! Nu såg jag starten av Ungerns Grand Prix och målgången. Det räckte enligt mig. Kvalet tittade jag inte alls på utan njöt istället av cykel uppför Mont Ventoux.

Det är inte bara jag som tappat det brinnade intresset för F1 och vems fel är det? Kan bara svara för mig själv, men de senaste 10 åren har jag inte känt att FIA och FOA hängt med och allt fler konstiga beslut har kommit. Den lilla delen av sport som fanns inom F1 är numera snart borta och det handlar snart bara om cirkus och politik.
Ja, fyfan... att missa ett race var ju inte att tänka på förut. Nu spelar det ingen större roll, känns det som. Årets säsong började lovande. Mer lovande än på många år, men löftena infriades inte. Årets race har genomgående varit väldigt trista. På något sätt har racen alltid berövats sin dramaturgi, som igår, när Alonso tvingades bryta. Efter det blev ju racet en rätt trist procession där Hamilton gjorde som han ville. Jag tror också att det faktum att förra årets titelkombatanter har varit helt osynliga (fram till igår) har gjort sitt till för att magin har försvunnit. Det är kul med nya team uppe i toppen men det ska helst ske genom att de slår sig in där av egen kraft, inte för att de andra misslyckas kapitalt.

Fast det är inte bara årets säsong. Magin har lyst med sin frånvaro en längre tid. För egen del har det inte bara med politik och bråk att göra. Det har också att göra med att sporten har förlorat kontakten med verkligheten. Det har blivit en sluten klubb med storföretag. För 30 år sedan hade en förare av exempelvis Alx kaliber fått chansen. De senaste åren har det inte gått att ta sig in i F1 med mindre än att man har odlats fram, ungefär som man gör med kycklingar.

Detsamma gäller andra sporter. Det är bara en tidsfråga innan fotbollen kommer att krisa. Flera storklubbar kommer att ångra sina spelarinköp. Dock har fotbollen en fördel. Seriesystemen faller inte ihop bara för att några klubbar konkar. För egen del tappade fotbollen all charm när lokalanknytningen försvann. Jag höll på AIK för att det var ett Solna-lag. Spelarna bodde i Solna och kom fram genom den egna verksamheten, "egen produkt" som det brukade stå efter spelarnamnen i programmet. Det var länge sedan. Kollar man på de internationellla storlagen idag så är det ju inköpta spelare hela högen...

För mig är det nog så att mitt sviktande intresse för F1 hänger ihop med dessa tendenser. Pengarna och företagen har tagit över de profiler som en gång utgjorde grunden till mitt intresse för sporten. Det har alltid varit människorna som har intresserat mig, vare sig det gäller F1, fotboll eller någon annan sport. I det avseendet är F1 idag lika intressant som att öppna dörren in till vilket kontor som helst och titta på personalen som jobbar där.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Intressant med Renaults avstängning angående deras schabbel med hjulmuttern. Det här är något som hänt ett antal gånger tidigare med andra stall utan att det lett till bestraffningar. Det syntes att Alonso var medveten om problemet och saktade ned för att försöka ta sig runt till depån.

Kimi Raikkonen körde runt med ett trasigt avgasrör hängande för något år sedan utan att stallet bestraffades för det, vilket var livsfarligt för både förare och åskådare om röret ramlat av och träffat någon. Hjul har trillat av tidigare, utan det här är ett resultat av den inkonsekvens som FIA ägnar sig åt, vilket i slutändan leder till att intresset för Formel 1 minskar.

Webber fick ett straff i Nurnburgring för att han fick kontakt med Barrichello i starten dock utan att någon av bilarna skadades. Kimi gjorde en likadan manöver här som fick ett värre resultat för Vettel utan att det utdelades något straff. Det är bedrövligt att det blandas in politik i bedömningar från domarnas sida, det som hänt McLaren under de senaste åren är ett bra exempel på detta.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Gurney skrev: Webber fick ett straff i Nurnburgring för att han fick kontakt med Barrichello i starten dock utan att någon av bilarna skadades. Kimi gjorde en likadan manöver här som fick ett värre resultat för Vettel utan att det utdelades något straff.
Om Kimi skulle blivit straffad för nåt i starten så var det väl snarare när han bytte spår innan första kurvan varpå Hamilton fick byta för att inte bli påkörd, den situationen om någon påminde om Webbers handhavande sist. Tydligen undersökte man instället Kimis sätt att köra när han väjde för Webber ut ur första kurvan och på så sätt sladdade in i Vettel.
Lillis

Inlägg av Lillis »

Jari skrev:Rykten i England säger att Ferrari kan tänka sig dra Kimi från tävlingen också. Inte mig emot.
De slåss ju inte direkt om nån vm-titel i år ändå så. Den inbördes fighten, om den nu finns, vill säkert Kimi vinna fair and square hellre än på walk over, om man nu kan kalla det så.
Så hade jag velat haft det i alla fall.
Å andra sidan är det sånt som händer i denna sport.
Det är fair and square, eller ska den andre föraren bryta så fort någon är inblandad i något för att det inte ska bli orättvist?

Massa var med om en olycka, sånt händer. Nästa gång kanske det är Kimis tur, ska Massa stanna på banan då?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Missade du sista raden?
Lillis

Inlägg av Lillis »

Jari skrev:Missade du sista raden?
Tar dock inte bort meningen i hela inlägget
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lillis skrev:
Jari skrev:Missade du sista raden?
Tar dock inte bort meningen i hela inlägget
Jag vet inte hur fyrkantig du är, men det ger definitivt flera alternativ till tolkning. Klarar du bara en per post?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Enligt läkarna så räddade operationen livet på Massa, så alla som ville bagatellisera skadorna kan ju ställa sig i skamvrån en liten stund.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Jag tror vi kan lämna API's "livshotande skador" -rapport till handlingarna.
Från Autosport:
Doctors also confirmed on Monday that the operation that was conducted on Saturday afternoon saved Massa's life.
Men du vet förstås bättre...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ni kan ju roa er med att backa bandet till ett läge där ovisshet rådde och Massas operation fortfarande inte var gjord. Efter detta gav Ferrari den berömda "operationen gick bra och vi övervakar läget under natten och kollar igen i morgon" som Ferraris presstalesman gjorde på lördag eftermiddag/kväll. DET var FÖRE det att AP gick ut och sa att Massas läge är livshotande. Det uttalandet ifrån AP fick bland annat Ferraris presstalesman att bli fly förbannad på AP för att de försökte slå ytterligare dunster i ett tillräckligt allvarligt läge.

Ingen tvivlar på åtgärderna som gjorts eller nödvändigheten av dem. Ingen förringar allvaret i en olycka som med stor sannolikhet även kunnat kosta honom livet så sluta bre på mer nu.

Rent kronoligiskt är det viktigt att sålla bort information som egentligen bara är nyheter för nyheters skull. Som det verkar går Massas återkomst till livet efter omständigheterna bra och låt det så förbli.

Snacka inte dynga om mig för att jag också blandar mig i diskussionen, utan håll er till det som handlar om Massa i stället för att störa er på hur jag förmedlar mina åsikter eller syn på det som händer.
Battery

Inlägg av Battery »

Chansen är nog rätt liten att han kör nåt mer i år:
Surgeon Robert Veres said that Massa, 28, suffered damage to his left eye when he who was hit by a spring from Ruben Barrichello's car on Saturday.

"I am sure (his eye was damaged) but we do not know the extent yet, I don't know (if he can return) it's too early to say anything concerning his future."

"However the immediate life-threatening condition has been averted," he added.

Massa is able to communicate "actively" and move his hands and legs but cannot speak.

A Ferrari spokesman said: "Felipe had a quiet night. He is OK, and he is due to have another CT scan today (Monday)."

A Hungarian hospital spokesman said they are "optimistic" that a "slow recovery is beginning".
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsp ... 169915.stm
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Tog det inte i storleksordningen 60 dagar för Mika att sitta i en F1-bil igen?
Jag tror Massa kan köra i år, om allt går bra.
stoff

Inlägg av stoff »

Då får jag kontra med att jag inte tror vi ser honom mer i år och ser det 50/50 att vi ser honom igen på banan alls...
Battery

Inlägg av Battery »

Jo, fast Häkkinen svalde väl bara tungan? Han fick väl ingen allvarlig skallskada? Massa fick en skallfraktur som krävde akut operation vilket förmodligen tyder på att han hade blödningar i hjärnan. Lägg till det en svår hjärnskakning och vad som kan vara en ögonskada.

Jag tvivlar att han kommer tillbaks i år och man får nog snarare hålla tummarna för att han överhuvudtaget kommer tillbaks. Även om han skulle bli helt återställd så finns det nog dessutom en risk för att det sätter sig i psyket.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Battery skrev:Jo, fast Häkkinen svalde väl bara tungan? Han fick väl ingen allvarlig skallskada? Massa fick en skallfraktur som krävde akut operation vilket förmodligen tyder på att han hade blödningar i hjärnan. Lägg till det en svår hjärnskakning och vad som kan vara en ögonskada.

Jag tvivlar att han kommer tillbaks i år och man får nog snarare hålla tummarna för att han överhuvudtaget kommer tillbaks. Även om han skulle bli helt återställd så finns det nog dessutom en risk för att det sätter sig i psyket.
Nej Häkkinens huvudtrauma var kanske till och med ännu värre än den Massa har. Om jag inte minns helt fel hölls han i koma 11 dagar där jämförelsevis Massa börjat vakna till efter ett dygn. Frakturen på pannloben är kanske inte det värsta utan den stora chockvåg som hjärnan utstått och där ligger Häkkinens skador gott och väl på samma nivå, tror jag.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nigel skrev:Är Alonso bestraffad och är det i så fall för att han skulle vara omogen? Om sånt leder till bestraffning skulle startfältet vara ganska litet.
Renault have no grounds for appeal
arclight99 wrote:

Monday, 27 July 2009 at 03:11 pm (UTC)
Incredible that Renault believe they have grounds to appeal after sending Alonso out with a loose wheel nut in the first place and then secondly failing to tell him of this fact! The said wheel ended up bouncing across the track just days after a driver was killed by a similar event. What are they thinking? Contrition maybe, an apology definitely, but an appeal? Get out of here!
Battery

Inlägg av Battery »

Jari:

Du har kanske rätt. Jag minns bara att han svalde tungan och fick en nackskada och att han hade kvävts om inte Sid Watkins hade intuberat honom.

Nu vet vi ju inte ens omfattningen av Massas skador så egentligen är det väl dumt att spekulera. Det är enda vi vet är att han var mer illa ute än Ferrari först hävdade och att han nu i varje fall är utom fara.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

stoff skrev:Då får jag kontra med att jag inte tror vi ser honom mer i år och ser det 50/50 att vi ser honom igen på banan alls...
Det senaste om ögat låter illa och jag tvivlar vi får se honom på banan i år, kanske för gott! Däremot var Montezemolo samtidigt positiv att Massa kommer att bli bra som människa igen. Ett skadat öga kan man leva med, men tyvärr inte köra Formel 1. Jag håller tummarna för att ögat blir bra!
Bild
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Pastis skrev:
stoff skrev:Då får jag kontra med att jag inte tror vi ser honom mer i år och ser det 50/50 att vi ser honom igen på banan alls...
Det senaste om ögat låter illa och jag tvivlar vi får se honom på banan i år, kanske för gott! Däremot var Montezemolo samtidigt positiv att Massa kommer att bli bra som människa igen. Ett skadat öga kan man leva med, men tyvärr inte köra Formel 1. Jag håller tummarna för att ögat blir bra!
Inte kul detta...
Håller också alla tillgängliga tummar..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:
arclight99 wrote:

Incredible that Renault believe they have grounds to appeal after sending Alonso out with a loose wheel nut in the first place and then secondly failing to tell him of this fact! The said wheel ended up bouncing across the track just days after a driver was killed by a similar event. What are they thinking? Contrition maybe, an apology definitely, but an appeal? Get out of here!
På vilket sätt påvisar det där att Alonso är bestraffad för att han skulle vara omogen?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

Jari skrev:
arclight99 wrote:

Det är Renault som är bestraffade, inte Alonso! Vänligen håll isär storheterna. Varför citerar du vad en "arclight99" tycker på något som verkar vara ett forum? Är ni bekanta?

---

Trist med Massa. Hoppas han repar sig. Dock är jag lite pessimistisk beträffande hans fortsatta F1-karriär. :(