Dagon skrev:Fan den bilden på Massa bådar inte gott, jag hoppas verkligen att han inte behöver stå över många lopp pga detta men jag skulle gissa på att han blir borta minst detta loppet och nästa med tanke på skadan. När jag såg tv-bilderna så såg det ut som att fjädern träffade ovanför visiret men så var tydligen inte fallet
Fjädern träffade knappast visiret (tror jag, ser inte ut så) såret ovan ögat borde väl komma från tryck från hjälmkanten kanske?
JTarnstrom skrev:Han lär i alla händelser vara ute ur leken för i morgon. Har han fått en fraktur i ansiktet eller skallen så får nog Ferrari leta efter en reserv. Hoppas de har mod att testa något nytt namn. Hoppas också att Massa har klarat synen på vänsterögat.
Får de ta in en reserv så här sent efter kvalet?
Edit: Nu när jag läser ditt inlägg igen, så antar jag att du menar för kommande race...?
Senast redigerad av Bopper den sön jul 26, 2009 00:59, redigerad totalt 1 gång.
JTarnstrom skrev:Han lär i alla händelser vara ute ur leken för i morgon. Har han fått en fraktur i ansiktet eller skallen så får nog Ferrari leta efter en reserv. Hoppas de har mod att testa något nytt namn. Hoppas också att Massa har klarat synen på vänsterögat.
Får de ta in en reserv så här sent efter kvalet?
Om man får det, startar han sist?
Edit: Nu när jag läser ditt inlägg igen, så antar jag att du menar för kommande race...?
Jo, kommande race. Går allt bra så kan han ju mycket väl vara fit for fight till nästa race. Det är väl fyra veckor dit och på den tiden hinner mycket att läka.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Massas tillstånd är allvarligt men stabilt. Skadorna bedöms som livshotande. Det låter inte helt tillfredställande, enligt de senaste rapporterna.
Han ligger i framkallad koma... man skriver om upp till 2-3 månader innan han kan vara tillbaka.
Enligt gazzettan då... den där skvallerblaskan ni vet...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
JTarnstrom skrev:Massas tillstånd är allvarligt men stabilt. Skadorna bedöms som livshotande. Det låter inte helt tillfredställande, enligt de senaste rapporterna.
Sen får man hoppas att inte synen (ögat) fått skada.
Hoppas att där kommer en mer utförlig beskriving av vad som hände med Barichellos bil. Samt att Massa kommer tillbaka utan fysiska men. Sådna skador som bilden visade att Massa hade fått såg riktigt otäckt ut.
Jag tror vi kan lämna API's "livshotande skador" -rapport till handlingarna. Strax innan har ju Ferrari meddelat att operationen gått bra och att Massa hålls nersövd tills i morgon. Han har också fått gjort en akut trakeotomi för att underlätta andingen.
Ferraris talesman gick tydligen riktigt het i pressrummet efter att api försökt slå mynt av ett så allvarligt ämne.
Beroende på hur illa det är verkar det som Massa kan vara tillbaks tidigast om 6 veckor, men då måste allt ha gått riktigt bra och att han inte ådragit sig större hjärnskador. Av vilka delar kommit i själva smällen mot däcksvallen, som jag fattat. Alltså inte bara fjäderns verk.
Jag vill inte ens tänka på vad som hänt om fjädern träffat 2 cm längre ner...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Mina tankar går till Massa med familj...osanolik otur
kimi fan som man är,och finsk ända ut i fingertopparna
det här var inte sant hoppas på snabbt tillfrisknade...
Hoppas innerligt att Massa klarar sig utan några men.
Tycker det varit mycket otäcka krascher ganska ofta numer, Massa idag, Kovalainen i Barca -08, Kubica- 07, Raffe i Usa -04, Button i Monaco -03, Sato -02, Burti -01 o s v...Samtliga har ju klarat sig bra, hoppas att det blir så även denna gång.
En rapport nu på morgonen säger att man väckt Massa att han kan röra på händerna, vilket ska vara ett gott tecken och att han ska in för en CAT-avläsning nu på morgonen. Efter det kan man ge mer information om ev. skador på hjärnan.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Rykten i England säger att Ferrari kan tänka sig dra Kimi från tävlingen också. Inte mig emot.
De slåss ju inte direkt om nån vm-titel i år ändå så. Den inbördes fighten, om den nu finns, vill säkert Kimi vinna fair and square hellre än på walk over, om man nu kan kalla det så.
Så hade jag velat haft det i alla fall.
Å andra sidan är det sånt som händer i denna sport.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:Rykten i England säger att Ferrari kan tänka sig dra Kimi från tävlingen också. Inte mig emot.
De slåss ju inte direkt om nån vm-titel i år ändå så. Den inbördes fighten, om den nu finns, vill säkert Kimi vinna fair and square hellre än på walk over, om man nu kan kalla det så.
Så hade jag velat haft det i alla fall.
Å andra sidan är det sånt som händer i denna sport.
Måste inte Ferrari köra? Vad blir isåfall bestraffningen om dom uteblir?
Hade Massa dött hade det definitivt inte blivit någon bestraffning. Nu verkar ju Massa klara sig bra med tanke på vad som kunnat hända.
Jag tror inte någon skulle neka dem rätten att sympatisera med sin förare i det läget.
Som med mycket annat runt F1 så är reglerna lite lagom vaga, så man kan anpassa dem efter behov och kanske till och med allmän opinion och andra regler bara faller bort och glöms bort.
Jag tror man mest av allt vill göra rätt och så länge folk sympatiserar med besluten brukar det andra lösa sig.
Jag är också ganska övertygad om att de kör med tanke på de positiva beskeden man fått om Massas tillstånd, men morgonens CT-skann lär kunna bli avgörande för resten.
"The show must go on".
Jag minns hur man tänkte efter Rubens och Ratzenberger på Imola 94.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jag tycker för övrigt att det är osmakligt av skvaller(afton)bladet att publicera en ansiktsbild av den skadade.. Men det säljer nog några fler tidningar, allt annat skiter väl dom fullständigt i...
Jari skrev:Hade Massa dött hade det definitivt inte blivit någon bestraffning. Nu verkar ju Massa klara sig bra med tanke på vad som kunnat hända.
Jag tror inte någon skulle neka dem rätten att sympatisera med sin förare i det läget.
Som med mycket annat runt F1 så är reglerna lite lagom vaga, så man kan anpassa dem efter behov och kanske till och med allmän opinion och andra regler bara faller bort och glöms bort.
Jag tror man mest av allt vill göra rätt och så länge folk sympatiserar med besluten brukar det andra lösa sig.
Jag är också ganska övertygad om att de kör med tanke på de positiva beskeden man fått om Massas tillstånd, men morgonens CT-skann lär kunna bli avgörande för resten.
"The show must go on".
Jag minns hur man tänkte efter Rubens och Ratzenberger på Imola 94.
Jari skrev:Hade Massa dött hade det definitivt inte blivit någon bestraffning. Nu verkar ju Massa klara sig bra med tanke på vad som kunnat hända.
Jag tror inte någon skulle neka dem rätten att sympatisera med sin förare i det läget.
Som med mycket annat runt F1 så är reglerna lite lagom vaga, så man kan anpassa dem efter behov och kanske till och med allmän opinion och andra regler bara faller bort och glöms bort.
Jag tror man mest av allt vill göra rätt och så länge folk sympatiserar med besluten brukar det andra lösa sig.
Jag är också ganska övertygad om att de kör med tanke på de positiva beskeden man fått om Massas tillstånd, men morgonens CT-skann lär kunna bli avgörande för resten.
"The show must go on".
Jag minns hur man tänkte efter Rubens och Ratzenberger på Imola 94.
Om man ställer in för att någon har omkommit så är det en sak, men så verkar inte vara fallet med Massa. Jag tycker att det blir lite löjligt att snart sagt allt som upprör ska manifesteras på något sätt. Kimi och Ferrari ska köra.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Scorpio skrev:Vilken "freak accident".. Krya på dig Felipe!
Jag tycker för övrigt att det är osmakligt av skvaller(afton)bladet att publicera en ansiktsbild av den skadade.. Men det säljer nog några fler tidningar, allt annat skiter väl dom fullständigt i...
Tror du de är ensamma om att publicera den bilden?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Nu har dom ändrat i artikeln men innan så stod saker som att den 25 juli kommer gå till historien som den mörkaste i F1 och att hela tävling spårade ur, kämpar för livet osv osv, Det var den där Jonatan Fast som skrivit.
Nu har dom ändrat i artikeln men innan så stod saker som att den 25 juli kommer gå till historien som den mörkaste i F1 och att hela tävling spårade ur, kämpar för livet osv osv, Det var den där Jonatan Fast som skrivit.
"Kämpar för livet" står fortfarande i rubriken.
Barichello fortsätter:
– Det är ingen slump att något händer just nu. Något måste absolut göras.
Nu har dom ändrat i artikeln men innan så stod saker som att den 25 juli kommer gå till historien som den mörkaste i F1 och att hela tävling spårade ur, kämpar för livet osv osv, Det var den där Jonatan Fast som skrivit.
"Kämpar för livet" står fortfarande i rubriken.
Barichello fortsätter:
– Det är ingen slump att något händer just nu. Något måste absolut göras.
Vad menar han?
Är det NÅN som verkligen vet att han är utom fara då, eller spekulerar de flesta?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Barichello fortsätter:
– Det är ingen slump att något händer just nu. Något måste absolut göras.
Vad menar han?
Rubens tror att det är ett, hmm, bud från... något. Och något måste göras för att förbättra säkerheten för förarna.
Q. A week after the Henry Surtees incident at Brands Hatch, we've had another driver hit on the head here. Is it pure coincidence?
RB: No. I honestly don't believe in coincidence in life. Things happen for a reason and I think this is the second message. Imola [1994] was a message. The cars were improved. Unfortunately we lost a boy, which is tremendously sad. It is not a coincidence that something happened right now. In the GPDA (Grand Prix Drivers' Association (GPDA) we talked quite a lot about it yesterday – and something needs to be done. Yes. Absolutely.
Vad menar Rubens egentligen? Öppen formelbil innebär dessa risker. Vill han införa kaross på F1-bilarna? 800g stålfjäder i 280km/h...att hjälmen pallar det där och inte går i två bitar är imponerande.
Allvarligt men stabilt var det man sa om Anna Lindh efter knivattacken...
Angående kommentarerna om "livshotande tillstånd" så stämmer det. Skallskador ÄR livshotande även på en intensivvårdsavdelning.
Själv tittar jag på Touren och slår bara över då och då på F1. Det säger kanske en hel del. Många med mig har tröttnat på cirkusen. Förhoppningvis kommer intresset tillbaka, men nu gör det inget att missa ett lopp eller två. Förr var det helt otänkbart och man planerade semestrarna efter loppen...
Underhållande lopp för att vara på Hungaroring och ordningen är återställd med McLaren och Ferrari i topp med en stark Webber som trea. Två KERS-bilar främst vilket visar att de har börjat få ordning på viktproblemen och lärt sig att utnyttja systemet. VM är inte avgjort med Webber 18.5 poäng efter Button och BAR som börjar tappa försprånget de hade från början. Det kan bli en spännande avslutning på säsongen om den här trenden håller i sig och att de stora stallen börjar komma ikapp.
Synd bara på de tomma naturläktarna vilket tyvärr speglar synen på Formel 1 just nu. För dyrt och för mycket negativa händelser kring cirkusen med Mosley/FIA och FOTA.
Mycket bra kört av Hamilton idag....ingen kunde stoppa honom.
Jag hade faktiskt Hamilton som segrare i min irace-tippning och Webber som 2:a.
Bra race av Kimi också...kul att se honom på pallen igen även om Webber kanske hade kunnat blivit 2:a om det inte krånglat lite i depån för honom.
Rosberg gjorde också ett mycket bra race.
Han är grymt stabil och är en av tre förare som tagit poäng i alla race sedan F1 kom till Europa.
Alguersari gjorde ett bra jobb också.
Han tog sig i mål utan incidenter och slog faktiskt sin stallkamrat i sitt första race.
Raikkonen undslapp bestraffning för startincidenten där han slog i Vettels vänstra däck så att hjulupphängningen skadades för honom. Red Bull fick en reprimand för att de släppte iväg Webber och var nära en kollision med Raikkonen.
Det intressanta här är att Alonso eller rättare sagt Renault bestraffas med ett lopps avstängning för att depåpersonalen slarvade med hjulbytet. Ser ut att vara en trend att bestraffa vissa stall medan andra klarar sig, det som i ett lopp är vårdslös körning kallas för "race-incident" i nästa. Nu har Renault visserligen överklagat avstängningen till FIA så siste ordet är inte sagt.
Det här det här som gör att allt fler tröttnar på Formel 1. Straffen blir olika varje gång och man tappar hakan nästan varje gång! Bilar har ju tappat hjulen tidigare och då utdelades inga straff.
Hur smart är det att FIA bestraffar Renault så här? Straffet är för hårt och timingen är illa med tanke på att det blir allt mindre publik på tävlingarna. Ingen Alonso i Valencia... hurra!
Gurney skrev:Raikkonen undslapp bestraffning för startincidenten där han slog i Vettels vänstra däck så att hjulupphängningen skadades för honom. Red Bull fick en reprimand för att de släppte iväg Webber och var nära en kollision med Raikkonen.
Det intressanta här är att Alonso eller rättare sagt Renault bestraffas med ett lopps avstängning för att depåpersonalen slarvade med hjulbytet. Ser ut att vara en trend att bestraffa vissa stall medan andra klarar sig, det som i ett lopp är vårdslös körning kallas för "race-incident" i nästa. Nu har Renault visserligen överklagat avstängningen till FIA så siste ordet är inte sagt.
Lämpligt straff kan diskuteras men att Renault har gjort sig skyldiga till något mycket värre än någon av de övriga du nämner är orsaken till att de bestraffas så hårt. Om stallet har suttit inne med kunskap som hade kunnat förhindra att hjulet lossnade skulle de naturligtvis, av omtanke om medtävlare, funktionärer och publik, använt sig av denna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Gurney skrev:Raikkonen undslapp bestraffning för startincidenten där han slog i Vettels vänstra däck så att hjulupphängningen skadades för honom. Red Bull fick en reprimand för att de släppte iväg Webber och var nära en kollision med Raikkonen.
Det intressanta här är att Alonso eller rättare sagt Renault bestraffas med ett lopps avstängning för att depåpersonalen slarvade med hjulbytet. Ser ut att vara en trend att bestraffa vissa stall medan andra klarar sig, det som i ett lopp är vårdslös körning kallas för "race-incident" i nästa. Nu har Renault visserligen överklagat avstängningen till FIA så siste ordet är inte sagt.
Lämpligt straff kan diskuteras men att Renault har gjort sig skyldiga till något mycket värre än någon av de övriga du nämner är orsaken till att de bestraffas så hårt. Om stallet har suttit inne med kunskap som hade kunnat förhindra att hjulet lossnade skulle de naturligtvis, av omtanke om medtävlare, funktionärer och publik, använt sig av denna.
Men är det egentligen värre än att t.ex. släppa ut en förare ur depårutan fast en annan kommer i full karriär (80 km/h)?
Det kan ju sluta lika jävla illa om inte mycket värre, en smäll precis i depån kan ju ställa till med en del jäkelskap det med...
Men som Pastis sa, det är ju godtyckligheten i besluten som stör. Och att det var Flavios stall lär ju knappast ha bidragit till en mildare behandling...
Lopp i Valencia utan Alonso, jo det är ju sånt som stärker F1s marknadsvärdet... *not*
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Gurney skrev:Raikkonen undslapp bestraffning för startincidenten där han slog i Vettels vänstra däck så att hjulupphängningen skadades för honom. Red Bull fick en reprimand för att de släppte iväg Webber och var nära en kollision med Raikkonen.
Det intressanta här är att Alonso eller rättare sagt Renault bestraffas med ett lopps avstängning för att depåpersonalen slarvade med hjulbytet. Ser ut att vara en trend att bestraffa vissa stall medan andra klarar sig, det som i ett lopp är vårdslös körning kallas för "race-incident" i nästa. Nu har Renault visserligen överklagat avstängningen till FIA så siste ordet är inte sagt.
Lämpligt straff kan diskuteras men att Renault har gjort sig skyldiga till något mycket värre än någon av de övriga du nämner är orsaken till att de bestraffas så hårt. Om stallet har suttit inne med kunskap som hade kunnat förhindra att hjulet lossnade skulle de naturligtvis, av omtanke om medtävlare, funktionärer och publik, använt sig av denna.
Men är det egentligen värre än att t.ex. släppa ut en förare ur depårutan fast en annan kommer i full karriär (80 km/h)?
Det kan ju sluta lika jävla illa om inte mycket värre, en smäll precis i depån kan ju ställa till med en del jäkelskap det med...
Men som Pastis sa, det är ju godtyckligheten i besluten som stör. Och att det var Flavios stall lär ju knappast ha bidragit till en mildare behandling...
Lopp i Valencia utan Alonso, jo det är ju sånt som stärker F1s marknadsvärdet... *not*
Stor skillnad. Renault hade all tid i världen att förhindra hjulsläppet. Ett felaktigt utsläpp ur depårutan är ett ögonblicks misstag. Där är man ju inte medveten om att man har gjort fel förrän felet har uppstått.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:
Lämpligt straff kan diskuteras men att Renault har gjort sig skyldiga till något mycket värre än någon av de övriga du nämner är orsaken till att de bestraffas så hårt. Om stallet har suttit inne med kunskap som hade kunnat förhindra att hjulet lossnade skulle de naturligtvis, av omtanke om medtävlare, funktionärer och publik, använt sig av denna.
Men är det egentligen värre än att t.ex. släppa ut en förare ur depårutan fast en annan kommer i full karriär (80 km/h)?
Det kan ju sluta lika jävla illa om inte mycket värre, en smäll precis i depån kan ju ställa till med en del jäkelskap det med...
Men som Pastis sa, det är ju godtyckligheten i besluten som stör. Och att det var Flavios stall lär ju knappast ha bidragit till en mildare behandling...
Lopp i Valencia utan Alonso, jo det är ju sånt som stärker F1s marknadsvärdet... *not*
Stor skillnad. Renault hade all tid i världen att förhindra hjulsläppet. Ett felaktigt utsläpp ur depårutan är ett ögonblicks misstag. Där är man ju inte medveten om att man har gjort fel förrän felet har uppstått.
Fast är det inte lika snabbt gjort att släppa iväg Alonso med taskigt iskruvat hjul då?
Själva felet kan ju leda till liknande konsekvenser menar jag.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Det är lika snabbt gjort men det är inte därför de har blivit bestraffade. De har blivit bestraffade för att de inte meddelade Alonso detta och beordrade honom att ställa bilen.
"being aware of this, failed to take any action to prevent the car from leaving the pitlane....failed to inform the driver of this problem or to advise him to take appropriate action given the circumstances, even though the driver contacted the team by radio believing he had a puncture."
Fast tydligen anser domarna att Renault släppte ut bilen, medvetna om att hjulet inte satt fast. Det verkar väldigt underligt. Men som sagt, jag tror att ovanstående citat är det som gör att straffet blir så hårt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Cheever skrev:Det är där jag börjar undra, att Renutt skulle släppa ut Alonso medvetet utan att skruvat fast hjulet, det faller liksom på sin egen orimlighet.
Vem vet, kanske hade de bestämt sig för att skoja till det lite på Alonsos bekostnad.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.