FOTA LÄMNAR F1 !

Kungaklassen av motorsport...
Geer

FOTA LÄMNAR F1 !

Inlägg av Geer »

FOTA LÄMNAR F1 !

Då var det klart. FOTA startar en ny serie och lämnar F1

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292

"The teams cannot continue to compromise on the fundamental values of the sport and have declined to alter their original conditional entries to the 2010 World Championship," said a statement.

"These teams therefore have no alternative other than to commence the preparation for a new Championship which reflects the values of its participants and partners. This series will have transparent governance, one set of regulations, encourage more entrants and listen to the wishes of the fans, including offering lower prices for spectators worldwide, partners and other important stakeholders.

"The major drivers, stars, brands, sponsors, promoters and companies historically associated with the highest level of motorsport will all feature in this new series."
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag vill se bilderna på Mosley när han krälar i gyttjan för att få dem att vända tillbaks. Jag vill se bilderna på bakåtvolterna han får göra för att sålla i reglementena och jag vill se hålet i fickan Bernie får med nya Concordeavtalet och den nya procentsatsen i utbetalningarna av F1's gemensamma kassa.
"Sitt pudel, sitt!"
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Mosley kommer inte att kräla. Nu tror jag risken är stor att årets mästerskap är över.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jodå, vi kan döpa om honom till Mask Mosley.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Max Mosley är värre än Hitler, Stalin, Mussolini, Kim Jong Il. Ahmadinejad, Castro, Allende och Fritzl tillsammans.

Om han hade satsat på politiken så hade den här planeten varit ödelagd för länge sen.

Det är helt otroligt att det finns människor som stödjer honom.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Håller med Pisk Max är totalt maktgalen och måste bort!

Var ställer sig Bernie i det här? Han riskerar ju faktiskt att förlora en stor del av sina inkomster. Oavsett hur prestandan på stallen blir i de olika serierna så kommer de dela på inkomsterna. De flesta tror jag kommer följa efter de stora stallen och kända förarna, alltså FOTA serien. Och har då Bernie stannat med FIA så förlorar han kanske allt.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

N.Technology withdraws F1 application

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76298
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Fredrik i Trollhättan

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Spännade. Nu kommer ju det "nya F1" verkligen bli en lingonserie i lågbudgetstil precis som somliga önskar.
Vi andra väntar med spänning på publiceringen av FOTAs kalender för 2010...
Fredrik i Trollhättan

Det lite tråkiga för Button och Brawn är att årets VM ju säkert dör lite redan nu. Teamen behöver sina resurser till nästa år.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Fredrik i Trollhättan skrev:Vi andra väntar med spänning på publiceringen av FOTAs kalender för 2010...
Tror du verkligen att alla de där griniga och giriga gubbarna hinner sy ihop ett mästerskap och en kalender till 2010?
Fredrik i Trollhättan

ANFRAN skrev:Tror du verkligen att alla de där griniga och giriga gubbarna hinner sy ihop ett mästerskap och en kalender till 2010?
Just därför.
Fredrik i Trollhättan

Jag läste på viasatsport att man teoretiskt skulle kunna ta över A1GP serien där Ferrari redan är inblandade som motorleverantör.
Användarens profilbild
westerberg

Inlägg av westerberg »

Fredrik i Trollhättan skrev:Jag läste på viasatsport att man teoretiskt skulle kunna ta över A1GP serien där Ferrari redan är inblandade som motorleverantör.
Önsketänkande från Viasat,dom har väl redan rättigheterna att sända A1GP? :wink:
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"

Richard Britton. Macau GP 2004
Fredrik i Trollhättan

westerberg skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Jag läste på viasatsport att man teoretiskt skulle kunna ta över A1GP serien där Ferrari redan är inblandade som motorleverantör.
Önsketänkande från Viasat,dom har väl redan rättigheterna att sända A1GP? :wink:
Klart det ärett önsketänkande mn därför inte mindre intressant.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

ANFRAN skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Vi andra väntar med spänning på publiceringen av FOTAs kalender för 2010...
Tror du verkligen att alla de där griniga och giriga gubbarna hinner sy ihop ett mästerskap och en kalender till 2010?
Max och Bernie hinner säkert syihop tre fyra regeländringar innan nästa säsong så att de kan backa 5-6 gånger. Det brukar de ju hinna varför skulle det vara värre för dem i år?

När det gäller stallen så blir det ett nytt reglemente, ja. Men det kommer ju inte ändras 5-11 gånger innan säsongstart.

Sen ska de hitta ett antal banor som F1 och Bernie övergett, inga problem, tex Silverstone, Imola, Hockenheim mm.

Funktionärerna har väl alltid kommit från banan så det borde ju funka som förut. Även om jag skulle föredra proffsiga funktionärer som reser med serien.
Fredrik i Trollhättan

Silverkatten skrev:Funktionärerna har väl alltid kommit från banan så det borde ju funka som förut. Även om jag skulle föredra proffsiga funktionärer som reser med serien.
Och varför skulle alla proffsiga funktionärer stanna i det gamla F1?
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Silverkatten skrev:Funktionärerna har väl alltid kommit från banan så det borde ju funka som förut. Även om jag skulle föredra proffsiga funktionärer som reser med serien.
Och varför skulle alla proffsiga funktionärer stanna i det gamla F1?
Var har du hittat de proffsiga funktionärerna? I FIAs F1 serie så är det glad amatörer från varje land/bana som är funktionärer.

En ny serie skulle kunna ha ett gäng proffs som inte gör annat än sökter om F1 serien. Då skulle alla banor skötas lika bra som tex Monaco hanteras.
Fredrik i Trollhättan

Nu tänkte jag inte närmast på flagviftarna och han som kör traktorn utan tävlingsledningen, läkarteamet, pacecarförare osv.
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Nya serien kan ju göras mycket intressant!!
Stallen kan ju lätt ställa upp med en tredje bil om så skulle behövas?
Man skulle ju kunna tänka att de två bästa resultaten räknas och eller att bara nya förare eller gamla världsmästare får köra tredjebilen?
Fy fan.. tänk ett rejs där Ferrari har Massa,Kimi, MS och Mclaren Hamilton, Kovalainen och MH :o
Bara att få se Ferraris förare få slåss om vem som är bäst hade räckt för mig att slå på teven :up:
Verkar ju även som att en del av de nya teamen dessutom drar tillbaka sin ansökan för att eventuellt ansluta till FOTA:s nya?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Det är dax för förändringar och förändringar har nästan aldrig lett till något sämre. Jag röstar på Fota :up:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Mr Hunt

Inlägg av Mr Hunt »

Silverkatten skrev:Håller med Pisk Max är totalt maktgalen och måste bort!

Var ställer sig Bernie i det här? Han riskerar ju faktiskt att förlora en stor del av sina inkomster. Oavsett hur prestandan på stallen blir i de olika serierna så kommer de dela på inkomsterna. De flesta tror jag kommer följa efter de stora stallen och kända förarna, alltså FOTA serien. Och har då Bernie stannat med FIA så förlorar han kanske allt.
Bernie fick sin makt inom f1 genom att busa lite.
Personligen tycker jag att Fia skulle bytt oddförande (ordlek)
för länge sedan.
Det går inte ATT ha en gubbe som gillar att piska horor i en global sport.
Tänk er att Israel får en kvinna som F1 förare.

Fota vinner detta krig och Mosley får gå då han har personliga problem.
Inom en vecka får vi se att jag hade rätt.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag tycker att Williams och Force India ställer upp med 10 bilar var. Då kan Williams kanske vinna några segrar nästa år. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Fredrik i Trollhättan skrev:Nu tänkte jag inte närmast på flagviftarna och han som kör traktorn utan tävlingsledningen, läkarteamet, pacecarförare osv.
Och jag tänker närmast på de som besiktigar bilarna. Huvudläkaren och tävlingledaren är väl de enda som följer med cirkusen runt.
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Äcklestone och Mosley kommer att ge efter för FOTA som en kompromiss.
En övergångs regler tills det blir allvar år 2011 säsongen.
Det tror jag blir sådan.....

Nu blir det spännande se hur det bli på lördag i morgon som är death line !
Geer

Inlägg av Geer »

REP skrev:Äcklestone och Mosley kommer att ge efter för FOTA som en kompromiss.
En övergångs regler tills det blir allvar år 2011 säsongen.
Det tror jag blir sådan.....

Nu blir det spännande se hur det bli på lördag i morgon som är death line !
Det blir ingen death line, imorgon lördag. FIA har inget startfält.
Användarens profilbild
REP

Inlägg av REP »

Geer skrev:
Hehe inget startfält i morgon ?
Oj, då blir en historisk händelse sedan Andra Världskriget !
Geer

Inlägg av Geer »

REP skrev:
Geer skrev:
Hehe inget startfält i morgon ?
Oj, då blir en historisk händelse sedan Andra Världskriget !

:) ...startfält 2010
Fredrik i Trollhättan

Silverkatten skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:Nu tänkte jag inte närmast på flagviftarna och han som kör traktorn utan tävlingsledningen, läkarteamet, pacecarförare osv.
Och jag tänker närmast på de som besiktigar bilarna. Huvudläkaren och tävlingledaren är väl de enda som följer med cirkusen runt.
Håller med dig där.
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Hoppas nu att FOTA står på sig och lämnar Dum & Dummare bakom sig. Max och Bernie har förlorat mest på det här, men kommer knappast sluta trilskas för det - så länge de andas kommer de att jävlas.

Om det nu blir en ny serie, vilket jag innerligt hoppas, så är det något jag verkligen ser fram mot. Stabilt reglemente och bilar av High-end klass, något som dagens F1 bilar inte är.

Ha ha ha - såååå jävla korkad Max har varit i den här prestigekampen och mitt i skiten står Bernie med ena benet i graven och det andra i F1-graven.. :D :D :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

FIA är ju faktiskt en organisation som är världsomspännande och jag misstänker att det kokar lite i leden under styret just nu. När deras förtroende för Max är förbrukat kommer de krypa till korset. FOTA har precis skaffat sig en förhandlingsposition som FIA måste böja sig för, för ett F1 utan de där stallen är dödfött och pengar och organisatörer kommer självklart välja vilken serie som än är nummer ett.
Till exempel Monaco kommer inte ha något f1-lopp utan Ferrari, Silverstone har redan visat intresse av flera anledningar och massor av banor ramlar in dagligen, som vill arrangera lopp.
Jag antar att även större sponsorers avtal innehåller klausuler som gör att FIA får stå med rumpan bar nu, men framför allt har Bernie inga rättigheter till den nya serien så fördelningen av pengar kommer bli helt annorlunda och stallen kommer ha mycket bättre möjligheter att fördela intäkterna i framtiden. De får ju faktiskt bestämma att allt ska tillbaks till racingen och inte till Slavicas shopping eller Max's dyra läderlekar.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Hur kommer det rättsliga spelet se ut nu?

Concorde avtalet är inte för nyat vad jag har förstått. Så stallen är inte bundna att fortsätta eller? Har stallen och FIA några andra avtal som löper, inte vad jag har förstått.

Bernie borde få stora problem med avtal gällande banor och tv-rättigheter. För nog borde väl dessa avtal innehålla klausuler om att F1 ska innehålla stall som McLaren och Ferrari osv.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nej, jag tror också att Concordeavtalet skulle förnyats 2007, men nog har de avtal mellan stall och organisation, men frågan om lagbrott för att man inte accepterar vilka förändringar som helst lär inte gå igenom. Jag tror att det finns former för hur förändringar måste genomföras också och där lär FIA ha brustit så en motstämning tar nog hand om den saken. Lagföringshoten från FIA är ett desperat stolpskott som kommer straffa dem själva och stärka motivationen för utbrytarna.
Mellan raderna har man ju ocksp kunnat läsa att Bernie och stallen har en massa ekonomiska oegentligheter som inte lösts vilket också ger vatten på denna kvarn.
Till syvende och sist; jag tror inte det står någonstans men mellan raderna tycker jag mig ändå kunna se att FOTA inte kommer diskutera avtal med Max Mosley över huvudtaget.
Användarens profilbild
Dagon

Inlägg av Dagon »

Max Mosley tar till en femårings taktik och börjar kalla sina motståndare för öknamn. Finns det någon som faktist tror på att Mosley är kapabel till att leda någonting nu egentligen?
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Max Mosley slåss nu för sin överlevnad tror jag, det är en hel del som försiggår i kulisserna. Vad vi får höra och se i medierna är oftatillrättalagd information, men Max däremot ser ut att börja tappa kontrollen över sig själv.

Numera skyller Mosley på Briatore och anklagar honom att vilja ta över efter Ecclestone... Så talar en maktfullkomlig diktator, se bara på Berlusconi och gänget.

Jag anser att Formel 1 ska vara den främsta av alla motorserier, med de bästa förarna, bilarna och teamen. Att nedgradera denna fantastiska sport till en andra gradens mästerskap med identiskt lika motorer, sämre chassin och dussinförare bara för showens skull är inte rätt väg att gå. Blir det så 2010 är Formel 1 över för min del i alla fall.
Oldtimer
Utvisad
Utvisad

Inlägg av Oldtimer »

Gurney skrev:Max Mosley slåss nu för sin överlevnad tror jag, det är en hel del som försiggår i kulisserna. Vad vi får höra och se i medierna är oftatillrättalagd information, men Max däremot ser ut att börja tappa kontrollen över sig själv.

Numera skyller Mosley på Briatore och anklagar honom att vilja ta över efter Ecclestone... Så talar en maktfullkomlig diktator, se bara på Berlusconi och gänget.

Jag anser att Formel 1 ska vara den främsta av alla motorserier, med de bästa förarna, bilarna och teamen. Att nedgradera denna fantastiska sport till en andra gradens mästerskap med identiskt lika motorer, sämre chassin och dussinförare bara för showens skull är inte rätt väg att gå. Blir det så 2010 är Formel 1 över för min del i alla fall.
Som sagt F1 finns inte mer .
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Bernie tycks vara säker på att Formel 1 kommer att fortsätta som vanligt:
"We'll do our best to fix it,".. "And I say providing they commit to the Championship for at least five years, they should spend what they like."

Dessutom anser han i intervjun att Max Mosley sitter säker som president i FIA och att Max gjort bra saker för Formel 1 som ex säkerhet.

Vad ska man säga... här slår rättighetsägaren undan benen på Max Mosley samtidigt som han anser att Max gör ett bra jobb.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Bernie har "legat i luven" på Mosley många gånger. Nu försöker Bernie framstå som om han står på stallens sida. Jag tror inte att någon låter sig luras av det. Bernie och Mosley går hand i hand genom det här.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag har däremot svårt att se vad som är så glädjande med FOTA:s utbrytarserie. Hur ska de hålla samman framöver? Hur ska de åsidosätta sina egenintressen till förmån för sporten som helhet? Vi talar om stall som fram till för några månader sedan låg i luven på varandra.

Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Knappast, här gäller det att rädda pengarna, Bernie är ju inte precis känd för att stå för demokratiska värderingar. Det finns inflytelserika aktörer i bakgrunden som ser sina investeringar och inkomster hotade i detta elände. Det viktiga här är att lugna dessa för att kunna vinna tid, det finns stora pengar i sporten och de hamnar tyvärr i fel fickor.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

När det gäller en utbrytarserie med FOTA, ja hellre det än kaoset nu och maktfullkomliga diktatorer. Som jag sa tidigare, ett andra klassens Formel 1 är inte intressant för mig. Det är Formel 1 jag vill se med de bästa bilarna, förarna och teamen, inte något som påminner om Indycar eller GP2. Ett snart 40-årigt intresse kan tyvärr vara till ända... synd men hellre det än att kolla på när Force India vinner före andra blåbär med lowtech-bilar.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Det är ju det största problemet med dagens "system", alltså att pengarna hamnar i fel fickor. Enligt mig så bör pengarna gå tillbaka till arrangörer och stallen. Ja, tillbaka till de som faktiskt gör något, tillbaka till racingen. Det är lite samma som med fildelningen, det är musikens Bernies som är rädd för att förlora pengar. Musikerna får ändå inte så mångar kronor.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gurney skrev:När det gäller en utbrytarserie med FOTA, ja hellre det än kaoset nu och maktfullkomliga diktatorer. Som jag sa tidigare, ett andra klassens Formel 1 är inte intressant för mig. Det är Formel 1 jag vill se med de bästa bilarna, förarna och teamen, inte något som påminner om Indycar eller GP2. Ett snart 40-årigt intresse kan tyvärr vara till ända... synd men hellre det än att kolla på när Force India vinner före andra blåbär med lowtech-bilar.
Jag förstår inte var alla har fått uppgiften om att FIA:s reglemente skulle liknas vid en enhetsserie. Återigen, det är ju precis tvärtom. Det är FIA:s förslag som står för ett friare tekniskt reglemente och FOTA:s förslag som innebär fler standardiserade komponenter.

Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Skulle det bli en utbrytarserie mot alla odds, ja då ser jag hellre på den med de bästa förarna och teamen. Nico Rosberg kan tänka sig att flytta över till den nya serien och lämna Williams. "If all the big teams and drivers are there, I believe the FOTA championship would be more attractive than the Formula One championship,"

Nu ska jag ta och titta lite i mitt F1-arkiv och gotta i nostalgi ett tag.
Användarens profilbild
Gurney

Inlägg av Gurney »

Ah, höll på att glömma: http://www.f1rejects.com/ om de som av olika anledningar aldrig lyckades
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Som man raggarfår an ligga. Det är bara positivt att stallen nu säger ifrån när FIA leder F1 som om det vore en sommarfars i parken.
Det som behövs är friare händer, ett fast reglemente (inte två beroende på hur bra du är) med lite kontinuitet. Man har dessutom tröttnat på att Mesig och Eckelsten hotar och skrämmer fram regeländringar så att stallen tvingas at emot den kompromiss som alltid dyker upp som gubben i lådan.
Vill stallen utveckla och testa och har råd med det ska ingen jävel hindra dem från att utvecklas och vi ser tydliga bevis för detta i år.
Det spelar ingen roll hur jämnt det är i tabellerna om det är framtvingat med sandsäckar eller frysning av utveckling. (Trams!!!)
Beträffande de inbördes relationerna inom de olika stallen är det ganska orelevant just nu hur de samarbetat om något annat för länge sen, eller för den delen för några månader sen. det går inte att jämföra med detta, som är oerhört större och där enigheten är total såvitt vi kan se.Att vissa har aversioner emot biltillverkarna sen tidigare visste vi, men hör det hit?
Det finns massor av lingonserier utan biltillverkare som man kan titta på i stället.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Stallen har varit eniga ett par månader. När de har lyckats hålla ihop i tio år ska jag överväga att omvärdera saken.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

De har varit med i cirkusen längre redan, än innan det skulle bli Coulthards år och minst lika länge har du förutspått att det går åt helvete när som helst.
Nu har skiten träffat fläkten men det är FIA och F1 som spricker innan biltillverkarnas enade front gör det.
piraten

Inlägg av piraten »

Hoppas den där Mosley får sparken och dom andra som håller med honom kan dra så långt pepparn växer. Småpåvar som MiniMosley förstör bara Formel1-sporten.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

piraten skrev:Hoppas den där Mosley får sparken och dom andra som håller med honom kan dra så långt pepparn växer. Småpåvar som MiniMosley förstör bara Formel1-sporten.
Vem är MiniMosley?

Geer

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:Mosley kommer inte att kräla. Nu tror jag risken är stor att årets mästerskap är över.
Såg just RTL:s intervju med Mosley. Han krälade märkbart. Det var en helt ny attityd.

Samtidigt säger Ross att FIA kan blit tvingade, via EU, att sköta det praktiska kring utbrytarserien om stallen önskar. Det behöver inte innebära att skriva reglerna.

Undrar vad FIA kommer att döpa den serien till i så fall ? Kanske har dom något namn på lager.