Finanskrisen och framtiden för F1
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Man kanske vill tydliggöra att det är Ferrari som lämnar F1 och inte FIA som kickar ut dem. ( Bara bra för Ferrari som kan visa att man vuxit ur sandlådan )
I ärlighetens namn så hoppas jag att de stora stallen hoppar av F1 och startar eget - om skorna är trasiga och inte funkar längre, kasta de och skaffa nya!!
Detta kommer mest att skada FIA och F1 - Max och äcklet. Dessa gamla gubbar drar ett löjes skimmer över alla inblandade och snart måste nog biltillverkarna dra sig ur för att inte skade sina anseenden.. Att delta i F1 just nu är knappast något någon vill skryta med, och det kan vi tacka the old boys för!!
I ärlighetens namn så hoppas jag att de stora stallen hoppar av F1 och startar eget - om skorna är trasiga och inte funkar längre, kasta de och skaffa nya!!
Detta kommer mest att skada FIA och F1 - Max och äcklet. Dessa gamla gubbar drar ett löjes skimmer över alla inblandade och snart måste nog biltillverkarna dra sig ur för att inte skade sina anseenden.. Att delta i F1 just nu är knappast något någon vill skryta med, och det kan vi tacka the old boys för!!
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
http://www.planet-f1.com/story/0,18954, ... 36,00.html
10 frågor till Max Mosley som jag skulle vilja ha svar på.
10 frågor till Max Mosley som jag skulle vilja ha svar på.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag har en lista på 10 frågor till Ferrari och FOTA.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Egentligen har jag bara en fråga men den är värd tio:
Vad var meningen med aktionen mot FIA om man nu ändå kommer att nöja sig med mindre än vad man urspungligen var ute efter i sina krav?
FOTA kommer nu, om parterna kommer fram till en lösning, att få nöja sig med en kompromiss som med all sannolikhet kommer att gå dem tillmötes i betydligt mindre utsträckning än vad FIA erbjöd dem innan anmälningstider hade gått ut etc. Det enda FOTA har åstadkommit med sin aktion är sämre villkor för sig själva, de har skadat sporten och sig själva... Vilka stollar!
För de som har anklagat Mosley för att inte vara kompromissvillig så är hela historien ett slag i ansiktet. Mosley har varit betydigt mer villig att gå stallen till mötes än vice versa men viljan till en lösning har varit obefintlig från FOTA:s sida.
Vad var meningen med aktionen mot FIA om man nu ändå kommer att nöja sig med mindre än vad man urspungligen var ute efter i sina krav?
FOTA kommer nu, om parterna kommer fram till en lösning, att få nöja sig med en kompromiss som med all sannolikhet kommer att gå dem tillmötes i betydligt mindre utsträckning än vad FIA erbjöd dem innan anmälningstider hade gått ut etc. Det enda FOTA har åstadkommit med sin aktion är sämre villkor för sig själva, de har skadat sporten och sig själva... Vilka stollar!
För de som har anklagat Mosley för att inte vara kompromissvillig så är hela historien ett slag i ansiktet. Mosley har varit betydigt mer villig att gå stallen till mötes än vice versa men viljan till en lösning har varit obefintlig från FOTA:s sida.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Du tolkar det som pågår som fan läser bibelnJTarnstrom skrev:Egentligen har jag bara en fråga men den är värd tio:
Vad var meningen med aktionen mot FIA om man nu ändå kommer att nöja sig med mindre än vad man urspungligen var ute efter i sina krav?
FOTA kommer nu, om parterna kommer fram till en lösning, att få nöja sig med en kompromiss som med all sannolikhet kommer att gå dem tillmötes i betydligt mindre utsträckning än vad FIA erbjöd dem innan anmälningstider hade gått ut etc. Det enda FOTA har åstadkommit med sin aktion är sämre villkor för sig själva, de har skadat sporten och sig själva... Vilka stollar!
För de som har anklagat Mosley för att inte vara kompromissvillig så är hela historien ett slag i ansiktet. Mosley har varit betydigt mer villig att gå stallen till mötes än vice versa men viljan till en lösning har varit obefintlig från FOTA:s sida.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, men jag har läst mötesanteckningar och brevväxling som ligger publicerad på FIA:s sajt. Jag föreslår att du också gör det.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Även jag har läst dom, och mycket annat. Självklart har Mosley rätt i det han påpekar i pressen och lyckas lura många. Det är inte de saker han påpekar som är kärnan.JTarnstrom skrev:Nej, men jag har läst mötesanteckningar och brevväxling som ligger publicerad på FIA:s sajt. Jag föreslår att du också gör det.
Han säger att teamen skall skriva på FIA:s regler för 2010 och att man sedan kan införa kompromisserna, som FIA föreslagit, istället för att presentera nya regler för 2010, inkl. kompromisserna (tex 100 budget för år 2010) som teamen kan skriva på. Konstigt att dom inte litar på MAX
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Eftersom det nu finns ett antal nya team som är antagna kan inte reglerna ändras. Det har Mosley förklarat vid tidigare tillfällen. Han har till och med utsträckt tidsfristen för att ge stallen mer tid att agera medan reglerna kunde ändras. Det erbjudandet tog inte FOTA. Om de nu ska ändra reglerna måste det ske på samma villkor som för de nya stallen, det vill säga med utgångspunkt från de regler som gäller.Geer skrev:Även jag har läst dom, och mycket annat. Självklart har Mosley rätt i det han påpekar i pressen och lyckas lura många. Det är inte de saker han påpekar som är kärnan.JTarnstrom skrev:Nej, men jag har läst mötesanteckningar och brevväxling som ligger publicerad på FIA:s sajt. Jag föreslår att du också gör det.
Han säger att teamen skall skriva på FIA:s regler för 2010 och att man sedan kan införa kompromisserna, som FIA föreslagit, istället för att presentera nya regler för 2010, inkl. kompromisserna (tex 100 budget för år 2010) som teamen kan skriva på. Konstigt att dom inte litar på MAX
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Ut med de gamla och in med de nya - Ha ha ha vilken lingon-serie det kommer att bli nästa år - Hög status i F1-Korpen nästa år..
Som jag har sagt - F1 behöver sannerligen konkurens om det ska bli tal om någon Kungaserie i fortsättningen - vem vill titta på lill-prinsar egentligen..
Som jag har sagt - F1 behöver sannerligen konkurens om det ska bli tal om någon Kungaserie i fortsättningen - vem vill titta på lill-prinsar egentligen..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Problemet är att MM är en fullständig dåre, alla har insett det, fansen, teamen, sponsorerna, biltillverkarna... alla utom du.JTarnstrom skrev:Egentligen har jag bara en fråga men den är värd tio:
Vad var meningen med aktionen mot FIA om man nu ändå kommer att nöja sig med mindre än vad man urspungligen var ute efter i sina krav?
FOTA kommer nu, om parterna kommer fram till en lösning, att få nöja sig med en kompromiss som med all sannolikhet kommer att gå dem tillmötes i betydligt mindre utsträckning än vad FIA erbjöd dem innan anmälningstider hade gått ut etc. Det enda FOTA har åstadkommit med sin aktion är sämre villkor för sig själva, de har skadat sporten och sig själva... Vilka stollar!
För de som har anklagat Mosley för att inte vara kompromissvillig så är hela historien ett slag i ansiktet. Mosley har varit betydigt mer villig att gå stallen till mötes än vice versa men viljan till en lösning har varit obefintlig från FOTA:s sida.
Han har under tio år drivit igenom ändring efter ändring som inte har fungerat, snarare har det blivit sämre, plus att det har blivit dyrare.
Det går inte att ta den mannen på allvar. Det är inte bara att teamen är emot ändringarna, det är en fullständig förtroendekris.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om FOTA vill tas på allvar borde de ha dragit igång sin utbrytarserie sedan länge men det har de inte. Istället kommer de krypande en gång till men nu med betydligt sämre förhandlingsläge. Mosley är det enda som förenar FOTA och utan honom kommer de att råka i luven på varandra efter fem minuter. Red Bull och Brawn måste vara särdeles enfaldiga om de tror att de skulle ha något att säga till om i ett framtida FOTA. De kommer att köpas med motorer av respektive block och sedan är fajten i full gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
FOTA tog erbjudandet men när det kom till kritan hade FIA inte med några kompromisser i sina regler utan sa att man skulle diskutera det efter det att stallen skrivit på. FOTA har hela tiden varit villiga till kompromisser. Klart man kan ändra reglerna nu och ge de som antagits möjlighet att dra sig ur, det kanske dom ändå gör. Det kan ju finnas flera av dom som ansökt som kan acceptera en kompromiss 2010.JTarnstrom skrev:Eftersom det nu finns ett antal nya team som är antagna kan inte reglerna ändras. Det har Mosley förklarat vid tidigare tillfällen. Han har till och med utsträckt tidsfristen för att ge stallen mer tid att agera medan reglerna kunde ändras. Det erbjudandet tog inte FOTA. Om de nu ska ändra reglerna måste det ske på samma villkor som för de nya stallen, det vill säga med utgångspunkt från de regler som gäller.Geer skrev:Även jag har läst dom, och mycket annat. Självklart har Mosley rätt i det han påpekar i pressen och lyckas lura många. Det är inte de saker han påpekar som är kärnan.JTarnstrom skrev:Nej, men jag har läst mötesanteckningar och brevväxling som ligger publicerad på FIA:s sajt. Jag föreslår att du också gör det.
Han säger att teamen skall skriva på FIA:s regler för 2010 och att man sedan kan införa kompromisserna, som FIA föreslagit, istället för att presentera nya regler för 2010, inkl. kompromisserna (tex 100 budget för år 2010) som teamen kan skriva på. Konstigt att dom inte litar på MAX
Det handlar bara om EN sak. Mosley har presenterat regler som han vägrar att ändra av egoistiska skäl. "Jag skall minsann visa att jag bestämmer" Det vore inte så svårt för FIA att gå med på FOTA:s kompromiss och det är säkert flera av dom sökande som skulle acceptera det. Det kanske inte blir så intressant att delta i F1 när dom etablerade stallen lämnar vilket Lola insett.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du har helt fel. Vid Heathrow-mötet gav Mosley FOTA en vecka på sig att ta fram ett förslag som skulle kunna tjäna som utgångspunkt för en kompromiss. Han indikerade då att han var villig att bland annat gå med på en höjning av budgettaket. FOTA höll sitt möte i Monaco och valde en ännu hårdare linje. FOTA sumpade därmed möjligheten att påverka reglerna innan de trädde i kraft. Efter att reglerna hade trätt i kraft har det inte funnits någon annan möjlighet för stallen att påverka reglerna än genom att anmäla sig ovillkorligen. Det är inte förhandlingsbart eftersom något annat vore ett brott mot FIA egna regler och statuter. FOTA har helt och hållet försatt sig själva i den situation de nu befinner sig i. Trots att Mosley skulle kunna skita i FOTA vid det här laget och öht inte erbjuda dem några kompromisser har han diskuterat saken med de anmälda stallen för att förhöra sig om möjligheterna om en kompromiss under gällande reglemente. Men Mosley kan bara göra fel, hur han än bär sig åt...Geer skrev:
FOTA tog erbjudandet men när det kom till kritan hade FIA inte med några kompromisser i sina regler utan sa att man skulle diskutera det efter det att stallen skrivit på. FOTA har hela tiden varit villiga till kompromisser. Klart man kan ändra reglerna nu och ge de som antagits möjlighet att dra sig ur, det kanske dom ändå gör. Det kan ju finnas flera av dom som ansökt som kan acceptera en kompromiss 2010.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Visst finns det möjlighet att ändra reglerna efter det att dom trätt i kraft. Det säger ju till och med Mosley. Sen skyller han på det ena och andra för att inte göra det före stallen anmäler sig. Det är enbart ovilja som gör att Mosley inte gör någon ändring.JTarnstrom skrev:Du har helt fel. Vid Heathrow-mötet gav Mosley FOTA en vecka på sig att ta fram ett förslag som skulle kunna tjäna som utgångspunkt för en kompromiss. Han indikerade då att han var villig att bland annat gå med på en höjning av budgettaket. FOTA höll sitt möte i Monaco och valde en ännu hårdare linje. FOTA sumpade därmed möjligheten att påverka reglerna innan de trädde i kraft. Efter att reglerna hade trätt i kraft har det inte funnits någon annan möjlighet för stallen att påverka reglerna än genom att anmäla sig ovillkorligen. Det är inte förhandlingsbart eftersom något annat vore ett brott mot FIA egna regler och statuter. FOTA har helt och hållet försatt sig själva i den situation de nu befinner sig i. Trots att Mosley skulle kunna skita i FOTA vid det här laget och öht inte erbjuda dem några kompromisser har han diskuterat saken med de anmälda stallen för att förhöra sig om möjligheterna om en kompromiss under gällande reglemente. Men Mosley kan bara göra fel, hur han än bär sig åt...Geer skrev:
FOTA tog erbjudandet men när det kom till kritan hade FIA inte med några kompromisser i sina regler utan sa att man skulle diskutera det efter det att stallen skrivit på. FOTA har hela tiden varit villiga till kompromisser. Klart man kan ändra reglerna nu och ge de som antagits möjlighet att dra sig ur, det kanske dom ändå gör. Det kan ju finnas flera av dom som ansökt som kan acceptera en kompromiss 2010.
Jag är inte säker på att Mosley kan skita i stallen hur som helst. Det finns andra inblandade parter som säkert för heta diskutioner bakom kulisserna. Nu är det upp till Mosley att bevisa att han kan få ihop ett startfält 2010. Det är trots allt huvuduppgiften och det viktigaste för F1 idag.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, men enbart efter att stallen har anmält sig villkorslöst. Då kan reglerna ändras i enlighet med vad reglerna ger utrymme för. Men är man inte anmäld kan man inte stå utanför och ändra dem. Du måste inse att det är skillnad på om Mosley, på uppmaning av utomstående aktörer ändrar regler som FIA har klubbat igenom. Genom att skriva på får deltagarna rätt enligt reglerna att ändra dem. FOTA vill ändra på reglerna utifrån medan det finns fem stall som har skrivit på som då får sina förutsättningar ändrade vilket borde vara självklart att anse märkligt då de i högre grad än FOTA-stallen borde ha möjlighet att påverka reglementet.Geer skrev:Visst finns det möjlighet att ändra reglerna efter det att dom trätt i kraft. Det säger ju till och med Mosley.JTarnstrom skrev:Du har helt fel. Vid Heathrow-mötet gav Mosley FOTA en vecka på sig att ta fram ett förslag som skulle kunna tjäna som utgångspunkt för en kompromiss. Han indikerade då att han var villig att bland annat gå med på en höjning av budgettaket. FOTA höll sitt möte i Monaco och valde en ännu hårdare linje. FOTA sumpade därmed möjligheten att påverka reglerna innan de trädde i kraft. Efter att reglerna hade trätt i kraft har det inte funnits någon annan möjlighet för stallen att påverka reglerna än genom att anmäla sig ovillkorligen. Det är inte förhandlingsbart eftersom något annat vore ett brott mot FIA egna regler och statuter. FOTA har helt och hållet försatt sig själva i den situation de nu befinner sig i. Trots att Mosley skulle kunna skita i FOTA vid det här laget och öht inte erbjuda dem några kompromisser har han diskuterat saken med de anmälda stallen för att förhöra sig om möjligheterna om en kompromiss under gällande reglemente. Men Mosley kan bara göra fel, hur han än bär sig åt...Geer skrev:
FOTA tog erbjudandet men när det kom till kritan hade FIA inte med några kompromisser i sina regler utan sa att man skulle diskutera det efter det att stallen skrivit på. FOTA har hela tiden varit villiga till kompromisser. Klart man kan ändra reglerna nu och ge de som antagits möjlighet att dra sig ur, det kanske dom ändå gör. Det kan ju finnas flera av dom som ansökt som kan acceptera en kompromiss 2010.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Jag tror nog FIA generellt gärna ändrar det dom klubbat igenom om det behövs för att få ett komplett startfält. Det är nog Mosley, med sin urålderliga ledarfilosofi, som inte vill känna sig besegrad. Det har tydligen även FOTA insett med tanke på dom senaste turerna.JTarnstrom skrev:Ja, men enbart efter att stallen har anmält sig villkorslöst. Då kan reglerna ändras i enlighet med vad reglerna ger utrymme för. Men är man inte anmäld kan man inte stå utanför och ändra dem. Du måste inse att det är skillnad på om Mosley, på uppmaning av utomstående aktörer ändrar regler som FIA har klubbat igenom. Genom att skriva på får deltagarna rätt enligt reglerna att ändra dem. FOTA vill ändra på reglerna utifrån medan det finns fem stall som har skrivit på som då får sina förutsättningar ändrade vilket borde vara självklart att anse märkligt då de i högre grad än FOTA-stallen borde ha möjlighet att påverka reglementet.Geer skrev:Visst finns det möjlighet att ändra reglerna efter det att dom trätt i kraft. Det säger ju till och med Mosley.JTarnstrom skrev: Du har helt fel. Vid Heathrow-mötet gav Mosley FOTA en vecka på sig att ta fram ett förslag som skulle kunna tjäna som utgångspunkt för en kompromiss. Han indikerade då att han var villig att bland annat gå med på en höjning av budgettaket. FOTA höll sitt möte i Monaco och valde en ännu hårdare linje. FOTA sumpade därmed möjligheten att påverka reglerna innan de trädde i kraft. Efter att reglerna hade trätt i kraft har det inte funnits någon annan möjlighet för stallen att påverka reglerna än genom att anmäla sig ovillkorligen. Det är inte förhandlingsbart eftersom något annat vore ett brott mot FIA egna regler och statuter. FOTA har helt och hållet försatt sig själva i den situation de nu befinner sig i. Trots att Mosley skulle kunna skita i FOTA vid det här laget och öht inte erbjuda dem några kompromisser har han diskuterat saken med de anmälda stallen för att förhöra sig om möjligheterna om en kompromiss under gällande reglemente. Men Mosley kan bara göra fel, hur han än bär sig åt...
Det är väl inga (inkl nya team) som skrivit på Concorde avtalet ?
Jag har uppfattat det som att dom ännu bara anmält intresse av att delta och blivigt antagna av FIA.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det spelar ingen roll om det så var jultomten som var ordförande i FIA - för att ändra reglerna måste man ha skrivit på eftersom reglerna har trätt i kraft. FIA skulle kunna råka väldigt illa ut om de inte följer sina egna regler och statuter. Det finns förenings- och konkurrenslagar som reglerar den här typen av frågor.
Annars vore det som att tro att man fick vara med och rösta på en årsstämma för ett aktiebolag som man inte har några aktier i, men köper man en aktie så får man vara med och förändra från insidan.
Annars vore det som att tro att man fick vara med och rösta på en årsstämma för ett aktiebolag som man inte har några aktier i, men köper man en aktie så får man vara med och förändra från insidan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det är din tolkning. Tror FOTA är tillräckligt insatta i regelverket för att kunna avgöra vad som är möjligt. Hade det varit så solklart som det låter på dig hade aldrig något team lämnat in anmälan med krav att reglerna ändras. Glöm svammlet om förenings- och konkurrenslagar.JTarnstrom skrev:Det spelar ingen roll om det så var jultomten som var ordförande i FIA - för att ändra reglerna måste man ha skrivit på eftersom reglerna har trätt i kraft. FIA skulle kunna råka väldigt illa ut om de inte följer sina egna regler och statuter. Det finns förenings- och konkurrenslagar som reglerar den här typen av frågor.
Annars vore det som att tro att man fick vara med och rösta på en årsstämma för ett aktiebolag som man inte har några aktier i, men köper man en aktie så får man vara med och förändra från insidan.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Utvisad
- Inlägg: 789
- Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Känns inte seriöst att föra en diskussion där sakliga argument bemöts med tro.Geer skrev: Glöm svammlet om förenings- och konkurrenslagar.
Det här är vad EU-kommissionen har att säga:
The Court recognised that the specificity of sport has to be taken into consideration in the sense that restrictive effects on competition that are inherent in the organisation and proper conduct of competitive sport are not in breach of EU competition rules, provided that these effects are proportionate to the legitimate genuine sporting interest pursued. The necessity of a proportionality test implies the need to take into account the individual features of each case. It does not allow for the formulation of general guidelines on the application of competition law to the sport sector.
FIA:s agerande kan mycket väl bli en fråga för EU:s konkurrenslagar om det är så att vissa stall särbehandlas, något som de nya stallen skulle kunna göra gällande om FOTA skulle få gehör för sina krav.
Mosleys svar till FOTA angående de ändringar man kräver är just att de inte kan tillgodoses då det skulle bryta mot FIA:s statuter.
Så, nu kan du leva vidare, lycklig i din tro.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det finns bara ett svar på din fråga Tärnström. Det handlar varken om tro eller envishet. Det handlar om "money talks, bullshit walks".
Man måste göra kloka val, väga för och nackdelar. Visst. de kan ta en benhård ställning gentemot eller med sina hot och motsvarande "bestämma att de kan flyga själva och ställa sig på avgrundens brant utan att veta vad som finns under".
Att ta steget eller inte är då den egentliga frågan.
Visste man att man kan flyga eller att fallet annars vore lågt/kort vore det nu inga problem, men...
Man måste göra kloka val, väga för och nackdelar. Visst. de kan ta en benhård ställning gentemot eller med sina hot och motsvarande "bestämma att de kan flyga själva och ställa sig på avgrundens brant utan att veta vad som finns under".
Att ta steget eller inte är då den egentliga frågan.
Visste man att man kan flyga eller att fallet annars vore lågt/kort vore det nu inga problem, men...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Som jag skrev så kan du glömma svammlet om förenings- och konkurrenslagar när det gäller att erbjuda förändring av reglerna till 2010.JTarnstrom skrev:Känns inte seriöst att föra en diskussion där sakliga argument bemöts med tro.Geer skrev: Glöm svammlet om förenings- och konkurrenslagar.
Det här är vad EU-kommissionen har att säga:
The Court recognised that the specificity of sport has to be taken into consideration in the sense that restrictive effects on competition that are inherent in the organisation and proper conduct of competitive sport are not in breach of EU competition rules, provided that these effects are proportionate to the legitimate genuine sporting interest pursued. The necessity of a proportionality test implies the need to take into account the individual features of each case. It does not allow for the formulation of general guidelines on the application of competition law to the sport sector.
FIA:s agerande kan mycket väl bli en fråga för EU:s konkurrenslagar om det är så att vissa stall särbehandlas, något som de nya stallen skulle kunna göra gällande om FOTA skulle få gehör för sina krav.
Mosleys svar till FOTA angående de ändringar man kräver är just att de inte kan tillgodoses då det skulle bryta mot FIA:s statuter.
Så, nu kan du leva vidare, lycklig i din tro.
Vill du diskutera hur EU:s konkurrensregler påverkar sporten i allmänhet så är det en annan fråga.
Ditt citat säger vad som är tillåtet enligt revisiorerna. Inte att man inte skulle kunna ända reglerna. Det säger också att de inte finns några allmäna riktlinjer som är lillämpliga på F1.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Citat säger att sport, med undantag för vad som kan anses vara specifikt för sport (i och med att sport är konkurrens) är underställt EU:s konkurrenslagar. Dock kan inga allmänna föreskrifter utfärdas utan varje fall måste bedömas för sig. Om du tror att stall som redan har antigaits under ett gällande reglemente och som har påbörjat kostsamma investeringar skulle stå och titta på medan ett gäng stall (som inte ens är med) tar ifrån dem möjligheterna att vara med, då är du blåögd.Geer skrev:
Ditt citat säger vad som är tillåtet enligt revisiorerna. Inte att man inte skulle kunna ända reglerna. Det säger också att de inte finns några allmäna riktlinjer som är lillämpliga på F1.
Mosley kan inte ändra reglerna. Inse det. Han kommer inte att ändra dem för att du eller FOTA vill det.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det är väl snarare så att FOTA erbjuder sig att hjälpa de nya stallen på flera sätt. Ingen har sagt att en regeländring automatiskt skulle frånta de nya stallen möjlighet att vara med (förutom du). Snarare tvärt om. Det är viktigt, även för FOTA stallen, att det kommer in fler team i sporten.JTarnstrom skrev:
Om du tror att stall som redan har antigaits under ett gällande reglemente och som har påbörjat kostsamma investeringar skulle stå och titta på medan ett gäng stall (som inte ens är med) tar ifrån dem möjligheterna att vara med, då är du blåögd.
Du använder en ful argumentationsteknik när du indirekt hävdar att jag tror saker som jag inte på något sätt påstått.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
MOsley har redan haft samtal med de nya stallen och med utgångspunkt från det har han till FOTA framfört vilka kompromisser som kan göras under gällande regelverk. Anmäler sig FOTA villkorslöst kommer reglerna att ändras. Det är en oerhört viktig princip som måste upprätthållas för vad händer nästa gång? Ska FOTA ställa ultimatum varje gång de vill få en regeländring till stånd? Alla deltagare måste naturligtvis underställas samma reglemente, om man så vill, likhet inför lagen.Geer skrev:Det är väl snarare så att FOTA erbjuder sig att hjälpa de nya stallen på flera sätt. Ingen har sagt att en regeländring automatiskt skulle frånta de nya stallen möjlighet att vara med (förutom du). Snarare tvärt om. Det är viktigt, även för FOTA stallen, att det kommer in fler team i sporten.JTarnstrom skrev:
Om du tror att stall som redan har antigaits under ett gällande reglemente och som har påbörjat kostsamma investeringar skulle stå och titta på medan ett gäng stall (som inte ens är med) tar ifrån dem möjligheterna att vara med, då är du blåögd.
Du använder en ful argumentationsteknik när du indirekt hävdar att jag tror saker som jag inte på något sätt påstått.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Ok Du har säkert rätt. Nu väntar vi på resultatet av FIA:s nya regler.JTarnstrom skrev:MOsley har redan haft samtal med de nya stallen och med utgångspunkt från det har han till FOTA framfört vilka kompromisser som kan göras under gällande regelverk. Anmäler sig FOTA villkorslöst kommer reglerna att ändras. Det är en oerhört viktig princip som måste upprätthållas för vad händer nästa gång? Ska FOTA ställa ultimatum varje gång de vill få en regeländring till stånd? Alla deltagare måste naturligtvis underställas samma reglemente, om man så vill, likhet inför lagen.Geer skrev:Det är väl snarare så att FOTA erbjuder sig att hjälpa de nya stallen på flera sätt. Ingen har sagt att en regeländring automatiskt skulle frånta de nya stallen möjlighet att vara med (förutom du). Snarare tvärt om. Det är viktigt, även för FOTA stallen, att det kommer in fler team i sporten.JTarnstrom skrev:
Om du tror att stall som redan har antigaits under ett gällande reglemente och som har påbörjat kostsamma investeringar skulle stå och titta på medan ett gäng stall (som inte ens är med) tar ifrån dem möjligheterna att vara med, då är du blåögd.
Du använder en ful argumentationsteknik när du indirekt hävdar att jag tror saker som jag inte på något sätt påstått.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vem har sagt att det nödvändigtvis föreligger ett motsatsförhållande. Ja, förutom du då.Jari skrev:Kan en idealist nånsin förstå en realist?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om en realist och en idealist aldrig kan förstå varandra föreligger ett motsatsförhållande.Jari skrev:Vart säger jag detta?JTarnstrom skrev:Vem har sagt att det nödvändigtvis föreligger ett motsatsförhållande. Ja, förutom du då.Jari skrev:Kan en idealist nånsin förstå en realist?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag frågade vart jag påstod detta, fattar du trögt?JTarnstrom skrev:Om en realist och en idealist aldrig kan förstå varandra föreligger ett motsatsförhållande.Jari skrev:Vart säger jag detta?JTarnstrom skrev: Vem har sagt att det nödvändigtvis föreligger ett motsatsförhållande. Ja, förutom du då.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kanske det. Berättigar det dig att vara otrevlig?Jari skrev: Jag frågade vart jag påstod detta, fattar du trögt?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
FIA har räddat F1 ur finanskrisen med sina regler för 2010
Fantastiskt med massa nya stall i F1.
Dom gamla FOTA stallen startar ny serie http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292
Mosley får nog medalj
Fantastiskt med massa nya stall i F1.
Dom gamla FOTA stallen startar ny serie http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292
Mosley får nog medalj
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vart är jag det?JTarnstrom skrev:Kanske det. Berättigar det dig att vara otrevlig?Jari skrev: Jag frågade vart jag påstod detta, fattar du trögt?
Jag måste börja misstänka att du inte begriper vad detta tecken (?) betyder. Att jag måste förklara för dig hur en sån där fråga funkar tyder på antingen en motvilja till att ta dig an frågan eller att du helt enkelt inte förstår antingen frågan eller att det är en fråga med allt det innebär.
En fråga har flera alternativa svar och just denna har två parter med två alternativ vardera.
Jag ska förenkla frågan för dig genom att delge dig min syn på "dilemmat" jag på detta vis klätt i ord.
En idealist, tror jag inte förstår en realist för att dennes ideal inte gärna medger existensen av orsak och verkan eller att idelaet i sig är viktigare än att man måste medge att en lösning kräver avstamp ifrån delar eller hela sitt ideal.
En realist kan mycket väl förstå en idealist men har insett att en lösning ofta tvunget kommer med någon form av kompromiss. En realist kan till och med dela ideal med idealisten, men har nått en högre grad av vishet (enligt mig) och inser orsak och verkan.
Förstår du frågan nu så får du gärna svara på den.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Nja det är inte så enkel. FOTA har många underskriven avtal mot FIA. Om de ändrar rak av, så blir det mycket dyrt för FOTA, svindyrt alltså. Men genom att FOTA hotar en hel del, hoppas FOTA leda till en övergångs period till år 2011. Alltså under år 2010 är en viss övergångs period. Jag skulle tycka det är en bra kompromiss. Det kan ju uppfatta rika FOTA har en stor makt som vill tjäna penger, men en kompromiss är ju alltid bra för alla partner. Så till slut får FOTA anpassa sig. Så jag tycker att Äcklestone och Mosley är en verkligen dålig att anpassa sig. De ser svart och vitt på allting ! Det som jag sa tidigare att dessa gubbarna Äcklestone och Mosley, hur står det till med deras hälsan ? Ingen ifrågasätter deras hälsan ? De tänker helt heltok som en gammal gubbe? Inte bra för F1 framtidenGeer skrev:FIA har räddat F1 ur finanskrisen med sina regler för 2010
Fantastiskt med massa nya stall i F1.
Dom gamla FOTA stallen startar ny serie http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292
Mosley får nog medalj
Jag minns en bild på Ronnie Peterson som nybliven F1 förare, där satt en Mosley bredvid honom ! O fan Mosley har hållit på för länge som styr F1 !
Alla vet att det är inte bra en som sitter för länge i 40 år ??? Liksom Äcklestone....
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Jultomten ?JTarnstrom skrev:Det spelar ingen roll om det så var jultomten som var ordförande i FIA - för att ändra reglerna måste man ha skrivit på eftersom reglerna har trätt i kraft. FIA skulle kunna råka väldigt illa ut om de inte följer sina egna regler och statuter. Det finns förenings- och konkurrenslagar som reglerar den här typen av frågor.
Annars vore det som att tro att man fick vara med och rösta på en årsstämma för ett aktiebolag som man inte har några aktier i, men köper man en aktie så får man vara med och förändra från insidan.
Ursäkta jag varit både osaklig och blåögd i diskutionen. Tydlige gick det ändå att ändra reglerna.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, och man gjorde det på ett konstitutionellt riktigt sätt. WMSC är något helt annat än att Mosley sätter igång och river upp regler på egen hand.Geer skrev:Jultomten ?JTarnstrom skrev:Det spelar ingen roll om det så var jultomten som var ordförande i FIA - för att ändra reglerna måste man ha skrivit på eftersom reglerna har trätt i kraft. FIA skulle kunna råka väldigt illa ut om de inte följer sina egna regler och statuter. Det finns förenings- och konkurrenslagar som reglerar den här typen av frågor.
Annars vore det som att tro att man fick vara med och rösta på en årsstämma för ett aktiebolag som man inte har några aktier i, men köper man en aktie så får man vara med och förändra från insidan.
Ursäkta jag varit både osaklig och blåögd i diskutionen. Tydlige gick det ändå att ändra reglerna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
JTarnstrom skrev:
Ja, och man gjorde det på ett konstitutionellt riktigt sätt. WMSC är något helt annat än att Mosley sätter igång och river upp regler på egen hand.
Det är ingen som sagt att Mosley skulle göra det på egen hand.JTarnstrom skrev: för att ändra reglerna måste man ha skrivit på eftersom reglerna har trätt i kraft.
Det är någon som sagt att det inte gick att ändra reglerna.
Jag säger som Pepparkvarnen: Alla har insett att MM är en idiot.
Tärnström, varför ger du inte upp!
När man förlorat slaget skall man erkänna sig besegrad - det här har inte MM fattat och inte heller hans fåtal (kvarstående) anhängare.
MiniMosley och hans ideer måste bort - annars är formel1 inget att ha.
[Den som skrivit i mitt signaturfält kan själv ta bort det]
Tärnström, varför ger du inte upp!
När man förlorat slaget skall man erkänna sig besegrad - det här har inte MM fattat och inte heller hans fåtal (kvarstående) anhängare.
MiniMosley och hans ideer måste bort - annars är formel1 inget att ha.
[Den som skrivit i mitt signaturfält kan själv ta bort det]
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag förstår fortfarande inte vem miniMosley är.piraten skrev:Jag säger som Pepparkvarnen: Alla har insett att MM är en idiot.
Tärnström, varför ger du inte upp!
När man förlorat slaget skall man erkänna sig besegrad - det här har inte MM fattat och inte heller hans fåtal (kvarstående) anhängare.
MiniMosley och hans ideer måste bort - annars är formel1 inget att ha.
[Den som skrivit i mitt signaturfält kan själv ta bort det]
Vad är det som är skrivet i ditt signaturfält som du inte har skrivit själv?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Bra att du ändå förstår tydligen vem MM är utan förklaring - selektiv uppfattningsförmåga?Christoffer skrev:Jag förstår fortfarande inte vem miniMosley är.piraten skrev:Jag säger som Pepparkvarnen: Alla har insett att MM är en idiot.
Tärnström, varför ger du inte upp!
När man förlorat slaget skall man erkänna sig besegrad - det här har inte MM fattat och inte heller hans fåtal (kvarstående) anhängare.
MiniMosley och hans ideer måste bort - annars är formel1 inget att ha.
[Den som skrivit i mitt signaturfält kan själv ta bort det]
Vad är det som är skrivet i ditt signaturfält som du inte har skrivit själv?
Jag har själv inte skrivit ett ord i mitt eget signaturfält - mystiskt att andra här på forumet kan göra det. Vem den jäveln nu sen är -en feg stackare i alla fall....eller hur?
Tydligen så har MiniMosleys (ill-)gärningar nått ända hit till forumet (att ta död på formel1).....Jari skrev här senast....förra tisdagen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Piraten, jag föreslår att du mer i detalj beskriver vad som skrivs i ditt signaturfält och när du upptäcker det, samt meddelar mig eller Pastis via pm när så sker. Jag föreslår också att du byter lösenord på ditt användarnamn ifall det skulle vara så att någon utomstående använder ditt konto. Så vitt jag vet finns det bara två personer som administrerar forumet, jag och Pastis. Ingen av oss har ändrat i din signatur.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag vet inte vad du menar med selektiv uppfattningsförmåga.piraten skrev:Bra att du ändå förstår tydligen vem MM är utan förklaring - selektiv uppfattningsförmåga?Christoffer skrev:Jag förstår fortfarande inte vem miniMosley är.piraten skrev:Jag säger som Pepparkvarnen: Alla har insett att MM är en idiot.
Tärnström, varför ger du inte upp!
När man förlorat slaget skall man erkänna sig besegrad - det här har inte MM fattat och inte heller hans fåtal (kvarstående) anhängare.
MiniMosley och hans ideer måste bort - annars är formel1 inget att ha.
[Den som skrivit i mitt signaturfält kan själv ta bort det]
Vad är det som är skrivet i ditt signaturfält som du inte har skrivit själv?
Jag har själv inte skrivit ett ord i mitt eget signaturfält - mystiskt att andra här på forumet kan göra det.
Du skriver MiniMosley och jag undrar vem du menar.
Vi andra kan skriva en signatur i vår profil. Vilket du nog också gjort utan att vara medveten om det.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Jag har aldrig skrivit att nån har ändrat i min signatur - jag skrev att jag inte har skrivit i mitt signaturfält överhuvudtaget (inte en endaste bokstav, inte ett ord eller en mening).JTarnstrom skrev:Piraten, jag föreslår att du mer i detalj beskriver vad som skrivs i ditt signaturfält och när du upptäcker det, samt meddelar mig eller Pastis via pm när så sker. Jag föreslår också att du byter lösenord på ditt användarnamn ifall det skulle vara så att någon utomstående använder ditt konto. Så vitt jag vet finns det bara två personer som administrerar forumet, jag och Pastis. Ingen av oss har ändrat i din signatur.
OCH, mitt lösenord kommer ingen på "av slump".