Diverse formel1-grejer.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Diverse formel1-grejer.
Rom som ny formel1-racingbana - både Silverstone och Donington faller bort inom två år om Ecclestone får som han vill. Får se.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Håller med, jag anser det vara det sämsta jag sett på tv av alla formel1 lopp jag sett och det är inte så fåChristoffer skrev:Efter att ha sett Valencia förra året så är jag skeptisk till nya stadslopp.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: mån jul 14, 2008 15:45
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Läste påf1bloggen.se/:
Epsilon Euskadi bekräftar att man ansökt om plats i F1 nästa säsong.
Nu finns samma sak också på rätt många andra platser - så det ser ut att vara mer än bara rykte .
"Ser ut" men inte bevisat
Epsilon Euskadi bekräftar att man ansökt om plats i F1 nästa säsong.
Nu finns samma sak också på rätt många andra platser - så det ser ut att vara mer än bara rykte .
"Ser ut" men inte bevisat
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om inte Joan Villadelprat har ljugit Autosport rätt upp i ansiktet så är det bekräftat. Dessutom säger Villadelprat att stallet har budget för de fyra nästkommande säsongerna. Sedan tidigare har ju Epsilon alla resurser som krävs, vindtunnlar etc, för att bygga bilar, något de har gjort med framgång tidigare.guuben skrev:Läste påf1bloggen.se/:
Epsilon Euskadi bekräftar att man ansökt om plats i F1 nästa säsong.
Nu finns samma sak också på rätt många andra platser - så det ser ut att vara mer än bara rykte .
"Ser ut" men inte bevisat
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Japp, och jag har skrivit på ett femårskontrakt med Brawn GP som ersättare för Barrichello som lägger av efter den här säsongen.Rexa skrev:En liten fågel viska i mitt öra att från och med 2010 körs det ett Stadslopp i Enköping sveriges närmaste stad ..
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jaha, än sen då? Är "hobbystallen" framtiden och jättar som McLaren och Ferrari förlegat? Hobbyracingen finns det gott om, eller hur Gösta...JTarnstrom skrev:Om inte Joan Villadelprat har ljugit Autosport rätt upp i ansiktet så är det bekräftat. Dessutom säger Villadelprat att stallet har budget för de fyra nästkommande säsongerna. Sedan tidigare har ju Epsilon alla resurser som krävs, vindtunnlar etc, för att bygga bilar, något de har gjort med framgång tidigare.guuben skrev:Läste påf1bloggen.se/:
Epsilon Euskadi bekräftar att man ansökt om plats i F1 nästa säsong.
Nu finns samma sak också på rätt många andra platser - så det ser ut att vara mer än bara rykte .
"Ser ut" men inte bevisat
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu är du tjurig, Pastis! Vad var Frank Williams före Williams, eller Ron Dennis? Dennis var ju en sketen mekaniker, Villadelprat har en diger meritlista, liksom Sergio Rinland som ingår i teamet. Epsilon kan vara nästa McLaren eller Williams.Pastis skrev:Jaha, än sen då? Är "hobbystallen" framtiden och jättar som McLaren och Ferrari förlegat? Hobbyracingen finns det gott om, eller hur Gösta...JTarnstrom skrev:Om inte Joan Villadelprat har ljugit Autosport rätt upp i ansiktet så är det bekräftat. Dessutom säger Villadelprat att stallet har budget för de fyra nästkommande säsongerna. Sedan tidigare har ju Epsilon alla resurser som krävs, vindtunnlar etc, för att bygga bilar, något de har gjort med framgång tidigare.guuben skrev:Läste påf1bloggen.se/:
Epsilon Euskadi bekräftar att man ansökt om plats i F1 nästa säsong.
Nu finns samma sak också på rätt många andra platser - så det ser ut att vara mer än bara rykte .
"Ser ut" men inte bevisat
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Ja, på 70-talet ja. Nu lever vi snart i 2010 och då är det viss skillnad. Vi ska alltså tillbaka till då mekarna arbetade under bar himmel och allt var så trevligt? Jag trodde i min enfald att vi skulle gå framåt och inte bakåt. Jag trodde Formel 1 var högteknologi som få klarade av. Nu ska sopor som Lola, March och liknande vara i med i toppen? Då får ni titta på skiten utan mig!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Nu 2010 kommer FIA att hantera F1 som WTCC. Är nån lite snabbare, slänger man in några sandsäckar. Är nån tillräckligt snabb, får han en hel sandlåda.Pastis skrev:Ja, på 70-talet ja. Nu lever vi snart i 2010 och då är det viss skillnad. Vi ska alltså tillbaka till då mekarna arbetade under bar himmel och allt var så trevligt? Jag trodde i min enfald att vi skulle gå framåt och inte bakåt. Jag trodde Formel 1 var högteknologi som få klarade av. Nu ska sopor som Lola, March och liknande vara i med i toppen? Då får ni titta på skiten utan mig!
Satsa på framtiden med http://www.ballastsverige.se/Startsida
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Nisse skrev:Nu 2010 kommer FIA att hantera F1 som WTCC. Är nån lite snabbare, slänger man in några sandsäckar. Är nån tillräckligt snabb, får han en hel sandlåda.Pastis skrev:Ja, på 70-talet ja. Nu lever vi snart i 2010 och då är det viss skillnad. Vi ska alltså tillbaka till då mekarna arbetade under bar himmel och allt var så trevligt? Jag trodde i min enfald att vi skulle gå framåt och inte bakåt. Jag trodde Formel 1 var högteknologi som få klarade av. Nu ska sopor som Lola, March och liknande vara i med i toppen? Då får ni titta på skiten utan mig!
Satsa på framtiden med http://www.ballastsverige.se/Startsida
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
McLaren o Ferrari må vara jättar men de är helt utklassade av hobbystallen i år Jag har lite svårt att ta åsikten att mängden stålar är det viktigaste på allvar. Toyota har slängt in fler miljarder än de flesta men kan väl knappast räknas till det mest färgstarka F1 har sett? Personligen ser jag rejsingen som det ytterst intressanta, det måste inte sitta en sömlös växellåda gjord i en utomjordisk metall för 150 miljoner i arslet på bilen. Det ÄR lite läckert att det gör det, ok, men det måste inte göra det.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Om Nasa kan flyga med samma rymdfärja i 25 år så borde väl du kunna njuta av Formel 1 utan bilar som kostar miljarder att utveckla?Pastis skrev:Ja, på 70-talet ja. Nu lever vi snart i 2010 och då är det viss skillnad. Vi ska alltså tillbaka till då mekarna arbetade under bar himmel och allt var så trevligt? Jag trodde i min enfald att vi skulle gå framåt och inte bakåt. Jag trodde Formel 1 var högteknologi som få klarade av. Nu ska sopor som Lola, March och liknande vara i med i toppen? Då får ni titta på skiten utan mig!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Menar du Brawn GP? Vet du hur många 100 miljoner Honda plöjt ned i den bilen? Tror du verkligen att Lola skulle kunna göra samma sak med sin personal och budjet?Patrik L skrev:McLaren o Ferrari må vara jättar men de är helt utklassade av hobbystallen i år Jag har lite svårt att ta åsikten att mängden stålar är det viktigaste på allvar. Toyota har slängt in fler miljarder än de flesta men kan väl knappast räknas till det mest färgstarka F1 har sett? Personligen ser jag rejsingen som det ytterst intressanta, det måste inte sitta en sömlös växellåda gjord i en utomjordisk metall för 150 miljoner i arslet på bilen. Det ÄR lite läckert att det gör det, ok, men det måste inte göra det.
Som sagt är det racing du gillar kan du se på andra klasser som ger bättre racing på ett konstgjort sätt. F1 har varit högteknologi sedan länge och gör det unikt. Låt det vara så, annars kan det kvitta!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Inte heller du har fattat vad som gjort F1 så stort. Det handlar ju inte om racing!ANFRAN skrev:Om Nasa kan flyga med samma rymdfärja i 25 år så borde väl du kunna njuta av Formel 1 utan bilar som kostar miljarder att utveckla?Pastis skrev:Ja, på 70-talet ja. Nu lever vi snart i 2010 och då är det viss skillnad. Vi ska alltså tillbaka till då mekarna arbetade under bar himmel och allt var så trevligt? Jag trodde i min enfald att vi skulle gå framåt och inte bakåt. Jag trodde Formel 1 var högteknologi som få klarade av. Nu ska sopor som Lola, March och liknande vara i med i toppen? Då får ni titta på skiten utan mig!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Pastis, inte kan det vara rika oljemiljonärer eller läskeblaskstillverkare som är sportens hjärta och själ. Jag ser hundra gånger hellre ett stall som Epsilon göra upp om segrarna än Red Bull. Epsilon är ju ett team som ligger på en enormt hög tekologisk nivå, med inte mindre än två vindtunnlar (om jag inte har fel), autoklaver och allt annat som behövs för att bygga en bil, helt och hållet inom väggarna för den egna verksamheten. I det avseendet är de förmodligen bättre rustade än Toro Rosso och Force India (även om Toro Rosso kanske har kommit ifatt). Framförallt är Epsilon ett stall startat av motorsportmänniskor, för motorsportmänniskor. Verksamheten är racing. Precis som det ska vara. Om F1 kan göra det möjligt för racingteam att bedriva verksamheten på affärsmässiga grunder kommer det aldrig att saknas stall framöver. Dessutom kommer det att medföra att gapet mellan underliggande kategorier och F1 minskar i så måtto att det inte är helt omöjligt att ta steget upp. Det kommer att vitalisera motorsporten som helhet. GP2 kommer inte längre att vara en återvändsgränd för förare och stall.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
o F1 ska vara ouppnåeligt för 99.99% av förarna och personal.
o F1 ska vara det extrema!
o F1 är ingen rättighet!
o F1 ska inte likna vanlig racing!
Varför måste ni så kallade motorsportfans förstöra den enda klassen som tidigare var ganska fri och där den tekniska friheten gjorde att vi såg unika lösningar? Ni har ju för fan 1000 andra klasser där ni kan hålla till/se på! Jag blir rent ut förbannad att ni vill att F1 ska vara racing på lika villkor. Ni är ju socialister hela högen!
o F1 ska vara det extrema!
o F1 är ingen rättighet!
o F1 ska inte likna vanlig racing!
Varför måste ni så kallade motorsportfans förstöra den enda klassen som tidigare var ganska fri och där den tekniska friheten gjorde att vi såg unika lösningar? Ni har ju för fan 1000 andra klasser där ni kan hålla till/se på! Jag blir rent ut förbannad att ni vill att F1 ska vara racing på lika villkor. Ni är ju socialister hela högen!
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: mån jul 14, 2008 15:45
Pastis skrev:o F1 ska vara ouppnåeligt för 99.99% av förarna och personal.
o F1 ska vara det extrema!
o F1 är ingen rättighet!
o F1 ska inte likna vanlig racing!
Varför måste ni så kallade motorsportfans förstöra den enda klassen som tidigare var ganska fri och där den tekniska friheten gjorde att vi såg unika lösningar? Ni har ju för fan 1000 andra klasser där ni kan hålla till/se på! Jag blir rent ut förbannad att ni vill att F1 ska vara racing på lika villkor. Ni är ju socialister hela högen!
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Det ovannämnda av Pastis är helt rätt.Pastis skrev:o F1 ska vara ouppnåeligt för 99.99% av förarna och personal.
o F1 ska vara det extrema!
o F1 är ingen rättighet!
o F1 ska inte likna vanlig racing!
Varför måste ni så kallade motorsportfans förstöra den enda klassen som tidigare var ganska fri och där den tekniska friheten gjorde att vi såg unika lösningar? Ni har ju för fan 1000 andra klasser där ni kan hålla till/se på!
Det var EXAKT den här motsatsen (till ovanstående åsikt) som jag tyckte att var så konstigt att Tärnström förespråkar som "förste" skribent. När ska det gå in ditt huvud att du inte ska kommentera modereringen i vanliga trådar?
Moderatorn
Senast redigerad av guuben den tor jun 04, 2009 10:34, redigerad totalt 1 gång.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Anrfan skrev:
[/quote]
Om Nasa kan flyga med samma rymdfärja i 25 år så borde väl du kunna njuta av Formel 1 utan bilar som kostar miljarder att utveckla?[/quote]
Den här jämförelsen var verkligen misslyckad - du motsäger ju dig själv. (Vem f_n är intresserad längre av att se samma rymdskepp fara ut i rymden - inte jag i alla fall)
[/quote]
Om Nasa kan flyga med samma rymdfärja i 25 år så borde väl du kunna njuta av Formel 1 utan bilar som kostar miljarder att utveckla?[/quote]
Den här jämförelsen var verkligen misslyckad - du motsäger ju dig själv. (Vem f_n är intresserad längre av att se samma rymdskepp fara ut i rymden - inte jag i alla fall)
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: lör maj 23, 2009 20:09
Helt rätt!Pastis skrev:o F1 ska vara ouppnåeligt för 99.99% av förarna och personal.
o F1 ska vara det extrema!
o F1 är ingen rättighet!
o F1 ska inte likna vanlig racing!
Varför måste ni så kallade motorsportfans förstöra den enda klassen som tidigare var ganska fri och där den tekniska friheten gjorde att vi såg unika lösningar? Ni har ju för fan 1000 andra klasser där ni kan hålla till/se på! Jag blir rent ut förbannad att ni vill att F1 ska vara racing på lika villkor. Ni är ju socialister hela högen!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jag respekterar Tärnström väldigt mycket och ibland har vi samma synpunkter och ibland olika. Det är ju det som är livet! Jag hoppas att du fattar det nu och slutar tjata om hur han kan vara moderator här. Han har kunskaper som få av er andra har och så är han en vettig person. Perfekta egenskaper för en moderator.guuben skrev:Det ovannämnda av Pastis är helt rätt.Pastis skrev:o F1 ska vara ouppnåeligt för 99.99% av förarna och personal.
o F1 ska vara det extrema!
o F1 är ingen rättighet!
o F1 ska inte likna vanlig racing!
Varför måste ni så kallade motorsportfans förstöra den enda klassen som tidigare var ganska fri och där den tekniska friheten gjorde att vi såg unika lösningar? Ni har ju för fan 1000 andra klasser där ni kan hålla till/se på!
Det var EXAKT den här motsatsen (till ovanstående åsikt) som jag tyckte att var så konstigt att Tärnström förespråkar som "förste" skribent. När ska det gå in ditt huvud att du inte ska kommentera modereringen i vanliga trådar?
Moderatorn
Detta var en upplysning, för sista gången! Kommentarer på min text om modereringen undanbeds, eller ska då framföras i rätt forum.
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
Självklart spetsade jag till det lite men samtidigt vet du också att oavsett vad Honda la ner så är det fickpengar mot de tre stora. Om Lola fått samma stålar finns det inget som säger att de inte hade lyckats bättre än Honda vars organisation och inte rejskunnande ser att ha varit dess största hinder. Mängden pengar blir, enligt mitt förmenande, återigen inte lika viktig som andra faktorer för själva rejsingen. Om mängden stålar gör att team ställer in sin verksamhet är den ett problem, de största teamen har satt nivån för att vara med o leka för högt för sportens bästa som jag ser det. Vad den ska ligga på vet jag inte men det är inte det viktiga just nu och den kommer i alla fall att ändras efter resans gång.Pastis skrev:Menar du Brawn GP? Vet du hur många 100 miljoner Honda plöjt ned i den bilen? Tror du verkligen att Lola skulle kunna göra samma sak med sin personal och budjet?Patrik L skrev:McLaren o Ferrari må vara jättar men de är helt utklassade av hobbystallen i år Jag har lite svårt att ta åsikten att mängden stålar är det viktigaste på allvar. Toyota har slängt in fler miljarder än de flesta men kan väl knappast räknas till det mest färgstarka F1 har sett? Personligen ser jag rejsingen som det ytterst intressanta, det måste inte sitta en sömlös växellåda gjord i en utomjordisk metall för 150 miljoner i arslet på bilen. Det ÄR lite läckert att det gör det, ok, men det måste inte göra det.
Som sagt är det racing du gillar kan du se på andra klasser som ger bättre racing på ett konstgjort sätt. F1 har varit högteknologi sedan länge och gör det unikt. Låt det vara så, annars kan det kvitta!
"o F1 ska vara ouppnåeligt för 99.99% av förarna och personal.
o F1 ska vara det extrema!
o F1 är ingen rättighet!
o F1 ska inte likna vanlig racing!"
För att bygga vidare på Anfrans utmärkta analogi kan man ju ta stolparna ovan som en perfekt anledning att åka o kolla på raketuppskutningar
Skämt åsido så kan i alla fall inte jag se en enda av de ovan nämda beskivningarna försvinna i o med de föreslagna årgärderna. Möjligtvis kan 24 bilar på gridden utmynna i att 99.99% utbytts mot 99.98% men tror inte att någon av er som för linjen "mer pengar är bättre™" gråter er till sömns av det
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det är inte pengarna som i första hand är viktigt, det är kunnande och kompetens! Det finns inte många designers/ingenjörer som har spetskompetens, se Toyota/Honda/Williams som bevisligen måste ha anställt fel folk, för annars hade de lyckats. Det finns många exempel på detta inom Formel 1. Förutom pengar, måste man locka med fria händer och bra utvecklingsmiljöer.
De senaste 10-15 åren har "friheten" inom Formel 1 allt mer begränsats och alla bilar ser i princip likadana ut. Det vore roligare om vi kom tillbaka så att tekniska innovationer belönades och inte bestraffades! Ni som vill ha ekonomiracing har redan GP2, A1GP, F3, Amerikansk formelbil, o.s.v. i all oändlighet.
Årets resultat är bara konstgjord andning med Brawn i toppen. De hade modet att hårddra diffuserreglen och byggde en skaplig bil efter det. Risken med FIA:s nya idiotregler om testförbud, är att VM avgörs redan i maj/juni, då alla tester i princip är förbjudna. Istället för att få följa med när stallen testar nya grejor, för vi istället följa politiska och andra maktkamper mellan senila gubbar som är bittra och inåtvända.
Klart som fan att man själv blir grinig! Jag har sagt det förr och säger det igen: ”Idioterna styr världen...”
De senaste 10-15 åren har "friheten" inom Formel 1 allt mer begränsats och alla bilar ser i princip likadana ut. Det vore roligare om vi kom tillbaka så att tekniska innovationer belönades och inte bestraffades! Ni som vill ha ekonomiracing har redan GP2, A1GP, F3, Amerikansk formelbil, o.s.v. i all oändlighet.
Årets resultat är bara konstgjord andning med Brawn i toppen. De hade modet att hårddra diffuserreglen och byggde en skaplig bil efter det. Risken med FIA:s nya idiotregler om testförbud, är att VM avgörs redan i maj/juni, då alla tester i princip är förbjudna. Istället för att få följa med när stallen testar nya grejor, för vi istället följa politiska och andra maktkamper mellan senila gubbar som är bittra och inåtvända.
Klart som fan att man själv blir grinig! Jag har sagt det förr och säger det igen: ”Idioterna styr världen...”
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: mån jul 14, 2008 15:45
Ursäkta att jag igen.... men det blir igen!Pastis skrev:Det är inte pengarna som i första hand är viktigt, det är kunnande och kompetens! Det finns inte många designers/ingenjörer som har spetskompetens, se Toyota/Honda/Williams som bevisligen måste ha anställt fel folk, för annars hade de lyckats. Det finns många exempel på detta inom Formel 1. Förutom pengar, måste man locka med fria händer och bra utvecklingsmiljöer.
De senaste 10-15 åren har "friheten" inom Formel 1 allt mer begränsats och alla bilar ser i princip likadana ut. Det vore roligare om vi kom tillbaka så att tekniska innovationer belönades och inte bestraffades! Ni som vill ha ekonomiracing har redan GP2, A1GP, F3, Amerikansk formelbil, o.s.v. i all oändlighet.
Årets resultat är bara konstgjord andning med Brawn i toppen. De hade modet att hårddra diffuserreglen och byggde en skaplig bil efter det. Risken med FIA:s nya idiotregler om testförbud, är att VM avgörs redan i maj/juni, då alla tester i princip är förbjudna. Istället för att få följa med när stallen testar nya grejor, för vi istället följa politiska och andra maktkamper mellan senila gubbar som är bittra och inåtvända.
Klart som fan att man själv blir grinig! Jag har sagt det förr och säger det igen: ”Idioterna styr världen...”
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Ett riktigt litet och försiktigt tummen upp från mig med ':D'Dawe skrev:Ursäkta att jag igen.... men det blir igen!Pastis skrev:Det är inte pengarna som i första hand är viktigt, det är kunnande och kompetens! Det finns inte många designers/ingenjörer som har spetskompetens, se Toyota/Honda/Williams som bevisligen måste ha anställt fel folk, för annars hade de lyckats. Det finns många exempel på detta inom Formel 1. Förutom pengar, måste man locka med fria händer och bra utvecklingsmiljöer.
De senaste 10-15 åren har "friheten" inom Formel 1 allt mer begränsats och alla bilar ser i princip likadana ut. Det vore roligare om vi kom tillbaka så att tekniska innovationer belönades och inte bestraffades! Ni som vill ha ekonomiracing har redan GP2, A1GP, F3, Amerikansk formelbil, o.s.v. i all oändlighet.
Årets resultat är bara konstgjord andning med Brawn i toppen. De hade modet att hårddra diffuserreglen och byggde en skaplig bil efter det. Risken med FIA:s nya idiotregler om testförbud, är att VM avgörs redan i maj/juni, då alla tester i princip är förbjudna. Istället för att få följa med när stallen testar nya grejor, för vi istället följa politiska och andra maktkamper mellan senila gubbar som är bittra och inåtvända.
Klart som fan att man själv blir grinig! Jag har sagt det förr och säger det igen: ”Idioterna styr världen...”
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det handlar lika mycket om att stallen har fått utveckla sina egna bilar (som oftast har varit mer högteknologiska än bilarna i andra formelbilsklasser) som de sedan har rejsat med. Har jag fattat litegrann om vad som har gjort F1 stort? Och grundorsaken till din ilska är det föreslagna budgettaket, har jag uppfattat den saken rätt? I så fall undrar jag: Är det verkligen ett måste att lägga ner så in i helvete mycket pengar för att kunna att konstruera extrema formelbilar? Är det ett måste att anställa hundratals tekniker för att läsa av telemetri i realtid och förutspå konkurrenternas strategi? Och om teknisk frihet och unika lösningar är den största tjusningen med Formel 1, är då inte ett det strikta tekniska reglementet ett större hot mot sporten än ett budgettak?Pastis skrev:Inte heller du har fattat vad som gjort F1 så stort. Det handlar ju inte om racing!ANFRAN skrev:Om Nasa kan flyga med samma rymdfärja i 25 år så borde väl du kunna njuta av Formel 1 utan bilar som kostar miljarder att utveckla?Pastis skrev:Ja, på 70-talet ja. Nu lever vi snart i 2010 och då är det viss skillnad. Vi ska alltså tillbaka till då mekarna arbetade under bar himmel och allt var så trevligt? Jag trodde i min enfald att vi skulle gå framåt och inte bakåt. Jag trodde Formel 1 var högteknologi som få klarade av. Nu ska sopor som Lola, March och liknande vara i med i toppen? Då får ni titta på skiten utan mig!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag motsäger mig själv eftersom du inte bryr dig om rymdfärjan. Mycket logiskt.guuben skrev:Den här jämförelsen var verkligen misslyckad - du motsäger ju dig själv. (Vem f_n är intresserad längre av att se samma rymdskepp fara ut i rymden - inte jag i alla fall)Anrfan skrev:
Om Nasa kan flyga med samma rymdfärja i 25 år så borde väl du kunna njuta av Formel 1 utan bilar som kostar miljarder att utveckla?
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Sorry, jag förstod inte att du kan än idag vara intresserad att se på exakt samma sak som har hållit på i 25 år. Men kanske du är så ung så att du först nu sett dom första rymdfärjorna fara iväg. Då så!ANFRAN skrev:Jag motsäger mig själv eftersom du inte bryr dig om rymdfärjan. Mycket logiskt.guuben skrev:Den här jämförelsen var verkligen misslyckad - du motsäger ju dig själv. (Vem f_n är intresserad längre av att se samma rymdskepp fara ut i rymden - inte jag i alla fall)Anrfan skrev:
Om Nasa kan flyga med samma rymdfärja i 25 år så borde väl du kunna njuta av Formel 1 utan bilar som kostar miljarder att utveckla?
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
http://www.youtube.com/watch?v=0w5RsG7m ... re=related
Den här killen Mohammed Ben .... skall agera som domare i Turkiet - hoppas han har bättre talanger som en sådan.
Den här killen Mohammed Ben .... skall agera som domare i Turkiet - hoppas han har bättre talanger som en sådan.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
Vad är det som är så fel med att spendera pengar?ANFRAN skrev:Det handlar lika mycket om att stallen har fått utveckla sina egna bilar (som oftast har varit mer högteknologiska än bilarna i andra formelbilsklasser) som de sedan har rejsat med. Har jag fattat litegrann om vad som har gjort F1 stort? Och grundorsaken till din ilska är det föreslagna budgettaket, har jag uppfattat den saken rätt? I så fall undrar jag: Är det verkligen ett måste att lägga ner så in i helvete mycket pengar för att kunna att konstruera extrema formelbilar? Är det ett måste att anställa hundratals tekniker för att läsa av telemetri i realtid och förutspå konkurrenternas strategi? Och om teknisk frihet och unika lösningar är den största tjusningen med Formel 1, är då inte ett det strikta tekniska reglementet ett större hot mot sporten än ett budgettak?Pastis skrev:Inte heller du har fattat vad som gjort F1 så stort. Det handlar ju inte om racing!ANFRAN skrev: Om Nasa kan flyga med samma rymdfärja i 25 år så borde väl du kunna njuta av Formel 1 utan bilar som kostar miljarder att utveckla?
//S
"All bleeding eventually stops."
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Varför tror du att jag tycker det är "fel"?Slusk skrev:Vad är det som är så fel med att spendera pengar?ANFRAN skrev:Det handlar lika mycket om att stallen har fått utveckla sina egna bilar (som oftast har varit mer högteknologiska än bilarna i andra formelbilsklasser) som de sedan har rejsat med. Har jag fattat litegrann om vad som har gjort F1 stort? Och grundorsaken till din ilska är det föreslagna budgettaket, har jag uppfattat den saken rätt? I så fall undrar jag: Är det verkligen ett måste att lägga ner så in i helvete mycket pengar för att kunna att konstruera extrema formelbilar? Är det ett måste att anställa hundratals tekniker för att läsa av telemetri i realtid och förutspå konkurrenternas strategi? Och om teknisk frihet och unika lösningar är den största tjusningen med Formel 1, är då inte ett det strikta tekniska reglementet ett större hot mot sporten än ett budgettak?Pastis skrev: Inte heller du har fattat vad som gjort F1 så stort. Det handlar ju inte om racing!
//S
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
?... På föregående säsong. hur ska det gå till... När det är den första?..guuben skrev:Brawn skall hålla auktion i juli på diverse formel-prylar från föregående säsonger. En ratt skulle inte va så dumt
Men det är väl klart man kan inte fatta allt
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är inte Toyota du tänker på? De kommer nämligen att auktionera ut en massa skit.guuben skrev:Brawn skall hålla auktion i juli på diverse formel-prylar från föregående säsonger. En ratt skulle inte va så dumt
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Ännu äldre grejer. Jag antar nu att min "nyhet" troligtvis var en ryktesanka. Men allt är ju inte sant som står i media heller ':lol:'Fredrik i Trollhättan skrev:Det är ju bilen de använder i år...guuben skrev:gamla Honda-prylar som ägs idag av Brawn.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
Håller med dig och den där Tärnström måste vara kommunist ..guuben skrev:Det ovannämnda av Pastis är helt rätt.Pastis skrev:o F1 ska vara ouppnåeligt för 99.99% av förarna och personal.
o F1 ska vara det extrema!
o F1 är ingen rättighet!
o F1 ska inte likna vanlig racing!
Varför måste ni så kallade motorsportfans förstöra den enda klassen som tidigare var ganska fri och där den tekniska friheten gjorde att vi såg unika lösningar? Ni har ju för fan 1000 andra klasser där ni kan hålla till/se på!
Det var EXAKT den här motsatsen (till ovanstående åsikt) som jag tyckte att var så konstigt att Tärnström förespråkar som "förste" skribent. När ska det gå in ditt huvud att du inte ska kommentera modereringen i vanliga trådar?
Moderatorn
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
piraten skrev:Här finns en liten fittstimsmaffia som jagar gubben.
Gubben var den enda som svarade på min enda fråga.
RÖSTA PÅ PIRATPARTIET!
Rexa skrev:Håller med dig och den där Tärnström måste vara kommunist ..
Sista chansen för er del. Fler påhopp och det blir avstängning direkt.
Moderaten
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Närkontaktguuben skrev:http://www.youtube.com/watch?v=0w5RsG7m ... re=related
Den här killen Mohammed Ben .... skall agera som domare i Turkiet - hoppas han har bättre talanger som en sådan.
Keep on Boppin´
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Intressant:
Hamilton har klassat ut bilen till sopgården!
Räikkönen har hela tiden sagt att en förare har egentligen inte så mycket att komma med för att utveckla bilen - det finns en hel stab som håller på med det. Föraren kan vara endast med på att göra små justeringar.
Räikkönen världsmästare i Ferrari.
Button är i topp!
Pointen:
När det gick bra för Ferrari och Schumacher så ville många Skumfans framhäva att det var Skummens utvecklingsideer som låg bakom det vinnande konceptet - allt var nog bara en hypegrej.
Hamilton har klassat ut bilen till sopgården!
Räikkönen har hela tiden sagt att en förare har egentligen inte så mycket att komma med för att utveckla bilen - det finns en hel stab som håller på med det. Föraren kan vara endast med på att göra små justeringar.
Räikkönen världsmästare i Ferrari.
Button är i topp!
Pointen:
När det gick bra för Ferrari och Schumacher så ville många Skumfans framhäva att det var Skummens utvecklingsideer som låg bakom det vinnande konceptet - allt var nog bara en hypegrej.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
Håller med det är ingenjörernas uppgift att utveckla bilen i det stora hela .guuben skrev:Intressant:
Hamilton har klassat ut bilen till sopgården!
Räikkönen har hela tiden sagt att en förare har egentligen inte så mycket att komma med för att utveckla bilen - det finns en hel stab som håller på med det. Föraren kan vara endast med på att göra små justeringar.
Räikkönen världsmästare i Ferrari.
Button är i topp!
Pointen:
När det gick bra för Ferrari och Schumacher så ville många Skumfans framhäva att det var Skummens utvecklingsideer som låg bakom det vinnande konceptet - allt var nog bara en hypegrej.
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Att förarna ger bra feedback är nog viktigare nu än tidigare eftersom det inte finns någon testtid. All info tillbaka till ingenjörerna måste komma genom förarnas kommentarer under träningarna på fredag och lördag.
Jag som själv jobbar med utveckling vet hur avgörande det är att man får rätt information när något går fel. Vet du inte vad som händer så går det inte lösa problemet.
Att Kimi inte tycker att detta är viktigt bevisar mer att han är en dålig utvecklingsförare än något annat.
Jag som själv jobbar med utveckling vet hur avgörande det är att man får rätt information när något går fel. Vet du inte vad som händer så går det inte lösa problemet.
Att Kimi inte tycker att detta är viktigt bevisar mer att han är en dålig utvecklingsförare än något annat.
-
- Utvisad
- Inlägg: 276
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 14:21
Vem har sagt att kimi inte tycker det är viktigt ???Silverkatten skrev:Att förarna ger bra feedback är nog viktigare nu än tidigare eftersom det inte finns någon testtid. All info tillbaka till ingenjörerna måste komma genom förarnas kommentarer under träningarna på fredag och lördag.
Jag som själv jobbar med utveckling vet hur avgörande det är att man får rätt information när något går fel. Vet du inte vad som händer så går det inte lösa problemet.
Att Kimi inte tycker att detta är viktigt bevisar mer att han är en dålig utvecklingsförare än något annat.
Tror nog att för att komma så långt som han gjort så är det nog inga större fel på Feedbacken han ger och kommer med till sina ingenjörer ..
Mvh Rexa
Ps. Alltid retar jag någon ;O)
Ps. Alltid retar jag någon ;O)