Skrivelsen har ingen utomstående sett, så vitt jag vet. Det vi har att gå på är Montezemolos uttalande och det råder inget tvivel om vad han vill förespegla. DOck tror jag inte att det kommer som någon överraskning för Montezemolo och de andra stallen att Williams har anmält sig. Det gynnar knappast FOTA att försöka framstå som mer eniga än vad de är.Geer skrev:Det har du just gjort. Det finns en skrivelse som man entas om.JTarnstrom skrev:Det stämmer inte. Montezemolo har sagt följande:Geer skrev: FOTA har aldrig hotat hoppa av. Det är några team som har talat i dom termerna.
"FOTA is now an organisation with a common view. We will not enter in the championship with these rules and this governance. So we have to discuss about the possibility to change the situation in a constructive way, but in a very clear way."
Det kan inte misstolkas.
Inte heller Williams vill ha FIA:s regler och styrning.
Finanskrisen och framtiden för F1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Jag tror man spelat med öppna kort.JTarnstrom skrev:Skrivelsen har ingen utomstående sett, så vitt jag vet. Det vi har att gå på är Montezemolos uttalande och det råder inget tvivel om vad han vill förespegla. DOck tror jag inte att det kommer som någon överraskning för Montezemolo och de andra stallen att Williams har anmält sig. Det gynnar knappast FOTA att försöka framstå som mer eniga än vad de är.Geer skrev:Det har du just gjort. Det finns en skrivelse som man entas om.JTarnstrom skrev: Det stämmer inte. Montezemolo har sagt följande:
"FOTA is now an organisation with a common view. We will not enter in the championship with these rules and this governance. So we have to discuss about the possibility to change the situation in a constructive way, but in a very clear way."
Det kan inte misstolkas.
Inte heller Williams vill ha FIA:s regler och styrning.
FOTA skrev inte att "vi kommer inte att delta" utan valde formuleringen "Vi kommer att delta om..."
Det beror självklar på att det finns stall som kommer att delta i vilket fall men även dom föredrar att slippa ha Max rotande i sin plånbok.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vore det inte i så fall bättre om Montezemolo uttalade sig i enlighet med skrivelsen? Annars förmedlar han ett intryck som FOTA inte kan leva upp till. Medialt har de inget att vinna på det.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Geer skrev:..... dom föredrar att slippa ha Max rotande i sin plånbok.
De skall vara glada så länge det bara är plånboken Max rotar i.
Han har för vana att rota i betydligt privatare ställen.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Jag har för mig att engelskans Will kan översättas på flera sätt. Kanske har ändrats sedan skoltiden. Men som du vet är det en politisk strid och i krig och kärlek är allt tillåtet Intervjun med Montezemolo var väl ett par dagar före skrivningen blev klar och inte ett referat till skrivningen?JTarnstrom skrev:Vore det inte i så fall bättre om Montezemolo uttalade sig i enlighet med skrivelsen? Annars förmedlar han ett intryck som FOTA inte kan leva upp till. Medialt har de inget att vinna på det.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Niki Lauda, the blunt-speaking former triple world champion, is unimpressed with the spate of politicking.
Niki Lauda kan man också lita på:
Niki Lauda kan man också lita på:
Han är sedan tidigare ingen vän av FOTA."For decades Formula One has been the stage for egocentric performers, and the cast grows every day, like cancer," he said in an interview with Austria's Kleine Zeitung newspaper.
The great driver also slammed the F1 teams for departing Monaco without better informing the public of the details behind the crisis, including the threats to quit the sport.
Lauda said reporters at the weekend were reporting "every fart" and detail of the situation, while the teams were "too stupid" to properly brief them.
"This is a Formula One that is just embarrassing," he added.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jag är inte heller någon speciell vän av FOTA. Men som FIA och Max Mosley har skött sig det senaste 5 åren, måste man välja sida. FIA har under dessa år ändrat reglerna så ofta att jag tappat räkningen. De har fått göra så på grund av att de hittat på regeländringar utan att först tänka efter. Det har ju t.o.m. hänt att man ändrat sina nya regler mitt i säsongen för att det blivit galet!JTarnstrom skrev:Niki Lauda, the blunt-speaking former triple world champion, is unimpressed with the spate of politicking.
Niki Lauda kan man också lita på:
Han är sedan tidigare ingen vän av FOTA."For decades Formula One has been the stage for egocentric performers, and the cast grows every day, like cancer," he said in an interview with Austria's Kleine Zeitung newspaper.
The great driver also slammed the F1 teams for departing Monaco without better informing the public of the details behind the crisis, including the threats to quit the sport.
Lauda said reporters at the weekend were reporting "every fart" and detail of the situation, while the teams were "too stupid" to properly brief them.
"This is a Formula One that is just embarrassing," he added.
Och nu har de sedan mage att komma med förlag om budgettak och annat för 2010 innan de ens tänkt klart är ännu en av raden av dåliga beslut från dem.
Jag är inte religiös av mig, men jag ber till gud för att Max och Bernie snart är borta från Formel 1. De har gjort tillräckligt!
Sedan vet också jag att FOTA inte är världens bästa pojkar, utan är en samling egotrippade uppkomlingar med egna intressen, men denna gång tar jag deras sida mot FIA!
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
WTCC är snarare ett utmärkt exempel på varför biltillverkare inte ska delta. FIA har fått agera under hot om att än den ena, än den andra tillverkaren lägger av om de inte får som de vill. Jag anser att FIA ska ta sin hand från skiten och låta nötterna sköta det själva.Geer skrev:F1 är ju inte ända sporten där FIA missbrukat uppgiften att sköta reglerna. I WTCC är man inte jättenöjda med utvecklingen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Håller med. FIA bör ta sin hand från F1 också. En utmärkt parallell.JTarnstrom skrev:WTCC är snarare ett utmärkt exempel på varför biltillverkare inte ska delta. FIA har fått agera under hot om att än den ena, än den andra tillverkaren lägger av om de inte får som de vill. Jag anser att FIA ska ta sin hand från skiten och låta nötterna sköta det själva.Geer skrev:F1 är ju inte ända sporten där FIA missbrukat uppgiften att sköta reglerna. I WTCC är man inte jättenöjda med utvecklingen.
Deltagare (tävlande) är ett stort problem för FIA. FIA bör aggera på egen hand med nuvarande ledning.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Håller med. FIA bör ta sin hand från F1 också. En utmärkt parallell.JTarnstrom skrev:WTCC är snarare ett utmärkt exempel på varför biltillverkare inte ska delta. FIA har fått agera under hot om att än den ena, än den andra tillverkaren lägger av om de inte får som de vill. Jag anser att FIA ska ta sin hand från skiten och låta nötterna sköta det själva.Geer skrev:F1 är ju inte ända sporten där FIA missbrukat uppgiften att sköta reglerna. I WTCC är man inte jättenöjda med utvecklingen.
Deltagare (tävlande) är ett stort problem för FIA. FIA bör aggera på egen hand med nuvarande ledning.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
WTCC (och all liknande motorsport) känns mycket underlig utan biltillverkares medverkan...JTarnstrom skrev:WTCC är snarare ett utmärkt exempel på varför biltillverkare inte ska delta. FIA har fått agera under hot om att än den ena, än den andra tillverkaren lägger av om de inte får som de vill. Jag anser att FIA ska ta sin hand från skiten och låta nötterna sköta det själva.Geer skrev:F1 är ju inte ända sporten där FIA missbrukat uppgiften att sköta reglerna. I WTCC är man inte jättenöjda med utvecklingen.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
De behöver inte ha egna fabriksstall. Förr funkade standardvagnsracing bra utan bilfabrikernas inblandning. Då byggde teamen sina egna bilar. Då var det en helt annan mångfald än idag, då vi bara har fyra märken i WTCC (och tre som räknas).Fredrik i Trollhättan skrev:
WTCC (och all liknande motorsport) känns mycket underlig utan biltillverkares medverkan...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Verkar som om Toyota spelar ett väldigt smutsigt spel just nu. Enligt James Allen talas det om att Toyota letade en anledning att sluta redan 2008 och att de använder den nuvarande situationen som en ursäkt för att lämna sporten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Klart det finns krafter innom Toyota som anser att man bör dra sig ur, liksom dom som tycker man skall stanna.JTarnstrom skrev:Verkar som om Toyota spelar ett väldigt smutsigt spel just nu. Enligt James Allen talas det om att Toyota letade en anledning att sluta redan 2008 och att de använder den nuvarande situationen som en ursäkt för att lämna sporten.
Toyotas styrelse bör ha gett klartecken till att stanna om FIA:s regler ändras.
Varför skulle dom annars skriva på FOTA:s dokument om att dom skall anmäla sig om reglerna ändras?
Ändrar sig FIA byter dom både avtalet med FOTA och FIA om dom drar sig ur. En sådan situation skulle dom aldrig sätta sig i om dom har bestämt sig för att sluta.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Howett var ju den som inte ens ville diskutera budgettak på Heathrow-mötet. Han ville att alla skulle lämna mötet i protest. Han driver en väldigt oresonlig linje men jag börjar misstänka varför... Toyota har ju visat tidigare att de inte håller sig för goda att spela fult.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Så du tror, liksom James när han skrev artiken morgonen före FOTA:s brev, att Toyota tänker dra sig ur om reglerna ändras. Trots att dom då bryter avtalet med FOTA och FIA ?JTarnstrom skrev:Howett var ju den som inte ens ville diskutera budgettak på Heathrow-mötet. Han ville att alla skulle lämna mötet i protest. Han driver en väldigt oresonlig linje men jag börjar misstänka varför... Toyota har ju visat tidigare att de inte håller sig för goda att spela fult.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
ÖVerenskommelsen med FOTA spelar nog mindre roll. Det lär inte vara bindande för deltagande. Jag har för övrigt misstänkt länge att Toyota inte har för avsikt att köra nästa säsong. Avtalet med FIA (FOM, snarare, eller har jag fel? Jag börjar bli dimmig av feber här och orkar inte tänka klart) försöker de väl krångla sig ur genom att hävda att FIA's agerande har hävt avtalet vad dem anbelangar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Med andra ord, Toyota har upptäckt att de inte har någon annan möjlighet att dra sig ur än att köra konfrontationsspåret.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Prodrive/Aston Martin har anmält sig. Eftersom Prodrive med största sannolikhet kommer att använda Mercedes-motorer kommer detta att splittra FOTA ytterligare.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
Det känns inte överhuvudtaget som att jag kommer sakna Toyota för de har inte bidragit någonting till F1 under de åren de varit med nu. Stall som verkligen skulle saknas enligt mig är Ferrari, McLaren, Williams och Red Bull trots att Red Bull är så pass nya. Jag hoppas verkligen att USF1 satsar helhjärtat och blir en stor del av F1.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Hur ligger det då till med Williams motorleverantörer? Utgör inte de också en splittring i så fall? Ännu större kan man tycka, då det rör sig om den biltillverkaren som verkar vara mest sugen på att dra dig ur i dagsläget.JTarnstrom skrev:Prodrive/Aston Martin har anmält sig. Eftersom Prodrive med största sannolikhet kommer att använda Mercedes-motorer kommer detta att splittra FOTA ytterligare.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Håller med....GMD skrev:Hur ligger det då till med Williams motorleverantörer? Utgör inte de också en splittring i så fall? Ännu större kan man tycka, då det rör sig om den biltillverkaren som verkar vara mest sugen på att dra dig ur i dagsläget.JTarnstrom skrev:Prodrive/Aston Martin har anmält sig. Eftersom Prodrive med största sannolikhet kommer att använda Mercedes-motorer kommer detta att splittra FOTA ytterligare.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Här förstår jag inte logiken öht. Williams är uteslutna från FOTA. Att de har Toyota som motorleverantör idag betyder ingenting i sammanhanget. Toyota står ju fast vid sin åsikt. Att däremot Mercedes, som indirekt är med i FOTA via McLaren, skulle vara beredda att förse stall som vare sig är med i FOTA eller som ens stödjer FOTA, med motorer måste ju ses som att de går bakom ryggen på FOTA. Ur FOTA:s perspektiv kan det inte tolkas som något annat än att Mercedes i praktiken gör som Williams.GMD skrev:Hur ligger det då till med Williams motorleverantörer? Utgör inte de också en splittring i så fall? Ännu större kan man tycka, då det rör sig om den biltillverkaren som verkar vara mest sugen på att dra dig ur i dagsläget.JTarnstrom skrev:Prodrive/Aston Martin har anmält sig. Eftersom Prodrive med största sannolikhet kommer att använda Mercedes-motorer kommer detta att splittra FOTA ytterligare.
Nu har Autosport dragit tillbaka artikeln om Prodrive och Aston Martin. Kanske har nyheten inte kunnat bekräftas och det handlade om ren spekulation.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu har Autosport lagt upp artikeln igen.
Mycket talar för att Prodrive går in i satsningen med stöd från Mercedes. Skulle så vara fallet har alltså Mercedes positionerat sig för Mosleys förslag, stick i stäv med FOTA:s ståndpunkt. Det kan inte vara så svårt att förstå.
Mycket talar för att Prodrive går in i satsningen med stöd från Mercedes. Skulle så vara fallet har alltså Mercedes positionerat sig för Mosleys förslag, stick i stäv med FOTA:s ståndpunkt. Det kan inte vara så svårt att förstå.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ah, nu tror jag att jag förstår hur ni resonerar. Ni tror att Toyota kommer att förse Williams med motorer, men det finns det inget som säger att så är fallet. Hade Toyota lovat Williams motorer så hade det förstås sett väldigt märkligt ut med tanke på Toyotas inställning till FIA.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Inte mer biltillverkare än Ferrari, Lotus eller någon annan sportvagnstillverkare. Jag tror att det kommer att vara en avsevärd skillnad mellan den verksamhet som Prodrive bedriver och exempelvis Toyota.Fredrik i Trollhättan skrev:Som jag förstår det är Pro-drive tillsammans med en sån där hemsk biltillverkar - Aston Martin.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Det var så jag tänkte ja.JTarnstrom skrev:Ah, nu tror jag att jag förstår hur ni resonerar. Ni tror att Toyota kommer att förse Williams med motorer, men det finns det inget som säger att så är fallet. Hade Toyota lovat Williams motorer så hade det förstås sett väldigt märkligt ut med tanke på Toyotas inställning till FIA.
Nu verkar det ju som om saken har löst sig och att till och med Toyota kör nästa år. De har iallafall anmält sig. Business as usual med andra ord.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror inte att Mosley kommer att backa. Vad som förmodligen kommer att ske är att anmälningarna kommer att godkännas i tur och ordning. Det innebär att de stall som har anmält sig utanför FOTA har företräde. I dagsläget har 14 stall anmält sig:
Williams
USF1
Lola
Prodrive
Campos
Force India
Ferrari
BMW
Toyota
Renault
Brawn
Red Bull
Toro Rosso
McLaren
Det innebär totalt 28 bilar, två fler än vad som reglerna medger. Dock måste de fem första anmälningarna behandlas med förtur, vilket jag är säker på att FIA kommer att göra. Något av de nio FOTA-stallen måste köpa loss en plats av de nya stallen för att få vara med. De som anmälde sig i tid sitter med andra ord på en guldgruva. Pressen ökar med andra ord på de mindre bemedlade av FOTA-stallen att hoppa av FOTA och sluta villkora sin anmälan.
Williams
USF1
Lola
Prodrive
Campos
Force India
Ferrari
BMW
Toyota
Renault
Brawn
Red Bull
Toro Rosso
McLaren
Det innebär totalt 28 bilar, två fler än vad som reglerna medger. Dock måste de fem första anmälningarna behandlas med förtur, vilket jag är säker på att FIA kommer att göra. Något av de nio FOTA-stallen måste köpa loss en plats av de nya stallen för att få vara med. De som anmälde sig i tid sitter med andra ord på en guldgruva. Pressen ökar med andra ord på de mindre bemedlade av FOTA-stallen att hoppa av FOTA och sluta villkora sin anmälan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Toro Rosso ska väll vara sålda inför nästa säsong?JTarnstrom skrev:Jag tror inte att Mosley kommer att backa. Vad som förmodligen kommer att ske är att anmälningarna kommer att godkännas i tur och ordning. Det innebär att de stall som har anmält sig utanför FOTA har företräde. I dagsläget har 14 stall anmält sig:
Williams
USF1
Lola
Prodrive
Campos
Force India
Ferrari
BMW
Toyota
Renault
Brawn
Red Bull
Toro Rosso
McLaren
Det innebär totalt 28 bilar, två fler än vad som reglerna medger. Dock måste de fem första anmälningarna behandlas med förtur, vilket jag är säker på att FIA kommer att göra. Något av de nio FOTA-stallen måste köpa loss en plats av de nya stallen för att få vara med. De som anmälde sig i tid sitter med andra ord på en guldgruva. Pressen ökar med andra ord på de mindre bemedlade av FOTA-stallen att hoppa av FOTA och sluta villkora sin anmälan.
Eller han har ångrat sig?
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: lör okt 11, 2008 22:26
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
De befintliga stallen måste naturligtvis behandlas med förtur, så mycket måste du väl i alla fall förstå.JTarnstrom skrev:Det innebär totalt 28 bilar, två fler än vad som reglerna medger. Dock måste de fem första anmälningarna behandlas med förtur, vilket jag är säker på att FIA kommer att göra. Något av de nio FOTA-stallen måste köpa loss en plats av de nya stallen för att få vara med. De som anmälde sig i tid sitter med andra ord på en guldgruva. Pressen ökar med andra ord på de mindre bemedlade av FOTA-stallen att hoppa av FOTA och sluta villkora sin anmälan.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: lör okt 11, 2008 22:26
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag håller på din teori Pepparn det verkar mest logiskt och ekonomiskt. Som listan är uppbyggd så skulle McLaren anmält sig sist. Hur skulle det se ut om man petar dom, det tror jag bara inte på.Pepparkvarnen skrev:De befintliga stallen måste naturligtvis behandlas med förtur, så mycket måste du väl i alla fall förstå.JTarnstrom skrev:Det innebär totalt 28 bilar, två fler än vad som reglerna medger. Dock måste de fem första anmälningarna behandlas med förtur, vilket jag är säker på att FIA kommer att göra. Något av de nio FOTA-stallen måste köpa loss en plats av de nya stallen för att få vara med. De som anmälde sig i tid sitter med andra ord på en guldgruva. Pressen ökar med andra ord på de mindre bemedlade av FOTA-stallen att hoppa av FOTA och sluta villkora sin anmälan.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Jag hade lust att öpnna en röstningstråd "kommer Mosley att få igenom sin vilja". Jag undrar hur många ja-svar det skulle blivit (retoriskt) och i och med det skulle det blivit en onödig röstningstråd på ett så uppenbart svar.JTarnstrom skrev:Jag tror inte att Mosley kommer att backa. Vad som förmodligen kommer att ske är att anmälningarna kommer att godkännas i tur och ordning. Det innebär att de stall som har anmält sig utanför FOTA har företräde. I dagsläget har 14 stall anmält sig:
Williams
USF1
Lola
Prodrive
Campos
Force India
Ferrari
BMW
Toyota
Renault
Brawn
Red Bull
Toro Rosso
McLaren
Det innebär totalt 28 bilar, två fler än vad som reglerna medger. Dock måste de fem första anmälningarna behandlas med förtur, vilket jag är säker på att FIA kommer att göra. Något av de nio FOTA-stallen måste köpa loss en plats av de nya stallen för att få vara med. De som anmälde sig i tid sitter med andra ord på en guldgruva. Pressen ökar med andra ord på de mindre bemedlade av FOTA-stallen att hoppa av FOTA och sluta villkora sin anmälan.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag har Bernie på min sida:
Some of the teams will submit conditional entries as they continue to fight against new regulations and a budget cap for next year but Bernie Ecclestone, whose management company will have a big say on who is accepted, is not impressed.
“We have at least half a dozen new teams and they are putting in entries as asked for. If entries come in with conditions they may not be accepted as that is not what we have,” said Ecclestone.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Så biltillverkare som har sportbilar på programet är alltså ok?JTarnstrom skrev:Inte mer biltillverkare än Ferrari, Lotus eller någon annan sportvagnstillverkare. Jag tror att det kommer att vara en avsevärd skillnad mellan den verksamhet som Prodrive bedriver och exempelvis Toyota.Fredrik i Trollhättan skrev:Som jag förstår det är Pro-drive tillsammans med en sån där hemsk biltillverkar - Aston Martin.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men för bövelen! Om biltillverkarna är med på samma villkor som andra, det vill säga under budgettak, så gör det mig inget. Jag känner däremot ingenting för dem, inte som jag känner för exempelvis Williams.Fredrik i Trollhättan skrev:Så biltillverkare som har sportbilar på programet är alltså ok?JTarnstrom skrev:Inte mer biltillverkare än Ferrari, Lotus eller någon annan sportvagnstillverkare. Jag tror att det kommer att vara en avsevärd skillnad mellan den verksamhet som Prodrive bedriver och exempelvis Toyota.Fredrik i Trollhättan skrev:Som jag förstår det är Pro-drive tillsammans med en sån där hemsk biltillverkar - Aston Martin.
Bilitllverkarnas medverkan under de gamla reglerna var en annan sak. De förändrade förutsättningarna för mindre, oberoende stall.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Jaha. Tidigare har jag fått uppfattningen att du inte gillar biltillverkare för att de är nyckfulla och plötsligt kan dra sig ur lite beroende på aktiekursen för dagen.JTarnstrom skrev:Men för bövelen! Om biltillverkarna är med på samma villkor som andra, det vill säga under budgettak, så gör det mig inget. Jag känner däremot ingenting för dem, inte som jag känner för exempelvis Williams.Fredrik i Trollhättan skrev:Så biltillverkare som har sportbilar på programet är alltså ok?JTarnstrom skrev: Inte mer biltillverkare än Ferrari, Lotus eller någon annan sportvagnstillverkare. Jag tror att det kommer att vara en avsevärd skillnad mellan den verksamhet som Prodrive bedriver och exempelvis Toyota.
Bilitllverkarnas medverkan under de gamla reglerna var en annan sak. De förändrade förutsättningarna för mindre, oberoende stall.
Edit: Vad känner du för Williams? Är det själva namnet? Sir Frank själv? Bilens färg? Gamla förare?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu får du sluta larva dig. Antingen har du svårt när det blir för många led i resonemangen eller så vill du helt enkelt inte försöka förstå.Fredrik i Trollhättan skrev:Jaha. Tidigare har jag fått uppfattningen att du inte gillar biltillverkare för att de är nyckfulla och plötsligt kan dra sig ur lite beroende på aktiekursen för dagen.JTarnstrom skrev:Men för bövelen! Om biltillverkarna är med på samma villkor som andra, det vill säga under budgettak, så gör det mig inget. Jag känner däremot ingenting för dem, inte som jag känner för exempelvis Williams.Fredrik i Trollhättan skrev: Så biltillverkare som har sportbilar på programet är alltså ok?
Bilitllverkarnas medverkan under de gamla reglerna var en annan sak. De förändrade förutsättningarna för mindre, oberoende stall.
Edit: Vad känner du för Williams? Är det själva namnet? Sir Frank själv? Bilens färg? Gamla förare?
Om du läser vad jag har skrivit tidigare så har jag mycket riktigt kritiserat biltillverkarna för att de kan dra sig ur när som helst. Det är bara ett problem så länge kostnaderna är uppdrivna till sådana nivåer att instegskostnaden för nya stall blir för hög, och det är ju precis det som har hänt. Skulle biltillverkare vara med under ett budgettak kan de mycket riktigt välja att dra sig ur när de vill, precis som vilket annat stall som helst, men eftersom kostnaden då ligger på en nivå där nya stall kan kliva in så spelar det mindre roll.
Angående Williams. Jag känner lite extra för dem eftersom jag tänder på gubbar i rullstol. Nöjd så?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bra. Då vet jag vilken nivå du ligger på.Fredrik i Trollhättan skrev:Helnöjd. Tack.JTarnstrom skrev:Angående Williams. Jag känner lite extra för dem eftersom jag tänder på gubbar i rullstol. Nöjd så?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om du hade bemödat dig med att läsa mina tidigare inlägg hade du sett att jag gillar stall som inte existerar av någon annan anledning än för att tävla. Williams hör till dem. Eller snarare, de är det enda stallet av sin sort av de befintliga teamen idag.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00