Jag tror sponsorerna överskattar intresset för detta F0,5 som nu skapas. Max en säsong sen är det över....
Jag har hittills inte orkat se ett helt GP2-lopp. Varför skulle jag se på F1?
Gapet till F1 kommer att bli mindre.
Det blir ingen större skillnad på mästerskapen.
Eller som Renault uttrycker det i en intervju med Alonso
"If everything is not settled, Formula One is finished and the sport will turn into GP2 with a little more pace, but there won't be any interest in it as an event," the Spaniard said.
Jättebra om gapet blir mindre, i ekonomiska termer, eftersom det är gigantiskt just nu. Ser att Ferrari hånar de stall som har ansökt till nästa säsong och menar att de saknar den klass man kan kräva av ett F1-stall. Väldigt ödmjukt av dem, men hur i helvete ska nya stall tillkomma i F1 har de tänkt? Vad gäller prestanda kommer gapet till GP2 att bestämmas av det tekniska reglementet. Det går utmärkt att göra bilar som är snabbare än dagens F1:or även om man håller sig inom det föreslagna budgettaket. Vad är problemet?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Jättebra om gapet blir mindre, i ekonomiska termer, eftersom det är gigantiskt just nu. Ser att Ferrari hånar de stall som har ansökt till nästa säsong och menar att de saknar den klass man kan kräva av ett F1-stall. Väldigt ödmjukt av dem, men hur i helvete ska nya stall tillkomma i F1 har de tänkt? Vad gäller prestanda kommer gapet till GP2 att bestämmas av det tekniska reglementet. Det går utmärkt att göra bilar som är snabbare än dagens F1:or även om man håller sig inom det föreslagna budgettaket. Vad är problemet?
Tycker Alonso beskriver problemet klart och tydligt.
Det är väl reglementet som i första han begränsar prestandan, inte budgeten.
FIA vill inte ha snabbare F1 bilar av säkerhetsskäl. Därför stramas reglementet åt allt eftersom bilarna utvecklas.
För publiken spelar det ingen roll om F1 bilarna generellt går några sekunder snabbare eller långsammare per varv. Det är inte det som gör showen.
Tror hur som helst att lösningen blir att budgettaket blir kvar fast mycket kommer att lyftas bort från det som budgeten omfattar.
Max kan då hävda med en dåres envishet att han har genomfört budgettaket samtidigt som RedBull med fler kan delta och fortsätta sätta sprätt på pengarna (nästan) som dom vill.
JTarnstrom skrev:....Ser att Ferrari hånar de stall som har ansökt till nästa säsong och menar att de saknar den klass man kan kräva av ett F1-stall. Väldigt ödmjukt av dem, men hur i helvete ska nya stall tillkomma i F1 har de tänkt? .......
Det är inte så lätt att vara ödmjuk när man har Ferraris erfarenhet. De saknar inte bara klass, de saknar även stil och finess. Stall har kommit och gått, som lycksökande dagssländor. Hoppas bara att Ferrari, BMW, Renault och Red Bull drar sig ut ur F1, så kan Bernie titta på sin skitracing ensam. Motorsport utan Ferrari kan knappast kalla sig F1 och göra skäl för namnet.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
JTarnstrom skrev:Jättebra om gapet blir mindre, i ekonomiska termer, eftersom det är gigantiskt just nu. Ser att Ferrari hånar de stall som har ansökt till nästa säsong och menar att de saknar den klass man kan kräva av ett F1-stall. Väldigt ödmjukt av dem, men hur i helvete ska nya stall tillkomma i F1 har de tänkt? Vad gäller prestanda kommer gapet till GP2 att bestämmas av det tekniska reglementet. Det går utmärkt att göra bilar som är snabbare än dagens F1:or även om man håller sig inom det föreslagna budgettaket. Vad är problemet?
Problemet ligger i att eftersom FIA måste ha koll på budgetsiffrorna behöver man läsa på vad komponenterna kostar i utveckling. Man måste veta vad teamen rimligtvis har råd med att använda. Man måste sätta ihop en skuggbudget att lägga ovanpå teamens i ett naivt försök att kontrollera att ingen gömmer utvecklingskostnad någon annanstans.
Avviker bilarna från vad FIA tycker är möjligt blir det misstänkt. Teamen kommer därför att använda snarlik teknik.
Och vi har närmat ett Gp2....
Ser du verkligen inga likheter mellan den nya serien och dagen Gp2?
Vad FIA och Mossig inte riktigt greppat är att Finnanskrisen har nått sin botten. Återhämtningen kommer börja under hösten och 2010 har vi en förmodligen en normal uppgång. För så fort bankerna börjar låna ut pengar till varandra så släpper kreditkrisen och företagen får låna. Det gör att vi känner oss tryggare på våra jobb och vågar investera.
Nu har FIA gjort stora förändringar till i år och därmed gjort F1 billigare. Låt oss se vad det ger under ett antal år. Jag tror det räcker mer än väl. Ex Brawn GP kan dominera med en bråkdel av Ferraris eller McLarens budget.
Silverkatten skrev:Vad FIA och Mossig inte riktigt greppat är att Finnanskrisen har nått sin botten. Återhämtningen kommer börja under hösten och 2010 har vi en förmodligen en normal uppgång. För så fort bankerna börjar låna ut pengar till varandra så släpper kreditkrisen och företagen får låna. Det gör att vi känner oss tryggare på våra jobb och vågar investera.
Nu har FIA gjort stora förändringar till i år och därmed gjort F1 billigare. Låt oss se vad det ger under ett antal år. Jag tror det räcker mer än väl. Ex Brawn GP kan dominera med en bråkdel av Ferraris eller McLarens budget.
Bara för att räntan är nere på noll så har det blivit lite snurr på ekonomin igen, men det är ju bara en chimär. Vänta tills vi får se effekterna av biltillverkarnas konkurser framöver och de kreditförliuster de genererar runt om i världen så kommer räntorna att åka upp igen och då fryser ekonomin till is igen.
Oavsett om man tror på det scenariot eller ej så tog det bilbranschen flera år att återhämta sig till samma nivåer efter den förra krisen och då är detta en betydligt värre kris. Den värsta sedan 30-talet.
Mosley har läst situationen helt rätt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Max Mosley har dragit ned F1 i skiten med sin offentliga agenda. Hur det än går, så har fanskapet förstört så mycket att kommer att ta år att bygga upp igen, om det nu går!
Sådant här ska inte dras via media, utan ska lösas genom förhandlingar bakom stängda dörrar! Nu upprör man och förnedrar alla intresserade fans och det är en mycket dålig taktik! Jävla amatörer!
Annars roligt men "nazi spanker" hör ej hit. (Och belöningen är ju ungefär i klass med .....ingenting). Så hårt har inte finanskrisen slagit till.
Hans uttalande att han genom "säkerhetsaspekter" har makt stoppa varje försök att starta en ny formel1-cirkus, som inte bäör hans fana, är av bedrövligaste laget.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
guuben skrev: Annars roligt men "nazi spanker" hör ej hit. (Och belöningen är ju ungefär i klass med .....ingenting). Så hårt har inte finanskrisen slagit till.
Men han är ju en "Nazi Spanker"? Han har ju bevisligen piskat nasistutkläddadammer. Dessutom har FIA godkänt detta beteende så varför inte?
JTarnstrom skrev:
Bara för att räntan är nere på noll så har det blivit lite snurr på ekonomin igen, men det är ju bara en chimär. Vänta tills vi får se effekterna av biltillverkarnas konkurser framöver och de kreditförliuster de genererar runt om i världen så kommer räntorna att åka upp igen och då fryser ekonomin till is igen.
Oavsett om man tror på det scenariot eller ej så tog det bilbranschen flera år att återhämta sig till samma nivåer efter den förra krisen och då är detta en betydligt värre kris. Den värsta sedan 30-talet.
Mosley har läst situationen helt rätt.
Först; Att räntan är låg är dåligt (låg ränta = dåliga tider / hög ränta = bra tider).
Problemet, det som är krisen, är att bankerna inte vågar låna ut pengar. Inte till varandra och inte till företag eller privatpersoner. Då kan inte vi köpa tex nya bilar.
Börjar bankerna låna ut pengar igen så kommer ekonomin igång. Och med tanke på de stora summor som kastats in i systemet så kan återhämtningen bli "farligt" snabb.
Hur mycket du än vill ha kris så är sanningen att till slut så måste vi konsumera nya bilar. Bilar är visserligen till en del en lyx pryl men ändå till största delen nödvändiga. Alltså kommer en ordentlig rekyl när alla konsumenter till slut måste köpa nytt.
JTarnstrom skrev:Oavsett om man tror på det scenariot eller ej så tog det bilbranschen flera år att återhämta sig till samma nivåer efter den förra krisen och då är detta en betydligt värre kris. Den värsta sedan 30-talet.
En helt annorlunda situation för bilbranschen idag. Vi står inför ett gigantiskt teknikskifte. Bilar som var moderna för 3-4år sedan är stenålder och osäljbara idag. Någon måste producera alla miljöbilar som politikerna subventionerar fram.
Nu har Campos anmält sig till nästa säsong. Ryktas om att Carlos Slim är med i bakgrunden. Partner verkar bli Meta Image, ett företag inom sportbranschen (marknadsföring, vad det verkar).
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Oavsett om man tror på det scenariot eller ej så tog det bilbranschen flera år att återhämta sig till samma nivåer efter den förra krisen och då är detta en betydligt värre kris. Den värsta sedan 30-talet.
En helt annorlunda situation för bilbranschen idag. Vi står inför ett gigantiskt teknikskifte. Bilar som var moderna för 3-4år sedan är stenålder och osäljbara idag. Någon måste producera alla miljöbilar som politikerna subventionerar fram.
Dagens F1 passar väldigt dåligt in i den profil som framtidens företag söker som plattform för sin marknadsföring. Därför måste F1 anpassas. Biltillverkarnas framtid ser dyster ut. Visst måste bilar bytas ut, men knappast med intervall på 3 till 4 år som har varit brukligt tidigare. Folk kommer att använda sina bilar längre, skjuta upp nyinköpen. Tysk bilindustri har ännu inte sett det värsta då deras försäljning har hållts uppe av en skrotningspremie som måste försvinna förr eller senare. Då kommer den riktiga smällen för AUdi, BMW och Mercedes.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:..... Då kommer den riktiga smällen för AUdi, BMW och Mercedes.
BMW och Mercedes är "marginaltillverkare" av bilar. Volkswagen (där fö Audi ingår) är för närvarande (2009) världens största personbilstillverkare (gick om Toyota i Februari 2009 och GM redan hösten 2008) och en av få som idag går med vinst. Tysk bilindustri är riktigt stark trotts nergången i efterfrågan på bilar i världen. När konjukturen vänder så är det den Tyska bilindustrin som står som segrare.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Kubica är inte rädd för att bita den hand som föder honom.
Formula one will survive without Ferrari and the other car manufacturers that are threatening to withdraw over the spat with the governing FIA, BMW Sauber driver Robert Kubica told Reuters.
"It is not a long time ago that most of the teams were not big manufacturers. They were delivering engines but the teams were run by privateers," said the Pole. "If there is no Ferrari or no other car manufacturers, everyone will forget about them very quickly," the 24-year-old believes.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Christoffer skrev:Kubica är inte rädd för att bita den hand som föder honom.
Formula one will survive without Ferrari and the other car manufacturers that are threatening to withdraw over the spat with the governing FIA, BMW Sauber driver Robert Kubica told Reuters.
"It is not a long time ago that most of the teams were not big manufacturers. They were delivering engines but the teams were run by privateers," said the Pole. "If there is no Ferrari or no other car manufacturers, everyone will forget about them very quickly," the 24-year-old believes.
Där, där steg Kubica i aktning. En riktig racerförare. Äntligen någon med integritet som kliver fram. Återstår att se om resten av fältet består av nickedockor.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Då kommer den riktiga smällen för AUdi, BMW och Mercedes.
Varför skulle nybilsköparna plötsligt behålla sina bilar längre?
BMW, Audi och Mercedes har en kundgrupp som typiskt är ganska högutbildad och attraktiv på arbetsmarknaden. Således mindre konjunkturkänslig.
Har inga siffror men jag tror väldigt få av de som skrotat sin bil för skrotningspremien har handlat av dessa tre och knappast skulle ha gjort det oavsett konjunktur. De 5-serie, A6, E-class som rullar nu blir bara äldre och äldre...
JTarnstrom skrev:Där, där steg Kubica i aktning. En riktig racerförare. Äntligen någon med integritet som kliver fram. Återstår att se om resten av fältet består av nicedockor.
Varför kör Kubica F1 egentligen? Finns det inte gott om andra klasser som passar hans (och din) önskedröm. Varför måste ni önska livet ur den klass många av oss andra älskar?
JTarnstrom skrev:Där, där steg Kubica i aktning. En riktig racerförare. Äntligen någon med integritet som kliver fram. Återstår att se om resten av fältet består av nicedockor.
Varför kör Kubica F1 egentligen? Finns det inte gott om andra klasser som passar hans (och din) önskedröm. Varför måste ni önska livet ur den klass många av oss andra älskar?
Det är du och dina polare som har förstört den klass många av oss andra älskar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Där, där steg Kubica i aktning. En riktig racerförare. Äntligen någon med integritet som kliver fram. Återstår att se om resten av fältet består av nicedockor.
Varför kör Kubica F1 egentligen? Finns det inte gott om andra klasser som passar hans (och din) önskedröm. Varför måste ni önska livet ur den klass många av oss andra älskar?
Det är du och dina polare som har förstört den klass många av oss andra älskar.
JTarnstrom skrev:Det är du och dina polare som har förstört den klass många av oss andra älskar.
Vad menar du? Ni har ju fortfarande en jävla massa klasser med lågbudget och garageracing att kolla på.
Varför måste ni önska livet ur den enda vi har?
Är det namnet F1 som är viktigt för dig?
Jag tror det är relativt vanligt att man är F1 intresserad med hyfsat likgiltig till motorsport generellt.
JTarnstrom skrev:Då kommer den riktiga smällen för AUdi, BMW och Mercedes.
Varför skulle nybilsköparna plötsligt behålla sina bilar längre?
BMW, Audi och Mercedes har en kundgrupp som typiskt är ganska högutbildad och attraktiv på arbetsmarknaden. Således mindre konjunkturkänslig.
Har inga siffror men jag tror väldigt få av de som skrotat sin bil för skrotningspremien har handlat av dessa tre och knappast skulle ha gjort det oavsett konjunktur. De 5-serie, A6, E-class som rullar nu blir bara äldre och äldre...
De har ju även en stor del tjänstebilsköpare och så länge lagstiftningen ser ut som den gör med lika högt förmånsvärde begagnad som ny, så lär ju inte de köparna plötsligt börja ha kvar sina bilar.
I de flesta företag är det enbart de högre tj'nstemännen som har tjänstebil, så den totala kostnaden är inte så stor, utan de kommer nog att fortsätta ersätta flottan i ungefär samma takt som idag.
Lagstiftningen och miljöpolicy har däremot stor betydelse och det kan snarare leda till en ökad utbytestakt, eftersom det kommer att hända mycket på den fronten under de närmaste åren. Inom 5 år kommer t.ex. i stort sett alla biltillverkare ha plugin-hybrider och många av dem rena elbilar. Med den förväntade batteriutvecklingen kommer mycket att ske var och varannat år.
Silverkatten skrev:Vad FIA och Mossig inte riktigt greppat är att Finnanskrisen har nått sin botten. Återhämtningen kommer börja under hösten och 2010 har vi en förmodligen en normal uppgång. För så fort bankerna börjar låna ut pengar till varandra så släpper kreditkrisen och företagen får låna. Det gör att vi känner oss tryggare på våra jobb och vågar investera.
Nu har FIA gjort stora förändringar till i år och därmed gjort F1 billigare. Låt oss se vad det ger under ett antal år. Jag tror det räcker mer än väl. Ex Brawn GP kan dominera med en bråkdel av Ferraris eller McLarens budget.
Nja, det där stämmer inte riktigt. Till Brawns budget får du ju lägga det som Honda investerade i årets bil som man sedan gav Brawn.
Så tolkar jag innebörden av Formel Nummer Ett. Som ett keep on rockin in the free world. Massorna för köra Toyota Aygo. Jag får köra Toyota Aygo.
Men.
Jag vill kunna titta på Formel 1.
Med Ferrari. Med McLaren. Helst också med Lotus.
Och pengar skall inte vara något problem. The sky shall be the limit.
NASA skall vara avundsjuka över vad som sker i depåerna runt jorden när Formula One drar fram.
Detta är vad jag kräver i fredstid i mellanmjölkens ljumma rike. Fler aerodynamiker, chassieingenjörer, taktiker och meteorologer! More carbon! Kevlar! Bring it on!
Full trottel tack.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
JTarnstrom skrev:Där, där steg Kubica i aktning. En riktig racerförare. Äntligen någon med integritet som kliver fram. Återstår att se om resten av fältet består av nicedockor.
Varför kör Kubica F1 egentligen? Finns det inte gott om andra klasser som passar hans (och din) önskedröm. Varför måste ni önska livet ur den klass många av oss andra älskar?
Det är du och dina polare som har förstört den klass många av oss andra älskar.
Vaddå polare - jag är inte polare med Max och Bernie. Dessa herrar har tappat greppet om verkligheten för flera år sedan och famlar nu runt i ett kompakt mörker.
Om man haft ett fast reglemente som spikats i några år framåt åt gången så hade det här problemet aldrig uppstått. Det kostar massor med pengar att bygga nya bilar ifrån ruta 1,A varje år, något som dessa herrar inte verkar fatta när man vill sätta ett tak och sedan tvinga teamen att konstruera nya bilar.. Detta går inte ihop om man vill vara at the edge!!
Om stor-stallen hoppar av nu så dör nog inte F1 för det, men blir återigen en garageserie utan större glamourfaktor.. Tiderna har förändrats Tärnstöm, publiken vill kunna identifiera sig med stallen och bilarna och om nu Bernie och Max jagar iväg Ferrari så har man verkligen bitit i den hand som föder dem!
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
guuben skrev:Sen förstår jag inte att en moderator kan verka på forumet, en moderator som vill ta kål på formel1 ........':o'
Det är fritt att ha åsikter om Formel 1, däremot inte om modereringen! Varför börjar du tjata igen om det? Tärnström har mitt förtroende trots att han och jag inte alltid tycker likadant om ditt och datt. Ryggdunkare vill jag inte ha... Knip igen om modereringen, du vet om det, du har ju varit varnad och avstängd förut! Däremot får du klaga på hans åsikter om F1!
Har plockat bort ett antal inlägg från guuben. Håll dig till ämnet, diskutera sakfrågor, inte vad andra har för skäl att tycka som de tycker. Det finns också för ändamålet avsedda trådar att diskutera modereringen i.
Nästa gång blir det varning!
Moderatorn
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
bilpojke#1 skrev:Jag vill kunna titta på Formel 1.
Med Ferrari. Med McLaren. Helst också med Lotus.
Och pengar skall inte vara något problem. The sky shall be the limit.
Just pengar, eller bristen på pengar, blev väl till slut ett för stort problem för Lotus. Men det saknar kanske betydelse i sammanhanget. Vi kör så det ryker!
Ja. Litegrann så.
Det måste få vara extremt bara. Nya former hela tiden.
Ett stabilare reglemente dock.
Lotus: där handlar det ju om barndomsnostalgi. Så jag tar tillbaka då jag talar emot mig själv.
Men ungefär såhär: Jag skulle sakna Ferrari om de drog sig ur pga pengatak. Om de däremot slogs ut av bättre bilar. Mycket tråkigt, men ok.
It´s in the game. Survival of the fittest och allt det där. En Formel1-bil, jag kan bara se på den som en haj. Den skall vara värst i akvariet.
Evolution måste få kosta och jag vill ha snabbare varvtider för varje ny säsong och på varje bana. Och Inga Nya Chikaner. Bort!
Långa raksträckor och kondensstrimmor ifrån vingspetsarna.
Frys reglementet, öppna spjällen för kapitalet. Enda möjligt undantag: tobaksreklam.
Men är osäker även där av nostalgiska/estetiska/kapitalistiska skäl.
Rothman, JPS, och naturligtvis Marlboro. Benson & Hedges (Buzzin Hornets!)
Röker inte själv men tycker om det fria valet.
Väldigt mycket faktiskt.
Vill man satsa pengar, så skall man få satsa pengar.
Och jag vill titta på!
Undrar till exempel hur däcken/fälgarna skulle se ut om det var fritt fram med dimensioner och material.
Skulle vi närma oss the Matrix då?
Eller om bilarna saknade undre viktgräns? Vad skulle en F1:a väga då?
Jag tycker om att fundera på sådant.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Visst var det så att det ursprungliga syftet med alla regelförändringar för 10-talet år sedan var att sänka varvtiderna för att på så sätt göra sporten säkrare i kölvattnet efter Imola -94. Den här fokuseringen på pengar har kommit till senare.
Fredrik i Trollhättan skrev:Visst var det så att det ursprungliga syftet med alla regelförändringar för 10-talet år sedan var att sänka varvtiderna för att på så sätt göra sporten säkrare i kölvattnet efter Imola -94. Den här fokuseringen på pengar har kommit till senare.
Nästan uteslutande är det sänkta hastigheter som har varit syftet med regeländringarna. Dock har det funnits en del påfund som verkar ha haft mer att göra med ett tänkt underhållningsvärde. Tankstopp är ett sådant. Några gånger har man försökt åtgärda att det har varit så svårt att ligga nära framförvarande. På senare år är det väl främst motorrestriktioner och testbegränsningar som har införts för att spara pengar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Fredrik i Trollhättan skrev:Hur rimmar detta med "friare reglemente" under budgettak? Räknar man med att pengarna inte skulle räcka för att köra ihjäl sig med?
Reglementet kan ju göras friare utan att hastigheterna blir för höga. Ser ingen motsättning där. Gäller bara för regelmakarna att tänka till.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Fredrik i Trollhättan skrev:Hur rimmar detta med "friare reglemente" under budgettak? Räknar man med att pengarna inte skulle räcka för att köra ihjäl sig med?
Reglementet kan ju göras friare utan att hastigheterna blir för höga. Ser ingen motsättning där. Gäller bara för regelmakarna att tänka till.
Vad menar du? Ju friare reglemente ju snabbare bilar. En snabbare bil är ju hela syftet med att utveckla vidare. Om man inte ska börja med uthållighetsracing med inslag av ekonomikörning.
Säkerheten. Handlar inte den till mycket stor del om avåkningszonernas utformning? Att man slipper kraftigt krockvåld orsakade av snabba retardationer emot räcken eller däckstravar. Säker banutformning med väl tilltagna grusbäddar.
Plus bilkonstruktionen naturligtvis.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.