MONACOS GP 2009 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 17

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

MONACOS GP 2009 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 17

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2009

Banbeskrivning: Monte Carlo
Banlängd: 3.340 km, antal varv: 78, distans: 260.52 km
Bensinförbrukning 2008: 1.71 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.26 sekunder

Depåfönster, 78 varv
1 stopp: 44-51
2 stopp: 25-32, 48-55
3 stopp: 18-24, 34-40, 52-58

Tidschema (Bästa tid från 2008 inom parantes)
Torsdag 2009-05-21, CET
Träning 1 10:00-11:30 (K.Räikkönen - Ferrari 1:15.948)
Träning 2 14:00-15:30 (L.Hamilton - McLaren 1:15.140)
Lördag 2009-05-23, CET
Träning 3 11:00-12:00 (H.Kovalainen - McLaren 1:16.567)
Kvalificering 14:00-15:00 (F.Massa - Ferrari 1:15.787)
Söndag 2009-05-24, CET
Lopp 14:00-16:00

Alla 55 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 2:00:42,742
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:40:29,329
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:43:43,116
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:43:51,210
2004: Jarno Trulli - Renault # 1:45:46,601
2003: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:42:19,0121
2002: David Coulthard - McLaren # 1:45:39,0551
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:47:22,561
2000: David Coulthard - McLaren # 1:49:28,213
1999: Michael Schumacher - Ferrari # 1:49:31,812
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:51:23,595
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 2:00:05,654
1996: Olivier Panis - Ligier # 2:00:45,629
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:53:11,258
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:49:55,372
1993: Ayrton Senna - McLaren # 1:52:10,947
1992: Ayrton Senna - McLaren # 1:50:59,372
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:53:02,334
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:52:46,982
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:53:33,251
1988: Alain Prost - McLaren # 1:57:17,077
1987: Ayrton Senna - Lotus # 1:57:54,085
1986: Alain Prost - McLaren # 1:55:41,060
1985: Alain Prost - McLaren # 1:51:58,034
1984: Alain Prost - McLaren # 1:01:07,740
1983: Keke Rosberg - Williams # 1:56:38,121
1982: Riccardo Patrese - Brabham # 1:54:11,259
1981: Gilles Villeneuve - Ferrari # 1:54:23,380
1980: Carlos Reutemann - Williams # 1:55:34,365
1979: Jody Scheckter - Ferrari # 1:55:22,480
1978: Patrick Depailler - Tyrrell # 1:55:14,660
1977: Jody Scheckter - Wolf # 1:57:52,770
1976: Niki Lauda - Ferrari # 1:59:51,470
1975: Niki Lauda - Ferrari # 2:01:21,310
1974: Ronnie Peterson - Lotus # 1:58:03,700
1973: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:57:44,300
1972: Jean-Pierre Beltoise - BRM # 2:26:54,700
1971: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:52:21,300
1970: Jochen Rindt - Lotus # 1:54:36,600
1969: Graham Hill - Lotus # 1:56:59,400
1968: Graham Hill - Lotus # 2:00:32,300
1967: Denny Hulme - Brabham # 2:34:34,300
1966: Jackie Stewart - BRM # 2:33:10,500
1965: Graham Hill - BRM # 2:37:39,600
1964: Graham Hill - BRM # 2:41:19,500
1963: Graham Hill - BRM # 2:41:49,700
1962: Bruce McLaren - Cooper # 2:46:29,700
1961: Stirling Moss - Lotus # 2:45:50,100
1960: Stirling Moss - Lotus # 2:53:45,500
1959: Jack Brabham - Cooper # 2:55:51,300
1958: Maurice Trintignant - Cooper # 2:52:27,900
1957: Juan Manuel Fangio - Maserati # 3:10:12,800
1956: Stirling Moss - Maserati # 3:00:32,900
1955: Maurice Trintignant - Ferrari # 2:58:09,800
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 3:13:18,700

Alla 55 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:15,787
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:15,726
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:13,962
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 2:30,323
2004: Jarno Trulli - Renault # 1:13,985
2003: Ralf Schumacher - Williams # 1:15,259
2002: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:16,676
2001: David Coulthard - McLaren # 1:17,430
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:19,475
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:20,547
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:19,798
1997: Heinz-Harald Frentzen - Williams # 1:18,216
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:20,356
1995: Damon Hill - Williams # 1:21,952
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:18,560
1993: Alain Prost - Williams # 1:20,557
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:19,495
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:20,344
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:21,314
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:22,308
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:23,998
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:23,039
1986: Alain Prost - McLaren # 1:22,627
1985: Ayrton Senna - Lotus # 1:20,450
1984: Alain Prost - McLaren # 1:22,661
1983: Alain Prost - Renault # 1:24,840
1982: Rene Arnoux - Renault # 1:23,281
1981: Nelson Piquet - Brabham # 1:25,710
1980: Didier Pironi - Ligier # 1:24,813
1979: Jody Scheckter - Ferrari # 1:26,450
1978: Carlos Reutemann - Ferrari # 1:28,340
1977: John Watson - Brabham # 1:29,860
1976: Niki Lauda - Ferrari # 1:29,650
1975: Niki Lauda - Ferrari # 1:26,400
1974: Niki Lauda - Ferrari # 1:26,300
1973: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:27,500
1972: Emerson Fittipaldi - Lotus # 1:21,400
1971: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:23,200
1970: Jackie Stewart - March # 1:24,000
1969: Jackie Stewart - Matra # 1:24,600
1968: Graham Hill - Lotus # 1:28,200
1967: Jack Brabham - Brabham # 1:27,600
1966: Jim Clark - Lotus # 1:29,900
1965: Graham Hill - BRM # 1:32,500
1964: Jim Clark - Lotus # 1:34,000
1963: Jim Clark - Lotus # 1:34,300
1962: Jim Clark - Lotus # 1:35,400
1961: Stirling Moss - Lotus # 1:39,100
1960: Stirling Moss - Lotus # 1:36,300
1959: Stirling Moss - Cooper # 1:39,600
1958: Tony Brooks - Vanwall # 1:39,800
1957: Juan Manuel Fangio - Maserati # 1:42,700
1956: Juan Manuel Fangio - Ferrari # 1:44,000
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 1:41,100
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 1:50,200

Kod: Markera allt

STARTGRID
Pos   #  Förare           Stall-motor                Tid        Vikt  Diff
  1  22  J.Button         Brawn GP-Mercedes          1:14.902  647.5  16.0
  2   4  K.Räikkönen      Ferrari                    1:14.927  644.0  12.5
  3  23  R.Barrichello    Brawn GP-Mercedes          1:15.077  648.0  16.5
  4  15  S.Vettel         Red Bull-Renault           1:15.271  631.5   0.0
  5   3  F.Massa          Ferrari                    1:15.437  643.5  12.0
  6  16  N.Rosberg        Williams-Toyota            1:15.455  642.0  10.5
  7   2  H.Kovalainen     McLaren-Mercedes           1:15.516  644.0  12.5
  8  14  M.Webber         Red Bull-Renault           1:15.653  646.5  15.0
  9   7  F.Alonso         Renault                    1:16.009  654.0  22.5
 10  17  K.Nakajima       Williams-Toyota            1:17.344  668.0  36.5

 11  12  S.Buemi          Toro Rosso-Ferrari         1:15.833  670.0  38.5
 12   8  N.Piquet Jr      Renault                    1:15.837  673.1  41.6
 13  21  G.Fisichella     Force India-Mercedes       1:16.146  693.0  61.5
 14  11  S.Bourdais       Toro Rosso-Ferrari         1:16.281  699.5  68.0
 15  20  A.Sutil          Force India-Mercedes       1:16.545  670.0  38.5

 16   1  L.Hamilton       McLaren-Mercedes           1:16.264  645.5  14.0
 17   6  N.Heidfeld       BMW Sauber-BMW             1:16.264  680.0  48.5
 18   5  R.Kubica         BMW Sauber-BMW             1:16.405  696.0  64.5
 19   9  J.Trulli         Toyota                     1:16.548  688.3  56.8
 20  10  T.Glock          Toyota                     1:16.788  700.8  69.3


VIKTORDNING FÖR Q3. Uppskattade depåstopp enligt en bensinförbrukning på 1.71 kg/varv
Pos   #  Förare           Stall-motor                Tid        Vikt  Diff  Varv  Diff
  4  15  S.Vettel         Red Bull-Renault           1:15.271  631.5   0.0  12.6   0.0
  6  16  N.Rosberg        Williams-Toyota            1:15.455  642.0  10.5  18.7   6.1
  5   3  F.Massa          Ferrari                    1:15.437  643.5  12.0  19.6   7.0
  2   4  K.Räikkönen      Ferrari                    1:14.927  644.0  12.5  19.9   7.3
  7   2  H.Kovalainen     McLaren-Mercedes           1:15.516  644.0  12.5  19.9   7.3
  8  14  M.Webber         Red Bull-Renault           1:15.653  646.5  15.0  21.3   8.8
  1  22  J.Button         Brawn GP-Mercedes          1:14.902  647.5  16.0  21.9   9.4
  3  23  R.Barrichello    Brawn GP-Mercedes          1:15.077  648.0  16.5  22.2   9.6
  9   7  F.Alonso         Renault                    1:16.009  654.0  22.5  25.7  13.2
 10  17  K.Nakajima       Williams-Toyota            1:17.344  668.0  36.5  33.9  21.3


VIKTORDNING FÖR ALLA. Uppskattade depåstopp enligt en bensinförbrukning på 1.71 kg/varv
Pos   #  Förare           Stall-motor                Tid        Vikt  Diff  Varv  Diff
  4  15  S.Vettel         Red Bull-Renault           1:15.271  631.5   0.0  12.6   0.0
  6  16  N.Rosberg        Williams-Toyota            1:15.455  642.0  10.5  18.7   6.1
  5   3  F.Massa          Ferrari                    1:15.437  643.5  12.0  19.6   7.0
  2   4  K.Räikkönen      Ferrari                    1:14.927  644.0  12.5  19.9   7.3
  7   2  H.Kovalainen     McLaren-Mercedes           1:15.516  644.0  12.5  19.9   7.3
 16   1  L.Hamilton       McLaren-Mercedes           1:16.264  645.5  14.0  20.8   8.2
  8  14  M.Webber         Red Bull-Renault           1:15.653  646.5  15.0  21.3   8.8
  1  22  J.Button         Brawn GP-Mercedes          1:14.902  647.5  16.0  21.9   9.4
  3  23  R.Barrichello    Brawn GP-Mercedes          1:15.077  648.0  16.5  22.2   9.6
  9   7  F.Alonso         Renault                    1:16.009  654.0  22.5  25.7  13.2
 10  17  K.Nakajima       Williams-Toyota            1:17.344  668.0  36.5  33.9  21.3
 11  12  S.Buemi          Toro Rosso-Ferrari         1:15.833  670.0  38.5  35.1  22.5
 15  20  A.Sutil          Force India-Mercedes       1:16.545  670.0  38.5  35.1  22.5
 12   8  N.Piquet Jr      Renault                    1:15.837  673.1  41.6  36.9  24.3
 17   6  N.Heidfeld       BMW Sauber-BMW             1:16.264  680.0  48.5  40.9  28.4
 19   9  J.Trulli         Toyota                     1:16.548  688.3  56.8  45.8  33.2
 13  21  G.Fisichella     Force India-Mercedes       1:16.146  693.0  61.5  48.5  36.0
 18   5  R.Kubica         BMW Sauber-BMW             1:16.405  696.0  64.5  50.3  37.7
 14  11  S.Bourdais       Toro Rosso-Ferrari         1:16.281  699.5  68.0  52.3  39.8
 20  10  T.Glock          Toyota                     1:16.788  700.8  69.3  53.1  40.5
© Forza Motorsport 1998 - 2009. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
Senast redigerad av Pastis den lör maj 23, 2009 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vilken fajt det kommer att bli om pole. Hur lätt kommer de våga att tanka bilarna? Ett alltför tidigt stopp kan vara katastrofalt i Monaco om man kommer ut bakom långsammare bilar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Ett hett tips kan vara Alonso som kvalar på ångorna. :D
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nisse skrev:Ett hett tips kan vara Alonso som kvalar på ångorna. :D
Exakt min tanke! Monaco är en bana där en förare som Alonso kan göra skillnad.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Något säger mig att Vettel tar hem det här. I kristallkulan kvalar Brawn en aning tyngre och under första stinten fastnar Button bakom... Trulli?!
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Jag tror att KERS är avgörande på denna bana :D :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

olag skrev:Jag tror att KERS är avgörande på denna bana :D :D
Ja, att köra med en 30 kilos klump till ingen nytta alls - det ÄR avgörande ':D'
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

guuben skrev:
olag skrev:Jag tror att KERS är avgörande på denna bana :D :D
Ja, att köra med en 30 kilos klump till ingen nytta alls - det ÄR avgörande ':D'
Som de som kör utan KERS gör...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Razor skrev:
guuben skrev:
olag skrev:Jag tror att KERS är avgörande på denna bana :D :D
Ja, att köra med en 30 kilos klump till ingen nytta alls - det ÄR avgörande ':D'
Som de som kör utan KERS gör...
exakt
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
kanotisten
Inlägg: 198
Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11

Inlägg av kanotisten »

Borde inte KERS kunna ge ett bra tryck uppför den långa uppförsbacken (efter start/målrakan) ? Inte för att det är en bra plats för omkörningar, men varvtiden kanske blir några tiondelar lägre..
Användarens profilbild
Nigel
Inlägg: 299
Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
Ort: Stockholms utmarker

Inlägg av Nigel »

kanotisten skrev:Borde inte KERS kunna ge ett bra tryck uppför den långa uppförsbacken (efter start/målrakan) ? Inte för att det är en bra plats för omkörningar, men varvtiden kanske blir några tiondelar lägre..
Men resten av varvet är det ju bara barlast, så för att vinna några tiondelar på ett varv får man nog se till att vinna dryga sekunden bara på den raksträckan.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Å, andra sidan har inte några kilon extra så stor betydelse på den här banan. Allt handlar ju om att kvala bra, hålla platsen och inte råka i trubbel.
Användarens profilbild
Nigel
Inlägg: 299
Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
Ort: Stockholms utmarker

Inlägg av Nigel »

Silverkatten skrev:Å, andra sidan har inte några kilon extra så stor betydelse på den här banan. Allt handlar ju om att kvala bra, hålla platsen och inte råka i trubbel.
Är det tillåtet att kvala utan KERS och sedan montera in det till racet?
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Nej.
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

ANFRAN skrev:Något säger mig att Vettel tar hem det här. I kristallkulan kvalar Brawn en aning tyngre och under första stinten fastnar Button bakom... Trulli?!

kristall kulan säger pole vinner . Som vanligt :spec:
Användarens profilbild
woodi
Inlägg: 7566
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av woodi »

Jag tror Alesi tar hem det! :dance2:
¨°º© woodi ©º°¨
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Oldtimer skrev:
ANFRAN skrev:Något säger mig att Vettel tar hem det här. I kristallkulan kvalar Brawn en aning tyngre och under första stinten fastnar Button bakom... Trulli?!

kristall kulan säger pole vinner . Som vanligt :spec:
:up: Precis som 2008 :aha:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Faktum är väl att pole sittern de senaste åren inte vunnit själva loppet så ofta, även om perioden mellan 2004-2007 mycket väl stämmer in på den analysen...
Ferrari.
Gerry
Inlägg: 32
Blev medlem: sön sep 09, 2007 23:11

Inlägg av Gerry »

Loppet har ju sin charm. Stadsbana som den är men den liknar ju inget annat mest pga att den inte är förändrad i någon större utsträckning. Annars om man ser på omkörningarna så är det få :down: men taktiskt sett jäkligt spännade med kval och allt :up:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Gerry skrev:Loppet har ju sin charm. Stadsbana som den är men den liknar ju inget annat mest pga att den inte är förändrad i någon större utsträckning. Annars om man ser på omkörningarna så är det få :down: men taktiskt sett jäkligt spännade med kval och allt :up:
Dagens kval är trista - det var för att få in större reklampauser man ändrade från det bästa kvalsystemet: Det vill säga, att bilarna startar en och en, då kunde man se skillnaden i körstilar (hur man tog kurvorna) och dessutom hade man som TV-tittare full kontroll över hela kvalet. Idag kan vi bara konstatera vem som vann kvalet och allt händer inom ett par sekunder. Bättre förr, som vanligt (':lol:').
För övrigt tycker jag också om att se Monaco.....fastän int bästa banan så är det nåt speciellt över loppet (och detsamma tycker förarna).
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

Eau Rouge skrev:Faktum är väl att pole sittern de senaste åren inte vunnit själva loppet så ofta, även om perioden mellan 2004-2007 mycket väl stämmer in på den analysen...
Som vanligt då menar du .
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Det här är det sämsta formel1-året jag nånsin upplevt - knappast att men ids ens längre läsa nyheterna. Och nyheterna handlar inte längre om bilarna/förarna/stallen etc. ..utan bara om allt annat möjligt skit.
Hoppet finns förstås att i Monaco kommer en fullständig turnover.
En bra sak är dock att i framtiden behöver man inte vika undan formel1-helgerna för tv-tittande ifall allt går åt hel_ete med sporten.
Friidrotten skippade jag på grund av dopingfusket och fotbollen är sådär intressant och rallyet skiter jag i så det blir kvar bara ishockey som dock håller på att förstöras ev för många "internationella ointressanta (penning-)turneringar".

Monaco - visa oss ett mirakel!
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Averell
Inlägg: 115
Blev medlem: tor feb 12, 2004 20:39

Inlägg av Averell »

O jag tänker se det på plats, f-n vad gött!! :lol:
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

guuben skrev:Det här är det sämsta formel1-året jag nånsin upplevt - knappast att men ids ens längre läsa nyheterna. Och nyheterna handlar inte längre om bilarna/förarna/stallen etc. ..utan bara om allt annat möjligt skit.
Hoppet finns förstås att i Monaco kommer en fullständig turnover.
Personligen tycker jag att detta är roligaste starten på F1-säsongen sen 95 eller så. Ett "nytt" stall överaskar och med lite nya ansikten på presskonfen blir det klart roligare. Jag gillar KERS, synd att det har blivit lite av en flopp såhär långt bara. Barcelona var ett grymt trist lopp, byt ut det mot Jerez (över BE:s döda kropp ;) ) och Monaco är som det är men annars har det här årets inledning allt man kan önska sig av F1!

Om nu bara vi fick lite ordning på FIA/MM/BE och det här förbannade budgettaket.
I was misled and that is the way it went
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

Cheever skrev:
guuben skrev:Det här är det sämsta formel1-året jag nånsin upplevt - knappast att men ids ens längre läsa nyheterna. Och nyheterna handlar inte längre om bilarna/förarna/stallen etc. ..utan bara om allt annat möjligt skit.
Hoppet finns förstås att i Monaco kommer en fullständig turnover.
Personligen tycker jag att detta är roligaste starten på F1-säsongen sen 95 eller så. Ett "nytt" stall överaskar och med lite nya ansikten på presskonfen blir det klart roligare. Jag gillar KERS, synd att det har blivit lite av en flopp såhär långt bara. Barcelona var ett grymt trist lopp, byt ut det mot Jerez (över BE:s döda kropp ;) ) och Monaco är som det är men annars har det här årets inledning allt man kan önska sig av F1!

Om nu bara vi fick lite ordning på FIA/MM/BE och det här förbannade budgettaket.
Jo men inte om man är teknik freak .Som många verkar vara .
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Oldtimer skrev:
Cheever skrev:
guuben skrev:Det här är det sämsta formel1-året jag nånsin upplevt - knappast att men ids ens längre läsa nyheterna. Och nyheterna handlar inte längre om bilarna/förarna/stallen etc. ..utan bara om allt annat möjligt skit.
Hoppet finns förstås att i Monaco kommer en fullständig turnover.
Personligen tycker jag att detta är roligaste starten på F1-säsongen sen 95 eller så. Ett "nytt" stall överaskar och med lite nya ansikten på presskonfen blir det klart roligare. Jag gillar KERS, synd att det har blivit lite av en flopp såhär långt bara. Barcelona var ett grymt trist lopp, byt ut det mot Jerez (över BE:s döda kropp ;) ) och Monaco är som det är men annars har det här årets inledning allt man kan önska sig av F1!

Om nu bara vi fick lite ordning på FIA/MM/BE och det här förbannade budgettaket.
Jo men inte om man är teknik freak .Som många verkar vara .
Det här är något FIA verkligen inte fattar. Många F1-fans gillar F1 bara för att det låg i framkanten när det gäller teknik och att man hela tiden hittade på nya lösningar. FIA verkar vilja att F1 blir GP2, men med F1:s glamour. De biter sig själva i svansen och kvar blir de vanliga motorsportsfansen som tittar på allt som har en motor... :doh:

Det unika med F1 var att ICKE MOTORINTRESSERADE var intresserade. Jag är ett bra exempel på de teknisk intresserade F1-fansen. Har träffat massor med människor i arbetet som också gillar F1, just för tekniken och glamouren. Jag och många är inte intresserad av sandsäcksracing! :crie:
Bild
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Instämmer till 100%. Vill Monaco ha F1 nästa år utan toppstallen? Är man välkommen? Är det någon som tittar när en supportklass är huvudattraktionen?
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Pastis skrev:
Oldtimer skrev:
Cheever skrev: Personligen tycker jag att detta är roligaste starten på F1-säsongen sen 95 eller så. Ett "nytt" stall överaskar och med lite nya ansikten på presskonfen blir det klart roligare. Jag gillar KERS, synd att det har blivit lite av en flopp såhär långt bara. Barcelona var ett grymt trist lopp, byt ut det mot Jerez (över BE:s döda kropp ;) ) och Monaco är som det är men annars har det här årets inledning allt man kan önska sig av F1!

Om nu bara vi fick lite ordning på FIA/MM/BE och det här förbannade budgettaket.
Jo men inte om man är teknik freak .Som många verkar vara .
Det här är något FIA verkligen inte fattar. Många F1-fans gillar F1 bara för att det låg i framkanten när det gäller teknik och att man hela tiden hittade på nya lösningar. FIA verkar vilja att F1 blir GP2, men med F1:s glamour. De biter sig själva i svansen och kvar blir de vanliga motorsportsfansen som tittar på allt som har en motor... :doh:

Det unika med F1 var att ICKE MOTORINTRESSERADE var intresserade. Jag är ett bra exempel på de teknisk intresserade F1-fansen. Har träffat massor med människor i arbetet som också gillar F1, just för tekniken och glamouren. Jag och många är inte intresserad av sandsäcksracing! :crie:
Cheever.
Jag personligen gillar även Kers-idén men egentligen, om vi skall vara ärliga, så är presskonfernsen bara bullshit.....vem än det som sitter där, såväl nya som gamla ansikten. När har du hört på en presskonferens som skulle har varit nåt nytt eller icke förutsägbart. OK, videona med förarkommentarerna var ett försök till att förnya presskonferensen.

Vem är det förresten som gör intervjuerna och hur länge har han hållit på med det - mitt minne är kort fastän jag är gammal :-) men jag tycker att jag hört samma guubjävel i alla mina år.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Vad jag vet så är det Peter Windsor från Speed Channel som har hand om presskonferenserna, och har så gjort i ett antal år. Tror han fortfarande är betrodd med den uppgiften.
Ferrari.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Eau Rouge skrev:Vad jag vet så är det Peter Windsor från Speed Channel som har hand om presskonferenserna, och har så gjort i ett antal år. Tror han fortfarande är betrodd med den uppgiften.
Tack för den infon ':up:'
Jag googlade lite om snubben men hur länge han varit intervjuare på presskonferenserna framkom inte så här i all hast.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

guuben skrev:
Eau Rouge skrev:Vad jag vet så är det Peter Windsor från Speed Channel som har hand om presskonferenserna, och har så gjort i ett antal år. Tror han fortfarande är betrodd med den uppgiften.
Tack för den infon ':up:'
Jag googlade lite om snubben men hur länge han varit intervjuare på presskonferenserna framkom inte så här i all hast.
Han har inte gjort det i evigheter innan var det Rosenthal om jag kommer ihåg rätt.

Men att slippa se Alonso, Massa, Hamilton och Kimi på presskonfen är befriande och för den delen Mr Honestly som var värst av alla med sina klichéer.

Skojigare då med Button, Webber, Vettel som är mer frispråkigare och som någon sa ett genidrag att låta förarna kommentera tv-bilderna. DET skulle man haft på Skummis tid och ställa honom till svars efteråt ;)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Cheever skrev:
guuben skrev:
Eau Rouge skrev:Vad jag vet så är det Peter Windsor från Speed Channel som har hand om presskonferenserna, och har så gjort i ett antal år. Tror han fortfarande är betrodd med den uppgiften.
Tack för den infon ':up:'
Jag googlade lite om snubben men hur länge han varit intervjuare på presskonferenserna framkom inte så här i all hast.
Han har inte gjort det i evigheter innan var det Rosenthal om jag kommer ihåg rätt.

Men att slippa se Alonso, Massa, Hamilton och Kimi på presskonfen är befriande och för den delen Mr Honestly som var värst av alla med sina klichéer.

Skojigare då med Button, Webber, Vettel som är mer frispråkigare och som någon sa ett genidrag att låta förarna kommentera tv-bilderna. DET skulle man haft på Skummis tid och ställa honom till svars efteråt ;)
Då när Häkkinen (?) tog vatten (saft-?) kannan ock kastade innehållet på Skummen (?) - det var mer avspänt förr även med de stora stjärnorna.
Efter det att stallorder började tillämpas kan man säga att intervjuobjekten blev mer varse om att ha tungan rätt i mun.

Men det där om Mr Honestly...han utgick tydligen ifrån att allt han sade var egentligen lögn utom då när han poängterade att NU och ärligt pratar jag sanning (men inte annars). Med inte ens då blev det alltid trovärdigt :-).

Jag undrar om inte det skulle piffa upp konferensen efteråt med en ny "Peter Windsor" - den nuvarande är alltför slätstruken men han tycks vara lika säker på sin post som Ecclestone är på sin. (kollade lite mer om mannen)
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

guuben skrev: Då när Häkkinen (?) tog vatten (saft-?) kannan ock kastade innehållet på Skummen (?) - det var mer avspänt förr även med de stora stjärnorna.
Efter det att stallorder började tillämpas kan man säga att intervjuobjekten blev mer varse om att ha tungan rätt i mun.
Öhh, du menar sen den löjliga regeln om att förbjuda stallorder började tillämpas?
Stallorder har ju nämligen funnits så länge vi har haft stall (typ alltid?). Den enda regeln har gjort är att vi inte får tala om det.
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Vän av ordning vill minnas att det var Eddie Irvine som deltog i saftkalaset med Mika. :wink:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Christoffer skrev:Vän av ordning vill minnas att det var Eddie Irvine som deltog i saftkalaset med Mika. :wink:
Och att det var Eddie som började...
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Christoffer skrev:Vän av ordning vill minnas att det var Eddie Irvine som deltog i saftkalaset med Mika. :wink:
Och att det var Eddie som började...
Exakt! :up:
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Christoffer skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
Christoffer skrev:Vän av ordning vill minnas att det var Eddie Irvine som deltog i saftkalaset med Mika. :wink:
Och att det var Eddie som började...
Exakt! :up:
http://www.youtube.com/watch?v=XtlNxwu43g8
FIA = Ferrari International Assistance
Oldtimer
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 789
Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01

Inlägg av Oldtimer »

Pastis skrev:
Oldtimer skrev:
Cheever skrev: Personligen tycker jag att detta är roligaste starten på F1-säsongen sen 95 eller så. Ett "nytt" stall överaskar och med lite nya ansikten på presskonfen blir det klart roligare. Jag gillar KERS, synd att det har blivit lite av en flopp såhär långt bara. Barcelona var ett grymt trist lopp, byt ut det mot Jerez (över BE:s döda kropp ;) ) och Monaco är som det är men annars har det här årets inledning allt man kan önska sig av F1!

Om nu bara vi fick lite ordning på FIA/MM/BE och det här förbannade budgettaket.
Jo men inte om man är teknik freak .Som många verkar vara .
Det här är något FIA verkligen inte fattar. Många F1-fans gillar F1 bara för att det låg i framkanten när det gäller teknik och att man hela tiden hittade på nya lösningar. FIA verkar vilja att F1 blir GP2, men med F1:s glamour. De biter sig själva i svansen och kvar blir de vanliga motorsportsfansen som tittar på allt som har en motor... :doh:

Det unika med F1 var att ICKE MOTORINTRESSERADE var intresserade. Jag är ett bra exempel på de teknisk intresserade F1-fansen. Har träffat massor med människor i arbetet som också gillar F1, just för tekniken och glamouren. Jag och många är inte intresserad av sandsäcksracing! :crie:

WORD.
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Averell skrev:O jag tänker se det på plats, f-n vad gött!! :lol:
Sitta i branten :quest:
Saknar de gamla mästarna...
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

Cheever skrev:Skojigare då med Button, Webber, Vettel som är mer frispråkigare och som någon sa ett genidrag att låta förarna kommentera tv-bilderna. DET skulle man haft på Skummis tid och ställa honom till svars efteråt ;)
Det gjorde man ju, t.ex. Imola 2004.

http://www.youtube.com/watch?v=YOW-jngV ... re=related

Roligast är nog Button som diplomatiskt svarar att "jag såg inte, jag råkade nog titta åt ett annat håll just då". :D
Användarens profilbild
bilpojke#1
Inlägg: 180
Blev medlem: lör aug 20, 2005 01:30
Ort: Stockholm

Inlägg av bilpojke#1 »

PS skrev:
Cheever skrev:Skojigare då med Button, Webber, Vettel som är mer frispråkigare och som någon sa ett genidrag att låta förarna kommentera tv-bilderna. DET skulle man haft på Skummis tid och ställa honom till svars efteråt ;)
Det gjorde man ju, t.ex. Imola 2004.

http://www.youtube.com/watch?v=YOW-jngV ... re=related

Roligast är nog Button som diplomatiskt svarar att "jag såg inte, jag råkade nog titta åt ett annat håll just då". :D
Button manifesterar väldigt väl det svåröversatta ordet "wit" i denna intervju. So backstabbin´brittish!
Kollade FP1 och Button såg direkt galet elektrisk ut. Alltså verkligen laddad på ett tidigt stadium av den fria träningen.
Han kan vara manodepressiv, och nu på väg in i mani. En försiktig analys.
Och en krasch i själva loppet är en försiktig prognos.
Förarmiss ifrån ledarposition?
Ber att få återkomma efter att ha kollat FP2.
/Lars
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

olag skrev:
Christoffer skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Och att det var Eddie som började...
Exakt! :up:
http://www.youtube.com/watch?v=XtlNxwu43g8
Tack.
Det var precis som man flyttat tillbaka i tiden.....Häkkinen var en charmant förare och person.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

PS skrev:
Cheever skrev:Skojigare då med Button, Webber, Vettel som är mer frispråkigare och som någon sa ett genidrag att låta förarna kommentera tv-bilderna. DET skulle man haft på Skummis tid och ställa honom till svars efteråt ;)
Det gjorde man ju, t.ex. Imola 2004.

http://www.youtube.com/watch?v=YOW-jngV ... re=related

Roligast är nog Button som diplomatiskt svarar att "jag såg inte, jag råkade nog titta åt ett annat håll just då". :D
Det där hade jag glömt.
Men å andra sidan var man ju redan van att Skummen ljuger utan problem om vad som helst. Så det stämmer ....det roliga var Buttons kommentar .....mindre roligt med lögnare.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Vilket katastrofkval för BMW och Toyota.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det är förvånandsvärt jämnt mellan bilarna, med tanke på att bilar kan vara i toppen för att sedan plötsligt befinna sig i botten några race senare.
Undrar om det någonsin varit så jämnt mellan bilarna nåt år?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Grattis till Force India som fick med båda bilarna till Q2! Som sagt, Toyota och BMW :down:

Kod: Markera allt

Q1
 1   16   Nico Rosberg  Williams/Toyota        1'15.094         10  160.119
 2   22   Jenson Button  Brawn/Mercedes        1'15.210  0.116   9  159.872
 3   14   Mark Webber  Red Bull/Renault        1'15.260  0.166   9  159.766
 4    3   Felipe Massa  Ferrari                1'15.340  0.246  11  159.596
 5   23   R.Barrichello  Brawn/Mercedes        1'15.425  0.331   9  159.416
 6    2   H.Kovalainen  McLaren/Mercedes       1'15.495  0.401  12  159.268
 7    4   Kimi Räikkönen  Ferrari              1'15.746  0.652  13  158.741
 8   12   Sébastien Buemi  Toro Rosso/Ferrari  1'15.834  0.740   9  158.556
 9    7   Fernando Alonso  Renault             1'15.898  0.804   8  158.423
10   15   Sebastian Vettel  Red Bull/Renault   1'15.915  0.821  10  158.387
11   17   Kazuki Nakajima  Williams/Toyota     1'15.930  0.836  10  158.356
12    8   Nelsinho Piquet  Renault             1'16.013  0.919  12  158.183
13   21   G.Fisichella  Force India/Mercedes   1'16.063  0.969  10  158.079
14   11   S.Bourdais  Toro Rosso/Ferrari       1'16.120  1.026  11  157.961
15   20   Adrian Sutil  Force India/Mercedes   1'16.248  1.154  12  157.695

16    1   Lewis Hamilton  McLaren/Mercedes     1'16.264  1.170   4  157.662
17    6   Nick Heidfeld  BMW Sauber/BMW        1'16.264  1.170  11  157.662
18    5   Robert Kubica  BMW Sauber/BMW        1'16.405  1.311  12  157.371
19    9   Jarno Trulli  Toyota                 1'16.548  1.454  11  157.077
20   10   Timo Glock  Toyota                   1'16.788  1.694  12  156.586
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Mycket märkligt med BMW och, i synnerhet, Toyota. Det är i och för sig ett mönster vi har sett förut med japanerna. När det går bra verkar de inte riktigt förstå varför.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vore kul om det kunde släppa lite för Kovalainen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:Vore kul om det kunde släppa lite för Kovalainen.
I Rascasse?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Men vad är det för jävla producenter... De missar ju varenda bil som är ute på ett snabbt varv.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666