Renault also reconsidering 2010 entry
The Renault Formula 1 team has joined world champions Ferrari, Toyota and Red Bull in threatening not to enter the 2010 championship over the introduction of the controversial budget cap rules
Är det Mosleys fel att Renault inte säljer bilar? Nu förstår jag inte.
Det står ingenstans att Renault vill lämna F1 pga dålig försäljning.
Vad det däremot står(och jag gjorde det lite tydligare för dig) är att de hotar att lämna F1 pga de kontroversiella budget-reglerna.
The Renault Formula 1 team has joined world champions Ferrari, Toyota and Red Bull in threatening not to enter the 2010 championship over the introduction of the controversial budget cap rules
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Det är ju inte så mycket budgettaket som stallen motsätter sig, det är att köra race mot bilar som lyder under ett annat regelverk än de själva. Enhetliga regler som gäller alla på gridden är jag helt och hållet för.
Och varför inte gå på stallens linje att gradvis sänka budgettaket istället för att direkt sätta 40 miljoner £?
Är det Mosleys fel att Renault inte säljer bilar? Nu förstår jag inte.
Det står ingenstans att Renault vill lämna F1 pga dålig försäljning.
Vad det däremot står(och jag gjorde det lite tydligare för dig) är att de hotar att lämna F1 pga de kontroversiella budget-reglerna.
The Renault Formula 1 team has joined world champions Ferrari, Toyota and Red Bull in threatening not to enter the 2010 championship over the introduction of the controversial budget cap rules
Ja, det är vad de säger nu när de har chansen att slippa hänvisa till sina dåliga siffror. Det är ju perfekt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Dagon skrev:Det är ju inte så mycket budgettaket som stallen motsätter sig, det är att köra race mot bilar som lyder under ett annat regelverk än de själva. Enhetliga regler som gäller alla på gridden är jag helt och hållet för.
Och varför inte gå på stallens linje att gradvis sänka budgettaket istället för att direkt sätta 40 miljoner £?
Håller med.. ett reglemente räcker...
Eller varför inte lyssna på stallen om vad dom tycker och tänker....
JTarnstrom skrev:
Är det Mosleys fel att Renault inte säljer bilar? Nu förstår jag inte.
Det står ingenstans att Renault vill lämna F1 pga dålig försäljning.
Vad det däremot står(och jag gjorde det lite tydligare för dig) är att de hotar att lämna F1 pga de kontroversiella budget-reglerna.
The Renault Formula 1 team has joined world champions Ferrari, Toyota and Red Bull in threatening not to enter the 2010 championship over the introduction of the controversial budget cap rules
Ja, det är vad de säger nu när de har chansen att slippa hänvisa till sina dåliga siffror. Det är ju perfekt.
Det där är bara spekuleringar utan substans från din sida. Om inte jag minns helt fel så tyckte du att skylla på finnansdippen var ett smart drag av Honda för då kunde de dra sig ur F1 med hedern i behåll.
Men det gäller alltså inte längre, nu är det bättre att skylla på Mosley?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Pepparkvarnen skrev:
Det står ingenstans att Renault vill lämna F1 pga dålig försäljning.
Vad det däremot står(och jag gjorde det lite tydligare för dig) är att de hotar att lämna F1 pga de kontroversiella budget-reglerna.
Ja, det är vad de säger nu när de har chansen att slippa hänvisa till sina dåliga siffror. Det är ju perfekt.
Det där är bara spekuleringar utan substans från din sida. Om inte jag minns helt fel så tyckte du att skylla på finnansdippen var ett smart drag av Honda för då kunde de dra sig ur F1 med hedern i behåll.
Men det gäller alltså inte längre, nu är det bättre att skylla på Mosley?
Ja, Honda hade ju inga resultat att tala om. Renault däremot lär ju inte ha uteblivna resultat, åtminstone inte historiskt sett, som anledning att dra sig ur. Poängen är att det kanske inte finns så stor anledning att ta hot från team som ändå kan tänkas sluta på något större allvar. Både Renault och Toyota har omgärdats av sådana rykten och anledningarna har inte haft något att göra med budgetreglerna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Ja, Honda hade ju inga resultat att tala om. Renault däremot lär ju inte ha uteblivna resultat, åtminstone inte historiskt sett, som anledning att dra sig ur. Poängen är att det kanske inte finns så stor anledning att ta hot från team som ändå kan tänkas sluta på något större allvar. Både Renault och Toyota har omgärdats av sådana rykten och anledningarna har inte haft något att göra med budgetreglerna.
Rykten bryr jag mig inte speciellt mycket om, och finnansdippen är en helt ok anledning att ange för att att dra sig ur om det skulle vara så, det finns ingen anledning hitta på nån annan.
Sen kan det vara så att det kanske väger, och Mosley med sina vansinnigheter är den som får det att tippa över till att inte fortsätta.
Då är det Mosley som är ansvarig.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
JTarnstrom skrev:Toppen! Vill lipsillarna Ferrari sätta sig i ett hörn och grina, go ahead, säger jag.
Tycker inte dom lipar. Tvärt om. Blir F1 en ointressant plattform så säger dom att dom fortsätter med samma entusiasm någon annan stans.
Varför skall dom fortsätta om F1 blir ointressant som marknadsföring och för publik och sponsorer.
Lars Österlind sa nyss på sporten att han inte tyckte att det gjorde något om Ferrari och Renutt m.fl. försvann och gav exempel på andra stall som inte är med längre såsom Minardi och Jordan...
Och den gubben är vår representant i FIA. Af Pedersen dundrade skandal men det var ju mer väntat kanske.
Cheever skrev:Lars Österlind sa nyss på sporten att han inte tyckte att det gjorde något om Ferrari och Renutt m.fl. försvann och gav exempel på andra stall som inte är med längre såsom Minardi och Jordan...
Och den gubben är vår representant i FIA. Af Pedersen dundrade skandal men det var ju mer väntat kanske.
Han vågar kanske inte sätta sig emot ordföranden, finns risk för smisk då.
Dagon skrev:Det är ju inte så mycket budgettaket som stallen motsätter sig, det är att köra race mot bilar som lyder under ett annat regelverk än de själva.
Eller kanske införandet av en regel (budgettak) som i praktiken är helt omöjlig att övervaka/hur lätt som helst att kringgå.
Gud så vidrigt att försöka bestämma vad de som äger pengarna skall använda sina pengar till. Det är väl för f-n upp till var och en att själv avgöra hur man vill handskas med de resurser man har till förfogande. Det finns andra lågbudgetklasser, varför vill man skapa en till??? Det finns DTM , A1GP, Formel hit och formel dit. Vad är meningen med att skapa en lågbudget serie till???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gud så vidrigt att försöka bestämma vad de som äger pengarna skall använda sina pengar till. Det är väl för f-n upp till var och en att själv avgöra hur man vill handskas med de resurser man har till förfogande. Det finns andra lågbudgetklasser, varför vill man skapa en till??? Det finns DTM , A1GP, Formel hit och formel dit. Vad är meningen med att skapa en lågbudget serie till???
Jag vet inte om DTM kan räknas till lågbudgetserier precis.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Gud så vidrigt att försöka bestämma vad de som äger pengarna skall använda sina pengar till. Det är väl för f-n upp till var och en att själv avgöra hur man vill handskas med de resurser man har till förfogande. Det finns andra lågbudgetklasser, varför vill man skapa en till??? Det finns DTM , A1GP, Formel hit och formel dit. Vad är meningen med att skapa en lågbudget serie till???
Jag vet inte om DTM kan räknas till lågbudgetserier precis.
Inte jag heller, men det ser lågbudget ut i alla fall.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gösta skrev:
Gud så vidrigt att försöka bestämma vad de som äger pengarna skall använda sina pengar till. Det är väl för f-n upp till var och en att själv avgöra hur man vill handskas med de resurser man har till förfogande. Det finns andra lågbudgetklasser, varför vill man skapa en till??? Det finns DTM , A1GP, Formel hit och formel dit. Vad är meningen med att skapa en lågbudget serie till???
Jag vet inte om DTM kan räknas till lågbudgetserier precis.
Inte jag heller, men det ser lågbudget ut i alla fall.
Wtcc,btcc och Stcc ser lite lågbudget ut men DTM bilarna ser ju ut som riktiga racerbilar (fast med tak förstås).
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Gud så vidrigt att försöka bestämma vad de som äger pengarna skall använda sina pengar till. Det är väl för f-n upp till var och en att själv avgöra hur man vill handskas med de resurser man har till förfogande. Det finns andra lågbudgetklasser, varför vill man skapa en till??? Det finns DTM , A1GP, Formel hit och formel dit. Vad är meningen med att skapa en lågbudget serie till???
Även om Göstas exempel kanske inte var de bästa, är hans grundresonemang helt rätt. Formel 1 ska vara top-of-the-line, crème de la crème, topnotch och allt det där. Standardklasser går det tretton på dussinet.
Nigel skrev:
Även om Göstas exempel kanske inte var de bästa, är hans grundresonemang helt rätt. Formel 1 ska vara top-of-the-line, crème de la crème, topnotch och allt det där. Standardklasser går det tretton på dussinet.
Mina exempel är inte bara bra, de är i världsklass.
På ett STCC lopp är det fler i paddock än på läktarna! Samma gäller i princip samtliga övriga racingklasser i Europa. Folk vill inte se "janteracing", de vill se att någon dominerar på gränsen till förnedring av de övriga. Inget jävla tjaffs om lika villkor, enhetlighet och annan idioti. Hur många har en reell chans att vinna i ett 100 meterslopp i OS? Hur många har reell chans att vinna ett 10.000 meterslopp? osv. Har den Botswanske idrottsmannen / kvinnan samma träningsmöjligheter som snubben från USA eller UK?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Nigel skrev:
Även om Göstas exempel kanske inte var de bästa, är hans grundresonemang helt rätt. Formel 1 ska vara top-of-the-line, crème de la crème, topnotch och allt det där. Standardklasser går det tretton på dussinet.
Mina exempel är inte bara bra, de är i världsklass.
På ett STCC lopp är det fler i paddock än på läktarna! Samma gäller i princip samtliga övriga racingklasser i Europa. Folk vill inte se "janteracing", de vill se att någon dominerar på gränsen till förnedring av de övriga. Inget jävla tjaffs om lika villkor, enhetlighet och annan idioti. Hur många har en reell chans att vinna i ett 100 meterslopp i OS? Hur många har reell chans att vinna ett 10.000 meterslopp? osv. Har den Botswanske idrottsmannen / kvinnan samma träningsmöjligheter som snubben från USA eller UK?
Håller med! Det finns så förbannat många med racingklasser i världen som man kan titta på ifall man vill ha solidaritet och annat liknande trams. F1 är F1 och här ska bara de bästa överleva och vinna. Nu är inte jag lika extrem som Gösta som vill ha allt fritt och öppet. Lite begränsningar ska det vara. Men de senaste åren håller FIA på att förstöra allt.
Nigel skrev:
Även om Göstas exempel kanske inte var de bästa, är hans grundresonemang helt rätt. Formel 1 ska vara top-of-the-line, crème de la crème, topnotch och allt det där. Standardklasser går det tretton på dussinet.
Mina exempel är inte bara bra, de är i världsklass.
På ett STCC lopp är det fler i paddock än på läktarna! Samma gäller i princip samtliga övriga racingklasser i Europa. Folk vill inte se "janteracing", de vill se att någon dominerar på gränsen till förnedring av de övriga. Inget jävla tjaffs om lika villkor, enhetlighet och annan idioti. Hur många har en reell chans att vinna i ett 100 meterslopp i OS? Hur många har reell chans att vinna ett 10.000 meterslopp? osv. Har den Botswanske idrottsmannen / kvinnan samma träningsmöjligheter som snubben från USA eller UK?
Håller med! Det finns så förbannat många med racingklasser i världen som man kan titta på ifall man vill ha solidaritet och annat liknande trams. F1 är F1 och här ska bara de bästa överleva och vinna. Nu är inte jag lika extrem som Gösta som vill ha allt fritt och öppet. Lite begränsningar ska det vara. Men de senaste åren håller FIA på att förstöra allt.
Klart det skall vara begränsningar!!! Bilens längd, bredd, höjd, vikt, slagvolym, bränsletyp osv. Men ge fan i stallens ekonomi, det är deras pengar och deras sak var de spenderar dem och hur.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Nigel skrev:Även om Göstas exempel kanske inte var de bästa, är hans grundresonemang helt rätt. Formel 1 ska vara top-of-the-line, crème de la crème, topnotch och allt det där. Standardklasser går det tretton på dussinet.
Ja, man efterlyser vilka visioner Mosley har för F1 egentligen. Vad är syftet med verksamheten, varför finns F1 till?
Renault har tappat drygt 30 procent av sin försäljning första kvartalet jämfört med fjolåret. Att tro att Renualt ska kunna garantera en fortsatt satsning på F1 under dessa förhållanden är naivt. Därför är ett budgettak nödvändigt för att nya stall ska kunna komma in. För att nya stall ska kunna komma in krävs att de ska kunna vara konkurrenskraftiga. Oavsett hur mycket pengar som krävs är det ju ingen som går in och investerar med mindre än att stallet är konkurrenskraftigt, det tror jag alla kan vara överens om. Utan budgettak kommer det att krävas mer pengar för nya stall, med budgettak mindre. På dagens marknad gäller det att underlätta för de nya teamen att ta sig in. Utan nya stall går det snart inte att sälja F1. Det är svårt nog som det är idag.
Att regelförslaget skapar två klasser har att göra med det avtal Ferrari har med FIA, där Ferrari får en jäkla massa stålar samt har veto vad gäller regeländringar. Ferrari ges därmed möjlighet att fortsätta delta på samma villkor som tidigare. Utan avtalet med Ferrari är jag helt övertygad om att det bara hade blivit en klass. De övriga punkterna som stallen hänvisar som skäl för sin bojkott har de gemensamt med Ferrari. Om Mosley kan hitta ett sätt att tillfredställa tillräcklgt många stall på dessa gemensamma punkter ökar pressen på Ferrari att sluta hävda avtalet med FIA. Konskekvensen av avtalet mellan Ferrari och FIA innebär alltså att FIA inte hade möjlighet att ändra reglerna på annat sätt än att ge Ferrari möjlighet att köra i en egen klass. Att detta skulle utlösa denna reaktion hos stallen måste Mosley ha räknat med. För egen del tror jag att han önskade den.
Frågan om CVC spelar också in. Mycket talar för att om Mosley skulle ge sig på samtliga punkter så skulle CVC gå i konkurs. CVC skulle inte klara att betala det de är skyldiga stallen och de tv-pengar som stallen skulle kräva. Konkar CVC står F1 utan tv-sändningar, banor och hela baletten. Även om rättigheterna förs över till annan part kommer F1 att drabbas hårt ekonomiskt. Tänk bara på alla sponsoravtal som stallen har som är kopplade till antalet tävlingar och exponering i tv.
Situationen med CVC har naturligtvis varit känd av Mosley och Bernie och deras enda chans att rädda situationen är att kasta ut de stora stallen. Mosley har inga problem med det. I hans vision ingår ändå inte de stora biltillverkarna. Man skulle kunna tycka att Mosley borde ha kunnat löst detta i samförstånd med stallen men så vitt jag kan se finns det inget utrymme för det. Det handlar inte om att komma fram till en kompromiss. Det handlar om att förändra F1 i grunden och biltillverkarna är en del av den grund som måste förändras - de ska bort. När Mosley sade att F1 klarar sig utan Ferrari så hade han bestämt sig. Det är dags för slutstriden i den maktkamp som har pågått de senaste decennierna.
Skulle Mosley och FIA förlora har vi förmodligen ett F1 som är mer att likna vid den utbrytarserie som biltillverkarna länge har velat ha till stånd. Hur det går med de kommersiella rättigheterna är oklart men läget är prekärt och risken är att CVC konkar eller säljs av. Vinner Mosley är det slutet för biltillverkarna i F1, såvida de inte går med på att vara med ändå, men då helt oskadliggjorda. Innebär det senare döden för F1? Frågar man fans som har vuxit upp med Ferrari, Toyota och BMW så är F1 stendött. Frågar man mig eller andra som har varit med ett tag så är det kanon. Kommersiellt kommer sporten att åka på en smäll men det gör den ju ändå om ovanstående scenario slår in.
Budgettaket verkar fungera. Idag anmälde ett nytt stall intresse, Litespeed med Gascoyne i bakgrunden. De pengar som krävs för att dra igång tycks inte vara så svåra att ragga ihop vilket tyder på att summan ligger långt under sportens marknadsvärde. Nu är det med andra ord billigt att gå med. Tanken med budgettaket är ju också att stallen ska kunna bedriva sin verksamhet på affärsmässiga grunder utifrån racingen som kärnverksamhet. Det kommer också att förenkla i förhandlingar med stallen eftersom FIA kommer att förhandla med stall som har beslutet om sin medverkan i sina egna händer till skillnad fårn stall som Renault eller Toyota.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Nu är det också officiellt att Lola ansöker om en plats i F1 till nästa säsong, under det regelverk som är presenterat, förstås.
Ja, Lola är fina ersättare till legendarerna Ferrari! Lola har en pole, tre pallplatser och kört ihop 43 poäng på 148 försök. Precis sådana här legender/sopor som fansen vill se ute på banorna!
Att det behövs budjettak vet alla, även FOTA som arbetat bra och försöker lösa det. Mitt förtroende för FIA är numera noll, då de inte ens lyssnar på FOTA och kan prata med dem. Istället kommer de med idiotiska förslag som saknar förankring av både fans och stall, och drar det via media. Jag uppmanar nu FIA med Max Mosley i spetsen att lägga prestigen åt sidan och kavla upp ärmarna och sätta sig ned tillsammans med stallen och lösa det här. Är det några som vi kan undvara så är det FIA, då de gamla gubbarna har tappat verklighetsförankring!
Briatore maintains no team ideally wants to leave F1, that it is a last resort, but insists motor sport's world governing body and Mosley have to be more flexible rather than dictatorial.
"The teams are F1 and the international federation should simply be the referee," said outspoken Italian Briatore.
"The rules should be written by us. They can't be imposed by Max without him speaking to anyone. That's an unacceptable way to work.
"The FIA throws at us a new thing every week; we've gone from medals to diffusers with embarrassing thoughtlessness and we can't go on like this. We must protect the work of our employees."
Hur mycket har inte alla regeländringarna faktist kostat genom åren? Jag är rätt övertygad om att övergången från V10 till V8 kostade en riktigt vacker slant tex även om detta nu inte är en regeländring som jag var något emot utan förstår att farten var tvungen att sänkas. Sen är det tråkigt att inte längre få se en topphastighet på 368km/h på Monzas raksträckor dock.
Regeln om varvspärrade motorer fattar jag inte överhuvudtaget då detta kan vara något som hindrar omkörningar ännu mer.
Nu hoppas jag bara att Max åker på en rejäl förlust och får böja sig för stallen för en gångs skull och inte enbart får böja sig för någon tysktalande dominatrix
Dagon skrev:Jag tycker Flavio säger det hela rätt bra.
Briatore maintains no team ideally wants to leave F1, that it is a last resort, but insists motor sport's world governing body and Mosley have to be more flexible rather than dictatorial.
"The teams are F1 and the international federation should simply be the referee," said outspoken Italian Briatore.
"The rules should be written by us. They can't be imposed by Max without him speaking to anyone. That's an unacceptable way to work.
"The FIA throws at us a new thing every week; we've gone from medals to diffusers with embarrassing thoughtlessness and we can't go on like this. We must protect the work of our employees."
Hur mycket har inte alla regeländringarna faktist kostat genom åren? Jag är rätt övertygad om att övergången från V10 till V8 kostade en riktigt vacker slant tex även om detta nu inte är en regeländring som jag var något emot utan förstår att farten var tvungen att sänkas. Sen är det tråkigt att inte längre få se en topphastighet på 368km/h på Monzas raksträckor dock.
Regeln om varvspärrade motorer fattar jag inte överhuvudtaget då detta kan vara något som hindrar omkörningar ännu mer.
Nu hoppas jag bara att Max åker på en rejäl förlust och får böja sig för stallen för en gångs skull och inte enbart får böja sig för någon tysktalande dominatrix
Poängen med budgetreglementet är att tekniska regeländringar inte kommer att fördyra för stallen, så det borde Briatore välkomna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:Nu är det också officiellt att Lola ansöker om en plats i F1 till nästa säsong, under det regelverk som är presenterat, förstås.
Ja, Lola är fina ersättare till legendarerna Ferrari! Lola har en pole, tre pallplatser och kört ihop 43 poäng på 148 försök. Precis sådana här legender/sopor som fansen vill se ute på banorna!
Att det behövs budjettak vet alla, även FOTA som arbetat bra och försöker lösa det. Mitt förtroende för FIA är numera noll, då de inte ens lyssnar på FOTA och kan prata med dem. Istället kommer de med idiotiska förslag som saknar förankring av både fans och stall, och drar det via media. Jag uppmanar nu FIA med Max Mosley i spetsen att lägga prestigen åt sidan och kavla upp ärmarna och sätta sig ned tillsammans med stallen och lösa det här. Är det några som vi kan undvara så är det FIA, då de gamla gubbarna har tappat verklighetsförankring!
Det är inget som hindrar Ferrari från att vara med utom dem själva. Sedan tror jag att poängen med hela omstruktureringen är att inte behöva överlägga med stallen. Det är just det man vill komma ifrån. Den maktstruktur som har skapats, med FIA, FOM och FOTA, fungerar inte. I princip anser jag att det är FIA som ska bestämma reglerna. Deras delegater är, eller ska åtminstone vara demokratiskt valda och deras maktutövning har ingen anledning att skilja sig från vilken demokratiskt vald regering som helst. I Sverige representerar regeringen folkets vilja, den fattar beslut som rör näringsliv vare sig näringslivet anser det bra eller dåligt. Synpunkter inhämtas förstås men motparterna betraktas inte som jämlikar i en förhandling eftersom det underminerar själva demokratin. På samma sätt bör FIA fungera. Sedan finns det förstås anledning att se över om demokratin inom FIA fungerar.
De stall som inte gillar läget bör istället starta en egen serie. Lyckas de bättre än FIA så är jag den förste att gratulera. För mig är den här omstruktureringen ett nödvändigt ont. FIA och FOTA kommer aldrig att komma nånvart oavsett vem som sitter vid rodret på FIA. Antingen måste det sitta en Mosley där eller någon som går i stallens ledband.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Dagon skrev:Jag tycker Flavio säger det hela rätt bra.
"We must protect the work of our employees."
Det är väl likadant hos Ferrari som måste behålla hela styrkan på dataavdelningen. Vem ska annars kunna kolla telemetrin i realtid när Kimis skitbil packar ihop?
Det är väl likadant hos Ferrari som måste behålla hela styrkan på dataavdelningen. Vem ska annars kunna kolla telemetrin i realtid när Kimis skitbil packar ihop?
Det är ju inget fel på bilen, det är ju Kimi som kör sönder den om man ska tro allt som skrivs här
JTarnstrom skrev:Renault har tappat drygt 30 procent av sin försäljning första kvartalet jämfört med fjolåret. Att tro att Renualt ska kunna garantera en fortsatt satsning på F1 under dessa förhållanden är naivt.
Hur stor kostnad är F1 deltagandet för Renault?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Tycker att han är riktigt dum. Det hade varit bättre att ha en dialog med FOTA om dom nya reglerna innan dom presenterades . Fast han gav en öppning när han sa att FOTA är välkomna med ett annat förslag.
Ecclelstone verkade säker på att man kom överens om det inte kommer att bli en tävling där dom tävlande har olika regler.
Det är inte första gången Max får ändra sig. Det händer hela tiden, fast det verkar inte så när man läser hans uttalanden.
Pastis skrev:Att det behövs budjettak vet alla, även FOTA som arbetat bra och försöker lösa det.
Varför behövs det? Det är, som någon sa, planekonomi och är det nåt som historien lärt oss så är det att det är ett system som inte fungerar.
Och det går förstås omöjligen att övervaka.
Vore det inte enklare med strikta regelbegränsningar som gör utveckling i stort sett verkningslös? Alternativt kan man tänka sig "tillåta" utveckling av komponenter som kommer vanliga bilar till godo, t.ex. KERS.
Tycker att han är riktigt dum. Det hade varit bättre att ha en dialog med FOTA om dom nya reglerna innan dom presenterades . Fast han gav en öppning när han sa att FOTA är välkomna med ett annat förslag.
Ecclelstone verkade säker på att man kom överens om det inte kommer att bli en tävling där dom tävlande har olika regler.
Det är inte första gången Max får ändra sig. Det händer hela tiden, fast det verkar inte så när man läser hans uttalanden.
Stallen hade ju inget att komma med. Då sade Mosley att det är nog bäst att de går och sätter sig i möte för att ta fram det förslaget då.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Han är fullständigt iskall. Jag bara älskar när han säger att de team som inte anmäler sig nu kan befinna sig en situation när det inte finns några platser kvar. "Då kan de tvingas köpa ut något av de nya teamen. De bör ha det i åtanke." Och sedan när han hänger ut Howett och kallar honom för barnslig.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Pastis skrev:Att det behövs budjettak vet alla, även FOTA som arbetat bra och försöker lösa det.
Varför behövs det? Det är, som någon sa, planekonomi och är det nåt som historien lärt oss så är det att det är ett system som inte fungerar.
Och det går förstås omöjligen att övervaka.
Vore det inte enklare med strikta regelbegränsningar som gör utveckling i stort sett verkningslös? Alternativt kan man tänka sig "tillåta" utveckling av komponenter som kommer vanliga bilar till godo, t.ex. KERS.
Om vi fortsätter med obegränsade budjetar så är det bara snart biltillverkarna kvar. Ingen annan och knappt de har råd! Det är vansinne att ha 1500 anställda för att bygga två bilar som ska tävla 16-18 helgen per år.
Pastis skrev:Om vi fortsätter med obegränsade budjetar så är det bara snart biltillverkarna kvar. Ingen annan och knappt de har råd! Det är vansinne att ha 1500 anställda för att bygga två bilar som ska tävla 16-18 helgen per år.
Det är i så fall bara att frysa all utveckling av bilarna nu (bilarna låses in mellan tävlingarna), förbjuda alla tester, tillåta ett set däck, en motor och en växellåda per säsong. Mycket enklare.
Det går aldrig att kontrollera hur mycket stallen spenderar på f1-bilarna. Toyota t.ex. har en total R&D-budget på 7 miljarder dollar. Det kan utan problem svälja en hel del F1-utveckling där utan att nån har en susning.
Tycker att han är riktigt dum. Det hade varit bättre att ha en dialog med FOTA om dom nya reglerna innan dom presenterades . Fast han gav en öppning när han sa att FOTA är välkomna med ett annat förslag.
Ecclelstone verkade säker på att man kom överens om det inte kommer att bli en tävling där dom tävlande har olika regler.
Det är inte första gången Max får ändra sig. Det händer hela tiden, fast det verkar inte så när man läser hans uttalanden.
Stallen hade ju inget att komma med. Då sade Mosley att det är nog bäst att de går och sätter sig i möte för att ta fram det förslaget då.
Geer skrev:
Tycker att han är riktigt dum. Det hade varit bättre att ha en dialog med FOTA om dom nya reglerna innan dom presenterades . Fast han gav en öppning när han sa att FOTA är välkomna med ett annat förslag.
Ecclelstone verkade säker på att man kom överens om det inte kommer att bli en tävling där dom tävlande har olika regler.
Det är inte första gången Max får ändra sig. Det händer hela tiden, fast det verkar inte så när man läser hans uttalanden.
Stallen hade ju inget att komma med. Då sade Mosley att det är nog bäst att de går och sätter sig i möte för att ta fram det förslaget då.
Precis. Han backade.
Han backade inte på nånting. Han var ju mer än glad att slippa två klasser. nu blir det bara en. Om sedan Ferrari är med eller ej är en annan femma. De får om de vill men väntar de för länge med att anmäla sig får de köpa ut något av de nya teamen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
JTarnstrom skrev:
Stallen hade ju inget att komma med. Då sade Mosley att det är nog bäst att de går och sätter sig i möte för att ta fram det förslaget då.
Precis. Han backade.
Han backade inte på nånting. Han var ju mer än glad att slippa två klasser. nu blir det bara en. Om sedan Ferrari är med eller ej är en annan femma. De får om de vill men väntar de för länge med att anmäla sig får de köpa ut något av de nya teamen.
Som sagt f1 har sagt sitt .gött att man han se det live innan det dog ut .