Inget tankstopp 2010
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Inget tankstopp 2010
Vad man kan läsa här på Forza och andra ställen är att det inte tillåts att tanka fr.o.m nästa år. Men jag kan inte se att det står något om att de ska ha samma storlek på tankarna nu som 2010. Någon som vet?
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det behöver man inte veta, dom får inte plats med tillräckligt i dagen tankar. Så dom måste ha en släpkärra efter med en extra dunk
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Ahh det blir som husvagnsrally i fortsättningen
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Hur är det nu för tiden, finns det någon regel för hur stor tanken får vara? På 80-talet var det väl 220 liter tror jag och med dagens teknik skulle det kunna räcka för ett 30 mil långt lopp. Men nu har jag en känsla av att tankarna inte rymmer mer än runt 100 liter.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
De kan fortfarande göra bort sig vid däcksbytena Vore kanon om vi får soppamängder ämnade endast för kvalet som silverkatten är inne på men har vi sett nån kommande regeländring där?olag skrev:Tankningen är ju en del av tjusningen i sporten..Ett misslyckat depåstopp..tex Ferrari 2008 kan ändra planeringarna snabbt..
Tråkigt att dom tar bort det..
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det har bara varit en del av tjusningen av sporten sedan 1994.olag skrev:Tankningen är ju en del av tjusningen i sporten..Ett misslyckat depåstopp..tex Ferrari 2008 kan ändra planeringarna snabbt..
Tråkigt att dom tar bort det..
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Som reglerna för nästa år ser ut i dagsläget och om jag tolkar det rätt så får man tanka bilarna efter kvalet.Patrik L skrev:Vore kanon om vi får soppamängder ämnade endast för kvalet som silverkatten är inne på men har vi sett nån kommande regeländring där?
Regel 29.1 b har skrivits om från
tillFuel may not be added to nor removed from any car eligible to take part in Q3 between the start of Q3 and the start of the race, unless any eligible car was unable to take part in which case c) below will apply.
Refuelling during a race is forbidden.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Det var då jag börja följa det..Så det har funnits alltid för migJTarnstrom skrev:Det har bara varit en del av tjusningen av sporten sedan 1994.olag skrev:Tankningen är ju en del av tjusningen i sporten..Ett misslyckat depåstopp..tex Ferrari 2008 kan ändra planeringarna snabbt..
Tråkigt att dom tar bort det..
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Då blir det kanske så att man ligger och sparar på soppa i slutet av loppen för dom vågar inte gasa på för att få lite bättre placering..Razor skrev:Som reglerna för nästa år ser ut i dagsläget och om jag tolkar det rätt så får man tanka bilarna efter kvalet.Patrik L skrev:Vore kanon om vi får soppamängder ämnade endast för kvalet som silverkatten är inne på men har vi sett nån kommande regeländring där?
Regel 29.1 b har skrivits om fråntillFuel may not be added to nor removed from any car eligible to take part in Q3 between the start of Q3 and the start of the race, unless any eligible car was unable to take part in which case c) below will apply.Refuelling during a race is forbidden.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Måste säga att jag gillar beslutet att förbjuda tankning. Då blir det utrymme för mer långsiktiga strategier i loppen och inte tre sprintlopp som nu. Gynnar mer konservativa förare som kan konsten att planera ett lopp. Mer omkastningar i slutet på loppet och fler förare som faller genom fältet på slutet kanske.
Sen får vi se ultrasnabba däcksbyten igen, vad har vi för rekord tidsmässigt på ett depåstopp med bara däcksbyten? 3,9 sekunder av Ferrari?
Sen får vi se ultrasnabba däcksbyten igen, vad har vi för rekord tidsmässigt på ett depåstopp med bara däcksbyten? 3,9 sekunder av Ferrari?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Har ni missat det här?
Från Sporting Regulations 2010
Från Sporting Regulations 2010
6.1 The Formula One World Championship driver's title will be awarded to the driver who has been classified first in the greatest number of races, all official results from the Championship season being taken into account. Points will be awarded to all drivers in accordance with Article 6.4 below and, in the event that two or more drivers win an equal number of races, the driver with the greatest number of points will be awarded the driver’s title.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men det var väl klart sedan tidigare, när de backade från det för i år?Razor skrev:Har ni missat det här?
Från Sporting Regulations 20106.1 The Formula One World Championship driver's title will be awarded to the driver who has been classified first in the greatest number of races, all official results from the Championship season being taken into account. Points will be awarded to all drivers in accordance with Article 6.4 below and, in the event that two or more drivers win an equal number of races, the driver with the greatest number of points will be awarded the driver’s title.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Inte trodde jag heller att det här "flest vinster= världsmästare" hade godkänts av alla parter - verkar vara ett mycket ensidigt och diktatoriskt beslut fårn FIAs sida.Razor skrev:Ja, men det har liksom drunknat i de nya förändringarna.
Man kan anta att regeln komer att medverka till att det utkristalliseras än mer en "första-förare" i stallen.............inte bra.
Okey, kanske det blir mer figth om vinnarsplatsen i loppen men ändå....nej.
Och så vill jag ha kvalen tillbaka med en bil i sänder - nu är ju sista minuten/sekunderna bara för tv-tittarna att intensivt försöka följa med lägestabellen när bilarna kör över mållinjen - speciellt i Q3.
Senast redigerad av guuben den tis maj 05, 2009 08:07, redigerad totalt 1 gång.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Bränsletanken TORDE ännu vara cirka 150 liter (om inte det har ändrats de två senaste åren). 150 liter hade åtminstone Honda....TROR jag .
Bränsletankens volym kan väl nån räkna ut vad den kan vara maximalt (bil med mest körda tävlingsvarv). Vem har kört flest varv i år före depåstopp och utan safetycar.
Bränsletankens volym kan väl nån räkna ut vad den kan vara maximalt (bil med mest körda tävlingsvarv). Vem har kört flest varv i år före depåstopp och utan safetycar.
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vad jag läste var det för att slippa dra med tankriggarna till varje tävling, vet inte hur de tänkt tanka i garagen då dock. Sen är det alltid säkrare att slippa tanka även om det inte hänt så många olyckor på senare tid p.g.a. det.Gevalia skrev: Vad är meningen med att ta bort tankstopp (mer än att ändra förutsättningarna........igen)?
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Varför kan man inte göra saker som tankning, däcksbyte mm frivilligt?
Poängen måste ändå vara att se vem som avverkar en racedistans på kortast tid, med eller utan däcksbyte / tankstopp!!!!
Poängen måste ändå vara att se vem som avverkar en racedistans på kortast tid, med eller utan däcksbyte / tankstopp!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Tankstopp är inte nytt inom F1 !
Det hände ett år med Lill-Lövis Johansson !
När han körde för Ferrari (osäker stallet) och på Monza banan tog hans soppan slut sista varvet när han ledde loppet ! Han kunde fått sin enda Grand Prix vinst någonsin !
Typisk just detta året var det tankstopp (jag vet inte om det var hela F1 säsongen?)
Jag skriver det här ur mitt minne....
Det hände ett år med Lill-Lövis Johansson !
När han körde för Ferrari (osäker stallet) och på Monza banan tog hans soppan slut sista varvet när han ledde loppet ! Han kunde fått sin enda Grand Prix vinst någonsin !
Typisk just detta året var det tankstopp (jag vet inte om det var hela F1 säsongen?)
Jag skriver det här ur mitt minne....
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du minns fel. Det var på Imola 1985 och tankstopp var inte tillåtna på den tiden.REP skrev:Tankstopp är inte nytt inom F1 !
Det hände ett år med Lill-Lövis Johansson !
När han körde för Ferrari (osäker stallet) och på Monza banan tog hans soppan slut sista varvet när han ledde loppet ! Han kunde fått sin enda Grand Prix vinst någonsin !
Typisk just detta året var det tankstopp (jag vet inte om det var hela F1 säsongen?)
Jag skriver det här ur mitt minne....
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: sön sep 09, 2007 23:11
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
Nu ska man inte få tanka bilarna längre, detta kommer att bli F1´s spik i kistan man får bara se bilar som åker runt,runt och runt en bana, men det blir ju däcks byten säger ni då men det tar typ 4 sekunder och sen ut igen, själva däcksbytet strular ju inte så ofta, men det gör tankningen ibland och ger en viss spänning då, nä tror inte på det, nästa gång så får dom inte byta däck heller för att spara pengar o.s.v
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Framtiden får utvisa vad som händer om det nu inte kommer att tankas under loppen.
Skillnaden mellan fulltankad och slatten som är kvar mot slutet innebär en betydligt större viktskillnad mot vad de behöver ta hänsyn till idag.
I kombination med de olika däckstyperna som används i dag och Kers kan det bli intresanta race.
Är det inte dessutom så att Kers får användas under längre tid/per varv nästa år?
Skillnaden mellan fulltankad och slatten som är kvar mot slutet innebär en betydligt större viktskillnad mot vad de behöver ta hänsyn till idag.
I kombination med de olika däckstyperna som används i dag och Kers kan det bli intresanta race.
Är det inte dessutom så att Kers får användas under längre tid/per varv nästa år?
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ja, det vore ju synd om loppen avgörs på banan och inte i depån eller genom snabba in- och utvarv. Ingen kommer vilja se skiten!Boxerman skrev:Nu ska man inte få tanka bilarna längre, detta kommer att bli F1´s spik i kistan man får bara se bilar som åker runt,runt och runt en bana, men det blir ju däcks byten säger ni då men det tar typ 4 sekunder och sen ut igen, själva däcksbytet strular ju inte så ofta, men det gör tankningen ibland och ger en viss spänning då, nä tror inte på det, nästa gång så får dom inte byta däck heller för att spara pengar o.s.v
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Inga tankstopp och inga däcksvärmare gör att de kommer starta 220-240 kilo tyngre än de kör idag och med helt annorlunda sätt att tackla lopp jämfört med idag. En besparing kan ju bli att det bara behövs ett däck för en helg, en kostnadsökning lär vara att nästan hela bilen måste byggas om. IGEN!!!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Däcksbytena strular inte så mycket eftersom dom har god tid på sig pga tankningen.Boxerman skrev:Nu ska man inte få tanka bilarna längre, detta kommer att bli F1´s spik i kistan man får bara se bilar som åker runt,runt och runt en bana, men det blir ju däcks byten säger ni då men det tar typ 4 sekunder och sen ut igen, själva däcksbytet strular ju inte så ofta, men det gör tankningen ibland och ger en viss spänning då, nä tror inte på det, nästa gång så får dom inte byta däck heller för att spara pengar o.s.v
Med total stress kan mycket hända, som i DTM tex.
Men om dom skall ta mer bränsle, blir det inte farligare då vid ev olycka?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Njaäeh, den stora risken med tankandet är i samband med anslutningen av slangen. Tankarna är dämpade celler med soppa som i stort sett absorberas av materialet och fördelar ut så man slipper skvalp och liknande. De sitter dessutom så till att det är det sista som demoleras vid "impact". (I stort sett runt ryggstödet på föraren och uppifrån och ner och delvis på båda sidorna.)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Okej , man får inte tanka men om man går in i depån och skvätter i ett par liter i alla fall vad händer då? Blir man ner flyttat 5-10 platser eller kanske avstängd till och med.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Brandrisken ute på banan, i samband med olyckor ökar naturligtvis om bilarna är fulltankade, men det ska väldigt mycket till för att det ska börja brinna. Sedan tankstoppen infördes har vi sett betydligt fler bensinbränder i depån än ute på banan (jag kan inte påminna mig en enda bensinbrand ute på banan sedan Berger kraschade på Imola 1989). Att slopa tankstoppen är nog ett säkrare alternativ än att ha dem kvar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Och nu har de backat från det, vinnare blir den med flest poäng.Razor skrev:Har ni missat det här?
Från Sporting Regulations 20106.1 The Formula One World Championship driver's title will be awarded to the driver who has been classified first in the greatest number of races, all official results from the Championship season being taken into account. Points will be awarded to all drivers in accordance with Article 6.4 below and, in the event that two or more drivers win an equal number of races, the driver with the greatest number of points will be awarded the driver’s title.
FIA i ett nötskal.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
After the recent World Motor Sport Council meeting, the FIA published the rules for next year, and Article 6.1 of the sporting regulations said the drivers title 'will be awarded to the driver who has been classified first in the greatest number of races'.
The governing body tried to introduce Bernie Ecclestone's favoured system this year, but the late change was vetoed by the Formula One Teams' Association.
It seems that the Article 6.1 inclusion of 30 April was simply a mistake.
The article now explains that the drivers' title 'will be awarded to the driver who has scored the highest number of points'.
E.A. © CAPSIS International
Source: GMM
The governing body tried to introduce Bernie Ecclestone's favoured system this year, but the late change was vetoed by the Formula One Teams' Association.
It seems that the Article 6.1 inclusion of 30 April was simply a mistake.
The article now explains that the drivers' title 'will be awarded to the driver who has scored the highest number of points'.
E.A. © CAPSIS International
Source: GMM
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta