Å där kom den!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Å där kom den!

Inlägg av JTarnstrom »

McLaren has been summoned to appear before the FIA's World Motor Sport Council on April 29 to answer charges that it has brought the sport into disrepute.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hoppla... det här ska bli riktigt intressant.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Oväntat. :-?
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

EnzoF1 skrev:Hoppla... det här ska bli riktigt intressant.
Eller bara tjatigt, larvigt, löjligt, onödigt?
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Vad kan det leda till? Böter, kanske avstängning mindre troligt. Men stor pinsamhet är ofrånkomligt Frågan är om dom kommer att förlora någon sponsor, det kan väl inte vara så hippt och bli förknippad med ett gäng ljungande busar.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

platt skrev:Vad kan det leda till? Böter, kanske avstängning mindre troligt. Men stor pinsamhet är ofrånkomligt Frågan är om dom kommer att förlora någon sponsor, det kan väl inte vara så hippt och bli förknippad med ett gäng ljungande busar.
FIA gör nu allt för att bli av med McLaren..Det kvittar vad fan dom gör så åker dom dit.

Rena Häxjakten är det.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

McLaren är uträknade:

The FIA claims that McLaren may have broken the regulations on five counts, that:

* on 29 March, 2009, told the stewards of the Australian Grand Prix that no instructions were given to Hamilton in Car No. 1 to allow Trulli in Car no. 9 to pass when both cars were behind the safety car, knowing this statement to be untrue:

* procured its driver Hamilton the current World Champion, to support and confirm this untrue statement to the stewards:

* although knowing that as a direct result of its untrue statement to the stewards, another driver and a rival team had been unfairly penalised, made no attempt to rectify the situation either by contacting the FIA or otherwise:

* on 2 April, 2009, at a second hearing before the stewards of the Australian Grand Prix, (meeting in Malaysia) made no attempt to correct the untrue statement of 29 March but, on the contrary, continued to maintain that the statement was true, despite being allowed to listen to a recording of the team instructing Hamilton to let Trulli past and despite being given more than one opportunity to correct its false statement:

* on 2 April, 2009, at the second stewards´ hearing, procured its driver Hamilton to continue to assert the truth of the false statement given to the stewards on 29 March, while knowing that what he was saying to the stewards was not true.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:McLaren är uträknade:

The FIA claims that McLaren may have broken the regulations on five counts, that:

* on 29 March, 2009, told the stewards of the Australian Grand Prix that no instructions were given to Hamilton in Car No. 1 to allow Trulli in Car no. 9 to pass when both cars were behind the safety car, knowing this statement to be untrue:

* procured its driver Hamilton the current World Champion, to support and confirm this untrue statement to the stewards:

* although knowing that as a direct result of its untrue statement to the stewards, another driver and a rival team had been unfairly penalised, made no attempt to rectify the situation either by contacting the FIA or otherwise:

* on 2 April, 2009, at a second hearing before the stewards of the Australian Grand Prix, (meeting in Malaysia) made no attempt to correct the untrue statement of 29 March but, on the contrary, continued to maintain that the statement was true, despite being allowed to listen to a recording of the team instructing Hamilton to let Trulli past and despite being given more than one opportunity to correct its false statement:

* on 2 April, 2009, at the second stewards´ hearing, procured its driver Hamilton to continue to assert the truth of the false statement given to the stewards on 29 March, while knowing that what he was saying to the stewards was not true.
Att de lär befinnas skyldiga till det där lär ju vara utom tvekan, frågan är vad det kan bli tal om för bestraffning. De har ju en del som ligger dem i fatet från härom året.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

olag skrev:
platt skrev:Vad kan det leda till? Böter, kanske avstängning mindre troligt. Men stor pinsamhet är ofrånkomligt Frågan är om dom kommer att förlora någon sponsor, det kan väl inte vara så hippt och bli förknippad med ett gäng ljungande busar.
FIA gör nu allt för att bli av med McLaren..Det kvittar vad fan dom gör så åker dom dit.

Rena Häxjakten är det.
Självförvållat enligt mig, dom borde bli riktigt brända så att dom och andra lär sig att följa spelets regler. Synd att det ska vara McLaren som får spå när det har förekommit så mycket regel brått/fusk genom åren som bara slunkit förbi
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

platt skrev:
olag skrev:

Rena Häxjakten är det.
Självförvållat enligt mig, dom borde bli riktigt brända så att dom och andra lär sig att följa spelets regler. Synd att det ska vara McLaren som får spå när det har förekommit så mycket regel brått/fusk genom åren som bara slunkit förbi
Precis vad jag menade..
Hannu

Inlägg av Hannu »

Det här gör mig mest förbannad. Att man medvetet försöker sno åt sig poäng från en annan förare och stall genom att ljuga.

Botten är nådd :down:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Hannu skrev:

Det här gör mig mest förbannad. Att man medvetet försöker sno åt sig poäng från en annan förare och stall genom att ljuga.

Håller med. Det är riktigt illa. Och jag ser inte att Hamilton var en mindre fuskare än Ryan.

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Träligt.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

:D
ninja666

Inlägg av ninja666 »

och nu får Mr Ryan sparken. är det bra eller dåligt för trovärdigheten? inte vet jag, kanske bara en konsekvens.
Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

De e väl bara att lägga ner hela skiten. :down:
Det är ju bara girighet, alltihopa...
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

ninja666 skrev:och nu får Mr Ryan sparken. är det bra eller dåligt för trovärdigheten? inte vet jag, kanske bara en konsekvens.
Det är för sent. Ändrar ingenting.

Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Ralf Schumacher som var stand in för Niki Lauda i tysk-tv sa att han hade gjort likadant när han var aktiv. Teamen bestämmer vad som skall sägas och förarna lyder.
Tiderna när förare som James Hunt, Ayrton Senna och Eddie Irvine som sa vad dom ville när som helst är förbi.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Tacka vet jag när Prost gav bort pokalen, då blev farbror Ron arg :D
I was misled and that is the way it went
Hannu

Inlägg av Hannu »

Jävligt dålig ursäkt att skylla på att man blev tillsagd att ljuga.

Då är man ju än mer medveten om sitt uppsått med att inte tala sanning och då borde straffet bli hårdare enligt min mening.

Sen att stallen säger åt sina förare att säga vissa saker och inte andra är väl fullt förståeligt men här handlade det ju om ett förhör och på en direkt fråga som lögnen kom. En medveten lögn.

Han borde tagit det som en man istället.
Farsan kan dessutom inte vara till hands hela livet.
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Jag får inte riktigt ihop det, skulle inte den extremt erfarne Ryan ha haft helkoll på situationen när han la ut texten för Lewis innan mötet? Inte lätt att tro att man gamblar på den här nivån med en sån lättpenetrerad historia för så lite att vinna och mycket att förlora. Priset får vi snart veta och de kommer inte komma så billigt undan som hittils, exklusion, köra utan poäng i år? Den typen skulle jag kunna tänka mig, men än värre: de har sålt sin heder, sitt namn. For ever. Min McLaren jacka känns helt plötsligt jävligt trång och vinet smakar korkat, inte lätt att vara ett fan...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:
Hannu skrev:

Håller med. Det är riktigt illa. Och jag ser inte att Hamilton var en mindre
fuskare än Ryan.
Nja, jag vet inte om faktumet att man inte säger något när man vet att en konkurrent blivit felaktigt bestraffad verkligen är så farligt, sett till praxis. Ser man till fotboll, hockey, tennis, etc. så är det väl mer regel än undantag och jag tror inte det är så väldigt annorlunda i gräsrotsracing heller.
Om någon annan förare blir felaktigt dömd för att t.ex. kört om under gulflagg så undrar jag hur många som självmant kliver fram och påpekar det felaktiga?
Däremot är det förstås en annan sak att ljuga om förloppet när man blir direkt tillfrågad och dessutom utomordentligt idiotiskt när man vet att det finns radiotrafik, TV-bilder, o.s.v..

När det gäller själva förhörssituationen så är det helt klart att även Hamilton har sitt egna ansvar att tala sanning och kan inte skylla på stallet, men visst kan det vara en svår situation, speciellt som ung, om en överordnad plötsligt börjar ljuga i förhöret, eller säger till strax innan mötet vilken story man skall hålla sig till. Har man dessutom börjat ljuga så tar det nog emot rejält att erkänna det och många försöker noga reda ut det med fler lögner - se bara all massmediadrev som närmast bygger på att folk snärjer in sig i allt fler lögner istället för att bara lägga fram alla korten på bordet.

Jag har inte varit fast anställd de senaste 20 åren och det har även hänt mig några ggr som konsult/projektanställd att någon som jag är i beroendeställning av, t.ex. chef, fast anställd kollega, etc., plötsligt börjar frisera sanningen under ett möte, sagt till strax innan mötet att vi bör mörka något, eller liknande. Nu har det aldrig varit något jätteallvarligt, men klart obehaglig situation, även om det gått rätt bra då man ju lite försiktigt kan säga att man inte riktigt håller med, utan att på mötet rent ut påtala att den andre ljuger. När det hänt att de sagt till innan så har jag mest låtsas att inte förstå och, med ansträngt leende, säga något om att vi kan ju inte ljuga, så har de tagit tillbaks upplägget, eftersom det märks att man inte är med på sanningsbändandet.
Frågan är bara hur jag hade hanterat det som 20-åring? Inte helt säker att jag hade orkat säga ifrån. Lätt att flyta med det som känns enklast för stunden. (Som konsult känns det dock inte som någon helt framkomlig väg i längden, eftersom man ju är tämligen körd om det väl kommer fram senare att man ljugit - men vissa verkar ju kunna gå igenom livet framgångsrikt med det upplägget också.)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Med tanke på hur frispråkig Hamilton har varit efter skandalen, där han har hängt ut stallet och friat sig själv, så verkar han inte sakna mage att säga vad han tycker. Både McLaren och Hamilton förtjänar en ordentlig bestraffning. Dessvärre kommer den väl att bli orimligt hård med tanke på hur FIA brukar agera.

Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Det var riktigt kritiskt för att vara en brittisk tidning...

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Och inte blev det bättre av det här...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/74368
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Inte bra det här! Visst är det bedrövligt att folk ljuger och det är idag mer regel än undantag, se bara på våra toppar i näringslivet och politiker. Att undanhålla information har alltid pågått i racing, men man får ju inte vara hur klumpig som helst. Fattade inte Hamilton/Ryan att det finns radiotrafik/telemetri? Att fortsätta och förneka trots direkta och upprepande frågor från Charlie Whiting och andra tyder bara på att Hamilton är dum i huvudet och har noll koll på det mesta. Han verkar tro att han själv är större än McLaren och gnäller om att lämna stallet. Fan, killen har fått räkmackan betald av stallet under många år! Varför blir jag inte förvånad!? :barf:

Tyvärr kommer det här åter att flytta fokus från racing till mötesrum och vissa kommer att bli bittra för att McLaren fälls och klaga på häxjakt och liknade.
Bild
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pastis skrev:Varför blir jag inte förvånad!?
Han är Rons gosse... äpplet faller ju som bekant inte så långt från päronträdet.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Razor skrev:
Pastis skrev:Varför blir jag inte förvånad!?
Han är Rons gosse... äpplet faller ju som bekant inte så långt från päronträdet.
Där har vi det! :P
Bild
Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

ICA förhör.... jag trodde det va COOP.... :o
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Med tanke på vilken lågprissoppa det är så ligger nog Lidl närmare till hands än både ICA och COOP.

Äntligen!
Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

Tänkte närmast på "återbäringen".... :oops:
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det borde räcka som straff att de inte fick några poäng alls från Melbourne. Att straffa dem ännu en gång verkar bara konstigt. Däremot kan jag förstå om man ger dem en ordentlig varning om det skulle hända igen, så blir de uteslutna under ett antal lopp av säsongen.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Låg vattens märket är väl ändå pant kvittot.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Sami skrev:Det borde räcka som straff att de inte fick några poäng alls från Melbourne. Att straffa dem ännu en gång verkar bara konstigt. Däremot kan jag förstå om man ger dem en ordentlig varning om det skulle hända igen, så blir de uteslutna under ett antal lopp av säsongen.
Fast vad gäller den rent sportsliga aspekten så är det ju som du säger, de blev diskade från loppet. Nu handlar det ju om den berömda "bring the sport into disrepute"-paragrafen, dvs att deras agerande ger upphov till så mycket negativ press kring sporten.

GMD

Inlägg av GMD »

Det är ju helt sanslöst att F1 måste vara så beroende av skandaler hela tiden. Hamilton och McLaren har varit stygga pojkar, men nu får det faktiskt räcka. I min mening har de redan bestraffats för det. Det här blir bara tråkigt. FIA har ju faktiskt också ett eget ansvar vad gäller att inte dra vanära över "sporten".
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

GMD skrev:Det är ju helt sanslöst att F1 måste vara så beroende av skandaler hela tiden. Hamilton och McLaren har varit stygga pojkar, men nu får det faktiskt räcka. I min mening har de redan bestraffats för det. Det här blir bara tråkigt. FIA har ju faktiskt också ett eget ansvar vad gäller att inte dra vanära över "sporten".
Nåja, att ljuga för att på bekostnad av andra tävlande få en extra poäng ska fanimig bestraffas hårdare än diskning i det aktuella loppet. Nu pratar jag inte om livstids avstängning, men typ 3-4 lopps avstängning för föraren vore väl rimligt, samt ett svidande straff för stallet. Med andra ord, göra det mer eller mindre omöjligt för föraren att vara med och slåss om årets titel.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror att McLarens försvar kommer att gå ut på att de trodde att radiotrafiken var tagen i beaktande redan under det första förhöret, åtminstone om man ska tro Adam Cooper på Autosport.

Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

Skulle ju vara kul om Hamilton slutade hos McLaren, och tog Massas plats i Ferrari. Då blev det nog åka av....? :up:
Sen kunde ju Kovalainen ta över efter Alonso, i Renault.... :up:

:spec:

Jag bara retas. Jag tycker det har varit så tyst på forumet.
Det klart, det har ju varit påsk å allt...
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Frankie

Inlägg av Frankie »

Jaha , men det måste ju betyda att Alonso går till Ferrari och att Kimi och Massa går till McLaren...Nä det var ingen kul idé eller? :D
Heja Kimi