KINAS GP 2009 - SHANGHAI. Lopp 3 av 17
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
KINAS GP 2009 - SHANGHAI. Lopp 3 av 17
Loppets officiella namn: 2009 FORMULA 1 CHINESE GRAND PRIX
Banbeskrivning: Shanghai
Banlängd: 5.451 km, antal varv: 56, startförskjutning: 0.190 km, distans: 305.066 km
Bensinförbrukning 2008: 2.60 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.38 sekunder
Depåfönster, 56 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 16-27, 35-41
3 stopp: 14-19, 25-30, 38-43
Tidschema (Bästa tid från 2008 inom parantes)
Fredag 2009-04-17, CET
Träning 1 04:00-05:30 (L.Hamilton - McLaren 1:35.630)
Träning 2 08:00-09:30 (L.Hamilton - McLaren 1:35.750)
Lördag 2009-04-18, CET
Träning 3 05:00-06:00 (N.Heidfeld - BMW Sauber 1:36.061)
Kvalificering 08:00-09:00 (L.Hamilton - McLaren 1:36.303)
Söndag 2009-04-19, CET
Lopp 09:00-11:00
Alla fem segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:31:57,403
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:37:58,395
2006: Michael Schumacher - Ferrari # 1:37:32,747
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:39:53,618
2004: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:29:12,420
Alla fem kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:36,303
2007: Lewis Hamilton - McLaren # 1:35,908
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:44,360
2005: Fernando Alonso - Renault # 1:34,080
2004: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:34,012
© Forza Motorsport 1998 - 2009. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
"The Empire Strikes Back" börjar här.
Både Ferrari och McLaren kommer ha hämtat sig en del från den initiala chocken, men är fortfarande inte främreled-bilar. I alla fall inte kvalet. Möjligen kan McLaren räkna med att få vara med i Q3 och de båda Ferraribilarna, i den händelse att de håller hela kvalet ut med kers kanske de kan räkna med placeringar i topp 6, som i sin tur självklart ger utrymme för poängplatser i rejset.
Det återstår att se dock, för som Ferrari märkt nu och glömt bort allteftersom Italienare tagit över (de är kända för att leva i sin egna värld något hundratal år tillbaks i tiden när de var stormakt på nå't sätt) rodren och tar det ena beslutet märkligare än det andra utan att någon radar upp dem som ankamman gör med sina barn och skickar dem i plurret.
De har troligen ännu inte fått klart med nya chassin med nya golv klara att monteras på bilarna och jag tror inte heller att förvirringen över Schumis närvaro heller har lagt sig. Jag tror nämligen att det finns massor av folk inom stallet som av gammal vana går omkring och bockar och bugar för gamle scummi i stället för att koncentrera sig på sina uppgifter. Tids nog kommer de glömma verktyg i cockpit, missa att skruva fast däck, presentera flera kers enheter med rökutvecklingar som följd, för att sen överge dem helt och spara in den vikten om nu inte Magneti Marelli kommer på någon att rådfråga om hur de ska få den satans härveln att fungera.
Fattas nu bara att de kör svarta noskoner i Kina och dyker upp med rödsprängda ögon och sympatiserar med jordbävningsoffer mera än koncentrerar sig på fart och strategi som borde vara deras huvuduppgift.
Heikki Kovalainen... Sluta skyll allt på dig själv. Man såg ju tydligt att bilen betedde sig konstigt före den gick av. Är man ensam orsak till fler sånt där är problemet lättlöst. Precis lika lättlöst som sossarnas tapp i Lundby-Wedin affären.
Både Ferrari och McLaren kommer ha hämtat sig en del från den initiala chocken, men är fortfarande inte främreled-bilar. I alla fall inte kvalet. Möjligen kan McLaren räkna med att få vara med i Q3 och de båda Ferraribilarna, i den händelse att de håller hela kvalet ut med kers kanske de kan räkna med placeringar i topp 6, som i sin tur självklart ger utrymme för poängplatser i rejset.
Det återstår att se dock, för som Ferrari märkt nu och glömt bort allteftersom Italienare tagit över (de är kända för att leva i sin egna värld något hundratal år tillbaks i tiden när de var stormakt på nå't sätt) rodren och tar det ena beslutet märkligare än det andra utan att någon radar upp dem som ankamman gör med sina barn och skickar dem i plurret.
De har troligen ännu inte fått klart med nya chassin med nya golv klara att monteras på bilarna och jag tror inte heller att förvirringen över Schumis närvaro heller har lagt sig. Jag tror nämligen att det finns massor av folk inom stallet som av gammal vana går omkring och bockar och bugar för gamle scummi i stället för att koncentrera sig på sina uppgifter. Tids nog kommer de glömma verktyg i cockpit, missa att skruva fast däck, presentera flera kers enheter med rökutvecklingar som följd, för att sen överge dem helt och spara in den vikten om nu inte Magneti Marelli kommer på någon att rådfråga om hur de ska få den satans härveln att fungera.
Fattas nu bara att de kör svarta noskoner i Kina och dyker upp med rödsprängda ögon och sympatiserar med jordbävningsoffer mera än koncentrerar sig på fart och strategi som borde vara deras huvuduppgift.
Heikki Kovalainen... Sluta skyll allt på dig själv. Man såg ju tydligt att bilen betedde sig konstigt före den gick av. Är man ensam orsak till fler sånt där är problemet lättlöst. Precis lika lättlöst som sossarnas tapp i Lundby-Wedin affären.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Först hackades det på finländare, nu är det italienare som ska få på moppo. Du är väl medveten om att ditt hackande på italienare provocerar (och vem det provocerar), Jari. Nu är det sista chansen innan det röda kortet kommer - lägg av! Har man själv beklagat sig över att andra provocerar med liknande inlägg om finländare är beteendet väldigt märkligt.
Från och med nu gäller för både Jari och Enzo (i synnerhet, regeln gäller förstås alla andra också) att allt irrelevant prat om nationaliteter kommer att leda till ytterligare varning. Nationalitet, etnisk tillhörighet, hudfärg etc kan diskuteras om det är relevant för ämnet, men inte annars.
Jag kommer att slå ned omedelbart på övertramp fortsättningsvis.
Nu är det övergång till trådämnet snarast. Har därför tagit bort en kommentar till mitt moderatorsinlägg.
Moderatorn
Från och med nu gäller för både Jari och Enzo (i synnerhet, regeln gäller förstås alla andra också) att allt irrelevant prat om nationaliteter kommer att leda till ytterligare varning. Nationalitet, etnisk tillhörighet, hudfärg etc kan diskuteras om det är relevant för ämnet, men inte annars.
Jag kommer att slå ned omedelbart på övertramp fortsättningsvis.
Nu är det övergång till trådämnet snarast. Har därför tagit bort en kommentar till mitt moderatorsinlägg.
Moderatorn
Senast redigerad av JTarnstrom den tis apr 07, 2009 09:15, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag tror inte vare sig McLaren eller Ferrari kommer att vara tillbaka i toppen igen. Att Ferrari däremot ska klara sig till Q3 ser jag som en självklarhet, så snabb är bilen ändå.
Nu ser man tydligt hur viktiga Brawn och Schumi var för stallet. I Italien växer missnöjet med framförallt Kimi, men självklart gnälls det även på de övriga i stallet.
Jag tippar ändå Massa på pallen i nästa lopp och hoppas att nån annan än Button vinner, varför inte Vettel?
Nu ser man tydligt hur viktiga Brawn och Schumi var för stallet. I Italien växer missnöjet med framförallt Kimi, men självklart gnälls det även på de övriga i stallet.
Jag tippar ändå Massa på pallen i nästa lopp och hoppas att nån annan än Button vinner, varför inte Vettel?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Italiensk media kan väl vara ganska syrlig precis som engelsk.EnzoF1 skrev:Jag tror inte vare sig McLaren eller Ferrari kommer att vara tillbaka i toppen igen. Att Ferrari däremot ska klara sig till Q3 ser jag som en självklarhet, så snabb är bilen ändå.
Nu ser man tydligt hur viktiga Brawn och Schumi var för stallet. I Italien växer missnöjet med framförallt Kimi, men självklart gnälls det även på de övriga i stallet.
Jag tippar ändå Massa på pallen i nästa lopp och hoppas att nån annan än Button vinner, varför inte Vettel?
Hur kommenterar dom "Felipe-baby" uttalandet? (Nej jag kan inte kolla själv eftersom mina italienskakunskaper är noll och intet).
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Det är dags för Buttons dominans att brytas. Om nu en Brawnbil nödvändigtvis måste vinna ser jag gärna att den gamla gubben får sig en seger också. Men jag sticker ut hakan och säger att Rosberg, i egenskap av att den här helgen ha turen med sig, står överst på pallen när loppet är slut. Minst en av Toyotorna kommer att göra honom sällskap. Jag tror också att den spanska halvan av Renault kommer att rycka upp sig aningen och göra ett stabilt lopp. McLaren, BMW och framför allt Ferrari kommer att harva runt utanför poängplats. Med lite tur blir det en eller annan ströpinne. Det är mina fem cents.
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 10:45
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det finns ju ett par förare som har kapacitet att ta sin första seger under rätt omständigheter. Webber, Heidfeld, Rosberg. Vore kul om någon av dem kunde slå till. Annars tror jag nog mer på Kubica och Vettel som främsta utmanare. BMW:n verkar snäppet bättre i race än Ferrarin och Kubica är så pass bra att han kan överbrygga prestandagapet. Dock lär det väl behövas lite missflyt för Button om det ska bli verklighet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag syftade på detta lite nedlåtande svar Massa fick per radio när han skrek om visirbyte.matte skrev:Vad sa "Felipe-baby" ?Christoffer skrev:[Italiensk media kan väl vara ganska syrlig precis som engelsk.
Hur kommenterar dom "Felipe-baby" uttalandet? (Nej jag kan inte kolla själv eftersom mina italienskakunskaper är noll och intet).
http://www.youtube.com/watch?v=1gj0sph32i8
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 10:45
Passande tilltal, han låter ju som han behöver byta blöja...Christoffer skrev:Jag syftade på detta lite nedlåtande svar Massa fick per radio när han skrek om visirbyte.matte skrev:Vad sa "Felipe-baby" ?Christoffer skrev:[Italiensk media kan väl vara ganska syrlig precis som engelsk.
Hur kommenterar dom "Felipe-baby" uttalandet? (Nej jag kan inte kolla själv eftersom mina italienskakunskaper är noll och intet).
http://www.youtube.com/watch?v=1gj0sph32i8
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ferrari kommer att göra fler misstag. De verkar inte veta hur de ska bete sig i den här situationen. Att Massa är frustrerad är kanske snarast ett gott tecken. Kimi utstrålar mest en attityd av att han inte bryr sig. Förra säsongen var han åtminstone frustrerad över situationen, men då var det han själv som var problemet. Kanske känner han att det här kan han inte göra något åt.
McLaren befinner sig i samma situation. De är inte heller vana att befinna sig i en situation där det närmast handlar om att minimera skadeverkningarna tills man har hittat en lösning på problemen. Det funkade i Australien men i Malaysia såg Hamilton mer tandlös ut. McLaren är ju inte heller kända för sina fina strategier och taktiska beslut...
McLaren befinner sig i samma situation. De är inte heller vana att befinna sig i en situation där det närmast handlar om att minimera skadeverkningarna tills man har hittat en lösning på problemen. Det funkade i Australien men i Malaysia såg Hamilton mer tandlös ut. McLaren är ju inte heller kända för sina fina strategier och taktiska beslut...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Muaahhahhahh!!!Christoffer skrev:Jag syftade på detta lite nedlåtande svar Massa fick per radio när han skrek om visirbyte.matte skrev:Vad sa "Felipe-baby" ?Christoffer skrev:[Italiensk media kan väl vara ganska syrlig precis som engelsk.
Hur kommenterar dom "Felipe-baby" uttalandet? (Nej jag kan inte kolla själv eftersom mina italienskakunskaper är noll och intet).
http://www.youtube.com/watch?v=1gj0sph32i8
Senast redigerad av Jari den tis apr 07, 2009 11:46, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 10:45
Undrar just hur länge McLaren står ut med Kovalainen, han borde väl ligga rätt risigt till nu, med två "nybörjar"-missar på raken...JTarnstrom skrev:Ferrari kommer att göra fler misstag. De verkar inte veta hur de ska bete sig i den här situationen. Att Massa är frustrerad är kanske snarast ett gott tecken. Kimi utstrålar mest en attityd av att han inte bryr sig. Förra säsongen var han åtminstone frustrerad över situationen, men då var det han själv som var problemet. Kanske känner han att det här kan han inte göra något åt.
McLaren befinner sig i samma situation. De är inte heller vana att befinna sig i en situation där det närmast handlar om att minimera skadeverkningarna tills man har hittat en lösning på problemen. Det funkade i Australien men i Malaysia såg Hamilton mer tandlös ut. McLaren är ju inte heller kända för sina fina strategier och taktiska beslut...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag håller inte riktigt med dig där.matte skrev:Undrar just hur länge McLaren står ut med Kovalainen, han borde väl ligga rätt risigt till nu, med två "nybörjar"-missar på raken...JTarnstrom skrev:Ferrari kommer att göra fler misstag. De verkar inte veta hur de ska bete sig i den här situationen. Att Massa är frustrerad är kanske snarast ett gott tecken. Kimi utstrålar mest en attityd av att han inte bryr sig. Förra säsongen var han åtminstone frustrerad över situationen, men då var det han själv som var problemet. Kanske känner han att det här kan han inte göra något åt.
McLaren befinner sig i samma situation. De är inte heller vana att befinna sig i en situation där det närmast handlar om att minimera skadeverkningarna tills man har hittat en lösning på problemen. Det funkade i Australien men i Malaysia såg Hamilton mer tandlös ut. McLaren är ju inte heller kända för sina fina strategier och taktiska beslut...
I oz fick han sin framvinge rammad, inte för att han styrde in i något utan de andra körde över den och jag tyckte nog att bilen betedde sig ganska konstigt innan avåkningen i Malaysia också. Punka? Diffkrångel?
McLaren lär inte avslöja något.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Vem vet det kanske tar sig. Massa sitter ju kvar med ratten i hand hos Ferrari trots en minst sagt instabil start på både karriären i allmänhet och i Ferrari i synnerhet. Det är få förare som har plockats bort som ordinarie förare för att få gå i skola ett år innan det blir aktuellt med racing igen. Men det är klart, har man Ferrarichefens son som manager ökas chanserna betydligt.matte skrev:Undrar just hur länge McLaren står ut med Kovalainen, han borde väl ligga rätt risigt till nu, med två "nybörjar"-missar på raken...JTarnstrom skrev:Ferrari kommer att göra fler misstag. De verkar inte veta hur de ska bete sig i den här situationen. Att Massa är frustrerad är kanske snarast ett gott tecken. Kimi utstrålar mest en attityd av att han inte bryr sig. Förra säsongen var han åtminstone frustrerad över situationen, men då var det han själv som var problemet. Kanske känner han att det här kan han inte göra något åt.
McLaren befinner sig i samma situation. De är inte heller vana att befinna sig i en situation där det närmast handlar om att minimera skadeverkningarna tills man har hittat en lösning på problemen. Det funkade i Australien men i Malaysia såg Hamilton mer tandlös ut. McLaren är ju inte heller kända för sina fina strategier och taktiska beslut...
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Nää jag tror inte Ferrari och McLaren hämtar upp det här så lätt.
McLarens lögnare gör visserligen att utmärkt jobb i racen och är faktiskt underhållande att se på men Kovalainen veti tusan vad han sysslar med.
Han är inte stabil för 5 öre och det är nog ett under om han är kvar efter den här säsongen.
Klart Massa är frustrerad. Han blir ju inte Världsmästare i år heller.
Vilket inte heller Kimi kommer bli för den delen så var det bra med det.
Men vad ska Ferrari ta sig till? De behöver helt klart göra något för att inte tappa greppet totalt.
Och jag tror fortfarande att Brawn GP har mer att ge om de vill det även fast Button själv sa i helgen att det inte var så lätt så tror jag ändå de har stenkoll på vad de kan prestera och jag är övertygad om att vi inte sett dom ta ut 100% ur bilarna än.
McLarens lögnare gör visserligen att utmärkt jobb i racen och är faktiskt underhållande att se på men Kovalainen veti tusan vad han sysslar med.
Han är inte stabil för 5 öre och det är nog ett under om han är kvar efter den här säsongen.
Klart Massa är frustrerad. Han blir ju inte Världsmästare i år heller.
Vilket inte heller Kimi kommer bli för den delen så var det bra med det.
Men vad ska Ferrari ta sig till? De behöver helt klart göra något för att inte tappa greppet totalt.
Och jag tror fortfarande att Brawn GP har mer att ge om de vill det även fast Button själv sa i helgen att det inte var så lätt så tror jag ändå de har stenkoll på vad de kan prestera och jag är övertygad om att vi inte sett dom ta ut 100% ur bilarna än.
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 10:45
Han klantade ju till det innan framvingen rök, körde in i Barri's diffuser. Ok, visst såg det lite märkligt ut nu, men han inger inget förtroende direkt...Jari skrev:Jag håller inte riktigt med dig där.matte skrev:Undrar just hur länge McLaren står ut med Kovalainen, han borde väl ligga rätt risigt till nu, med två "nybörjar"-missar på raken...JTarnstrom skrev:Ferrari kommer att göra fler misstag. De verkar inte veta hur de ska bete sig i den här situationen. Att Massa är frustrerad är kanske snarast ett gott tecken. Kimi utstrålar mest en attityd av att han inte bryr sig. Förra säsongen var han åtminstone frustrerad över situationen, men då var det han själv som var problemet. Kanske känner han att det här kan han inte göra något åt.
McLaren befinner sig i samma situation. De är inte heller vana att befinna sig i en situation där det närmast handlar om att minimera skadeverkningarna tills man har hittat en lösning på problemen. Det funkade i Australien men i Malaysia såg Hamilton mer tandlös ut. McLaren är ju inte heller kända för sina fina strategier och taktiska beslut...
I oz fick han sin framvinge rammad, inte för att han styrde in i något utan de andra körde över den och jag tyckte nog att bilen betedde sig ganska konstigt innan avåkningen i Malaysia också. Punka? Diffkrångel?
McLaren lär inte avslöja något.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Får jag bara påpeka att de första två loppen för året kördes med samma material och att det är omöjligt att sia om utvecklingen hos de olika teamen över året. Detsamma gäller förarna. De flesta som förväntas ligga i topp under andra halvan av säsongen lär närma sig densamme betydligt innan året är slut och jag har savårt att tänka mig att Brawn och Toyota skulle få behålla sin lekstuga längre än till europapremiären för det är då det börjar på riktigt. Visst, vinner man premiären brukar man ligga bra till för titeln också, men det är inte lag på det och t.ex en dom emot diffusern om en vecka ändrar maktförhållandena helt. De kanske inte ens får behålla sina poäng?
Får det behålla dem har både Ferrari och McfLaren både folk och pengar till att ta fram liknande eller bättre lösningar på relativt kort tid och det enda som hindrar dem att ha dem med redan till nästa rejs i Kina är testbegränsningarna. Något jag tror åtminstone Ferrari kommer hitta på något sätt runt, liksom McL.
Att Kimis kers pajade tre gånger under helgen lär de också lösa...
Får det behålla dem har både Ferrari och McfLaren både folk och pengar till att ta fram liknande eller bättre lösningar på relativt kort tid och det enda som hindrar dem att ha dem med redan till nästa rejs i Kina är testbegränsningarna. Något jag tror åtminstone Ferrari kommer hitta på något sätt runt, liksom McL.
Att Kimis kers pajade tre gånger under helgen lär de också lösa...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
PeppeF1 skrev:Men kanske framförallt Todt, att man inte lät Ross ta över när Jean slutade ångrar man nog mycket idag.EnzoF1 skrev:Nu ser man tydligt hur viktiga Brawn och Schumi var för stallet.
Jag tror både Hondas och Ferraris ledning känner för att slå huvudet i väggen just nu...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 10:45
Ändrar dom resultaten så har FIA grävt sin egen grav (återigen..), jag menar, dom måste ju för fn kontrollera sånt INNAN säsongen börjar. Har man ett reglemente så får väl bilarna besiktigas enligt det. Hur svårt kan det va?Jari skrev:Får jag bara påpeka att de första två loppen för året kördes med samma material och att det är omöjligt att sia om utvecklingen hos de olika teamen över året. Detsamma gäller förarna. De flesta som förväntas ligga i topp under andra halvan av säsongen lär närma sig densamme betydligt innan året är slut och jag har savårt att tänka mig att Brawn och Toyota skulle få behålla sin lekstuga längre än till europapremiären för det är då det börjar på riktigt. Visst, vinner man premiären brukar man ligga bra till för titeln också, men det är inte lag på det och t.ex en dom emot diffusern om en vecka ändrar maktförhållandena helt. De kanske inte ens får behålla sina poäng?
Får det behålla dem har både Ferrari och McfLaren både folk och pengar till att ta fram liknande eller bättre lösningar på relativt kort tid och det enda som hindrar dem att ha dem med redan till nästa rejs i Kina är testbegränsningarna. Något jag tror åtminstone Ferrari kommer hitta på något sätt runt, liksom McL.
Att Kimis kers pajade tre gånger under helgen lär de också lösa...
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Att både Ferrari och Mclaren har bekymmer ser nog de flesta. Hur mycket får framtiden utvisa. I Australien spelade däcken ett spratt och I Malaysia regnet in.Jari skrev:Får jag bara påpeka att de första två loppen för året kördes med samma material och att det är omöjligt att sia om utvecklingen hos de olika teamen över året. Detsamma gäller förarna. De flesta som förväntas ligga i topp under andra halvan av säsongen lär närma sig densamme betydligt innan året är slut och jag har savårt att tänka mig att Brawn och Toyota skulle få behålla sin lekstuga längre än till europapremiären för det är då det börjar på riktigt. Visst, vinner man premiären brukar man ligga bra till för titeln också, men det är inte lag på det och t.ex en dom emot diffusern om en vecka ändrar maktförhållandena helt. De kanske inte ens får behålla sina poäng?
Får det behålla dem har både Ferrari och McfLaren både folk och pengar till att ta fram liknande eller bättre lösningar på relativt kort tid och det enda som hindrar dem att ha dem med redan till nästa rejs i Kina är testbegränsningarna. Något jag tror åtminstone Ferrari kommer hitta på något sätt runt, liksom McL.
Att Kimis kers pajade tre gånger under helgen lär de också lösa...
Största problemet för stallen verkar trots allt inte vara bilen. I Mclaren har de till synes problem med vad som görs/sägs och skyller på varandra, kanske inte det bästa för att föra utvecklingen framåt för en F1:a. I Ferrari är det cirkus utan like och ingen verkar veta vad den andra gör, om de får till sina problem återstår att se. Hur som helst är det länge sedan det var så roligt att se hur problem hanteras.
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: sön feb 08, 2009 16:22
- Ort: Unknown for the Moment
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Tänk på att Brawn GP inte testat lika mycket som de övriga stallen.Jari skrev:Får jag bara påpeka att de första två loppen för året kördes med samma material och att det är omöjligt att sia om utvecklingen hos de olika teamen över året. Detsamma gäller förarna. De flesta som förväntas ligga i topp under andra halvan av säsongen lär närma sig densamme betydligt innan året är slut och jag har savårt att tänka mig att Brawn och Toyota skulle få behålla sin lekstuga längre än till europapremiären för det är då det börjar på riktigt.
De har väl inte ens kommit upp i det antal km som de övriga stallen gjorde i vintras, ännu även fast de kört 2 race nu.
Jag kanske har fel här men jag får en känsla av att man i början av tester med nytt material gör stora vinster om de fungerar som tänkt.
Sen hittar man inte så mycket mer på de områden utan måste finslipa och det ger oftast inte så mycket tidsvinst utan lite här och där.
Tror att Brawn har bäst utvecklingspotential fram till Europa racen börjar för de börjar få in bra med data (som de andra teamen redan samlat på sig under vintertesterna) och då kan Brawn GP ha så pass stort försprång att de andra aldrig kan ta in det i år.
Tycker Button visade hur pass bra bilen är i Malaysia. Det var inga problem för honom att dominera när han väl låg längst fram.
Skulle bli förvånad om det inte ser likadant ut nu i Kina.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Även om man har bäst utvecklingspotential så hjälper det inte om man inte har tillräckliga resurser att utföra utvecklingen med. Det återstår ju att se vad som händer när hondas nedlagda utvecklingsresurser börjar tyna bort.Hannu skrev:Jag kanske har fel här men jag får en känsla av att man i början av tester med nytt material gör stora vinster om de fungerar som tänkt.
Sen hittar man inte så mycket mer på de områden utan måste finslipa och det ger oftast inte så mycket tidsvinst utan lite här och där.
Tror att Brawn har bäst utvecklingspotential fram till Europa racen börjar för de börjar få in bra med data (som de andra teamen redan samlat på sig under vintertesterna) och då kan Brawn GP ha så pass stort försprång att de andra aldrig kan ta in det i år.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Barrichello är ett stort problem hela han, det är det som är problemet - skulle förvåna mig mycket om han kommer närmare Button i VM-tabellen än ha är idag.REP skrev:Glöm inte Vettel hellerEau Rouge skrev:Klarar sig Barrichello från problem dominerar han i Kina, tror jag!
Att man behöll den flinande brassen måste bara vara för att inte ville ha in en rookie i stallet med det kaoset som var.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Ja pengar behövs ju förståss.AndersF1 skrev:Även om man har bäst utvecklingspotential så hjälper det inte om man inte har tillräckliga resurser att utföra utvecklingen med. Det återstår ju att se vad som händer när hondas nedlagda utvecklingsresurser börjar tyna bort.Hannu skrev:Jag kanske har fel här men jag får en känsla av att man i början av tester med nytt material gör stora vinster om de fungerar som tänkt.
Sen hittar man inte så mycket mer på de områden utan måste finslipa och det ger oftast inte så mycket tidsvinst utan lite här och där.
Tror att Brawn har bäst utvecklingspotential fram till Europa racen börjar för de börjar få in bra med data (som de andra teamen redan samlat på sig under vintertesterna) och då kan Brawn GP ha så pass stort försprång att de andra aldrig kan ta in det i år.
Jag tror inte det blir ett problem efter Kinas GP och när diffuser historien är ur världen.
Jag hoppas inte det i alla fall för jag gillar Brawn GP och det Button nu gör.
Grym uppvisning.
-
- Utvisad
- Inlägg: 27
- Blev medlem: ons apr 08, 2009 10:18
- Ort: Finland Helsinki
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det undrar jag med???EnzoF1 skrev:När sparkades Schumi och från vad?Räikkönen skrev:Först Schumi sparkades och nu Baldisserri - so long. Bra för Kimi med Chris Deyer.
Nu håller vi Kimis dryckesvanor utanför diskussionen om det kommand racet.
Moderaten
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: mån jul 14, 2008 15:45
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 10:45
-
- Utvisad
- Inlägg: 27
- Blev medlem: ons apr 08, 2009 10:18
- Ort: Finland Helsinki
-
- Inlägg: 210
- Blev medlem: tis jul 10, 2007 23:28
- Ort: Silverstone
Det betyder inte att han är sparkad från sitt uppdrag, snarare "petad".Räikkönen skrev:Ferrari medelade cirka en vecka bakåt via pressboss och M.S. agent att Schumacher inte skall användas som rådgivare i kommande race.EnzoF1 skrev:När sparkades Schumi och från vad?Räikkönen skrev:Först Schumi sparkades och nu Baldisserri - so long. Bra för Kimi med Chris Deyer.
Schumacher skulle inte vara på alla loppen under säsongen ändå.
Hamilton förlorar vm i de 3 sista loppen :=)
-
- Utvisad
- Inlägg: 27
- Blev medlem: ons apr 08, 2009 10:18
- Ort: Finland Helsinki
Om någon skulle säga mig att vi inte vill ha dina tjänster längre så skulle det vara för mig samma som sparken.Redbullgerdigvingar skrev:Det betyder inte att han är sparkad från sitt uppdrag, snarare "petad".Räikkönen skrev:Ferrari medelade cirka en vecka bakåt via pressboss och M.S. agent att Schumacher inte skall användas som rådgivare i kommande race.EnzoF1 skrev: När sparkades Schumi och från vad?
Schumacher skulle inte vara på alla loppen under säsongen ändå.
Vi har kanske differens i Sverige och Finland hur man förstår och säger saker
Hoppas nu att nya ordningen i Ferrari blir bättre för Kimi. Spännande att se nästa race och Q.
Avundsjuka och jantelag - vilket land?
Tack för "förklarande" gammal bild,: långhårig pellejons med cowboyhatt (som Ludwig XIV i Vilda Västern)
//Borttaget//
utan.namn@ymail.com min e-adress
Tack för "förklarande" gammal bild,: långhårig pellejons med cowboyhatt (som Ludwig XIV i Vilda Västern)
//Borttaget//
utan.namn@ymail.com min e-adress
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, och det var planerat sedan länge. Han skulle vara ledig.Räikkönen skrev:Ferrari medelade cirka en vecka bakåt via pressboss och M.S. agent att Schumacher inte skall användas som rådgivare i kommande race.EnzoF1 skrev:När sparkades Schumi och från vad?Räikkönen skrev:Först Schumi sparkades och nu Baldisserri - so long. Bra för Kimi med Chris Deyer.
Får du sparken varje gång du planerar och har semester?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vad kallar du i så fall att Ferrari inte ville ha kvar Kimi detta år men att han tvingade sig kvar på dem?Räikkönen skrev:Om någon skulle säga mig att vi inte vill ha dina tjänster längre så skulle det vara för mig samma som sparken.Redbullgerdigvingar skrev:Det betyder inte att han är sparkad från sitt uppdrag, snarare "petad".Räikkönen skrev: Ferrari medelade cirka en vecka bakåt via pressboss och M.S. agent att Schumacher inte skall användas som rådgivare i kommande race.
Schumacher skulle inte vara på alla loppen under säsongen ändå.
Vi har kanske differens i Sverige och Finland hur man förstår och säger saker
Hoppas nu att nya ordningen i Ferrari blir bättre för Kimi. Spännande att se nästa race och Q.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 27
- Blev medlem: ons apr 08, 2009 10:18
- Ort: Finland Helsinki
Ferrari kör utan KERS i nästa race!
Och diffuser ny blir färdig om 6 veckor.
Och Dennis bort - Hamilton kvar.
Och diffuser ny blir färdig om 6 veckor.
Och Dennis bort - Hamilton kvar.
Avundsjuka och jantelag - vilket land?
Tack för "förklarande" gammal bild,: långhårig pellejons med cowboyhatt (som Ludwig XIV i Vilda Västern)
//Borttaget//
utan.namn@ymail.com min e-adress
Tack för "förklarande" gammal bild,: långhårig pellejons med cowboyhatt (som Ludwig XIV i Vilda Västern)
//Borttaget//
utan.namn@ymail.com min e-adress
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Jajamensan!Räikkönen skrev:Ferrari kör utan KERS i nästa race!
Och diffuser ny blir färdig om 6 veckor.
Och Dennis bort - Hamilton kvar.
Ferrari är ett av de stall som får svårast att få till DD.
Man får bygga om hela bakpartiet inklusive växelåda.
Till Spaniens GP hoppas att den nya bilen är klar och man säger nya eftersom det är en ganska radikal ombyggnad.
(Pengabesparing och aerominskning=not)
Kers har inte varit någon större hit förutom i starten och därför väljer man nu på grund av tillförlitlighet att skippa Kers till Kina..man kan misstänka att en del av datan man får från Kina vad gäller avsaknaden av Kers kommer omsättas på den nya bilen?
Ferrari kommer säkerligen att vara med att slåss om segrar...hoppas för egen del att det sker snarast.
Sen har man haft lite oflyt med konstiga beslut och förarmisstag vilket lätt händer i motflyt.
Tyvärr har man för tillfället ingen förare som kan köra dåliga bilar till bra placering och puscha teamet till förbättringar såsom Michael kunde.
Mika Salo sa till mig att just att köra mindre bra bilar snabbt var MS storhet och han motiverade teamet så till den milda grad att de gladeligen skulle slänga sig framför bilen om det gjorde den snabbare.
Kimi går och tar en glass istället och Massa ser ut som han sålt smöret och tappat pengarna?
Vad gäller Michaels närvaro så var han inte på alla lopp ifjol heller och jag ser inte trots stor MS supporter vad han kan tillföra stallet nu när han inte sitter bakom ratten...kanske nanny åt Filipe kanske
Finns två förare tycker jag på gridden som i dagsläget kan köra dåliga bilar till bra placering och det är hur lite jag än vill medge det Alonso och Hamilton
Senast redigerad av F1-fan den tor apr 16, 2009 23:00, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Vadå? Ferrariteamet är väl inte tvungna att lyda Schumachers råd. Att inte ens lyssna på världsmästaren låter bara konstigt.Räikkönen skrev:Ferrari medelade cirka en vecka bakåt via pressboss och M.S. agent att Schumacher inte skall användas som rådgivare i kommande race.EnzoF1 skrev:När sparkades Schumi och från vad?Räikkönen skrev:Först Schumi sparkades och nu Baldisserri - so long. Bra för Kimi med Chris Deyer.
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: sön feb 08, 2009 16:22
- Ort: Unknown for the Moment
Jo, Lewis klättrar väl dit upp när det väl blir race-day, fråga mig inte hur den mannen lyckas men det gör han nog.Pepparkvarnen skrev:Här är i alla fall den rätta raden för loppet om det är nån som tänker slänga in en rad på oddset.
1:Button
2:Barrichello
3:Rosberg
4:Hamilton
5:Kubica
6:Vettel
7:Alonso
8:Raikkonen
Formula One is the Ignite in Life!