Från Autosport:
Jaguar technical director Steve Nichols has resigned from the team with immediate effect. The move follows the disappointing form of the new R3 challenger, which was discovered to have a fundamental design flaw with its front wing in its first tests last month.
Nichols will be replaced by managing director Gunther Steiner who joined the team late last year from the Ford rally programme.
I lördags satte nya Jaguar R3 en tid på 1:23.538 (i racetrim förmodligen) och i söndags förbättrade man tiden avsevärt då man körde på 1:19.543 (i kvaltrim antagligen). Om man antar att mitt antagande om att dom olika tiderna är satta med bilen i racetrim och kvaltrim har Jaguar verkligen en rolig säsong att se fram emot.
Nya Jaggan gör storsuccé, tekniske chefen redan sparkad
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
PRoblemet hos Jaguar ligger kanske inte så mycket hos ledningen i stallet som hos de undre lagren i organisationen. När Rahal tillträdde ville han få bukt med den utbredda kultur som fanns hos vissa personalgrupper som innebar att man inte tog något personligt ansvar. I stället byter man ut folk i ledningen när man kanske borde jobba mer med att förändra kulturen inom företaget. Just att man byter ut folk hela tiden förbättrar inte viljan att ta ansvar hos individerna. Det innebär snarare att ingen vågar stå för sina misstag av rädsla för att få kicken. Det befäster snarare problemen än motverkar dem. Ford har ju historiskt sett utgjort en tuff miljö för sina ledare. Se bara på hur Lee Iacocca utmanövrerades på 70-talet (?). Han blev för bra för sitt eget bästa inom Ford.
Nu får Steve Nichols bära hundhuvudet för att nån underhuggare har gjort en felkalibrering i vindtunneln. Vad vinner Jaguar på att kicka honom? Ska man skrämma resten av stallet till att itne begå några misstag. Lycka till! Som alla vet måste det finnas utrymme för misstag om man ska kunna nå framgångar.
Jag tror inte att Lauda blir långvarig, om ens Jaguar blir långvariga. Ford redovisar ju giogantiska nedskärningar och det blir svårt att internt motivera de enorma pengar man lägger ned på F1´om man inte kan visa några resultat. Enligt Inside F1 ryktas det om att Ford kommer att låta Jaguar finansiera F1-satsningen mde sin egen budget från och med nästa år om inte resultaten infinner sig.
Tärnström
Nu får Steve Nichols bära hundhuvudet för att nån underhuggare har gjort en felkalibrering i vindtunneln. Vad vinner Jaguar på att kicka honom? Ska man skrämma resten av stallet till att itne begå några misstag. Lycka till! Som alla vet måste det finnas utrymme för misstag om man ska kunna nå framgångar.
Jag tror inte att Lauda blir långvarig, om ens Jaguar blir långvariga. Ford redovisar ju giogantiska nedskärningar och det blir svårt att internt motivera de enorma pengar man lägger ned på F1´om man inte kan visa några resultat. Enligt Inside F1 ryktas det om att Ford kommer att låta Jaguar finansiera F1-satsningen mde sin egen budget från och med nästa år om inte resultaten infinner sig.
Tärnström
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag har redan från början tyckt att Jaguars F1-satsning verkat lite konstlad. Det hade väl varit mycket bättre att bygga vidare på Stewart-Ford konceptet som ju trots allt var ganska framgångsrikt under 1998-99. Ford Cosworth är ett namn som är starkt förknippat med Formel 1 medan Jaguar inte har några som helst (rätta mig om jag har fel) traditioner vad det gäller formelbilar. Jaguar är tvärtom ett klassiskt sportvagnsmärke som även i fortsättningen borde marknadsförts på LeMans 24-timmars.
Jag minns att dåvarande Ford-chefen Jac Nasser beskrev hur avundsjuk han var på Ferrari och deras rödklädda hängivna supporters och hur han ville skapa en motsvarighet med Jaguar i gröna färger. Det säger ju allt. Jag tror, liksom JTarnstrom, att Niki Lauda inte blir långvarig hos Jaguar och att hela Jaguarstallet går under inom några år. Möjligen fortsätter sedan Ford Cosworth som motorleverantör till något privatstall.
Jag minns att dåvarande Ford-chefen Jac Nasser beskrev hur avundsjuk han var på Ferrari och deras rödklädda hängivna supporters och hur han ville skapa en motsvarighet med Jaguar i gröna färger. Det säger ju allt. Jag tror, liksom JTarnstrom, att Niki Lauda inte blir långvarig hos Jaguar och att hela Jaguarstallet går under inom några år. Möjligen fortsätter sedan Ford Cosworth som motorleverantör till något privatstall.
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Ja, inte f*n kan man som supporter till F1 tycka att det verkar som om Jaguar har koll på sin organisation. Ej heller tycka att de löser sina problem på ett smidigt sätt... Herregud! Var karln ansvarig för att vingen var lite fel så får han kicken för det... Andra stall brukar istället säga "Ja, vi hra lite problem där och där men lösningen är på väg. Vi har inget att oroa oss för" exempelvis och sedan jobba vidare. Det här med teamarbete verkar ju inte vara Jaguars vapen i alla fall...
Sorgligt, bättre var det när Stewart ledde sitt privatägda stall. Se där vad jättar ibland kan ställa till det.
Vi får väl se hur sagan Jaguar slutar. För jag tror den slutar men vet inte när...
/gringo
Sorgligt, bättre var det när Stewart ledde sitt privatägda stall. Se där vad jättar ibland kan ställa till det.
Vi får väl se hur sagan Jaguar slutar. För jag tror den slutar men vet inte när...
/gringo
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Söderhamn, Sweden