Hamilton diskad efter AUSTRALIENS GP 2009

Kungaklassen av motorsport...
mellanb

Hamilton diskad efter AUSTRALIENS GP 2009

Inlägg av mellanb »

http://www.formula1.com/news/headlines/2009/4/9113.html

Hamilton excluded from Australian results, Trulli regains third
McLaren’s Lewis Hamilton has been disqualified from last weekend’s Australian Grand Prix after a second stewards’ investigation on Thursday decided both he and his team had provided ‘misleading' evidence during a hearing held after the Melbourne race.

Hamilton crossed the finish line in Australia in fourth, but was subsequently promoted to third after Toyota’s Jarno Trulli was handed a 25-second time penalty for passing his McLaren under the safety car during the race’s closing laps.

Stewards, however, decided to reinvestigate the incident after fresh evidence came to light and convened a second meeting in Sepang. After the hearing, the stewards issued the following statement:

“The Stewards having considered the new elements presented to them from the 2009 Australian Formula One Grand Prix, consider that driver No 1 Lewis Hamilton and the competitor Vodafone McLaren Mercedes acted in a manner prejudicial to the conduct of the event by providing evidence deliberately misleading to the Stewards at the hearing on Sunday 29th March 2009, a breach of Article 151c of the International Sporting Code.

"Under Article 158 of the International Sporting Code, the driver No 1 Lewis Hamilton and the competitor Vodafone McLaren Mercedes are excluded from the race classification for the 2009 Australian Grand Prix and the classification is amended accordingly."

In addition to Hamilton’s disqualification, Trulli’s penalty has been withdrawn and the Italian therefore regains his third place - and six world championship points.

In accepting the stewards' decision, McLaren issued the following press release, stating they have no plans to appeal:

"The FIA Stewards have reviewed their decision of Sunday 29th March 2009, and have excluded Vodafone McLaren Mercedes driver Lewis Hamilton from the results of the 2009 Australian Grand Prix.

"Vodafone McLaren Mercedes understands that the Stewards made their decision on the basis of reviewing radio transmissions between the driver and the Team.

"The Team mistakenly believed that the radio transmissions had been reviewed by the FIA on Sunday 29th March 2009, and consequently did not believe it was necessary to discuss them with the Stewards on that date.

"Nonetheless, the Vodafone McLaren Mercedes Team now regrets that it did not do so, accepts the Stewards' decision and will not appeal."
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Teknikens värld:
"Funktionärerna anser att Hamilton och McLaren-Mercedes lämnat vilseledande bevis om incidenten efter helgens tävling. Detta strider mot artikelparagraf 151c i det internationella motorsportreglementet.
Enligt artikelparagraf 158 exkluderas nu alltså Hamilton och McLaren-Mercedes från tävlingen i Australien.

Enligt uppgift ska det ha varit en granskning av de båda teamens radiokommunikation som fällde avgörandet. I kommunikationen ska det ha framgått att McLaren-Mercedes inte presenterat händelseförloppet på ett korrekt sätt."

Man blir ju lite nyfiken här. Vad sades?
Vad är det som händer?
Känner mig plötsligt mycket gammal. Långsam.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
mellanb

Inlägg av mellanb »

http://www.dn.se/sport/hamilton-diskas- ... n-1.836302

Regerande formel 1-världsmästaren Lewis Hamilton anklagas för att ha ljugit om en incident i VM-premiären och diskas. Jarno Trulli återfår i stället den tredjeplats han först fråntogs.

Det var efter ett förhör hos Internationella bilsportförbundet (Fia) under torsdagen som McLaren-föraren Hamilton diskades för att ha ljugit för tävlingsfunktionärer i samband med VM-premiären i Melbourne. Toyotas Jarno Trulli fick direkt efter loppet ett tidstillägg på 25 sekunder för att ha kört om den brittiske världsmästaren när säkerhetsbilen fanns på banan. Det gjorde att Trulli flyttades ned från tredje till tolfte plats, och att Hamilton i stället fick bestiga prispallen.

Men Trulli har hela tiden hävdat att det var Hamilton som saktade in och släppte förbi honom.

- Jag har aldrig ljugit. Jag har hela tiden varit ärlig och jag har aldrig ändrat min berättelse, säger Trulli.

Nu går Fia helt på Trullis linje och diskar Hamilton för att britten "stått för vittnesbörd som vilselett funktionärerna". Hamilton blir nu helt utan poäng i premiärloppet.

- Vi är givetvis besvikna. Lewis gjorde ingenting onormalt och det var helt klart att Trulli inte skulle ha kört om honom, säger McLaren-chefen Martin Whitmarsh, som tillbakavisar att Hamilton farit med osanning men samtidigt bekräftar att McLaren accepterar diskningen.

- Som alla säkert kan förstå är Lewis mycket besviken. Det är ett mycket tufft domslut, men erfarenheten säger att vi måste acceptera det här beslutet.

Fia utesluter inte heller att ytterligare sanktioner kan riktas mot McLaren och Hamilton för att stallet och föraren uppträtt osportsligt.

TT
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

bilpojke#1 skrev:Man blir ju lite nyfiken här. Vad sades?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/74159
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Nigel skrev:
bilpojke#1 skrev:Man blir ju lite nyfiken här. Vad sades?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/74159
Undrar vilken bok man pratar om?
Har McLaren så dålig koll på reglerna?
Lewis verkar ju veta vad som står i boken.

"LH: I don't have to let him past. I should be able to take that position back, if he made a mistake.

Team: Yes, we understand Lewis. Let's just do it by the book. We are asking Charlie now. You are in P4. If you hold this position. Just keep it together."
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
Nigel

Inlägg av Nigel »

”Let’s do it by the book” är ett uttryck som betyder att göra så som reglerna föreskriver.

Hamilton och McLaren diskades inte på grund av något de gjort på banan eller sagt på radion, utan för att de försökte mörka att radiotrafiken ägt rum då de insåg att om de höll tyst kunde Trulli bli bestraffad.

McLaren har länge haft anledning att studera paragraferna om osportsligt beteende. Det är märkligt att de inte kan dem utantill redan.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Nigel skrev:”Let’s do it by the book” är ett uttryck som betyder att göra så som reglerna föreskriver.

Hamilton och McLaren diskades inte på grund av något de gjort på banan eller sagt på radion, utan för att de försökte mörka att radiotrafiken ägt rum då de insåg att om de höll tyst kunde Trulli bli bestraffad.

McLaren har länge haft anledning att studera paragraferna om osportsligt beteende. Det är märkligt att de inte kan dem utantill redan.
Uschhhhhhh. Den där "charmgossens" gloria har nu äntligen rämnat - jag sade redan förra året att han är en potemkins fasad men nu fick vi (igen) det bekräftat.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

guuben skrev:
Nigel skrev:”Let’s do it by the book” är ett uttryck som betyder att göra så som reglerna föreskriver.

Uschhhhhhh. Den där "charmgossens" gloria har nu äntligen rämnat - jag sade redan förra året att han är en potemkins fasad men nu fick vi (igen) det bekräftat.
En äkta vinnarskalle!
Klart världsmästarmaterial. Älskad eller hatad precis som Schumi.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Mja, mjo i min egen begreppsvärld är nog en vinnare ngn som vet skillnad på rätt o fel. Om man vet att man måste fuska är man ju underlägsen?
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tror jag tycker om Hamilton, alla som påminner om Maestro "i like" :wink:
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Ja va fan, nyeSkummi axlar manteln med den äran, och nu får Dave Ryan bära hundhuvet tydligen.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Det känns helt rätt att börja hålla på Hamilton nu.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:Det känns helt rätt att börja hålla på Hamilton nu.
Efter den ursäkten?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:Det känns helt rätt att börja hålla på Hamilton nu.
Efter den ursäkten?
Jag rycker att det blir roligare när det blir lite kontroverser.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det är kanske inte över än...
Martin Whitmarsh looks like a man carrying the weight of the world on his shoulders. Barely four weeks after replacing Ron Dennis as the McLaren team principal he hinted yesterday that he might resign from the position in the wake of a disqualification scandal that has brought down the team's sporting director, Dave Ryan, and raised the possibility of the team facing further sanctions with the season one race old. It leaves Lewis Hamilton defending his world championship under a cloud.
Whitmarsh rejected suggestions that McLaren was "contaminated by a culture of cheating" and placed blame for the incident solely on Ryan. "Davy made a serious error of judgment and that is something that we have to put right. Lewis was not entirely truthful but Davy was the senior team member," he said. "We are trying to deal with a situation that we got wrong.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Villkorlig dom eller vad ska man säga?

At an extraordinary meeting of the World Motor Sport Council held in Paris on 29 April 2009, Vodafone McLaren Mercedes admitted five charges of breaching article 151c of the International Sporting Code relating to events at the Australian and Malaysian Grands Prix.

The following decision was taken:

“Having regard to the open and honest way in which McLaren Team Principal, Mr Martin Whitmarsh, addressed the WMSC and the change in culture which he made clear has taken place in his organisation, the WMSC decided to suspend the application of the penalty it deems appropriate.

“That penalty is a suspension of the team from three races of the FIA Formula One World Championship. This will only be applied if further facts emerge regarding the case or if, in the next 12 months, there is a further breach by the team of article 151c of the International Sporting Code.”

The full reasons for this decision will be issued shortly.
Bild
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Man ska säga villkorlig dom för det är ju vad det är.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Pastis skrev:

“Having regard to the open and honest way in which McLaren Team Principal, Mr Martin Whitmarsh, addressed the WMSC and the change in culture which he made clear has taken place in his organisation, the WMSC decided to suspend the application of the penalty it deems appropriate.

Vilket betyder att de är nöjda med att Ron är borta.

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

De kom lindirgare undan än vad jag hade befarat.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Mycket lindrigare undan imho. Men det är stort att kunna köra efter principen hellre fria än fälla efter allt som varit, detta skapar säkert lite goodwill här o där.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Hjärtat höll på att stanna när jag läste avstängd i tre lopp, men jag fick en lite lugnare puls efter att ha läst resten. Det var ett bra beslut. hade dom blivit avstängda hade det inte bara skadat McLaren det hade get F1 en ännu större pajas stämpel. Nu kanske det kan bli lite ordning och reda.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

Det var ett bra beslut, att ge McLaren villkorligt. :up:
Nu kan det bli fortsatt spänning i F1, annars vetefan om jag hade forsatt med att följa loppen.
Nu kan jag fortsätta att planera nästa resa till ett F1-lopp.
Någon som har nåt bra förslag vart man skall åka å titta "live"??
Antagligen i europa då... :up:
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Gösta

Inlägg av Gösta »

rejsbo skrev: Någon som har nåt bra förslag vart man skall åka å titta "live"??
Antagligen i europa då... :up:
Belgien och Italien brukar vara kul. :up:

Även Tyskland är helt ok.

Men å andra sidan så skulle både Japan och Brasilien vara hur kul som helst.

Sluta vela, ta nu ett rejält banklån, nu när pengar nästan är gratis och njut av alla de 5 nämnda loppen. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)