Också ny bil...

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Jag känner mig väldigt splittrad.
Igår beställde jag en ny bil. För FÖRSTA gången ska jag köra icke italienskt.
Jag var inne på den nya Alfa 156 JTS. Men jag har nu beställt en ny Honda Civic Type-R, leverans i Aug/sept.

Måste erkänna att det var en jäv-igt rolig bil att köra.
Mycket bil och prestanda för pengarna.
Men Honda i F1, aldrig aldrig...
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Du måste ha slagit dig väldigt hårt... :aha:
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Vad betyder JTD?
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

För att jag byter märke, eller för att jag väljer Honda?
Eller både och kanske?

Nu är ju papprena påskriva & jag kan inte backa ur =/
Jag har varit inne på både Stilo Abarth, 156 och Alfa 147.
Men Civicen blev en positiv överraskning.
Det känns över 6000 rpm som om bilen hade turbo(!). Aldrig varit med om liknande sugmotor. 100 hk/ liter volym är i klass med BMW M3...
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-04-24 23:21, Cheever wrote:
Vad betyder JTD?
????
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

JTD är FIAT & Alfas version på dislar. En turbodiesel.

Den 156 jag var inne på var JTS.
En 2 liters direktinsprutad bensinare på 165 hk.
Dock ingen twin spark. Istället för det andra tändstiftet sitter insprutarna där.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Det står på bakpå varannan Alfa i Italien... JunkTurboDisel, eller?
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Aha, tackar Tifosi
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror på att det betyder JunkTurboDiesel jag. Den enda dieseln jag skulle kunna tänka mig är VW's V10 Diesel med 750 NM vridmoment... DET skulle vara skoj.

Det var en rackans lång leveranstid på den där riskokaren...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

On 2002-04-24 23:25, Cheever wrote:
Det står på bakpå varannan Alfa i Italien... JunkTurboDisel, eller?
OK jag tänkte var fan fick du JTD ifrån Tifosi skrev ju JTS.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

LS1 750Nm är ju ingenting V12:an i nya S-klassen och Maybachen är på 900Nm :dance:
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

On 2002-04-24 23:28, Salo wrote:
OK jag tänkte var fan fick du JTD ifrån Tifosi skrev ju JTS.
Det kom som en blixt från klar himmel :grin:
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Jag sökte efter Type R på aftonbladet. Det fanns några stycken ute i landet.
Honda sa igår när jag beställde att det fanns 7 bilar kvar med leverans efter sommaren.
Nu finns det bara en silver kvar, för jag tog en sådan.
Får ni chansen så provkör Civic Type R, jag blev ganska ordentligt biten =))
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Synd bara att Mr.Maybach vänder sig i graven p.g.a. den där styggelsen.

Inte så mycket för valet av bil, snarare att du valde bort Alfa helt plötsligt, kanske inte dumt om man tänker med det som sitter mellan axlarna men.... Låter som att kan vara en kul bil ändå. :spec:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-04-24 23:31, Salo wrote:
LS1 750Nm är ju ingenting V12:an i nya S-klassen och Maybachen är på 900Nm :dance:
900 NM ... det är ju en lastbil ju :razz:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

On 2002-04-24 23:31, Salo wrote:
LS1 750Nm är ju ingenting V12:an i nya S-klassen och Maybachen är på 900Nm :dance:
Tala inte om det för zz...
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Att jag valde bort Alfa kan jag faktiskt erkänna att det har med importören att göra. De är väldigt anonyma i Sverige och det känns inte tryggt att äga en sådan bil här.
Har kört FIAT i 5 år & är nöjd med bilen. Men service och sådant har varit en KATASTROF!

Är det förresten några andra här som kör Honda???
Eller blir jag ensam som vanligt?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-04-24 23:38, Cheever wrote:
On 2002-04-24 23:31, Salo wrote:
LS1 750Nm är ju ingenting V12:an i nya S-klassen och Maybachen är på 900Nm :dance:
Tala inte om det för zz...
zz gillar vridmoment han - det fick man lära sig under den 420 mil långa bilfärden till Imola och tillbaka :smile:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Nu är ju inte vridet allt, där måste va lite pulver också 400kw (544hk) och 900Nm det är annat än en sunk Passat :hump:
Kaha
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Kaha »

On 2002-04-24 23:40, Tifosi wrote:
Att jag valde bort Alfa kan jag faktiskt erkänna att det har med importören att göra. De är väldigt anonyma i Sverige och det känns inte tryggt att äga en sådan bil här.
Har kört FIAT i 5 år & är nöjd med bilen. Men service och sådant har varit en KATASTROF!
För att inte tala om resevdelspriserna. Importören (jag kommer inte ihåg vad dom heter den här veckan :wink: ) har helt hutlösa priser, ca 2 till 3 gånger dyrare än alla andra för samma delar!!

(Jag skulle köpa en del till tändningen på min Lancia, Importören skulle ha 2500kr, Volvo skulle ha 1200 och Bosch skulle ha 900kr för samma del alla tillverkade av Bosch fast i olika pappkartonger :???: )

Nä, min nästa bruksbil kommer nog inte att bli en Fiat/Alfa/Lancia om inte importören blir bättre.
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Så sant.
Synd på så underbara bilar. Man får nog även börja vänja sig vid tanken att alla bilar kommer dela komponenter än mer än vad de gör idag.
Nästa Opel Astra skulle ha samma platta som Stilo. Tänk om det slutar vid att vi ha 3 fyra olika bilkoncerner bara.
Snacka om att bilägandet kommer att bli tråkigare....
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Av vad jag har förstått så går det inte så jättelysande för Fiat-koncernen, utan de har väl gått med förlust under ganska många år? Allt fler verkar tro att GM skall köpa hela Fiat, de äger ju en hel del av Fiat redan nu. Jag tycker GM har lite småtråkiga bilmärken, så det vore kanske inte så dumt för dem med nåt lite roligare märke. Fast det lär nog i.s.f. bli en del städande i antalet anställda och modeller.

Undrar förresten om GM i så fall skulle behålla Ferrari-namnet i F1, eller om de skulle döpa om stallet till något bilmärke med större säljvolym? Kanske blir det Alfa-Ferrari, eller nåt - tillbaks till ursprunget... Jaja, det är nog långt dit, om det någonsin inträffar.

Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Vad många glömmer i sammanhanget är att FIAT är den största enskilda aktieägaren i GM. FIAT har 5% av GM.

GM har 20% av FIAT. (Utan Ferrari och all annan verksamhet.)
FIAT´s 5% är i hela GM koncernen. GM´s 20% gäller bara FIAT, Alfa Romeo & Lancia och då endast personbilsdivisionen.
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Hittade en sida med snygga bilder på Honda Civic Type R:
http://www.sportcompactcarweb.com/archi ... 0502.shtml#

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Tifosi den 2002-04-27 15:30 ]</font>
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

On 2002-04-24 23:33, Tifosi wrote:
Jag sökte efter Type R på aftonbladet. Det fanns några stycken ute i landet.
Honda sa igår när jag beställde att det fanns 7 bilar kvar med leverans efter sommaren.
Nu finns det bara en silver kvar, för jag tog en sådan.
Får ni chansen så provkör Civic Type R, jag blev ganska ordentligt biten =))
Tifosi din falska räv! Jag var och provkörde bilen i helgen och måste tyvärr såga den. Motorn skriker mer än vad den går och den känns väldigt ostabil i högre farter. Nu finns det 2 st kvar (silver) om man inte vill vänta till september. Hade jag köpt Civic TypeR hade jag nog väntat till september eftersom bilen kommer uppdateras med nackskydd bak och cd-spelare samt högtalare och värmesitsar. Hade dock inte tvekat en sekund till att betala 10.000 kr ytterligare och valt en Opel Bertone Coupé Turbo som gör 250 km/h ledigt på mätaren och är helgalvad samt förzinkad och rostar inte som Kalle Anka bilen Honda Civic TypeR.
Jag hade den första VTEC-Motorn från Honda i CRX 1990 och måste säga att den lät finare, speciellt den jag köpte efter CRX, Civic VTI 1992 på 160hk och 1,6 liter också 100hk per/liter, den lät riktigt fint och hade ett ruggigt bra chassi men ganska dåligt materialval. Fast visst dagens Civic TypeR låter myyycket högre än de jag hade, det känns som man sitter i en racerbil eller motorcykel. Det tar 5 minuter innan man förstår att 5'ans växel inte är 3'ans och 6'an låter som 3'an jämfört med en vanlig bil.Bild
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Falska räv, & du e lika charmig som vanligt märker jag.

För det första så kan jag vara utan nackskydden. För det andra så monterar jag nog bättre stereo än vad Honda erbjuder orginal. För det tredje tar jag hellre bilen snabbare än att få den med värmesitsar. För det 4:e undrar jag om du kört en bil med vinterdäck, för ostabil är nog det sista den är.
Rostskyddet är uruselt. 5000 kr så rostskyddsbehandlar man chassit. Ska man sen inte behålla bilen mer än 2 år så är det nog nästa ägares bekymmer.

Att du sen skulle betala hutlösa pengar för att åka en Opel är väl ditt bekymmer. En Astra i snygg förpackning är vad det är, alles. Sportbil är det inte.

Att Hondan låter, ja konstigt. En Type R (R=racing). Man har medvetet skalat bort all ljudisolering osv. Bilen är byggd för att köras med, punkt slut. Ville jag ha komfort hade köpt en tung fet & slö Audi A4 eller nåt.

Att Hondan skriker, ja den borde skrika. Gör den 0-100 på 6,8 sek med en 2 liters sugmotor så förväntar jag mig att motorn skriker.


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Tifosi den 2002-04-30 18:27 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Här står lite om Fiat: Fiat forced out of the automobile market
De verkar verkligen vara illa ute. I artikeln står att de är skyldiga 60 miljarder, men i andra artiklar har jag läst över 70 miljarder. GM-aktierna är visst upplånade, så de har de nog inte så mycket nytta av, om de inte får in en massa pengar och kan lösa dem.
GM har alltså option på att köpa Fiat Auto i juli 2004.
I andra artiklar tros Fiat måsta sälja ut både sin del i Ferrari och Alfa, för att kunna överleva. Båda tros gå till GM, iallafall Alfa.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Tysk Automotor & Sport skulle kröna roligast sport-bilen pa bana för nagra nummer sedan. Man jämförde bilar fran olika klasser utan hänsyn till pris, och bedömde bla Motor, vägegenskaper, kör-glädje, ergonomi. Har inte kvar blaskan, men Hondan fick topp-betyg. Har för mig att rangordningen blev
1. Porche 911
2. Morgan Aero 8
3. BMW M3
4. Civic R
5. Opel Speedster (torskade pa sin trakiga Omega-motor)
6. Seat med V6
7. Nya Hundkojan
8. Peugoets lilla GTI-modell (206?)
9. Renault Clio, special-modellen med mitt-motor (hade tydligen urusla vägegenskaper)
10. Mercedes C320 AMG (som dock fick mycket bra betyg när den testades i en "vanlig" test)

Utan att själv ha kört Civicen sa tycker jag att det verkar vara svart att hitta en roligare bil för samma pengar. Men det är klart, drömmen vore ju förstas en Opel Turbo...

Utan att vara ironisk maste jag dock säga att en Opel Commodore GSE Coupe fran slutet av 70-talet var en särdeles lyckad design!
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

http://www.vibilagare.se/Arkivet/frg_p.htm
Bild
Testfakta
ACCELERATION
0-50 2,86 sek 20,1 m
0-80 5,28 sek 63,6 m
0-100 7,32 sek 116,4 m
Segdragning 70-110 km/tim
3:an: 4,62 sek – 116,0 m
4:an: 6,58 sek – 165,8 m
5:an: 8,88 sek – 223,6 m
6:an: 12,80 sek – 320,9 m
BROMSAR
100-0 km/tim – 38,5 m

KUPÉBULLER, dB(A)
50 km/tim: 65,8 (66,8)*. 70 km/tim: 66,2 (71,6). 90 km/tim: 67,8 (71,9). 110 km/tim: 71,1 (74,0)

ROSTSKYDD
Trots att Honda Civic är en nykonstruerad bil finns flera känsliga rostfällor i karossen. I skärmkanterna bak och fjäderbensinfästningarna fram finns uppenbar risk för tidiga rostangrepp. Innerskärmar finns bara fram.
En annan brist är att bilen helt saknar invändig behandling av hålrum och att slitskyddet under bilen är mycket sparsamt.
Det enda positiva rostskyddsexperten Thomas Widström kunde hitta var en bränsletank i plast och en kaross med få skarvar. Men det blir ändå lägsta tänkbara betyg för Civic Type-R.
BETYG: 1



Glöm komforten i Hondas gaturacer!
Plus: Utsökt växellåda, magnifik motor, bra väghållning.
Minus: Uselt rostskydd, klen komfort, smalt högeffekstregister.
Honda Civic Type-R går som en racer och kostar under 200 000 kronor. Mer fart för pengarna får du inte.

Av Mikael Schultz
Foto: Michael Grabowski

Komfort? Nä, glöm det! Hondas nya lilla busbil är raka motsatsen till tyst, bekväm och ombonad.
Visserligen är den klädd i familjekostym, men själen är den kompromisslösa sportvagnens. Detaljer som skön fjädring och låg ljudnivå har det inte ödslats mycket krut på.
Istället har Hondas tekniker satsat resurserna på att finslipa chassi, styrning, motor, och växellåda för optimal väghållning och största möjliga körglädje.
Resultatet är över förväntan och det är skulle förvåna om någon GTI-konkurrent hänger med i svängarna när alla 200 hästar aktiveras och Civic Type-R tillåts sträcka ut för fullt.
Chassibalansen är närmast perfekt, styrkänslan utsökt och fjädringen tillräckligt bestämd för att bilen ska rulla platt och krängningsfritt i krökarna även när det går undan så att nackhåren krullar sig.
Som väl de flesta anar ska ”R:et” i modellbeteckningen utläsas ”racing”. Och det känns inte minsta överdrivet. Få standardbilar ger samma klockrena racingkänsla som Hondas nya GTI-dödare.
Dr Jekyll och Mr Hyde
Tvålitersfyran helt i aluminium är också någonting alldeles extra, en motorernas Dr Jekyll och Mr Hyde. Hur snäll och välkammad som helst vid normal körning, men när varvräknarnålen närmar sig 6 000 v/min och alla ventiler öppnar fullt klipper den till som en uppretad boxare.
Effektkicken påminner om en gammaldags turbospark och i ett huj förvandlas den beskedliga vardagsmotorn till en ursinnigt ylande tävlingsmaskin. Högprestandaregistret är dock smalt, bara 2 000 varv, och det kräver sin förare att hålla ångan i maskineriet uppe.
Men det går, tack vare den magnifika tätstegade sexväxlade lådan. Den manövreras med en kort spak i instrumentpanelens nederkant och funktionen är av yppersta kaliber, såväl när det gäller smidighet som möjligheter till blixtrande snabba växelbyten.
Interiört har Civic Type-R kryddats med ljusa mätartavlor, några paneler i imiterad aluminium, två kompetenta sportstolar, en greppvänlig läderratt och en växelspaks-knopp i lättmetall.
I övrigt handlar det om standardgrejor i ganska trist gråsvart plast och intrycket är mer funktion än flärd, om man så säger.
På utsidan känns Hondas prestandabomb främst igen på takspoilern, sidokjolarna och den rejält tilltagna underläppen i fronten. I bakpartiet noteras dubbla avgaspipor och ett annat kännetecken är de låga breda däcken, 205/45, som sitter på 17-tumsfälgar i lättmetall.
Och om inte det skulle räcka är bilen för säkerhets skull generöst gödslad med Type-R-emblem, både på ut- och insida. Vi räknade till hela nio stycken. Inriktad på aktiv körning
Men det är inte de yttre formerna, utan de inre egenskaperna som gör den snabba Hondan till vad den är: en entusiastbil för förare med fartambitioner. Civic Type-R är extremt inriktad på aktiv körning och det bör även den som köper bilen vara. Annars kan det bli jobbigt i längden.
Varken fjädringskomfort eller ljudisolering uppfyller anständiga krav och bilen bullrar och stöter mer än lovligt. Det är priset man får betala för de fina köregenskaperna.
Den som inte är beredd att göra det får nog svårt att stå ut med Hondas GTI-utmanare

Honda Civic Type-R
Kamouflerad racer med minimal komfort och maximala prestanda.
EKONOMI
Pris: 199 900 kr. Skatt: 1 181 kr/år. Försäkring: Ej klassad. Reservdelspris*: 27 632 kr. Servicekostnad t o m 3 000 mil: 1 714 kr. Bränsleförbrukning: 8,9 l/100 km, bl körning. Garantier: 3 år/10 000 mil fabriksgaranti, sex års rostskyddsgaranti, tre års lackgaranti.
*ViB:s reservdelspaket.
TEKNIK/PRESTANDA
Motor: Tvärställd 4 cyl, 1 998 cm3. 4 vent/cyl, variabel ventilstyrning. Maxeffekt 200 hk /147 (kW) vid 7 400 v/min. Max vridmoment 196 Nm vid 5 900 v/min. Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, 6-växlad manuell låda. Chassi: Fram MacPherson fjäderben och undre tvärlänk. Bak dubbla triangellänkar. Krängningshämmare fram och bak. Styrning: Kuggstång med elektrisk servo. Rattvarv 2,7. Vändcirkel 11,4 m. Bromsar: Skivor runt om, ABS standard. Hjul: 205/45 R17 på 7 tum breda fälgar. Prestanda: Toppfart 235 km/tim, 0-100 km/tim på 6,8 sek (fabriksuppgifter).
Mått/Vikt
Längd/bredd/höjd: 414/170/143 cm. Axelavstånd: 257 cm. Spårvidd fr/b: 147/147 cm. Tjänstevikt: 1 275 kg. Maxlast 275 kg.
Tankvolym: 50 l.
UTRUSTNING/SÄKERHET
ABS-bromsar ja
Antisladdsystem –
Antispinnsystem –
Bältessträckare fr/b ja/–
Differentialbroms –
Fästen för barnstol –
Huvudkrockkuddar –
Högt placerat bromsljus ja
Justerbara bältesfästen fr/b ja/–
Krockkudde vä/hö ja/ja
Nackskydd alla platser ja
Pisksnärtskydd –
Sidokrockkuddar fr/b ja/–
Strålkastarrengörare ja
Trepunktsbälten alla platser –
Yttertermometer –
UTRUSTNING/KOMFORT
Automatlåda nej
Centrallås ja
Elbackspeglar ja Elfönsterhissar fr/b ja/nej
Farthållare nej
Färddator nej
Fäll-/delbart baksäte ja
Höj-/sänkbar förarstol ja
Klimatanläggning nej
Ljudanläggning nej
Luftkonditionering nej
Lättmetallfälgar ja
Metalliclack nej
Reservhjul, typ kompakt
Servostyrning ja
Ställbar torkarintervall nej
Ställbar ratt höjd/längd ja/nej

Hmm! Japaner ljuger alltid om effekten i motorn, då Vi Bilägare fick den 0-100 på 7,32 och jag tror knappast bilen gör 235km/h.

Bild
Opel utmanar de stora elefanterna!

Snygg, fräck och prisvärd! Det är Opel Astra Coupé Turbo i ett nötskal. Utseendet lånar drag från Opels vackraste bil någonsin, Calibra, spetsat med fräcka 17-tums hjul. Priset för den här godbiten stannar vid 226.900 kr – drygt 80.000 kr mindre än för BMW 325 Ci, en trolig konkurrent till den här bilen.
Med den nya 2-liters turbomotorn på 190 hästar har Astra Coupé - programmet blivit komplett. Den ger Coupén verklig sportbilskänsla, men är samtidigt tillräckligt elastisk för att erbjuda komfortabel körning. 0 – 100 km/tim går på 7,5 sekunder och toppfarten är 245 km/tim.

Turbomodellen har styvare chassi, större spårvidd och 17-tumshjul med breda 40-profildäck. Det ger utmärkt väghållning på snirkliga vägar, men kanske inte den högsta åkkomforten. Framförallt inte för passagerarna som inte har lika roligt som den som håller i ratten.

Stabilitetsprogrammet ESP är standard, liksom aktiva nackskydd, front- och sidoairbags, Opels pedal Release System, bältesförsträckare fram och trepunktsbälten runt om.


Bild
Vita instrumenttavlor och tjock liten treekrad ratt förhöjer den sportiga imagen på Opel Astra Coupé Turbo.

Bild
När man öppnar dörren möts man av djupt skålade sportstolar där föraren och passageraren nästan kliver på golvet för att sätta sig.

Fakta:
Opel Astra Coupé Turbo
Pris: 226.900 kr

Modell: 2-dörrars coupé.

Motor: 4 cyl, 2-liter 190hk/140kW. Max vridmoment 250 Nm mellan 1 950 – 5300 v/min.

Prestanda: 0- 100 km/tim på 7,5 sek, toppfart 245 km/tim.

Bränsleförbr:
8,9 liter/ 100 km.

Ställer upp när som helst på att köra ifrån dig i din Kalle Anka Honda utan värmesitsar och ställbar ratt i längsled. De flesta tidningar som testat Opel Coupé Turbo får den under 7 sek och tyska MOT mätte 211hk i drivhjulen och inga japanska ponnyhästar här inte.





Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

Joakim
En Opel Speedster med tvålitersturbon som sitter i min Coupe vore verkligen kanon. Speedster Turbo skulle ju komma i år men har inte hört något på ett tag nu från Opel.

Tifosi
Type-R är rolig. Mycket körglädje men lite synd att den inte låter lika ljuvt som Crx-VTEC och Civic VTI gjorde.
Förvånansvärt dålig styrning dock i Civic Type-R. Inte lika direktstyrd som tidigare (prestanda)-Honda-modeller. Även knackig v-låda jämfört med tidigare. Väldigt trist med all denna plast oxå a la japanskt åttiotal men vill man ha en riktigt rolig GTI-bil är den helt ok.

_________________
Bild

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Helgonet den 2002-05-01 05:06 ]</font>
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Bild
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Vi Bilägares tester är inte en bibel.
Det finns engelska tidningar som fått ner Civic Type R på 6,6 sek. Så alla siffror ska tas med en nya salt. Vem har rätt? Vem BRYR SIG???

Och om Helgonet är så såld på siffror så studera denna sida.
0-402 m. Civicen spöar Opeln med 0,3 sek på distansen.
(Finns en hel hög med bilar att jämföra)
http://www.syclone.freeserve.co.uk/rivals_cars.htm

Opeln är en riktig "Wannabe"sportbil
Samma fenomen som alla VW-koncernens bilar.
Vare sig man åker Skoda, Audi, Seat eller VW och har ett 1,8 T emblem på luckan tror man att man har en riktig sportbil. *suck*

Sedan ska man tänka på vad man skall ha bilen till.
Hondan har jag inte köpt för att ha som en busbil. Då hade jag köpt en S2000 eller nån annan mer riktig sportbil (som jag planerar att köpa senare)

Civicen skall jag jobba med. Jag behöver en bil som kan lasta en del. Köra 4 passagerare m.m. Sedan om den är smårolig att köra är väl en bonus. Om bilen kostar strax över 200.000 så tappar jag inte alltför mycket i andrahandsvärde. Ju dyrare bilen är desto mer tappar man generellt.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Tifosi den 2002-05-01 12:24 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Opel - är det inte sånt som landstinget kör?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

Joakim
Den där Commodoren var verkligen en drömbil när jag växte upp.

Tifosi
Bertone Coupe Turbo har aldrig för avsikt att vara en sportbil men den är hyffsat snabb och stenhård i chassit men ändå bra komfort. Utmärkt styrning, växellådan är bra men något för långa slag. Motorn är en riktig pärla. Bilen är mycket välbalanserad och jag är mycket nöjd.

Som gammal ägare till många vassa Honda-modeller måste jag säga att Type-R är en stor besvikelse som bil totalt sett. Detta förbannade plast överallt. Den är rolig att köra, det går inte att komma ifrån. Känns lite att man får motorcykelkänsla när man laddar genom växlarna. Dock måste jag erkänna att du är chanslös om vi skulle tävla. Opeln är en vanlig Grand Turismo som de säger och utger sig inte för att vara något speciellt. Vi kan träffas och ta en sväng genom stan. Inga problem.
Opeln är inte speciellt snabb men tillräckligt för att knäcka Type-R. Hur vet jag det? Har knäckt mycket fetare bilar på Autobahn än en liten plastig Civic. Har knäckt mycket vassare kärror i stan än en Civic.

Men är du nöjd med köpet är jag det! Jag tycker dock den är en skitbil.

Accord Type-R däremot eller S2000, det är riktiga kärror.

http://www.motorsport.com/forums
Bild

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Helgonet den 2002-05-01 13:29 ]</font>
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Plast, look who´s talking.

Opel är ju världsmästare i plast. Min bror har en Zafira, samma skit som Astran. Uj uj uj va plast.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

On 2002-05-01 13:26, Helgonet wrote:
Har knäckt mycket vassare kärror i stan än en Civic.
Helgonet, exakt hur gar det till när du "knäcker en kärra" i stan? Berätta lite (dina historier brukar vara underhallande)!

PS sag föresten pa 1/4 mile länken ovan att min MB-kombi "knäcker" bade Civic type R och Astra Coupe Turbo! :smile:
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

går väl ungefär till som när det "knäcks" i en diskussion. :lol:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Måste vara nåt med trä eller alu :roll:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

On 2002-05-01 14:13, Tifosi wrote:
Plast, look who´s talking.

Opel är ju världsmästare i plast. Min bror har en Zafira, samma skit som Astran. Uj uj uj va plast.
Just på Opel Astra Coupé Turbo biter du dig själv i handen för speciellt plastig är den inte utan till min förvåning riktigt påkostad. Jag kunde fått bilen för 207.000 kr om jag inte ville ha cd-växlare, läderklädsel, larm och metallic. Ratten är av perfomerad läder liksom växelspaks damasken, det är något jag bara sett på mycket dyrare bilar som på Ferrari osv. Srandard är ju ESR, TC, farthållare, blåtonade rutor, färddator, riktiga sportstolar där det även går att justera lårstödet, ratten kan ställas i alla leder och inte bara på höjden som i Civic, 17 tums fälgar på 225/45/17 med stenhårt chassi osv. Så att jämföra den mot en sunk Zafira är ju helt fel. Något som irriterade mig extra mycket på Civic TypeR var att dörrhandtagen innifrån var av lackad plast som skulle föreställa aluminium, Opel har aluminum och ingen fejk plast. Vi kan träffas men jag lovar du kommer göra bort dig totalt, Civicen har ju inte ens ESP så då gäller det att vara riktigt duktig på att köra, vilket jag inte tror när det gäller dig.

Bild
Civic Type-R - stor liten gatracer
Efter fyra dagar bakom ratten på en Honda Civic Type-R är det bara att konstatera att det är en ovanligt rolig bil. Med ett snyggt stylingpaket runt hela bilen, sänkning med 20 mm jämfört med vanliga Civic och stora 17-tumsfälgar är den en vacker syn, och det sportiga utseendet går hand i hand med en 2-liters DOHC i-VTEC-motor på inte mindre än 200 hästkrafter. Det är massor av kraft, men de kommer inte föraren till godo förrän vid höga 7.300 varv/minut. Ett så högt varvtal innebär givetvis att man får piska bilen hårt innan det riktiga accelerations-suget kommer, men det är knappast något man backar för. Rödstrecket på varvräknaren börjar vid 8.000 varv, så när väl det roliga börjar är det dags att växla.

Civicen har under åren växt till sig och blivit allt större. Många jämför den med nya Peugeot 307, som är 206:ans storebror. Med baksäte som är fällbart med antingen en, två eller alla tre ryggarna går den att kombinera med olika mycket last. Fäller man ner alla sätena rymmer den hela 610 liter mot 315 i uppfällt läge. Trots den stora interiören ger den ett ganska litet intryck utifrån och vid körning, men ställer man den bredvid en normalstor personbil ser man att den framför allt är väldigt hög. Utrymmet över huvudet räcker gott till, vilket gör i- och urklivningar väldigt lätta. Den är även smidig att parkera, och det är lätt att hitta bilens fyra hörn. De stora sidorutorna och den långa framrutan gör att översikten blir väldigt god. Att dörrarna är så långa innebär att man nästan vrider armen ur led när man ska ta på sig bältet, men det är straffet för att köra tvådörrars.

Bra pris för mycket körglädje
Prismässigt ligger Type-R bra till, det är inte många prestandamaskiner som kommer i närheten av 200.000 kronor. Undantaget Skoda Octavia RS för 180.000 kronor når hundra på dryga sju sekunder, tack vare den 1,8-liter stora motorn som även sitter i Audi TT. En närmare jämförelse utifrån smidighet, snabbhet och pris är Renault Clio Sport, som för 188.300 kronor smiskas till hundra på fabriksuppgiften 7,3 sekunder - eller 6,8 sekunder enligt vissa. Lägger man till 80.000 på priset, 280.000 alltså, får man en Subaru Impreza WRX som gör 0-100 på 6,2 sekunder. Det föranleder oss att ta upp Type-R:s bromsar, vilka tack och lov är större än original-Civicens. I riktigt hård körning tar det inte mer än ett par minuter förrän det ryker från alla bromsarna. Samma körning med Imprezan visar att tillverkarna har lagt ner extra möda på just dessa detaljer, för här tar bromsarna betydligt längre. Nu tror jag i och för sig inte att Type-R kommer användas som en rallybil på slingriga landsvägar eller bana som kräver hög belastning på bromsar och låda, men det är ändå en intressant jämförelse. Inne i stan får man som tur var inga problem med stoppen, det hugger snabbt och bilen stannar där man vill. Starterna är det värre med, är man inte riktigt varsam med högerfoten slirar framvagnen iväg direkt. Speciellt vid blött väglag - det saknas nämligen allt vad antislirsystem heter. Type-R-köparen är knappast en person med bomull under skorna, så den sortens sportighet uppskattas nog ända tills det är dags att köpa nytt gummi till framhjulen. Drar man på rejält blir det släpp även på tvåan, men det är det ju värt, eller hur? Interiört får man mycket plast för pengarna, och inte särskilt mycket extrautrustning. Den behagliga farthållaren får man vara utan, liksom aircondition (finns att köpa till), och värme i stolarna. De djupt skålade sportstolarna sitter man väldigt bra i när det gäller hård kurvtagning, men ibland skulle man vilja sjunka tillbaka med axlarna en bit. I Type-R sitter en sexväxlad låda, som liksom alla dylikar kräver en del vana innan man slutar stoppa i fyran istället för sexan, femman istället för trean och så vidare. I motorvägshastighet är det dock skönt med en sjätte växel som sänker både motorljud och bensinförbrukning.

Spinnande hjul vid rödljusen
Uppmärksamhet kan man vara säker på att få i den här bilen, och utmaningar vid rödljusen blir en självklarhet. Det stöddiga kitet runt bilens nederkanter och de fräcka fälgarna sticker i ögonen på Svensson, som tappert försöker hänga med på raksträckorna. Under mina dagar i bilen fick jag "påhäng" så gott som överallt, folk är nämligen väldigt intresserade av att se vad den egentligen går för. Det får självklart bensinförbrukningen att dra iväg rejält, enligt Honda går den på 1,23 liter milen i stadstrafik, men vintertid och med... ehmm... lite sportigare körning mellan rödljusen landar det nog på 1,4-1,5. För att få ut den maximala effekten uppmanas man att tanka 98 oktan, men den springer på fint även med den billigare 95-oktaniga bensinen. Ljudet av den skenande motorn och de snabba uppväxlingarna gör verkligen R-et i modellnamnet rätt. R-et står givetvis för racing, och Type-R är ett tillnamn som Honda använder på samma sätt som Ford använder Cosworth, Mercedes AMG och BMW "M". I Sverige återfinns bara en annan R-bil i Hondas utbud, nämligen Accord Type-R. Några importerade Integra Type-R rullar det dock i landet.

Bilens väghållning är bra, men i höga motorvägshastigheter känns framvagnen trots sänkningen lite väl lätt, och den känns inte helt stabil på vägen. Kör man i lägre farter och tar kurvor ligger bilen helt rätt, men ska man hårdköra får man småbromsa konstant för att den inte ska sticka rakt ut i tangentens riktning. Lågprofildäcken och 17-tumsfälgarna gör att det ibland blir lite väl stötigt.

Bild
Honda Civic Type-R
Pris: 199.900:-
Motor: 4-cylindrig 2,0 liter DOHC i-VTEC. Effekt 200 hk (147 kW) vid 7400 varv/min, vridmoment 196 Nm vid 5900 varv/min.
Acceleration: 0-100 km/h 6,8 sekunder (toppfart 235 km/h)
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda
Mått och vikter: Längd 414 cm, bredd 169,5 cm, höjd 142,5 cm, hjulbas 257 cm. Tjänstevikt 1275 kg. Maxlast 275 kg. Ej släpvagn. Bagageutrymme 315 liter (610 med fällda baksätesryggar)
Bränsleförbrukning: blandad 8,9 l/100 km, landsväg 7,0 l/100 km, stad 12,3 l/100 km. Tankens rymd 50 liter. Miljöklass 3.
Fälgar & däck: 205/45R17 - 17-tums aluminiumfälgar (kompakt reservhjul)
Säkerhet: 2 airbags fram. ABS-bromsar. Högt monterat bromsljus bak. Bältessträckare fram. Elektronisk startspärr, immobiliser. Sidokrockskydd i dörrarna (ej airbag).
--------------------------------------------------------------------------------
Prislista övriga Civic 3-dörrars
1,4i: 129.900:-
1,6i: 149.900:-
1,6i aut: 159.900:-
--------------------------------------------------------------------------------

Skillnad på Type-R jämfört med 1,4 och 1,6-modellen:
- Inga sidokrockkuddar fram
- Endast två trepunktsbälten bak, midjebälte i mitten
- Ingen höjdjustering på förarstol
- Ingen värme i stolarna
- Ingen stereo och högtalare
- Ingen dragkrok
Bild
Dimljus hade ju varit fräckt, men det är ganska snyggt ändå, eller hur?
Bild
Djupt skålade sportstolar som ger fullgott sidostöd vid snabb kurvtagning.
Bild
Duktiga motortrimmare får ut hundra hästar per liter, precis så mycket kräm hittar vi i Type-R:s motor. Plus för racingljudet vid höga varvtal!

Text och foto: Bo Kjellsson (vissa filmer av Martin Schramm)

http://www.zon.se/bil/nytt/type-r/index.shtml

Jag tror "wannabies" kör Civic TypeR och inte Opel Astra Coupé. Hörde av en kusin att du försökte lura på honom att en av hans hyrbilar skulle se ut som kexchokolad, vad sysslar du med? Du hade tydligen lurat på någon annan hyrbilsfirma på detta.



Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Ehhh, lurat honom till vad???

Ta reda på lite fakta först istället...
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Ehh? Precis som du vet hur jag kör.
Bara att säga grattis om du är nöjd med en Åpel för de pengarna.
Nästa Åpel Astra blir ju byggd på FIAT-bottenplatta.
Antar att de behövde lite hjälp från några som kan bygga riktig bil...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Vad är det för fel på Opel?

Opel byggde ju snabba och eleganta sportkupéer när BMW var kända för trehjulingar.

De senaste Omegorna är inte alls dumma... visst, samma kvalitet som en BMW, Audi eller MB är det ju inte... men man får ju en 3,2 liters V6 med "allt" för samma pris som en naken 318... eller ungefär samma pengar...

Opel Speedster är väl en riktigt kul bil (har inte kört själv)...

Jag beundrar faktiskt folk som vågar vara sig själva (Norrlands Guld) och inte bara köpa BMW för att det impar på grannen...

Tiden med rostiga 80-tals Kadetter är väl ändå förbi...

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-05-01 15:27, LuckyStrike1 wrote:
Måste vara nåt med trä eller alu :roll:
Menar du materialet på instrumentbrädans paneler? :grin:

/E
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

Hej Boban här!

Jag skriver under Helgonet nu för jag är portad som ni vet men jag kunde inte låta bli att lägga mig i denna debatt om bilar och Civic Type-R och Bertone Turbo och därför smusslade jag fram Helges lösen :cool:.

Civicen är just det Honda vill att den ska vara. Rolig att köra. Jag har testat den och den har supersnygg ratt, sköna stolar, vass väghållning. Bra styrning i kurvor (när du kickar) men väl svajig styrning vid vanlig körning. En utförligare testrapport finns här för: http://www.motorsport.com/forums.se/sho ... apsed&sb=5 jag har spekulerat i köpa Type-R bland flera andra.

Vad gäller Opel Coupen är den utmärkt. Den kostar 20 lappar mer än Hondan men det känns som den skulle kunna kosta 100 lax mer. Inga direkta svagheter. Skön touringbil. Bra toppfart. Gör mätaren ut ganska snabbt. Härligt vrid från cirka 2000 varv upp till 5500. Sköna läderstolar. Otroligt mycket utrustning för de småslantarna, kostar "bara" 225 000. Fint uppstyvat chassi. Bra detaljkvalitet (förvånad själv faktiskt) Väl i nivå med min lilla Audi. Ruskigt bra bromsar. Påminner mycket om BMW 330ci faktiskt i karaktär.

Avslutningsvis tycker jag att Type-R och Opel Coupen är avsedda för helt olika kundsegment. Civicen är för dem som är ute efter en busig GTI-bil. Opeln för den som behöver en snabb udda coupe men ändå inte vill göra avkall på komforten.

Jag själv skall köpa en Seat Leon Cupra R, ny modell som kommer i sommar. Snygg som faaaaaaaaaaan!

/Boban
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Boban,

Vet du vad Cupra R kommer att kosta?
Jag har hört att den kommer att gå över 300.000!!
Lite väl magstarkt för en SEAT eller? Då är det ju bara att lägga till 10-20 papp & få sig Audi S3 som nu fått 225 hk istället för 210. Cupra R har ju gamla S3:ans motor på 210.

En tanke bara.

Sen ska jag erkänna att jag väntar faktiskt in en Opel som kan vara av intrsse. Speedster Turbo (om den kommer). Har inte hört något. Kommer den så beställer jag bums, men det kommer att vara världens mest korkade köp ekonomiskt sett, men den lär vara nåt i hästväg att ha kul med.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Om jag fick välja lämplig motor till en Opel Speedster sa skulle jag välja en högtrimmad sug-motor framför en turbo. Nagot i stil med Hondas Type-R motor, eller kanske en V-6:a (rak skulle nog inte fa plats) pa 2,5 liter och 250 hästar. Mycket racigare och passar liksom bättre till bilens race-inspererade lättvikts-kaross. Problemet är väl att Opel inte har nagon tradition att byga sug-motorer med hög trimnninsgrad. Att hänga pa en turbo pa en standard-motor är förstas mycket enklare.

Annars finns ju ocksa den nyligen uppdaterade Lotus Elise som ett alternativ. Vet inte vilken bil som är "bäst" (kan tänka mig att Lotusen är ännu mer obekväm och opraktisk) men hur som hellst är det ju klart ballare att äga en Lotus än en Opel!

Rent ekonomiskt sa undrar jag Opeln verkligen är ett sadant katastrof-köp. Defentivt bättre ekonomi än han som köpte min Merca ny, eftersom värdeminskningen pa 2 ar /3,000 mil är ungefär som en ny speedster!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Joakim Quensel den 2002-05-03 13:21 ]</font>
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Jo, en sugmotor hade nog varit roligare.
Jo, ju dyrare bil man köper desto större blir ju smällen.
Men en Opel Speedster Turbo skulle säkerligen böra nosa på 400.000 kronors vallen. Jag undrar hur "het" den blir som begangnad?

Det ryktas om att Honda kommer med 6:or snart till en uppdaterad S2000. Kanske kan vara ett vettigare köp. Eller nya BMW Z3 när den kommer. Det är mycket nya modeller på intågande...
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

Hej igen! Boban här!

Jo, jag är rädd att Seaten kommer bli för dyr men då skiter jag i den och "piffar" upp min A3. Men i Tyskland kostar Cupra R 26 000 Euro och det är billigare än Cupra TT4 (den fyrhjulsdrivna) som kostar 27 000 Euro om jag inte minns fel. Anledningen till att jag inte vill ha S3 eller Cupras fyrhjulsdrivna är att de är lönnfeta och lömska har man kör hårt. De understyr ena stunden för att i nästa överstyra. Det värsta jag vet är bilar som uppträder inkonsekvent. Sådan bilar får jag aldrig riktigt förtroende för och då går det aldrig att köra riktigt snabbt (det går men är inte kul, mer ångestladdat)

I Sverige ska de ha 229 000 för Cupra TT4 men listpriset är 252 000 men de säljer dem för 229 000????
Jag kan max sträcka mig till att betala 230 000 för Cupra R, annars struntar jag i det eller köper en Type-R. Eller låter trimma min Audi hos Abt och köper Sachs-kit och några fina fälgar.

Min dröm är också Speedster Turbo. Opel sade att de skulle bygga den men sedan dess har det varit knäpptyst. Jag har en lista från tyska Auto Motor und Sport på väggen och den säger att Turbon kommer i Oktober. Hoppas de har rätt.

Då ska jag köpa och behålla den resten av mitt liv :smile: men det kanske det är värt!

/Boban
Tifosi
Inlägg: 252
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Tifosi »

Då resonerar vi likadant.

En sak jag tänkte på Seaten, jag tycker TT4 Cupran har snyggare front. Cupra R är mer brutal, men TT4:an är såååå fet.
Skitsnyggt att luftintagen i kofångaren är exakt samma form som grillen.

Var inne på en TT4:a men jag vill inte ha 4-hjulskrafset med den extra vikten. Plus att den stjäl en massa utrymme. (Därför jag valde Type-R) för jag måste kunna fälla säterna & få med mig lite kartonger då & då.
TT4:an inkräktar för mycket i bagaget. Annars en jä-ligt snygg bil.
Helgonet
Inlägg: 713
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Helgonet »

Boban här.

Jag håller med om att Cupran (fyrhjulsdrivna) har tuffare front men den är för mjuk i chassit och väger för mycket för att bli rolig.

Är mer då sugen på Type-R för den verkligen är grymt skön att köra. Väghållning=perfekt. Snygg också!