Regler 2009
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det var väntat. Lika väntat är att stallen kommer att överklaga. Det är ju inte första instansen som är problemet när det gäller försenade resultat.Pepparkvarnen skrev:Diffuserna godkända!
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73915
Go, Brawn Go!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jo, men nu är Ross Brawn lättad i alla fall, så lite positivt är det ju.JTarnstrom skrev:Det var väntat. Lika väntat är att stallen kommer att överklaga. Det är ju inte första instansen som är problemet när det gäller försenade resultat.Pepparkvarnen skrev:Diffuserna godkända!
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73915
Go, Brawn Go!
Sen har Virgin hoppat på som sponsor till Brawn, och det är ju också bra.
Jag tror jag ska hålla på Brawn i år.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Pepparkvarnen skrev:Jo, men nu är Ross Brawn lättad i alla fall, så lite positivt är det ju.JTarnstrom skrev:Det var väntat. Lika väntat är att stallen kommer att överklaga. Det är ju inte första instansen som är problemet när det gäller försenade resultat.Pepparkvarnen skrev:Diffuserna godkända!
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73915
Go, Brawn Go!
Sen har Virgin hoppat på som sponsor till Brawn, och det är ju också bra.
Jag tror jag ska hålla på Brawn i år.
Brawn kommer att få så jäkla många fans i år och det är kul. Det visar vad fansen verkligen vill ha, profiler, inte stora bilfabriker som ligger bakom teamen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För övrigt kommer diffuserspektaklet att spilla över även på nästa race. MEd andra ord, det dröjer innan vi kan vara säkra på resultatet från årets två första tävlingar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jag tror att mitt procentuella poängsystem som jag redovisade för ett tag sen här skulle ge samma eller till och ge bättre resultat och dessutom vara mycket lättare övervaka än Bernies & Max valfria 30 miljoner € budgettak.JTarnstrom skrev:Jag har ingenting emot kostnadstak. Inte heller bilar med lägre prestanda. Förutsatt att FIA inte ställer till det med några nya förändringar tror jag att rally-VM kommer att vinna på de nya bilarna. Det kommer att ge fler förare chansen att vara med och konkurrera om mästerskapet.
Vad gäller F1 är ett kostnadstak ett måste, men jag vill inte se en kompromiss där några stall kör enligt vissa förutsättningar, andra utifrån andra förutsättningar, och där FIA sitter mitt emellan och balanserar styrkeförhållandena med ideliga regeljusteringar.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
Istället för att leta bland engelska sidor (jag tycker det är jobbigt och svårt att läsa fackengelska) försöker jag vara bekväm och fråga Forzas kunniga skribenter om ett par funderingar.
Om KERS
Vad jag förstår tar man till vara energi från inbromsningarna och lagrar denna energi i batterier och kan då få ut drygt 80 hk under 6,7 sekunder per varv.
Mina motorkunskaper är dåliga och jag undrar hur man från ett batteri får ut 80 hk, hur, var sätts denna batterikraft in. Kan någon på ett lätt sätt förklara hur det går till.
Slicks.
Sandlåderejset 2007 gjorde mej lite förbryllad då många stall gick ut på stint 2 utan att byta däck och då trodde jag att dom gjorde det för att däcken fått lite slicksegenskaper som i det vädret var bäst.
Nu undrar jag, vet något när är slicks som bäst eller varierar det med hårdhet och bana. På träningarna i går visade en del förare att dom mjuka däcken höll bra och levererade bättre tider ju fler varv dom körde.(till en gräns förstås).
Är slicksen lika bra rakt igenom slitmassan?
Om KERS
Vad jag förstår tar man till vara energi från inbromsningarna och lagrar denna energi i batterier och kan då få ut drygt 80 hk under 6,7 sekunder per varv.
Mina motorkunskaper är dåliga och jag undrar hur man från ett batteri får ut 80 hk, hur, var sätts denna batterikraft in. Kan någon på ett lätt sätt förklara hur det går till.
Slicks.
Sandlåderejset 2007 gjorde mej lite förbryllad då många stall gick ut på stint 2 utan att byta däck och då trodde jag att dom gjorde det för att däcken fått lite slicksegenskaper som i det vädret var bäst.
Nu undrar jag, vet något när är slicks som bäst eller varierar det med hårdhet och bana. På träningarna i går visade en del förare att dom mjuka däcken höll bra och levererade bättre tider ju fler varv dom körde.(till en gräns förstås).
Är slicksen lika bra rakt igenom slitmassan?
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
"... the braking energy is used to turn a flywheel and when extra power is needed the wheels are coupled up to the spinning flywheel to give a boost in power."
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Energin överförs direkt, via frihjulet, till de drivande hjulen. Energin överförs alltså inte till motorn på något sätt. Som jag förstår det hela, alltså.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
http://lmgtfy.com/?q=kersform-ola1 skrev:Svårt det här.
Jag skulle vilja veta hur energin i form av batterikraft överförs till råa hästkrafter under 6 sekunder.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 1394
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
80 hk (80*736 W) * 6,7 = 400k, kan det ha med saken att göra? Eller jag vet inte.Pepparkvarnen skrev:Det som jag undrar över när det gäller KERS är hur man kom fram till just 6,7 sekunder och inte 7 sekunder jämt?
men det känns som en rund och bra siffra.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Bra frågor!form-ola1 skrev:Istället för att leta bland engelska sidor (jag tycker det är jobbigt och svårt att läsa fackengelska) försöker jag vara bekväm och fråga Forzas kunniga skribenter om ett par funderingar.
Om KERS
Vad jag förstår tar man till vara energi från inbromsningarna och lagrar denna energi i batterier och kan då få ut drygt 80 hk under 6,7 sekunder per varv.
Mina motorkunskaper är dåliga och jag undrar hur man från ett batteri får ut 80 hk, hur, var sätts denna batterikraft in. Kan någon på ett lätt sätt förklara hur det går till.
För att få ner strömmen som batterierna måste lämna ifrån sig så måste spänningen höjas. Det gör ju också att systemet blir väldigt "farligt" eftersom en högre spänning gör att det lättare slåt gnistor.
Beror mer på gummiblandningen än på om det är slicks eller inte. Ett optimerat däck är som bäst direkt efter att det har värmts upp första gången. Men dagens däck är inte optimerade de är utvalda av Bridgestone och då kan det faktiskt bli så att det är bättre att åka några extra varv.Slicks.
Sandlåderejset 2007 gjorde mej lite förbryllad då många stall gick ut på stint 2 utan att byta däck och då trodde jag att dom gjorde det för att däcken fått lite slicksegenskaper som i det vädret var bäst.
Nu undrar jag, vet något när är slicks som bäst eller varierar det med hårdhet och bana. På träningarna i går visade en del förare att dom mjuka däcken höll bra och levererade bättre tider ju fler varv dom körde.(till en gräns förstås).
Är slicksen lika bra rakt igenom slitmassan?
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kanske en säkerhetsfråga. Ju mer energi som ska hanteras desto större är riskerna. Därför har man kanske valt en begränsning som känns hanterbar.Silverkatten skrev:Varför begränsa tiden överhuvudtaget? Låt dem ta tillbaka så mycket energi som de kan.Pepparkvarnen skrev:Det som jag undrar över när det gäller KERS är hur man kom fram till just 6,7 sekunder och inte 7 sekunder jämt?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Finns det verkligen en explicit regel för att man får använda KERS 6,7 s per varv, eller är det inte snarare en konsekvens av max tillåtet effektuttag (60 kW) och max tillåten energireserv (400 kJ)? (t = 400/60 = 6,67 s)
Angående hur kraften tas ut så gissar jag att man helt enkelt har en elmotor/generator i transmissionen som ger extra effekt när man behöver det och laddar upp batteriet när man bromsar.
Ungefär samma sak med ett mekaniskt system, förutom att energin då lagras i ett svänghjul.
Angående hur kraften tas ut så gissar jag att man helt enkelt har en elmotor/generator i transmissionen som ger extra effekt när man behöver det och laddar upp batteriet när man bromsar.
Ungefär samma sak med ett mekaniskt system, förutom att energin då lagras i ett svänghjul.
-
- Utvisad
- Inlägg: 27
- Blev medlem: ons apr 08, 2009 10:18
- Ort: Finland Helsinki
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
FIA declares double diffusers legal
http://www.autosport.com/news/report.php/id/74475
http://www.autosport.com/news/report.php/id/74475
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 10:45
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: tis maj 15, 2007 10:45
-
- Inlägg: 1389
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Tumba
Äntligen är den saken ur världen och tillbaks till ritbordet för Ferrari.
De verkar vara det enda stallet som inte har något på gång än?
Om de inte har det så är de inte med i matchen om några VM titlar i år.
Ska bli intressant att se om något mer team dyker upp med en ny diffuser redan i helgen. Jag tror 2 team kommer att prova detta på fredags träningen redan och något nytt team kommer att köra i racet sedan.
De verkar vara det enda stallet som inte har något på gång än?
Om de inte har det så är de inte med i matchen om några VM titlar i år.
Ska bli intressant att se om något mer team dyker upp med en ny diffuser redan i helgen. Jag tror 2 team kommer att prova detta på fredags träningen redan och något nytt team kommer att köra i racet sedan.