Regler 2009

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Diffuserna godkända!

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73915


Go, Brawn Go!
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:Diffuserna godkända!

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73915


Go, Brawn Go!
Det var väntat. Lika väntat är att stallen kommer att överklaga. Det är ju inte första instansen som är problemet när det gäller försenade resultat.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:Diffuserna godkända!

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73915


Go, Brawn Go!
Det var väntat. Lika väntat är att stallen kommer att överklaga. Det är ju inte första instansen som är problemet när det gäller försenade resultat.
Jo, men nu är Ross Brawn lättad i alla fall, så lite positivt är det ju.

Sen har Virgin hoppat på som sponsor till Brawn, och det är ju också bra.

Jag tror jag ska hålla på Brawn i år.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:Diffuserna godkända!

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73915


Go, Brawn Go!
Det var väntat. Lika väntat är att stallen kommer att överklaga. Det är ju inte första instansen som är problemet när det gäller försenade resultat.
Jo, men nu är Ross Brawn lättad i alla fall, så lite positivt är det ju.

Sen har Virgin hoppat på som sponsor till Brawn, och det är ju också bra.

Jag tror jag ska hålla på Brawn i år.

Brawn kommer att få så jäkla många fans i år och det är kul. Det visar vad fansen verkligen vill ha, profiler, inte stora bilfabriker som ligger bakom teamen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

För övrigt kommer diffuserspektaklet att spilla över även på nästa race. MEd andra ord, det dröjer innan vi kan vara säkra på resultatet från årets två första tävlingar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det är mycket synd det! (sena resultat)

Jag hoppas verkligen det går bra för Brawn GP! Det blir mitt andra stall efter Ferrari som fortfarande ligger närmast hjärtat. Men Brawn GP är bra för F1, speciellt om det också går bra för dem.
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8551
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det här med Force Indias och Brawn GP:s bilnummer förtydligar hur klumpigt F1 sköts. Man pratar inte med varandra! Kunde inte FIA ha kontaktat berörda stall och frågat innan man bestämde sig? Jag fattar inte att man kan sitta på vart sitt håll och tycka, men inte prata med varandra!

SUCK! :down:
Bild
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Jag har ingenting emot kostnadstak. Inte heller bilar med lägre prestanda. Förutsatt att FIA inte ställer till det med några nya förändringar tror jag att rally-VM kommer att vinna på de nya bilarna. Det kommer att ge fler förare chansen att vara med och konkurrera om mästerskapet.

Vad gäller F1 är ett kostnadstak ett måste, men jag vill inte se en kompromiss där några stall kör enligt vissa förutsättningar, andra utifrån andra förutsättningar, och där FIA sitter mitt emellan och balanserar styrkeförhållandena med ideliga regeljusteringar.
Jag tror att mitt procentuella poängsystem som jag redovisade för ett tag sen här skulle ge samma eller till och ge bättre resultat och dessutom vara mycket lättare övervaka än Bernies & Max valfria 30 miljoner € budgettak.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

Istället för att leta bland engelska sidor (jag tycker det är jobbigt och svårt att läsa fackengelska) försöker jag vara bekväm och fråga Forzas kunniga skribenter om ett par funderingar.

Om KERS
Vad jag förstår tar man till vara energi från inbromsningarna och lagrar denna energi i batterier och kan då få ut drygt 80 hk under 6,7 sekunder per varv.
Mina motorkunskaper är dåliga och jag undrar hur man från ett batteri får ut 80 hk, hur, var sätts denna batterikraft in. Kan någon på ett lätt sätt förklara hur det går till.

Slicks.
Sandlåderejset 2007 gjorde mej lite förbryllad då många stall gick ut på stint 2 utan att byta däck och då trodde jag att dom gjorde det för att däcken fått lite slicksegenskaper som i det vädret var bäst.

Nu undrar jag, vet något när är slicks som bäst eller varierar det med hårdhet och bana. På träningarna i går visade en del förare att dom mjuka däcken höll bra och levererade bättre tider ju fler varv dom körde.(till en gräns förstås).
Är slicksen lika bra rakt igenom slitmassan?
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Det som jag undrar över när det gäller KERS är hur man kom fram till just 6,7 sekunder och inte 7 sekunder jämt?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Pepparkvarnen skrev:Det som jag undrar över när det gäller KERS är hur man kom fram till just 6,7 sekunder och inte 7 sekunder jämt?
Då hade det kanske blivit 76,3 hk i stället. Det hade inte Publiken gillat.
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

Pepparkvarnen skrev:Det som jag undrar över när det gäller KERS är hur man kom fram till just 6,7 sekunder och inte 7 sekunder jämt?
Du har inga funderingar på hur batterienergin omvandlas till 80 hk eller du kanske sitter med kunskapen och låter mej lida pin. :evil:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

"... the braking energy is used to turn a flywheel and when extra power is needed the wheels are coupled up to the spinning flywheel to give a boost in power."
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

JTarnstrom skrev:"... the braking energy is used to turn a flywheel and when extra power is needed the wheels are coupled up to the spinning flywheel to give a boost in power."
Hepp, fattar inte någe.
Svenska, någon?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Energin överförs direkt, via frihjulet, till de drivande hjulen. Energin överförs alltså inte till motorn på något sätt. Som jag förstår det hela, alltså.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

Svårt det här.
Jag skulle vilja veta hur energin i form av batterikraft överförs till råa hästkrafter under 6 sekunder.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

form-ola1 skrev:Svårt det här.
Jag skulle vilja veta hur energin i form av batterikraft överförs till råa hästkrafter under 6 sekunder.
http://lmgtfy.com/?q=kers
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
MGRacing
Inlägg: 1394
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av MGRacing »

Vad väger KERS jämnfört mot Kimi's tidigare alkoholintag som McLaren sponsrade?
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Pepparkvarnen skrev:Det som jag undrar över när det gäller KERS är hur man kom fram till just 6,7 sekunder och inte 7 sekunder jämt?
80 hk (80*736 W) * 6,7 = 400k, kan det ha med saken att göra? Eller jag vet inte.

men det känns som en rund och bra siffra.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

form-ola1 skrev:Istället för att leta bland engelska sidor (jag tycker det är jobbigt och svårt att läsa fackengelska) försöker jag vara bekväm och fråga Forzas kunniga skribenter om ett par funderingar.

Om KERS
Vad jag förstår tar man till vara energi från inbromsningarna och lagrar denna energi i batterier och kan då få ut drygt 80 hk under 6,7 sekunder per varv.
Mina motorkunskaper är dåliga och jag undrar hur man från ett batteri får ut 80 hk, hur, var sätts denna batterikraft in. Kan någon på ett lätt sätt förklara hur det går till.
Bra frågor!
För att få ner strömmen som batterierna måste lämna ifrån sig så måste spänningen höjas. Det gör ju också att systemet blir väldigt "farligt" eftersom en högre spänning gör att det lättare slåt gnistor.
Slicks.
Sandlåderejset 2007 gjorde mej lite förbryllad då många stall gick ut på stint 2 utan att byta däck och då trodde jag att dom gjorde det för att däcken fått lite slicksegenskaper som i det vädret var bäst.

Nu undrar jag, vet något när är slicks som bäst eller varierar det med hårdhet och bana. På träningarna i går visade en del förare att dom mjuka däcken höll bra och levererade bättre tider ju fler varv dom körde.(till en gräns förstås).
Är slicksen lika bra rakt igenom slitmassan?
Beror mer på gummiblandningen än på om det är slicks eller inte. Ett optimerat däck är som bäst direkt efter att det har värmts upp första gången. Men dagens däck är inte optimerade de är utvalda av Bridgestone och då kan det faktiskt bli så att det är bättre att åka några extra varv.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

form-ola1 skrev:Svårt det här.
Jag skulle vilja veta hur energin i form av batterikraft överförs till råa hästkrafter under 6 sekunder.
Alltså högspänning för att kunna ha lägre ström. Då funkar överförningen utan att ledningarna brinner upp.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Pepparkvarnen skrev:Det som jag undrar över när det gäller KERS är hur man kom fram till just 6,7 sekunder och inte 7 sekunder jämt?
Varför begränsa tiden överhuvudtaget? Låt dem ta tillbaka så mycket energi som de kan.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Silverkatten skrev:
Pepparkvarnen skrev:Det som jag undrar över när det gäller KERS är hur man kom fram till just 6,7 sekunder och inte 7 sekunder jämt?
Varför begränsa tiden överhuvudtaget? Låt dem ta tillbaka så mycket energi som de kan.
Kanske en säkerhetsfråga. Ju mer energi som ska hanteras desto större är riskerna. Därför har man kanske valt en begränsning som känns hanterbar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Jo, det är nog av säkerhetsskäl. Förmodligen skulle alla ha kraft ut ur alla kurvor om det var fritt.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Finns det verkligen en explicit regel för att man får använda KERS 6,7 s per varv, eller är det inte snarare en konsekvens av max tillåtet effektuttag (60 kW) och max tillåten energireserv (400 kJ)? (t = 400/60 = 6,67 s)

Angående hur kraften tas ut så gissar jag att man helt enkelt har en elmotor/generator i transmissionen som ger extra effekt när man behöver det och laddar upp batteriet när man bromsar.

Ungefär samma sak med ett mekaniskt system, förutom att energin då lagras i ett svänghjul.
Användarens profilbild
Räikkönen
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 27
Blev medlem: ons apr 08, 2009 10:18
Ort: Finland Helsinki

Inlägg av Räikkönen »

ICA-hearing: en judge från Malta somnade mitt i hearing, han är Maltas ex president Obs. ingen judge finns i ICA från Finland, Sverige, Danmark eller Norge eller Island!
Reglerna säger att judge i ICA skall vara lagligt kunnig samt ha varit verksam inom sporten. Guido de Marco - jag tror inte.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

FIA declares double diffusers legal
http://www.autosport.com/news/report.php/id/74475
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

Det jag vill ha reda på är varför Renaults dubbeldäckar-diffuser blev förklarad som icke laglig av FIA förra året men Diffuser-trions diffusers blir godkända?
matte
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 15, 2007 10:45

Inlägg av matte »

Dagon skrev:Det jag vill ha reda på är varför Renaults dubbeldäckar-diffuser blev förklarad som icke laglig av FIA förra året men Diffuser-trions diffusers blir godkända?
För att det var andra regler i fjol kanske?? :o
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

Vilka regler har ändrats från i fjol till i år vad gäller diffusern?
matte
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 15, 2007 10:45

Inlägg av matte »

Inte vet jag, det var därför jag skrev "kanske".....
Hannu
Inlägg: 1389
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Tumba

Inlägg av Hannu »

Äntligen är den saken ur världen och tillbaks till ritbordet för Ferrari.
De verkar vara det enda stallet som inte har något på gång än? :-?
Om de inte har det så är de inte med i matchen om några VM titlar i år.

Ska bli intressant att se om något mer team dyker upp med en ny diffuser redan i helgen. Jag tror 2 team kommer att prova detta på fredags träningen redan och något nytt team kommer att köra i racet sedan.