AUSTRALIENS GP 2009 - ALBERT PARK. Lopp 1 av 17
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
AUSTRALIENS GP 2009 - ALBERT PARK. Lopp 1 av 17
Loppets officiella namn: 2009 FORMULA 1 ING AUSTRALIAN GRAND PRIX
Banbeskrivning: Albert Park
Banlängd: 5.303 km, antal varv: 58, distans: 307.574 km
Bensinförbrukning 2008: 2.50 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.45 sekunder
Depåfönster, 58 varv
1 stopp: 29-34
2 stopp: 21-25, 35-43
3 stopp: 15-18, 29-33, 42-47
Tidschema (Bästa tid från 2008 inom parantes)
Fredag 2009-03-27, CET
Träning 1 02:30-04:00 (K.Räikkönen - Ferrari 1:26.461)
Träning 2 06:30-08:00 (L.Hamilton - McLaren 1:26.559)
Lördag 2009-03-28, CET
Träning 3 04:00-05:00 (R.Kubica - BMW Sauber 1:25.613)
Kvalificering 07:00-08:00 (L.Hamilton - McLaren 1:26.714)
Söndag 2009-03-29, CET
Lopp 08:00-10:00
Alla 13 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:34:50,616
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:25:28,770
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:34:27,870
2005: Giancarlo Fisichella - Renault # 1:24:17,336
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:24:15,757
2003: David Coulthard - McLaren # 1:34:42,124
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:35:36,792
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:38:26,533
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:34:01,987
1999: Eddie Irvine - Ferrari # 1:35:01,659
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:31:45,996
1997: David Coulthard - McLaren # 1:30:28,718
1996: Damon Hill - Williams # 1:32:50,491
Alla 13 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:26,714
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:26,072
2006: Jenson Button - Honda # 1:25,229
2005: Giancarlo Fisichella - Renault # 3:01,460
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:24,408
2003: Michael Schumacher - Ferrari # 1:27,173
2002: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:25,843
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:26,892
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:30,556
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:30,462
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:30,010
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:29,369
1996: Jacques Villeneuve - Williams # 1:32,371
© Forza Motorsport 1998 - 2009. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Äntligen börjar man känna av den första riktiga vårkänslan som smyger sig på en genom säsongsstarten av F1.
Nya regler och utseende på bilarna kommer göra en del ändringar i maktförhållanden och jag förutspår att de som haft lite knackigt vid skiftande väglag, typ Massa, som kunnat bete sig som bambi på hal is i fjol kommer få allt svårare att hävda sig i stallet.
Naturligt skickliga förare som Kimi Räikkönen, Heikki Kovalainen, NN och några till som är stabila i regn kommer kunna lysa lite extra i år. De nya reglementena och däcken kommer också innebära att vissa stall och bilar tar steg åt ena eller andra hållet i hierarkin. Säga vad man vill om försäsongstester, men det verkar definitivt som att Brawn GP har något alldeles extra på gång till denna säsong. Om de sen kan hålla det försprånget mer än något enstaka loopp är en helt annan femma.
Vilka är vana att luta sig mot slicks? Knappast någon av F1-förarna har fördel av att minnas dem i F1, alltså skall man titta mer på serierna under, varifrån de kommit.
Vilka får stora problem med den nya tekniken runt kers?
Både Ferrari och McLaren har haft system som packat. Andra kommer kanske välja att gå helt utan och säkra hem poäng i striden om poängplatser?
Sen tycker jag det är lite skönt att det verkligen komer handla om att försöka vinna lopp och inte "sikta på bättre än femma" i Brasilien i höst.
Nya regler och utseende på bilarna kommer göra en del ändringar i maktförhållanden och jag förutspår att de som haft lite knackigt vid skiftande väglag, typ Massa, som kunnat bete sig som bambi på hal is i fjol kommer få allt svårare att hävda sig i stallet.
Naturligt skickliga förare som Kimi Räikkönen, Heikki Kovalainen, NN och några till som är stabila i regn kommer kunna lysa lite extra i år. De nya reglementena och däcken kommer också innebära att vissa stall och bilar tar steg åt ena eller andra hållet i hierarkin. Säga vad man vill om försäsongstester, men det verkar definitivt som att Brawn GP har något alldeles extra på gång till denna säsong. Om de sen kan hålla det försprånget mer än något enstaka loopp är en helt annan femma.
Vilka är vana att luta sig mot slicks? Knappast någon av F1-förarna har fördel av att minnas dem i F1, alltså skall man titta mer på serierna under, varifrån de kommit.
Vilka får stora problem med den nya tekniken runt kers?
Både Ferrari och McLaren har haft system som packat. Andra kommer kanske välja att gå helt utan och säkra hem poäng i striden om poängplatser?
Sen tycker jag det är lite skönt att det verkligen komer handla om att försöka vinna lopp och inte "sikta på bättre än femma" i Brasilien i höst.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Känns som att konstgjord andning i form av sandsäckar inte är så långt borta i F1.
Det nya reglementet bör gynna förare som vill vinna race, typ Massa och Alonso. Hamilton och Kimi lär få det tufft i år.
Det nya reglementet bör gynna förare som vill vinna race, typ Massa och Alonso. Hamilton och Kimi lär få det tufft i år.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kimi stabil i regn????
Som i Monaco och på Spa förra året då?
Årets regler gynnar ju helt klart Massa, som vinner många lopp och är snabb oavsett underlag.
Jag tror det står mellan Massa, Alonso och Rubens (ja, han kommer att vinna lopp) i år. Och Ferrari kommer snabbt att fatta beslut om försteförare i år.
Det kommer att bli en bra säsong!
Som i Monaco och på Spa förra året då?
Årets regler gynnar ju helt klart Massa, som vinner många lopp och är snabb oavsett underlag.
Jag tror det står mellan Massa, Alonso och Rubens (ja, han kommer att vinna lopp) i år. Och Ferrari kommer snabbt att fatta beslut om försteförare i år.
Det kommer att bli en bra säsong!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vem är Hamilto? Stavade du fel i farten?Gösta skrev:Känns som att konstgjord andning i form av sandsäckar inte är så långt borta i F1.
Det nya reglementet bör gynna förare som vill vinna race, typ Massa och Alonso. Hamilton och Kimi lär få det tufft i år.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Fast Rubens blir vass i årRazor skrev:Glöm inte Button.EnzoF1 skrev:Jag tror det står mellan Massa, Alonso och Rubens (ja, han kommer att vinna lopp) i år. Och Ferrari kommer snabbt att fatta beslut om försteförare i år.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 299
- Blev medlem: ons okt 15, 2008 09:15
- Ort: Stockholms utmarker
EnzoF1 skrev:Kimi stabil i regn????
Som i Monaco och på Spa förra året då?
Årets regler gynnar ju helt klart Massa, som vinner många lopp och är snabb oavsett underlag.
Jag tror det står mellan Massa, Alonso och Rubens (ja, han kommer att vinna lopp) i år. Och Ferrari kommer snabbt att fatta beslut om försteförare i år.
Det kommer att bli en bra säsong!
Möjligen så länge han får vara ensam på banan.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, var Massa dålig i Monaco t.ex.?Nigel skrev:EnzoF1 skrev:Kimi stabil i regn????
Som i Monaco och på Spa förra året då?
Årets regler gynnar ju helt klart Massa, som vinner många lopp och är snabb oavsett underlag.
Jag tror det står mellan Massa, Alonso och Rubens (ja, han kommer att vinna lopp) i år. Och Ferrari kommer snabbt att fatta beslut om försteförare i år.
Det kommer att bli en bra säsong!
Möjligen så länge han får vara ensam på banan.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Vi andra har Silverstone i färskt minne. http://www.youtube.com/watch?v=mLGnFTl_6_IEnzoF1 skrev:Tja, var Massa dålig i Monaco t.ex.?Nigel skrev:EnzoF1 skrev:Kimi stabil i regn????
Som i Monaco och på Spa förra året då?
Årets regler gynnar ju helt klart Massa, som vinner många lopp och är snabb oavsett underlag.
Jag tror det står mellan Massa, Alonso och Rubens (ja, han kommer att vinna lopp) i år. Och Ferrari kommer snabbt att fatta beslut om försteförare i år.
Det kommer att bli en bra säsong!
Möjligen så länge han får vara ensam på banan.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
på dom senaste 11 starterna i Australiens GP har vinnaren blivit världsmästare 7 ggr.
Häkkinen-98
Schumacher-00,-01.-02,-04
Alonso-06
Räikkönen-07
Hamilton-08
Få se om tendensen håller i sig.
Häkkinen-98
Schumacher-00,-01.-02,-04
Alonso-06
Räikkönen-07
Hamilton-08
Få se om tendensen håller i sig.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ja, men det jag eg opponerade mig emot var påstående att t.ex. Kimi skulle vara så vass jämfört med Massa. Kimi var ju en katastrof på Spa och i Monaco t.ex.... där Massa istället var bra.Christoffer skrev:Vi andra har Silverstone i färskt minne. http://www.youtube.com/watch?v=mLGnFTl_6_IEnzoF1 skrev:Tja, var Massa dålig i Monaco t.ex.?Nigel skrev:
Möjligen så länge han får vara ensam på banan.
Men såna prestationer av Kimi brukar en del fans glömma ganska fort... för mig var loppet behållning att se Kimi komma vankande 5 meter framför mig efter att lekt Bambi på hal is...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Lite blött.Golfkillen skrev:Vi får inte glömma när Kimi inte klarade av att gå i depå för att det var lite blött.
Var det då 6 bilar inte klarade av att stanna efter startrakan men bara Hamilton var cool nog att stanna kvar i bilen och bli inlyft.
Och vid nästa skur Massa tappade en solklar ledning och blev ett lätt byte för Alonso.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Selektivt minne är underbart, men så länge det är f1-bilar inblandade är man ute på rät spår i alla fall. Jag menar, om fotboll gav en såna bilder och minnen kanske man skulle spika igen ögonlocken i ett svagt ögonblick för att slippa mer?Christoffer skrev:Lite blött.Golfkillen skrev:Vi får inte glömma när Kimi inte klarade av att gå i depå för att det var lite blött.
Var det då 6 bilar inte klarade av att stanna efter startrakan men bara Hamilton var cool nog att stanna kvar i bilen och bli inlyft.
Och vid nästa skur Massa tappade en solklar ledning och blev ett lätt byte för Alonso.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Eller varför inte ta Spa som ett bättre exempel, där Massa lungt kände efter vilka förhållanden som gällde och körde också därefter vilket resulterade i en tämligen enkel vinst, medan Hamilton körde dragrace med Kimi genom chikaner och där Kimi trodde det gick att dra fullt genom Blanchimont på blöt bana.EnzoF1 skrev:Tja, var Massa dålig i Monaco t.ex.?Nigel skrev:EnzoF1 skrev:Kimi stabil i regn????
Som i Monaco och på Spa förra året då?
Årets regler gynnar ju helt klart Massa, som vinner många lopp och är snabb oavsett underlag.
Jag tror det står mellan Massa, Alonso och Rubens (ja, han kommer att vinna lopp) i år. Och Ferrari kommer snabbt att fatta beslut om försteförare i år.
Det kommer att bli en bra säsong!
Möjligen så länge han får vara ensam på banan.
Så visst är Kimi stabil under regniga lopp, hur många regnrace vann han egentligen 2008? Massa vann i alla fall två!
Ferrari.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Hur man än vrider och vänder på det så var Massa kanske den bäste föraren förra året, och den enda anledningen till att han inte fick titeln var schabbel från stallet. Schabbel som vi inte sett från Ferrari på många år...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Ja han vann ju inte förrän domarna straffat Hamilton.Eau Rouge skrev:Eller varför inte ta Spa som ett bättre exempel, där Massa lungt kände efter vilka förhållanden som gällde och körde också därefter vilket resulterade i en tämligen enkel vinst, medan Hamilton körde dragrace med Kimi genom chikaner och där Kimi trodde det gick att dra fullt genom Blanchimont på blöt bana.EnzoF1 skrev:Tja, var Massa dålig i Monaco t.ex.?Nigel skrev:
Möjligen så länge han får vara ensam på banan.
Så visst är Kimi stabil under regniga lopp, hur många regnrace vann han egentligen 2008? Massa vann i alla fall två!
Det vi fick se mellan Hamilton och Räikkönen var äkta racing. En vara som man inte är allt för bortskämd med.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Håller med dig...Det var racing...Att vinna lopp i perfekt bil och leda från start till mål är inte så imponerande på min skala..Det gäller alla förare och team... Man ska kriga till sig första platsen inte bara glida till sig den.Christoffer skrev: Ja han vann ju inte förrän domarna straffat Hamilton.
Det vi fick se mellan Hamilton och Räikkönen var äkta racing. En vara som man inte är allt för bortskämd med.
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Jaha, jag trodde äkta racing inbegrep att man höll sig till reglerna.Christoffer skrev:
Ja han vann ju inte förrän domarna straffat Hamilton.
Det vi fick se mellan Hamilton och Räikkönen var äkta racing. En vara som man inte är allt för bortskämd med.
Regelbrott anser inte jag vara äkta racing, i alla fall. Men du kanske har en annan syn?
Ferrari.
-
- Utvisad
- Inlägg: 789
- Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01
Ja det är bara att hålla med . Det var ett sol klart regelbrott.Eau Rouge skrev:Jaha, jag trodde äkta racing inbegrep att man höll sig till reglerna.Christoffer skrev:
Ja han vann ju inte förrän domarna straffat Hamilton.
Det vi fick se mellan Hamilton och Räikkönen var äkta racing. En vara som man inte är allt för bortskämd med.
Regelbrott anser inte jag vara äkta racing, i alla fall. Men du kanske har en annan syn?
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Ja han släppte ju förbi kimi men tog tillbaks sin första plats för snabbt.Eau Rouge skrev:Jaha, jag trodde äkta racing inbegrep att man höll sig till reglerna.Christoffer skrev:
Ja han vann ju inte förrän domarna straffat Hamilton.
Det vi fick se mellan Hamilton och Räikkönen var äkta racing. En vara som man inte är allt för bortskämd med.
Regelbrott anser inte jag vara äkta racing, i alla fall. Men du kanske har en annan syn?
Helt stollig regel. Har man släppt förbi så har man.
Men detta diskuteras något mer ingående här.
viewtopic.php?t=5497
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Är det roligare att se bilarna köra med 10-20 sekunders mellanrum och man ska sitta och hoppas på att depåbesöket strular eller att föraren missar en inbromsning innan man får platsbyte i tabellen?Eau Rouge skrev:Jaha, jag trodde äkta racing inbegrep att man höll sig till reglerna.Christoffer skrev:
Ja han vann ju inte förrän domarna straffat Hamilton.
Det vi fick se mellan Hamilton och Räikkönen var äkta racing. En vara som man inte är allt för bortskämd med.
Regelbrott anser inte jag vara äkta racing, i alla fall. Men du kanske har en annan syn?
Regelbrott eller inte så var det fight fram tills "brottet" begicks
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tja, jag tror både Hamilton och Räikkönen varit utan den där "racingen" om de belönats med 10 poäng istället.Christoffer skrev:Ja han vann ju inte förrän domarna straffat Hamilton.Eau Rouge skrev:Eller varför inte ta Spa som ett bättre exempel, där Massa lungt kände efter vilka förhållanden som gällde och körde också därefter vilket resulterade i en tämligen enkel vinst, medan Hamilton körde dragrace med Kimi genom chikaner och där Kimi trodde det gick att dra fullt genom Blanchimont på blöt bana.EnzoF1 skrev: Tja, var Massa dålig i Monaco t.ex.?
Så visst är Kimi stabil under regniga lopp, hur många regnrace vann han egentligen 2008? Massa vann i alla fall två!
Det vi fick se mellan Hamilton och Räikkönen var äkta racing. En vara som man inte är allt för bortskämd med.
Och oavsett om Massa vann eller inte (två hade han kommit hur som helst) så körde han bra och säkert i vätan. Till skillnad mot stallkamraten som bevisligen inte kan köra när det är halt.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tyvärr är fel datum för tävlingens avgörande felaktigt. Enligt Mosley är risken nu stor att resultatet kommer att avgöras på skrivbordet. Protester mot diffusorer är att vänta under premiären.
Hade inte detta kunnat avhandlas före säsongsstarten?
Hade inte detta kunnat avhandlas före säsongsstarten?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Äkta racing körs på gränsen. Den som verkligen vill vinna tar chanser. Se på Schumacher, äkta vinnarskalle som tar risker. Kan bli världsmästare men samtidigt bli diskad från årets säsong. Det är dom förarna man älskar eller hatar. Precis som ditt Kimihat. Utan honom skulle du tappa 75% av det du har åsikter om angående formel 1. Utan Jari skulle du nog inte ha någon anledning att logga in överhuvudtaget.EnzoF1 skrev:Tja, jag tror både Hamilton och Räikkönen varit utan den där "racingen" om de belönats med 10 poäng istället.Christoffer skrev:Ja han vann ju inte förrän domarna straffat Hamilton.Eau Rouge skrev: Eller varför inte ta Spa som ett bättre exempel, där Massa lungt kände efter vilka förhållanden som gällde och körde också därefter vilket resulterade i en tämligen enkel vinst, medan Hamilton körde dragrace med Kimi genom chikaner och där Kimi trodde det gick att dra fullt genom Blanchimont på blöt bana.
Så visst är Kimi stabil under regniga lopp, hur många regnrace vann han egentligen 2008? Massa vann i alla fall två!
Det vi fick se mellan Hamilton och Räikkönen var äkta racing. En vara som man inte är allt för bortskämd med.
Och oavsett om Massa vann eller inte (två hade han kommit hur som helst) så körde han bra och säkert i vätan. Till skillnad mot stallkamraten som bevisligen inte kan köra när det är halt.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Bor du i villa och/eller kan du få upp en parabol?Boxerman skrev:Öjöjöj det tjäns trevligt att sesongen har kommit igång
det tråkiga är att jag inte kommer att kunna se ett enda lopp,
efter som jag inte kan se det vi har inte kanalen
I så fall finns det lösningar.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Premiären är väl inte för sent att avgöra huruvida diffusorreglerna fått avsedd effekt?JTarnstrom skrev:Tyvärr är fel datum för tävlingens avgörande felaktigt. Enligt Mosley är risken nu stor att resultatet kommer att avgöras på skrivbordet. Protester mot diffusorer är att vänta under premiären.
Hade inte detta kunnat avhandlas före säsongsstarten?
De är ju redan uppmärksammade så jag antar att frågan är skickad till Whiting redan.
Sen är det 16 lopp kvar.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
FIA och domarna kan ingenting göra förrän bilarna är besiktigade. Lämnas sedan protest in så är processen igång och resultatet kan inte avgöras förrän alla FIA:s instanser är avklarade.Jari skrev:Premiären är väl inte för sent att avgöra huruvida diffusorreglerna fått avsedd effekt?JTarnstrom skrev:Tyvärr är fel datum för tävlingens avgörande felaktigt. Enligt Mosley är risken nu stor att resultatet kommer att avgöras på skrivbordet. Protester mot diffusorer är att vänta under premiären.
Hade inte detta kunnat avhandlas före säsongsstarten?
De är ju redan uppmärksammade så jag antar att frågan är skickad till Whiting redan.
Sen är det 16 lopp kvar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Exakt, de får i försäsongstester i princip köra med vad de vill, men så fort klargörandet kommer från tekniske delegationen med Whiting i spetsen så gäller det att besiktiga bilen i sånt skick att den bedöms laglig.
Det kommer knappast köras i långbänk genom alla instanser eftersom FIA har tolkningsföreträde ang. reglerna. Minns gärna däcksmönsterdebaklet.
Det kommer knappast köras i långbänk genom alla instanser eftersom FIA har tolkningsföreträde ang. reglerna. Minns gärna däcksmönsterdebaklet.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du säger det, Mosley säger tvärtom. Om något av de andra stallen protesterar så finns ingenting att göra. Då kommer resultatet att avgöras på skrivbordet, så är det bara. Detta oavsett om Whiting anser diffusorn reglementsenlig eller ej.Jari skrev:Exakt, de får i försäsongstester i princip köra med vad de vill, men så fort klargörandet kommer från tekniske delegationen med Whiting i spetsen så gäller det att besiktiga bilen i sånt skick att den bedöms laglig.
Det kommer knappast köras i långbänk genom alla instanser eftersom FIA har tolkningsföreträde ang. reglerna. Minns gärna däcksmönsterdebaklet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Diffusern är den avslutande delen av golvet på bilen, den del som sträcker sig ut under motorn. DIffusern, eller diffusorn (osäker på stavningen) genererar avsevärd downforce.Christoffer skrev:Jag är osäker på vad som menas med diffusor.
Kan någon förklara eller visa en bild?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vi får hålla isär äpplen och päron nu för att inte röra till det för mycket:JTarnstrom skrev:Du säger det, Mosley säger tvärtom. Om något av de andra stallen protesterar så finns ingenting att göra. Då kommer resultatet att avgöras på skrivbordet, så är det bara. Detta oavsett om Whiting anser diffusorn reglementsenlig eller ej.Jari skrev:Exakt, de får i försäsongstester i princip köra med vad de vill, men så fort klargörandet kommer från tekniske delegationen med Whiting i spetsen så gäller det att besiktiga bilen i sånt skick att den bedöms laglig.
Det kommer knappast köras i långbänk genom alla instanser eftersom FIA har tolkningsföreträde ang. reglerna. Minns gärna däcksmönsterdebaklet.
reglerna är mycket riktigt klara men bland annat Brawn anser sig ha hittat ett kryphål i dem, liksom bland annat Williams och någon till. Brawns lösning kanske kan gå igenom, men några andra lär ligga på fallrepet. Nu är jag själv inte helt insatt i vilken del av reglerna som de lyckats kringgå och på vilket sätt, men jag kan väl misstänka att lagd regel kanske ligger, men att det kommer ett förtydligande i hur den ska tolkas. Att gå emot andemeningen med regeln är vanligt i F1, men man får inte bryta uttryckligen mot den bara för att man tolkar den annorlunda.
Så, det var väl klart som korvspad?
Minns gärna också bargeboardsgate.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag kan inte komma ihåg när det kändes som att det var så många stall som så här i förväg kan kämpa om topplatser.
Dom enda som känns som säkra att vara sist är Minardi och Jordan. Förlåt jag menar Toro Rosso och Force India.
Dom enda som känns som säkra att vara sist är Minardi och Jordan. Förlåt jag menar Toro Rosso och Force India.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jesus!
Nu hotar teamen att bojkotta Australien om dom inte får pröjs för något från förra året.
Kan det inte bara få vara bra!
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 3202.shtml
Nu hotar teamen att bojkotta Australien om dom inte får pröjs för något från förra året.
Kan det inte bara få vara bra!
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/n ... 3202.shtml
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hotet är tydligen avvärjt. Så här ska Bernie ha sagt efter att han hade synat Briatore och Dennis:
"If they come in here with a gun and hold it to my head, they had better be sure they can f***ing pull the trigger," said the F1 supremo of Dennis and Briatore's threat. "And they should make sure it's got bullets in it because, if they miss, they better look out."
Jösses, sån lekstuga. Som om sån här skit inte skulle skada sporten...
"If they come in here with a gun and hold it to my head, they had better be sure they can f***ing pull the trigger," said the F1 supremo of Dennis and Briatore's threat. "And they should make sure it's got bullets in it because, if they miss, they better look out."
Jösses, sån lekstuga. Som om sån här skit inte skulle skada sporten...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det var länge sen jag var så förväntansfull inför en säsong. I år vet man just ingenting om hur det kommer att gå förutom att det bådas en riktig soppa vid sidan av.
Omkörningarna ska visst öka med slicks och mindre vingar. Att en del vill eliminera lite av den effekten med diffusers går emot själkva grundtanken med tätare racing med mindre tester, frysta motorutvecklingar osv.
Att McLaren ser ut att sladda redan, medan nykomlingen BGP seglar upp som en dark horse bygger naturligtvis på spänningen ytterligare.
Det jag vill se är dels att Kimi kommer tillbaks från sin pissbula med ny ödmjukhet inför uppgiften och spöar gnomen med råge, och "helst" att Heikki inte blir den nye Coulthard i McLarenstallet.
Vad kan kers, detta mystiska problembarn(?) göra för rejsen? Vart står BMW i all tysthet?
Har Toyota redan kastat handskarna?
Williams, smyger de omkring på poängplats också i år?
Vad är det som händer i helgen egentligen?
Vilka vill se ett frukostrejs i skärgården?
Omkörningarna ska visst öka med slicks och mindre vingar. Att en del vill eliminera lite av den effekten med diffusers går emot själkva grundtanken med tätare racing med mindre tester, frysta motorutvecklingar osv.
Att McLaren ser ut att sladda redan, medan nykomlingen BGP seglar upp som en dark horse bygger naturligtvis på spänningen ytterligare.
Det jag vill se är dels att Kimi kommer tillbaks från sin pissbula med ny ödmjukhet inför uppgiften och spöar gnomen med råge, och "helst" att Heikki inte blir den nye Coulthard i McLarenstallet.
Vad kan kers, detta mystiska problembarn(?) göra för rejsen? Vart står BMW i all tysthet?
Har Toyota redan kastat handskarna?
Williams, smyger de omkring på poängplats också i år?
Vad är det som händer i helgen egentligen?
Vilka vill se ett frukostrejs i skärgården?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51