underhållnings värdet på F1 mellan 1-10 nu?
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Loppet var helt okay i Canal Digital, men det får ju tillskrivas att man får intervjuer och kan följa fighterna längre ned. Vann inte Montoya idag före Coulthard och Heidfeld? Jag tror det, för Schumacher körde ju utom tävlan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 112
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Skövde, Svea Rike
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Som sagt! Shumi körde eget race.On 2002-04-28 17:24, LuckyStrike1 wrote:
Loppet var helt okay i Canal Digital, men det får ju tillskrivas att man får intervjuer och kan följa fighterna längre ned. Vann inte Montoya idag före Coulthard och Heidfeld? Jag tror det, för Schumacher körde ju utom tävlan.
Bakom honom var det bra race, har tyvärr bara tillgång till sunk4an så det blir tämligen andefattigt!
Som tur är finns forumet på Forza så man år veta vad som händer!?
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Nej! Inga satans staff för att man vinner! F1 är i första hand ett mästerskap om att bygga den bästa bilen och inget mästerskap för förare. Det tillräckligt med serier där man har "bonnregler". F1 ska inte ha sådant...
Det är både tjusningen och ibland också ett aber. Just nu är det mycket trist att Ferrari har ett sådant komplett packet. Bästa föraren(?), bästa chassit, bästa däcken (oftast), bästa eller näst bästa motorn, o.s.v...
Som LS1 sade, vi får gå tillbaka till 1992 och Nigel Mansell i sin Williams FW14B med Renault V10 för att hitta något lika överlägset.
Tyvärr så är det oftast ett eller max två stall som samtidigt får till det. Kunde det vara tre eller fyra så skulle det vara förbannat roligare.
Det är både tjusningen och ibland också ett aber. Just nu är det mycket trist att Ferrari har ett sådant komplett packet. Bästa föraren(?), bästa chassit, bästa däcken (oftast), bästa eller näst bästa motorn, o.s.v...
Som LS1 sade, vi får gå tillbaka till 1992 och Nigel Mansell i sin Williams FW14B med Renault V10 för att hitta något lika överlägset.
Tyvärr så är det oftast ett eller max två stall som samtidigt får till det. Kunde det vara tre eller fyra så skulle det vara förbannat roligare.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jodå. A1Ring är en motorbana och det passar Williams-bilarna. Williams visste redan innan helgen att man inte skulle hänga med på Cataluyana. Gerhard Berger har sagt att man tror att man kommer vara konkurrenskraftiga på A1. Får bara Michelin till däcken så blir det nog fight.On 2002-04-28 22:02, JTarnstrom wrote:
I helvete. Så länge inte Ferrari drabbas av tekniska problem kommer de att köra skjortan av alla andra. De var ju över sekunden bättre per varv i dag och så mycket tar inte de andra in bara för att det är A1 de kör på.
Tärnström
On 2002-04-28 21:38, Salo wrote:
Ytterligare ett sömnpiller, nej inför straffvikter som i standarvagnar eller varför inte gå fullt ut och bryta loppet efter en halvtimme och sen starta om efter 15 min med omvänd startordning.
Sportsligt? Nej men händelserikt
Det är därför som standardvagnar lockar 500 entusiaster på läktarna och lever i snitt i 2,3 år.
F1 GP brukar vara slutsålda i Europa trots biljettpriser överstigande de 200 SEK Standardvangnsbiljetterna kostar. Dessutom slipper man den värsta pöbeln tack vare biljettprisena.
Varför tittar du på det när du uppenbart inte gillar det du ser.
MERA PENGAR I F1, MINDRE BEGRÄNSNINGAR, MINDRE JANTELAGAR.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Det är därför vi inte haft fulla startfällt i F1 de "senaste" åren. Faran är att biltillverkarna som just nu pumpar in pengar i stallen tar död på klassen när de tröttnar. Och satsar pengar på hästpolo eller artswim i stället.On 2002-04-28 23:07, zz wrote:On 2002-04-28 21:38, Salo wrote:
Ytterligare ett sömnpiller, nej inför straffvikter som i standarvagnar eller varför inte gå fullt ut och bryta loppet efter en halvtimme och sen starta om efter 15 min med omvänd startordning.
Sportsligt? Nej men händelserikt
Det är därför som standardvagnar lockar 500 entusiaster på läktarna och lever i snitt i 2,3 år.
F1 GP brukar vara slutsålda i Europa trots biljettpriser överstigande de 200 SEK Standardvangnsbiljetterna kostar. Dessutom slipper man den värsta pöbeln tack vare biljettprisena.
Varför tittar du på det när du uppenbart inte gillar det du ser.
MERA PENGAR I F1, MINDRE BEGRÄNSNINGAR, MINDRE JANTELAGAR.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Enbart för att få bekräftat hur tråkigt det ärOn 2002-04-28 23:07, zz wrote:Varför tittar du på det när du uppenbart inte gillar det du ser.
Men jag gissar att du satt hemma i TV soffan idag och njöt av ett spännande och välproducerat lopp där du knappt våga gå ut i kylen och hämta en öl för då kanske du missa någon närbild på något dam
Lite osäker på din filosofi zz, blir tävlingarna mer spännande ju dyrare biljetterna är eller vad menar du?
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Jag måste erkänna att jag somnade ett par gånger förra året också.
var det inte en gång i början på året där Ferrari varvade alla utom sig själva?
Eller var det 2000?
HUr som helst så somnade jag nästan idag med.
Det är roligare med lite startincidenter osv, så folk har nåt att gnälla på.
var det inte en gång i början på året där Ferrari varvade alla utom sig själva?
Eller var det 2000?
HUr som helst så somnade jag nästan idag med.
Det är roligare med lite startincidenter osv, så folk har nåt att gnälla på.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
zz menar att är det dyrt är det per definition också bra - och är det dyrare är det också per defintion också bättre .. det är därför han kör Passat dieselOn 2002-04-28 23:26, Salo wrote:
Lite osäker på din filosofi zz, blir tävlingarna mer spännande ju dyrare biljetterna är eller vad menar du?
Men inga satans straffviket och annat joks nu - det är det absolut sämsta med standardvagnsracing, all den här straffvikten i ett försök att skapa artificiell racing. Jag har alltid varit emot principen att behöva lägga i vikter i en racingkonstruktion. Det och framhjulsdrift hör inte hemma i racing.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nu ved du ju hur tråkit det är, då slipper du se nästa lopp?On 2002-04-28 23:26, Salo wrote:
Enbart för att få bekräftat hur tråkigt det är
Men jag gissar att du satt hemma i TV soffan idag och njöt av ett spännande och välproducerat lopp där du knappt våga gå ut i kylen och hämta en öl för då kanske du missa någon närbild på något dam
Lite osäker på din filosofi zz, blir tävlingarna mer spännande ju dyrare biljetterna är eller vad menar du?
Jag passade på att hämta min 2,8 % öl under "reklamen" på TV 4. Då slapp jag missa något.
Eftersom efterfrågan på biljetter är stor och priserna relativt höga (marknadskrafterna råder ännu här och socialismen är avlägsen) så är jag övertygad om att man slipper pöbelfasoner som fylla och slagsmål. (typ på fotboll) Då går bara de som är verkligen intresserade och tittar.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Imola var också en motorbana.On 2002-04-28 23:05, Lemon wrote:Jodå. A1Ring är en motorbana och det passar Williams-bilarna. Williams visste redan innan helgen att man inte skulle hänga med på Cataluyana. Gerhard Berger har sagt att man tror att man kommer vara konkurrenskraftiga på A1. Får bara Michelin till däcken så blir det nog fight.On 2002-04-28 22:02, JTarnstrom wrote:
I helvete. Så länge inte Ferrari drabbas av tekniska problem kommer de att köra skjortan av alla andra. De var ju över sekunden bättre per varv i dag och så mycket tar inte de andra in bara för att det är A1 de kör på.
Tärnström
Tärnström
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
När kommer cykelbanan så Sato får visa framfötterna?
Barcelona är ju en extrem bana som brukar generera de tråkigaste loppen på hela säsongen. Då ska jag undvika fyran i varje fall. Det är frustrerande att höra hur de famlar i mörkret och inte kan se vad som händer på banan i sina kommentatorshytter.
G-Town: De som varvat mest var väl McLaren-98. De varvade resten av fältet trots att Mika gjorde ett extra depåstopp(drive-through).
Tror inte det varit riktigt så illa sedan dess.
Barcelona är ju en extrem bana som brukar generera de tråkigaste loppen på hela säsongen. Då ska jag undvika fyran i varje fall. Det är frustrerande att höra hur de famlar i mörkret och inte kan se vad som händer på banan i sina kommentatorshytter.
G-Town: De som varvat mest var väl McLaren-98. De varvade resten av fältet trots att Mika gjorde ett extra depåstopp(drive-through).
Tror inte det varit riktigt så illa sedan dess.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det stämmer. Och Williams var betydligt närmare där än nu senast i Spanien. Tyvärr för Williams var det ganska kallt på Imola och man fick därför ingen fördel av däcken. För att Williams ska kunna matcha Ferrari krävs det nog att både banan passar bilen och att förhållandena för däcken är dom rätta.On 2002-04-29 00:11, JTarnstrom wrote:
Imola var också en motorbana.
Tärnström
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
Kan man komma med en fundering?
Skulle man inte kunna minska antalet mekar
runt bilen vid depåstopp?
Ex max fyra stycken.
Depåstoppen skulle bli längre och orsaka större
omkastningar i loppet.
Sedan är det förvånade att man inte har en spärr
som gör att det inte går att få i någon växel
så länge tankslangen är ansluten till bilen!
Skulle man inte kunna minska antalet mekar
runt bilen vid depåstopp?
Ex max fyra stycken.
Depåstoppen skulle bli längre och orsaka större
omkastningar i loppet.
Sedan är det förvånade att man inte har en spärr
som gör att det inte går att få i någon växel
så länge tankslangen är ansluten till bilen!
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Jag hoppas att du har fel, och det sista jag förlorar är hoppet om bättre tävlingar, och nu kan det inte bli sämreOn 2002-04-29 00:09, zz wrote:
Nu ved du ju hur tråkit det är, då slipper du se nästa lopp?
Även TV4 har sina goda stunder, själv bytte jag till DR1 för jag gillar inte att se en live sändning bandat.Jag passade på att hämta min 2,8 % öl under "reklamen" på TV 4. Då slapp jag missa något.
OK då har alltså pris och kvalité inget samband men du tycker att det känns bättre att betala 2000 än 200 för då slipper man bli full, har jag fattat dig rätt nuEftersom efterfrågan på biljetter är stor och priserna relativt höga (marknadskrafterna råder ännu här och socialismen är avlägsen) så är jag övertygad om att man slipper pöbelfasoner som fylla och slagsmål. (typ på fotboll) Då går bara de som är verkligen intresserade och tittar.
-
- Inlägg: 112
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Skövde, Svea Rike
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Jag säger bara NASCAR!!!!!!!!!!!
Vet att det råder många fördomar om Nascar racing men när ni ha sett det i verkligheten så tror jag ni ändra uppfattning.
God underhållning , mycket publik!!! , profiler och en riktig pengarcirkus trots det med gammal teknik!!
Visst F1 är nr 1 när det gäller teknik , media och pengar.
Men sportligt sett så är det lika med noll tyvärr ,känns som det är bara wannabe i depån nuförtiden =(.
Vet att det råder många fördomar om Nascar racing men när ni ha sett det i verkligheten så tror jag ni ändra uppfattning.
God underhållning , mycket publik!!! , profiler och en riktig pengarcirkus trots det med gammal teknik!!
Visst F1 är nr 1 när det gäller teknik , media och pengar.
Men sportligt sett så är det lika med noll tyvärr ,känns som det är bara wannabe i depån nuförtiden =(.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
NASCAR - stenåldersteknik med gamla gubbar som fortfarande kan köra.
IRL - skrattretande gärsgårdsserie som mest verkar vara ett mästerskap i gulflagg
Oavsett hur tråkigt ett F1lopp är så är det överlägset alla andra motorsportserier
IRL - skrattretande gärsgårdsserie som mest verkar vara ett mästerskap i gulflagg
Oavsett hur tråkigt ett F1lopp är så är det överlägset alla andra motorsportserier
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
jag är mer imponerad av F1 förarnas kunskaper än rallyförarnas spektakulära sladdar mellan lite granar och tallar. Uppenbarligen krävs det mer av en F1 förares fysik än vad det krävs av en rallyförare...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Pris och kvalité har ett visst sammband, dock är detta samband på intet sätt absolut. Att bara komma på tanken att bli full i samband med motorsporttävlingar är hårresande. Dock så behöver man en rejäl fylla för att stå ut med tristessen på en fotbollsmatch. Dessutom behöver man lite spänning före och efter en fotbollsmatch, gärna i form av lite kravaller, några misshandel och ett par väl avägt kastade gatustenar, detta för att kompensera den fullständiga avsaknaden av spänning under själva matchen.On 2002-04-29 10:01, Salo wrote:
OK då har alltså pris och kvalité inget samband men du tycker att det känns bättre att betala 2000 än 200 för då slipper man bli full, har jag fattat dig rätt nu
Finns det något samband mellan priset och kvalitén på en bil, en teaterföreställning en koncert en jacka och ett par skor??
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu är den stora majoriteten fotbolls- eller hockeypublik nyktra fantaster som är och tittar på sin favoritsport - precis som fallet är i F1. Att det tyvärr finns ett mindre antal rötägg ska inte vara skäl nog för att dra en hel sport över samma kam...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Det är en stor majoritet tennispublik som tittar på tennis, en stor majoritet av de som tittar på motorsport är också fantaster av sin sport liksom de som tittar på simmning, friidrott, hästsport, handboll, segling, golf, volleyboll, bandy, mm mm. När läste du om kravaller på en tex. simmningstävling??On 2002-04-29 10:30, LuckyStrike1 wrote:
Nu är den stora majoriteten fotbolls- eller hockeypublik nyktra fantaster som är och tittar på sin favoritsport - precis som fallet är i F1. Att det tyvärr finns ett mindre antal rötägg ska inte vara skäl nog för att dra en hel sport över samma kam...
Har inte fotbollspubliken något som är unikt för dem? Saknar inte en del av dem vanliga sociala "spärrar"? När läste du om att friidrottspubliken krossade skyltfönster, högg ner varandra och brände ner en läktare? En lite stilla undran. Jag försöker bara att se ett mönster som du blundar för. Hoppas jag har fel.
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Och när det gäller spritförtäring i samband med dina F1 besök så säger ju ryktet att även du hade förhöjd promille halt, men det var kanske av ångorna från dina medresenärerOn 2002-04-29 10:26, zz wrote:
Att bara komma på tanken att bli full i samband med motorsporttävlingar är hårresande.
Dock så behöver man en rejäl fylla för att stå ut med tristessen på en fotbollsmatch. Dessutom behöver man lite spänning före och efter en fotbollsmatch, gärna i form av lite kravaller, några misshandel och ett par väl avägt kastade gatustenar, detta för att kompensera den fullständiga avsaknaden av spänning under själva matchen.
Kassa nu inte över på Fotboll för där håller jag med dig till hundra procent.
Självklart, men med några få undantag och där tydligen ett är F1. Har man bara lyckas att bygga upp ett tillräckligt starkt varumärke så kan man fortsätta att ta hutlöst betalt trots att kvaliten inte motsvarar priset, men detta fungerar inte på lång sikt utan enbart kortsiktigt så om inte racen blir mer jämna så faller intresset även för F1.Finns det något samband mellan priset och kvalitén på en bil, en teaterföreställning en koncert en jacka och ett par skor??
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
zz - dra inte alla över en kam. Vad jag försöker säga till dig, utan att försvara fotboll där jag delar din åsikt om världens tråkigaste sport, är att 90% av publiken på en fotbollsmatch är fontboillsfantaster som INTE är full och håller på med pöbelfasoner. Däremot finns det i vissa matcher ett antal drägg på ståplatsläktare som håller på med sånt och som tyvärr får alltför stort utrymme genom att man antar att de är en representativ grupp för fotbollsfantaster.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Käre Salo,
Det är inte så att jag är någon slags nykterist och moralkärring. Dock så skulle jag inte komma på tanken att dricka i samband med att jag ger mig ut i folkhavet på ett GP.
Dagen innan ett GP kan jag mycket väl tänka mig att dricka några öl i goda vänners sällskap. Efter ett avslutat lopp så blir analyserna avsevärt bättre om dom dränks i några glas Sambucca, någor dussin öl eller dylikt. Dock så är det max 1-2 öl på själva banområdet.
LS1, var håller "dräggen" hus när det vankas friidrott, motorsport, mm mm. Finns det något som helst samband mellan fotboll och våldstendenser? Är jag helt fel ute?
Det är inte så att jag är någon slags nykterist och moralkärring. Dock så skulle jag inte komma på tanken att dricka i samband med att jag ger mig ut i folkhavet på ett GP.
Dagen innan ett GP kan jag mycket väl tänka mig att dricka några öl i goda vänners sällskap. Efter ett avslutat lopp så blir analyserna avsevärt bättre om dom dränks i några glas Sambucca, någor dussin öl eller dylikt. Dock så är det max 1-2 öl på själva banområdet.
LS1, var håller "dräggen" hus när det vankas friidrott, motorsport, mm mm. Finns det något som helst samband mellan fotboll och våldstendenser? Är jag helt fel ute?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ähhh jag ville ju egentligen inte diskutera fotboll med dig eftersom jag i princip håller med dig även om jag inte drar all publik över samma kam. Ta en öl istället
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad gäller rallyförare kontra F1-förare har det ju gjorts en del jämförelser genom åren. Bland annat minns jag (om jag minns rätt) att Brundle och Mäkinen körde mot varandra, dels på en kortare rallysträcka, dels på bana med formelbil. Om jag inte minns fel gjorde Mäkinen bättre ifrån sig på bana än vad Brundle gjorde i skogen. Har sett ett par tre liknande test genom åren som i samtliga fall har utfalliut till rallyförarnas fördel. Till viss del kan det ju förklarar av att det ibland är lättare att gå från en kategori till en annan.
För övrigt har jag alltid trott att Alesi har varit som klippt och skuren för rally... ...ända tills han provade och kraschade.
Tärnström
För övrigt har jag alltid trott att Alesi har varit som klippt och skuren för rally... ...ända tills han provade och kraschade.
Tärnström
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
..just det, mycket skulle kunna göras på banfronten. Spräng Barcelona och Imola. Vi vill ha racerbanor och inte gocartbanor.On 2002-04-28 21:50, Lemon wrote:
Barcelona brukar bjuda på sunkrace. Nästa lopp är A1Ring i Österrike och där brukar det bli mer action + att Williams kommer vara mer konkurrenskraftiga.
Mer högfart och omkörningsmöjligheter. Ett klassiskt "banmord" är ju Imola efter -94. En dröm vore ju gamla Monza sträckningen från 60-talet! Det ska krävas lite "guts" att hålla högerbenet nere...
Annars är det alltid kul att titta på F1 även om något stall är överlägset. Men då krävs CD. De som ser det på TV4 framöver riskerar att få dra "timmerstockar" i Tv-soffan...
Mitt betyg just nu 1-10:
TV4: 2
CD: 5
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
Murray Walker
Murray Walker
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
ZunkZ: På A1 ifjol hamnade jag bredvid en hög österrikare som gjorde sitt bästa att fylla läktargången med ölburkar ifrån kl 8 på morgonen. Dessutom hade de roliga burkmonterade signalhorn med sig, som gjorde att man slapp höra annat trams. Han som satt närmast mig lyckades somna efter 5 min av loppet och blev väckt av sina polare i samband med målgång. Mika-fan talade han om för mig att han var, så jag vet inte om han försökte imitera någon typ av finsk tradition, men hans lika asfulla polare var helt klädd i Ferrari-kläder, så det var nog inte det. Visar bara att alla inte tycker det är en god ide att vara hyfsat nykter när man tittar på F1. Dock visade de inga tendenser till slagsmål, så det var nog ingen fotbollspublik som gått fel.
Annars får jag nog säga att det verkar lite dumt att betala 3000:- för att sitta och sova på en läktare. Däcka kan man göra betydligt billigare och bekvämare hemma i TV-soffan. Men smaken är som baken - hårig.
Sambandet är för övrigt mellan pris och efterfrågan, inte mellan pris och kvalitet. Dock finns det många ggr ett visst samband mellan efterfrågan och kvalite, men långt ifrån alltid.
Annars får jag nog säga att det verkar lite dumt att betala 3000:- för att sitta och sova på en läktare. Däcka kan man göra betydligt billigare och bekvämare hemma i TV-soffan. Men smaken är som baken - hårig.
Sambandet är för övrigt mellan pris och efterfrågan, inte mellan pris och kvalitet. Dock finns det många ggr ett visst samband mellan efterfrågan och kvalite, men långt ifrån alltid.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Skillnaden mellan en F1-publik och en fotbollspublik är alltså denna:
F1-publiken är full, men vill inte slåss.
Fotbollspubliken är full och vill slåss, tror zz, för han har aldrig varit på fotboll och hans fördomar gör att han inte vågar gå. Däremot gillar han att gå på hockey där publiken (om det finns någon) alltid uppför sig väl (Heja Djurgårn, friskt humör...).
http://www.sr.se/p3/pippirull/sounds/ska_djur.ram
F1-publiken är full, men vill inte slåss.
Fotbollspubliken är full och vill slåss, tror zz, för han har aldrig varit på fotboll och hans fördomar gör att han inte vågar gå. Däremot gillar han att gå på hockey där publiken (om det finns någon) alltid uppför sig väl (Heja Djurgårn, friskt humör...).
http://www.sr.se/p3/pippirull/sounds/ska_djur.ram
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
När det gäller F1:s tråkighet, så är den relativt stor just nu, med ett helt överlägset Ferrari. Men som vanligt kommer det inte att gälla för evigt, frågan är bara hur länge och om folk har tålamod att fortsätta titta på processionen.
Däremot skall nog F1 passa sig för panikåtgärder och istället fortsätta sitt framgångsrecept med att vara den mest sportsliga motorsportsklassen. Sportslig som i att den bäste tillåts vinna utan konstiga begränsningar och slumpmässiga vinster - så är det ju inom friidrott, skidor och de flesta andra sporter. Och motorsport som i motorsport. Det finns ingen motorsportgren där det enbart är föraren som har betydelse. I mer eller mindre grad, men aldrig enbart föraren. I NASCAR straffas ju den som har gjort en för bra bil med en extra stor platta på bakluckan och i andra klasser är det viktstraff om man är för bra, etc. Sedan är det slumpracingen inom CART, IRL och liknande, vilket till viss del även är fallet i klasser med obligatoriska depåstopp och begränsad depåpersonal - allt för att på konstgjorda vägar få till mer sänning. Reglementet skall vara lika för alla och inte bestraffa de som lyckats bra. Det är sport det handlar om och inte show. Är det show man gillar, så varför inte titta på äkta amerikansk wrestling?
Bara man har ett tillräckligt stabilt reglemente och fortsätter att tillåta tämligen fri testning under säsongen(annars är faran större att den som är bäst i början av året även är det i slutet) så kommer det att jämna ut sig över åren - nån gång kommer någon som är bättre än Byrne och hans medhjälpare - bara folk orkar hålla ut. Newey pratade redan före säsongens början om att det här kommer ett bli ett mellanår för McLaren, innan deras stora omorganisation är klar och de alla har flyttat till och fått igång verksamheten på den nya anläggningen. Däremot kanske det är dags för Williams att förbättra sina faciliteter? De kör väl fortfarande med en ganska gammal vindtunnel, t.ex.?
Däremot skall nog F1 passa sig för panikåtgärder och istället fortsätta sitt framgångsrecept med att vara den mest sportsliga motorsportsklassen. Sportslig som i att den bäste tillåts vinna utan konstiga begränsningar och slumpmässiga vinster - så är det ju inom friidrott, skidor och de flesta andra sporter. Och motorsport som i motorsport. Det finns ingen motorsportgren där det enbart är föraren som har betydelse. I mer eller mindre grad, men aldrig enbart föraren. I NASCAR straffas ju den som har gjort en för bra bil med en extra stor platta på bakluckan och i andra klasser är det viktstraff om man är för bra, etc. Sedan är det slumpracingen inom CART, IRL och liknande, vilket till viss del även är fallet i klasser med obligatoriska depåstopp och begränsad depåpersonal - allt för att på konstgjorda vägar få till mer sänning. Reglementet skall vara lika för alla och inte bestraffa de som lyckats bra. Det är sport det handlar om och inte show. Är det show man gillar, så varför inte titta på äkta amerikansk wrestling?
Bara man har ett tillräckligt stabilt reglemente och fortsätter att tillåta tämligen fri testning under säsongen(annars är faran större att den som är bäst i början av året även är det i slutet) så kommer det att jämna ut sig över åren - nån gång kommer någon som är bättre än Byrne och hans medhjälpare - bara folk orkar hålla ut. Newey pratade redan före säsongens början om att det här kommer ett bli ett mellanår för McLaren, innan deras stora omorganisation är klar och de alla har flyttat till och fått igång verksamheten på den nya anläggningen. Däremot kanske det är dags för Williams att förbättra sina faciliteter? De kör väl fortfarande med en ganska gammal vindtunnel, t.ex.?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är så det måste vara va'? Anledningen till att F1-publiken är full men inte vill slåss är att de har råd att betala de mycket högre biljettpriserna vilket då innebär att de är mycket bättre människor eftersom de har råd. Då borde ju lösningen på fotbollsvåldet vara att höja biljettpriserna på fotboll till 2000-4000 kr så blir det inget våld eftersom då bara bättre människor har råd att gå.On 2002-04-29 13:22, ANFRAN wrote:
Skillnaden mellan en F1-publik och en fotbollspublik är alltså denna:
F1-publiken är full, men vill inte slåss.
Fotbollspubliken är full och vill slåss, tror zz, för han har aldrig varit på fotboll och hans fördomar gör att han inte vågar gå. Däremot gillar han att gå på hockey där publiken (om det finns någon) alltid uppför sig väl (Heja Djurgårn, friskt humör...).
http://www.sr.se/p3/pippirull/sounds/ska_djur.ram
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish