Tommis teori om Loebs däcksbyte...
Tommi Mäkinen har avslöjat en teori som är intressant angående däcksbytet innan parc fermé för Loeb i Monte.
När däck är kalla och just sätts på bilen har dom inte fullt däckstryck vilket ger en aning sämre grepp från start än när det hunnit bli lite varma. Speciellt i Monte är detta viktigt då man kör mest på slicks. När däcken är varma har dom lagom däckstryck i och med att luften expanderar och när däcken börjar gå för varma blir dom lite för hårda och lite korviga att köra på, enligt Tommi.
Man har då kommit på en specialventil som släpper ut luft alleftersom trycket ökar och man ville inte avslöja det nya systemet med att plocka ut bilen från Parc Fermé med i stort sett tomma däck.
Nu gick det ju inte igenom, utan man fick tidstillägg, men hyschhyschet och motiven verkar förklarade.
När däck är kalla och just sätts på bilen har dom inte fullt däckstryck vilket ger en aning sämre grepp från start än när det hunnit bli lite varma. Speciellt i Monte är detta viktigt då man kör mest på slicks. När däcken är varma har dom lagom däckstryck i och med att luften expanderar och när däcken börjar gå för varma blir dom lite för hårda och lite korviga att köra på, enligt Tommi.
Man har då kommit på en specialventil som släpper ut luft alleftersom trycket ökar och man ville inte avslöja det nya systemet med att plocka ut bilen från Parc Fermé med i stort sett tomma däck.
Nu gick det ju inte igenom, utan man fick tidstillägg, men hyschhyschet och motiven verkar förklarade.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Teorin spricker på att Loeb körde två sträckor på däcken med en mil transport och väntetid mellan stäckorna. Enligt den teorin skulle han kört första sträckan med för mycket luft för att kunna ha något att pysa ut. Eller startat SS 11 med för lite tryck i eftersom däcken då var kalla.
Inget av alternativen verkar troligt. Det mest troliga är trots allt schabbel i kontakten mellan meckar och ledning. Det har också kommit fram att Mitsubishi var på gång att göra samma misstag när nån kom fram och avbröt dem.
Dessutom hör det till det vanliga livet att gå och titta på varandras däckval medans de står och väntar på att klocka in. Och jag har svårt att tro att dessa "pysventiler" inte skulle synas.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-02-04 17:58 ]</font>
Inget av alternativen verkar troligt. Det mest troliga är trots allt schabbel i kontakten mellan meckar och ledning. Det har också kommit fram att Mitsubishi var på gång att göra samma misstag när nån kom fram och avbröt dem.
Dessutom hör det till det vanliga livet att gå och titta på varandras däckval medans de står och väntar på att klocka in. Och jag har svårt att tro att dessa "pysventiler" inte skulle synas.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-02-04 17:58 ]</font>
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Det finns väl ingen på det här forumet som har berömmt Finska Bilsportförbundet och de gamla finska förarnas satsningar på att få fram nya talanger och på samma sett dömt ut motsvarande svenska förbund och gamla chafförer som jag.On 2002-02-05 01:04, Jari wrote:
Ooooohnej, inte har du varit njugg mot finnar du inte
Samtidigt så är alla Finnarna inte de bästa de mest sportsliga de trevligaste. Titta på historien och lär av den. Finska rallyt på 70-talet tillhörde inte den mest sportsliga tävlingen om minnet inte sviker mig helt. Bästa grejen var när Mäster Stig blev tagen för fortkörning och tappade en given seger. Det konstiga var att ingen annan såg radarn och polisen uppgav fjolårets färg på bilen.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Nej, vad jag minns har han bara när han kört Fiat Abarth blivit diskad, men det var så länge sen. Efter det körde han Delta Integrale, Prodrives första Subarubilar byggda på Legacyn och en kort vända hos Toyota. Efter det körde han DTM och Isracing i frankrike. Han var den yngste vinnaren av Jyvaskylärallyt för 34!(?) år sedan och körde samma rally senast förra året med en Ford över 50 år gammal. Han har slutat nu.
Problemet med Markku Alen är att han var helsingforsare och därför utanför vår bekantskapskrets. Han är onekligen en av världshistoriens bästa förare trots att resultaten ibland gick emot honom, mer vet jag inte.
Problemet med Markku Alen är att han var helsingforsare och därför utanför vår bekantskapskrets. Han är onekligen en av världshistoriens bästa förare trots att resultaten ibland gick emot honom, mer vet jag inte.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Om jag minns rätt så var det kring 1970 som han körde en Volvo 142 och hade varit snabbast det var bara ett bekymmer han hade åkt sista sträckan utan co-driver
Nu var fusket inte så illa utan kartisen hade skadat ryggen och fick föras till sjukhus. Och då lastade de in en säck med motsvarande vikt efter kartisen. Och körde utan kartis
För ovanligheten skull har du rätt om nått. Marku Alen tillhör definitiv en av de bättre chaffisarna. Han körde en av mina favoritbilar Lancia 037. En av de häftigaste bilarna som det körts med.
Nu var fusket inte så illa utan kartisen hade skadat ryggen och fick föras till sjukhus. Och då lastade de in en säck med motsvarande vikt efter kartisen. Och körde utan kartis
För ovanligheten skull har du rätt om nått. Marku Alen tillhör definitiv en av de bättre chaffisarna. Han körde en av mina favoritbilar Lancia 037. En av de häftigaste bilarna som det körts med.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Tycker absolut att det måste vara med en bild på mästerverket.On 2002-02-07 16:59, Nisse wrote:
Om jag minns rätt så var det kring 1970 som han körde en Volvo 142 och hade varit snabbast det var bara ett bekymmer han hade åkt sista sträckan utan co-driver
Nu var fusket inte så illa utan kartisen hade skadat ryggen och fick föras till sjukhus. Och då lastade de in en säck med motsvarande vikt efter kartisen. Och körde utan kartis
För ovanligheten skull har du rätt om nått. Marku Alen tillhör definitiv en av de bättre chaffisarna. Han körde en av mina favoritbilar Lancia 037. En av de häftigaste bilarna som det körts med.
Se och njut