Honda drar sig ur F1
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Själv tycker jag att vi skall ha fler italienska stall. Något amerikanskt vore trevligt också, men framför allt färre japanska.Cheever skrev:Ja, det vore bättre som förr när alla stall utom två var engelska. Fram för fler franska och framförallt amerikanska stall, dom kan säkert tillföra F1 lite "riktig racing"Gösta skrev:Betyder allt detta att vi tvingas dras med Honda i F1 en sässong till?
Hade gärna sett att de försvann, men det är bara en tidsfråga. Det går 13 riskokarstall på dussinet inom motorsporten, trist.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vi får väl se vart det slutar med Honda. Själv förstår jag inte varför någon vill ge sig in i F1 idag när man kan göra det i morgon för en betydligt billigare peng. Låt Honda avveckla och köp anläggningarna i Brackley till vrakpris och ladda inför 2010 istället.
På ett sätt kommer mina profetior på skam om någon tar över Honda men det är ju kul i det korta perspektivet. För F1 vore det bättre med en kollaps så att hela skiten kunde omstruktureras, ungefär som efter en konkurs.
På ett sätt kommer mina profetior på skam om någon tar över Honda men det är ju kul i det korta perspektivet. För F1 vore det bättre med en kollaps så att hela skiten kunde omstruktureras, ungefär som efter en konkurs.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Kanske är det billigare, och effektivare, att ta över en fungerande anläggning (med fungerande personal) än att starta från början.JTarnstrom skrev:Vi får väl se vart det slutar med Honda. Själv förstår jag inte varför någon vill ge sig in i F1 idag när man kan göra det i morgon för en betydligt billigare peng. Låt Honda avveckla och köp anläggningarna i Brackley till vrakpris och ladda inför 2010 istället.
På ett sätt kommer mina profetior på skam om någon tar över Honda men det är ju kul i det korta perspektivet. För F1 vore det bättre med en kollaps så att hela skiten kunde omstruktureras, ungefär som efter en konkurs.
Fias arbete med F1 behöver omstruktureras.
Radarparet Bernie och Max har passerat bäst före datum.
Generellt är F1 väldigt intressant just nu med 2 fantastiska avslutningar 2007 och 2008. Nya regler gör att 2009 blir väldigt intressant att följa.
Det går inte att starta om. En kollaps skulle inte leda någon stans.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Vad är anmälningsavgiften till F1? Men det kanske är småpengar om man tänker driva ett F1-stall...JTarnstrom skrev:Vi får väl se vart det slutar med Honda. Själv förstår jag inte varför någon vill ge sig in i F1 idag när man kan göra det i morgon för en betydligt billigare peng. Låt Honda avveckla och köp anläggningarna i Brackley till vrakpris och ladda inför 2010 istället.
På ett sätt kommer mina profetior på skam om någon tar över Honda men det är ju kul i det korta perspektivet. För F1 vore det bättre med en kollaps så att hela skiten kunde omstruktureras, ungefär som efter en konkurs.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
Jag fattar inte hur du tänker....om någon är likvid är det ju nu man ska köpa. Honda går för 10 pund och med rejäla "costcuts" dom närmaste säsongerna är läget det helt rätta om man har spanat på att vara med i F1. En konkurs och utförsäljning hade ju bara fått till följd att någon måste starta från början med startavgift o s v...Det har aldrig varit någon fara med F1, istället fick man ett gyllene tillfälle att gemensamt backa tillbaka utan att någon behövde tappa ansiktet eller ge någon konkurrent några fördelar...JTarnstrom skrev:Vi får väl se vart det slutar med Honda. Själv förstår jag inte varför någon vill ge sig in i F1 idag när man kan göra det i morgon för en betydligt billigare peng. Låt Honda avveckla och köp anläggningarna i Brackley till vrakpris och ladda inför 2010 istället.
På ett sätt kommer mina profetior på skam om någon tar över Honda men det är ju kul i det korta perspektivet. För F1 vore det bättre med en kollaps så att hela skiten kunde omstruktureras, ungefär som efter en konkurs.
JB
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Tror du framgång i F1 sitter i anläggningarna? Man behöver ett fungerande stall utan "sabbatsår". Samma sak med all utvecklingsintensiv industri. Kompetensen flyr långt innan det går omkull. Nu kanske många av dessa ser en framtid hos Honda till skillnad mot innan.JTarnstrom skrev:Låt Honda avveckla och köp anläggningarna i Brackley till vrakpris och ladda inför 2010 istället.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att köpa Honda är ju inte det som kostar, det är att driva stallet som kostar pengar. Nästa säsong kommer att vara ungefär lika dyr som årets, det vill säga cirka tre miljarder.Blomman skrev:Jag fattar inte hur du tänker....om någon är likvid är det ju nu man ska köpa. Honda går för 10 pund och med rejäla "costcuts" dom närmaste säsongerna är läget det helt rätta om man har spanat på att vara med i F1. En konkurs och utförsäljning hade ju bara fått till följd att någon måste starta från början med startavgift o s v...Det har aldrig varit någon fara med F1, istället fick man ett gyllene tillfälle att gemensamt backa tillbaka utan att någon behövde tappa ansiktet eller ge någon konkurrent några fördelar...JTarnstrom skrev:Vi får väl se vart det slutar med Honda. Själv förstår jag inte varför någon vill ge sig in i F1 idag när man kan göra det i morgon för en betydligt billigare peng. Låt Honda avveckla och köp anläggningarna i Brackley till vrakpris och ladda inför 2010 istället.
På ett sätt kommer mina profetior på skam om någon tar över Honda men det är ju kul i det korta perspektivet. För F1 vore det bättre med en kollaps så att hela skiten kunde omstruktureras, ungefär som efter en konkurs.
JB
Håller inte med dig om att det inte har varit någon fara för F1. Hade ett stall till lagt av hade det förmodligen sänkt F1 fullständigt, Inte heller håller jag med om att detta är ett gyllene tillfälle att backa tillbaka. Hade alla lyssnat på Mosley så hade man genomfört nedskärningarna INNAN krisen, inte till nästa säsong. Den ekonomiska krisen har bara börjat och det är få som tror att vi har sett botten ännu. Det kommer att bli betydligt värre och mycket pekar på att vi står inför minst två, till tre svåra år, om inte mer. Om du jämför med vad Toyota har i kassan och vad nästa års säsong kostar och tar deras ekonomiska situation i beaktande så ser du att det rör sig om stora kostnader. Skulle läget försämras för Toyota, det vill säga att prognoserna överträffas negativt, då kan mycket väl ett nytt beslut komma. Renault ligger inte heller bra till med sin bilförsäljning och Ghosn tillhär inte de sentimentala figurerna.
Sedan har vi soppan med Bernie, CVC och stallen som riskerar att explodera i nyllet på alla involverade...
Nä, jag skulle gärna se att F1 började om från början istället för att än en gång kompromissa fast spänningar som förr eller senare kommer att poppa upp igen. Jag är uppriktigt sagt trött på allt tjafs i Formel 1 som skapar mer rubriker än sporten själv. Jag är trött på att sportens traditioner och historia trampas på av kommersiella intressen.
Hela strukturen inom F1 är sjuk i grunden. Tre makthavare drar åt var sitt håll, hela tiden, aldrig åt samma håll med sporten som främsta intresse. Det är vad som har lett fram till den situation vi har idag, där det knappt går att få ihop ett fullt startfält och där stall är närmast iskalla på marknaden trots att det ska vara så förbannat bra att vara med i F1. Ingen köpte Toro Rosso, Super Aguri försvann, Honda kan möjligen räddas, men för hur länge och vad händer om något av de andra stora stallen lägger av?
Enklast vore om hela skeppet gick under så man kunde börja på en ny kula, med en helt ny struktur där man inte bygger in gamla konflikter och där alla har sportens bästa som egenintresse. För det krävs en helt annan ekonomisk struktur än idag. FIA bör också ta tillbaka en del av det som idag ingår i de kommersiella avtalen, som kalendern, exempelvis, så att sportens traditioner värnas.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Eftersom Honda inte har några framgångar att peka på så faller ju din argumentation. Det är ett stall med förlorare man köper om man tar över Honda men tycker man att det är värt tre miljarder, så kör i vind. Som motexempel nämner jag Super Aguri. Stallet startade från noll och tog sig till start på någon månad eller två, visserligen med en kundbil, men i alla fall...Fredrik i Trollhättan skrev:Tror du framgång i F1 sitter i anläggningarna? Man behöver ett fungerande stall utan "sabbatsår". Samma sak med all utvecklingsintensiv industri. Kompetensen flyr långt innan det går omkull. Nu kanske många av dessa ser en framtid hos Honda till skillnad mot innan.JTarnstrom skrev:Låt Honda avveckla och köp anläggningarna i Brackley till vrakpris och ladda inför 2010 istället.
Senast redigerad av JTarnstrom den sön dec 28, 2008 23:53, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Slim dementerar intresse för Honda F1 öht. Även hans son stämmer in i kören. Behöver förstås inte betyda någonting. Själv brukar jag ju säga att en dementi är att jämställa med en bekräftelse...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Snacka om patetiskt svammel.JTarnstrom skrev:
Jag är uppriktigt sagt trött på allt tjafs i Formel 1 som skapar mer rubriker än sporten själv. Jag är trött på att sportens traditioner och historia trampas på av kommersiella intressen.
Dom stora pengarna och tjafsen är förutom det sportsliga en orsak till att det finns ett stort publikt intresse för F1.
Det är det som skiljer F1 från andra serier.
Det kan naturligtvis bli så att pengarna även blir F1:s fall men utan det inslaget i sporten faller F1 som en sten till botten.
Man kan välja bort F1, som publik, om man tycker det är värdelöst. Det finns massor av annan motorsport
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Snacka om patetiskt svammel. Hur du lyckas läsa in att jag anser den kommersiella biten vara oviktig är en fullständig gåta.Geer skrev:Snacka om patetiskt svammel.JTarnstrom skrev:
Jag är uppriktigt sagt trött på allt tjafs i Formel 1 som skapar mer rubriker än sporten själv. Jag är trött på att sportens traditioner och historia trampas på av kommersiella intressen.
Dom stora pengarna och tjafsen är förutom det sportsliga en orsak till att det finns ett stort publikt intresse för F1.
Det är det som skiljer F1 från andra serier.
Det kan naturligtvis bli så att pengarna även blir F1:s fall men utan det inslaget i sporten faller F1 som en sten till botten.
Man kan välja bort F1, som publik, om man tycker det är värdelöst. Det finns massor av annan motorsport
Det finns ingen annan sport där det tjafsas så ini helvete mycket på sportens bekostnad som Formel 1. Tycker du att det är bra föreslår jag att du skaffar en prenumeration på Se & Hör - hundra procent tjafs. Och att det tjafsas är i sig kanske mindre viktigt än vad det tjafsas om och vad det står för, nämligen en fullständig frånvaro av intresse för sportens bästa. De ständiga maktkamperna som utspelas i media istället för vid förhandlingsbordet och som alltid leder till suboptimerade beslut är det som har tagit sporten dit där den är idag. Det finns kanske en publik som gillar när byken tvättas offentligt, jag gör det inte, men så har jag heller aldrig gillat dokusåpor. Det kanske är en annan generation som ska tillfredställas nu, vad vet jag...
Tecken fanns redan under året att publiken håller på att tröttna. Publiksiffrorna har sjunkit på vissa ställen och marknaden har tydligen inte ansett F1 tillräckligt attraktivt för att köpa något av de två stall som har funnits till salu. Nu är den ekonomiska krisen över oss, och det är det enda som är riktigt i ditt inlägg, pengarna håller på att bli sportens död. Det hade inte behövt vara så. F1 hade kunnat haft ett fullt startfält med 11-12 ekonomiskt välmående stall, en kraftig miljöprofil som hade rättfärdigat sporten inför sponsorer, partners, publik, media och ägare om man hade vidtagit rätt åtgärder i ett tidigare skede.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Självklart är det så. Annars kommer sporten med all säkerhet att dö, med eller utan pengar.JTarnstrom skrev:
Det kanske är en annan generation som ska tillfredställas nu, vad vet jag...
En del tjafs är förkastligt men det är viktigt att det händer saker utanför tävlingarna som dagspressen vill skriva om. All publicitet är bra PR. Så lättlurade är vi i allmänhet.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, all publicitet är inte bra. I synherhet inte den typ av publicitet som visar hur instabil sporten är. Speciellt i kristider bör varje företag kunna visa upp en stabil grund att stå på för att inte skrämma bort investorer och sponsorer. F1 gör tvärtom och spelar upp hela dramat inför öppen ridå. Maktutspel från Montezemolo kontras av Bernie med rena pajkastningen. Samma sak när det gäller regeländringarna. Utspel i pressen skapar en bild av en sport som inte vet vart den är på väg. Det är inte bra publicitet.Geer skrev:En del tjafs är förkastligt men det är viktigt att det händer saker utanför tävlingarna som dagspressen vill skriva om. All publicitet är bra PR. Så lättlurade är vi i allmänhet.JTarnstrom skrev:
Det kanske är en annan generation som ska tillfredställas nu, vad vet jag...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det blir ganska tröttsamt att bemöta alla inlägg som bara går ut på att jag håller på med domedagsprofetior. Jag föreslår att du tar upp frågan om F1 vacklar eller inte med Max Mosley. Han är defintivt av samma åsikt som jag.Jari skrev:Men den står ju bara du för.
Jag har inte sett F1 vackla ännu trots att du förutspår detta i var och varannan post tärnan.
Om F1 inte vacklar idag, när ett stall har lagt av, Williams ligger illa till ekonomiskt och det finns inga garantier för att vare sig Toyota eller Renault kommer att stanna, och de kommersiella rättigheterna lever ett farligt liv i händerna på CVC och Bernie, så vet jag inte när sporten skulle vackla i dina ögon. Arrangör efter arrangör meddelar att de inte kan möta Bernies krav, Hockenheim är konkursfärdigt och snart står vi utan Grand Prix i Tyskland, Frankrike och England...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Det är ju ganska uppenbart att Tärnström har rätt när han skriver att F1 är i ordentlig kris, men sen kan man ju ha olika uppfattningar om varför F1 är i kris.
Personligen anser jag att F1-krisen är 90% Bernie & Max fel och 10% är finnansdippen.
Personligen anser jag att F1-krisen är 90% Bernie & Max fel och 10% är finnansdippen.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Om ens så mycket.
F1 har jagat kostnader så länge jag kan minnas och lär inte sluta nu. Med de grymt fula bilarna och fjortisar som blir världsmästare till höger och vänster samtidigt som Bernie och Mac ska dela ut pokaler i stället för poäng är det dags att byta styre.
Jag ställer gärna upp.
F1 har jagat kostnader så länge jag kan minnas och lär inte sluta nu. Med de grymt fula bilarna och fjortisar som blir världsmästare till höger och vänster samtidigt som Bernie och Mac ska dela ut pokaler i stället för poäng är det dags att byta styre.
Jag ställer gärna upp.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Schumacherryktet är dementerat. Verkar inte ligga något i det. Carlos Slim-ryktet är även det dementerat ytterligare en gång, denna gång av Ross Brawn.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För den som anser Honda vara en så fantastisk affär så gör Dieter Rencken på Autosport ungefär samma analys som jag, fast betydligt mer detaljerad förstås:
http://www.autosport.com/features/article.php/id/1941
Det kostar att ta över eftersom en "köpare" kommer att överta ett antal förpliktiganden gentemot personal osv från Honda. Dessutom ifrågasätter Rencken nyttan av anläggningarna, precis som jag gör, när regeländringar kommer att göra dem värdelösa. Rencken pekar också på, precis som jag, den osäkerhet som råder kring framtiden i Formel 1.
Det utesluter naturligtvis inte att någon ändå tar över stallet men det är nog långt ifrån en god affär per automatik.
http://www.autosport.com/features/article.php/id/1941
Det kostar att ta över eftersom en "köpare" kommer att överta ett antal förpliktiganden gentemot personal osv från Honda. Dessutom ifrågasätter Rencken nyttan av anläggningarna, precis som jag gör, när regeländringar kommer att göra dem värdelösa. Rencken pekar också på, precis som jag, den osäkerhet som råder kring framtiden i Formel 1.
Det utesluter naturligtvis inte att någon ändå tar över stallet men det är nog långt ifrån en god affär per automatik.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Om det är en bra affär eller inte beror väl på vad prislappen blir ?JTarnstrom skrev:För den som anser Honda vara en så fantastisk affär så gör Dieter Rencken på Autosport ungefär samma analys som jag, fast betydligt mer detaljerad förstås:
http://www.autosport.com/features/article.php/id/1941
Det kostar att ta över eftersom en "köpare" kommer att överta ett antal förpliktiganden gentemot personal osv från Honda. Dessutom ifrågasätter Rencken nyttan av anläggningarna, precis som jag gör, när regeländringar kommer att göra dem värdelösa. Rencken pekar också på, precis som jag, den osäkerhet som råder kring framtiden i Formel 1.
Det utesluter naturligtvis inte att någon ändå tar över stallet men det är nog långt ifrån en god affär per automatik.
Har du redan gjort analysen att dom betalat mer än vad teamet är värt i dagsläget så är det bara att gratulera.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En ny ägare behöver inte betala Honda ett smack men det är inte där kostnaden ligger. Läs artikeln så kanske det klarnar.Geer skrev:Om det är en bra affär eller inte beror väl på vad prislappen blir ?JTarnstrom skrev:För den som anser Honda vara en så fantastisk affär så gör Dieter Rencken på Autosport ungefär samma analys som jag, fast betydligt mer detaljerad förstås:
http://www.autosport.com/features/article.php/id/1941
Det kostar att ta över eftersom en "köpare" kommer att överta ett antal förpliktiganden gentemot personal osv från Honda. Dessutom ifrågasätter Rencken nyttan av anläggningarna, precis som jag gör, när regeländringar kommer att göra dem värdelösa. Rencken pekar också på, precis som jag, den osäkerhet som råder kring framtiden i Formel 1.
Det utesluter naturligtvis inte att någon ändå tar över stallet men det är nog långt ifrån en god affär per automatik.
Har du redan gjort analysen att dom betalat mer än vad teamet är värt i dagsläget så är det bara att gratulera.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Varför skulle en ny ägare ta på sig Hondas förstora kostym ? Vid ett övertagnde ingår naturligtvis att sy in den så att den passar.JTarnstrom skrev:En ny ägare behöver inte betala Honda ett smack men det är inte där kostnaden ligger. Läs artikeln så kanske det klarnar.Geer skrev:Om det är en bra affär eller inte beror väl på vad prislappen blir ?JTarnstrom skrev:För den som anser Honda vara en så fantastisk affär så gör Dieter Rencken på Autosport ungefär samma analys som jag, fast betydligt mer detaljerad förstås:
http://www.autosport.com/features/article.php/id/1941
Det kostar att ta över eftersom en "köpare" kommer att överta ett antal förpliktiganden gentemot personal osv från Honda. Dessutom ifrågasätter Rencken nyttan av anläggningarna, precis som jag gör, när regeländringar kommer att göra dem värdelösa. Rencken pekar också på, precis som jag, den osäkerhet som råder kring framtiden i Formel 1.
Det utesluter naturligtvis inte att någon ändå tar över stallet men det är nog långt ifrån en god affär per automatik.
Har du redan gjort analysen att dom betalat mer än vad teamet är värt i dagsläget så är det bara att gratulera.
Tror ändå att det är under 50% troligt att Honda säljs.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du har fortfarande inte läst artikeln, förstår jag. En stor del av kostnaderna ligger att man måste ta över Hondas åtaganden gentemot personalen. Honda vill med andra ord inte betala för folk som den nya ägaren sparkar.
För att uttrycka det kortfattat - det finns kostnader som en ny ägare inte kan komma undan vare sig han sparkar eller behåller personalen.
REncken menar att en ny ägare måste ta kostnader på nästan upp till en miljard och då har inte en enda krona gått till driften av stallet ännu.
För att uttrycka det kortfattat - det finns kostnader som en ny ägare inte kan komma undan vare sig han sparkar eller behåller personalen.
REncken menar att en ny ägare måste ta kostnader på nästan upp till en miljard och då har inte en enda krona gått till driften av stallet ännu.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Jag har läst och även förstått det som står mellan raderna.JTarnstrom skrev:Du har fortfarande inte läst artikeln, förstår jag. En stor del av kostnaderna ligger att man måste ta över Hondas åtaganden gentemot personalen. Honda vill med andra ord inte betala för folk som den nya ägaren sparkar.
För att uttrycka det kortfattat - det finns kostnader som en ny ägare inte kan komma undan vare sig han sparkar eller behåller personalen.
REncken menar att en ny ägare måste ta kostnader på nästan upp till en miljard och då har inte en enda krona gått till driften av stallet ännu.
Kostnaden blir tex stor om man måste ta över alla åtagande mot all personal. Det är naturligtvis en förhandlingsfråga och hur den slutar vet vi inte. Likaså med den stora vindtunneln. Den är ju ganska ointressant för en ny ägare och det är väl långt ifrån klart att, och i så fall om, den skall ingå. Motortillverkningen... Man kan väl inte utgå från att alla kostnader och anläggningsdelar tas över innan förhandlingar och köp är klart.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Men då borde det väl med dn logik bli ett Slim/Schumacher-team som tar över efter Honda?JTarnstrom skrev:Schumacherryktet är dementerat. Verkar inte ligga något i det. Carlos Slim-ryktet är även det dementerat ytterligare en gång, denna gång av Ross Brawn.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är tydligen också fråga om leasingavtal, avbetalningar, lån etc som en ny ägare ska ta över.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Det kan ju vara så att de potenciella ägarna har några feta sponsorer i bakfickan också.
Och skulle en sån skön kille som Schumacher vara inblandad i affären skulle stallet vara rejält attraktivt för sponsorerna, och om det dessutom skulle vara så att Schumacher får för sig att göra comeback då kommer stallet att vara värt hur mycket som helst.
Ross Brawn och Michael Schumacher tillsammns igen för en tredje omgång WDC's.
Och skulle en sån skön kille som Schumacher vara inblandad i affären skulle stallet vara rejält attraktivt för sponsorerna, och om det dessutom skulle vara så att Schumacher får för sig att göra comeback då kommer stallet att vara värt hur mycket som helst.
Ross Brawn och Michael Schumacher tillsammns igen för en tredje omgång WDC's.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Finanskris eller ej. Sponsorerna skulle stå på kö för en sån lineup.Pepparkvarnen skrev:Det kan ju vara så att de potenciella ägarna har några feta sponsorer i bakfickan också.
Och skulle en sån skön kille som Schumacher vara inblandad i affären skulle stallet vara rejält attraktivt för sponsorerna, och om det dessutom skulle vara så att Schumacher får för sig att göra comeback då kommer stallet att vara värt hur mycket som helst.
Ross Brawn och Michael Schumacher tillsammns igen för en tredje omgång WDC's.
Och så snor dom Vettel också...
Bara drömmar men trevliga sådana.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Självklart kan de ställa såna krav på en ny köpare. Det ingår ju så att säga i upplägget. Var det bara att ta över en mängd tillgångar för en krona utan skulder och skyldigheter skulle väl vem som helst göra det.Jari skrev:Knappast krav Honda kan ställa på en ny köpare, eller? Förhandla kan de ju alltid göra med risk för NO-SALE!JTarnstrom skrev:Det är tydligen också fråga om leasingavtal, avbetalningar, lån etc som en ny ägare ska ta över.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Man kan förhandla så att värdet på skulder och skyldigheter uppgår till det ungeförliga värdet av det man får. Det Honda kan sälja som är värt någonting är att man är ett etablerat, aktivt team i F1 med allt vad det innebär. Lägger man bara ner och drar sig tillbaka försvinner den fördelen. Således borde man rimligen försöka få tillbaka någon krona.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu har Richards dragit sig ur ett övertagande av Honda. Läget för F1 är för instabilt och han vill se ännu större besparingar.
Jag är ledsen att jag med mina inlägg har övertygat Richards om att inte ge sig in F1 igen.
Richard såg tydligen inte vilket kap Honda var. Undrar vad det säger övriga intressenter?
Jag är ledsen att jag med mina inlägg har övertygat Richards om att inte ge sig in F1 igen.
Richard såg tydligen inte vilket kap Honda var. Undrar vad det säger övriga intressenter?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Max gör det definitivt. Hans senaste brev till FOTA visar att han är helt rätt ute. F2 är rena braksuccén redan innan serien har börjat. Man ökar till 24 bilar istället för som tidigare 20 tack are det stora intresset. Vems idé var det? Max.Pepparkvarnen skrev:Finnansdippen är säkert ett problem, men frågan är ju hur stort förtroende de eventuella köparna har för Max och Bernie.
Tror du att de där två är kapabla att klara av att rida ut stormen?
Jag tror det inte.
Bernie... dags för honom att gå, anser jag. Hela det kommerisella avtalet stinker.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det säger det som många vetat länge. Richards vill ha ett F1 team men har inte pengarna. F1 är för dyrt för nästan alla.JTarnstrom skrev:Nu har Richards dragit sig ur ett övertagande av Honda. Läget för F1 är för instabilt och han vill se ännu större besparingar.
Jag är ledsen att jag med mina inlägg har övertygat Richards om att inte ge sig in F1 igen.
Richard såg tydligen inte vilket kap Honda var. Undrar vad det säger övriga intressenter?
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jag tror att Max mål är att medvetet förstöra F1, bli av med de befintliga aktörerna och skapa en helt ny F1-serie.JTarnstrom skrev:Max gör det definitivt. Hans senaste brev till FOTA visar att han är helt rätt ute. F2 är rena braksuccén redan innan serien har börjat. Man ökar till 24 bilar istället för som tidigare 20 tack are det stora intresset. Vems idé var det? Max.Pepparkvarnen skrev:Finnansdippen är säkert ett problem, men frågan är ju hur stort förtroende de eventuella köparna har för Max och Bernie.
Tror du att de där två är kapabla att klara av att rida ut stormen?
Jag tror det inte.
Bernie... dags för honom att gå, anser jag. Hela det kommerisella avtalet stinker.
Varför skulle han annars skapa F2, när det redan finns GP2?
Sen kan jag inte förstå hur du kan tycka att han är rätt man för jobbet när ditt eget intresse är nere på 2?
Du skrev ju själv att ditt intresse var på topp 1997 och det var ju då som han började med sitt vansinne, och nu tio år senare är ditt intresse nere på 2, så sett utifrån ditt perspektiv så måste han ju ha misslyckats, heller hur?
Svaret är Max och Bernie! det enda FIA har gjort är att komma med den mest idiotiska regeländringen efter den andra och ingen har någonsin fungerat, det har varken blivit billigare eller blivit mer omkörningar som de har lovat varje år. Max har misslyckats med precis allting han har tagit sig för, han är en totalt värdelös människa.
Och Bernie är också en total idiot, precis som du skriver stinker det kommerisella avtalet, sen envisas han med att flytta racen till ställen där det garanterat inte finns några fans. Hur smart är det?
Och att det inte går nåt race i nordamerika nästa år är total skandal.
Jag är helt övertygat om att de där två herrarna är så pass rika och mäktiga av en enda anledning och det är att F1 har varit så populärt bland fans och sponsorer att det har varit som att skära guld med smörkniv, det har varit för enkelt och dessutom så har de varit ensamma, F1 har legat på en nivå som ingen annan serie har kommit upp till.
De har tagit den mest tekniskt avancerade, brutalaste, snabbaste och mest glamorösa sporten någonsin och gjort den till en blek, på gränsen till enhetserie som kör med vartalsbegränsade v8'or.
Och sen skyller man på finnansdippen, det är skamligt.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Braksuccé eller inte? Inga problem att köra F2 bara pengarna finns, gott om lediga bilar.JTarnstrom skrev:Max gör det definitivt. Hans senaste brev till FOTA visar att han är helt rätt ute. F2 är rena braksuccén redan innan serien har börjat. Man ökar till 24 bilar istället för som tidigare 20 tack are det stora intresset. Vems idé var det? Max.Pepparkvarnen skrev:Finnansdippen är säkert ett problem, men frågan är ju hur stort förtroende de eventuella köparna har för Max och Bernie.
Tror du att de där två är kapabla att klara av att rida ut stormen?
Jag tror det inte.
Bernie... dags för honom att gå, anser jag. Hela det kommerisella avtalet stinker.
http://www.grandprix.com/ns/ns21081.html
Framtiden får väl utvisa vad det kan vara värt att harva runt med en F2:a.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:46
Kamma er...
Vet ni ....
jag tror f1 kommer hålla samma standard som alltid...
Nu vet jag att det är många (nämner inga namn) som rynkar på näsan
Pengar i all ära men det finns alltid mäniskor som har sitt hjärta (och en stor plånbok)i denna motorsportens nr 1 som kommer att backa upp dom teamen som har förtjänat en plats i F1.....
Sen att det är annorlunda regler nu än för 20 år sen är väl bara bra
ligger väl i tidens anda (Allt var bättre förr....kamma er)
sååå Tärnström om jag får gissa så tror jag att.......det löser sig...
Kimi 1 Massa 0
jag tror f1 kommer hålla samma standard som alltid...
Nu vet jag att det är många (nämner inga namn) som rynkar på näsan
Pengar i all ära men det finns alltid mäniskor som har sitt hjärta (och en stor plånbok)i denna motorsportens nr 1 som kommer att backa upp dom teamen som har förtjänat en plats i F1.....
Sen att det är annorlunda regler nu än för 20 år sen är väl bara bra
ligger väl i tidens anda (Allt var bättre förr....kamma er)
sååå Tärnström om jag får gissa så tror jag att.......det löser sig...
Kimi 1 Massa 0
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Utvisad
- Inlägg: 789
- Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det blir inga Ferrari-motorer för Honda. Verkar inte som om det ens har varit i närheten vilket gör att Honda tappar i trovärdighet. Två veckor kvar...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666