Regler 2009
-
Regler 2009
Depåstoppen
Det kommer inte att vara tillåtet att göra ett depåstott bara för att tanka.
KERS
"Kinetic Energy Recovery System" införs. Ska ta energi från bilarnas inbromsningar och omvandla det till hästkrafter.
Däcken
De släta däcken är tillbaka. De togs bort 1998 för att öka möjligheterna till omkörningar. Nu införs de för att öka möjligheterna till omkörningar. Bilarna tros kunna ligga närmare varandra i kurvor främst.
Motorerna
Får nu högst varva 18 000 istället för tidigare års 19 000. Antalet hästkrafter kommer att minskas något. Stallen tillåts dessutom bara använda 20 motorer per säsong - förarna åtta var plus fyra till tester - och motorerna måste hålla i tre helger.
Aerodynamiken
Förändras också för att skapa jämnare lopp. Framvingen sänks och blir bredare, bakvingen höjs och blir smalare.
Tester
Stallen får inte längre göra specialtester under säsongen. Begränsningar för tester i vindtunnel införs. Dessuom måste fabrikerna vara stängda under sex veckor per år för att de anställda ska få semester.
Jag tycker att Kers systemet skulle skrotas för det är en utgift för Teamen.
Det kommer inte att vara tillåtet att göra ett depåstott bara för att tanka.
KERS
"Kinetic Energy Recovery System" införs. Ska ta energi från bilarnas inbromsningar och omvandla det till hästkrafter.
Däcken
De släta däcken är tillbaka. De togs bort 1998 för att öka möjligheterna till omkörningar. Nu införs de för att öka möjligheterna till omkörningar. Bilarna tros kunna ligga närmare varandra i kurvor främst.
Motorerna
Får nu högst varva 18 000 istället för tidigare års 19 000. Antalet hästkrafter kommer att minskas något. Stallen tillåts dessutom bara använda 20 motorer per säsong - förarna åtta var plus fyra till tester - och motorerna måste hålla i tre helger.
Aerodynamiken
Förändras också för att skapa jämnare lopp. Framvingen sänks och blir bredare, bakvingen höjs och blir smalare.
Tester
Stallen får inte längre göra specialtester under säsongen. Begränsningar för tester i vindtunnel införs. Dessuom måste fabrikerna vara stängda under sex veckor per år för att de anställda ska få semester.
Jag tycker att Kers systemet skulle skrotas för det är en utgift för Teamen.
FIA = Ferrari International Assistance
-
-
Jag tror att effekten av KERS är för liten för att det ska ha nån betydelse, sen är det väl en begränsning i hur mycket kilowatt de får ta ut ur kersen så om alla lyckas med kersen så blir det ingen skillnad alls.
De kunde lika gärna kasta pengarna i sjön.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Utvisad
Skillnaden är väl att man kan välja var man vill utnyttja den... så det kan bli lite rävspel...Pepparkvarnen skrev:Jag tror att effekten av KERS är för liten för att det ska ha nån betydelse, sen är det väl en begränsning i hur mycket kilowatt de får ta ut ur kersen så om alla lyckas med kersen så blir det ingen skillnad alls.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
Då hade de ju lika gärna bara kunnat lagt till en sån boost-knapp som de hade i CART, det hade blivit mycket billigare och det hade blivit rävspel.EnzoF1 skrev:Skillnaden är väl att man kan välja var man vill utnyttja den... så det kan bli lite rävspel...Pepparkvarnen skrev:Jag tror att effekten av KERS är för liten för att det ska ha nån betydelse, sen är det väl en begränsning i hur mycket kilowatt de får ta ut ur kersen så om alla lyckas med kersen så blir det ingen skillnad alls.
KERS hade blivit riktigt intressant om det hade varit fritt effektuttag.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Utvisad
EnzoF1 skrev:Skillnaden är väl att man kan välja var man vill utnyttja den... så det kan bli lite rävspel...Pepparkvarnen skrev:Jag tror att effekten av KERS är för liten för att det ska ha nån betydelse, sen är det väl en begränsning i hur mycket kilowatt de får ta ut ur kersen så om alla lyckas med kersen så blir det ingen skillnad alls.
problemet tror jag är att loppet är så uträknat att alla kommer att anväda det på samma del av banan ock då har det inte så stor betydelse .
-
- Utvisad
Pepparkvarnen skrev:Då hade de ju lika gärna bara kunnat lagt till en sån boost-knapp som de hade i CART, det hade blivit mycket billigare och det hade blivit rävspel.EnzoF1 skrev:Skillnaden är väl att man kan välja var man vill utnyttja den... så det kan bli lite rävspel...Pepparkvarnen skrev:Jag tror att effekten av KERS är för liten för att det ska ha nån betydelse, sen är det väl en begränsning i hur mycket kilowatt de får ta ut ur kersen så om alla lyckas med kersen så blir det ingen skillnad alls.
KERS hade blivit riktigt intressant om det hade varit fritt effektuttag.
mm
-
Jo, jag vet att de har gått ut försiktigt med effekten från KERS just för att Ferrari och andra inte ska bli ifrån spungna. Det gör ju inte att det är ett dåligt system bara dåligt reglerat. Bäst hade ju varit att gjort som med andra system och först låtit det vara fritt för att sedan begränsa när det visar sig vara för effektivt.
-
-
För Ferrari inte har klarat av att tanka eller släppa ut förarna på rätt sätt så kände FIA att nu såg dom chansen att hjälpa sitt stall i nöd med en liten regeländring. Så dom ännu en gång kan vinna VM.Fontler skrev:jag fattar inte varför de ska ändra så stallen inte för ta in bilarna enbart för tankning. men de e klart... jag fattar inte varför de ska ändra saker o ting till de sämre över huvud taget
¨
Tycker oxå att det är lite konstig regel...
-
Förbudet att tanka gäller väl från 2010?Fontler skrev:jag fattar inte varför de ska ändra så stallen inte för ta in bilarna enbart för tankning. men de e klart... jag fattar inte varför de ska ändra saker o ting till de sämre över huvud taget
"...ta in bilarna enbart för tankning..."
Förslaget var väl att inte tanka alls under loppet? Har det kommit nya förslag eller har jag missförstått?
viewtopic.php?t=5616&postdays=0&postorder=asc&start=22
Keep on Boppin´
-
Mitt första inlägg var taget från Viasatsports hemsida.Bopper skrev:Förbudet att tanka gäller väl från 2010?Fontler skrev:jag fattar inte varför de ska ändra så stallen inte för ta in bilarna enbart för tankning. men de e klart... jag fattar inte varför de ska ändra saker o ting till de sämre över huvud taget
"...ta in bilarna enbart för tankning..."
Förslaget var väl att inte tanka alls under loppet? Har det kommit nya förslag eller har jag missförstått?
viewtopic.php?t=5616&postdays=0&postorder=asc&start=22
-
Då återstår det att se vilken som stämmer:
http://www.viasatsport.se/content/view/18811/37/
eller denna:
http://www.viasatsport.se/content/view/18174/1/ (detta kanske bara var förslag från FIA , men det framgår inte i artikeln)
eller denna:
http://www.viasatsport.se/content/view/18174/1/ (detta kanske bara var förslag från FIA , men det framgår inte i artikeln)
Keep on Boppin´
-
Då får tiden utvisa vad som var rätt..Kanske Viasat helgraderar sig från att göra fel Detta är värre än OS i brottning när det gäller regeltolkningBopper skrev:Då återstår det att se vilken som stämmer:
eller denna:
-
DET ÄR OBEGRIPLIGT ATT DOM KAN FÖRBJUDA MEKANSIK RENGÖRING
http://www.viasatsport.se/content/view/18174/1/
Det värsta med förslaget är att jag inte vet vilken mekaniska rengöring dom menar.
Kan det vara att man inte får tömma ur luften ur däcken på mekanisk väg ???
Det värsta med förslaget är att jag inte vet vilken mekaniska rengöring dom menar.
-
Jag tror att Ferrari tackvare sitt samarbete med Shell tvätta sina bilar i deras automattvätthall. Och vi alla vet ju hur dyrt det är med den finaste tvätten där.Geer skrev:DET ÄR OBEGRIPLIGT ATT DOM KAN FÖRBJUDA MEKANSIK RENGÖRING
Så nu får dom tvätta förhand precis som ForceIndia har gjort hela säsongen Kostnadsbesparing
-
Förändringarna de vill genomföra gör F1 till vilken amerikansk sunkracingserie som helst. F1 själen är borta. Utvecklingsincitamentet är borta. Det blir samma skit som nascar och dyl.
Nya regler för prisutdelningen:
-I stället för Champagne används turkiskt "Beyaz" som man kolsyrat i en "soda stream"
-Vid den officiella intervjun minskas antalet mikrofoner från 3 till 1 som förarna samsas om.
-Viktkontrollen av förarna efter loppet skall ske på den våg man lånat från den närmaste fiskmarknaden.
-I stället för Champagne används turkiskt "Beyaz" som man kolsyrat i en "soda stream"
-Vid den officiella intervjun minskas antalet mikrofoner från 3 till 1 som förarna samsas om.
-Viktkontrollen av förarna efter loppet skall ske på den våg man lånat från den närmaste fiskmarknaden.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Men det är ju inte förräns 2010, då har vi förhoppningsvis fått en förklaringGeer skrev:DET ÄR OBEGRIPLIGT ATT DOM KAN FÖRBJUDA MEKANSIK RENGÖRING
Keep on Boppin´
-
-
- Varnad
Åååh va gott det låter!Gösta skrev:Förändringarna de vill genomföra gör F1 till vilken amerikansk sunkracingserie som helst. F1 själen är borta. Utvecklingsincitamentet är borta. Det blir samma skit som nascar och dyl.
Det sätt du misshandlar Lagavulin är ett federalt brott på flera håll i världen.
Irish Coffee gör man på irländsk sunkwhisky och kan du inte välja så byter jag dina Lagavulinflaskro mot en motsvarande Jameson näår som helst så slipper du slänga dem i slasken.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
-
Usch vad ful. Det sticker fortfarande ut för mycket utväxter från karossen dessutom.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Utvisad
-
-
-
-
- Varnad
-
- Utvisad
Den håller nog bra i Massas händer skulle jag tro...Gösta skrev:Jag tycker den är fin från alla vinklar!!!!!
Hoppas den är snabb och hållbar också!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Jag gillar INTE den löjligt breda framvingen. Speciellt i förhållande till bakvingen. Eftersom den sitter så långt ut i förhållande till framhjulen lär det ryka en och annan framvinge under årets säsong också.. Kunde det inte gått att lösa regelverket på annat sätt, "längre" framvinge för samma downforce kanske?
Bortsett från det så är den ju riktigt grann! Den grannaste sedan F2003 GA
Bortsett från det så är den ju riktigt grann! Den grannaste sedan F2003 GA
-
Ferrarin på banan.
http://uk.youtube.com/watch?v=9WMKsZmSqqc
http://uk.youtube.com/watch?v=9WMKsZmSqqc
-
-
Föremål i backspeglarna kan verka vara närmare än vad man tror.olag skrev:Täta dueller med hjul-mot-hjul kan man lätt riskera en vinge på...
Tycker att backspeglarna sitter ännu längre ut nu änn i fjor...Ser dom något i dom???
-
- Moderator
Jag förstår varöfr det har rests krav på att jämna till Singapore... Fast man undrar ju hur många ojämnheter som hade varit kvar efter första varvet med 20 vägskrapor.
Ser ju för jävligt ut, kort sagt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Men det kommer att bli grymt många fler omkörningar.JTarnstrom skrev:Jag förstår varöfr det har rests krav på att jämna till Singapore... Fast man undrar ju hur många ojämnheter som hade varit kvar efter första varvet med 20 vägskrapor.
-
Dom får väl sätta såna här pinnar som Scanian har på kofongaren, på fram vingen så dom kan hållareda på ploggen.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Moderator
Jo, tjena! När killen framför har kört sönder vingen, möjligen...Pepparkvarnen skrev:Men det kommer att bli grymt många fler omkörningar.JTarnstrom skrev:Jag förstår varöfr det har rests krav på att jämna till Singapore... Fast man undrar ju hur många ojämnheter som hade varit kvar efter första varvet med 20 vägskrapor.
-
Jag har under många år varnat för Max, samtidigt har du hyllat honom.JTarnstrom skrev:Jo, tjena! När killen framför har kört sönder vingen, möjligen...Pepparkvarnen skrev:Men det kommer att bli grymt många fler omkörningar.JTarnstrom skrev:Jag förstår varöfr det har rests krav på att jämna till Singapore... Fast man undrar ju hur många ojämnheter som hade varit kvar efter första varvet med 20 vägskrapor.
Ferrari F60 är resultatet av hans vansinne.
-
-
-
För att försvara bilen lite så ser den bättre ut när den kör på banan än när den står still.
Vingen ryker säkert direkt vid första kurvan. Och kör man av så är det kört direkt. Kanske är bra som en kompensation för de stora avåkningzonerna. Ja, förarna klarar sig men straffet blir att de får åka till depån och byta vinge.
De här vingarna gör sammantaget att antalet omkörningar kommer hållas tillbaka till en anständig nivå.
Vingen ryker säkert direkt vid första kurvan. Och kör man av så är det kört direkt. Kanske är bra som en kompensation för de stora avåkningzonerna. Ja, förarna klarar sig men straffet blir att de får åka till depån och byta vinge.
De här vingarna gör sammantaget att antalet omkörningar kommer hållas tillbaka till en anständig nivå.
-
Men vingarna kostar väl en hel del att tillverka. Hur blir det då med nedskärningen av kostnaderna?Silverkatten skrev:För att försvara bilen lite så ser den bättre ut när den kör på banan än när den står still.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
I.Kilmister
-
- Moderator
Som sagt, kerbsen blir inte att leka med. Tur att man inte kör på Imola och Magny Cours längre.
-
-
- Utvisad
-
Motorregler 2009
8 race motorer per bil och säsong.
Det betyder ett snitt på 3 race per motor, men man kan väl också köra 4 race på en motor och 2 race på en annan utan att bli bestraffad ?
Bestraffningen med 10 platsers nedflyttning verkar inte komma förren efter att alla 8 motorer är förbrukade.
Det kan bli ett avancerat strategispel med motorerna. Man behöver troligen inte ha samma motor 2 race i rad.
Man kan även byta motor mellan kval och race, eller ha en kvalmotor och resten till race, som det verkar.
8 race motorer per bil och säsong.
Det betyder ett snitt på 3 race per motor, men man kan väl också köra 4 race på en motor och 2 race på en annan utan att bli bestraffad ?
Bestraffningen med 10 platsers nedflyttning verkar inte komma förren efter att alla 8 motorer är förbrukade.
Det kan bli ett avancerat strategispel med motorerna. Man behöver troligen inte ha samma motor 2 race i rad.
Man kan även byta motor mellan kval och race, eller ha en kvalmotor och resten till race, som det verkar.
-
-
-
-
Man börjar vänja sig vid utseendet på årets bilar. Första gången man såg bilder på hur de skulle se ut så tyckte jag att de såg förfärliga ut. Det ska bli intressant att se hur det går med framvingarna under första delen av säsongen. Några extra nosbyten lär det säkert bli.
Såg just att årets säsong börjar med tre morgon lopp i rad! Melbourne, Sepang och Shanghai. Det är dock bra att de anpassat tiden för starten på loppen i Australien och Malaysia så att de går på en mer bekväm tid för tv-tittarna i Europa. Vill man se träningar och kval kommer dock de gå på de vanliga obekväma tiderna mitt i natten och tidigt på morgonen från dessa länder.
Såg just att årets säsong börjar med tre morgon lopp i rad! Melbourne, Sepang och Shanghai. Det är dock bra att de anpassat tiden för starten på loppen i Australien och Malaysia så att de går på en mer bekväm tid för tv-tittarna i Europa. Vill man se träningar och kval kommer dock de gå på de vanliga obekväma tiderna mitt i natten och tidigt på morgonen från dessa länder.
-
Instämmer. Första bilderna på BMW och Williams var groteska. Men detta ser helt ok ut. Även Ferrarin var snygg.(nåja, men sett till vad man trodde)Sami skrev:Man börjar vänja sig vid utseendet på årets bilar. Första gången man såg bilder på hur de skulle se ut så tyckte jag att de såg förfärliga ut.
Brain dead, total amnesia,
I.Kilmister
I.Kilmister