Gösta skrev:
Storleksmässigt är de jämbördiga, prismässigt är BMW ca dubbelt (100%) så dyr. BMW´s 4,5 liters V8 bör vara avsevärt vassare än Passatens raka 4á på 2 liter. Som vinterbil så är BMW inte särskilt imponerande med sin bakhjulsdrift, dessutom lär BMW ha sämre säkerhet. BMW skall snarast jämföras med VW´s flaggskepp, http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
Lilla hjärtat, läs vad jag skriver innan du orerar om vad jag jämför och inte jämför!!!
Jag gjorde det och du borde korrekturläsa också lite innan du fortsätter. En sak till som du borde testa någon gång:
BMWs bakhjulsdrift på "våra sk vintervägar".
EuroNCAP kan tacklas på flera sätt och rikta in sig på deras tester för gott resultat eller så koncentrerar man sig på bilen i stället och i vissa avseenden kanske får ut en bättre och säkrare produkt. Jag tror visserligen att en Phaeton är en oerhört säker bil, men det är nog för all del även BMWn.
BMWn är dessutom bara hälften så dyr.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Gösta skrev:
Storleksmässigt är de jämbördiga, prismässigt är BMW ca dubbelt (100%) så dyr. BMW´s 4,5 liters V8 bör vara avsevärt vassare än Passatens raka 4á på 2 liter.
Hur fan kan du få för dig att jämföra en 2 liter fyra med en V8 på 4,5 liter? Hur blev de jämförbara?
Är det detta du kallar för att "jämföra" motorer???
Jag förklarade vmycket kort skillnaderna i motorerna!!!!
Det räcker inte med att läsa, du måste försöka förstå, annars är det meningslöst att du läser som du ser.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Nåja, vill du inte så vill du inte.
Du drog upp dem i samma mening och jag försökte säga att de inte är jämförbara.
Kan vi gå vidare nu?
Hur mycket dyrare sa du att BMWn skulle vara i jämförelse med Phatladyn?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:Nåja, vill du inte så vill du inte.
Du drog upp dem i samma mening och jag försökte säga att de inte är jämförbara.
Kan vi gå vidare nu?
Hur mycket dyrare sa du att BMWn skulle vara i jämförelse med Phatladyn?
Du märkte inte att debatten kom härifrån??
"Gösta skrev:
Självklart drabbas BMW liksom alla andra biltillverkare! Kanske drabbas BMW ännu hårdare än tex VW eftersom BMW tar ca 20-30% för endast varumärkesnamnet och konsumenterna tänker till både en och två ggr extra innan man beslutar sig för att spendea dessa pengar på i princip ingenting.
Nu är det ju inte bara priset som skiljer mellan BMW och VW. En kollega som jag pendlar med har en BMW 545 och jag har svårt att se vilken VW modell som matchar."
En BMW 545 konkurerar INTE med VW Passat utan snarare med helt annan VW modell. Det var det jag försökte illustrera och som du inte ville förstå.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Jodå, men du förstod visst inte svaret jag gav att det var mer än priset som skiljde dem åt utan du skulle hacka på mina procenträkningskunskaper, trots att det var du som matade oss med siffror på värdet på emblemet.
Värden som visade sig vara minst sagt fel och i realiteten helt det omvända.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:Jodå, men du förstod visst inte svaret jag gav att det var mer än priset som skiljde dem åt utan du skulle hacka på mina procenträkningskunskaper, trots att det var du som matade oss med siffror på värdet på emblemet.
Värden som visade sig vara minst sagt fel och i realiteten helt det omvända.
Vad tar det åt dig!!!!!
Det är MYCKET mer än priset som skiljer VW Passat och BMW 545 åt. En 4´5 liters V8 mot en rak 2 liters 4á, vilket jag för alla andra (utom tydligen dig) så tydligt beskrev.
Vad är fel?
Priset på passaten på ca 330.000 sek? Priset på BMW 545 som ligger över 600.000 sek?
Vad är det som är omvänt???
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Hela bilbranschen anser ju dessutom att Phaeton är en bättre bil än en BMW 5-serie. BMWn lirar inte ens i samma liga. 545 finns väl dessutom inte längre och den har heller aldrig haft någon 4,5-liters motor.
Passaten och 5-serien är i samma klass ungefär, och man betalar ganska mycket för märke, en numera ganska bra motorteknik och den undermåliga drivningen och säkerheten i en 5-serie. Passaten är det klart bättre köpet.
En lätt beg Phateon å andra sidan sopar ju banan med en motsvarande 7-serie när som helst. En bättre lyxbil torde vara svår att hitta på den här sidan Maybach. Om jag hade en femtedel av Göstas resurser skulle jag köra en Phateon V10 diesel.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Jari skrev:Jag tror visserligen att en Phaeton är en oerhört säker bil, men det är nog för all del även BMWn.
BMWn är dessutom bara hälften så dyr.
BMWn är inte alls en oerhört säker bil. Den är bara medelmåttig.
Vad gäller hälften så dyr så.... nja.... som vanligt stämmer dina påståenden inte så bra med sanningen. 2006 års Phateon V8 kostade i praktiken fullsmetad med allt som inte är standard i en 550 (som de hette då) ca 800000:-. En 550 med samma mängd utrustning hamnar på kring 700, och då är ju Phaeton en betydligt större och lyxigare bil med överlägsen kvalitetskänsla, säkerhet och komfort.
Prutmånen var dessutom högre på Phateon så i praktiken är det inte pengarna som avgör.
Men visst, värdet av propellern och vetskapen att man kör en utvecklad trehjuling är värd mkt för många. BMW har ju onekligen lyckats med sitt varumärke. Den faktiska produkten är ju inte så där himla bra egentligen.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Men för bövelen, måste alla trådar sluta i revirpinkande om vilken bilmodell som är bäst? Den här tråden handlar inte om era preferenser för dubbdäck, motorer, fram- eller bakhjulsdrift. Inte ett enda inlägg till av den sorten, då åker de bort.
Moderatorn
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Går rykten om att Renault F1 kommer att sparka folk och göra kraftiga nedskärningar. Skulle inte förvåna mig om det handlar om ännu kraftigare åtgärder när det blir officiellt.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Ytterligare ett tecken på att Flavio är på väg bort till förmån för Prodrive.
Ibland skulle jag vilja dra streck över en del personers uttalanden, men förstår ju att även de behövs till tröst när allt sen trots allt går mycket bättre än de förutspår...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
JTarnstrom skrev:Går rykten om att Renault F1 kommer att sparka folk och göra kraftiga nedskärningar. Skulle inte förvåna mig om det handlar om ännu kraftigare åtgärder när det blir officiellt.
Mecachrome har gått i konkurs... apropå Renault.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
JTarnstrom skrev:Går rykten om att Renault F1 kommer att sparka folk och göra kraftiga nedskärningar. Skulle inte förvåna mig om det handlar om ännu kraftigare åtgärder när det blir officiellt.
Mecachrome har gått i konkurs... apropå Renault.
Hur blir det då med GP2?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Nu tycker man att det skall vara tak på vd-arnas löner och att den inte skall flyga omkring i privatplan. Vilken förnedring, skrämmande utveckling, hur skall detta sluta. Vilken skam att inte komma till ett möte med ett privatplan utan tvingas att åka vanligt flygplan som pöbeln åker i.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Nu tycker man att det skall vara tak på vd-arnas löner och att den inte skall flyga omkring i privatplan. Vilken förnedring, skrämmande utveckling, hur skall detta sluta. Vilken skam att inte komma till ett möte med ett privatplan utan tvingas att åka vanligt flygplan som pöbeln åker i.
Tänk på Frank, han kan inte åka reguljärt flyg med rullstollen, var tog empatin vägen?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Frank har ju också slutat att åka till ett stort antal tävlingar av just den anledningen. Han har insett att teamet behöver pengarna till bättre saker än att han skall finnas på plats överallt.
JTarnstrom skrev:Går rykten om att Renault F1 kommer att sparka folk och göra kraftiga nedskärningar. Skulle inte förvåna mig om det handlar om ännu kraftigare åtgärder när det blir officiellt.
Om man skall skära ner på kostnaderna, vilket man är överrens om, måste väl alla team göra nedskärningar och sparka folk ?
JTarnstrom skrev:Går rykten om att Renault F1 kommer att sparka folk och göra kraftiga nedskärningar. Skulle inte förvåna mig om det handlar om ännu kraftigare åtgärder när det blir officiellt.
Om man skall skära ner på kostnaderna, vilket man är överrens om, måste väl alla team göra nedskärningar och sparka folk ?
Jo, det måste det men det här uppfattade jag som en nedskärning som inte var betingad av de nya reglerna, som ju inte kommer förrän till 2010.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Skär ner allt och lägg ner helt.
F1 är inte bra för hörseln, uppmuntrar till fortkörning och är av sin natur vedervärdigt ur miljöhänsyn. Har någon räknat ut vilket miljöpåverkans fotavtryck F1 lämnar i världen varje år?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:Skär ner allt och lägg ner helt.
F1 är inte bra för hörseln, uppmuntrar till fortkörning och är av sin natur vedervärdigt ur miljöhänsyn. Har någon räknat ut vilket miljöpåverkans fotavtryck F1 lämnar i världen varje år?
Jag tror att FIA har gjort beräkningar på det där och bidrar till nyplantering av skog som motsvarar miljöpåverkan.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Jari skrev:Skär ner allt och lägg ner helt.
F1 är inte bra för hörseln, uppmuntrar till fortkörning och är av sin natur vedervärdigt ur miljöhänsyn. Har någon räknat ut vilket miljöpåverkans fotavtryck F1 lämnar i världen varje år?
Den sport som anses ha störst miljöpåverkan (negativ) är otroligt nog cykelsporten. (velodromcykling undantagen).
Varje cyklist har 3 följebilar under tex girot eller touren samt att publiken reser långa sträckor mad bil för att se cyklisterna passera på några sekunder.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Jari skrev:Skär ner allt och lägg ner helt.
F1 är inte bra för hörseln, uppmuntrar till fortkörning och är av sin natur vedervärdigt ur miljöhänsyn. Har någon räknat ut vilket miljöpåverkans fotavtryck F1 lämnar i världen varje år?
Jag tror att FIA har gjort beräkningar på det där och bidrar till nyplantering av skog som motsvarar miljöpåverkan.
I så fall hugg ner den också...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:Skär ner allt och lägg ner helt.
F1 är inte bra för hörseln, uppmuntrar till fortkörning och är av sin natur vedervärdigt ur miljöhänsyn. Har någon räknat ut vilket miljöpåverkans fotavtryck F1 lämnar i världen varje år?
Den sport som anses ha störst miljöpåverkan (negativ) är otroligt nog cykelsporten. (velodromcykling undantagen).
Varje cyklist har 3 följebilar under tex girot eller touren samt att publiken reser långa sträckor mad bil för att se cyklisterna passera på några sekunder.
I så fall tvivlar jag på att de jämfört med F1. Varje bil som förbrukar sådär 3-5 liter i minuten har tre till åtta långtradare med sig och ett helt koppel på kanske hundra ingenjörer som kommer med flyg och kanske tusen vip-gäster som också flyger runt hela jorden. Ugnarna p fabriken drar hos varje stall mer energi än samtliga cykelstalls följebilar osv...
De förbrukar 30-50 däck per helg och varje däck där kostar lite mer ån alla cykeldäck ihopslaget osv...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:Skär ner allt och lägg ner helt.
F1 är inte bra för hörseln, uppmuntrar till fortkörning och är av sin natur vedervärdigt ur miljöhänsyn. Har någon räknat ut vilket miljöpåverkans fotavtryck F1 lämnar i världen varje år?
Den sport som anses ha störst miljöpåverkan (negativ) är otroligt nog cykelsporten. (velodromcykling undantagen).
Varje cyklist har 3 följebilar under tex girot eller touren samt att publiken reser långa sträckor mad bil för att se cyklisterna passera på några sekunder.
I så fall tvivlar jag på att de jämfört med F1. Varje bil som förbrukar sådär 3-5 liter i minuten har tre till åtta långtradare med sig och ett helt koppel på kanske hundra ingenjörer som kommer med flyg och kanske tusen vip-gäster som också flyger runt hela jorden. Ugnarna p fabriken drar hos varje stall mer energi än samtliga cykelstalls följebilar osv...
De förbrukar 30-50 däck per helg och varje däck där kostar lite mer ån alla cykeldäck ihopslaget osv...
Har du en susning om hur stor apparat ett internationellt cykellopp är och hur många som kommer och tittar? Uppenbart inte. Vet inte hur det är i Finland, men i tex Frankrike så är touren en stor händelse, en mycket stor händelse.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Jösses, försök ett tag att behålla byxorna på. Jag förstår at detta är en stor inkomstkälla för er bransch men det finns bara en tour de france och en giro och de flesta som kommer och tittar bor i de där bergsbyarna och går helt sonika ut ur sina hus för att se vad för spekltakel som drar fram en gång om året och hälften av resten kanske får cykla några kilometer för att se eländet. F1 åker jorden runt sju gånger med hela apparaten med 50 långtradare, 10 000 pers i organisatonen i någon tjänst och 300 000 pers per tävling i uppemot 20 lopp där ingen av dem dyker upp på cykel.
De flesta flyger faktiskt in...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:Jösses, försök ett tag att behålla byxorna på. Jag förstår at detta är en stor inkomstkälla för er bransch men det finns bara en tour de france och en giro och de flesta som kommer och tittar bor i de där bergsbyarna och går helt sonika ut ur sina hus för att se vad för spekltakel som drar fram en gång om året och hälften av resten kanske får cykla några kilometer för att se eländet. F1 åker jorden runt sju gånger med hela apparaten med 50 långtradare, 10 000 pers i organisatonen i någon tjänst och 300 000 pers per tävling i uppemot 20 lopp där ingen av dem dyker upp på cykel.
De flesta flyger faktiskt in...
Nu har du uppenbarligen inte satt på dig byxorna.
300 000 pers per tävling??? Har du läst det i finska medier?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Jari skrev:Jösses, försök ett tag att behålla byxorna på. Jag förstår at detta är en stor inkomstkälla för er bransch men det finns bara en tour de france och en giro och de flesta som kommer och tittar bor i de där bergsbyarna och går helt sonika ut ur sina hus för att se vad för spekltakel som drar fram en gång om året och hälften av resten kanske får cykla några kilometer för att se eländet.
Oh ja... Tour de France och Giro di Italia är de enda cykeltävlingarna som körs.
Du har verkligen stenkoll som vanligt.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
All mänsklig aktivitet där energi är inblandat har en miljöpåverkan, så även F1. Visst skräpar en F1 bil ner, men när allt kommer omkring så säger förståsigpåarna att just cykling med internationellt deltagande är det som skräpar ner mest när man tar hänsyn till allt.
F1 skräpar säkert ner massor, men på de stora loppen kommer kanske 200.000-300.000 människor per helg, det är mindre än vad som kommer varje deldistans på tex "vuoltan" och den pågår i många dagar.
Tolka nu inte detta som att jag gillar cykelsporten, verkligen inte, men den är något manligare än konstsim.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Fredrik i Trollhättan skrev:Kometen då? När kommer kometen?
Du tillhör väl samma stollar som garvade åt killar som Peter Schiff. Den typen av uttalanden som du just kom med kategoriseras bäst som någon form av mobbing. Ett sätt att nedvärdera meningsmotståndarna utan att komma med ett enda vettigt argument själv. Lågt, med andra ord.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Jag tycker du har en förmåga att bara se det negativa i allt hela tiden. Om man lyssnade på dig i höstas så var det högst otroligt att det skulle bli något F1 överhuvudtaget 2009 då hälften av teamen skulle få akuta ekonomiska problem. Nu verkar det ju som det blir en säsong 2009 trots allt. Nu flaggar du för problem igen.
Ser du verkligen inga positiva nyheter?
Fredrik i Trollhättan skrev:Jag tycker du har en förmåga att bara se det negativa i allt hela tiden. Om man lyssnade på dig i höstas så var det högst otroligt att det skulle bli något F1 överhuvudtaget 2009 då hälften av teamen skulle få akuta ekonomiska problem. Nu verkar det ju som det blir en säsong 2009 trots allt. Nu flaggar du för problem igen.
Ser du verkligen inga positiva nyheter?
Vill du försöka göra om mig? Good luck! Att du ser mina iakktagelser som svarta är inte mitt problem. Jag ser utvecklingen som något oundvikligt och i förlängningen positivt. Ansträng dig att komma med egna sakliga argument istället för att irritera dig på hur andra är.
JAg anser fortfarande att F1 är i fara och årets säsong kan komma att bli rejält stympad. Jag har haft mer rätt i utvecklingen än vad de flesta har haft. Jag har redan för flera år sedan flaggat för faran med att bilfabrikerna tar över sporten. Idag ser vi resultatet. Jag hade rätt och de flesta andra hade fel. Det är bara att svälja och det kan ju vara så att du och andra fortsätter att ha fel.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Nej, jag tänker inte försöka göra om dig. Att du tycker bättre om små privatstall än biltillverkare av nostalgiska skäl har jag förstått men varför skulle privatstallen vara immuna mot lågkonjunkturer? Det F1 du drömmer om finns ju redan och kallas för Gp2.
JTarnstrom skrev:JAg anser fortfarande att F1 är i fara och årets säsong kan komma att bli rejält stympad. Jag har haft mer rätt i utvecklingen än vad de flesta har haft. Jag har redan för flera år sedan flaggat för faran med att bilfabrikerna tar över sporten. Idag ser vi resultatet. Jag hade rätt och de flesta andra hade fel. Det är bara att svälja och det kan ju vara så att du och andra fortsätter att ha fel.
Vad hade du rätt i? Om något så är det väl bilfabrikanterna som tagit ansvar och skapat förutsättningar för att 2009 års säsong blir av överhuvudtaget. Jag tänker på de besparingar FOTA genomdrivit, med bl.a. testförbud under pågående säsong. Utan dessa besparingar hade vi kanske inte haft något F1 i år. Fast det är klart, då hade ditt beslut att säga upp Viasat-abonnemanget framstått som närmast genialt!
JTarnstrom skrev:JAg anser fortfarande att F1 är i fara och årets säsong kan komma att bli rejält stympad. Jag har haft mer rätt i utvecklingen än vad de flesta har haft. Jag har redan för flera år sedan flaggat för faran med att bilfabrikerna tar över sporten. Idag ser vi resultatet. Jag hade rätt och de flesta andra hade fel. Det är bara att svälja och det kan ju vara så att du och andra fortsätter att ha fel.
Vad hade du rätt i? Om något så är det väl bilfabrikanterna som tagit ansvar och skapat förutsättningar för att 2009 års säsong blir av överhuvudtaget. Jag tänker på de besparingar FOTA genomdrivit, med bl.a. testförbud under pågående säsong. Utan dessa besparingar hade vi kanske inte haft något F1 i år. Fast det är klart, då hade ditt beslut att säga upp Viasat-abonnemanget framstått som närmast genialt!
Bilfabrikanterna har drivit upp kostnaderna till 3,5 miljarder kronor per stall och du vill tacka dem för att de kommer med några fjuttiga besparingar som inte kommer att räcka för att serien ska överleva. Mer måste till och som vanligt är det Mosley som får tvinga stallen till rätt beslut. Genom att låta bilfabrikanterna konkurrera ut de mindre stallen, inte geonom att de gjorde ett bättre jobb ute på banan, utan genom att de spenderade mer än de mindre stallen så har vi nu en situation där sporten är mer sårbar än någonsin. Biltillverkarna skiter i sporten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Fredrik i Trollhättan skrev:Nej, jag tänker inte försöka göra om dig. Att du tycker bättre om små privatstall än biltillverkare av nostalgiska skäl har jag förstått men varför skulle privatstallen vara immuna mot lågkonjunkturer? Det F1 du drömmer om finns ju redan och kallas för Gp2.
Ingen är väl immun mot en lågkonjunktur. Var har jag påstått det någonstans? Den viktigaste skillnaden mellan biltillverkare och oberoende stall är att biltillverkarna överlever utan F1, det gör inte de små stallen vars verksamhet utgörs av racing. Om du anser att en inställning där jag vill se en hållbar utveckling av sporten skulle vara nostalgisk, så varsågod. Hellre nostalgiker och bilar på banan än att vara en blåögd optimist utan bilar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.