Honda drar sig ur F1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Honda drar sig ur F1
Alltfler rykten pekar på att Honda kommer att sälja av sitt F1-stall. Krismöte har hållits i Brackley under dagen. Hittas ingen köpare läggs stallet ned.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enligt Pitpass är beslutet fattat - Honda drar sig ur till mars 2009. Två presumtiva köpare finns men vilka det är saknas det uppgifter om.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Plus att hela surven läggs ner om de inte hittar någon köpare.JTarnstrom skrev:Enligt Pitpass är beslutet fattat - Honda drar sig ur till mars 2009. Två presumtiva köpare finns men vilka det är saknas det uppgifter om.
Vad kul det ska bli med 18 bilar på gridden, mer plats att köra om på.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, det här är nog bara början - till slutet för F1 som det ser ut idag. Toro Rosso är väl fortfarande ute till försäljning, ett litet välskött stall som har presterat långt bättre än Honda och de har inte lyckats sälja. Att ett av seriens största stall, i det mesta utom meriter, då, lägger ned gör att trovärdigheten i hela serien kommer att ifrågasättas. Vem fan vill öppna pluskan och köpa ett stall i en serie som kan kollapsa när som helst?EnzoF1 skrev:Hördudu... du får börja vara tyst nu. Fortsätter du berätta saker så är det snart inget F1 kvar.
Men jag tror det bara är början...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bra fråga. Jag tror att Toyota ligger nära till hands. Toyota vill inte längre finansiera F1-loppen på Fuji och de har hållt på ett bra tag utan resultat och de har redan hintat om att de vill göra en Le Mans-satsning istället.Lemon skrev:Vad säger Tärsntröms kula nu, vilket är nästa team till schavotten?
Senast redigerad av JTarnstrom den tor dec 04, 2008 21:17, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Känns minst sagt olustigt.. Men Som plåster på såren vill jag visa en liten video som Tärnan nog gillar och längtar tillbaka till.
http://www.youtube.com/watch?v=n6aNnZ4q80s
http://www.youtube.com/watch?v=n6aNnZ4q80s
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, det här scenariot har jag varnat för i flera års tid, det är bara att kolla tillbaka på mina inlägg. Som jag ser det är detta en oundviklig utveckling sedan får man tycka vad man vill om den. Problemet är att F1 inte har omstrukturerat medans tid var och slängde ut biltillverkarna. Då hade vi kanske haft ett antal mindre stall, en mer hållbar ekonomi och lägre instegskostnader om något team skulle falla ifrån. Så skyll inte på migolag skrev:Vad skönt att den första biltillverkaren är borta. Nu kommer dom "riktiga" F1 teamen att blomstra igen med sina små och fina reklambidrag Skönt att man slipper dom stora inverterarna i sporten
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Banhyrorna gör ju inte det lättare iheller för sportenJTarnstrom skrev:Ja, det här scenariot har jag varnat för i flera års tid, det är bara att kolla tillbaka på mina inlägg. Som jag ser det är detta en oundviklig utveckling sedan får man tycka vad man vill om den. Problemet är att F1 inte har omstrukturerat medans tid var och slängde ut biltillverkarna. Då hade vi kanske haft ett antal mindre stall, en mer hållbar ekonomi och lägre instegskostnader om något team skulle falla ifrån. Så skyll inte på migolag skrev:Vad skönt att den första biltillverkaren är borta. Nu kommer dom "riktiga" F1 teamen att blomstra igen med sina små och fina reklambidrag Skönt att man slipper dom stora inverterarna i sporten
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
olag skrev:Vad skönt att den första biltillverkaren är borta. Nu kommer dom "riktiga" F1 teamen att blomstra igen med sina små och fina reklambidrag Skönt att man slipper dom stora inverterarna i sporten
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror på en fullständig kollaps nu. Om Bernie hade problem att sälja in F1 redan innan, så inte blir det lättare nu.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Fullständig kollaps lär det ju inte bli. Möjligtvis att Toyota lämnar F1, men sen blir det inga mer.JTarnstrom skrev:Jag tror på en fullständig kollaps nu. Om Bernie hade problem att sälja in F1 redan innan, så inte blir det lättare nu.
Det är ju inte så snopet igentligen att Honda lämnar F1, inga resultat, inga sponsorer, bara kostnader, och sen alla dessa regeländringar som kostar enorma pengar att utveckla.
Det är bättre att de fortsätter att satsa på indycar i stället där kostnaden bara är ett par procent av vad F1-satsningen kostar.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Inte förvånade att Honda lägger ner. De har ju inte lyckats åstakomma något trots stora kostnader. Dessutom har de dumt nog stått för dessa kostnader helt själva, i princip. De har istället för hälsosamma sponsorer valt att måla bilen som en jordglob, smart?
Nästa stall som är på väg ut, förutom Toro Rosso då som är ett annat kapitel, borde vara Toyota. De har släng ner miljader utan att få något tillbaka, förutom förlöjligande på diverse suspekta forum. Ett sådan läge håller inte i längden och de kommer säkert fundera på att spendera pengarna bättre.
Nästa stall som är på väg ut, förutom Toro Rosso då som är ett annat kapitel, borde vara Toyota. De har släng ner miljader utan att få något tillbaka, förutom förlöjligande på diverse suspekta forum. Ett sådan läge håller inte i längden och de kommer säkert fundera på att spendera pengarna bättre.
-
- Inlägg: 522
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 10:47
Det är ju inte annat än att man lite i smyg hoppas på en total kollaps. Främst ser jag två fördelar med en sådan:JTarnstrom skrev:Jag tror på en fullständig kollaps nu. Om Bernie hade problem att sälja in F1 redan innan, så inte blir det lättare nu.
1. Jag slipper skaffa ett svindyrt parabolpaket till nästa år.
2. Biltillverkarna försvinner och resten kan kanske starta om någon annanstans.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
16 bilar på gridden? Kommer aldrig att funka. Tror inte heller att de andra teamen är så sugna på att ställa upp med en tredje bil när de vill minska kostnaderna.Pepparkvarnen skrev:Fullständig kollaps lär det ju inte bli. Möjligtvis att Toyota lämnar F1, men sen blir det inga mer.JTarnstrom skrev:Jag tror på en fullständig kollaps nu. Om Bernie hade problem att sälja in F1 redan innan, så inte blir det lättare nu.
Det är ju inte så snopet igentligen att Honda lämnar F1, inga resultat, inga sponsorer, bara kostnader, och sen alla dessa regeländringar som kostar enorma pengar att utveckla.
Det är bättre att de fortsätter att satsa på indycar i stället där kostnaden bara är ett par procent av vad F1-satsningen kostar.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Ironiskt nog har FOTA idag enhälligt beslutat att föreslå en lågkostnadsmotor införs till 2011.
Den ska baseras på en 1,8-liters turbomatad motor och ska dra 30% mindre bränsle än dagens motorer.
Den ska baseras på en 1,8-liters turbomatad motor och ska dra 30% mindre bränsle än dagens motorer.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jag tror att de hellre kör med tre bilar än lägger ner skiten.JTarnstrom skrev:16 bilar på gridden? Kommer aldrig att funka. Tror inte heller att de andra teamen är så sugna på att ställa upp med en tredje bil när de vill minska kostnaderna.Pepparkvarnen skrev:Fullständig kollaps lär det ju inte bli. Möjligtvis att Toyota lämnar F1, men sen blir det inga mer.JTarnstrom skrev:Jag tror på en fullständig kollaps nu. Om Bernie hade problem att sälja in F1 redan innan, så inte blir det lättare nu.
Det är ju inte så snopet igentligen att Honda lämnar F1, inga resultat, inga sponsorer, bara kostnader, och sen alla dessa regeländringar som kostar enorma pengar att utveckla.
Det är bättre att de fortsätter att satsa på indycar i stället där kostnaden bara är ett par procent av vad F1-satsningen kostar.
De kan ju till och med köra med fyrabils-team, det går ju bra både i IndyCar och NASCAR.
Och föresten så kan man kan väl säga att Red Bull på sätt och vis redan nu är ett fyrabils-team.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ska man komma med profetior ska man vara först, det är liksom poängen med dem...Jari skrev:Kommer de enhetsmotorer lägger alla ner och startar nytt. Javisst, ni hördet här först.
För det andra, om någon köper Honda lär det behövas enhetsmotorer ganska snart om inget av de kvarvarande stallen har lust att erbjuda sina motorer.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
De tappar inte ett dugg relativt sett mot de andra. Betänk att Hondas finanser och position på världsmarknaden är bättre än de övriga stallen så kan du ju räkna ut vad som kommer att hända nu, nämligen det som alla andra har sagt var en omöjlighet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tor feb 12, 2004 20:39
Utöver tillverkarna som är pressade lär nog en hel del sponsorer få ta en funderare till. De dyra kontrakten i F1 lär nog lika löst som det som Tiger Woods fick ge upp häromdagen. Sponsring och bonusar som det skrivs om i tidningen ligger nog inte högst på önskelistan om man får börja dra ner på sin verksamthet...
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
David Jefferies 1972 - 2003
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Marknadsföring blir oerhört dyrt om man inte kan påverka försäljningssifforna med den. Kolla bilhandlarna. Säljer man inga bilar börjar snart annonser för 30-40 000 i dagspressen att svida, samma sak med F1. Biltillverkarna kommer att ha andra hål att stoppa pengarna i där de gör mer nytta än i F1 under de närmsta åren.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nu kan Cosworth vara på väg tillbaka till F1.
Mosley har meddelat att man förhandlar med Cosworth om att de ska leverera en komplett drivlina tillsammans med Xtrac och Ricardo Transmissions.
Motorn ska vara en standard F1-motor enligt dagens specifikation medan växellådan uppges vara state-of-the-art.
Syftet är att kunna erbjuda stallen ett mer kostnadseffektivt alternativ och man har sagt att om fyra stall tecknar sig för den här drivlinan, kommer kostnaden att hamna på 6,42 miljoner euro per säsong under tre år och 1,97 miljoner euro i startavgift.
Kostnaden sjunker ju fler stall som köper paketet.
Mosley har meddelat att man förhandlar med Cosworth om att de ska leverera en komplett drivlina tillsammans med Xtrac och Ricardo Transmissions.
Motorn ska vara en standard F1-motor enligt dagens specifikation medan växellådan uppges vara state-of-the-art.
Syftet är att kunna erbjuda stallen ett mer kostnadseffektivt alternativ och man har sagt att om fyra stall tecknar sig för den här drivlinan, kommer kostnaden att hamna på 6,42 miljoner euro per säsong under tre år och 1,97 miljoner euro i startavgift.
Kostnaden sjunker ju fler stall som köper paketet.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Att Barichello är ute ur leken tar jag för givet. Men vad blir det av Button? Det är så dags nu att börja leta efter andra styrningar.
Kommer Ross Brawn att fylla igen luckan efter Gascoyne i Force India eller köper han ny fiskeutrustning?
Kommer Ross Brawn att fylla igen luckan efter Gascoyne i Force India eller köper han ny fiskeutrustning?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I dagsläget ser det dock helt osannolikt ut att fyra stall kommer att teckna sig för Cosworth-motorn. Williams, Toro Rosso, Red Bull är de idag som möjligen skulle kunna tänka sig att göra det. Honda, om någon köper skiten, skulle i så fall kunna bli det fjärde stallet. Ja, kanske inte helt omöjligt.Razor skrev:Nu kan Cosworth vara på väg tillbaka till F1.
Mosley har meddelat att man förhandlar med Cosworth om att de ska leverera en komplett drivlina tillsammans med Xtrac och Ricardo Transmissions.
Motorn ska vara en standard F1-motor enligt dagens specifikation medan växellådan uppges vara state-of-the-art.
Syftet är att kunna erbjuda stallen ett mer kostnadseffektivt alternativ och man har sagt att om fyra stall tecknar sig för den här drivlinan, kommer kostnaden att hamna på 6,42 miljoner euro per säsong under tre år och 1,97 miljoner euro i startavgift.
Kostnaden sjunker ju fler stall som köper paketet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Minnet av Tyrell måste väl finnas kvar någonstans där.JTarnstrom skrev:I dagsläget ser det dock helt osannolikt ut att fyra stall kommer att teckna sig för Cosworth-motorn. Williams, Toro Rosso, Red Bull är de idag som möjligen skulle kunna tänka sig att göra det. Honda, om någon köper skiten, skulle i så fall kunna bli det fjärde stallet. Ja, kanske inte helt omöjligt.Razor skrev:Nu kan Cosworth vara på väg tillbaka till F1.
Mosley har meddelat att man förhandlar med Cosworth om att de ska leverera en komplett drivlina tillsammans med Xtrac och Ricardo Transmissions.
Motorn ska vara en standard F1-motor enligt dagens specifikation medan växellådan uppges vara state-of-the-art.
Syftet är att kunna erbjuda stallen ett mer kostnadseffektivt alternativ och man har sagt att om fyra stall tecknar sig för den här drivlinan, kommer kostnaden att hamna på 6,42 miljoner euro per säsong under tre år och 1,97 miljoner euro i startavgift.
Kostnaden sjunker ju fler stall som köper paketet.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det där lät vagt. Hondas ställning på marknaden är väl inte bättre än någon av de övriga biltillverkarnas? Inte ens i antal sålda bilar.JTarnstrom skrev:De tappar inte ett dugg relativt sett mot de andra. Betänk att Hondas finanser och position på världsmarknaden är bättre än de övriga stallen så kan du ju räkna ut vad som kommer att hända nu, nämligen det som alla andra har sagt var en omöjlighet.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Finansiellt står de sig mycket bra, om uppgifterna stämmer. Ska dock inte ta gift på det, men generellt har ju japanerna gått bra öerlag.Jari skrev:Det där lät vagt. Hondas ställning på marknaden är väl inte bättre än någon av de övriga biltillverkarnas? Inte ens i antal sålda bilar.JTarnstrom skrev:De tappar inte ett dugg relativt sett mot de andra. Betänk att Hondas finanser och position på världsmarknaden är bättre än de övriga stallen så kan du ju räkna ut vad som kommer att hända nu, nämligen det som alla andra har sagt var en omöjlighet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Näe, Subaru, Mitsubishi och nu även Honda har inte gått lika bra som exempelvis Toyota.
Alla har det gemensamt att de missat i profileringen, något som inte varit japanernas starkaste sida.
Samtidigt har skitbilen Prius blivit bland det hetaste just nu...
Jaja, människan är allt bra korkad och komer bli sin egen undergång.
Alla har det gemensamt att de missat i profileringen, något som inte varit japanernas starkaste sida.
Samtidigt har skitbilen Prius blivit bland det hetaste just nu...
Jaja, människan är allt bra korkad och komer bli sin egen undergång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Alla kan ju naturligtvis inte gå lika bra och det finns ju även tillverkare utöver de du räknar upp. Subaru och Mitsubishi kan vi lämna därhän i diskussionen eftersom de inte kör F1.Jari skrev:Näe, Subaru, Mitsubishi och nu även Honda har inte gått lika bra som exempelvis Toyota.
Alla har det gemensamt att de missat i profileringen, något som inte varit japanernas starkaste sida.
Samtidigt har skitbilen Prius blivit bland det hetaste just nu...
Jaja, människan är allt bra korkad och komer bli sin egen undergång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Och din poäng är...?Jari skrev:Nissan kör inte heller F1!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Kostar ju inte så väldans mycket mer att ha en extra bil på gridden. Det är ju faktiskt så att det är utvecklingen av bilen som är svin dyr, bilarna är bara dyra. Och därför tror jag att det finns ett par stall som gärna skulle köra med en bil till om de fick, tänker främst på McLaren och Ferrari.JTarnstrom skrev: 16 bilar på gridden? Kommer aldrig att funka. Tror inte heller att de andra teamen är så sugna på att ställa upp med en tredje bil när de vill minska kostnaderna.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det rimmar ju jävligt illa med Mercedes uttalande idag om att kostnaderna måste sänkas med minst 50% under de kommande två åren.
Jag har dessutom för mig att i alla fall Ferrari ska ha sagt att de inte är intresserade av att köra med en tredje bil, men jag minns kanske fel där.
Jag har dessutom för mig att i alla fall Ferrari ska ha sagt att de inte är intresserade av att köra med en tredje bil, men jag minns kanske fel där.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Honda måste ju vara rätt less på att tävla med Force-India längst bak i fältet. Varumärket skadas av att dom larvar sig i F1. Pinsamt dåligt. Hade Honda varit i topp tre kanske man prioriterat annorlunda. Honda ska väl inte sluta med motorsport helt. Man drar sig bara tillbaka till klasser man har en chans i...
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tydligen är David Richards intresserad av att köpa Honda F1. Frågan är hur han har tänkt sig att finansiera köpet. Om han kan dra runt stallet på en tredjedel av fjolårsbudgeten så talar vi en halv miljard kronor. Betänk att Honda i nuläget inte har några sponsoravtal öht som kan tänkas följa med. Richards måste komma in med en sponsor, annars kan jag knappast se att han kan lyckas med affären. Att ligga ute med en halvmiljard gör man inte bara sådär. Möjligen får Aston Martin vara med och finansiera men de ligger ju lite halvrisigt till själva... Vad tror ni? Kommer Richards att kunna rädda Honda?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Richards har räddat flera grejer genom åren och jag tror han är rätt man för jobbet även om en del beslut i WRC gått åt helt fel håll. Jag tror dock att WRC mår ganska bra idag i jämförelse, men hur många grejer kan karln pyssla med och fortfarande hålla klass på uppgifterna?
Det är knappast någon hemlis att han sedan länge velat in i F1 och bättre tillfällen än det här lär han få vänta på. Honda pröjsar allt till mars eller hur var det nu?
Det är knappast någon hemlis att han sedan länge velat in i F1 och bättre tillfällen än det här lär han få vänta på. Honda pröjsar allt till mars eller hur var det nu?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Honda säger att affären ska vara i hamn innan jul om det ska gå att komma till start nästa säsong. Jag kan inte se att man skakar fram finansiering på uppemot en 1 miljard på två veckor i dagens finansklimat.JTarnstrom skrev:Tydligen är David Richards intresserad av att köpa Honda F1. Frågan är hur han har tänkt sig att finansiera köpet. Om han kan dra runt stallet på en tredjedel av fjolårsbudgeten så talar vi en halv miljard kronor. Betänk att Honda i nuläget inte har några sponsoravtal öht som kan tänkas följa med. Richards måste komma in med en sponsor, annars kan jag knappast se att han kan lyckas med affären. Att ligga ute med en halvmiljard gör man inte bara sådär. Möjligen får Aston Martin vara med och finansiera men de ligger ju lite halvrisigt till själva... Vad tror ni? Kommer Richards att kunna rädda Honda?
Betänk att det som sagt inte är bristande ekonomi som fått Honda att dra sig ur, utan ett marknadsstrategiskt beslut.
Vi kan vara glada om det står 18 bilar på gridden nästa år. Jag börjar nog luta åt 16 jag.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror inte att det står en enda bil på gridden nästa år. Samtliga biltillverkare kommer att behöva sparka folk och det kommer att bli fullständigt omöjligt att ägna sig åt F1. Innan facken går med på en enda friställning kommer de att granska varenda utgiftspost biltillverkarna har innan de går med på nedskärningar och de kommer att köra upp F1 i röven på direktörerna vid förhandlingsborden. F1 kommer inte att uppfattas som speciellt viktigt i sammanhanget, många kommer till och med uppfatta F1 som omoraliskt att syssla med i kristider. Betänk hur de amerikanska direktörerna hånades för att de tog privatjet till Washington - det är den verklighet F1 kommer att möta framöver.
Utgår skattepengar för att hålla biltillverkarna under armarna underlättar det naturligtvis inte heller.
Måste lägga till en tanke: Trycket kommer också från aktieägare. Renault, Toyota och BMW ligger sämst till i det avseendet. Även Mercedes är under tryck men de är ju "bara" delägare i McLaren. Om McLaren får ta en större del av kostnaderna så kanske medverkan kan motiveras.
Utgår skattepengar för att hålla biltillverkarna under armarna underlättar det naturligtvis inte heller.
Måste lägga till en tanke: Trycket kommer också från aktieägare. Renault, Toyota och BMW ligger sämst till i det avseendet. Även Mercedes är under tryck men de är ju "bara" delägare i McLaren. Om McLaren får ta en större del av kostnaderna så kanske medverkan kan motiveras.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det tror jag inte ett ögonblick på, men om inte Bernie och Mesig (som tydligen inte är så mesig ändå) lugnar ner sig med enhetsmotorer för då kan de packa.Lemon skrev:Vem vet, väntar han lite till kanske det finns en sex, sju stall att välja och vraka på.Jari skrev:Det är knappast någon hemlis att han sedan länge velat in i F1 och bättre tillfällen än det här lär han få vänta på.
Å andra sidan finns det ganska omgående en ny serie för oss att bevaka.
Vafaan, varför köper ni inte bilar just nu? Bättre räntor kan ni få vänta på länge.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!