10p för seger

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Tänk så här också. Om du var Forze-indias ägare, skulle du då vilja ...

1: Att dina bilar kör som det är nu och bli varvad efter tjugo varv och kanske få en poäng?

2: Dina bilar är med på ledarvarvet och är med och krigar i klungan, och kanske få en poäng?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Pepparkvarnen skrev:Enligt min analys är de två största problemen i F1 idag;

1: Skillnaden i tid mellan bilarna på banan.
Som det är nu så spelar det i stort sätt ingen roll vilka tekniska regeländringar de gör, skillnaden i tid mellan de olika stallen gör att bilarna ändå kommer för långt från varandra.
Hur kör man om en bil som drar ifrån med en halv sekund per varv?

2: Ojämna ekonomiska resurser.
Ett stall med hundra miljoner i budget kommer aldrig att komma kunna bygga en bil som är lika snabb som ett stall som har femhundra miljoner i budget. Så enkelt är det.
...
(3)
Nu kanske ni tycker att det här systemet är alldeles för komlicerat, men titta på NASCAR och IndyCar, deras system är också väldigt komplicerade, och klarar de "korkade" amerikanerna av att förstå hur deras system fungerar så klarar nog vi högintintelligenta europeer att förstå det här ballastsystemet.
...
(4)
Fördelen med det här systemet är (om det fungerar) är att stall med mindre budget kan vara med och rejsa i toppen, rajsingen blir tätare och
omkörningarna blir flera.
...
1. Skillnaden mellan sista och första bil i kvalet har väl nästan aldrig varit så här lite som det är idag. Mellan 1-10 plats brukar det väl inte helt sällan vara mindre än 1 sekund.

2. Det är hur du använder pengarna som har betydelse inte hur många du har, jämför gärna Toyota och Renault.

3. Tror du har fel om de dumma amerikanerna... De verkar ju faktiskt gilla komplicerade regler till sina sporter. Hur komplicerade är inte sporter som Baseboll och fotboll?

4. Ja, jag kanske kan systemet göra racen tätare... Men man kan ju fråga sig vad de mindre stallen egentligen gör i F1. Jag tror att de är där för att de får $150M per år plus sponsor intäckter. Det är ganska bra betalt för att komma sist! Tror faktiskt inte att de skulle offra särskilt mycket för att vinna... Möjligen för att få mer tid i TV. Men då kan man ju också anställan en krash kung som Sato Tex
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Det största problemet är att alla ska ha "tätare racing" varför ihelvete då?
Varför är det mer underhållande med tätare racing? Om man vill ha koplicerade poängsystem och tät racing finns redan serier att titta på. F1 är F1 och inget annat - vinnare är den som har kört 30 mil och kommer i mål först. Hur svårt klan det vara?

Jag vill ha F1, med ett poängsystem liknande det idag möjligen med fler poäng till vinnaren.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Pepparkvarnen skrev:Tänk så här också. Om du var Forze-indias ägare, skulle du då vilja ...

1: Att dina bilar kör som det är nu och bli varvad efter tjugo varv och kanske få en poäng?

2: Dina bilar är med på ledarvarvet och är med och krigar i klungan, och kanske få en poäng?
Det beror på vad jag tjänar mest pengar på.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.