Loeb

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Loeb

Inlägg av JTarnstrom »

Loeb åtta på dagens test i Barcelona med en mycket konkurrenskraftig tid. Sätter exempelvis Bruno Sennas debut i perspektiv.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Patrik L

Inlägg av Patrik L »

Det gör det nog, men han fick också bara köra hälften av Loeb's varv. Och krossade den andra killen som han delade bil med för dagen (di Grassi) trots färre varv. Har inte en susning om herrarnas kapacitet egentligen, man kanske ska fråga sig värdet för de som ligger i mittfältet av ett test som vinns av Sato i en bil som är snodd ihop på fikapengar av de övriga :) Men trots denna harrang: är också imponerad!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kollar man på tider från tidigare tester, och från racet i våras, så kan man nog i alla fall konstatera att Loeb ligger på en tid som gör att man kan dra slutsatsen att han har kört riktigt fort. Självklart går det inte att göra jämförelser av den typ som man gör under en tävlingshelg, men att det har gått undan, det står nog helt klart.

Di Grassi kraschade så det kan nog ha fått honom att hålla igen. Senna förhåller sig till Wurz ungefär som Chandhok och Dornboos gjorde till Coulthard förra året, det vill säga, rätt risigt. Senna ska ju köra mer. Vi får se då. Jag har dock svårt att se att han är av den kaliber som krävs för F1.

Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Nä, det går inte jämföra tiderna från årets race, det är ju i princip en helt ny bil. Visserligen är aeropaketet mindre kraftfullt, men det kompenseras ju till viss del av däcken. Sen har vi ju KERS det borde absolut ge en fördel jämfört med årets bil.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Nej, tider betyder ingenting... Jag har ägnat merparten av mitt liv med att kolla tider och jag känner igen en jävligt bra tid när jag ser den. Loeb körde förbannat snabbt oavsett under vilka förhållanden tiden sattes.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det vore en välgärning för både F1 och WRC om man satte Loeb i en F1:a. Jag får en riktig förare att hålla på och det kan bli lite spännande i rally igen.

Ju mer jag ser av Loeb ju mer imponerad blir jag, och för den delen av Bosse som var den ende som var i närheten av hans klass i WRC. Det som imponerar på mig med Leob är inte bara hur snabb han är utan att han gör så få misstag.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Så du tror inte på de nya finnarna, när de fått komma in i det lite grann?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Har du någon i Bosses klass i bakfickan? De jag känner till (vilket inte är så många i ärlighetens namn) får vänta tills Seb har tröttnat lite.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Inlärningskurvan är längre i rally och både Latvala och Hirvonen har väl knappt fyllt 20?
Sen är det ju faktiskt så att de är bättre överlag som förare i WRC, så det är mer att ta igen. Inte blir det ett dugg lättare när allt fler rallyn går på asfalt.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Har inget emot finnar :wink: Men det börjar onekligen gå utför, inom motorsporten. Tittar man på stallen i F1 och WRC så brukar det heta att det gäller att slå teamkompissen i första hand. Och tyvär lyckas finnarna inte så bra med det längre. :wink:
Enda stallet som jag lyckats hitta är väl Ford i WRC och där är båda finnar så nån måste onekligen komma först av dem. :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ja, det är verkligen bedrövligt med denna nedgång. Man kan alltså inte ens räkna med tre finnar på topp treplatserna i världens två hårdaste bilserier utan får nöja sig med bara två finnar topp tre till fem?
Att man tagit hälften av alla rallytitlar som delats ut och en handfull det senaste decenniet i F1 också bleknar i sammanhanget...
Är det någon som har koll på hur svenskarna ligger i den här statistiken? Eller italienare kanske, de brukar dyka upp i diskussion ibland. Eller varför inte tyskarna i en sån här total-tabell?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Tja, det räcker väl med en tysk för att få ihop fler titlar i F1 än vad finnarna fått ihop tillsammans på över 50 år....

Vad gäller F1 så verkar det ju onekligen så att Finland inte längre får fram tillräckligt bra förare. Vi får väl se vad som finns i pipelinen, men de två som kör idag har ju fått ordentligt med pisk av sina stallkamrater och jag blir väldigt förvånad om någon av dem kör mer än ett år till.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
lucas99

Inlägg av lucas99 »

Statistik
Förarvinster/ nat i Rally VM
1. Finland 153
2. France 113
3. Swe 43
4. England(UK) 36
5. Italien 30

LOEB 112 VM starter 41,1 i segerprocent 551 SS vinster
(BOSSE 20% i segerprocent)
HIRVONEN 85 start. 8,2 i segerproc 108 SS vinster
LATVALA 66 start. 1,5 i segerproc 65SS vinster

ÅLDER: LATVALA 23 år
HIRVONEN 28 år

Hirvonen har kört i många år och saknar defentivt inte
erfarenhet men saknar det lilla sista som behövs
Latvala däremot är under utveckling kan bli världsmästare
när LOEB lägger av!
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

lucas99 skrev:Latvala däremot är under utveckling kan bli världsmästare
när LOEB lägger av!
Jo, det är väl klassiskt Finlänskt att först kunna bli världsmästare efter att Mästaren lagt av... :roll:
lucas99

Inlägg av lucas99 »

Latvala är nog Finlands största talang för närvarande och han har
ju framtiden för sig!
Men efter Hirvonen o Latvala verkar det lite tunnare för närvarande
på rallysidan i Finland. Vi svenskar har det ännu sämre med återväxten
måste jag medge! P-G har lyckats mkt bra i år med tanke på bilen
han sitter i, men sen ser det dystert ut.
Patrik Flodin skulle kunna gå långt men han verkar tyvärr inte
vara utr med något medflyt dessvärre!
DC lär nog inte komma tillbaka, dessutom räckte han inte
riktigt till internationellt.
Men på den Norska sidan verkar det finnas många unga löften som
inte saknar pengar och uppbackning!
Mikkelsen,Östberg,Gröndahl o Brynhildsen bla
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Silverkatten skrev:
när LOEB lägger av!
Jo, det är väl klassiskt Finlänskt att först kunna bli världsmästare efter att Mästaren lagt av... :roll:
Du menar som Häkkinen?
Hur går det för svenskarna? När ska de vinna VM i nå't utom statligt förmyndarskap och världens största moralpolis i kombination med det största anslaget för genusforskning i världen?
Det känns oerhört viktigt jämfört med motorsport...
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Jari skrev:
Silverkatten skrev:
när LOEB lägger av!
Du menar som Häkkinen?
Hur går det för svenskarna? När ska de vinna VM i nå't utom statligt förmyndarskap och världens största moralpolis i kombination med det största anslaget för genusforskning i världen?
Vi har ju redan åtta vm-guld i ishockey. Och två os-guld.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Pepparkvarnen skrev:
Jari skrev:
Silverkatten skrev: Jo, det är väl klassiskt Finlänskt att först kunna bli världsmästare efter att Mästaren lagt av... :roll:
Du menar som Häkkinen?
Vi har ju redan åtta vm-guld i ishockey. Och två os-guld.
Tror du borde ta hockeysnacket i plotterklanket.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Tja, en svensk har ju kört skjortan av Häkkinen för inte så länge sedan...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:Tja, en svensk har ju kört skjortan av Häkkinen för inte så länge sedan...
Hur jag än bläddrar i F1-resultaten ser jag ingen svensk som kört skjortan av Häkkinen...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Snälla Enzo och Jari, kan ni inte ha en debatt om Svensk vs Finlänsk? Det var så längfe sedan nu, jag har verkligen längtat efter det i Loeb-topicen.

OBS detta är inte ironi ;)
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Är det månne Ekströmmingen som spökar i kulissen? Såg du inte den Jari :quest: Tänk på att EnzoF1 har svart bälte i fälleben & tjuvnyp!! :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

Men Mika Mäki kan bli nått, finns en Svensk Markus i F3 som kan få vittring också - Hoppas Hoppas :spec:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ekström är en oerhörd talang på att köra bil och jag har stor respekt för en kille som kan vinna DTM, som visserligen är ganska speciellt och sen sätta sig i en rallybil och faktiskt köra riktigt jävla skitbra. Jag har sett honom ratta i Värmlandsskogarna och får inte Mika Häkkinen stryk med råge på bana i en "karossbil", så får han det definitivt i skogen. I vetskapen att Häkkinen faktiskt testat en hel del rally också.

När det gäller F1 har Häkkinen bevisat allt som behövs och om nu Ekström drömmer om Nascar, så är han och förblir den fula ankungen i sagan...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:Tja, en svensk har ju kört skjortan av Häkkinen för inte så länge sedan...
Hur jag än bläddrar i F1-resultaten ser jag ingen svensk som kört skjortan av Häkkinen...
Vem har bett dig bläddra i F1-resultaten? Men uppenbarligen tänkte du inte längre än näsan, och när du fick lite hjälp så kom du på det.

Men som sagt, det räcker med en tysk!

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du menar att han har över 16 titlar i F1 och wrc?
Annars räcker det inte, å du professionelle läsare.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Jari skrev:När det gäller F1 har Häkkinen bevisat allt som behövs och om nu Ekström drömmer om Nascar, så är han och förblir den fula ankungen i sagan...
Tror du inte att han har nån chans att få en styrning i Nascar? Eller vad menar du?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Pepparkvarnen skrev:
Jari skrev:När det gäller F1 har Häkkinen bevisat allt som behövs och om nu Ekström drömmer om Nascar, så är han och förblir den fula ankungen i sagan...
Tror du inte att han har nån chans att få en styrning i Nascar? Eller vad menar du?
Jag menar att så länge han inte kör F1 så är han en ful ankunge. Svan blir man först när man kör F1 =)
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Jari skrev:
Pepparkvarnen skrev:
Jag menar att så länge han inte kör F1 så är han en ful ankunge. Svan blir man först när man kör F1 =)
Det vet i fan om jag håller med om.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Köra sardinburk = nascar?
Nästan samma...
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Jari skrev:Köra sardinburk = nascar?
Nästan samma...
I din lilla värld kanske.