Intervjuer efter loppet. Men man kan ju välja att inte läsa dem om man vill fortsätta tro på vissa saker.Jari skrev:Vart har Kimi bekräftat detta?
10p för seger
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Och sin stallkamrat, icke att förglömma!pUs skrev:No shit Sherlock.. han satt i en Ferrari. Ganska svårt att ta en VM-titel i F1 utan hjälp av sitt stall?PS skrev: Jag tror att Kimi är väl medveten om att Ferrari-teamet i allmänhet, och speciellt Massa i sista loppet, hjälpte honom till VM-titeln 2007..
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Om du skall vara ordpolis så kan du börja med att stava rätt till "egentligen"...form-ola1 skrev:Min skolengelska är väl inte den bästa men denna mening betyder väl inte att dom, "inte" rejsade mot varandra.
we were not really racing against each other"[/b]
Ta bort ordet "really" så stämmer det,
Jag har flera gånger slagit mina klubbkamrater, och i media sagt att jag "igentligen" inte rejsat mot mina kompisar, fast jag gjort det.
För övrigt så skall man nog inte lägga så stor vikt vid det förarna säger ordagrant eftersom de inte inte har engelska som modersmål, mycket av vad de säger är inövade fraser.
Den Storvulne Vingelpellen von Kerpen, exempelvis, slängde ur sig "honestly" och "obviously" i parti och minut utan att för den skull vara uppenbart ärlig...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Till 2009 kommer Ecclestone ta bort poängsystemet för förarna.
Endast medaljer kommer delas ut.
Guld, silver och brons.
Den som har flest segrar vinner VM.
Ecclestone, 78, told The Times: "The FIA and all the teams are behind it and it will be done."
He insists that the system will ensure that the emphasis of the front-running drivers' approach to races will be on winning, rather than scoring good points.
"The whole point will be, when they get to Melbourne for the first race, the guys will want to leave there with a gold medal. They (will not) want to leave with ten, eight or six points," Ecclestone said.
Endast medaljer kommer delas ut.
Guld, silver och brons.
Den som har flest segrar vinner VM.
Ecclestone, 78, told The Times: "The FIA and all the teams are behind it and it will be done."
He insists that the system will ensure that the emphasis of the front-running drivers' approach to races will be on winning, rather than scoring good points.
"The whole point will be, when they get to Melbourne for the first race, the guys will want to leave there with a gold medal. They (will not) want to leave with ten, eight or six points," Ecclestone said.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Dags att börja bojkotta skiten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Går det där förslaget igenom, liksom förslaget om kortare race, så är det inget snack, då säger jag upp Viasat, sparar 1200:- om året och ägnar mig åt ungarna istället. F1 har varit ett intresse i över 40 år, det räcker för mig.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Håller med fullständigt, detta börjar bli riktigt pinsamt. Hoppas Äckel stone går och dör av hjärtflimmer när han bestiger sin unga fru, den snuskgubben. Detta måste tyda på Alzheimers eller någon annan hjärn skada.
Pastis. Snälla något annat än frimärken så ställer jag upp.
Pastis. Snälla något annat än frimärken så ställer jag upp.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Ecclestone verkar ju inte tänka särskilt långt.
Om det enda han tittar på är sista racet där Hamilton vann VM genom att bli 5:a.
So What ?
Det finns så många andra dåliga scenarier som kan inträffa med detta skitförslag.
Sedan begränsar han ju antalet förare som kan bli världsmästare också.
En förare som tex Kubica skulle aldrig haft chansen att bli världsmästare med detta förslag och kommer förmodligen inte heller ha det nästa säsong.
Nä Ecclestone kan inte vara särskilt intelligent när han kommer med såna här förslag.
Det verkar dessutom som det är stor chans att han får igenom detta.
Om det enda han tittar på är sista racet där Hamilton vann VM genom att bli 5:a.
So What ?
Det finns så många andra dåliga scenarier som kan inträffa med detta skitförslag.
Sedan begränsar han ju antalet förare som kan bli världsmästare också.
En förare som tex Kubica skulle aldrig haft chansen att bli världsmästare med detta förslag och kommer förmodligen inte heller ha det nästa säsong.
Nä Ecclestone kan inte vara särskilt intelligent när han kommer med såna här förslag.
Det verkar dessutom som det är stor chans att han får igenom detta.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om det finns något Nascar kvar när bilfabrikerna har konkat, ja.EnzoF1 skrev:Jag är jävligt frestad...Pepparkvarnen skrev:Du får hänga med och kolla på lite NASCAR istället.JTarnstrom skrev:Dags att börja bojkotta skiten.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Utvisad
- Inlägg: 789
- Blev medlem: lör mar 20, 2004 14:01
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Toyota lär ju finnas kvar.JTarnstrom skrev:Om det finns något Nascar kvar när bilfabrikerna har konkat, ja.EnzoF1 skrev:Jag är jävligt frestad...Pepparkvarnen skrev:Du får hänga med och kolla på lite NASCAR istället.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Då skriver jag upp dig på listan.EnzoF1 skrev:Jag är jävligt frestad...Pepparkvarnen skrev:Du får hänga med och kolla på lite NASCAR istället.JTarnstrom skrev:Dags att börja bojkotta skiten.
OBS! Du vet väl att NASCAR körs i USA?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Ingen fara - EnzoF1 är stenrik så resorna är nog det minsta problemet.Pepparkvarnen skrev:Då skriver jag upp dig på listan.EnzoF1 skrev:Jag är jävligt frestad...Pepparkvarnen skrev:Du får hänga med och kolla på lite NASCAR istället.
OBS! Du vet väl att NASCAR körs i USA?
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Deta är ett Citat från Äckel ston.
Ecclestone: "Jag slutar när jag dör - och det dröjer"
Så inga förhoppningar än på ett tag.
Ecclestone: "Jag slutar när jag dör - och det dröjer"
Så inga förhoppningar än på ett tag.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Han kanske är bitter över att Slavica eller vad frugan heter har flyttat och tar ut det på F1-publiken.
Hur gammal är han? 78? Va inte senaste FIA-gubben Maria Balesteros 93 när han avgick/dog? Om BE håller sig kry lär vi få dras med gubben ett tag till tyvärr. Vissa vet inte när det är för deras eget bästa att sluta. Han kan väl hitta en annan pensionärshobby.
Nu ser jag redan lite NASCAR, men sätt upp mig på listan.
Hur gammal är han? 78? Va inte senaste FIA-gubben Maria Balesteros 93 när han avgick/dog? Om BE håller sig kry lär vi få dras med gubben ett tag till tyvärr. Vissa vet inte när det är för deras eget bästa att sluta. Han kan väl hitta en annan pensionärshobby.
Nu ser jag redan lite NASCAR, men sätt upp mig på listan.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Om BE får hållas, är det då detta som väntas?
http://www.youtube.com/watch?v=yamJZcvm5Lk
Billigt å bra, söta flickor och snabba bilar - okej söta flickor i alla fall!
http://www.youtube.com/watch?v=yamJZcvm5Lk
Billigt å bra, söta flickor och snabba bilar - okej söta flickor i alla fall!
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag räknar med att du känner till alla vettiga etablissemang att besöka. Lämnar vi Gösta hemma får vi kanske gå in på dem också...Pepparkvarnen skrev:Då skriver jag upp dig på listan.EnzoF1 skrev:Jag är jävligt frestad...Pepparkvarnen skrev:Du får hänga med och kolla på lite NASCAR istället.
OBS! Du vet väl att NASCAR körs i USA?
Jag åker under inga omständigheter dit innan GWB lämnat Vita Huset hur som helst...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Att det är spännande är ju bra. Men jag tror att problemet som de flesta ser, inklusive Bernie, är att det inte är särskilt rättvist på grund av att segrar inte belönas tillräckligt mycket.Gevalia skrev:Fattar inte vad det skulle vara för fel på det poängsystem vi har idag.
Det två senaste säsongerna har ju varit två rena lyckoträffar, där wdc inte har avgjorts förrän sista loppet.
Spännande är ju ju bara förnamnet.
Personligen tycker jag att den återgång till det gamla 10-6-4-3-2-1 systemet vore idealt. Kanske. Men det här nya förslaget är ett skämt. Jag kan aldrig tänka mig att det går igenom.
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Reglerna är ju satta innan säsongen började och är lika för alla f1-förare.GMD skrev:Att det är spännande är ju bra. Men jag tror att problemet som de flesta ser, inklusive Bernie, är att det inte är särskilt rättvist på grund av att segrar inte belönas tillräckligt mycket.Gevalia skrev:Fattar inte vad det skulle vara för fel på det poängsystem vi har idag.
Det två senaste säsongerna har ju varit två rena lyckoträffar, där wdc inte har avgjorts förrän sista loppet.
Spännande är ju ju bara förnamnet.
Personligen tycker jag att den återgång till det gamla 10-6-4-3-2-1 systemet vore idealt. Kanske. Men det här nya förslaget är ett skämt. Jag kan aldrig tänka mig att det går igenom.
Att gnälla i efterhand på rättvisa håller inte.
Håller med om att det nya förslaget mest likandar ett skämt och ser ingen anledning att ändra till något alls.
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Jag tycker att det nuvarande systemet är bra.
Visst skall dom som står på prispallen ha ära. Det har dom redan. Men jag tycker också att kontinuitet och driftsäkerhet skall prisas, vilket gör att en "smygare" skall kunna ta titeln som tex Kubica i år.
Visst skall dom som står på prispallen ha ära. Det har dom redan. Men jag tycker också att kontinuitet och driftsäkerhet skall prisas, vilket gör att en "smygare" skall kunna ta titeln som tex Kubica i år.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 16:24
- Ort: Kristineberg
Bernie o Slavica skiljer sig. Tydligen är mycket skrivet på frugan, hoppas det inte blir smaskigt... http://www.autosport.com/news/grapevine.php/id/72205
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 11:18
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
En tragedi.Flamman skrev:http://www.autosport.com/news/report.php/id/72254
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Plockat från F1-live.
How medals would change F1 history
The winners and losers in Ecclestone’s plan
26/11/08 08:39
Massa would be the 2008 world champion
If Bernie Ecclestone's 'gold medals' proposal for scoring in Formula One was retrospectively applied, it would change the landscape of the sport's history.
In the 58 world championships since the category's modern inception in 1950, the Olympic Games-style system would have crowned a different champion up to 12 times.
The most recent example is this year, when runner-up Felipe Massa won six races compared with Lewis Hamilton's five. Under Ecclestone's proposed regime, the Brazilian would now be 2008 world champion.
The big winners of the F1 Chief Executive's plan, however, would have been Nigel Mansell (1992) and Jim Clark (1963 and 1965). In both cases, the drivers would each have won two extra titles.
The biggest loser, on the other hand, would be Nelson Piquet, who according to the 'medals' system would not have won any of his three titles in the 80s.
Alain Prost would have won five titles instead of four, and Keke Rosberg - because he only won a single 'gold medal' - would not have been crowned champion in 1982.
Indeed, under Ecclestone's plan, the Finn and father of Williams driver Nico Rosberg would have finished the drivers' championship just sixth.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
-
- Inlägg: 536
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Visst ska segern premieras mer, och därför göras mer åtråvärd, men höj bara i så fall poängen för vinst, till 12 poäng eller till och med ännu mer. Säg t.ex. 14, 10, 6, 5, 4, 3, 2, 1 eller liknande.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Plus större bränsletankar och förbud att fylla på bränsle. Och kanske ett par färre lopp, så blir varje målgång lite mer betydelsefull. Sedan borde problemet vara löst. Om det nu finns något problem att lösa.EnzoF1 skrev:Visst ska segern premieras mer, och därför göras mer åtråvärd, men höj bara i så fall poängen för vinst, till 12 poäng eller till och med ännu mer. Säg t.ex. 14, 10, 6, 5, 4, 3, 2, 1 eller liknande.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Problemet de anför är ju taktikkörningen, dvs att man som tvåa inte försöker ta sig om, men det kommer ju iofs alltid att finnas.ANFRAN skrev:Plus större bränsletankar och förbud att fylla på bränsle. Och kanske ett par färre lopp, så blir varje målgång lite mer betydelsefull. Sedan borde problemet vara löst. Om det nu finns något problem att lösa.EnzoF1 skrev:Visst ska segern premieras mer, och därför göras mer åtråvärd, men höj bara i så fall poängen för vinst, till 12 poäng eller till och med ännu mer. Säg t.ex. 14, 10, 6, 5, 4, 3, 2, 1 eller liknande.
De kan ju ta bort Monaco t.ex. där är det ju svårt att köra om, och det är ju omkörningar de önskar.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu är det dags att presentera förslaget!Pepparkvarnen skrev:Jag har konstruerat ett helt nytt poängsystem, ett system som är bättre än alla andra poängsystem och kommer att göra racingen mycket tätare.
Jag får se om jag orkar skriva ner det här under dagen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Alla förbaskade hockeyträningar tar ju upp all min tid, men jag ska försöka skriva ner det nu.JTarnstrom skrev:Nu är det dags att presentera förslaget!Pepparkvarnen skrev:Jag har konstruerat ett helt nytt poängsystem, ett system som är bättre än alla andra poängsystem och kommer att göra racingen mycket tätare.
Jag får se om jag orkar skriva ner det här under dagen.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Enligt min analys är de två största problemen i F1 idag;
1: Skillnaden i tid mellan bilarna på banan.
Som det är nu så spelar det i stort sätt ingen roll vilka tekniska regeländringar de gör, skillnaden i tid mellan de olika stallen gör att bilarna ändå kommer för långt från varandra.
Hur kör man om en bil som drar ifrån med en halv sekund per varv?
2: Ojämna ekonomiska resurser.
Ett stall med hundra miljoner i budget kommer aldrig att komma kunna bygga en bil som är lika snabb som ett stall som har femhundra miljoner i budget. Så enkelt är det.
Max och Bernie har under åren kommet med olika "geniala" lösningar för att komma runt det problemen. Jag anser att inga av de lösningarna har fungerat.
Min lösning på problemet är 'det procentuella poängsystemet baserat på ballast'.
I korta drag så går systemet ut på att man inför varje race-helg laddar bilarna med en ballast motsvarande skillnaden mellan snabbaste och långsamaste stall. Den här ballasten ska vara frivillig och poängtilldelningen skall vara procent av den ballast man väljer att köra med.
Om vi säger att skillnaden mellan snabbaste och lånsamaste stall är tre sekunder så kanske ballasten som motsvarar den skillnaden är etthundra kilo. För att ett stall som tex. Forze-inda ska kunna vara med och slåss i toppen så måste de då plocka bort det mesta av ballasten, medans stall som Ferrari och McLaren inte behöver plocka bort nån ballast.
De små stallen har igentligen inget att förlora för de tar normalt sett ändå inga poäng så de kan plocka bort mycket ballast, de stora stallen därimot vill ta så mycket poäng som möjligt och kommer därför att plocka bort så lite ballast som möjligt, dock så vill de ju fortfarande stå överst på pallen så en viss minskning av ballasten kommer de säkert att göra.
Om ett stall som Forze-India plockar bort nittio kilo av ballasten så kanske de är 0,2 secunder långsammare än Ferrari istället för 2 sekunder, men de får bara 10% av inkörda poäng, Ferrari därimot som kör med nittio kilo ballast kommer att få 90% av inkörda poäng. Skillnaden mot nu blir att eftersom bilarna är jämnare att fätet kommer att bli ihoptryckt och racen kommer att bli mycket tätare och att antalet omkörningar kommer att öka.
Nu kanske ni tycker att det här systemet är alldeles för komlicerat, men titta på NASCAR och IndyCar, deras system är också väldigt komplicerade, och klarar de "korkade" amerikanerna av att förstå hur deras system fungerar så klarar nog vi högintintelligenta europeer att förstå det här ballastsystemet.
För att förenkla det hela så skulle man kunna säga att man får betalt för hur mycket last man fraktar.
Nu är det så att jag har inte gått igenom alla scenarior som kan dyka upp och kanske finns det hål som gör att det inte fungerar.
En sak som jag inte har behandlat än är när själva ballasten skall bestämmas.
Fördelen med det här systemet är (om det fungerar) är att stall med mindre budget kan vara med och rejsa i toppen, rajsingen blir tätare och
omkörningarna blir flera.
Dessutom så blir behovet av idiotiska tekniska regeländringar av FIA mindre.
1: Skillnaden i tid mellan bilarna på banan.
Som det är nu så spelar det i stort sätt ingen roll vilka tekniska regeländringar de gör, skillnaden i tid mellan de olika stallen gör att bilarna ändå kommer för långt från varandra.
Hur kör man om en bil som drar ifrån med en halv sekund per varv?
2: Ojämna ekonomiska resurser.
Ett stall med hundra miljoner i budget kommer aldrig att komma kunna bygga en bil som är lika snabb som ett stall som har femhundra miljoner i budget. Så enkelt är det.
Max och Bernie har under åren kommet med olika "geniala" lösningar för att komma runt det problemen. Jag anser att inga av de lösningarna har fungerat.
Min lösning på problemet är 'det procentuella poängsystemet baserat på ballast'.
I korta drag så går systemet ut på att man inför varje race-helg laddar bilarna med en ballast motsvarande skillnaden mellan snabbaste och långsamaste stall. Den här ballasten ska vara frivillig och poängtilldelningen skall vara procent av den ballast man väljer att köra med.
Om vi säger att skillnaden mellan snabbaste och lånsamaste stall är tre sekunder så kanske ballasten som motsvarar den skillnaden är etthundra kilo. För att ett stall som tex. Forze-inda ska kunna vara med och slåss i toppen så måste de då plocka bort det mesta av ballasten, medans stall som Ferrari och McLaren inte behöver plocka bort nån ballast.
De små stallen har igentligen inget att förlora för de tar normalt sett ändå inga poäng så de kan plocka bort mycket ballast, de stora stallen därimot vill ta så mycket poäng som möjligt och kommer därför att plocka bort så lite ballast som möjligt, dock så vill de ju fortfarande stå överst på pallen så en viss minskning av ballasten kommer de säkert att göra.
Om ett stall som Forze-India plockar bort nittio kilo av ballasten så kanske de är 0,2 secunder långsammare än Ferrari istället för 2 sekunder, men de får bara 10% av inkörda poäng, Ferrari därimot som kör med nittio kilo ballast kommer att få 90% av inkörda poäng. Skillnaden mot nu blir att eftersom bilarna är jämnare att fätet kommer att bli ihoptryckt och racen kommer att bli mycket tätare och att antalet omkörningar kommer att öka.
Nu kanske ni tycker att det här systemet är alldeles för komlicerat, men titta på NASCAR och IndyCar, deras system är också väldigt komplicerade, och klarar de "korkade" amerikanerna av att förstå hur deras system fungerar så klarar nog vi högintintelligenta europeer att förstå det här ballastsystemet.
För att förenkla det hela så skulle man kunna säga att man får betalt för hur mycket last man fraktar.
Nu är det så att jag har inte gått igenom alla scenarior som kan dyka upp och kanske finns det hål som gör att det inte fungerar.
En sak som jag inte har behandlat än är när själva ballasten skall bestämmas.
Fördelen med det här systemet är (om det fungerar) är att stall med mindre budget kan vara med och rejsa i toppen, rajsingen blir tätare och
omkörningarna blir flera.
Dessutom så blir behovet av idiotiska tekniska regeländringar av FIA mindre.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Problemet är bara att Force India med dagens system får 1 p för en åttondeplats, vilket kan inträffa, men med ditt system som mest 1 p för en vinst om de kör med så lite ballast som möjligt. Men eftersom toppstallen har bättre förare, så kommer FI inte att vinna.
Det ligger ju inget egentligt värde för stallen att ligga i toppen av fältet det är ju antalet poäng som räknas för dem.
Vänd på pengarfördelningen istället, ge vinnarna 0 dollar och de som kommer sämst mest pengar. Ferrari och McLaren har råd att bygga bilar ändå, och FI får en rejäl bibba som tillskott och kommer kanske mitt i fältet nästa år, får då mindre pengar, men kanske fler sponsorer och så jämnar det ut sig...
Det ligger ju inget egentligt värde för stallen att ligga i toppen av fältet det är ju antalet poäng som räknas för dem.
Vänd på pengarfördelningen istället, ge vinnarna 0 dollar och de som kommer sämst mest pengar. Ferrari och McLaren har råd att bygga bilar ändå, och FI får en rejäl bibba som tillskott och kommer kanske mitt i fältet nästa år, får då mindre pengar, men kanske fler sponsorer och så jämnar det ut sig...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Du glömmer tre viktiga saker, sponsorerna vill att bilarna ska vara med i toppen för att synas, förare och stall vill vinna, vi vill se tät racing.EnzoF1 skrev:Problemet är bara att Force India med dagens system får 1 p för en åttondeplats, vilket kan inträffa, men med ditt system som mest 1 p för en vinst om de kör med så lite ballast som möjligt. Men eftersom toppstallen har bättre förare, så kommer FI inte att vinna.
Det ligger ju inget egentligt värde för stallen att ligga i toppen av fältet det är ju antalet poäng som räknas för dem.
Vänd på pengarfördelningen istället, ge vinnarna 0 dollar och de som kommer sämst mest pengar. Ferrari och McLaren har råd att bygga bilar ändå, och FI får en rejäl bibba som tillskott och kommer kanske mitt i fältet nästa år, får då mindre pengar, men kanske fler sponsorer och så jämnar det ut sig...
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.