ANFRAN skrev:
För att Toyota ville ge Hamilton lite extra uppmärksamhet. Så klart. Det här bestämdes redan i september 2007 närGlocktecknade ett hemligt avtal med Mercedes. Detaljerna är tyvärr så hemliga att jag inte kan avslöja dem utan att riskera min egen säkerhet.
De skulle väl isf endast Toyota tjänat på isf vem hadde pratat om Glock annars?
(obs med risk för min egen säkerhet ställer ja denna frågeställning mot detta hemliga avtal )
JTarnstrom skrev:Blomman och Eje har tittat för lite på Champ Car. Tracy hade en perfekt placerad kamera i hjälmen för ett par år sedan. Tycker att det är lite symtomatiskt att när F1 plockar fram en lösning, kameror, grafik eller vad det nu är, så är det redan bättre gjort på annat håll. Det finns en hel del att göra på den fronten, även om det har blivit bättre.
Det är betydligt mer än ett par år sedan Tracy hade den. Vet inte om det fortfarande används där eftersom jag inte kollat de amerikanska serierna på länge. Ett under att det inte kommit till F1 tidigare. Hoppas det blir mer av den varan i framtiden, fast med Tracys vinkel. Kommer att funka ännu bättre i F1 pga de slätare banorna. Var det brassarna själva som producerade detta lopp?
Helt otrolig avslutning på detta lopp, länge sedan pulsen noterade dessa toppnivåer - får motionera mer om jag ska klara av fler sådana lopp.
Martin_Granberg skrev:Var det brassarna själva som producerade detta lopp?
Nej, det var FOM, dock fanns det en lokal feed som Globo själva till viss del producerade. Förra året producerade brassarna loppet själva.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Så då har Hamilton bevisat att han kan leda ett toppstall till en WDC även utan en regerande 2WDC i teamet, undrar just vad mer han behöver stå till svars för. Lägrandet av en toppensnygg tjej? Sin hudfärg? Sin bror? Sin far?
Just nu känns det som om han har lyckats rätt bra trots dessa tunga "bördor". Jo det är väl klart, förra årets mest utskämda team lyckades ju inte bärga WCC-titeln trots särskild observation från FIA, men vad mer kunde Lewis göra än att ta hem WDC?
Jag gratulerar LH till en välförtjänt WDC, den yngste genom tiderna och dessutom en av väldigt få som lyckas under sin andra säsong.
Pappa Massa har lärt sig en ack så tung läxa, "It ain't over until the fat lady sings" som det kan heta. Felipe gjorde vad han kunde, och verkade ha allt stöd från övriga förare på banan. Vettel utmanade inte honom, Alonso utmanade inte honom, Vettel passerade Hamilton i småregnet, Glock lät bli att byta till regndäck och höll så när på att leverera WDC till Felipe, men föll då regnet tog i. Vettel skulle få gratis Ferrari enligt Blomman, undrar om inte även Glock stod på den listan ett tag.
Felipe visade upp en ny sida under presskonferensen, att han är en god förlorare då han gratulerade Hamilton till WDC, och det höjde honom rejält i mina ögon. Respekt!
Inför nästa säsong hoppas jag att Red Bull får till en bra bil, för Vettel har återigen visat sig värdig en riktigt bra bil.
Jag hoppas likaså att Kimi hittar tillbaka till sin tidigare form, för så blek som han varit i år har jag aldrig sett honom tidigare. Mer Belgisk race-spirit!
BMW måste satsa rejält på att hålla sin bil up-to-date inför nästa säsong, så Kubica får valuta för sina insatser.
Lyckas McLaren få till en lika bra bil som i år, så lär vi se Hamilton ta sin andra WDC, i hård kamp med Alonso, Kubica och Räikönnen. Massa tror jag tappar fokus, och slarvar bort sig i början av 2009.
Williams kommer att köra sin sista säng nästa år, gubbarna lägger av efter ytterligare en usel säsong trots Nico. Inga pengar och en halvdan motor sätter sista spikarna i kistan.
Toyota och Honda harvar vidare i mittfältet, Red Bull likaså och Toro Rossos pengapåse blir något trängre än i år, för inte kan Red Bull bli frånåkta igen? Force India (eller vad de kommer att heta) blir sålda till något annat gäng och ligger fortfarande sist.
Det nya reglementet ger oss snyggare bilar utan winglets/fenor/uprights och allt vad de där anskrämliga plastspröten kallas. Slicks på en racingbil är bara så rätt, och kombinationen bättre grepp/mindre aero ger oss tätare race med slipstreaming och inget mer snack om "skitig" luft!
2009, jag ser fram emot en ny spännande säsong med en färsk WDC som möter hårt motstånd från framför allt två tidigare WDCs!
Smeddie skrev:Trodde ju faktiskt du skulle ha lättare att stava till Ferrari än till McLaren men men .. du kanske också har satt något i halsen.
Jaja hittar man inget vettigt att klaga på så kan man ju alltid klanka net på stavning.... FERRARI ÄR IALLAFALL VÄRLSMÄSTARE!
Jo kan jag väl, konstruktörstiteln bryr sig bara stallägare och förlorare om. För alla andra är det förartiteln som betyder något. Säg inte att jag har fel för isf borde väl inte Ferrari och hela släkten Massa ha sett så besvikna ut, utan tvärsom.
Flamman skrev:Felipe gjorde vad han kunde, och verkade ha allt stöd från övriga förare på banan. Vettel utmanade inte honom, Alonso utmanade inte honom, Vettel passerade Hamilton i småregnet, Glock lät bli att byta till regndäck och höll så när på att leverera WDC till Felipe, men föll då regnet tog i. Vettel skulle få gratis Ferrari enligt Blomman, undrar om inte även Glock stod på den listan ett tag.
För det kan ju inte ha varit så att Massa på egen hand körde ifrån de andra, han kom ju bara tvåa i VM så så bra kan han inte vara.
Smeddie skrev:Trodde ju faktiskt du skulle ha lättare att stava till Ferrari än till McLaren men men .. du kanske också har satt något i halsen.
Jaja hittar man inget vettigt att klaga på så kan man ju alltid klanka net på stavning.... FERRARI ÄR IALLAFALL VÄRLSMÄSTARE!
Jo kan jag väl, konstruktörstiteln bryr sig bara stallägare och förlorare om. För alla andra är det förartiteln som betyder något. Säg inte att jag har fel för isf borde väl inte Ferrari och hela släkten Massa ha sett så besvikna ut, utan tvärsom.
Tror säkert Ferrari är jättenöjda över att ha vunnit konstruktörs-VM, det hade man så gott som säkrat innan dagens lopp. Därför blev man nog en smula besvikna när de gick miste om förartiteln en halv kilometer från mål.
PeppeF1 skrev:Tror säkert Ferrari är jättenöjda över att ha vunnit konstruktörs-VM, det hade man så gott som säkrat innan dagens lopp. Därför blev man nog en smula besvikna när de gick miste om förartiteln en halv kilometer från mål.
Som man fick ett par varv innan målgång tack vare andras chansning som inte höll men det var nära och självklart är och ska de vara glada, stolta över att vunnit konstruktörs-VM.. grattis Hamilton och ferarri..
REP skrev:
Det är Bernie Ecclestone som är regissören ! Han strävar hela tiden få super avslutningen av F1. Han försöker få upp omöjliga avslutningar av säsongen. Perfekt för penningstinga Formel 1.
Absolut han måste ju se till att ha råd att manipulera vädret till nästa års avslutning så de blir lika perfect som detta år..
Det är bara att gratta Hamilton, jag åste nog säga att han är den mest värdiga av de båda även om jag i ärlighetens namn inte tycker att någon är värd titeln.
Men fy fan vilket lopp!! Jag hade puls 300 på slutet, och så här galen har jag nog inte varit sedan schumacher la av...fan vad skönt att få bry sig lite om sporten igen, tack glock, massa, Hamilton och Vettel!!!
Grattis Hamilton. Det här förtjänade du verkligen.
Otrolig dramatik.
Jag hoppas det blir lika dramatiskt nästa år där många olika stall kan blanda sig in och kämpa om segern - åtminstone i enskilda lopp.
Men många regeländringar kommer ju nu och det gynnar alltid de kapitalstarka stallen.
Flamman skrev:
Det nya reglementet ger oss snyggare bilar utan winglets/fenor/uprights och allt vad de där anskrämliga plastspröten kallas. Slicks på en racingbil är bara så rätt, och kombinationen bättre grepp/mindre aero ger oss tätare race med slipstreaming och inget mer snack om "skitig" luft!
Om det där kommer att medföra det du säger så är det ju riktigt bra....hoppas det.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Bra jobbat av Kimi som körde in på samma poäng som Kubica, i en BMW som knappt klarade sig till Q2 på kvalet varken i Kina el. Brasilien. Strakt jobbat Kimi och grattis till din tredjeplats i VM, endast 22p bakom stallkamraten!
Eau Rouge skrev:Bra jobbat av Kimi som körde in på samma poäng som Kubica, i en BMW som knappt klarade sig till Q2 på kvalet varken i Kina el. Brasilien. Strakt jobbat Kimi och grattis till din tredjeplats i VM, endast 22p bakom stallkamraten!
Håller med. Att bli fyra med stallkompisen på 1:a plats hade varit ett hån.
3:e plats med stallkamraten på 2:a är helt ok Grattis
Smeddie skrev:Trodde ju faktiskt du skulle ha lättare att stava till Ferrari än till McLaren men men .. du kanske också har satt något i halsen.
Jaja hittar man inget vettigt att klaga på så kan man ju alltid klanka net på stavning.... FERRARI ÄR IALLAFALL VÄRLSMÄSTARE!
Jo kan jag väl, konstruktörstiteln bryr sig bara stallägare och förlorare om. För alla andra är det förartiteln som betyder något. Säg inte att jag har fel för isf borde väl inte Ferrari och hela släkten Massa ha sett så besvikna ut, utan tvärsom.
Jo jag säger nog faktiskt att du har fel!
JAG och många med mig håller på Ferrari i första hand och föraren i andra hand, och det är väl inte särskilt konstigt att Massas familj och depå-team blir besvikna i ett sånt läge, eller?
Tivan skrev:
Jaja hittar man inget vettigt att klaga på så kan man ju alltid klanka net på stavning.... FERRARI ÄR IALLAFALL VÄRLSMÄSTARE!
Jo kan jag väl, konstruktörstiteln bryr sig bara stallägare och förlorare om. För alla andra är det förartiteln som betyder något. Säg inte att jag har fel för isf borde väl inte Ferrari och hela släkten Massa ha sett så besvikna ut, utan tvärsom.
Jo jag säger nog faktiskt att du har fel!
JAG och många med mig håller på Ferrari i första hand och föraren i andra hand, och det är väl inte särskilt konstigt att Massas familj och depå-team blir besvikna i ett sånt läge, eller?
Ferrari själva anser ju att WCC är viktigare, enligt en intervju med Domenicali efter loppet.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
En kommentar från Ron D, som verkar vara en stolt team ägare i dag
Ron's Reaction - I'm so proud of Lewis2nd November 2008
"Well, that was a really tough race. We never pushed hard, we never did anything silly, but of course the late rain made things extraordinarily tense. Even so, even when Sebastian got past Lewis, we never gave up, and Lewis never gave up, because we knew that Timo was on intermediate tyres. But Lewis took his chance brilliantly, and the result was one of the most thrilling finishes in sporting history. I'm so proud of Lewis; I'm so proud of the team; everyone - every single one of them - did an absolutely fantastic job."
Ferrari med Il Commendattore bakom rodret hade som mål att vinna WCC. Förarna kom i andra hand.
Det var därför som Niki Lauda kom på kant 1976 eftersom C Reutemann hamnade i en tredjebil efter Laudas krash på Nürburgring, och Ferrari tappade förtroendet för Lauda. Sen kickades Regazzoni inför 1977 till förmån för Reutemann trots Nikis protester. När Niki trots allt säkrade WDC även 1977 i USAS GP, lät han bli att köra de två sista racen i Kanada och Japan.
Inom loppet av tre dagar (!) finns det chansen att den första färgade personen:
1) vinner F1-VM (2008-11-02)
2) blir vald till USA:s president (2008-11-04)
Även om den andra tävlingen egentligen inte hör hemma på detta forum så är det slående att händelserna ligger så nära i tiden. Kanske det blir samma rysare i morgon?!
TurboF1 påpekar ett historiskt faktum på ett sätt som inte kan påstås vara annat än neutralt värdeladdat. Dessutom har han fått till en koppling mellan F1 och ämnet. Något off-topic kanske.
Övriga kommentarer om vad som är och inte är tillåtet hör inte hemma i den här tråden. Synpunkter på modererande kan tas i forumet Om Forza Motorsport eller via PM.
/Moderator
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Välkommen till modereringsträsket, Tärnan.
Hur man än gör som moderator, har man ändan bak
Kämpa på.
Det här var det första race som jag missade helt och hållet på 15 år, kanske lika bra det.
Jag hade antagligen fått både magsår och hjärtflimmer om jag hade sett eländet.
Ceterum censeo Vandinem esse delendam, för att travestera Cato d ä.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
EnzoF1 skrev:
Fast de säger det även när de vunnit båda titlarna...
För Ferrari har WCC alltid varit det primära.
Okej. Har du någon källa på det?
Tja, för dagen är det Domenicali, före honom var det Todt. De Montezemolo säger det också och innan honom Il Commendatorer.
Räcker de som källa för dig, eller måste det vara Kimi som säger det?
Länka till en artikel från t.ex. Autosport.com eller någon annan tillförlitlig källa istället för att dikta ihop en massa skit själv.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1
Razor skrev:Välkommen till modereringsträsket, Tärnan.
Hur man än gör som moderator, har man ändan bak
Kämpa på.
Det här var det första race som jag missade helt och hållet på 15 år, kanske lika bra det.
Jag hade antagligen fått både magsår och hjärtflimmer om jag hade sett eländet.
Ceterum censeo Vandinem esse delendam, för att travestera Cato d ä.
Vandinem blev jag inte klok på där. Inte ens Googling hjälpte där.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
EnzoF1 skrev:
Tja, för dagen är det Domenicali, före honom var det Todt. De Montezemolo säger det också och innan honom Il Commendatorer.
Räcker de som källa för dig, eller måste det vara Kimi som säger det?
Länka till en artikel från t.ex. Autosport.com eller någon annan tillförlitlig källa istället för att dikta ihop en massa skit själv.
Varför inte läsa på autosport själv innan du anklagar andra för att dikta ihop skit.
Men visst, Kimi-passusen var min egen. I det här fallet är mitt inlägg lika tillförlitligt som autosport, eftersom det är samma citat.
Att du sedan inte gillar fakta blri ju ditt problem, inte mitt.
Blablabla... Skitsnack.
Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA? -AndersF1